Ruud en Annette negatiefVolgens Ruud Benard, die zes jaar geleden tweede werd in BB1 en uitgroeide tot nationale knuffelbeer, kan een nieuwe serie onmogelijk een succes worden. "Al laten ze alle kandidaten in hun blote kont lopen, zo'n hype als de eerste keer wordt het nooit meer. Het format is aan alle kanten uitgemolken. Ik wens John de Mol veel succes, maar kijken doe ik niet." Ruuds partner Annette, die ooit deel uitmaakte van de cast in BB2, is al even negatief over de slagingskansen. "Wat ze er ook aan doen, het zal niet helpen. We zijn verzadigd met reality-televisie."
Mikken op een groot publiekFons van Westerloo, directeur van RTL Nederland, denkt dat zijn voormalige kijkcijferkanon is uitgewerkt."Elk jaar was het bij ons een afweging of we doorgingen." Jeroen van Waardenberg, woordvoerder van Endemol, het bedrijf dat Big Brother dit jaar behalve in Nederland in nog negen landen maakt, is optimistischer: "Wij mikken opnieuw op een groot publiek. De laatste Big Brother werd bij Yorin uitgezonden, dat is een kleine zender en dat scheelt kijkers. Ook werd die serie gebruikt om 'dingen' uit te proberen. Dat doen we dus niet meer. We gaan in Nederland toepassen wat het elders goed deed. Internationaal is het programma nog steeds een hit." Thomas Notermans, woordvoerder van tv-zender Tien: "Mits goed geproduceerd kunnen we een groot publiek bereiken. Natuurlijk heeft John de Mol als bedenker een speciale band met het programma. Maar het besluit is op zakelijke gronden genomen."
Andries: "Laat BB5 maar komen!"Het is alweer bijna vier jaar geleden dat hij zelf in het huis zat, maar Andries heeft nog steeds geen genoeg van het concept. Op
www.big-andries.nl zegt hij: "Ik schreeuw van de daken dat ze op moeten schieten met de eerste wervings-rondes!"
Andries is niet bang dat Nederland "Big Brother moe" is en voorziet wederom een succesvol programma. "Big Brother is een doorgaande successtory, een formule die inderdaad al in alle broekjes en jasjes is gehesen door programmamakers en -uitmelkers, maar nooit zo lekker zal zitten als in z'n eigen luie stoel. Niks geen gesleutel dus aan weer een nieuwe opzet, maar gewoon 16 mensen back to basic in een huis vol camera´s opsluiten. Er gaan tóch wel mensen kijken; het is namelijk een zeer prettig stukje televisie voor bij de koffie of tijdens het eten. Voyeurs als we zijn, gaan we toch wel weer BB kijken. Als je als zender vooraf je doelen een beetje aanpast en mikt op zo´n 750.000 - 800.000 kijkers per avond, dan loop je volgens mij nooit tegen een teleurstelling aan. Wie zich ergert aan Big Brother, gaat maar lekker "Herken de homo" kijken of een ander uit het buitenland gekocht pulpprogramma; ik kijk liever naar eigen gemaakt pulp en zal dus -samen met 749.999 anderen- elke avond lekker gemakkelijk BB gaan volgen."