abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 22 mei 2005 @ 15:24:37 #51
85889 lucida
équilibre
pi_27245000
quote:
Op zondag 22 mei 2005 15:22 schreef keesjeislief het volgende:

[..]
. Maar je beschuldiging slaat in dit specifieke geval dus nergens op. .
Ik weet echt niet waar je het over hebt. Kun je misschien aangeven waar ik je van beschuldig.
het is zoals het is
freedom from want and fear
non-conforming link
  zondag 22 mei 2005 @ 15:54:17 #52
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_27245938
quote:
Op zondag 22 mei 2005 15:24 schreef lucida het volgende:

[..]

Ik weet echt niet waar je het over hebt. Kun je misschien aangeven waar ik je van beschuldig.
Niet mij, maar je beschuldigde TS van knip- en plakwerk.
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_27246094
quote:
Op zondag 22 mei 2005 14:53 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Waar baseer je het verschil tussen het Verenigd Koninkrijk en Duitsland op? Heb je enig idee hoe het gesteld is in de trieste Engelse industriesteden?? En denk je niet dat de hereniging van Duitsland een factor is die je niet zo maar even over het hoofd kunt zien?
En?
Er is ook bittere armoede in Frankrijks grote steden en in Duitslands steden.
Je mist het punt, TS steld dat het onder houden van de onderkant van de maatschappij een duidelijk gevolg is van neoconservatisme, maar ik zie dit ook in landen met een sterke Sociaal democratische "verzorgingsstaat" traditie.
Hier heeft TS geen verklaring voor, sterker nog, hij doet gewoon alsof het er niet is.
Kortom, het boek wat TS gelezen heeft, verklaard niet het bestaan van de armoede bij de onderklasse. Het ziet slechts een epifenomeen.
  zondag 22 mei 2005 @ 16:06:07 #54
85889 lucida
équilibre
pi_27246339
quote:
Op zondag 22 mei 2005 15:54 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Niet mij, maar je beschuldigde TS van knip- en plakwerk.
Ah op die toer. Nou nee hoor Ik constateer dat de TS een meester in het plak- en knipselwerk is.

En wat het in stand houden van de onderklasse betreft, is de gemeenschapsmoraal gebaat bij een sociaal systeem van 'meesters en slaven': immers 'wie zichzelf niet kan gehoorzamen, wordt gecommandeerd.'
het is zoals het is
freedom from want and fear
non-conforming link
  zondag 22 mei 2005 @ 16:14:29 #55
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_27246674
quote:
Op zondag 22 mei 2005 15:23 schreef lucida het volgende:

[..]

Ht kan natuurlijk geen kwaad dat je dit nog eens onder de aandacht brengt, maar als je mijn tekst goed had gelezen, had je dit alles niet hoeven uit te leggen. Kijk ik schrijf het woord maken niet voor niets tussen haakjes.
Ik ben graag expliciet en duidelijk, zodat er niet later argumenten opduiken die ik niet alvast heb ondervangen.
quote:
Ook dat gaf ik al aan. Maar voegde eraan toe dat 'je het paard wel naar het water kunt brengen maar het niet verplichten te drinken.'
[..]

Ook dat weerspreekt niet mijn tekst, alleen voeg ik er nog aan toe dat solidariteit ook grenzen kent.
[..]

Ook dat weerspreekt niet mijn tekst waar ik inderdaad stel dat er tegenprestaties verwacht mogen worden.
[..]

Gelukkig voor die onderklasse leven we nog niet in een Amerikaans model.
[..]

Ook de minder bedeelden vergeten nog wel eens hun zegeningen te tellen.
[..]

Ik vind juist dat ik het erg genuanceerd bekijk. De de cultuurfilister met zijn pilsje op de bank is een hyperbool. Jij hebt de vrijheid om mijn woorden te lezen zols jij ze leest, maar overdrijven is ook een kunst.
Ok, dan heb ik je woorden te letterlijk opgevat.

Blijkbaar zijn we het in grote lijnen eens en heb ik dat niet voldoende beseft. Tijd voor dan maar. .
Fotoboek
  zondag 22 mei 2005 @ 16:31:29 #56
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_27247220
quote:
Op zondag 22 mei 2005 15:59 schreef LibertarianX het volgende:

[..]

En?
Er is ook bittere armoede in Frankrijks grote steden en in Duitslands steden.
Je mist het punt, TS steld dat het onder houden van de onderkant van de maatschappij een duidelijk gevolg is van neoconservatisme, maar ik zie dit ook in landen met een sterke Sociaal democratische "verzorgingsstaat" traditie.
Hier heeft TS geen verklaring voor, sterker nog, hij doet gewoon alsof het er niet is.
Kortom, het boek wat TS gelezen heeft, verklaard niet het bestaan van de armoede bij de onderklasse. Het ziet slechts een epifenomeen.
Ik mis het punt niet, jij maakte niet duidelijk wat je punt is in je vorige post, dat lijkt me wat anders. .

Als ik de OP nog eens nalees heeft TS het in zijn betoog vooral over de neocons zoals die in Amerika het sociale beleid bepaald hebben en bepalen. Ik ben het volledig met hem eens dat de tweedeling die daar opgetreden is op talloze fronten veel radicaler is dan hier in West-Europa en totaal onwenselijk is, je kunt zelf vast ook voldoende voorbeelden hiervan verzinnen. Wat is je mening hierover?

En in m'n vorige post vroeg ik je naar onderbouwingen voor de bewering:
quote:
Nee, de onderklasse is in de sociaal democratische traditie zielig, maar moet wel hun plek weten.
?
Fotoboek
  zondag 22 mei 2005 @ 16:37:24 #57
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_27247394
quote:
Op zondag 22 mei 2005 16:06 schreef lucida het volgende:

[..]

Ah op die toer. Nou nee hoor Ik constateer dat de TS een meester in het plak- en knipselwerk is.
Dat lijkt me irrelevant in dit betreffende topic.
quote:
En wat het in stand houden van de onderklasse betreft, is de gemeenschapsmoraal gebaat bij een sociaal systeem van 'meesters en slaven': immers 'wie zichzelf niet kan gehoorzamen, wordt gecommandeerd.'
Ik zou je graag willen verwijzen naar een recent Duits onderzoek waaruit blijkt dat werknemers juist erg slecht functioneren als er teveel controle door leidinggevenden plaatsvindt, de theoretische winst die voortkomt uit de extra controle wordt ruimschoots teniet gedaan door de negatieve gevoelens die het gebrek aan getoond vertrouwen bij werknemers oproept. Kortom, 'commanderen' is erg slecht voor welke moraal dan ook, behalve misschien voor de moraal van hen die de commando's mogen uitdelen.
Fotoboek
pi_27249496
quote:
Op zondag 22 mei 2005 16:31 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Ik mis het punt niet, jij maakte niet duidelijk wat je punt is in je vorige post, dat lijkt me wat anders. .

Als ik de OP nog eens nalees heeft TS het in zijn betoog vooral over de neocons zoals die in Amerika het sociale beleid bepaald hebben en bepalen. Ik ben het volledig met hem eens dat de tweedeling die daar opgetreden is op talloze fronten veel radicaler is dan hier in West-Europa en totaal onwenselijk is, je kunt zelf vast ook voldoende voorbeelden hiervan verzinnen. Wat is je mening hierover?
Ik zie niet dat die tweedeling radicaler is, volgens mij moet jij eens gaan kijken naar de armoede in F en D. Mijn punt is dat ook in de landen met een Sociaal democratische traditie er een sterke tweedeling is.
quote:
En in m'n vorige post vroeg ik je naar onderbouwingen voor de bewering:
De sociaal democratische "oplossing" is ze een vis te geven, maar door de uitwerking van hun defensive economische politiek te verhinderen dat men ze vangt.
Kortom, een sociaal stelsel, maar een regelgeving en een belastingsysteem die verhinderen dat er veel nieuwe banen komen.
  zondag 22 mei 2005 @ 19:02:49 #59
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_27251238
quote:
Op zondag 22 mei 2005 17:56 schreef LibertarianX het volgende:

[..]

Ik zie niet dat die tweedeling radicaler is, volgens mij moet jij eens gaan kijken naar de armoede in F en D. Mijn punt is dat ook in de landen met een Sociaal democratische traditie er een sterke tweedeling is.
Ik woon in D, dus ik kijk daar dagelijks . En als je er serieus aan twijfelt dat de tweedeling in de VS veel sterker is dan in West-Europa, tja, lees bijv., als een van de vele vele bronnen, onderstaand stukje eens:
quote:
Zijn al die onheilsgevoelens terecht? Hebben de Verenigde Staten inderdaad hun beste jaren zo langzamerhand achter zich gelaten, stilletjes, ergens in de jaren zestig of zeventig? Decennia lang was Amerika in de ogen van de Europeanen de sterke oom bij wie alles groter, glanzender en royaler was. Nu rijd je door een soort Engeland in de jaren vijftig: overal oude macht en glorie, overal ook roest, barsten en stilstand.
Het stereotiepe beeld van het «oude» Europa en het «eeuwig jonge» Amerika blijkt, tot mijn eigen verbazing, de laatste jaren te zijn gekeerd. Op militair en hightech gebied lopen de Verenigde Staten nog altijd ruimschoots voorop, maar de civiele infrastructuur heeft sinds de jaren zestig geen vernieuwing meer gekend. De gevolgen worden zo langzamerhand pijnlijk zichtbaar. Amerikaanse constructies hebben, in de ogen van Europeanen, dikwijls iets haastigs en tijdelijks, maar nu zijn de afgeragde betonwegen rond de grote steden afgezakt tot het peil van de voormalige DDR. Het milieubeleid van de huidige Amerikaanse regering is voornamelijk een optelsom van gunsten, een terugbetaling van de verkiezingssteun van talloze belangengroepen, variërend van houtkappers tot sneeuwscooterfabrikanten. Het energiebeleid dateert uit de vorige eeuw en is gebaseerd op oude energiebronnen en een overjarig wereldbeeld.
Het spoorwegnet, in de jaren vijftig nog het beste ter wereld, is grotendeels verdwenen. Hogesnelheidslijnen, in Europa en Japan al jarenlang een vertrouwd verschijnsel, zijn in de Verenigde Staten onbekend, op een wankele verbinding tussen Boston en Washington na. Tussen Parijs en Lyon – reistijd anno 2004 amper twee uur – rijdt bijna ieder half uur een TGV. Tussen San Francisco en Los Angeles, een soortgelijke afstand, boemelt dagelijks welgeteld één Amtrack-trein die er een volle dag over doet. De technische verkiezingsproblemen in Florida en elders vormen voer voor advocaten, maar ze zijn ook tekenend voor de dikwijls volstrekt verouderde en inefficiënte overheidsadministratie.
Amerikaanse universiteiten horen tot de beste ter wereld, maar ze zijn gekaapt door de rijken. Mijn vriend David staat ondertussen in een volkswijk in Oakland voor een veel te grote klas, in een oude barak met een lekkend dak, en als hij de absenten opneemt klinkt het woord jail bijna even vaak als ill. Het zijn twee aparte werelden geworden. De sterke sociale mobiliteit, ooit de unieke kracht van het land, is bezig te verdwijnen. Diezelfde tweedeling is zichtbaar in de gezondheidszorg: de beste chirurgen en tandartsen, een excellente gezondheidstechniek, en tegelijk een kindersterfte die in de grote steden zorgwekkende vormen heeft aangenomen. De kwaliteit van leven is ondanks alle mooie economische statistieken, ook voor de middenklasse, opvallend laag: één op de zes Amerikanen scharrelt zonder ziekteverzekering door het leven, één op de negen leeft beneden de armoedegrens, bijna niemand kan zich meer dan twee weken vakantie permitteren, altijd is er onzekerheid over de oude dag.
Bron: http://www.groene.nl/2004/0444/gm_vs.html. Verder:
quote:
De sociaal democratische "oplossing" is ze een vis te geven, maar door de uitwerking van hun defensive economische politiek te verhinderen dat men ze vangt.
Kortom, een sociaal stelsel, maar een regelgeving en een belastingsysteem die verhinderen dat er veel nieuwe banen komen.
Ik kan het met je eens zijn dat de oplossing enkel vissen uit te delen niet goed is, dat was al vaker in dit topic geconcludeerd. Wat dat betreft is de sociaal democratie ook ge"evolueerd. Je tweede zin is erg kortzichtig en het is me niet geheel duidelijk wat je daarmee wilt zeggen, ik kan alleen vermoeden dat je ijvert voor een meer kapitalistisch systeem? Nou ja, zie de situatie in Amerika zou ik zeggen, not my cup of tea in elk geval.
Fotoboek
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')