quote:Op maandag 18 april 2005 23:27 schreef Ryan3 het volgende:
Met Life at the bottom, The worldview of the underclass poneert Theodore Dalrymple een stelling die niet kan worden genegeerd in het huidige politieke debat. Dalrymple's boek, dat actueel is en een levendige verteltrant kent, is bijna kritiekloos aan een gestage opmars begonnen als 1 der hoekstenen van het nieuwe conservatieve denken. Niet sociaal-economische factoren nl., maar morele factoren liggen ten grondslag aan de instandhouding van de onderklasse, aldus de Britse psychiater. Aan de hand van soms stuitende praktijkvoorbeelden toont hij aan dat het sinds de jaren 60 heersende waardenrelativisme een funeste uitwerking heeft gehad op degenen die zich in de onderklasse bevinden. In de eerste plaats door zoiets als het structuralisme dat de oorzaak van alles wat fout gaat in iemands leven bij omstandigheden legt en aldus eigen verantwoordelijkheid miskent. In de tweede plaats door het propageren van de seksuele bevrijding, die slechts gebroken huwelijken, huiselijk geweld en probleemkinderen voortbrengt. En als laatste door het cultuurrelativisme te promoten dat tot algeheel nihilisme en dus doelloosheid leidt. Dalrymple's verdere aanklacht luidt dat waardenrelativisme het prerogatief lijkt te zijn van de onderklasse. Dwz het zogenaamd links-liberaal establishment draagt deze waarden weliswaar uit, maar leeft er zelf niet naar. Een belangrijke oorzaak is volgens Dalrymple gelegen in het feit dat men hen vooral tegenkomt in het beroepssegment dat teert op de instandhouding van de onderklasse, m.n. bij welzijnswerkers en beleidsmakers dus. Dalrymple roept op tot herwaardering van waarden en onttakeling van een cultuur die de slachtofferrol van de onderklasse instandhoudt. Hoe precies en hoe hij zich verhoudt tot uniculturalisme is overigens onduidelijk.
Vraag is waar de kritiek op deze voorstelling van zaken blijft? Ik heb ze niet gelezen. Maw of de perfecte cirkelredenering die de auteur ontvouwt niet wat al te perfect is. Een links-liberale cohorte van welzijnswerkers en beleidsmakers die haar eigen belangen nastreeft door de instandhouding van een soort slavenmentaliteit; een onderklasse die bevrijd van die slavenmentaliteit - en wrs dankzij het feit dat de economie geen zero sum game is (ook zo'n hoeksteen) - kan ontsnappen uit haar sociaal-economische ketenen...
Nu lijkt Dalrymple's aanklacht actueel te zijn, maar is dat beslist niet. Een groep van voormalig progressieven maakte reeds in de jaren 50 tav de gevolgen van FDRs New Deal een zelfde 'bewustwording' door als Dalrymple. Sociale programma's maken de mens lui & afhankelijk, zijn verspilling en moeten dus afgeschaft worden. Onder president Reagan raakte deze groep, die zich neoconservatieven (of neocons) noemen, salonfähig, hetgeen erin resulteerde dat zij, muv de Clintonjaren, de sociaal-economische agenda van de VS decennialang zouden bepalen. Als gevolg echter van hun bemoeienis ziet men geen substantiële verandering optreden in de positie van de Amerikaanse onderklasse, die daarbij door de afkalving van de eens zo brede en toegankelijke middenklasse eerder nog eens toe- dan afneemt. Dit overigens ten gunste van de politieke invloed en macht van een puissant rijke bovenlaag. In deze laatste constatering ligt het belangrijkste kritiekpunt verscholen tegen hen die uit dit werk van Dalrymple politieke munt trachten te slaan. De herijking van traditionele waarden - bij ons door Wilders gepropageerd - die als een min of meer neutraal maatschappelijk vraagstuk wordt opgeworpen, lijkt in de politieke praktijk zonder uitzondering te leiden tot een plutocratie, waarbij het grote geld, en daarmee de corporate industry, bepaalt wie heerst.
Ofschoon hij onmiskenbaar neoconservatieve trekjes tot uitdrukking brengt, is de vraag gerechtvaardigd of Dalrymple zelf achter deze politiek zou staan. Zijn kritiek tav van de links-liberalen is zeker niet mals, maar strekt zich in feite uit tot alle politici. They just don�t give a damn, verzucht hij tav van de politiek in het algemeen.
Theodore Dalrymple is een Engelse psychiater die in een achterstandswijk werkt. Over zijn praktijkervaringen heeft hij een mooi boek geschreven.quote:Op maandag 7 maart 2005 23:56 schreef lucida het volgende:
Toen ik er nog woonde - begin jaren zestig tot midden jaren zeventig - was er nog een heel strikte scheiding tussen wat ik voor het gemak de notabelen (lees: de sjieke lui), de gegoede burgerrij en, een trapsgewijze sociale onderklasse zal noemen.
Als je niet tot een van de strak georganiseerde netwerken behoorde, dan was het meestal zwaar met je gesteld, en mocht je al blij zijn wanneer je een baantje op een van de vele grote fabrieken kon krijgen. Zonder kruiwagen, of inspraak van een of andere geestelijke liep hoegenaamd niets.
Er is in de loop van de tijd natuurlijk het nodige veranderd - zo heeft de komst van een eigen universiteit (eind jaren zeventig) en de oprichting van de Euroregio in diezelfde tijd wel het een en ander ten goede veranderd. Maar ondanks die substantiële impulsen bestaat er in de stad Maastricht, relatief gesproken, veel werkeloosheid en armoede.
Toen het met de economie beter ging zag je dat ook die trapsgewijze sociale onderklassen zich een beter (materialistisch) bestaan konden verwerven, maar de sociale en culturele bagage binnen genoemde klassen nam daarmee niet in evenredigheid toe.
Vooral nu het economisch al een tijdje minder gaat zie je dat deze klassen al gauw als eerste teruggeworpen worden op basaal maatschappelijk en sociaal bestaan. Natuurlijk is men ook in Maastricht inventief als het erom gaat het hoofd boven water te houden en dat uit zich niet alleen in gunstige maar ook in ongunstige zaken.
![]()
Precies de kern van dit verhaal kwam zondag uitgebreid in Buitenhof ter sprake. Aan de hand van de Engelse auteur Theodore Dalrymple en diens boek Leven aan de onderkant - dat o.a. gaat over ‘de zelfgekozen crimininaliteit van de sociale onderklasse’ - werd er een discussie gevoerd door de directeur vereniging Humanitas (M. Ernsting), de hoogleraar criminologie (Willem de Haan) en de Nederlandse vertaler (Chris Rutenfrans) van het boek, waarbij parallellen werden getrokken tussen de sociale onderklassen in Engeland en soortgelijke onderklassen in bijv. Graveswijk, Vinkenslag, de Groningse Oosterparkbuurt en andere beruchte volkswijken of -buurten.quote:The Worldview That Makes the Underclass
Luisterend naar zijn patienten viel het Dalrymple op dat zijn patienten hun ellende bijna altijd volgens hetzelfde stramien verklaarden.
Ze waren het slachtoffer van de omstandigheden.
In een van de verhalen beschrijft Dalrymple hoe hij aan een patient vraagt wat deze denkt te gaan doen aan zijn situatie. De man wordt boos en zegt: 'Wat gaat u er aan doen dokter!'
Dalrymple toont vervolgens analytisch aan hoe bepaalde ideeen onze geesten hebben verziekt.
Marxistische met name.
Waarbij het goed is om te onthouden dat de profeten van deze doctrine - een Jan Marijnissen, een Paul Rosenmoller - zichzelf nooit als slachtoffers van de omstandigheden zullen beschouwen.
(Bij uitgeverij Spectrum is een vertaling van het boek verschenen gemaakt door journalist Chris Rutenfrans. En nu naar de boekhandel!)
Frappant dat juist jij komt met een triviaal boekje dat de wetenschappelijke toets der kritiek niet kan doorstaan. Anthony Daniels schreef onder het pseudoniem Theodore Dalrymple het boekje Leven aan de onderkant. Het systeem dat de onderklasse in stand houdt Letterlijk zou vertaald moeten worden: De maatschappijvisie die een onderklasse creëert. Het boekje steunt vooral op onbewezen stellingen, stellig gepresenteerde ‘feiten’ en eigen conclusies uit eigen (geselecteerde of verzonnen) verhalen van Anthony Daniels. Zo schrijft Daniels bijvoorbeeld de oorzaak van criminaliteit onder de blanke bevolking van Engeland toe aan het tatoeëren van de huid. Volgens hem wordt met de tattoeernaald een langzaam werkend virus onder de huid gebracht dat zijn weg vindt naar de hersenen.. (bron: Hoofdstuk: Het doet pijn dus ik besta). Ook stelt Anthony Daniels nogal absoluut dat het denken het zijn bepaalt zonder deze aanname van bewijsmateriaal te voorzien. Met dergelijke beweringen kon er natuurlijk slechts wat triviaal vermaak beklijven na het lezen van het boekje van zo’n 270 bladzijden. Zoiets triviaals kan naar mijn idee nooit daadwerkelijk tot hoeksteen van nieuw conservatief denken (Nieuw of conservatief denken?) worden al kun je natuurlijk een poging tot toeschrijving doen in de hoop dat er iemand je toeschrijving serieus neemt . Hapt die dan heb je toch weer een dagdeel jolijt over de gepresenteerde goede bedoelingen.quote:Op maandag 18 april 2005 23:27 schreef Ryan3 het volgende:
Met Life at the bottom, The worldview of the underclass poneert Theodore Dalrymple een stelling die niet kan worden genegeerd in het huidige politieke debat. Dalrymple's boek, dat actueel is en een levendige verteltrant kent, is bijna kritiekloos aan een gestage opmars begonnen als 1 der hoekstenen van het nieuwe conservatieve denken.
Hoewel Daniels voor de hand liggende stellingen betrekt inzake neveneffecten van het waardenrelativisme, cultuurrelativisme, miskenning van eigen verantwoordelijkheden en gebrek aan het vermogen tot eigen begrenzing van individuen kent hij naar mijn idee een te groot gewicht toe aan systeemtheoriën. Mensen uit de onderklasse (voor zover hij deze al consequent en secuur duidt) zijn doorgaans helemaal niet bekend met die theoriën. Het blijft ook nog maar de vraag of deze mensen wel een boodschap wensen te hebben aan cultuur- en waardenrelativisme. Naar mijn idee beoordeelt wat er op zich afkomt door de eigen bril, met de eigen rugzak aan algemene ontwikkeling. Men zal naarmate die rugzak met bagage kleiner is, meer absoluut en veroordelend uit de hoek komen. Doorgaans draagt zo’n attitude die zich kenmerkt door opvallende zwart-wit/goed-fout spraak niet bij aan een klimaat waarin cultuurrelativisme gedijt. Hieruit kunnen verklaringen worden afgeleid voor een toenemende intolerantie jegens andersculturele eigen(aardig)heden. Dat nu zou de betrokken stellingen van Daniels onderuit halen.quote:Niet sociaal-economische factoren nl., maar morele factoren liggen ten grondslag aan de instandhouding van de onderklasse, aldus de Britse psychiater. Aan de hand van soms stuitende praktijkvoorbeelden toont hij aan dat het sinds de jaren 60 heersende waardenrelativisme een funeste uitwerking heeft gehad op degenen die zich in de onderklasse bevinden. In de eerste plaats door zoiets als het structuralisme dat de oorzaak van alles wat fout gaat in iemands leven bij omstandigheden legt en aldus eigen verantwoordelijkheid miskent. In de tweede plaats door het propageren van de seksuele bevrijding, die slechts gebroken huwelijken, huiselijk geweld en probleemkinderen voortbrengt. En als laatste door het cultuurrelativisme te promoten dat tot algeheel nihilisme en dus doelloosheid leidt.
Hier heeft Daniels punten. Voorbeelden van salonsocialisme als links lullen rechts vullen zijn evenals in Nederland ook in Engeland genoegzaam bekend. Echter de meer geniale profiteurs die daadwerkelijk financieel excelleren op de onderklasse zijn niet de welzijnswerkers. Wel tref je deze mensen onder beleidsmakers maar je treft ze vooral onder (extern) managers. De keizers met hun eigen kleren aan evangeliën ter gezondmaking van hun dikwijls wisselende arbeidsomgeving. De kaste die nagenoeg van productie is vrijgesteld of het moesten lijvige rapporten zijn die bij doorlezing vooral een stramien aan superlatieven, mooie verwachtingen, opgepoetste intenties, een bepaalde mate van resoluutheid bieden. Uiteraard eist men in ruil committment van de omgeving en een hemelhoog budget om te komen tot een permanent proces van reorganisatie. Dat houdt immers hun boterham dikbelegd tot de volgende klus zich aandient. In Nederland vind je de discipelen van het waardenrelativisme die in de praktijk hun eigen waarden opleggen middels gebruik van de mediacratie, instellen van taboes, verkettering en zonodig inschakeling van justitie ter bewerking van veroordelingen via een opiniedelict vooral binnen de netwerken van de PvdA.quote:Dalrymple's verdere aanklacht luidt dat waardenrelativisme het prerogatief lijkt te zijn van de onderklasse. Dwz het zogenaamd links-liberaal establishment draagt deze waarden weliswaar uit, maar leeft er zelf niet naar. Een belangrijke oorzaak is volgens Dalrymple gelegen in het feit dat men hen vooral tegenkomt in het beroepssegment dat teert op de instandhouding van de onderklasse, m.n. bij welzijnswerkers en beleidsmakers dus.
Zijn aannames zijn niet wetenschappelijk gestaafd. Daniels moet het vooral hebben van positionele ‘argumenten’.quote:Dalrymple roept op tot herwaardering van waarden en onttakeling van een cultuur die de slachtofferrol van de onderklasse instandhoudt. Hoe precies en hoe hij zich verhoudt tot uniculturalisme is overigens onduidelijk.
[quote]
In het bestaan van de fenomenen salonsocialisme en beroepsbevoogding scoort Daniels dus wat punten als hij stelt dat er een beroepssegment bestaat dat teert op instandhouding van een onderklasse. Via methodieken van bevoogding (welzijnswerk), socialistische politiek, subsidiëring (uitkeringsverstrekking zonder noemenswaardige tegenprestatie), infantilisering (vermaaksindustrie, media) en publieke bezwering wordt slachtofferschap beloond. Zonder op het oog aanstuurbare slachtoffers is er immers niet langer behoefte aan (uit)redders.
[quote]
Vraag is waar de kritiek op deze voorstelling van zaken blijft? Ik heb ze niet gelezen.
De auteur scoort punten met zijn aanklacht van een mechanisme dat jarenlang in de doofpot kon worden gehouden. Ik zou diens attentie voor de slavenmoraal (met dank voor de term aan Friedrich Nietzsche) echter geen hoeksteen noemen vanwege gebrek aan wetenschappelijke onderbouwing tenzij ik tracht mij satirisch uit te drukken of een ander te bewegen tot publieke instemming om deze daarna medogenloos onderuit te kunnen halen.quote:Maw of de perfecte cirkelredenering die de auteur ontvouwt niet wat al te perfect is. Een links-liberale cohorte van welzijnswerkers en beleidsmakers die haar eigen belangen nastreeft door de instandhouding van een soort slavenmentaliteit; een onderklasse die bevrijd van die slavenmentaliteit - en wrs dankzij het feit dat de economie geen zero sum game is (ook zo'n hoeksteen) - kan ontsnappen uit haar sociaal-economische ketenen...
Zij waren dan weer schatplichtig aan Friedrich Nietzsche die ontwikkeling van een overmens bepleitte (vergelijkbaar met een persoonlijke jihad) om te kunnen ontstijgen uit het nihilisme dat hij zag aankomen.quote:Nu lijkt Dalrymple's aanklacht actueel te zijn, maar is dat beslist niet. Een groep van voormalig progressieven maakte reeds in de jaren 50 tav de gevolgen van FDRs New Deal een zelfde 'bewustwording' door als Dalrymple. Sociale programma's maken de mens lui & afhankelijk, zijn verspilling en moeten dus afgeschaft worden. Onder president Reagan raakte deze groep, die zich neoconservatieven (of neocons) noemen, salonfähig, hetgeen erin resulteerde dat zij, muv de Clintonjaren, de sociaal-economische agenda van de VS decennialang zouden bepalen. Als gevolg echter van hun bemoeienis ziet men geen substantiële verandering optreden in de positie van de Amerikaanse onderklasse, die daarbij door de afkalving van de eens zo brede en toegankelijke middenklasse eerder nog eens toe- dan afneemt.
De doembeelden van het grote geld, de plutocratie etcetera zijn bij uitstek gebruik door een legertje van broodbevoogders en hun kritiekloze volgelingen die tot in lengte van jaren hun dikbetaalde ‘heilzame’ maatschappelijke aansturing wensten voort te zetten. Zo creëert elke religie zijn eigen hel buiten de eigen familie om de gelovigen in te prenten dat slechts de eigen waarheid van de eigen mensen hemelse taferelen zal bewerken.quote:Dit overigens ten gunste van de politieke invloed en macht van een puissant rijke bovenlaag. In deze laatste constatering ligt het belangrijkste kritiekpunt verscholen tegen hen die uit dit werk van Dalrymple politieke munt trachten te slaan. De herijking van traditionele waarden - bij ons door Wilders gepropageerd - die als een min of meer neutraal maatschappelijk vraagstuk wordt opgeworpen, lijkt in de politieke praktijk zonder uitzondering te leiden tot een plutocratie, waarbij het grote geld, en daarmee de corporate industry, bepaalt wie heerst.
Waarmee Daniels zichzelf aardig in de slachtofferrol manoevreert…quote:Ofschoon hij onmiskenbaar neoconservatieve trekjes tot uitdrukking brengt, is de vraag gerechtvaardigd of Dalrymple zelf achter deze politiek zou staan. Zijn kritiek tav van de links-liberalen is zeker niet mals, maar strekt zich in feite uit tot alle politici. They just don't give a damn, verzucht hij tav van de politiek in het algemeen.
Komisch is natuurlijk wel dat leden van die underclass zonder worldview buitenproportioneel aanhanger zijn van de rechts populistische partijen, zo'n beetje in ieder Westers land waar dat soort partijen opduiken. Hoe zit dat dan???quote:
Ik denk dat de gemeentelijke politiek (en dit niet alleen in grote gemeenten) vooral moet investeren in armoedebeleid, wellicht dat dit kan voorkomen dat zoveel leden van de underclass verzeilt raken in de criminaliteit. Cliënten van de sociale dienst moeten ook weten wat naast hun plichten, de rechten zijn; pro-actief beleid dus. Wat jij???quote:Op maandag 18 april 2005 23:34 schreef lucida het volgende:
[..]
Precies de kern van dit verhaal kwam zondag uitgebreid in Buitenhof ter sprake. Aan de hand van de Engelse auteur Theodore Dalrymple en diens boek Leven aan de onderkant - dat o.a. gaat over ‘de zelfgekozen crimininaliteit van de sociale onderklasse’ - werd er een discussie gevoerd door de directeur vereniging Humanitas (M. Ernsting), de hoogleraar criminologie (Willem de Haan) en de Nederlandse vertaler (Chris Rutenfrans) van het boek, waarbij parallellen werden getrokken tussen de sociale onderklassen in Engeland en soortgelijke onderklassen in bijv. Graveswijk, Vinkenslag, de Groningse Oosterparkbuurt en andere beruchte volkswijken of -buurten.
Vandaag bij het actualiteitsprogramma van NED 1 kwamen nog eens duidelijk de problemen aan de orde waar een stad als Maastricht mee te maken heeft. Je zag hoe bijna huis aan huis op illegale weetteelt werd gecontroleerd. En het veelzeggend antwoord hierop door mensen uit die onderklasse: vandaag halen ze het weg, morgen beginnen we ergens anders weer opnieuw. Gerd Leers sprak in het programma zijn zorg uit over die onderklasse, die zich middels een eigen criminele bestaanswereld meer en meer van de main-stream society afzondert.
![]()
Dat heeft weinig te maken met wereldbeeld. Het gaat hier om mensen die in burgerwijken wonen waar men nogal last heeft van gewelddadige allochtonen, en zien een stem op een dergelijke partij als beste oplossing voor dat probleem. Puur praktische reden dus, van een ideologie is bij die mensen geen sprake.quote:Op woensdag 20 april 2005 20:07 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Komisch is natuurlijk wel dat leden van die underclass zonder worldview buitenproportioneel aanhanger zijn van de rechts populistische partijen, zo'n beetje in ieder Westers land waar dat soort partijen opduiken. Hoe zit dat dan???
Toch kun je blijkbaar stellen dat een groot deel van de achterban van dergelijke politieke partijen een uitwas vormen van de waarden en normen die ze juist weer willen invoeren.quote:Op woensdag 20 april 2005 20:48 schreef Speth het volgende:
[..]
Dat heeft weinig te maken met wereldbeeld. Het gaat hier om mensen die in burgerwijken wonen waar men nogal last heeft van gewelddadige allochtonen, en zien een stem op een dergelijke partij als beste oplossing voor dat probleem. Puur praktische reden dus, van een ideologie is bij die mensen geen sprake.
De denkfout die echter vervolgens gauw gemaakt wordt is dat men de achterban gelijk stelt aan de partij waar zij op stemmen, of zelfs aan de politieke richting waar ze op stemmen, en dat vervolgens toepassen op alle zaken die bij die richting horen, zodoende die als "dom" bestempelend.
Vanuit sociologisch vogelperspectief zou je inderdaad een verband kunnen leggen tussen armoede en criminaliteit. Vanuit een meer basisgericht perspectief liggen de zaken m.i. toch weer wat genuanceerder.quote:Op woensdag 20 april 2005 20:25 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik denk dat de gemeentelijke politiek (en dit niet alleen in grote gemeenten) vooral moet investeren in armoedebeleid, wellicht dat dit kan voorkomen dat zoveel leden van de underclass verzeilt raken in de criminaliteit. Cliënten van de sociale dienst moeten ook weten wat naast hun plichten, de rechten zijn; pro-actief beleid dus. Wat jij???
Armoede is zo'n abstract begrip dat het niet makkelijk valt te reduceren tot een aantal kerndefinities. Kijk bijvoorbeeld eens naar de deugd van spaarzaamheid. Je zou menen, dat juist in tijden waarin het iemand meer voor de wind gaat, hij wat opzij weet te leggen als een appeltje voor de dorst.quote:Toen het met de economie beter ging zag je dat ook die trapsgewijze sociale onderklassen zich een beter (materialistisch) bestaan konden verwerven, maar de sociale en culturele bagage binnen genoemde klassen nam daarmee niet in evenredigheid toe.
Vooral nu het economisch al een tijdje minder gaat zie je dat deze klassen al gauw als eerste teruggeworpen worden op basaal maatschappelijk en sociaal bestaan.
Welke waarden en normen zouden dat dan moeten zijn? Verschillen in intelligentie zijn niet door cultuur (bedoeld of onbedoeld) te bestrijden. In elke gedocumenteerde samenleving zijn er mensen te vinden die zich primaal gedragen, naast (en vaak tegenover) hun intellectuele medemens. Je kan kiezen om deze mensen in meer of mindere mate hun zin te geven, maar uit het echte plebs zal nooit een degelijk politicus opstaan.quote:Op woensdag 20 april 2005 22:48 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Toch kun je blijkbaar stellen dat een groot deel van de achterban van dergelijke politieke partijen een uitwas vormen van de waarden en normen die ze juist weer willen invoeren.
De nieuwe conservatieve golf being Paul Witteman en de redactie van Buitenhof?quote:Op woensdag 20 april 2005 20:04 schreef Ryan3 het volgende:
Dit verklaart toch wel waarom Dalrymple zich mag verheugen op een behoorlijke populariteit bij de nieuwe conservatieve golf...
O, zeer zeker liggen tal van verschillende facetten ten grondslag aan criminaliteit, ook niet iedere vorm van criminaliteit is eender. We hebben het hier echter over het criminele gedrag in de underclass, niet over seriemoordenaars oid die uit een bepaalde psychopathologie misdaden plegen, zowel bij Leers als bij Dalrymple niet. Dalrymple houdt vol dat de criminaliteit in de underclass vooral wordt veroorzaakt doordat zij het waardenrelativisme hebben geadopteerd, of liever geïndoctrineerd hebben gekregen van welzijnswerkers e.d. Ze voelen zich hierdoor nergens verantwoordelijk meer voor en doen maar raak, wat dan weer leidt tot wangedrag e.d. De terzijde die je kunt stellen is dat juist politieke partijen die oproepen tot herstel van normen en waarden het goed doen bij die zelfde underclass. Ik denk maw dat die ouderwetse pre-60-er jaren normen en waarden (van voor het waardenrelativisme dus) het nog steeds redelijk goed doen in de underclass... Wellicht dat sociale wantoestanden vooral ook gewoon een gevolg zijn van, om het zo maar even te noemen, prevalerende sociaal-maatschappelijke verhoudingen (even zonder die nu precies te definiëren) en wie lang genoeg een uitzichtsloos bestaan heeft geleid het vanzelf niet meer zo nauw neemt oid. Het zou maw juist niet een duwtje in de rug betekenen voor de underclass om nu plotseling (vanuit een bepaalde ideologie) te zeggen: "we ontnemen u al uw rechten, leer maar eens wat zelfredzaamheid en verantwoordelijkheid inhouden...". Ik bedoel daarvoor is armoede een te ingewikkeld begrip. Of niet???quote:Op woensdag 20 april 2005 23:40 schreef lucida het volgende:
[..]
Vanuit sociologisch vogelperspectief zou je inderdaad een verband kunnen leggen tussen armoede en criminaliteit. Vanuit een meer basisgericht perspectief liggen de zaken m.i. toch weer wat genuanceerder.
Jouw redeneertrant indachtig, nemen we de voorbeelden van beroeps- en witte boorden criminelen. We kunnen dan toch moeilijk volhouden dat ook zij, gedreven door armoede, de criminaliteit in worden gezogen?!...
Aan de beslissing of iemand er voor kiest op een eerlijke wijze zijn brood te verdienen, of via criminele praktijken in zijn levensonderhoud te voorzien liggen meer factoren ten grondslag.
Ik vind het leuk bedacht. Maar klopt de toeschrijving? 'Dalrymple' kan slechts bijval vinden bij belichting van de kostspelige hospitaliserende afhankelijk makende rol van welzijnswerkers en linkse beleidsvoerders. Die bijval geldt progressieven die pleiten voor verandering door vergroting van de zelfredzaamheid. Een zelfredzaamheidsvergroting die kan worden bewerkt door mensen op eigen verantwoordelijkheden aan te spreken.quote:Op woensdag 20 april 2005 20:04 schreef Ryan3 het volgende:
Ja, sjuuun dat de boel niet wetenschappelijk is klopt. Je treft er geen statistieken in aan. In de eerste plaats is het wrs. niet de bedoeling geweest een wetenschappelijk verhandeling te schrijven, meneer is een conservatief columnist. In de tweede plaats is er naar mijn weten geen ideologie die zich iets gelegen laat liggen aan onwetenschappelijkheid. Dalrymple bevestigt een vooroordeel. Wie arm is, heeft een verkeerde mentaliteit en dit dus in principe aan zichzelf te danken. Wat Dalrymple toevoegt is dat die verkeerde mentaliteit er door een links-liberale cohorte van welzijnswerkers en beleidsmaker is ingepeperd. Dit verklaart toch wel waarom Dalrymple zich mag verheugen op een behoorlijke populariteit bij de nieuwe conservatieve golf...
Dit vind ik een beetje kort door de bocht. Ik denk dat hier nog een argument meespeelt, namelijk het al dan niet buitengesloten voelen/weten buiten de maatschappij. Je zou kunnen zeggen dat de ontwikkelingen van de laatste tientallen jaren zo zijn dat 'maatschappelijk aanzien' steeds meer behaald wordt via individualistische weg die des te moeilijker te bewandelen is voor degenen die het aan (een combinatie van) opleiding, zelfbeeld, sociale vaardigheden, intelligentie, uiterlijke schoonheid, vermogen tot individualisme etc. ontbreekt, waarbij traditionele vangnetten (en opvang in groepen) die (min of meer) losstaan van deze individuele eigenschappen als sterke familiebanden en sociale controle steeds meer verdwijnen.quote:De vaak gehoorde oplossing 'als er maar genoeg (geld) in armoede wordt geïnvesteerd, neemt de omvang van criminaliteit vanzelf wel af', klinkt op het eerste gehoor niet onaannemelijk, nader bezien is het een vorm van boerenbedrog te menen dat alles met geld is op te lossen.
Er ligt ook een taaie mentaliteitsstructuur aan ten grondslag, die ondanks alle rijkdom waarin het gedijt, zichzelf niet op evenredige wijze in geestelijke weelde weet te verrijken. Een mentaliteit die door velen wordt aangehangen en dan ook nog vaak vanuit de meest tegenovergestelde motieven.
Zou het niet zo kunnen zijn dat het veel meer een bepaalde mate van populisme en het aandragen van schijnbaar simpele oplossingen voor complexe problemen is dat bijv. Wilders en Fortuyn relatief populair maken bij de 'underclass'? Ik heb zo het idee dat bijv. het CDA niet zo gesteund wordt in de 'underclass', of zit ik verkeerd?quote:De terzijde die je kunt stellen is dat juist politieke partijen die oproepen tot herstel van normen en waarden het goed doen bij die zelfde underclass. Ik denk maw dat die ouderwetse pre-60-er jaren normen en waarden (van voor het waardenrelativisme dus) het nog steeds redelijk goed doen in de underclass...
Tja, de meer uneducated personen lopen altijd warm voor het manicheïsme van de populisten. Of bedoel je dat niet? Ook dat speelt een rol, zeker wat betreft de integratie van allochtonen.quote:Op donderdag 21 april 2005 01:22 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Zou het niet zo kunnen zijn dat het veel meer een bepaalde mate van populisme en het aandragen van schijnbaar simpele oplossingen voor complexe problemen is dat bijv. Wilders en Fortuyn relatief populair maken bij de 'underclass'? Ik heb zo het idee dat bijv. het CDA niet zo gesteund wordt in de 'underclass', of zit ik verkeerd?
quote:Op maandag 25 april 2005 02:52 schreef De-oneven-2 het volgende:
Het kan écht met véél minder woorden, hoor.
In werkelijkheid komt mij dit voor als een rechtvaardiging voor een politiek waarbij sociale voorzieningen worden geschrapt. Zoals Dalrymple verwoordt wb politici van vrijwel alle gezindten: they don't give a damn.quote:Op donderdag 21 april 2005 00:49 schreef sjun het volgende:
[..]
Ik vind het leuk bedacht. Maar klopt de toeschrijving? 'Dalrymple' kan slechts bijval vinden bij belichting van de kostspelige hospitaliserende afhankelijk makende rol van welzijnswerkers en linkse beleidsvoerders. Die bijval geldt progressieven die pleiten voor verandering door vergroting van de zelfredzaamheid. Een zelfredzaamheidsvergroting die kan worden bewerkt door mensen op eigen verantwoordelijkheden aan te spreken.
Ja, met oplossingen komt de man idd niet. Zijn boekje leest als een anamnese, maar dan niet van een individu maar van een klasse. Vervelende is, zoals ik luuucida reeds antwoordde, dat ik hem niet geloof; niet alleen niet vanwege zijn 'onwetenschappelijkheid', maar vooral niet omdat dit soort werk een prachtige schaamlap is voor de plutocratie die men bezig is op te zetten in het Westen. Dit laatste verdient op termijn overigens nog een ander topic...quote:Verder is het aardig dat Dalrymple zijn geld weet te verdienen middels de productie van columns waarin hij zo onderhand de complete teksten van zijn boekjes reproduceerde. De man is een reperterende riedel geworden. Ik ben benieuwd naar door hem bepleite realiseerbare oplossingen. Mogelijk komt hij zover zich in zijn komende boekje niet op het eenvoudig scorende aanklagen maar zich op het bewerken van oplossingen te richten....
![]()
... en lopen ook warm voor minder woorden, bedeol je???quote:Op maandag 25 april 2005 02:52 schreef De-oneven-2 het volgende:
Het kan écht met véél minder woorden, hoor.
Minder is meer.quote:Op maandag 25 april 2005 02:58 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
... en lopen ook warm voor minder woorden, bedeol je???
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |