Je kunt ook met een half pilletje of zelfs een kwart ophogen natuurlijk, als je er zo gevoelig voor bent.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 22:42 schreef Pearly het volgende:
Jeetje, wat een gedoe allemaal met die slok! Ik hoop dat ik niet zó ver kom eigenlijk.
Ik slik nu 2 weken thyrax 0.050 mcg maar ik heb het idee dat ik weer ietsje of wat aan het hyperen ben. Voel me onzeker en niet zo stabiel meer als toen ik alleen die strumazol nog maar slikte.
Moet mijn lichaam misschien wennen? MOet ik nu even volhouden nog? Als ik volgende week nog steeds dat vervelende gevoel krijg mag ik van de endocrinoloog wel gewoon zelf 0.025 mcg thyrax gaan nemen.... Of het slim is ten tweede!
Als je hypert, moet je natuurlijk niet gaan ophogen.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 11:57 schreef Pearly het volgende:
ophogen?
Maar dan krijg ik meer hormonen binnen. Wat betekent ophogen en wat betekent dosis verlagen in 't geval van thyrax dan? Ik heb daar geen benul van!
En het fijne is dat je je leven lang bezig blijft met instellenquote:Op vrijdag 26 augustus 2005 15:29 schreef lisa het volgende:
Hou er wel rekening mee dat het weken c.q. maanden kan duren voordat die thyrax zijn werk goed doet hoor. Het kan wel een half jaar duren voordat je bloed goed binnen de waardes ligt en dan nog kan je klachten hebben terwijl je bloed al in orde is. Dit komt omdat je lichaam aan de nieuwe situatie moet wennen (is me verteld). Lekker opwekkend verhaal voor je.
Ik gebruik zelf geen Thyrax, heb een tijd Euthyrox (zelfde als Thyrax, alleen een ander merk) gebruikt en gebruik nu Thyreoïdum (dierlijk schildklierpoeder, heeft T1, T2, T3 en T4 in plaats van alleen T4, wat bij mij niet de "oplossing" was).quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 14:50 schreef Pearly het volgende:
ahh okay! Thanx !!
Ik begrijp het nu...
Deze week wacht ik nog ff af. ( slik nu 2 blauwtjes ) ..... als het de komende werkweek nog niet naar mijn zin is en heb nog steeds een licht gevoel in mijn hoofd en een opgefokt, labiel gevoel, dan ga ik er echt 1 blauwe afhalen. Mijn gevoel zegt nu dat ik het nog even aan moet kijken want het gaat vandaag alweer beter dan gister.
AH, even een teeveepee, ik heb nl. verkering met eenzelfde spijker (zijn vetpercentage was maar 8%!), en de klachten die de anderen beschrijven komen me ook bekend voor.quote:Op dinsdag 27 september 2005 17:48 schreef TimoBasso het volgende:
Hoogstwaarschijnlijk krijg ik donderdag ook te horen dat ik een te snelle schildklier heb.
Dat alles ..na een fitness test,ik schijn nogal een laag vet percentage te hebben voor een jongen van 1'93 en 65 kg (letterlijk een gespierde spijker)
Iemand een idee wat ik kan verwachten?
4,6 %..quote:Op dinsdag 27 september 2005 17:56 schreef Syrena het volgende:
[..]
AH, even een teeveepee, ik heb nl. verkering met eenzelfde spijker (zijn vetpercentage was maar 8%!), en de klachten die de anderen beschrijven komen me ook bekend voor.
Succes allemaal!
Bij een opgezette schildklier denk ik ook eerder aan een te langzaam werkende schildklier.quote:Op dinsdag 27 september 2005 17:57 schreef Viking84 het volgende:
Wat zijn de uiterlijke symptomen van zo'n snel werkende schildklier? Ik heb namelijk vaak last van een opgezette schildklier. Ben er meerdere malen voor onderzocht, maar er is nooit iets gevonden, terwijl ik heb juist het idee dat ik een te lángzaam werkende schildklier heb; verklaart driftbuien, overgewicht etc. Heeft iemand een idee?
Wat is er precies verhoogd, je TSH? Een verhoogde TSH wijst namelijk op een te langzaam werkende schildklier. Je klachten zijn inderdaad wat tegenstrijdig: bij een te snel werkende schildklier denk je eerder aan afvallen dan aankomen.quote:Op dinsdag 27 september 2005 22:39 schreef jessie het volgende:
Weet iemand of een schildklierscan eng is?
Ik moet er volgende week 1.
Nav moeheid bloed laten prikken en daar kwam uit dat mijn schildklier iets verhoogd is (en iets verhoogde bezinking)Mijn huisarts heeft me doorverwezen naar de internist omdat hij het wel raar vond. Ik heb namelijk best erg veel overgewicht. En dat komt niet echt vaak voor bij een te snel werkende schildklier. Na 6 weken weer laten prikken en hij is nog steeds iets verhoogd. Ze noemen dit een subklinische nog wat. Maar ze willen nu dus een schildklierscan laten maken om te kijken of deze ontstoken is ofzo. Om te zien dus waar die verhoogde werking vandaan komt. Gelukkig hoef ik (nog) geen medicijnen. Dan zou ik nog dikker worden en dat is nou weer niet de bedoeling.
Mijn verdere klachten zijn, extreem warm hebben, transpireren, soms hartkloppingen en soms beven. Dat afvallen had ik nu weer net wel als bijwerking willen hebben
Ja, inderdaad. Maar voor een scan krijg je dus een hele kleine hoeveelheid jodium, een slok is een grotere hoeveelheid. De scan is nl geen behandeling, maar een onderzoek.quote:Op maandag 3 oktober 2005 15:59 schreef Pearly het volgende:
maar een scan en een slok zijn 2 verschillende dingen lijkt me?
Inderdaad! Iemand draait met een tang op afstand de bovenkant eraf, dan gaat er een rietje in: "Drink maar op!"quote:Op maandag 3 oktober 2005 15:49 schreef Wolfskuil het volgende:
(...)
Het is trouwens wel erg vreemd om vloeistof uit zo'n loden potje met zo'n groot "radioactief teken" erop te moeten drinken...
Samengevat, maak je geen zorgen!
Ik moest de eerste keer twee nachten blijven. Maar misschien was mijn dosering hoger omdat bij mij om een tumor ging.quote:Op maandag 3 oktober 2005 18:04 schreef het-is-mij het volgende:
hehehe lol![]()
idd dat herinner ik me ook nog die loden deur etc.
ik voelde me heeeeeel raar.
ik mocht trouwens bijna direct naar huis
die klacht had ik helaas ook nietquote:Op maandag 3 oktober 2005 21:59 schreef jessie het volgende:
Ik heb niet van die klachten zoals wolfskuil (viel ik maar af)
We zijn inmiddels al 16 jaar verder en er is sinds de operatie en behandeling gelukkig nooit meer iets kwaadaardigs geconstateerd. Dus noem dat maar genezen. Al ben ik natuurlijk wel voor de rest van mijn leven schildklierpatiënt.quote:Op maandag 3 oktober 2005 21:27 schreef Pearly het volgende:
Iek Lienekien, wat errug!! .......
Je zegt "ging"! Ben je nu genezen verklaart dan?
Ik mocht ook meteen naar huis. Er is nl een maximale hoeveelheid die ze poliklinisch mogen geven. Als je meer krijgt moet je blijven. In mijn geval hebben ze 3 keer de max. polikinische dosis gegeven zodat ik dus wel elke keer naar huis mocht. Wel een aantal leefregels meegekregen.quote:Op maandag 3 oktober 2005 23:27 schreef het-is-mij het volgende:
[..]
die klacht had ik helaas ook nietmaar ik was eigenlijk ondertussen best heel ziek
![]()
Enne die hoeveel heid r.a. jodium die ik toen voor de scan kreeg was niet ernstig voor mn omgeving.
de slok wel.
En ik kreeg gelijk de uitslag, maar ik was er dan ook een hele dag (in t ziekenhuis) en ze deden alles op 1 dag.
Dat afvallen was niet zo'n succes.... Weeg normaal 80kg, ik ben 1.90 dus was al niet dik. Maar was toen 20kg afgevallen, vel over been dus.... Inmiddels al weer over mijn oude gewicht heenquote:Op maandag 3 oktober 2005 21:59 schreef jessie het volgende:
Ik heb niet van die klachten zoals wolfskuil (viel ik maar af) Mijn klachten vooral moeheid en erg transpireren, soms trillen van mijn handen.
Reactie voor Leah:quote:Op woensdag 5 oktober 2005 21:27 schreef Hanneke1983 het volgende:
Leah, dit kan duiden op hypothyreoïdie (te langzaam werkende schildklier) of hashimoto(schildklierontsteking).
Sorry maar waar heb je dit vandaan? Heb ik echt nog nooit gehoord hoor.quote:Laat je niet afschepen met "je bloed is goed", want het duurt 7 (!!!) jaar voordat je iets in je bloed ziet als je schildklier minder goed werkt.
Alrighty, zie je mail wel verschijnenquote:Let ook even op het klachtenlijstje, streep aan welke je hebt en laat dit zien aan je arts.
Lijstje te vinden op: http://www.hypomaarniethappy.nl/ (fijne site ook)
Enneh, BBQkip...Ik mail je spoedig (was er nog niet baan toe gekomen)
7 jaar.... Dat klopt niet hoor. Als je schildklier niet goed werkt zal dit aan je bloed te zien zijn.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 21:27 schreef Hanneke1983 het volgende:
Laat je niet afschepen met "je bloed is goed", want het duurt 7 (!!!) jaar voordat je iets in je bloed ziet als je schildklier minder goed werkt.
Ik heb de hele site afgespeurdquote:Op woensdag 5 oktober 2005 21:27 schreef Hanneke1983 het volgende:
Let ook even op het klachtenlijstje, streep aan welke je hebt en laat dit zien aan je arts.
Lijstje te vinden op: http://www.hypomaarniethappy.nl/ (fijne site ook)
Ikzelf heb een te traag werkende schildklier, als ik echter teveel medicatie slik (door te enthousiaste ophoging) merk ik dat als eerste aan hartkloppingen, heel vervelend en voor mij het teken om mijn medicatie naar beneden te schroeven.quote:Op donderdag 15 december 2005 14:54 schreef Blixar het volgende:
Dank je
ik heb mijn bloed prikken al gehad nu,
Maar merk wel langzaam de bijwerkingen van die propranolol hcl retard 80 pch die mijn hardslag en bloeddruk moeten minderen, het klopt ook wat rustiger nu gelukkig. (iemand hier ervaringen mee?)
Hoort er helaas allemaal bij, alleen de "gevoelloosheid" kan ik niet plaatsen.quote:Ik had me al ziek gemeld vanaf maandag omdat ik klachten had, in het begin koorts, daarna meer een onprettig gevoel(misselijk/duizelig) opgejaagd maar ook weer niet?
Ik voel me nu moe maar kan niet slapen (gisteren hetzelfde), koude handen en voeten tindelende ogen alsof ik al dagen wakker ben, wisselende emoties waar ik niks mee kan.
Vannacht voelde ik mijn hardslag niet daarbij voelde ik alsof mijn gezicht en daarna de rest van het lichaam gevoelloos werd(dat is eng) maar mijn vriendin die ook langzaam overstuur was heeft me gerust gesteld.
Gokken met je leven zal wel meevallen, maar als je je zo beroerd voelt is het op zijn minst terecht dat je wil thuis blijven en niet wil gaan werken, omdat je dat gewoon niet trekt nu.quote:Ik moet nog tot volgende week wachten op de uitslag van mijn bloed, dat duurt lang
Daarbij wilt mijn baas al dat ik volgende week weer ga werken met een 2e persoon erbij als ontlasing, maar dat kan hij vergeten, ik heb nu zeker 1 jaar onder grote stress gewerkt en ga niet gokken met mijn leven.
maarja ik weet nog niet wat de uitslag word, moet nog de hele week geduld hebben....
Lieve Veiligheidsspeldje, huisartsen zijn ten eerste ook maar mensen, het is niet zo dat ze alles weten.quote:Op donderdag 15 december 2005 15:57 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
Hallo allemaal,
Dit heeft mijn vader ook gehad. Enkele jaren geleden (ik denk dat ie toen 40 was) viel hij plots erg af, ook hartkloppingen en algemene malaise.
Oma (zijn moeder) heeft er ook last van gehad, dus hij dacht er direct aan toen hij naar de huisarts ging. Deze insinueerde zo'n beetje in de richting van maligniteit (de huisarts vroeg mn vader wat hij ervan dacht. Pa zei 1) hyperthyreoidie 2) Diabetes mellitus en 3) lintworm, de huisarts vroeg dat gesprek wel 3x wat mn pa dacht dat het was!!)
Het lijkt me erg onwaarschijnlijk eerlijk gezegd, dat je vader zo lang geïsoleerd heeft moeten leven. Misschien herinner je het je als veel alnger, omdat het veel indruk op je gemaakt heeft, terwijl het in werkelijkheid een stuk korter heeft geduurd.quote:Het schijnt bij mannen dus wel een stuk minder voor te komen. Eerst kreeg hij medicijnen (thyrax) en later een jodiumtablet in dijkzigt (hij werd 1 nachtje opgenomen, anderen moesten ongeveer een week).
Na dat tabletje moest hij geisoleerd leven van de rest van het gezin voor een maand (of twee, weet ik niet zo meer), maar sindsdien gaat het helemaal goed.
Het is zeker niet zo dat je er vrij makkelijk vanaf bent, als je alle ervaringen op internet leest en van mensen hoort hoe het traject is verlopen, zul je dat al snel merken.quote:Je bent er dus blijkbaar toch vrij makkelijk van af te helpen, al schijnen sommige mensen er ernstige psychische klachten van te kunnen krijgen.
ja hoor ! Ik voel me sinds juli 2005 ook prima! ( april 2005 graves geconstateerd).quote:Op vrijdag 23 december 2005 08:58 schreef Blaze_20 het volgende:
Ben voor nu al blij dat me me weer helemaal goed voel en het net is als van te voren.
Hoe gaat ie met jullie nu trouwens?
Welke internistquote:Op vrijdag 23 december 2005 19:44 schreef Pearly het volgende:
BBQ kip ... heb je nooit te horen gekregen van je internist dat 50% van de graves patienten voorgoed van hun te snel werkende schildklier af zijn? Mijn endocrinoloog kwam daar mee! Ik hoop dat die aardige man niet tegen me heeft staan liegen!! Heb jij andere cijfers dan?
Nu slik je zowel strumazol als thyrax. Als je een te langzame schildklier overhoud na een behandeling slik je alleen nog maar thyrax. Dat zou dus al een vooruitgang zijn.quote:Op donderdag 22 december 2005 17:19 schreef Blaze_20 het volgende:
En dan afwachten of het over een jaar weg is, zo niet dan denk ik dat ik gewoon bij deze medicijnen blijf en niet voor radioactief jodium ga. Vind het slagings percentage veel te laag en als je daarna een te langszame schildklier hebt, dan moet je nog medicijnen slikken. Als ik me zo goed voel dan vind het prima zo.
Een Endocrinoloog dan?quote:Op maandag 26 december 2005 21:17 schreef BBQ-kip het volgende:
[..]
Welke internist
ben nooit bij een internist onder behandeling geweest
Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de beste man aan zijn cijfers is gekomen, niet omdat ik het niet geloof ofzo (ik heb immers helemaal geen cijfers, zelfs geen vaag idee hoeveel Graves-patiënten er "vanaf" komen), maar omdat ik graag wil weten wat hij er precies mee bedoelt, ik vind het een beetje een vage opmerking.
Met mij gaat ook alles prima, gister weer voor controlle langsgeweest, moest van 0.075 naar 0.125 thyrax. Terwijl ik me verder eigenlijk prima voel. Dus ff kijken of dat nu gaat veranderen anders ga ik meteen weer langs. Verder nog steeds op schema om in december te stoppen wat volgens mij wel goed zal komen, heb eigenlijk sinds ik medicatie heb niets meer gemerkt en me altijd prima gevoeld.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 21:53 schreef Pearly het volgende:
Ennnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
Alweer bijna 4 maanden medicijn vrij. Maandag weer eens een keertje bloed prikken om te kijken hoe het met de waardes zijn.
Voor mijn gevoel : "goed"
hoe gaat het met Blaze?
Waarschijnlijk 1 van deze:Thyrax, Levothyroxine, Euthyrox en Eltroxin. Saillant detail is dat synthetisch T4 hormoonsuppletie tegenwoordig ook nog wel eens wordt gebruikt om droog te trainen (vetpercentage omlaag brengen) door sommige mensen.quote:Op maandag 1 juni 2009 11:53 schreef Cat22 het volgende:
Mijn moeder moet de rest van haar leven medicijnen slikken, de naam weet ik zo snel niet.
Ik was ong. 21 en zit ook sinds die tijd voor de rest van mijn leven vast aan medicijnen en slik nogal veel zeg maar.quote:Op maandag 1 juni 2009 11:28 schreef amayo het volgende:
Als het ook echt niet anders kan, ga ik natuurlijk wel voor de operatie. En littekens vervagen dat weet ik ook wel. Maar voor degene die de operatie van dichtbij hebben meegemaakt: Moeten zij dan voor altijd aan de medicijnen blijven? Vind mezelf nog veel te jong om vanaf nu tot weet ik veel hoelang al aan de medicijnen te zitten
Ja dat is ook het beroerde van de slok. Eigenlijk moet je kiezen tussen allemaal slechte opties.quote:Op maandag 1 juni 2009 12:49 schreef het-is-mij het volgende:
[..]
Ik was ong. 21 en zit ook sinds die tijd voor de rest van mijn leven vast aan medicijnen en slik nogal veel zeg maar.
Er is dus een kans, weet niet of je het weet, dat je iets teveel "slok" krijgt en dat is dus bij mij gebeurd en nu doet mijn sk vrijwel niets meer.
Dank voor je reactie, al word ik niet blij van de strekking van je antwoord. Hoe weet je op een gegeven moment nog wie je bent dan? Gedreven en impulsief of sloom en saai?quote:Op donderdag 13 augustus 2009 21:11 schreef BBQ-kip het volgende:
Mijn schildklier werkt weer te traag, zucht... Dus mag weer aan de hormoonsuppletie.....
Ik heb wel de ervaringen dat mijn "persoonlijkheid" of hoe je het ook noemt, erg beïnvloed wordt door mijn hormoonlevels, heel naar vind ik dat. Maar goed, als ik goed ingesteld ben, heb ik nergens last van, jammer alleen dat het afstellen zo'n gedoe is.
quote:Meestal staan de referentiewaarden erbij, omdat die per lab kunnen verschillen. De arts die het onderzoek aanvraagt kan je daar meer over vertellen.Op donderdag 21 oktober 2010 00:17 schreef TB1990 het volgende:
Heey,
Ik heb vandaag de uitslag van mijn bloedonderzoek gehad,
TSH = 0,75
FT4 = 17,4
Kan iemand mij vertellen of het eerder aan de actieve of lage kant is, ik weet dat het gezonde waarden zijn, maar had graag een indicatie.
alvast bedankt,
Tonnie
quote:Tsja das lastig, vlgs de referentiewaarden lijkt het goed.Op donderdag 21 oktober 2010 00:17 schreef TB1990 het volgende:
Heey,
Ik heb vandaag de uitslag van mijn bloedonderzoek gehad,
TSH = 0,75
FT4 = 17,4
Kan iemand mij vertellen of het eerder aan de actieve of lage kant is, ik weet dat het gezonde waarden zijn, maar had graag een indicatie.
alvast bedankt,
Tonnie
quote:Vanwaar dan je vraag in dit topic?Op donderdag 21 oktober 2010 13:57 schreef TB1990 het volgende:
En ik voel me er trouwens goed bij. Ik ben best hyper, altijd vol energie en mijn gewicht is 68 met een lengte van 1.86.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |