Dat klopt. Er zijn echter meer uitzonderingsgronden die niet vermeld staan in art. 30 EG. In de zaak Cassis de Dijon verklaarde het Hof dat zolang er nog verschillen zijn tussen lidstaten met betrekking producteisen deze moeten worden aanvaard voorzover zogenaamde 'dringende' behoeften/eisen dat noodzakelijk maken.quote:Op donderdag 28 april 2005 17:41 schreef Pool het volgende:
[..]
Die grond voor uitzonderingen staat toch duidelijk beschreven in art. 30 van het EG-verdrag? Of bedoel je een extra jurisprudentiële regel?
De uitzonderingsgronden uit art. 30 voor kwantitatieve beperkingen:
Bescherming van
-openbare zedelijkheid
-openbare orde
-openbare veiligheid
-gezondheid en het leven personen, dieren of planten
-het nationaal artistiek, historisch en archelogisch bezit
-industriële en commerciële eigendom
Precies mijn idee. Laat Brussel maar eerst eens zien wat voor nut zij heeft voor dat we verder gaan.quote:Op donderdag 28 april 2005 10:57 schreef Cheiron het volgende:
..
Met betrekking tot de grondwet: zolang Brussel zo geldverkwistend en bureaucratisch bzig blijft als dat het nu is, lijkt het mij niet handig om een dergelijke "instantie" meer macht te geven.
idd: voor wat (steun middels ja stemmen), hoort wat (vertrouwen).quote:Op dinsdag 10 mei 2005 14:33 schreef MrCrowley het volgende:
[..]
Precies mijn idee. Laat Brussel maar eerst eens zien wat voor nut zij heeft voor dat we verder gaan.
quote:De minister zegt namens de regering dat hij liever geen referendum had gezien. "Er is ontzettend veel aandacht in alle media voor Europa en wij leggen alles wat we in Brussel doen iedere keer uit. We serveren het op als een gehaktbal die de mensen alleen nog maar hoeven op te eten. Het is taaie kost, dat begrijp ik wel. Omdat het zo ingewikkeld is, had de regering liever geen referendum gezien", aldus Bot.
En dan zal pas werkelijk blijken hoe achterlijk half Nederland is. Een bevolking die zich bewust armer maakt, die een raadgevend instrument liever letterlijk nemen. Als je anarchistisch wilt leven dan ga je toch gewoon lekker elders in de wereld op de toendra leven. Niemand die je tegenhoudt hoorquote:Op woensdag 18 mei 2005 19:24 schreef hellmondunited het volgende:
Ik denk dat wanneer de meeste Nederlanders 'Nee' stemmen en de regering zet toch een handtekening dat je DAN pas kans op 'oorlog' krijgt.
mwa dat heeft er weinig mee te maken denk ik, dan kon je net zo goed geen referendum houden..quote:Op woensdag 18 mei 2005 19:37 schreef okee6 het volgende:
[..]
En dan zal pas werkelijk blijken hoe achterlijk half Nederland is. Een bevolking die zich bewust armer maakt, die een raadgevend instrument liever letterlijk nemen. Als je anarchistisch wilt leven dan ga je toch gewoon lekker elders in de wereld op de toendra leven. Niemand die je tegenhoudt hoor![]()
Een raadgevend referendum blijft een raadgevend referendum. Enkele partijen geven aan de uitslag te zullen respecteren, andere weer niet. De lastigheid is'm de schijnkeuze die wordt gepleegd. Waarop stemt men ja, waarop stemt men nee? Alleen de grondwet zelf kent intern al veel pro's en contra's. Nu speelt ook de houding van de zittende regering, de masturberende media en de algemene ontevredenheid na de eigen onzorgvuldigheid in de jaren negentig nog een rol (bijvoorbeeld verdoezelen van het graaien en het blind veroordelen van de regeltjescultuur) Zie dat alles maar eens in een juist besluit om te zetten. Dan doen die paar procentjes er niet toe. Nederland heeft die Unie zo ongeveer gesticht en heeft er veel belang bij, zo gek is het niet dat het bestuur van de club Nederland er dan toch in wil blijven.quote:Op woensdag 18 mei 2005 19:42 schreef hellmondunited het volgende:
[..]
mwa dat heeft er weinig mee te maken denk ik, dan kon je net zo goed geen referendum houden..
Nederland is een democratie, dan moet de regering ook iets met de 'uitspraak van het volk' doen.
Wat een onzin. Waarom zou men niet gewoon op goede inhoudelijke gronden tot de conclusie kunnen komen dat de EU-Grondwet geen goed idee is?quote:Op woensdag 18 mei 2005 21:33 schreef lionsguy18 het volgende:
Nederlanders zijn azijnpissers en uiten hun frustratie door nee te stemmen in een referendum.
1. Nederland is niet geschikt voor een referendum
2. Nee stemmers uiten slechts hun persoonlijke onvrede wat vaak niets met Europa te maken heeft
De vraag is wat je onder 'kennen' verstaat.quote:Op woensdag 18 mei 2005 23:05 schreef HiZ het volgende:
Ik geloof die cijfers ook totaal niet; mensen die beweren de grondwet goed te kennen zitten vooral uit hun nek te lullen. Die grondwet is zo ingewikkeld dat zelfs de opstellers ervan nauwelijk zouden durven beweren 'm te kennen. En dan moet ik geloven dat een of andere kiezer in een referendum die een kwartiertje heeft besteed aan een samenvatting de grondwet 'goed kent'?
I think not.
Maar helaas wil het Nederlandse volk dat niet. Zij hebben de regering ook niet gevraagd om zoiets te doen.quote:Op woensdag 18 mei 2005 20:39 schreef okee6 het volgende:
Nederland heeft die Unie zo ongeveer gesticht en heeft er veel belang bij, zo gek is het niet dat het bestuur van de club Nederland er dan toch in wil blijven.
Dit is de allereerste, en waarschijnlijk de allerlaatste, mogelijkheid als bevolking een signaal te sturen naar de politiek wat de EU betreft. Deze grondwet is misschien een (lichte) verbetering op wat we nu hebben, maar mijn onvrede over de EU is veel groter.quote:Op donderdag 19 mei 2005 11:53 schreef HiZ het volgende:
En welke fundamentele punten mogen dat dan wel niet zijn? En hoe dacht je precies dat een 'herkansing' georganiseerd moet worden nadat we hebben kunnen zien hoe moeizaam de huidige compromistekst tot stand is gekomen?
Een nee stem tegen deze grondwet betekent in ieder geval geen beter Europa, want dan gaan we door met het oude Europa. Behalve dan dat iedereen kwaad is op iedereen en het nog moeilijker wordt om samen te werken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |