abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 16 april 2005 @ 13:29:30 #1
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_26269346
Een paar dagen geleden heeft mijn baas (van een snackbar) de tent dicht gegooid. Hij had ruzie met de oranisatie (De organistie van de formule van mijn snackbar) en hij ging die ruzie eerst oplossen voor hij de tent weer open zou gooien.

Nu wordt ik gebeld door een vriend van mijn baas, en hij vertelt mij vrolijk dat de snackbar niet meer open gaat, en dat het ook niet overgenomen wordt door een andere ondernemer.

Opzich allemaal vet klote e.d, maar wat mij vooral boos maakt is dat ik nog 400 euro vakantie geld heb, en 60-70 vrije uren heb die ik mag opnemen (nu geen nut meer, dus die wil ik laten uitbetalen).

Mijn vraag is, weet iemand waar ik dit geld kan terug eisen? bij mijn baas voor de deur gaan staan? of kan ik dit slimmer aanpakken?

(de reden van sluiten is dus volgensmij niet dat we failliet zijn, maar dat weet ik nog niet eens zeker, hij heeft mij de situatie nog niet eens uitgelegd.)

(whaha! soms zit 't mee. en ik was nog zo blij toen hij voor 1 dag de tent dichtgooide )
  zaterdag 16 april 2005 @ 13:35:41 #2
41684 wadgem
Vvvbwleargh.
pi_26269498
Als hij zich niet failliet laat verklaren heb jij recht op je centen.
Eerst bij je baas persoonlijk proberen lijkt me.
Anatidaephobia
The fear that somewhere, somehow, a duck is watching you.
  zaterdag 16 april 2005 @ 13:43:07 #3
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_26269706
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 12:30 schreef TheSeeker_NL het volgende:

[..]

bijna blut issie wel ja
Ik ben inmiddels overleden
  zaterdag 16 april 2005 @ 13:43:15 #4
61387 ne0n
Geile Beer.
pi_26269712
snackbar
Proud Supporter of Royal Antwerp F.C. !
pi_26269755
Het probleem is dat je dus geen geld krijgt wanneer de boel niet failliet is verklaard.
Je kunt als werknemer echter wel een faillisement aanvragen, wanneer je je loon niet krijgt.
Ik zou niet precies weten wat de stappen zijn die je moet ondernemen, maar ik zou allereerst informatie inwinnen bij een rechtswinkel (is gratis) en aan je baas vragen wat er aan de hand is.
  zaterdag 16 april 2005 @ 13:45:57 #6
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_26269778
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 13:43 schreef Enchanter het volgende:

[..]

ja de snackbar liep niet zo geweldig in de winter, maar nu ging het alweer een stuk beter.
  zaterdag 16 april 2005 @ 14:37:11 #7
76407 -erwin-
liberaal intellectueel
pi_26271169
Als je er onderling niet uit komt kun je beslag leggen. Als er niets om beslag op te leggen is kun je er ook vrij weinig aan doen, en heeft een deurwaarder/advocaat inschakelen ook vrij weinig nut. Aangezien het maar om een klein bedrag gaat zal dat er vast nog wel uit te persen zijn (na verkoop van inventaris oid). Kan wel een tijdje gaan duren als hij niet meewerkt.
fotoboek.fok.nl/-erwin-
Ik heb geen respect voor gelovigen en hun geloof.
Mijn posts reflecteren niet noodzakelijkerwijs mijn mening.
pi_26271238
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 14:37 schreef -erwin- het volgende:
Als je er onderling niet uit komt kun je beslag leggen. Als er niets om beslag op te leggen is kun je er ook vrij weinig aan doen, en heeft een deurwaarder/advocaat inschakelen ook vrij weinig nut. Aangezien het maar om een klein bedrag gaat zal dat er vast nog wel uit te persen zijn (na verkoop van inventaris oid). Kan wel een tijdje gaan duren als hij niet meewerkt.
Misschien ligt er nog wel ergens een doos frikandellen weg te rotten

The only true wisdom is in knowing you know nothing. -- [b]Socrates [/b]
I know nothing, I come from Barcelona. -- [b]Manuel[/b]
  zaterdag 16 april 2005 @ 15:05:18 #9
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_26271894
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 14:39 schreef Charmian het volgende:

[..]

Misschien ligt er nog wel ergens een doos frikandellen weg te rotten

nou voor de voorraad snacks doe ik 't wel
  zaterdag 16 april 2005 @ 15:17:55 #10
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26272154
Wat was de rechtsvorm van de snackbar?
  zaterdag 16 april 2005 @ 16:59:36 #11
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_26274553
goede vraag, ik zou het niet weten, ik heb net al mijn collega's gebeld, we spreken morgen met elkaar af, dan kunnen we gezamelijk even kijken wat we er aan kunnen doen. Mijn baas neemt in elk geval zijn telefoon niet op. (de hele week al niet schijnt.)

Maar goed, ik weet waar hij woont, dus
  zaterdag 16 april 2005 @ 17:06:34 #12
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26274701
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 16:59 schreef TheSeeker_NL het volgende:
goede vraag, ik zou het niet weten, ik heb net al mijn collega's gebeld, we spreken morgen met elkaar af, dan kunnen we gezamelijk even kijken wat we er aan kunnen doen. Mijn baas neemt in elk geval zijn telefoon niet op. (de hele week al niet schijnt.)

Maar goed, ik weet waar hij woont, dus
Wanneer het namelijk een eenmanszaak of VOF is, is de eigenaar / zijn de eigenaren hoofdelijk aansprakelijk, waardoor je het loon op hen persoonlijk kunt verhalen. Wanneer het een rechtspersoon (BV) is, dan kun je de eigenaren niet hoofdelijk aansprakelijk stellen, en is de kans groot dat er faillissement voor de BV wordt aangevraagd..
pi_26274720
kijk dan even in de kamer van koophandel, je kan er ook op adres zoeken en er is veel gratis op te vragen.

Je hebt iig wel recht op het geld, maar het hangt dus wel af van hoeveel er te halen valt met hoeveel je krijgt. Je bent waarschijnlijk niet de enige schuldeiser.
pi_26274848
Eerst (gezamelijk) een aangetekende brief sturen waarin je je loon opeist. Verder zou ik via een rechtswinkel navragen wat je moet doen, ze kunnen ook helpen met het opstellen van officiele brieven.
ondertussen kun je in de nieusgroep news:nl.juridisch ook vragen stellen Daar zitten veel deskundigen die goed advies geven.
Some weasel took the cork out of my lunch...
  zaterdag 16 april 2005 @ 17:27:08 #15
111260 Charmian
a little joy
pi_26275173
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 17:06 schreef Alicey het volgende:

[..]

Wanneer het namelijk een eenmanszaak of VOF is, is de eigenaar / zijn de eigenaren hoofdelijk aansprakelijk, waardoor je het loon op hen persoonlijk kunt verhalen. Wanneer het een rechtspersoon (BV) is, dan kun je de eigenaren niet hoofdelijk aansprakelijk stellen, en is de kans groot dat er faillissement voor de BV wordt aangevraagd..
Het klinkt een beetje als een franchise type of thing (ts heeft het over organisatie en formule). Ik weet niet precies wat voor rechtsvorm daar dan aanhangt.
The only true wisdom is in knowing you know nothing. -- [b]Socrates [/b]
I know nothing, I come from Barcelona. -- [b]Manuel[/b]
  zaterdag 16 april 2005 @ 17:28:35 #16
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_26275204
Snackbar formule de Vork

misschien kennen jullie het wel
  zaterdag 16 april 2005 @ 17:57:04 #17
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_26275915
First things fuckin' last lijkt mij hier:

Heb je wel op de juiste wijze je ontslag aangezegd gekregen?
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
  zaterdag 16 april 2005 @ 18:06:30 #18
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_26276199
ik heb in principe niet uit de mond van mijn baas te hore gekregen dat ik ben ontslagen nee.
ik heb een telefoontje gehad van een vriend van mijn baas, dat de vork gesloten blijft. (in andere woorden, ik mag een nieuw baantje gaan zoeken)
  zaterdag 16 april 2005 @ 18:10:44 #19
106776 Nickthedick
pi_26276306
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 18:06 schreef TheSeeker_NL het volgende:
ik heb in principe niet uit de mond van mijn baas te hore gekregen dat ik ben ontslagen nee.
ik heb een telefoontje gehad van een vriend van mijn baas, dat de vork gesloten blijft. (in andere woorden, ik mag een nieuw baantje gaan zoeken)
Dat is teneerste al geen ontslag. Je moet schriftelijk van je baas bericht krijgen dat je bent ontslagen. Wat de reden van de baas dan ook is; altijd ik zeg het nog een keer altijd protest aantekenen (schriftelijk) het maakt niet uit of 'ie een goeie reden heeft.

Kijk op de site van het CWI of van 1 of andere vakbond wat de procedures zijn.

tip: Bel eerst je baas en vraag wat er gaat gebeuren.
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
  zaterdag 16 april 2005 @ 20:23:19 #20
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_26279932
*
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 18:10 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

Dat is teneerste al geen ontslag. Je moet schriftelijk van je baas bericht krijgen dat je bent ontslagen. Wat de reden van de baas dan ook is; altijd ik zeg het nog een keer altijd protest aantekenen (schriftelijk) het maakt niet uit of 'ie een goeie reden heeft.

Kijk op de site van het CWI of van 1 of andere vakbond wat de procedures zijn.

tip: Bel eerst je baas en vraag wat er gaat gebeuren.

bedankt! ik wil hem wel bellen, maar hij neemt al een paar dagen niet op....
  zaterdag 16 april 2005 @ 21:18:59 #21
106776 Nickthedick
pi_26281262
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 20:23 schreef TheSeeker_NL het volgende:
*
[..]

bedankt! ik wil hem wel bellen, maar hij neemt al een paar dagen niet op....
Dan zou ik als ik jou was maandag direct het CWI bellen en vertellen wat er aan de hand is.
  zaterdag 16 april 2005 @ 21:36:28 #22
29645 _-Xanti-_
  zaterdag 16 april 2005 @ 21:54:44 #23
33969 babsjuh
Net zo eigenwijs als groot!
pi_26282206
Mijn man heeft ongeveer hetzelfde meegemaakt. Door veel schade en een beetje schande zijn we een heel stuk wijzer geworden, maar het heeft veel geld gekost doordat hij / wij niet precies de juiste paden bewandeld hebben.

Wat je MOET doen: bewijzen verzamelen dat je je baas om opheldering hebt gevraagd en gevraagd hebt die uren en vakantiegeld beschikbaar danwel betaalbaar te stellen. Dit kun je doen door een aangetekende brief te sturen naar je baas waarin je vertelt wat je in de OP vertelde: jij hebt alleen van die vriend gehoord, niet van de baas zelf, en vraagt je af of het klopt wat die vriend zei. Ook vermelden dat je volgens jouw gegevens nog recht hebt op X hoeveelheid vakantie-uren en Y-hoeveelheid vakantiegeld en dat je vóór Q-datum (geef 'm een week) wil weten wat er gaat gebeuren, zowel met het bedrijf / jouw arbeidsovereenkomst als met het geld en de uren.

Daarnaast maandagochtend meteen bij het CWI op de stoep staan, je inschrijven als werkzoekende. Als het achteraf mee blijkt te vallen en je je baan toch niet kwijt bent, kun je je altijd weer uitschrijven (al vraag ik me af of je in dat geval bij een andere baas niet beter af bent, maar dat terzijde). Als na een aantal weken blijkt dat je inderdaad je baan kwijt bent en je moet je dan nog in gaan schrijven, dan KAN het UWV / CWI moeilijk gaan doen omdat je "te laat" ingeschreven hebt.

Bel met het UWV, geef daar aan dat je het vermoeden hebt dat je baas je niet kan betalen, leg uit waarom, en vraag wat je verder moet doen.
Als een werkgever door betalingsonmacht het salaris (dus ook vakantiegeld en opgebouwde vrije uren) niet kan of wil betalen, neemt het UWV die betaling over, voor maximaal 90 werkdagen die door de baas niet uitbetaald zijn. Of onder die 90 dagen ook het vakantiegeld en opgebouwde vrije uren vallen weet ik helaas niet. Het UWV zal dan later proberen dat geld bij je baas terug te krijgen, maar daar merk jij verder weinig van.

Wij zijn uiteindelijk in de problemen gekomen omdat we te lang gewacht hebben en bleven geloven in een goede afloop. Uiteindeljik was er ruim een half jaarsalaris niet betaald, en daarvan heeft UWV dus maar een deel overgenomen.
I'll stand my ground!
babsjuh.web-log.nl
pi_26282855
En bewaar kopieën van alle brieven die je opstuurt.
Some weasel took the cork out of my lunch...
  zaterdag 16 april 2005 @ 22:19:27 #25
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_26282929
nog een tip, een goeie vriend van mij was eerst gewoon personeel bij een snackbar, baas kapte er mee, ook na een conflict met de groothandel/formule, tent gaat dicht, kameraad kon het best vinden met de groothandel, neemt de boel over en heeft nu een eigen snackbar.

je hebt er ws geen ruk aan, maar wou het toch ff kwijt.
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_26283065
Interessante topic waar ik weinig aan toe te voegen heb. TVP dus
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  zaterdag 16 april 2005 @ 22:47:37 #27
29645 _-Xanti-_
  zondag 17 april 2005 @ 00:28:08 #28
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_26286297
he het is dus echt opgehouden? Ga je mee op een terrasje zitten. Zoals je weet ben ik ook nog niet zo heel erg lang werkloos wegens het feit dat het bedrijf waar ik werkte failliet is gegaan. Gelukkig kan ik binnen kiort naar de UWV en dan kan ik alles krijgen waar ik recht op heb. Uitbetalen van vrije dagen vakantie geld 2 maanden loon en dan een uitkering. Perfect dus alleen moet ik een week of 9 wachten tot ik alles heb. Het is wel heel erg belangrijk dat je baas alle gegevens geeft en op papier zet. Iets wat mijn baas gelukkig wel doet

Tot die tijd is het lekker genieten van het mooie weer
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
  zondag 17 april 2005 @ 12:21:41 #29
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_26292649
Ja wij (het personeel) hebben de sleutels, en kunnen "in principe" de tent wel gewoon runnen, maar het lijkt me toch niet dat dit wettelijk gewoon zomaar mag?

wel vervelend is dat wel zo heel veel klanten kwijt raken (lijkt mij)

Ik ga vanmiddag die brief schrijven (bedankt voor je tip) en ik ga het zelfde voorleggen bij mijn collega's. Ik probeer hem vanavond nog een keer te bellen, neemt hij dan niet op, dan ga ik maandag gewoon langs de deur, dan geef ik in elk geval de brief.

Maandag naar UWV

en ook_gek, we pakken wel een terrasje als er geld is! niet de huid verkopen voor de beer (baas? ) geschoten is!

alvast bedankt, ik zie de situatie nu een stuk beter in, ik zal zometeen nadat ik de meeting met mijn collega's heb gehad even vertellen wat we hebben afgesproken.

en laat ik nu maar even van het weer genieten
  zondag 17 april 2005 @ 12:26:29 #30
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_26292735
UWV duurd zeker 6 tot 1o weken
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
  zondag 17 april 2005 @ 12:30:45 #31
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_26292821

in dat soort situaties ben je blij als je geld gespaard hebt!
  zondag 17 april 2005 @ 13:02:52 #32
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_26293589
als het een druk bezochte snackbar is, zal ie wel niet al te lang dicht blijven
  zondag 17 april 2005 @ 13:36:50 #33
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_26294475
quote:
Op zondag 17 april 2005 12:30 schreef TheSeeker_NL het volgende:

in dat soort situaties ben je blij als je geld gespaard hebt!
zeker weten. Het is nu zo min mogelijk uitgeven en zo min mogelijk spaar geld opmaken. Oke je krijgt alles wel terug over een aantal weken. Maar het is nu ook een mooi moment om te sparen. Hoe minder je uit geeft hoe meer je over houd
  zondag 17 april 2005 @ 16:02:40 #34
33969 babsjuh
Net zo eigenwijs als groot!
pi_26298399
quote:
Op zondag 17 april 2005 12:21 schreef TheSeeker_NL het volgende:
Ik probeer hem vanavond nog een keer te bellen, neemt hij dan niet op, dan ga ik maandag gewoon langs de deur, dan geef ik in elk geval de brief.
Niet afgeven, niet alléén afgeven in ieder geval. Altijd dit soort dingen aangetekend doen! Eventueel kun je de brief maandag wel afgeven en tegen hem zeggen dat er voor de zekerheid nog een aangetekende brief komt met dezelfde inhoud.

Als mensen het water aan de lippen staat, gaan ze dingen doen die je nooit verwacht had. Als je die brief niet aangetekend verstuurt heb je geen poot om op te staan als hij later zegt die brief niet gehad te hebben!

Ben benieuwd trouwens hoe het afloopt, veel geluk in ieder geval!!!!
I'll stand my ground!
babsjuh.web-log.nl
pi_26303732
quote:
Ja wij (het personeel) hebben de sleutels, en kunnen "in principe" de tent wel gewoon runnen, maar het lijkt me toch niet dat dit wettelijk gewoon zomaar mag?
Tuurlijk niet, Nederland is geen Argentinie of Brazilie waar dat wel gebeurt
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  zondag 17 april 2005 @ 19:20:53 #36
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_26303768
denk je er aan dat als je zelf ontslag neemt voordat de boel failliet je geen aanspraak kunt maken op de ww.
  zondag 17 april 2005 @ 19:26:01 #37
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_26303900
quote:
Op zondag 17 april 2005 19:20 schreef Klonk het volgende:
denk je er aan dat als je zelf ontslag neemt voordat de boel failliet je geen aanspraak kunt maken op de ww.
Klopt nog belangrijker is het volgende.

Als er een currator aan te pas komt gaat hij jou ontslaan je moet dan tekenen dat je accort gaat. DOE DIT NIET. Je moet NOOIT accort gaan je moet protest aantekenen. Want anders zegt het UWV van he u stemt toe dat u ontslagen word. Tjha dat is dan een afspraak onderling en geeft u geen recht op uitkering
pi_26304229
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 17:06 schreef Alicey het volgende:

[..]

Als het Vork aan de Verlengde Houtrakgracht in Utrecht is, dan is het een VOF.

http://www.kvk.nl/handelsregister/zoekenframesetext.asp?
  zondag 17 april 2005 @ 22:25:13 #39
29645 _-Xanti-_
Heb het al veel vaker zien gebeuren. Hoewel ondernemen als franchiser aantrekkelijk lijkt, omdat het je wat simpeler wordt gemaakt, zitten er ook nadelen aan. Het beperkt je vrijheid als zelfstandig ondernemer, je bent speelbal van de franchise-gever. Je betaalt een vergoeding om onder die vlag te mogen handelen. Er zijn contracten, al dan niet wurgcontracten.

Daar sta je dan met je vofje, en hoofdelijke aansprakelijkheid. Wie trekt er aan het langste eind?

Wil je toch een cafetaria/snackbar, kijk dan ontzettend goed bij deze franchise-ondernemingen af, verander het concept naar eigen wens en begin dan voor jezelf. Zorg wel voor onderscheiding, anders krijg je natuurlijk problemen. Niet de benodigde kennis ervoor? Zorg daar dan voor, of betaal voor kennis van derden.

Beter een goed concept stelen, dan zelf slecht bedacht.
  dinsdag 19 april 2005 @ 11:45:52 #40
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_26343850
Sorry dat ik even niks heb laten horen! hier weer een update:

Zondag met mijn collega's om de tafel gezeten, even informatie uitwisselen en samen bekijken wat we het beste kunnen doen. Daar zijn we tot de conclusie gekomen dat onze baas de tent nog niet failliet had verklaart, en dat we "officieel" nog niet ontslagen waren. We konden dus moeilijk geld gaan vragen bij UWV als we nog werken?

We hebben toen onze baas nog maar een keer gebeld, en tot onze verbazing nam hij op (niet op zijn mobiel, maar wel op zijn huis telefoon ). Hij klonk best aardig eigenlijk, en hij zei tegen ons dat hij naar alle waarschijnlijkheid dicht zou blijven, maar dat wij nog wel deze maand uitbetaald kregen (gemiddelde van ons maandsalarissen?) en dit zou allemaal door zijn boekhouder worden geregeld. Klinkt allemaal leuk en aardig, maar ik vertrouw het op een of andere manier niet echt.

Maar toen: Ik werd gister middag gebeld door de zakenwaarnemer van mijn baas, er is morgen (vandaag dus) om 3 uur een vergadering tussen de zakenwaarnemer van mijn baas en een baas van de organisatie over het overnemen van het personeel. Of ik ook langs kon komen want het was belangrijk.

Ik hoop dus dat ik te horen krijg dat er een nieuwe baas komt, en dat het huidige personeel wordt overgenomen. Maar ik heb mezelf wel voorgenomen nog niets te ondertekenen voordat ik heel zeker ben dat het geen naaistreek is van mijn baas om mijn geld niet terug te geven.

vanmiddag zal ik even posten wat er op de meeting is gebeurd, tot nu toe zie ik het allemaal redelijk positief in... waarschijnlijk mijn baan terug... maar eerst zekerheid hebben van mijn geld
  dinsdag 19 april 2005 @ 11:54:13 #41
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_26344036
nop jij bent nog in dienst ik heb precies het zelfde. Ik krijg nu nog niks van de UWV omdat ik nog in vaste diensverband staat bij het bedrijf waar ik werkte maar dat nu failliet is. De currator moet mij ontslaan voor dat ik ergens anders kan gaan werken of UWV uitkering wil aanvragen. En dat gaat dus vanmiddag gebeuren. Ik moet straks naar mijn werk om ontslagen te worden door de currator Ben heel erg benieuwd hoe dat gaat.

Het mooie is dat de currator mij denk ik nog wel nodig heeft en dan krijg ik een voorschot op mijn UWV uitkeren. En heb ik lekker snel geld
pi_26344545
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 11:54 schreef ook_gek het volgende:
nop jij bent nog in dienst ik heb precies het zelfde. Ik krijg nu nog niks van de UWV omdat ik nog in vaste diensverband staat bij het bedrijf waar ik werkte maar dat nu failliet is. De currator moet mij ontslaan voor dat ik ergens anders kan gaan werken of UWV uitkering wil aanvragen. En dat gaat dus vanmiddag gebeuren. Ik moet straks naar mijn werk om ontslagen te worden door de currator Ben heel erg benieuwd hoe dat gaat.

Het mooie is dat de currator mij denk ik nog wel nodig heeft en dan krijg ik een voorschot op mijn UWV uitkeren. En heb ik lekker snel geld
Ja nou, jouw situatie is echt om jaloers op te zijn.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  dinsdag 19 april 2005 @ 15:59:30 #43
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_26350650
Net te horen gekregen dat de organisatie verder met ons wilt. We zullen via een soort van uitzend bureau een contract krijgen... wat het allemaal precies inhoudt weten ze nog niet, dus ik wacht op een nieuw contract.

Toen ik de zakenwaarnemer van mijn baas vroeg hoe ik mijn vakantiegeld en uren terug kon krijgen, zei hij moet je bij het CWI / UWV voor zijn. Nu dacht ik dat het bedrijf daar eerst failliet voor moest zijn, maar dat hoeft niet? in elk geval moet ik dus zo snel mogelijk daar heen, en ik vrees dat ik niks meer terug ga zien van mijn 67 vakantie uren, en mijn 400 euro vakantie geld
pi_26350742
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 17:28 schreef TheSeeker_NL het volgende:
Snackbar formule de Vork

misschien kennen jullie het wel
De Vork, zegt me wel wat ja. Zit dat bij de stairway daar in de buurt?
  dinsdag 19 april 2005 @ 16:09:12 #45
106776 Nickthedick
pi_26350916
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 15:59 schreef TheSeeker_NL het volgende:
Net te horen gekregen dat de organisatie verder met ons wilt. We zullen via een soort van uitzend bureau een contract krijgen... wat het allemaal precies inhoudt weten ze nog niet, dus ik wacht op een nieuw contract.

Toen ik de zakenwaarnemer van mijn baas vroeg hoe ik mijn vakantiegeld en uren terug kon krijgen, zei hij moet je bij het CWI / UWV voor zijn. Nu dacht ik dat het bedrijf daar eerst failliet voor moest zijn, maar dat hoeft niet? in elk geval moet ik dus zo snel mogelijk daar heen, en ik vrees dat ik niks meer terug ga zien van mijn 67 vakantie uren, en mijn 400 euro vakantie geld
Uitzendbureau? Hou je er dan wel rekening mee dat je dan veel makkelijker de zak kunt krijgen. Ik weet niet wat voor contract je nu hebt, maar via een uitzendbureau werken als je al een contract had lijkt me wel een stap terug.
  dinsdag 19 april 2005 @ 16:14:36 #46
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_26351065
Ja ik heb nu ook een flut contract hoor, dus dat zal in principe niet veel uitmaken. Zolang mijn uurloon hetzelfde blijft vind ik het best.

Maar het vervelende is dat er zoveel tijd overheen zal gaan voordat ik zekerheid heb of ik geld ga terug zien of niet. En ik vind het gewoon zwaar klote want al mijn vakantiegeld + uren heb ik juist opgespaard voor iets heel leuks (wereldreis) en nu mis ik toch weer wat geld waar ik gewoon recht op heb!

frustrerend.
pi_26352012
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 16:14 schreef TheSeeker_NL het volgende:
Ja ik heb nu ook een flut contract hoor, dus dat zal in principe niet veel uitmaken. Zolang mijn uurloon hetzelfde blijft vind ik het best.

Maar het vervelende is dat er zoveel tijd overheen zal gaan voordat ik zekerheid heb of ik geld ga terug zien of niet. En ik vind het gewoon zwaar klote want al mijn vakantiegeld + uren heb ik juist opgespaard voor iets heel leuks (wereldreis) en nu mis ik toch weer wat geld waar ik gewoon recht op heb!

frustrerend.
Ik heb geen tijd om het nu even na te kijken (hoor je vanavond van me), maar volgens mij moet de volgende werkgever de plichten van de oude werkgever overnemen indien je op dezelfde plek blijft zitten. Je behoort ook de oude contractsvoorwaarden te houden.
Volgens mij moet de overkoepelende organisatie dus je vacantierechten ed overnemen
pi_26352252
Lijkt me stug, want dan zou er niemand zijn die bedrijven overneemt
  dinsdag 19 april 2005 @ 17:44:04 #49
106776 Nickthedick
pi_26353075
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 17:02 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Lijkt me stug, want dan zou er niemand zijn die bedrijven overneemt
'T is geen 'normale' overname; maar een franchise.
pi_26354371
Het ging over een werkgever en gelukkig hoeven nieuwe werkgevers oude contracten niet te respecteren.
pi_26354622
hoe stug het ook lijkt, het is wel zo.
quote:
Artikel 663
Door de overgang van een onderneming gaan de rechten en verplichtingen die op dat tijdstip voor de werkgever in die onderneming voortvloeien uit een arbeidsovereenkomst tussen hem en een daar werkzame werknemer van rechtswege over op de verkrijger. Evenwel is die werkgever nog gedurende een jaar na de overgang naast de verkrijger hoofdelijk verbonden voor de nakoming van de verplichtingen uit de arbeidsovereenkomst, die zijn ontstaan vóór dat tijdstip.
(betreft artikel 663 uit boek 7 Burgelijk Wetboek)
pi_26354808
Dus je wil zeggen dat als ik een failliet bedrijf wil overnemen en ik Pietje en Jantje niet opnieuw wil aannemen c.q. overnemen ik verplicht kan worden ze toch aan te nemen of in dienst te houden?
  dinsdag 19 april 2005 @ 18:48:42 #53
106776 Nickthedick
pi_26354886
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 18:46 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dus je wil zeggen dat als ik een failliet bedrijf wil overnemen en ik Pietje en Jantje niet opnieuw wil aannemen c.q. overnemen ik verplicht kan worden ze toch aan te nemen of in dienst te houden?
Dat staat er toch?
pi_26355010
Ik denk alleen wel dat er een verschil kan zitten tussen overname voor danwel na faillisement.
Voor failliisement speelt artikel 663 gewoon, na faillisement heeft het bedrijf geen werknemers meer (die hebben immers ontslag gehad), waardoor je een lege onderneming laat overgaan (wat werknemers betreft dan)
pi_26355069
Een bedrijf wordt echt niet overgenomen als er veel niet gekwalificeerd, overbodig of te duur personeel is of wanneer bijvoorbeeld de huur of de inboedel te duur is.
pi_26355094
Maar in het geval van TS is er nog geen sprake van faillisement, en de keten wil al doorgaan. Daardoor is de kans groot dat ook bij later faillisement de overgang van onderneming voor het uispreken van het faillisement geweest is, waardoor alle rechten en plichten gewoon blijven bestaan, en te vorderen zijn bij de keten
  dinsdag 19 april 2005 @ 19:09:16 #57
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_26355446
Het enige voordeel van deze situatie is dan wellicht dat ik nu wel het een en het ander leer over hoe dit allemaal in z'n werk gaat. Best handig om te weten voor het geval het nog een keer gebeurd.... gelukkig is het maar een bijbaantje in dit geval.

Ik heb besloten samen met een collega om naar het CWI te gaan, hier moeten wij ons inschrijven toch? en daarna naar de UWV toe om ons vakantiegeld en vakantieuren terug te krijgen. Het zal wel een lang proces worden.... Erg vervelend als je ook nog stage loopt
pi_26355935
De vraag is wanneer de tent doorgaat onder een andere baas.
Indien je oude werkgever nog niet failliet is op het moment dat die overeengekomen is met de overkoepelende organisatie dat de deuren open blijven dan denk ik dat het UWV niets voor je zal betekenen.
Naar het CWI gaan kun je altijd, je kan je er altijd inschrijven als werkzoekende (maar of je daarna naar een uitkerende instantie kan gaan is zeer de vraag, omdat je baas op dit moment je nog gewoon in dienst heeft, en bij overgang van onderneming voor het faillisement dan blijf je gewoon je contract houden)
  dinsdag 19 april 2005 @ 19:38:16 #59
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_26356112
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 12:16 schreef Argento het volgende:

[..]

Ja nou, jouw situatie is echt om jaloers op te zijn.
Uhm ja eigelijk wel. Ik hou er namelijk een leuk geldbedrag aan over. En ik heb het geluk dat mijn baas perfect mee werkt. Ook de currator is een hele aardige nette top man.

Vandaag officieel ontslag gekregen. En hij heeft gezorgt dat donderdag aanstaande de UWV langs komt op het bedrijf of alle papieren in ontvangst te nemen en in behandeling te nemen. Normaal gesproken is het zo dat je zelf naar de UWV moet met een hoop gezeik. Er is al heel veel geregeld voor ons gelukkig.

En daar bij komt dat ik in onderhandeling ben met iemand voor werk. En dat ziet er tot nu toe heel goed uit. Dus wat betreft vind ik het super. Ik mag mee met een doorstart. Dus ja mijn situatie is perfect
  dinsdag 19 april 2005 @ 19:54:15 #60
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_26356467
Snackbars zijn toch allemaal van chinezen?
  woensdag 20 april 2005 @ 02:13:30 #61
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_26365686
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 19:54 schreef tommytheman het volgende:
Snackbars zijn toch allemaal van chinezen?
Wie zegt dat mijn baas geen chinees is?
pi_26376979
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 18:46 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
quote:
Artikel 666
1.
De artikelen 662 tot en met 665, en artikel 670, lid 8, zijn niet van toepassing op de overgang van een onderneming indien de werkgever in staat van faillissement is verklaard en de onderneming tot de boedel behoort.
Niet dat er bij TS sprake is van faillissement, maar bij overname van een failliet bedrijf hoef je inderdaad de mensen niet mee over te nemen indien het bedrijf tot de boedel behoort.
Maar nogmaal, zover is het voor TS helemaal nog niet. Op dit moment zou de keten bij overname nog gewoon alle plichten mee overnemen
  woensdag 20 april 2005 @ 18:13:48 #63
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_26380992
een eigenaar waar van het bedrijf is failliet gegaan is kan altijd een doorstart maken. Daar bij is hij op geen enkele mogelijk verplicht oud personeel mee te nemen. Wel is het zo dat wanneer er een currator is en spraken van doorstart dat de currator een deal sluit met de eigenaar over het overnemen van de boedel tegen een lagere prijs wanneer de eigenaar oud personeel mee neemt.

Dat wel.
Wat ik gisteren hoorde en wat ik dus niet wist is dat wanneer je ontslagen word door de currator dat het ALTIJD gebeurd met een opzeg termein. Dit betekend dat wanneer de currator je nodig heeft een week later BV dat je VERPLICHT bent te helpen. Okal heb jij al een nieuwe baan. Als je dit weigerd komt je uitbetaling van achterstallig loon bij het UWV in gevaar en zal je daar op gekort worden.

Dit heb ik dus nooit geweten
Zelf heb ik te maken het feit dat het bedrijf waar ik werkte failliet is. Gisteren ontslag brief gehad vandaag met UWV gesproken en al meteen ruzzie. Zonder CWI inschrijving word je aanvraag niet in behandeling genomen. Gaat nergens over als je maar een halve dag de tijd hebt om dat te doen. Dus aardig moeten zeiken om het voor elkaar te krijgen dat mijn aanvraag morgen gewoon in behandeling word genomen zonder CWI formulier. Gaat echt nergens over okal heb je een baan per BV 1 mei MOET je als nog verplicht laten inschrijven als werkzoekende anders krijg je geen geld van de UWV. Gaat werkelijk nergens over.

Alles is perfect geregeld tot nu toe alleen dat CWI is een hel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')