"Het ijsje heeft de smaak van drop"quote:'Zweeds ijsje Nogger van Unilever racistisch'
ROTTERDAM - Een Zweedse actiegroep heeft een dochterbedrijf van Unilever, GB Glace, beschuldigd van racisme wegens de reclamecampagne voor het nieuwe ijsje 'Nogger Black'. Niet alleen de naam van het ijsje, waarvan de kern en de buitenkant zwart van kleur zijn, is aanstootgevend. Ook de reclameposters met letters in graffiti-stijl zijn volgens de actiegroep Centre Against Racism een aanval op de zwarte cultuur.
Volgens Unilever hebben het ijsje en de bijbehorende reclame niets te maken met racisme. "Het is uiteraard nooit de bedoeling geweest dat er een associatie zou worden gelegd met racisme", aldus een woordvoerder van Unilever vrijdag. "Het ijsje heeft de smaak van drop, vandaar de kleur zwart."
Unilever is niet van plan zijn reclamecampagne te wijzigen of in te trekken voor het ijsje dat alleen verkrijgbaar is in Zweden.
Volgens de woordvoerder is uit onderzoek gebleken dat 98 procent van de mensen geen verband legt tussen het ijsje en racisme.
quote:Op zaterdag 16 april 2005 12:38 schreef zoalshetis het volgende:
nu nog een campagne tegen blankevla en we zijn weer lekker bezig...
Praat tegen de hand, dude.quote:Op zaterdag 16 april 2005 12:43 schreef HeatWave het volgende:
God die huillie cultuur is echt OVERAL!
FLikker toch eens op en ga verder met je leven.... jankballen...
Volgens mij bestond de Nogger allang, dat nieuwe ijsje is de Nogger Black (met dropsmaak dus)quote:Op zaterdag 16 april 2005 12:44 schreef Aventura het volgende:
Waarom het dit product nou 'Nogger'? Betekent dat iets?
Kan mij wel indenken dat het associaties oproept hoor. Maar de reactie van die Association is wel heel erg hysterisch.
quote:Op zaterdag 16 april 2005 12:46 schreef robh het volgende:
[..]
Praat tegen de hand, dude.
Dat jij ijsjes metdropsmaak
normaal vindt is jouw manco, maar noem mij geen jankbal omdat ik dat niet vind
![]()
![]()
ik moest vroeger tenminste altijd eerst één hapje proeven...quote:
quote:Op zaterdag 16 april 2005 12:50 schreef SCH het volgende:
Ijsjes met dropsmaak![]()
Racistisch of niet - het zou verboden moeten worden
Volgens het "Centre against racism" zou het van "nigger" afgeleid zijn, terwijl het woord volgens de fabrikant afgeleid is van "nougat" (noga). Zo'n "Centre against racism" gaat inderdaad nogal verkrampt om, met het feit dat er mensen bestaan met een andere huidskleur.quote:Op zaterdag 16 april 2005 12:44 schreef Aventura het volgende:
Waarom het dit product nou 'Nogger'? Betekent dat iets?
Kan mij wel indenken dat het associaties oproept hoor. Maar de reactie van die Association is wel heel erg hysterisch.
Bron: http://www.kullin.net/quote:(Center Against Racism) urge consumers to boycott ice cream manufacturer GB Glace because their advertising is racist. CMR mean that the ads for Nogger Black are "tasteless with a touch of racism" because the licorice, the graffiti like type face and the name Nogger all give associations to the word "nigger".
"I GB-reklamen omformar ett hjärta texten: Nogger + Lakrits = sant. Bredvid står det Nogger Black i graffititypsnitt. Genom reklamkampanjen läggs symboler som anspelar på svarthet ihop, förpackas och säljs: den svarta bakgrundsfärgen; namnet nogger och så den svarta lakritsen.
Varför finns det ett sådant behov av att framkalla dessa associationer? Är det bara en slump att dessa symboler implicit har "negern" som källa och mål för sina tankeanknytningar?"
CMR manage to forget that Nogger comes from "nougat" and that the brand name has been around for years. Now CMR have reported GB Glace to DO, the Ombudsman against ethnic discrimination, which is a great move. I guess that DO has absolutely nothing else to do and we need to see those tax kronor work a little harder. Besides, this whole story puts a spotlight on potential hidden messages in the brand names of ice creams. Who would have thought that GB Glace secretely are manipulating our brains via ice creams? See these ice creams as an example:
> 88:an - Obviously they are promoting a promiscuous lifestyle which goes against all moral values of [pick your religion of choice]. The number 88 is used in sexual parlance to describe oral sex performed twice (ate twice).
> King Cone - The king of all ice creams and feminist target no 1, where is Queen Cone? And don't you dare make it smaller than the King.
> Solero - A pink ice cream named after a town in Italy. A clear case of discrimination against Italians since it cements a view that Italians are lazy, spend most of the day at the beach and in general being girlie men dressed in pink.
> Sandwich - Both sexist and racist at once. Consists of two brown biscuits surrounding a piece of vanilla ice cream. As you all know, biscuit in Swedish is "kex", also a slang term for girl, so the ice cream symbolises a threesome with two black women and a white male.
Let's all help fight the important ice cream driven discrimination in society and for a moment forget about less important cases like immigrants being denied apartments or this open minded guy. [I hope you get that I'm joking.]
Jij had ook Zondagschool van een Surinaamse voorganger?quote:Op zaterdag 16 april 2005 12:51 schreef zoalshetis het volgende:
ik moest vroeger tenminste altijd eerst één hapje proeven...
quote:Op zaterdag 16 april 2005 12:55 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Jij had ook Zondagschool van een Surinaamse voorganger?![]()
Ja hoor, sleep Amerika er maar weer bij!quote:Op zaterdag 16 april 2005 12:54 schreef __Saviour__ het volgende:
Nogger Afro-American was een politiek correctere naam geweest.
quote:Op zaterdag 16 april 2005 13:01 schreef Zwartkijken het volgende:
Ja hoor, sleep Amerika er maar weer bij!
Frits Bom goes UK?quote:Now CMR have reported GB Glace to DO, the Ombudsman against ethnic discrimination, which is a great move.
Hoezoquote:Op zaterdag 16 april 2005 12:50 schreef zoalshetis het volgende:
jodenkoeken ook maar niet meer verkopen?
Jawel, hoezo? Jij niet?quote:Op zaterdag 16 april 2005 13:14 schreef robh het volgende:
jodenkoeken, jodium? Heb je nog geen koffie gehad V?
in het licht van dit topic is dat toch geen hele vreemde vraag, zoals je smiletjes wel doen vermoeden.quote:Op zaterdag 16 april 2005 13:12 schreef Verbal het volgende:
[..]
HoezoBang dat jodium in veewagons wordt afgevoerd naar het oosten
V.
WHOOOPS,quote:Op zaterdag 16 april 2005 13:17 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
in het licht van dit topic is dat toch geen hele vreemde vraag, zoals je smiletjes wel doenermoeden.
ach kan beurn. overigens ben ik het niet die bang is, maar zijn bepaalde actiegroepen dat blijkbaar. waar zijn ze bang voor? dat mensen straks in negers gaan bijten?quote:Op zaterdag 16 april 2005 13:25 schreef Verbal het volgende:
[..]
WHOOOPS,![]()
Ik had van iemand ooit vernomen dat ze jodenkoeken heetten omdat ze rijk waren aan jodium. Maar inmiddels heeft snel google-onderzoek mij de juiste weg gewezen.
Mijn vraag wordt dan: bang dat wagonladingen zandgebak naar het oosten gaan in veewagens?
heeeeel mager, ik weet het
V.
Maar het ijsje "Nogger" bestond dus al een tijde, er kwamen pas problemen toen de "Nogger black" uitkwam.quote:Op zaterdag 16 april 2005 13:20 schreef Sidekick het volgende:
Tsja, "Nogger", dan krijg je toch al gauw de associatie van "nigger".
Maar voor de rest:
Waarom leiden ze het af van nougat (noga), het is toch geen noga ijs?quote:Op zaterdag 16 april 2005 12:52 schreef Tarak het volgende:
terwijl het woord volgens de fabrikant afgeleid is van "nougat" (noga).
Nogger is een merknaam zoals te lezen:quote:Op zaterdag 16 april 2005 20:04 schreef Cosma-Shiva het volgende:
[..]
Waarom leiden ze het af van nougat (noga), het is toch geen noga ijs?
Zoiets als Magnum dus.quote:CMR manage to forget that Nogger comes from "nougat" and that the brand name has been around for years. Now CMR have reported GB Glace to DO, the Ombudsman against ethnic discrimination, which is a great move. I guess that DO has absolutely nothing else to do and we need to see those tax kronor work a little harder. Besides, this whole story puts a spotlight on potential hidden messages in the brand names of ice creams. Who would have thought that GB Glace secretely are manipulating our brains via ice creams? See these ice creams as an example:
gewoon een internationaal woord hoor, net zoals apartheidquote:
Op NOS teletext pagina 402 las ik dit bericht ook alleen hadden ze daar in de laatste zin de letter g van het woord geen weggelaten, een nogal cruciale letter zou ik zeggen.quote:Op zaterdag 16 april 2005 12:37
['Zweeds ijsje Nogger van Unilever racistisch'
ROTTERDAM - Een Zweedse actiegroep heeft een dochterbedrijf van Unilever, GB Glace, beschuldigd van racisme wegens de reclamecampagne voor het nieuwe ijsje 'Nogger Black'. Niet alleen de naam van het ijsje, waarvan de kern en de buitenkant zwart van kleur zijn, is aanstootgevend. Ook de reclameposters met letters in graffiti-stijl zijn volgens de actiegroep Centre Against Racism een aanval op de zwarte cultuur.
Volgens Unilever hebben het ijsje en de bijbehorende reclame niets te maken met racisme. "Het is uiteraard nooit de bedoeling geweest dat er een associatie zou worden gelegd met racisme", aldus een woordvoerder van Unilever vrijdag. "Het ijsje heeft de smaak van drop, vandaar de kleur zwart."
Unilever is niet van plan zijn reclamecampagne te wijzigen of in te trekken voor het ijsje dat alleen verkrijgbaar is in Zweden.
Volgens de woordvoerder is uit onderzoek gebleken dat 98 procent van de mensen geen verband legt tussen het ijsje en racisme...]
Nou hé! omdat jij het niet lekker vind mag het maar nietquote:Op zaterdag 16 april 2005 12:46 schreef robh het volgende:
[..]
Praat tegen de hand, dude.
Dat jij ijsjes metdropsmaak
normaal vindt is jouw manco, maar noem mij geen jankbal omdat ik dat niet vind
![]()
![]()
Ik dacht eigenlijk aan Noga,...quote:Op zaterdag 16 april 2005 13:20 schreef Sidekick het volgende:
Tsja, "Nogger", dan krijg je toch al gauw de associatie van "nigger".
Maar voor de rest:
en ook niet in Arnhemse meisjes bijtenquote:Op zondag 17 april 2005 11:39 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Nou mag ik zeker ook geen Javaanse Jongens meer aansteken?
mag je nog wel Afrikaantjes in de tuin hebben staan?quote:Op zondag 17 april 2005 11:43 schreef milagro het volgende:
[..]
en ook niet in Arnhemse meisjes bijten
alleen als ze Moriaantje hetenquote:Op zondag 17 april 2005 11:48 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
mag je nog wel Afrikaantjes in de tuin hebben staan?
Maar.. Maar... Is dat niet een heel racistisch liedje?quote:
Ja, zo ver kwam ik ook nog, na even diep nadenkenquote:Op zondag 17 april 2005 12:06 schreef Aventura het volgende:
Op de kleuterschool vroeger:
Moriaantje zo zwart als roet
ging eens wandelen zonder hoed
en de zon scheen op zijn bolletje
daarom droeg hij een parasolletje
..ofzo
Jij......jij......racistquote:Op zondag 17 april 2005 12:06 schreef Aventura het volgende:
..ofzo
alsquote:Op zondag 17 april 2005 11:58 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Maar.. Maar... Is dat niet een heel racistisch liedje?
Ja, toen kwamen de negatieve geluiden uit de richting van de kerken. En nu is het racistisch en wat zal het de volgende keer zijn. Zo kun je overal wel wat achter zoeken.quote:Op zaterdag 16 april 2005 21:44 schreef CyberSimon het volgende:
Mensen hebben altijd wat te zeuren over ijsjes. Was toch ook met die 7 Zonden Magnums...![]()
of jodekoeken, zigeunersaus, negerzoenen.quote:Op zaterdag 16 april 2005 12:38 schreef zoalshetis het volgende:
Sja, dat kan je niet meer negeren (oh dear, ik zei negeren )quote:Op zondag 17 april 2005 13:12 schreef attila het volgende:
[..]
of jodekoeken, zigeunersaus, negerzoenen.
politieke correctheid, een van de grootste "kwalen" van tegenwoordig.
Heten die dingen van buisman al niet al anders tegenwoordig, angelkisses ofzo?quote:Op zondag 17 april 2005 12:57 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ja, toen kwamen de negatieve geluiden uit de richting van de kerken. En nu is het racistisch en wat zal het de volgende keer zijn. Zo kun je overal wel wat achter zoeken.
Mogen we straks ook geen negerzoen meer eten enzo?
Jaquote:Op zondag 17 april 2005 16:11 schreef LibertarianX het volgende:
[..]
Heten die dingen van buisman al niet al anders tegenwoordig, angelkisses ofzo?
Voor nougat (noga) ijs:quote:
waar is onze enige echte relnicht dan gebleven?quote:Op maandag 18 april 2005 17:00 schreef HarigeKerel het volgende:
En toch ga je juist SCH missen met topics als deze
Is dat zo'n stift met een diameter van 8 cm?quote:Op zondag 17 april 2005 18:12 schreef milagro het volgende:
mijn Labello for [afbeelding] Brothers [afbeelding] lijn kan ik dus ook wel vergeten
maar waarom hebben ze bijv (misschien hebben ze het wel gedaan) niet eerst contact gezocht om exact de beweegredenen aan te horen waarom Unilever het product op dze wijze op de markt heeft gebracht?quote:Op maandag 18 april 2005 01:15 schreef Cosma-Shiva het volgende:
[..]
Voor nougat (noga) ijs:
A chocolate version of the Nogger ice cream, with a nougat center, has been on sale in Sweden for decades.
Zing het juiste mantra en BSB komt wel op de proppen.quote:Op maandag 18 april 2005 17:00 schreef HarigeKerel het volgende:
En toch ga je juist SCH missen met topics als deze
Doe dan SCH maar...quote:Op maandag 18 april 2005 19:44 schreef Zwartkijken het volgende:
[..]
Zing het juiste mantra en BSB komt wel op de proppen.
quote:Op maandag 18 april 2005 17:16 schreef robh het volgende:
[..]
Is dat zo'n stift met een diameter van 8 cm?
quote:Op maandag 18 april 2005 22:54 schreef milagro het volgende:
ja bedankt, nu zit ik hier gelijk mijn hersens te kraken en probeer me te herinneren of negers een lichtroze eikelemans hebben
effe bellen dan maar en vragen
ja, ik hoor net ook hier, ik was het vergetenquote:Op maandag 18 april 2005 22:59 schreef Tarak het volgende:
[..]
ehh.... niet echt roze, eerder bruinig, maar wel lichter van kleur dan de rest. In hoeverre dit opvalt, hangt (voel je 'm: hangt
) er natuurlijk ook van af hoe donker de neger in kwestie is.
Dat is waar, dropijs was het hčquote:Op maandag 18 april 2005 23:04 schreef NorthernStar het volgende:
Ok nou hoef ik het ijsje helemaal niet meer.
Het is een Zweedse dochteronderneming van Unilever, en de Nogger was gewoon een nougat ijsje (gekozen voor de naam nogger in de jaren 70 neem ik aan omdat nogger Zweeds is voor nougat).quote:Op maandag 18 april 2005 17:16 schreef Elgigante het volgende:
maar waarom hebben ze bijv (misschien hebben ze het wel gedaan) niet eerst contact gezocht om exact de beweegredenen aan te horen waarom Unilever het product op dze wijze op de markt heeft gebracht?
Ik denk het ook, misschien zijn de aanklagers wel aangespoord door de fabrikant zelf, nog nooit zoveel free publicity voor een ijsje geweest, en ik denk dat ook dat op voorhand voorzien is.quote:Dit soort beroepsaanklagers dienen m.i. ook hard aangepakt te worden, ze zetten willens en wetens een merknaam op het spel, zonder zich er eerst in te verdiepen en hoogstwaarschijnlijk zijn het ook nog eens allemaal blanken die tegen de Noggers ana het protesteren zijn, de negers zal het worst zijn denk ik.
Da's dus ook het eerste wat ik dacht.quote:Op zaterdag 16 april 2005 12:38 schreef zoalshetis het volgende:
Vind die zuignap wel racistisch, alsof alle negers zuigen!!quote:Op maandag 18 april 2005 22:49 schreef Tarak het volgende:
Kijk eens wat racistisch
Alsof alle negers een grootte hebben:![]()
Laat ze daar eens actie tegen voeren!!
[afbeelding]
Dildo Black
Deze echt lijkende grote black dildo is lekker lang, zodat hij overal komt waar u hem wilt hebben. Door de zuignap is het mogelijk om hem overal op te zetten, zodat hij u nog lekkerder kan verwennen. Lengte 21 cm, doorsnede 5 cm. Kleur: Zwart.
quote:Op dinsdag 19 april 2005 15:29 schreef Mutant01 het volgende:
De naam Negerzoenen heeft men toch ook veranderd of ben ik nou gek? Nergens heten Negerzoenen Negerzoenen meer!
Bron: http://taalunieversum.org/nieuws/28/quote:De woorden 'neger' en 'creool' hoeven niet te worden geschrapt uit de Dikke Van Dale, het Groot Woordenboek der Nederlandse Taal. Dat blijkt uit de uitspraak van de Commissie Gelijke Behandeling naar aanleiding van een klacht van de Stichting Eer en Herstel Betalingen Slachtoffers in Suriname. Een woordvoerster van de Van Dale maakte de uitspraak gisteren bekend. De stichting vindt dat de betreffende woorden Afrikaans-Surinaamse Nederlanders aan de koloniale onderdrukking herinneren en zodoende pijn bij hen teweegbrengen. Maar de commissie oordeelde dat de Van Dale geen onderscheid maakt op grond van ras. "De functie van een woordenboek is niet meer dan het registreren van de betekenis van woorden in overeenstemming met het feitelijk woordgebruik", aldus de commissie.
Zeker een pak uit het jaar 2000 met allemaal beschimmelde negerzoentjes.quote:Op dinsdag 19 april 2005 15:33 schreef Natalie het volgende:
Daar was sprake van idd.
Maar op het pak wat ik laatst in huis had stond nog netjes 'negerzoenen'.
www.buysnegerzoenen.nlquote:Op dinsdag 19 april 2005 15:29 schreef Mutant01 het volgende:
De naam Negerzoenen heeft men toch ook veranderd of ben ik nou gek? Nergens heten Negerzoenen Negerzoenen meer!
Alsof ik die dan nog zou etenquote:Op dinsdag 19 april 2005 15:44 schreef Mutant01 het volgende:
Zeker een pak uit het jaar 2000 met allemaal beschimmelde negerzoentjes.![]()
Met een voornaam als Jurriaan brengt dat liedje vreselijke flashbacks met zich meequote:Op zondag 17 april 2005 12:06 schreef Aventura het volgende:
..ofzo
Jewel. Enkele weken geleden heb ik een weekend nog twee dozen geconsumeerd. Resultaat:quote:Op dinsdag 19 april 2005 15:29 schreef Mutant01 het volgende:
Noggah pleasequote:Op zaterdag 16 april 2005 12:42 schreef Tarak het volgende:
Waarom wordt dat ijs in Nederland niet verkocht.
Omdat een ijsje zwart is, is het racistisch?Of is het woord Nogger het probleem? Er is toch geen probleem als het gewoon een lekker ijsje is?
Wat pas racistisch is, is dat zo'n "Centre agaisnt Racism" blijkbaar een zwart ijsje associeert met iets negatiefs en dan vervolgens roepen ze nog dat de fabrikant racistisch is.
Nou en. We hebben ook negerzoenen, jodenkoeken en haagse hopjes. Ik mis de connectie met iets slechts.quote:Op zondag 24 april 2005 16:53 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Noggah pleaseVerander die "O" eens in een "I"
Ik kan best begrijpen dat ze zoiets doen. Die naam is wel erg suggestief...
Ik wist niet dat je me kendequote:Op zaterdag 16 april 2005 12:49 schreef HarigeKerel het volgende:
Een tijdje geleden stond ik bij de AH in de rij en stond achter een blanke blonde MILF () met twee halfbloed kindjes, en wat denk je dat ze kocht
Negerzoenen!![]()
Ik moest lachenen voor 4 seconden kende mijn lege bestaan een moment van vermaak, ik zal het altijd koesten
![]()
Oh en waarom is dat suggestief? Omdat het zweedse ijsje een naam heeft die op het Nederlandse woord Neger lijkt?quote:Op zondag 24 april 2005 16:53 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Noggah pleaseVerander die "O" eens in een "I"
Ik kan best begrijpen dat ze zoiets doen. Die naam is wel erg suggestief...
Je "Hoi ik ben een Fokker" T-Shirt was natuurlijk wel een aanwijzingquote:
Apropos, Pizzaquote:Op zondag 24 april 2005 17:22 schreef HarigeKerel het volgende:
Er was een jaar of 5 geleden ook een filmpje dat over het internet zwierf met daarin een Japanse familie die de pizzaneger besloten te begroeten met "nigger".
Weet iemand waar die te vinden is op het net? die was echt leuk![]()
Je bedoelt volgens mij niet deze, maar hij is wel leuk!quote:Op zondag 24 april 2005 17:22 schreef HarigeKerel het volgende:
Er was een jaar of 5 geleden ook een filmpje dat over het internet zwierf met daarin een Japanse familie die de pizzaneger besloten te begroeten met "nigger".
Weet iemand waar die te vinden is op het net? die was echt leuk![]()
Die bedoelde ikquote:Op zondag 24 april 2005 17:30 schreef heiden6 het volgende:
Je bedoelt volgens mij niet deze, maar hij is wel leuk!
Sowieso moet je die site eens bekijken, daar is een hoop meer te vinden.
Maar nu weer on topic.
Zie discussie op de FP.quote:Op maandag 25 april 2005 18:54 schreef LibertarianX het volgende:
Net een item op het Jeugdjournaal.
Neger is een discriminerende term en moet uit het woordenboek
http://tinyurl.com/ccf3m
Aaaaarg
Ik ga denk ik maar weg uit Nederland, gek wordt ik hiervan!
Dit soort mensen geven muggenziften een andere dimensie..quote:Op woensdag 27 april 2005 12:33 schreef LibertarianX het volgende:
Volgende aanzet tegen zwarte pieten is van de miliebeweging, Roet is milieuvervuilend en de zwarte piet bagataliseerd de gezondheidsaspecten van fijn-stof
Hee, dropijs is dus serieus lekker!quote:
Zouden een "aksie" tegen ze kunnen voerenquote:Op woensdag 27 april 2005 12:33 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Dit soort mensen geven muggenziften een andere dimensie..
Een het zou mij niet verbazen als ze dat soort ongein op onze kosten doen via subsidies.
Als men in Nederland alle subsidies eens na zou trekken en op waarde zouden schatten hadden we niet hoeven bezuinigen..
Mierenneuken is eveneens stigmatiserend voor kleine insecten. Tevens zet het aan tot seksuele mishandeling van mieren of insecten die gelijkenissen vertonen met mieren...quote:Op woensdag 27 april 2005 12:38 schreef LibertarianX het volgende:
[..]
Zouden een "aksie" tegen ze kunnen voeren
Mierenneuken is verkrachting, en vrouwvijandig!
![]()
Dat is inderdaad wel redelijk suggestief.quote:als het ijsje nou: adolf hadden genoemt, met een hakenkruis op de verpakking en als slogan: enkel voor ras-ariėrs. okay, dan hadden ze een punt.
maar dit slaat nergens op.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |