Bronquote:Staatssecretaris wil meer respect
Uitgegeven: 16 april 2005 08:24
DEN HAAG - Staatssecretaris Van der Knaap van Defensie vindt dat bewindslieden met meer respect moeten worden bejegend. De CDA-bewindsman, een vertrouweling van de premier, wil dat ze weer met 'excellentie' worden aangesproken.
"Het geeft wat meer cachet als je met excellentie wordt aangesproken", aldus Van der Knaap zaterdag in een interview in de Volkskrant. "Er mag ook best enige afstand zijn."
De staatssecretaris zelf wordt binnen de hiërarchisch ingestelde krijgsmacht wel nog voortdurend 'excellentie' genoemd. Hij vindt dat "fantastisch". Maar buiten de muren van Defensie is er minder respect. Premier Balkenende hoort het woord alleen als hij met Van der Knaap in een militaire omgeving is.
Volgens Van der Knaap is er te weinig respect voor ministers en staatssecretarissen "die vaak in heel moeilijke situaties moeten opereren."
De aanspreektitel excellentie voor bewindslieden was tot in de jaren zestig algemeen gangbaar, maar wordt tegenwoordig nog maar zelden gebruikt. Volgens Van der Knaap geeft het woord aan "dat je een bijzondere positie hebt".
Voornaam
De staatssecretaris ergert zich ook aan de de cultuur van het elkaar aanspreken met de voornaam. Dat haalt volgens hem "de status van bewindslieden helemaal onderuit." Hij zag een keer toenmalig vice-premier Jorritsma uit een vergadering komen. "Ze zocht haar chauffeur, die over het Plein schreeuwde: Annemarie! Ik ben hier! Dat is voor mij de wereld op zijn kop."
Volgens mij geilt hij er gewoon op ofzoquote:De staatssecretaris zelf wordt binnen de hiërarchisch ingestelde krijgsmacht wel nog voortdurend 'excellentie' genoemd. Hij vindt dat "fantastisch".
Is een CDA-er die willen allemaal terug naar de oude normen en waardenquote:Op zaterdag 16 april 2005 10:25 schreef splendor het volgende:
[..]
Volgens mij geilt hij er gewoon op ofzo![]()
quote:4. Ambtelijke titulatuur
De ambtelijke titulatuur is zonder meer de ingewikkeldste en meest diverse categorie. Het gaat dan ook om veel verschillende functies bij heel verschillende instituties bij het binnenlands bestuur, de diplomatieke dienst, de rechterlijke macht, het onderwijs enzovoort. De militaire en de kerkelijke titulatuur behoren strikt genomen tot de ambtelijke titulatuur, maar zullen ten behoeve van het overzicht afzonderlijk worden behandeld. In het volgende schema is geprobeerd enige orde in de verscheidenheid aan te brengen:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55minister zijne/hare excellentie
staatssecretaris zijne/hare excellentie
ambassadeur zijne/hare excellentie
gouverneur van overzeese rijksdelen zijne/hare excellentie
lid van Hoge Raad der Nederlanden edelhoogachtbare
griffier (bij de Hoge Raad) edelhoogachtbare
procureur-generaal (bij de Hoge Raad der Nederlanden) edelhoogachtbare
procureur-generaal (lid van het College van procureurs-generaal) edelgrootachtbare
lid van gerechtshof edelgrootachtbare
curator (universiteit) edelgrootachtbare
advocaat-generaal edelgrootachtbare
griffier (bij een gerechtshof) edelgrootachtbare
commissaris der (of van de) Koningin/gouverneur hoogedelgestrenge
lid van Raad van State hoogedelgestrenge
lid van Algemene Rekenkamer hoogedelgestrenge
kamerlid (lid van Eerste of Tweede Kamer der Staten-Generaal) hoogedelgestrenge
lid van Gedeputeerde Staten hoogedelgestrenge
burgemeester (grote stad) hoogedelgestrenge
ambtenaar in schaal 14 en hoger (hoofdambtenaar van referendaris t/m secretaris-generaal) hoogedelgestrenge
hoofdinspecteur der directe belastingen hoogedelgestrenge
inspecteur-generaal van politie hoogedelgestrenge
commissaris van politie (grote stad) hoogedelgestrenge
inspecteur van het hoger onderwijs hoogedelgestrenge
oud-minister hoogedelgestrenge
consul-generaal hoogedelgestrenge
gezant hoogedelgestrenge
directeur-generaal hoogedelgestrenge
directeur hoogedelgestrenge
hoogleraar hooggeleerde
rechter edelachtbare
rechter-commissaris edelachtbare
kantonrechter edelachtbare
griffier (bij een rechtbank) edelachtbare
officier van justitie edelachtbare
substituut-officier van justitie edelachtbare
college van burgemeester en wethouders edelachtbare
wethouder edelachtbare
gemeenteraadslid edelachtbare
consul weledelgestrenge
vice-consul weledelgestrenge
griffier (Centrale Raad van Beroep en ambtenarengerecht) weledelgestrenge
inspecteur van belastingen weledelgestrenge
inspecteur van het middelbaar onderwijs weledelgestrenge
lid van Provinciale Staten weledelgestrenge
burgemeester (kleine gemeente) weledelgestrenge
inspecteur van politie weledelgestrenge
commissaris van politie (kleine gemeente) weledelgestrenge
officier van politie weledelgestrenge
attaché weledelgestrenge
ambtenaar in schaal 10 t/m 13 weledelgestrenge
curator (gymnasium) weledelgestrenge
rector (middelbare school) weledelgestrenge
schoolopziener weledelgestrenge
notaris weledelgestrenge
kandidaat-notaris weledelgestrenge
Zijne Excellentie is niet echt iets voor in een brief, lijkt me.quote:Op zaterdag 16 april 2005 11:09 schreef more het volgende:
Excellentie is natuurlijk goed voor als je de minister een brief schrijft, maar als je de minister aanspreekt lijkt mijnheer of mevrouw me netjes genoeg.
Heeft een advocaat geen ambtelijke titulatuur?quote:Op zaterdag 16 april 2005 11:09 schreef more het volgende:
Excellentie is natuurlijk goed voor als je de minister een brief schrijft, maar als je de minister aanspreekt lijkt mijnheer of mevrouw me netjes genoeg.
[..]
een notaris is een openbaarambtenaar.quote:Op zaterdag 16 april 2005 11:31 schreef Pr0nXXX het volgende:
Wat doet de notaris dan daar?
Wat houdt dat in?quote:Op zaterdag 16 april 2005 11:47 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
een notaris is een openbaarambtenaar.
in principe dat hij of zij geen cliënten mag weigeren, hij is er dus voor het 'volk'. tenzij de cliënt aantoonbaar criminele handelingen verricht.quote:
Waar heb je dit lijst je vandaan?quote:Op zaterdag 16 april 2005 11:09 schreef more het volgende:
[..]
Taaluniversum.quote:Op zaterdag 16 april 2005 12:07 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Waar heb je dit lijst je vandaan?
Onzin. Het kan juist heel goed werken om dichter bij elkaar te komen en op gelijke voet te staan. Al dat formele is voor mensen die blijkbaar niet uit zichzelf iets afdwingen of genoeg hebben aan argumenten en denken dat hun kracht moet zitten in de buitenkant.quote:Op zaterdag 16 april 2005 10:25 schreef DennisMoore het volgende:
'Excellentie' is wat mij betreft overdreven.
Maar dat men elkaar in het openbaar bij de voornaam aanspreekt, is erg slecht, en breekt respect af.
Ik hoor Marijnissen al: "Excellentie, u bent Nederland aan het afbreken met uw horrorkabinet".quote:Zeker premier Balkenende verdient meer respect, vindt Van der Knaap."Hij heeft zoveel bakken ellende over zich heen gehad
Is het denk ik verstandiger om eerst een te zorgen dat de naam van Kamerleden worden gespeld volgens de inschrijving bij de Burgelijke Stand..................................quote:Op zaterdag 16 april 2005 10:41 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Is een CDA-er die willen allemaal terug naar de oude normen en waarden
Bron?quote:Op zaterdag 16 april 2005 13:06 schreef DennisMoore het volgende:
Gebruik van voornamen, te informeel zijn, zal afbreuk doen aan respect.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |