Uiteraard dient de nog te ontwerpen wet voorzien te zijn van belangrijke uitzonderingen zoals daar zijn:quote:Op vrijdag 15 april 2005 18:35 schreef Pool het volgende:
Daar zal Sinterklaas blij mee zijn.
Die uitzonderingen zijn okay inderdaad.quote:Op vrijdag 15 april 2005 18:40 schreef BrauN het volgende:
[..]
Uiteraard dient de nog te ontwerpen wet voorzien te zijn van belangrijke uitzonderingen zoals daar zijn:Sinterklaas
Van korstjes ga je beter fluiten
De paashaas
Worteltjes zijn goed voor je ogen
Negers zijn lief
Van rukken word je doof
etc.
Precies, en daarbij maakt het niet uit of je het nou over geloof hebt of over iets anders, ouders voeden hun kinderen zo op en als de vader crimineel is dan is er een grotere kans dat het kind dit zal overnemen, dit kun je nooit voorkomen.quote:Op vrijdag 15 april 2005 18:35 schreef knowall het volgende:
Een kind overtuigd zonder geloof opvoeden is ook een vorm van brainwash. Moet het kind immers zomaar geloven dat er geen God bestaat of iets dergelijks?
De ouders zouden de kinderen beter vrij kunnen laten in hun keuze, ouderlijke invloed is verder haast onvoorkombaar.
Dat volgt er niet per se uit. Je zou ook zelf geen geloof kunnen opdringen (Ik zie het zeggen dat God niet bestaat hier ook als geloof, omdat het ook om een niet bewijsbare stelling gaat), maar kinderen leren open te staan. Bijvoorbeeld als er vragen komen uitleggen wat een geloof inhoudt zonder een stempel "goed" of "fout" er op te drukken.quote:Op vrijdag 15 april 2005 18:35 schreef knowall het volgende:
Een kind overtuigd zonder geloof opvoeden is ook een vorm van brainwash. Moet het kind immers zomaar geloven dat er geen God bestaat of iets dergelijks?
In de praktijk is het denk ik onmogelijk, en ik denk ook niet echt belangrijk. Ik zie niet precies in wat de schade is van een geloof meenemen in opvoeding. Ik heb zelf een christelijke opvoeding genoten, en ervaar daar nadelen van, maar zeker ook voordelen. Ik denk dat het niet echt uitmaakt. Ik kan het zelf ook niet echt vergelijken, en als je gaat vergelijken ben je al snel geneigd om het gras bij de buren groener te beschouwen.quote:De ouders zouden de kinderen beter vrij kunnen laten in hun keuze, ouderlijke invloed is verder haast onvoorkombaar.
Niet helemaal. Als je een christelijke opvoeding krijgt is de kans groot dat je christelijk of atheistisch wordt. De kans dat je islamiet wordt is echter zeer klein, terwijl je met een islamtische opvoeding juist weer veel kans hebt om islamiet te worden.quote:Op vrijdag 15 april 2005 18:42 schreef iZiL het volgende:
Geloven is iets dat automatisch gaat !
- vage topic.
Iedereen wordt als atheist geboren.quote:Op vrijdag 15 april 2005 21:35 schreef Alicey het volgende:
[..]
Niet helemaal. Als je een christelijke opvoeding krijgt is de kans groot dat je christelijk of atheistisch wordt. De kans dat je islamiet wordt is echter zeer klein, terwijl je met een islamtische opvoeding juist weer veel kans hebt om islamiet te worden.
en door de ouders gevormd tot.....quote:Op vrijdag 15 april 2005 21:36 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Iedereen wordt als atheist geboren.
Iedereen wordt naakt geboren. Iedereen wordt geboren zonder kennis.quote:Op vrijdag 15 april 2005 21:36 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
waar ze zelf zin in hebben om het kind in om te vormen.quote:Op vrijdag 15 april 2005 21:39 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
en door de ouders gevormd tot.....
Jij hebt het over zaken die iets toevoegen aan het persoon; wat ik zeg is dat de ene overtuiging wordt vervangen door het andere.quote:Op vrijdag 15 april 2005 21:40 schreef Alicey het volgende:
[..]
Iedereen wordt naakt geboren. Iedereen wordt geboren zonder kennis.
Uiteindelijk is dat een proces wat het hele leven plaatsvindt. Tijdens een opvoeding krijg je zoveel mee wat je later vervangt door iets anders. Ook dat is dus niet exceptioneel voor een geloof of religie.quote:Op vrijdag 15 april 2005 21:42 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Jij hebt het over zaken die iets toevoegen aan het persoon; wat ik zeg is dat de ene overtuiging wordt vervangen door het andere.
Meer als melktandjes wisselen dus.
Paar jaar terug had ik een leuke discussie gezien over of, wanneer de AI er is met een ongeveer gelijkwaardig niveau als ons, hij zal geloven in god of niet. Ik weet alleen niet meer wat er verder allemaal over gezegd werd.quote:Op vrijdag 15 april 2005 21:40 schreef Alicey het volgende:
[..]
Iedereen wordt naakt geboren. Iedereen wordt geboren zonder kennis.
Ja, maar wat is de keus. Weinig ouders zullen zeggen tegen hun kind dat je in de hel komt als je Wiskunde gaat studeren i.p.v. Economie.quote:Op vrijdag 15 april 2005 21:45 schreef Alicey het volgende:
[..]
Uiteindelijk is dat een proces wat het hele leven plaatsvindt. Tijdens een opvoeding krijg je zoveel mee wat je later vervangt door iets anders. Ook dat is dus niet exceptioneel voor een geloof of religie.
Mocht je zin hebben om die discussie opnieuw te voeren, zou ik het leuk vinden om in WFL een topic te zien. Ik ben ook wel benieuwd of we ergens op uit komen.quote:Op vrijdag 15 april 2005 21:47 schreef -erwin- het volgende:
[..]
Paar jaar terug had ik een leuke discussie gezien over of, wanneer de AI er is met een ongeveer gelijkwaardig niveau als ons, hij zal geloven in god of niet. Ik weet alleen niet meer wat er verder allemaal over gezegd werd.
Nee, maar ze zullen wel bepaalde waarden bijbrengen die automatisch andere waarden cancellen.quote:Op vrijdag 15 april 2005 21:48 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Ja, maar wat is de keus. Weinig ouders zullen zeggen tegen hun kind dat je in de hel komt als je Wiskunde gaat studeren i.p.v. Economie.
Uiteindelijk is alles complementair. Al je ervaringen dragen bij aan je referentiekader, waardoor je gezichtsveld steeds breder wordt.quote:Ik kan trouwens geen voorbeelden opnoemen waar het de ene kennis het andere vervangt, imo is het altijd complementair.
zoals?quote:Op vrijdag 15 april 2005 21:51 schreef Alicey het volgende:
Nee, maar ze zullen wel bepaalde waarden bijbrengen die automatisch andere waarden cancellen.
Atheisme en geloven in een god gaan niet samen. Ik denk niet dat we geloven op gelijke voet met kennis moeten stellen.quote:Uiteindelijk is alles complementair. Al je ervaringen dragen bij aan je referentiekader, waardoor je gezichtsveld steeds breder wordt.
Hoe je met bedelaars moet omgaan, wat belangrijke doelen zijn in een leven, hoe je met mensen met een kleurtje moet omgaan, etc.quote:
Atheisme / atheist zijn geweest en het geloven in een god / geloofd hebben in een god gaan samen als verleden en heden, of misschien zelfs beiden als verleden, en vormen op die manier het referentiekader waar vanuit je de wereld ervaart. Kennis is wat dat betreft een breder begrip, maar een referentiekader valt wel onder je kennis, en werkt ook opinie-vormend.quote:Atheisme en geloven in een god gaan niet samen. Ik denk niet dat we geloven op gelijke voet met kennis moeten stellen.
Ben jij overtuigt van de streng christelijke overtuiging dat alle kinderen in zonde geboren worden? De samenleving, nee, het leven zelf leert ons hoe wij het beste met elkaar kunnen omgaan. Op elke actie volgt immers een reactie. Haat kun je aanleren (wederom via geloof of overtuiging). Als een blank kind opgroeit tussen alleen maar negers, denk jij dan dat het 'bij de geboorte een 'negerhater' is?quote:Op vrijdag 15 april 2005 21:58 schreef Alicey het volgende:
Hoe je met bedelaars moet omgaan, wat belangrijke doelen zijn in een leven, hoe je met mensen met een kleurtje moet omgaan, etc.
In een samenleving wel, maar niet binnen 1 persoon. Kennis is imo objectief, terwijl geloof, ideologie of een overtuiging dat niet is. Kennis vormt dan ook niet jouw wereldbeeld maar de overtuigingen die jij uit die kennis haalt wel.quote:Atheisme / atheist zijn geweest en het geloven in een god / geloofd hebben in een god gaan samen als verleden en heden, of misschien zelfs beiden als verleden, en vormen op die manier het referentiekader waar vanuit je de wereld ervaart. Kennis is wat dat betreft een breder begrip, maar een referentiekader valt wel onder je kennis, en werkt ook opinie-vormend.
Nee. Had je dat wel verwacht?quote:Op vrijdag 15 april 2005 22:09 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Ben jij overtuigt van de streng christelijke overtuiging dat alle kinderen in zonde geboren worden?
Bij de geboorte is het meeste blanco. Wanneer een kind echter opgroeit in een witte wijk, en van inds af aan allerlei slechts hoort over negers, zal dat kind niet met een neger durven thuiskomen. Dat heeft geen donder met religie te maken, maar is precies hetzelfde als de door jou gewraakte aanlering van een religie.quote:De samenleving, nee, het leven zelf leert ons hoe wij het beste met elkaar kunnen omgaan. Op elke actie volgt immers een reactie. Haat kun je aanleren (wederom via geloof of overtuiging). Als een blank kind opgroeit tussen alleen maar negers, denk jij dan dat het 'bij de geboorte een 'negerhater' is?
Geen mens is objectief. Religie is slechts 1 van de vele niet-objectieve factoren die een mens rijk kan zijn. Het zit niet in de mens om objectief en louter gebaseerd op feiten te handelen.quote:In een samenleving wel, maar niet binnen 1 persoon. Kennis is imo objectief, terwijl geloof, ideologie of een overtuiging dat niet is. Kennis vormt dan ook niet jouw wereldbeeld maar de overtuigingen die jij uit die kennis haalt wel.
Jaquote:
Ik heb het niet alleen over religie moppie. De vijheid om feiten (kennis) te interpreteren worden door overtuigingen (incl. religie) aan banden gelegd.quote:Bij de geboorte is het meeste blanco. Wanneer een kind echter opgroeit in een witte wijk, en van inds af aan allerlei slechts hoort over negers, zal dat kind niet met een neger durven thuiskomen. Dat heeft geen donder met religie te maken, maar is precies hetzelfde als de door jou gewraakte aanlering van een religie.
Tuurlijk is niemand volledig objectief, maar overtuigingen maken het juist dat elke vorm van objectiviteit door de heersende normen en waarden (ook al zo'n eng begrip) niet eens worden overwogen.quote:Geen mens is objectief. Religie is slechts 1 van de vele niet-objectieve factoren die een mens rijk kan zijn. Het zit niet in de mens om objectief en louter gebaseerd op feiten te handelen.
Dat vind ik interessant.. Op basis waar van had je dat verwacht?quote:
Ok, dat was mij dan niet helemaa duidelijk.. Hoe zou je dat in de praktijk voor je zien. Waar ligt de grens tussen toegestaan en niet toegestaan?quote:Ik heb het niet alleen over religie moppie. De vijheid om feiten (kennis) te interpreteren worden door overtuigingen (incl. religie) aan banden gelegd.
Heersende normen en waarden heb ik ook weinig mee op, maar ik distantieer me daar dan ook voor. Iedereen heeft de keuze zich daar van te discussieren. Ik denk dat het zonder religie opvoeden van kinderen dit niet verbetert. Veel mensen willen gewoon niet teveel nadenken als het confronterend wordt lijkt het soms..quote:Tuurlijk is niemand volledig objectief, maar overtuigingen maken het juist dat elke vorm van objectiviteit door de heersende normen en waarden (ook al zo'n eng begrip) niet eens worden overwogen.
Leren dieren elkaar dat echter ook niet aan?quote:Op vrijdag 15 april 2005 22:28 schreef Nickthedick het volgende:
@Alicy: O, en die opmerking dat elk kind bij de geboorte blanco is, is niet waar. Elk mens (hoe klein ook) zal zoveel mogelijk pijn proberen te vermijden en proberen balans te vinden in zijn/haar omgeving. Dieren bezitten ook geen kennis, maar handelen toch naar iets wat lijkt alsof ze een moreel besef hebben.
Omdat het overkwam dat jij in het 'zondige kind' gelooft.quote:Op vrijdag 15 april 2005 22:28 schreef Alicey het volgende:
Dat vind ik interessant.. Op basis waar van had je dat verwacht?
Dat lijkt mij in de praktijk onmogelijk, maar ik vind wel dat iedereen de plicht heeft om alle feiten voor hun overtuiging te plaatsen.quote:Ok, dat was mij dan niet helemaa duidelijk.. Hoe zou je dat in de praktijk voor je zien. Waar ligt de grens tussen toegestaan en niet toegestaan?
Waar ik problemen mee heb, is dat mensen geloven dat hun moreel besef wordt gevormd door hun overtuiging. Terwijl het juist anderom is. Als je volledig objectief naar de wereld zou kijken; zeg maar op een wiskundige manier waarbij je al je de gevolgen van al je acties overziet en de voordelen tegenover de nadelen van die actie analyseert, dan zou het imo een stuk beter toeven zijn.quote:Heersende normen en waarden heb ik ook weinig mee op, maar ik distantieer me daar dan ook voor. Iedereen heeft de keuze zich daar van te discussieren. Ik denk dat het zonder religie opvoeden van kinderen dit niet verbetert. Veel mensen willen gewoon niet teveel nadenken als het confronterend wordt lijkt het soms..
Niet aan de hand van kennis iig. Het is meer een vorm van conditionering: doe je iets niet goed, dan zit je met de negatieve gevolgen.quote:Op vrijdag 15 april 2005 22:33 schreef Alicey het volgende:
[..]
Leren dieren elkaar dat echter ook niet aan?
Dit verbaast me toch wel.. Kun je een paar posts aanwijzen zodat ik zelf kan teruglezen wat ik heb geschreven?quote:Op vrijdag 15 april 2005 22:38 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Omdat het overkwam dat jij in het 'zondige kind' gelooft.
Een probleem is echter dat niet iedereen begrijpt wat een feit is. Vaak begrijpen diezelfde mensen die niet begrijpen wat een feit is, ook niet dat de definitie van een feit een feit is..quote:Dat lijkt mij in de praktijk onmogelijk, maar ik vind wel dat iedereen de plicht heeft om alle feiten voor hun overtuiging te plaatsen.
Hmmm... Daar zit denk ik wel iets in. Dat is denk ik ook een reden dat ik heb gebroken met het christendom.quote:Waar ik problemen mee heb, is dat mensen geloven dat hun moreel besef wordt gevormd door hun overtuiging. Terwijl het juist anderom is.
Ik denk het zelf niet, er is dan geen gevoel meer. Als ik naar mezelf kijk handel ik toch ook vaak op intuitie en gevoel, en vind ik het heerlijk om datgene te ervaren wat afwijkt van een rationeel patroon.quote:Als je volledig objectief naar de wereld zou kijken; zeg maar op een wiskundige manier waarbij je al je de gevolgen van al je acties overziet en de voordelen tegenover de nadelen van die actie analyseert, dan zou het imo een stuk beter toeven zijn.
Dat is eigenlijk min of meer hetzelfde idee als religie : Voldoe je aan de criteria van de religie, lig je goed in de groep. Doe je het niet, wordt je verstoten uit de groep. (*)quote:Op vrijdag 15 april 2005 22:40 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Niet aan de hand van kennis iig. Het is meer een vorm van conditionering: doe je iets niet goed, dan zit je met de negatieve gevolgen.
Dat gedeelte dat je kinderen moet afleren om negers te hatenquote:Op vrijdag 15 april 2005 22:42 schreef Alicey het volgende:
Dit verbaast me toch wel.. Kun je een paar posts aanwijzen zodat ik zelf kan teruglezen wat ik heb geschreven?
Tsja...quote:Een probleem is echter dat niet iedereen begrijpt wat een feit is. Vaak begrijpen diezelfde mensen die niet begrijpen wat een feit is, ook niet dat de definitie van een feit een feit is..
Toch niet door wat ik hier heb gepost hoop ik?quote:Hmmm... Daar zit denk ik wel iets in. Dat is denk ik ook een reden dat ik heb gebroken met het christendom.
Je hoeft je dat niet bij elke actie af te vragen. Veel situaties lijken sprekend op elkaar, de actie die je zal ondernemen zal dan op basis zijn van een voorgaande overeenkomstige situatie die je rationeel hebt geanalyseerd. Een ezel stoot....quote:Ik denk het zelf niet, er is dan geen gevoel meer. Als ik naar mezelf kijk handel ik toch ook vaak op intuitie en gevoel, en vind ik het heerlijk om datgene te ervaren wat afwijkt van een rationeel patroon.
Dat heb ik helemaal niet gepost.quote:Op vrijdag 15 april 2005 22:50 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Dat gedeelte dat je kinderen moet afleren om negers te haten
Welnee, maak je niet druk.quote:Toch niet door wat ik hier heb gepost hoop ik?
Juist "nieuwe" beslissingen maak ik toch wel vaak inuitief.. Soms zelfs terwijl mijn ratio iets anders vertelt..quote:Je hoeft je dat niet bij elke actie af te vragen. Veel situaties lijken sprekend op elkaar, de actie die je zal ondernemen zal dan op basis zijn van een voorgaande overeenkomstige situatie die je rationeel hebt geanalyseerd. Een ezel stoot....
Alleen hebben overtuigingen de neiging mensen te verstoten als ze nog niets fout hebben gedaan. Het hele idee dat het fout zou kunnen gaan is voor die mensen genoeg om anderen af te wijzen. Daarbij komt de hele hypocrisie van: 'hij heeft iets fout gedaan maar hij hoort wel bij onze groep' ook om de hoek kijken en worden er allerlei smoesjes verzonnen (katholieke priesters, Bush etc.).quote:Op vrijdag 15 april 2005 22:43 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk min of meer hetzelfde idee als religie : Voldoe je aan de criteria van de religie, lig je goed in de groep. Doe je het niet, wordt je verstoten uit de groep. (*)
(*) Even extreem weergegeven.
Dat zou je juist moeten omkeren.quote:Op vrijdag 15 april 2005 22:55 schreef Alicey het volgende:
Juist "nieuwe" beslissingen maak ik toch wel vaak inuitief.. Soms zelfs terwijl mijn ratio iets anders vertelt..
Voor mij werkt dat niet. Ratio werkt niet voor alles.quote:Op vrijdag 15 april 2005 22:56 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Dat zou je juist moeten omkeren.
Het is meer dat ze op basis van iets ontastbaars als geloof een issue maken. Hierdoor kun je op volstrekt willekeurige basis mensen indelen in groepen.quote:Op vrijdag 15 april 2005 22:55 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Alleen hebben overtuigingen de neiging mensen te verstoten als ze nog niets fout hebben gedaan. Het hele idee dat het fout zou kunnen gaan is voor die mensen genoeg om anderen af te wijzen. Daarbij komt de hele hypocrisie van: 'hij heeft iets fout gedaan maar hij hoort wel bij onze groep' ook om de hoek kijken en worden er allerlei smoesjes verzonnen (katholieke priesters, Bush etc.).
Dat komt omdat niet iedereen rationeel is. Paradoxale situatie dus.quote:Op vrijdag 15 april 2005 23:08 schreef Alicey het volgende:
[..]
Voor mij werkt dat niet. Ratio werkt niet voor alles.
True, het probleem is echter dat er met 2 maten gemeten wordt: 'wij' en 'zij'. Vaak is de grootste bijdrage van een overtuiging om anderen als 'minder' te zien.quote:Op vrijdag 15 april 2005 23:09 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het is meer dat ze op basis van iets ontastbaars als geloof een issue maken. Hierdoor kun je op volstrekt willekeurige basis mensen indelen in groepen.
Ik mis de paradox hier een beetje..quote:Op vrijdag 15 april 2005 23:12 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Dat komt omdat niet iedereen rationeel is. Paradoxale situatie dus.
Dat is inderdaad waar. Ik ben bang dat dat echter toch een genetische basis heeft.. Overal zie ik haast polarisatie.quote:Op vrijdag 15 april 2005 23:15 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
True, het probleem is echter dat er met 2 maten gemeten wordt: 'wij' en 'zij'. Vaak is de grootste bijdrage van een overtuiging om anderen als 'minder' te zien.
Je kunt mensen rationeel benaderen maar omdat mensen niet altijd rationeel op jou zullen reageren zal je toch weer moeten vervallen in irrationeel gedrag. Vaak lokt rationeel gedrag irrationeel gedrag uit (of is dit misschien meer ironisch... hmmmmquote:
Maar hoe zit het dan bij puur persoonlijke overwegingen?quote:Op vrijdag 15 april 2005 23:21 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Je kunt mensen rationeel benaderen maar omdat mensen niet altijd rationeel op jou zullen reageren zal je toch weer moeten vervallen in irrationeel gedrag. Vaak lokt rationeel gedrag irrationeel gedrag uit (of is dit misschien meer ironisch... hmmmm)
Dat komt omdat de samenleving te groot is; mensen voelen zich niet verbonden met elkaar en daarom nemen ze geen verantwoordelijkheden tegenover elkaar. Hoe meer mensen er zijn; hoe minder een mensenleven waard wordt (vraag & aanbod-regel uit de economie).quote:Op vrijdag 15 april 2005 23:18 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat is inderdaad waar. Ik ben bang dat dat echter toch een genetische basis heeft.. Overal zie ik haast polarisatie.
Vaak zul je toch op intuitie moeten vertrouwen omdat er teveel variabelen in de uitkomst zitten.quote:Op vrijdag 15 april 2005 23:22 schreef Alicey het volgende:
[..]
Maar hoe zit het dan bij puur persoonlijke overwegingen?
Ik heb niet de indruk dat het bij mensen om aantallen werkt.. Mensen hangen eerder naar een groep is mijn idee, en daarbij lijkt haast genetisch ingebakken te zitten dat alle andere mogelijke groepen dan automatisch verworpen moeten worden. Als het puur om survival of the fittest zou gaan, is er ook best de kans dat ik het niet zou maken.quote:Op vrijdag 15 april 2005 23:24 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Dat komt omdat de samenleving te groot is; mensen voelen zich niet verbonden met elkaar en daarom nemen ze geen verantwoordelijkheden tegenover elkaar. Hoe meer mensen er zijn; hoe minder een mensenleven waard wordt (vraag & aanbod-regel uit de economie).
Dat is ergens ook wel weer waar.. Maar waarom hangt dan toch vaak ratio tegen, ondanks de wil om de ratio met het gevoel mee te laten gaan?quote:Op vrijdag 15 april 2005 23:28 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Vaak zul je toch op intuitie moeten vertrouwen omdat er teveel variabelen in de uitkomst zitten.
En je denkt dat andere partijen vanaf LPF tot SP dit plan zien zittenquote:Op vrijdag 15 april 2005 23:18 schreef BennieK het volgende:
zolang het CDA regeert? vergeet het maar
Het gaat om wederzijdse onafhankelijkheid, als jij niet afhankelijk bent van iemand, waarom zou je hem dan helpen? In kleine gemeenschappen bestaat die onafhankelijkheid wel. In een grote samenleving verbinden mensen zich aan de groep die een overeenkomstige levenvisie hebben en die je kunnen helpen. Andere groepen wordn gezien als bedreiging; ik denk dat óverleven'hierbij inderdaad een motivatie is om zich tegen die andere groep af te zetten.quote:Op vrijdag 15 april 2005 23:36 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik heb niet de indruk dat het bij mensen om aantallen werkt.. Mensen hangen eerder naar een groep is mijn idee, en daarbij lijkt haast genetisch ingebakken te zitten dat alle andere mogelijke groepen dan automatisch verworpen moeten worden. Als het puur om survival of the fittest zou gaan, is er ook best de kans dat ik het niet zou maken.
Is overleven een motivatie om zich tegen een andere groep af te zetten, of is het puur om het tegenovergestelde, namelijk dat je hoort bij de groep, te laten zien?quote:Op vrijdag 15 april 2005 23:49 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Het gaat om wederzijdse onafhankelijkheid, als jij niet afhankelijk bent van iemand, waarom zou je hem dan helpen? In kleine gemeenschappen bestaat die onafhankelijkheid wel. In een grote samenleving verbinden mensen zich aan de groep die een overeenkomstige levenvisie hebben en die je kunnen helpen. Andere groepen wordn gezien als bedreiging; ik denk dat óverleven'hierbij inderdaad een motivatie is om zich tegen die andere groep af te zetten.
D66 en de SP lijken me de partijen waarmee je over zoiets zou kunnen debatteren.quote:Op vrijdag 15 april 2005 23:46 schreef Falco het volgende:
[..]
En je denkt dat andere partijen vanaf LPF tot SP dit plan zien zitten?
Mensen proberen wel de gevolgen van hun acties te overzien, maar vaak is dit maar beperkt mogelijk bevoorbeeld: je krijgt ruzie met iemand en je kan 2 dingen doen: vechten of weglopen (dit benader je meestal intuitief omdat eerdere situaties je geconditioneerd hebben om op een bepaalde manier te reageren). Daarbij overwweg je natuurlijk ook je kans van slagen.quote:Op vrijdag 15 april 2005 23:36 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat is ergens ook wel weer waar.. Maar waarom hangt dan toch vaak ratio tegen, ondanks de wil om de ratio met het gevoel mee te laten gaan?
Hoezo, vanaf een bepaalde leeftijd heb je die vrijheid toch? Het is heus geen verbanning, religie is gewoon niet meer de bepaler van het leven voor een groot deel van de nederlanders. Zou D66 groter zijn dan de christelijke partijen, ben ik er van overtuigd dat ze hier wel over willen debatteren.quote:Op vrijdag 15 april 2005 23:54 schreef Falco het volgende:
D66 zeker niet. Die zijn liberaal en zouden dan afbreuk doen aan hun vrijheidsbeginselen. De SP zou kunnen, maar dan plaatsen ze zich wel meteen weer richting de maoïstische hoek, iets wat ze vooral niet willen zijn.
Hmm.. Ik vraag me af of er sprake is van overweging. Ruzie is iets waar ik zelf niet tegen kan. Weglopen is waarschijnlijk wat het dichtst in de buurt komt van mijn reactie.. Ik heb niet de indruk dat ik daar bewust voor kies..quote:Op vrijdag 15 april 2005 23:56 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Mensen proberen wel de gevolgen van hun acties te overzien, maar vaak is dit maar beperkt mogelijk bevoorbeeld: je krijgt ruzie met iemand en je kan 2 dingen doen: vechten of weglopen (dit benader je meestal intuitief omdat eerdere situaties je geconditioneerd hebben om op een bepaalde manier te reageren). Daarbij overwweg je natuurlijk ook je kans van slagen.
Dat is waar, de precieze gevolgen weet je niet.. Maar dat kun je al afvangen door ook de waarde van sommige factoren laag te stellen en weg te strepen in je model..quote:Echter komen er in een complexe samenleving meer dingen bij de situatie kijken: gevangenisstraf (opgelegde normen en waarden), ziekenhuiskosten noem maar op. Hierdoor zal je nooit een rationele beslissing kunnen nemen in een situatie die van je vergt dat je in een fractie van een seconde moet reageren.
Je wordt iig niet als bedreiging gezien als je individualistisch bent; je kan dan echter ook niet rekenen op veel hulp.quote:Op vrijdag 15 april 2005 23:51 schreef Alicey het volgende:
[..]
Is overleven een motivatie om zich tegen een andere groep af te zetten, of is het puur om het tegenovergestelde, namelijk dat je hoort bij de groep, te laten zien?
In een sterk door evolutie georienteerde maatschappij vraag ik mij af waar ik zou zijn. Ik ben erg individualistisch. Is dit gunstig, omdat ik met alle groepen kan opschieten, of is dit ongunstig, omdat ik door alle groepen wordt verstoten?
1. Dat schreef ikquote:Op vrijdag 15 april 2005 23:59 schreef Alicey het volgende:
[..]
Hmm.. Ik vraag me af of er sprake is van overweging. Ruzie is iets waar ik zelf niet tegen kan. Weglopen is waarschijnlijk wat het dichtst in de buurt komt van mijn reactie.. Ik heb niet de indruk dat ik daar bewust voor kies..
[..]
Dat is waar, de precieze gevolgen weet je niet.. Maar dat kun je al afvangen door ook de waarde van sommige factoren laag te stellen en weg te strepen in je model..
Zie ik het nu goed, heb jij Dries als users-icon?quote:Op zaterdag 16 april 2005 00:41 schreef FuifDuif het volgende:
............
Dat heb je goed gezien, jij Godslasteraar (altijd leuk om dat te zeggen en nu kan het zelfs op een legitieme wijzequote:Op zaterdag 16 april 2005 00:59 schreef Godslasteraar het volgende:
Zie ik het nu goed, heb jij Dries als users-icon?Naast bisschop Muskens en Gerard Reve één van de drie laatsten papen in Nederland?
Ik zal dat artikel morgen lezen.quote:Op zaterdag 16 april 2005 00:59 schreef Godslasteraar het volgende:
Oh ja, The Pope's Message From Hell![]()
En toch heeft zo ongeveer elke bevolkingsgroep op deze aarde een manier gevonden om op hún manier hun levensvragen te beantwoorden.quote:Op vrijdag 15 april 2005 21:36 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Hallo partijgenoot en opvolger in het ambt.quote:Op zaterdag 16 april 2005 01:07 schreef jpzegthallo het volgende:
[..]
En toch heeft zo ongeveer elke bevolkingsgroep op deze aarde een manier gevonden om op hún manier hun levensvragen te beantwoorden.
Zag hem een tijdje geleden in een programma op zondagmiddag samen met Bolkesteijn n.a.v. de moord op Theo van Gogh, inderdaad een interessante man, hij was ook erg recht voor zijn raapquote:Op zaterdag 16 april 2005 01:02 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dat heb je goed gezien, jij Godslasteraar (altijd leuk om dat te zeggen en nu kan het zelfs op een legitieme wijze). Maar zelfs jij als goddeloze moet Van Agt als de vriendelijke, oprechte en intellectuele persoon die hij is kunnen waarderen
.
Het is een brilliante site, met dank aan Ice_Age. Maar alleen als je er echt zin in hebt, het is per slot van rekening weekend.quote:Ik zal dat artikel morgen lezen.
Ja, en toen het een beetje te moeilijk werd hebben ze voor het gemak maar een hele hoop verzonnen.quote:Op zaterdag 16 april 2005 01:07 schreef jpzegthallo het volgende:
[..]
En toch heeft zo ongeveer elke bevolkingsgroep op deze aarde een manier gevonden om op hún manier hun levensvragen te beantwoorden.
Het merendeel van de mensen die streng opgevoed zijn blijven zelf ook dat geloof houden. Misschien hebben mensen van 50 eindelijk door dat ze de vorige 50 jaar van hun leven vergooid hebben met het dagelijks bidden naar iemand terwijl ze er eigenlijk nooit meer voor terug kregen dan het gevoel van voldoening, wat puur uit henzelf kwam.quote:Op zaterdag 16 april 2005 00:41 schreef FuifDuif het volgende:
Een dom idee als je het mij vraagt en ik zal jullie daarvoor een aantal argumenten voorschotelen. Doe ermee wat je wilt, maar weerleg ze in ieder geval niet.
1) Als het echt zo was dat kinderen die van de wieg af aan zijn opgevoed met het geloof en deze voor de rest van hun leven daaraan blijven vasthouden omdat ze nooit anders hebben geleerd; hoe verklaar je dan die massale ontkerkelijking van de mensen die zijn opgegroeid in de strenge zuilenmaatschappij? De mensen van rond de 50 of ouder dus? Mensen kunnen naar mijn idee prima overstappen op andere denkwijzen en dat op welke leeftijd dan ook en met welke basis dan ook.
2) Wat is er slecht aan een opvoeding met het geloof? Is er statistisch bewijs dat kinderen die met een bepaald geloof zijn opgevoed slechter presteren op school, agressiever zijn, criminaliteit ten uitvoer brengen, intoleranter zijn, enzovoort?
3) Wat is het verschil tussen een kind met een geloof opvoeden en een kind opvoeden met de overtuiging dat geen geloof de waarheid heeft en derhalve die overtuiging dominant is?
Vandaar dat 99,999 % van de moslims moslim ouders heeft en 99,999 % van de gristenen (dat met het geloof in de "erfzonde") gristen ouders heeft.quote:Op vrijdag 15 april 2005 18:42 schreef iZiL het volgende:
Geloven is iets dat automatisch gaat !
Dit mechanisme zou ook wel eens achter de onderdrukking van vrouwen, homoseksuelen en andere minderheidsgroepen kunnen zitten bedenk ik nu..quote:Op zaterdag 16 april 2005 00:05 schreef Nickthedick het volgende:
De angst bestaat vooral uit het kwijtraken van je verwoven positie en materiele zaken aan de andere groep (waardoor de andere groep meer macht krijgt en meer grip krijgt op hoe jij je leven in dient te richten).
Het gros van de mensen heeft niets op met "serieuze" wetenschap, gelovig of niet. Verder is het zo dat mensen die in het geheel atheistisch zijn opgevoed, vaak niet open staan voor welke religie of overtuiging dat het zichtbare niet alles dan ook. Het heeft allebei zijn voor- en nadelen.quote:Op zaterdag 16 april 2005 02:27 schreef KarmaniaK het volgende:
Maar dat neemt niet weg dat de meeste gelovigen zich niet kunnen of willen verdiepen in bepaalde onderdelen van de wetenschap.
Er zijn ook wel rationele argumenten te vinden voor die overtuiging. Ikzelf ben er ook niet zo heel erg voor, en zou het veel prettiger vinden wanneer sommige vrouwen wat beter nadenken, zodat het aantal abortussen tot een minimum beperkt zou kunnen blijven. Mijn gelovige achtergrond speelt hierbij niet mee heb ik het idee.quote:En daarmee een hoop mogelijke kennis mis lopen. Zo zou koolstofdatering "een truukje" zijn. Een truukje.... yeah right, face it, het ís er gewoon, en daarmee is de leeftijd van onze planeet er ook. Op een bepaalde manier zijn gelovigen redelijk intolerante mensen als je kijkt naar wat ze wel en niet willen. Abortus bijvoorbeeld, hier geloven ze (gemiddeld) steevast dat het niet mag. En dit proberen ze op te leggen aan anderen.
Het streven lijkt mij heel mooi, maar ik denk dat je toch altijd wel laat doorschemeren hoe je er zelf over denkt, en kinderen vinden dat toch belangrijk..quote:Ik zal geen mogelijkheid dat god bestaat afwijzen, belachelijk maken, of gewoon zeggen dat het onwaar is - ze zijn zelf vrij om te geloven wat zij willen.
Hoe wil je dat in de praktijk brengen?quote:Één generatie lang alle opvoeding van geloofsovertuigingen aan kinderen van onder de 12 afschaffen, daarna aanleren wat je wil... Dan zou je een schone, eerlijke groep gelovigen krijgen. Níet een groep geindoctrineerde kinderen die hele grote onderdelen van de wetenschap door censuur niet meegekregen hebben (Amerika), maar een groep gelovigen die ook wíllen geloven. En dit voor zichzelf hebben kunnen besluiten.
Mensen zijn van nature bang voor verandering. Mensen zullen er alles aan doen om meer macht en bezittingen te verwerven, hierbij is niet eens van belang hoeveel je persoonlijk bezit, maar wel wat je bezit ten opzichte van een ander.quote:Op zaterdag 16 april 2005 08:31 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dit mechanisme zou ook wel eens achter de onderdrukking van vrouwen, homoseksuelen en andere minderheidsgroepen kunnen zitten bedenk ik nu..
Waarom eigenlijk? Ik ben zelf eerder bang voor sleur.. Maar ik heb wel meer van die dingen die natuurlijk gezien niet kloppe.quote:Op zaterdag 16 april 2005 08:47 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Mensen zijn van nature bang voor verandering.
Dat is inderdaad wel waar. Als we <x> toestaan, dan hebben we straks <y> is een redenering die dan vaak als "argument" volgt.. Verlies van macht is denk ik wat veel mensen bang maakt inderdaad. Ik zou dit zelfs wel door willen trekken naar dit forum, waar sommige mensen soms op een heel agressieve manier "discussieren". Ik denk dat dat eigenlijk ook wel min of meer in hetzelfde straatje valt..quote:Mensen denken dat bij verandering altijd iets toegegeven moet worden (wat eigenlijk ook zo is) wat vervolgens verlies van macht betekent.
Dit zie ik echter weer niet zo direct.. Kun je een voordbeeld geven?quote:Waar geen rekening mee wordt gehouden is dat toegeven voor meer stabiliteit zorgt (zie alle culturele en maatschappelijke revoluties in het verleden).
De geschiedenis herhaalt zichzelf constant waarbij mensen aan de macht komen, zich vervolgens steeds meer macht toe-eigenen waarop vervolgens het gepeupel in opstand komt; aan de macht komt en het hele verhaal weer opnieuw begint.quote:Op zaterdag 16 april 2005 08:51 schreef Alicey het volgende:
Dit zie ik echter weer niet zo direct.. Kun je een voordbeeld geven?
Is dit niet een beetje de omgekeerde wereld? Het niet uitoefenen van macht leidt niet tot stabiliteit denk ik, maar het uitoefenen van teveel macht wakkert de angst voor macht aan, waardoor meer mensen in opstand komen.. Feitelijk hetzelfde, maar dan omgekeerd/andersom ofzo.quote:Op zaterdag 16 april 2005 09:01 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
De geschiedenis herhaalt zichzelf constant waarbij mensen aan de macht komen, zich vervolgens steeds meer macht toe-eigenen waarop vervolgens het gepeupel in opstand komt; aan de macht komt en het hele verhaal weer opnieuw begint.
Prachtig voorbeel hiervan: De bolsjewieken die de Tsaar in Rusland hadden afgezet en vervolgens zelf een nog grotere dictatoriale macht bleek.
Uitoefenen van macht is noodzakelijk, alleen als het verschil in macht te groot wordt, volgt er revolutie. Je moet macht hier niet zien als alleen invloed die de een op de ander uitoefent, maar ook de andere mogelijkheden die de een 'meer' heeft dan de andere (ook in materialistische zin).quote:Op zaterdag 16 april 2005 09:03 schreef Alicey het volgende:
[..]
Is dit niet een beetje de omgekeerde wereld? Het niet uitoefenen van macht leidt niet tot stabiliteit denk ik, maar het uitoefenen van teveel macht wakkert de angst voor macht aan, waardoor meer mensen in opstand komen.. Feitelijk hetzelfde, maar dan omgekeerd/andersom ofzo.
Heeft dit niet eerder met rechtvaardigheidsgevoel te maken dan met problemen met macht?quote:Op zaterdag 16 april 2005 09:10 schreef Nickthedick het volgende:
Zie het huidige debat over lonen van topmanagers t.o.v. het loonmatigingsbeleid.
Rechtvaardigheid is een veel moderner begrip dan macht. Dieren begrijpen macht, maar hebben geen besef van rechtvaardigheid. Macht is absoluut, maar over wat rechtvaardig is of niet valt altijd over te discussieren en staat dus niet vast.quote:Op zaterdag 16 april 2005 09:13 schreef Alicey het volgende:
[..]
Heeft dit niet eerder met rechtvaardigheidsgevoel te maken dan met problemen met macht?
Mensen hebben echter wel een bepaald gevoel over rechtvaardigheid. Het is een subjectief begrip, anders waren er niet zoveel wijze rechters nodig. Dat neemt imo echter niet weg dat niet alles op macht gebaseerd is.quote:Op zaterdag 16 april 2005 09:21 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Rechtvaardigheid is een veel moderner begrip dan macht. Dieren begrijpen macht, maar hebben geen besef van rechtvaardigheid. Macht is absoluut, maar over wat rechtvaardig is of niet valt altijd over te discussieren en staat dus niet vast.
Mensen zijn niet rechtvaardig; maar de meeste samenlevingen proberen wel rechtvaardig te zijn. Hoe vaak hoor je wel niet mensen roepen -- die misschien wel elke dag geld geven aan een zwerver -- dat pedofielen maar gecastreerd moeten worden en aan de hoogste boom moeten worden opgehangen (irrationeel).quote:Op zaterdag 16 april 2005 09:22 schreef Alicey het volgende:
[..]
Mensen hebben echter wel een bepaald gevoel over rechtvaardigheid. Het is een subjectief begrip, anders waren er niet zoveel wijze rechters nodig. Dat neemt imo echter niet weg dat niet alles op macht gebaseerd is.
Hmm.. Nu ik er over nadenk is het misschien inderdaad wel zo. Rechtvaardigheid komt immers voort uit de drang om structuur aan te brengen, en een norm aan iedereen op te leggen. In die zin is rechtvaardigheid misschien de uitoefening van een machtssysteem waarin je vooral persoonlijke macht hebt : Je weet waar je aan toe bent.quote:Op zaterdag 16 april 2005 09:30 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Mensen zijn niet rechtvaardig; maar de meeste samenlevingen proberen wel rechtvaardig te zijn. Hoe vaak hoor je wel niet mensen roepen -- die misschien wel elke dag geld geven aan een zwerver -- dat pedofielen maar gecastreerd moeten worden en aan de hoogste boom moeten worden opgehangen (irrationeel).
Wat bedoel je met: niet alles is op macht gebaseerd? Want ik kan je vertellen dat zo'n uitspraak altijd waar is dus... vertel.
Juist, waarin onderlinge macht niet (te) veel verschilt. Democratie zorgt daar min of meer voor.quote:Op zaterdag 16 april 2005 09:33 schreef Alicey het volgende:
[..]
Hmm.. Nu ik er over nadenk is het misschien inderdaad wel zo. Rechtvaardigheid komt immers voort uit de drang om structuur aan te brengen, en een norm aan iedereen op te leggen. In die zin is rechtvaardigheid misschien de uitoefening van een machtssysteem waarin je vooral persoonlijke macht hebt : Je weet waar je aan toe bent.
De meesten die te keer gaan tegen het feit dat ik de "profeten" temporaalkwab epilepsie patienten noem, zijn volgens mij gewoon atheïstisch hoor.quote:Op zaterdag 16 april 2005 08:41 schreef Alicey het volgende:
Verder is het zo dat mensen die in het geheel atheistisch zijn opgevoed, vaak niet open staan voor welke religie of overtuiging dat het zichtbare niet alles dan ook.
Ik mis de relevantie hiervan?quote:Op zaterdag 16 april 2005 16:41 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
De meesten die te keer gaan tegen het feit dat ik de "profeten" temporaalkwab epilepsie patienten noem, zijn volgens mij gewoon atheïstisch hoor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |