http://www.vpro.nl/progra(...)9004/items/19187119/quote:Want er zijn hele goede redenen om tegen een Turks lidmaatschap van de EU te zijn. Zoals:
1. Willen we dat de EU ophoudt bij de aardrijkskundige grens van Europa en bevriend Navo-lid Turkije tot buur heeft? Of willen we ons uitstrekken tot diep in Azië en grenzen aan landen zoals Iran, Syrië, en Irak? De vraag stellen is haar beantwoorden.
2. Turkije is veel armer dan eerdere kandidaat-lidstaten, wordt met 80 miljoen inwoners in 2015 het grootste land van de unie, en kan besluitvorming in de EU gemakkelijk lamleggen. Wie een werkbare unie wil, moet Turkije erbuiten houden.
3. Turkije is een overwegend traditioneel islamitisch land, dat geen verlichting heeft gekend. Verwestersing werd van bovenaf opgelegd met het leger als garantie. Juist die garantie moet van de EU vervallen. Wat gebeurt er dan met de Turkse democratie? Precies door democratisering van Turkije zou de Islam een kans kunnen krijgen het land over te nemen. Het geeft te denken dat moslim-premier Erdogan van Turkije democratie ooit vergeleek met een trolleybus: je stapt in, rijdt naar je bestemming, en dan stap je weer uit.
Als U een stem wilt over het Turkse lidmaatschap, kunt U maar één ding doen. Stem bij het referendum over de Europese grondwet tégen. Want over Turkije gunt de politiek U geen stem.
Voor Turkse geschiedenis een onbekend begrip.quote:Op maandag 9 mei 2005 10:46 schreef Monidique het volgende:
Oh ja, die Verlichting weer.
die hebben met Ataturk wat later hun verlichting gehad. Logischerwijs komt de rest dan ook wat later.quote:Op maandag 9 mei 2005 10:49 schreef POLL het volgende:
[..]
Voor Turkse geschiedenis een onbekend begrip.
De bloeitijd van de verlichting was aan het begin van de 18e eeuw en Ataturk kwam pas twee eeuwen later op het podium. Logischerwijs komt de toetreding van Turkije dus pas ten sprake rond het midden van de 22e eeuw.quote:Op maandag 9 mei 2005 13:47 schreef tudoros het volgende:
[..]
die hebben met Ataturk wat later hun verlichting gehad. Logischerwijs komt de rest dan ook wat later.
voor het grootste deel van de Nederlanders in de tijd vd Verlichting was dat ook het gevalquote:Op maandag 9 mei 2005 10:49 schreef POLL het volgende:
[..]
Voor Turkse geschiedenis een onbekend begrip.
Leuk verhaaltje.quote:Op maandag 9 mei 2005 18:38 schreef Dreamscape het volgende:
Ik kijk al vooruit naar de komende jaren waarin heel veel geld zal vloeien in Turkije. En tegen de tijd dat we in de EU zitten hebben we ook nog de grootste bevolking waardoor we niet relevante landen als Nederland, Belgie enz. makkelijk kunnen sturen in de richting die wij willen. En met al het geld dat binnenkomt zullen we onze militaire macht die al in de top 10 van de wereld zit in de top 3 zetten.
Wat het Osmaanse rijk niet heeft kunnen doen zal gerealiseerd worden door hun kleinkinderen, het Republiek van Turkije. Totale controle over het Europese continent is dichtbij, dus als ik de leider was van een Europees land zou ik al beginnen met kontjes likken.
Gezien het Turkse talent voor wanorde hoeven we daar niet bang voor te zijn. (Daar geniet ik altijd van als ik in Turkije ben.)quote:Op maandag 9 mei 2005 18:38 schreef Dreamscape het volgende:
Ik kijk al vooruit naar de komende jaren waarin heel veel geld zal vloeien in Turkije. En tegen de tijd dat we in de EU zitten hebben we ook nog de grootste bevolking waardoor we niet relevante landen als Nederland, Belgie enz. makkelijk kunnen sturen in de richting die wij willen. En met al het geld dat binnenkomt zullen we onze militaire macht die al in de top 10 van de wereld zit in de top 3 zetten.
Wat het Osmaanse rijk niet heeft kunnen doen zal gerealiseerd worden door hun kleinkinderen, het Republiek van Turkije. Totale controle over het Europese continent is dichtbij, dus als ik de leider was van een Europees land zou ik al beginnen met kontjes likken.
grappig en natuurlijk een prima argument om NEE te gaan stemmen, dat is de enige manier om opnieuw te gaan onderhandelen over bv veto rechten mbt toetreding van derde wereld landen.quote:Op maandag 9 mei 2005 18:38 schreef Dreamscape het volgende:
Wat heeft dit met het topic over Turkije te maken?quote:Op woensdag 11 mei 2005 14:33 schreef ClioSporT het volgende:
Oostenrijk stemt in met EU-grondwet
Uitgegeven: 11 mei 2005 13:59
WENEN - Het Oostenrijkse parlement heeft woensdag ingestemd met de Europese grondwet. Slechts een volksvertegenwoordiger stemde tegen de ratificering. Dat meldde het Oostenrijkse persbureau APA.
next..
Welk artikel dan, lieve schat. Ik ben er niets over tegen gekomen. Wel iets over Europese landen, maar dat is uiteraard niet relevant.quote:Op woensdag 11 mei 2005 22:01 schreef ClioSporT het volgende:
Omdat de grondwet ook in het belang is voor Turkije ?
Je post je eerst berichtje in alle 15 delen die al voorbij zijn geweest ?
Geheel terechte beslissing. Die beslissing is door een rechtbank genomen waarin ook militairen zaten. Tegenwoordig bestaan er geen rechtbanken meer met militairen. Echter, de wet omtrent terrorisme, landverraad, moord, afpersing, drugshandel is nog altijd hetzelfde. Dat is dan ook de reden dat de huidige regering de EU haar gang maar laat gaan en ook zal aansturen op een nieuw proces. Uitslag zal echter niet wijzigen. Bij een strikte naleving van de wet, zal volksvijand nummer 1, Ocalan, alsnog levenslang opgesloten blijven.quote:Op donderdag 12 mei 2005 10:31 schreef Elgigante het volgende:
Zo te lezen moet het proces van Ocalan over en dat zal de Turkse overheid niet zo leuk vinden, ik ben wel blij dat er dus Europees gezien wel waarde gehecht wordt aan een eerlijk proces en gelijke rechten in Europese landen.
Wat vind jij van de gang van zaken clio?
Als hij daadwerkelijk volksvijand nummer 1 is (alleen van de niet koerdische turken uiteraard) en hem niets anders rest dan levenslang, waarom zou het proces dan over moeten?quote:Op donderdag 12 mei 2005 10:40 schreef JanPoedel het volgende:
[..]
Geheel terechte beslissing. Die beslissing is door een rechtbank genomen waarin ook militairen zaten. Tegenwoordig bestaan er geen rechtbanken meer met militairen. Echter, de wet omtrent terrorisme, landverraad, moord, afpersing, drugshandel is nog altijd hetzelfde. Dat is dan ook de reden dat de huidige regering de EU haar gang maar laat gaan en ook zal aansturen op een nieuw proces. Uitslag zal echter niet wijzigen. Bij een strikte naleving van de wet, zal volksvijand nummer 1, Ocalan, alsnog levenslang opgesloten blijven.
Windhoos in een glas water dus.
Dat heb ik al uitgelegd. Het oordeel was geveld door een rechtbank met daarin militairen. Dat was tegen Europese verdragen. Proces zal dus opnieuw moeten. Het is slechts een plaagstootje van de EU en Turkije wil de schijn ophouden dat het voor hun ook inderdaad een plaagstootje is. Kortom, Turkije speelt het spel gewoon mee.quote:Op donderdag 12 mei 2005 10:41 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Als hij daadwerkelijk volksvijand nummer 1 is (alleen van de niet koerdische turken uiteraard) en hem niets anders rest dan levenslang, waarom zou het proces dan over moeten?
Tja, Turkijke heeft weinig te willen, maar des te meer te moeten in deze kwestie.quote:Op donderdag 12 mei 2005 10:46 schreef JanPoedel het volgende:
[..]
Dat heb ik al uitgelegd. Het oordeel was geveld door een rechtbank met daarin militairen. Dat was tegen Europese verdragen. Proces zal dus opnieuw moeten. Het is slechts een plaagstootje van de EU en Turkije wil de schijn ophouden dat het voor hun ook inderdaad een plaagstootje is. Kortom, Turkije speelt het spel gewoon mee.
Dat zeg ik, Turkije speelt het spelletje mee.quote:Op donderdag 12 mei 2005 10:59 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Tja, Turkijke heeft weinig te willen, maar des te meer te moeten in deze kwestie.
De rechtzaak moet niet opnieuw omdat de uitkomst de EU niet aanstaat, maar omdat er militairen in de rechtbank zaten. En dit geval zou je dus niet eens kunnen spreken van een knieval. De uitkomst verandert immers niet. Een terrorist is niet opeens terrorist af als er nog een rechtzaak komt. En nee, Turkije is niet zo mild voor zijn terroristen zoals bepaalde andere landen dat wel zijn.quote:Als de uitkomst hetzelfde blijft zal het voor Turkije een kleine knieval blijven inderdaad.
In NL zou dat misschien miljoenen verslinden. In Turkije hooguit een paar honderdduizend. Een land dit jaarlijks miljarden aan het militaire aparaat besteedt, heeft nog wel een paar miljoen over om een staatsvijand te laten berechten. Sterker nog, het hele eiland Imrali is enkel voor hem. Dat kost ook jaarlijks miljoenen. Net zoals jij bereid zou zijn om een Volkert levenslang op te laten sluiten en daar ook voor bereid zou zijn om een jaarlijkse bijdrage te leveren, worden kosten noch moeite gespaard om dit soort grote terroristen het leven zo zuur mogelijk te maken.quote:Ik zie alleen het nut niet in van een wederom miljoenen verslindend proces als de uitkomst toch al vast schijnt te staan, dat weegt niet op tegen de morele overwinning in deze.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |