Gaat Wijnand Duyvendak zijn naam spellen zoals die bij het Bevolkingsregister staat genoteerd, wat voor een lid van de Tweede Kamer verplicht is?quote:Op donderdag 14 april 2005 17:47 schreef gtotep het volgende:
Politici houden vandaag 14-04-05 het waarden en normen debat.
Tot zover ik hoor komen ze niet veel verder dan zeggen dat ze zelf het goede voorbeeld moeten geven.
Ik ben benieuwd.
Gaat Halsema nu een energie-zuinige auto kopen met roetfilter?
Gaat Iris Bos straks naar een zwarte school?
Geeft Kok z,n met commissariaten verdiende euro`s terug?
Enz enz..........
Ik denk dat het bij woorden blijft.
quote:Islamitische geestelijken die weigeren vrouwen een hand te geven, moeten gewoon worden gerespecteerd. Dat zei premier Balkenende vandaag tijdens het gehouden normen- en waardendebat in de Tweede Kamer. Hiermee vaart de premier een andere koers dan minister Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie.
Premier: 'Respecteer handweigerende imam'
Waarom zouden mensen het niet mogen? Niet dat ze zich populair maken dan.quote:Op donderdag 14 april 2005 22:39 schreef Sidekick het volgende:
Opvallende uitspraak van Balkenende in het debat:
[..]
Ah. Dus we moeten voor onze normen en waarden staan, maar mensen die zich daar niet aan houden moeten we zoveel mogelijk respecteren?quote:Op donderdag 14 april 2005 22:39 schreef Sidekick het volgende:
Opvallende uitspraak van Balkenende in het debat:
[..]
Het gaat hier niet zozeer om de uitspraak an sich, maar om het feit dat zijn minister van vreemdelingenzaken juist precies het tegenovergestelde wil. Verdonk wil imams die geen hand willen geven het liefst zo snel mogelijk het land uitzetten. Dit geeft alleen nog maar een keer aan dat eenheid in dit kabinet ver te zoeken is.quote:Op donderdag 14 april 2005 22:48 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Waarom zouden mensen het niet mogen? Niet dat ze zich populair maken dan.
Onzin. Waarom zou ze?quote:Op donderdag 14 april 2005 22:56 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Verdonk wil imams die geen hand willen geven het liefst zo snel mogelijk het land uitzetten.
quote:CDA-fractievoorzitter Maxime Verhagen geeft de Nederlandse burger de schuld van het morele verval. Nederlanders moeten 'weer eens een beetje normaal met elkaar omgaan', vindt Verhagen. Het ontbreekt volgens hem aan een ‘wij-gevoel’ in de Nederlandse samenleving.
'We zijn van elkaar vervreemd en dat voelt onbehaaglijk. De nadruk is teveel komen te liggen op het individu,' zei Verhagen in de kamer. Hij pleitte voor meer vaderlandsliefde.
Overvloed en onbehagenquote:CDA-fractievoorzitter Maxime Verhagen geeft de Nederlandse burger de schuld van het morele verval. Nederlanders moeten 'weer eens een beetje normaal met elkaar omgaan', vindt Verhagen. Het ontbreekt volgens hem aan een ‘wij-gevoel’ in de Nederlandse samenleving.
'We zijn van elkaar vervreemd en dat voelt onbehaaglijk. De nadruk is teveel komen te liggen op het individu,' zei Verhagen in de kamer.
1 scholier die een Nederlandse vlag op zijn tas heeft genaaid en de cameraploegen van de NOS en NOVA zullen in zijn r**t kamperen.quote:Hij pleitte voor meer vaderlandsliefde.
Het CDA wil meesnoepen van zwevende Fortuyn-kiezers. De VVD heeft AHI en Wilders daarvoor destijds een podium gegeven (wie had de 7 jaar daarvoor ooit van wilders gehoord?) en binnen het CDA vervult Verhagen die functie. Jammer alleen dat er conflicterende standpunten zijn, zoals ook nu weer blijkt.quote:Op donderdag 14 april 2005 23:21 schreef Sidekick het volgende:
[...]
quote:Reportage
‘Op de premier van rubber ketst alles af’
Van onze verslaggever Frank Poorthuis
DEN HAAG - Premier Balkenende is trots op zijn gehamer op normen en waarden. Maar linkse tegenstanders verwijten de premier slechts oog te hebben voor het ‘kleine fatsoen’.
Als voorproefje van de verkiezingscampagne 2007 was de Tweede Kamer donderdag een perfect schouwtoneel. Het was de confrontatie Bos-Balkenende in optima forma.
De premier en CDA-aanvoerder verdedigde met opgeheven hoofd zijn in 2002 begonnen Waarden- en Normenshow. ‘Ik zie in heel het land grote betrokkenheid bij dit onderwerp.’
De PvdA-fractievoorzitter en oppositieleider hakte er lustig op in. Balkenende, aldus Bos, verdient respect omdat hij het thema op de politieke agenda heeft gezet. ‘Maar helaas komt hem ook de eer toe het onderwerp totaal te hebben verkleuterd en verbabbeld.’ Wat een gekwetste premier weer klinkklare onzin noemde, ‘onrecht doende aan mij en mijn kabinet’.
Fractieleider Femke Halsema van GroenLinks vergeleek debatteren met Balkenende met het botsen op rubber. Geen enkel verwijt lijkt de CDA-premier te raken, betoogde zij. Elke vraag kaatst hij terug. Op de ‘rubberen premier ketst alles af’.
Natuurlijk werd Balkenende niet alleen bekritiseerd. CDA-fractieleider Maxime Verhagen prees alle initiatieven van het kabinet. Hij diende zelf een voorstel in voor een leer-werkplicht voor jongeren tot 23jaar, dat waarschijnlijk gesteund wordt door de coalitiepartijen en de kleine christelijke fracties.
Boris Dittrich noemde zichzelf ‘een late bekeerling’ voor de normen- en waardenstrijd van de premier. ‘De scepsis is nu verdwenen.’ VVD-leider Jozias van Aartsen demonstreerde evenwel vooral onverschilligheid. ‘Ik heb geen behoefte aan een normen- en waardendebat. Het gaat mij om het totale normbesef dat de politiek overdraagt op haar burgers.’
Van links bleef het trommelvuur op de premier maar komen. Jan Marijnissen (SP) en Femke Halsema benadrukten dat zij zich kunnen vinden in een moreel appèl op de Nederlandse bevolking. Maar Balkenende is daarin niet consequent, vinden zij. De minister-president richt zich enkel op ‘het kleine fatsoen’.
Zoals Balkenende het zelf gisteren omschreef: ‘De stereo een tandje lager draaien als de buren in de tuin zitten. Het vuilnis buiten zetten op de goede dagen. En een praatje maken met die oude mevrouw verderop in de straat. Het lijkt zo eenvoudig, maar het betekent zoveel voor mensen. Het is al meegenomen als we hier verbetering bereiken.’
Mooi streven, klonk het ter linkerzijde. Maar in zijn eigen kabinet ontbreekt het aan ‘het grote fatsoen’ om de ‘wantoestanden’ in de verpleeghuizen aan te pakken en armoede en eenzaamheid in Nederland te bestrijden. Marijnissen: ‘Spreek daar nou eens uw morele verontwaardiging over uit.’ Wat Balkenende uiteraard niet deed, omdat hij daarmee impliciet zou erkennen dat er wantoestanden zijn. Wel weersprak hij de verwijten: ‘Wij sluiten onze ogen niet. Wij staan voor solidariteit. We werken aan het terugdringen van wachtlijsten.’
Aan het eind van de dag: ‘Ik zie steun voor mijn beleid. Ik ga er onverminderd mee door.’
Bron: De Volkskrant
Heb dit ook een aantal keer op TV gezien echt tenenkrommend die Balkenendequote:Fractieleider Femke Halsema van GroenLinks vergeleek debatteren met Balkenende met het botsen op rubber. Geen enkel verwijt lijkt de CDA-premier te raken, betoogde zij. Elke vraag kaatst hij terug. Op de ‘rubberen premier ketst alles af’.
quote:Bos(PvdA): Het ministerie van Algemene Zaken, naar ik heb begrepen de afdeling waarden en normen en de sectie goed gedrag, heeft een website over dit thema, www.16miljoenmensen.nl. Wie die website opent, kan over een aantal stellingen mee discussiëren, dit zijn stellingen waarmee je het eens of oneens kunt zijn. Ik noem er een paar. Dubbelparkeren is een kwestie van luiheid. Klagen over mobiel bellen is aanstellerij.
“De jeugd van tegenwoordig is even netjes als vroeger.” “Iemand dringt voor bij de bakker, wat nu?” “Als een familielid krap bij kas zit, dan…” “Caissières en buschauffeurs hoef je niet te groeten”.
Dat is nu klein fatsoen. Dat is kennelijk nog steeds het kader dat dit kabinet wenst te hanteren als wij het hebben over waarden en normen. Wil deze regering ons overtuigen dat zij serieus bezig is met waarden en normen? Laat zij dan het lef hebben om ook de volgende stellingen op deze website op te nemen. “Gezinnen met kinderen zet je niet op straat.” “Uitdroging en ondervoeding in verpleeghuizen moeten tegen elke prijs worden voorkomen.” “Armoede is onaanvaardbaar.” “De sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen.” Heb het nu ook eens over die thema’s. Toon moreel leiderschap. Durf te handelen op basis van het morele tekort in dit land en niet slechts het financieringstekort.
Ik ben nogal Wouter aan het citeren, maar de rest van de bijdragen, met name die van de MP en het CDA was gewoon bedroevend slecht, humorloos en weinig nieuws.quote:Bos (PvdA): heb ook nog een beginselprogramma meegenomen voor de heer Dittrich, al is het maar om hem erop te wijzen dat echte liberalen allang bij de PvdA zitten. Die discussie hebben wij al eens eerder gevoerd. Hij meende mij te moeten verwijten dat ik dit debat wel heel oppositioneel had gevoerd. Ik ben geneigd om dat vooral als een compliment zou moeten zien als het uit zijn mond komt. Ik wijs hem er even op dat het Parool van vanavond de verslaggeving over dit debat opent met de kop: De coalitie hekelt de rol van Rita Verdonk in het debat over normen en waarden.
En daarna vetgedrukt: D66-leider Boris Dittrich heeft in een Kamerdebat over normen en waarden vandaag uitgehaald naar minister van Integratie Rita Verdonk. Wie dus precies oppositie gevoerd heeft en wie daarover iets verweten zou moeten worden, is mij een beetje duister. Maar om het debat in alle vriendelijkheid te kunnen voortzetten, mijnheer Dittrich, bied ik ook u een exemplaar van ons beginselmanifest aan.
Ik zie dat de heer Marijnissen naar de interruptiemicrofoon komt. Wil hij ook een exemplaar?
De heer Marijnissen (SP): Ik heb het al, en gelukkig ben ik van een andere partij. Maar kunt u even voorlezen wat de heer Dittrich over mevrouw Verdonk heeft gezegd in dat artikel?
De voozitter: Vooruit, ga elkaar dan maar de krant voorlezen.
**
De heer Bos (PvdA): Er staat: Dittrich zei dat de VVD-minister allochtonen buitensluit. Hij verwees naar haar uitspraak dat moslims een lager incasseringsvermogen zouden hebben en naar haar uitspraak dat zij het eerste voorbeeld nog moet zien van een allochtoon die gediscrimineerd wordt op de arbeidsmarkt.
De heer Marijnissen (SP): Ik ga morgen nog even de Handelingen erbij pakken, maar ik dank u voor het voorlezen.
De heer Verhagen (CDA): Ik vind het getuigen van een groot moraal dat de heer Bos Het Parool in dit debat belangrijker vindt dan het WRR-rapport.
De heer Bos (PvdA): Ik vind het allemaal best, maar laat de heer Dittrich zelf maar vertellen wat hij ervan vindt.
quote:Op donderdag 14 april 2005 22:50 schreef Loohcs het volgende:
Wat is die Verhagen een eng mannetje. Hij wil zelfs bepalen voor de bevolking hoe, waar en in welke gezinssamenstelling het avondeten genuttigd moet worden.
Nu gaan we dan een openbaring krijgen...quote:Op donderdag 14 april 2005 23:21 schreef Sidekick het volgende:
Verhagen heeft zich als rasechte conservatief ontpopt.
Sjongejongejonge... Een blik in het partijprogramma van het confessionele CDA leert je dat er vanaf de jaren 70 door deze partij al communitair gedacht en gesproken is. Niets nieuws onder de zon dus. Ik vind dat je vlot klaarstaat met je etiketjes maar we leven in een vrij land waarin mening, dwaling en spielerij belicht kan worden door middel van debat.quote:Minder belang hechten aan het individu en meer belang aan het collectief, met behulp van nationalisme.
Ik zie het niet. De CU trekt eerder PvdA kiezers die zich niet thuisvoelen bij de ideologische leegte van de PvdA en voor wie ook D66 niet biedt wat hen bij de PvdA ontbreekt.quote:Het past in zijn eerdere puur conservatieve uitspraken over de rechtsstaat.
Het CDA onder Verhagen is niet meer de middenpartij op de links-rechts-schaal, maar een combinatie tussen Wilders en de VVD met een Christelijk sausje. Je ziet de ChristenUnie profiteren die meer de Christelijke middenpartij-kiezers trekken.
Sentimentalisatie-alert.quote:
Och, etiketjes. Dat is een dooddoener die ik al maanden geleden al niet meer serieus nam.quote:Een blik in het partijprogramma van het confessionele CDA leert je dat er vanaf de jaren 70 door deze partij al communitair gedacht en gesproken is. Niets nieuws onder de zon dus. Ik vind dat je vlot klaarstaat met je etiketjes maar we leven in een vrij land waarin mening, dwaling en spielerij belicht kan worden door middel van debat.
We kunnen niet allemaal in dezelfde werkelijkheidsbeleving zitten, anders wordt het te druk. We zien in de peilingen een duidelijk dalende CDA en een duidelijke groeiende CU. Het CDA dat in de ogen van een bepaalde achterban nu teveel een VVD-kabinet leidt, teveel conservatisme en te weinig sociaal-christelijk beleid. Dat kost duidelijk stemmen, maar het laat je vrij om dat niet te zien. Ik kan natuurlijk niet eisen dat je gaat kijken.quote:[..]
Ik zie het niet.
Ik maakte niet voor niets wat woorden vet uit je vorige berichtje.quote:
Dit is tenslotte maar FOK!quote:Och, etiketjes. Dat is een dooddoener die ik al maanden geleden al niet meer serieus nam.
Ik geef aan dat er langer confessionele geluiden hoorbaar zijn. De rest van je vraagstelling btreft slechts jouw poging mij een mening toe te schrijven.quote:Maar jij vind dus dat het CDA al veel langer meer een conservatieve partij is dan een middenpartij. Dat kan.
Da's waar. Meer dan behoorlijk vol doet spanningen toenemen.quote:We kunnen niet allemaal in dezelfde werkelijkheidsbeleving zitten, anders wordt het te druk.
Tot op heden verneem ik slechts wat opiniepeilingen. Tegen de tijd dat er verkiezingen zijn kunnen er conclusies worden getrokken over politieke electoraatskeuzen die hout snijden.quote:We zien in de peilingen een duidelijk dalende CDA en een duidelijke groeiende CU.
Het kost altijd stemmen als je minder populaire maatregelen moet nemen. Denk hierbij aan invoering van een kostenbewustzijn, een beroep op matiging en een minder bemoederende overheid. Investeringen doen vaak pijn voordat je er de voordelen van gaat ondervinden. Het kabinet heeft nog twee jaar de tijd om zowel beroepsontevreden opiniebewerkers als ontevreden burgers te introduceren bij de maatschappelijke oogst die volgt.quote:Het CDA dat in de ogen van een bepaalde achterban nu teveel een VVD-kabinet leidt, teveel conservatisme en te weinig sociaal-christelijk beleid. Dat kost duidelijk stemmen, maar het laat je vrij om dat niet te zien. Ik kan natuurlijk niet eisen dat je gaat kijken.
Dhr. Verhagen zelf.quote:Op vrijdag 15 april 2005 18:20 schreef sjun het volgende:
[..]
[afbeelding]
Hier hoor ik van op. Heb je een bron voor deze uitspraak?
Bronquote:Laten wij niet meer ieder voor zich met een kant-en-klaarmaaltijd voor de televisie zitten, maar meer als gezin met elkaar aan tafel.
Er staat slechts een voorstel in aforiserende vorm. Dat is wat heel anders dan een bepaling van de gezinssamenstelling. Verhagen bepaalt ons aan de hand van een voorbeeld bij manieren waarop kinderen oog en oor voor anderen resulterend in aanspreekbaarheid en respectvolle omgang bijgebracht zou kunnen worden.quote:Op vrijdag 15 april 2005 19:34 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Dhr. Verhagen zelf.
[..]
Hij wil zelfs bepalen voor de bevolking hoe, waar en in welke gezinssamenstelling het avondeten genuttigd moet worden
Bron
(pagina 40)
Het kan dan wel naar jouw mening in de vorm van een aforisme zijn gegoten, maar dat wil nog niet zeggen dat Dhr. Verhagen het niet meent. En misschien laat hij juist wel in dat ene citaat zijn ware aard zien. Maar aangezien het voor mensen sowieso lastig is zich in andermans schoenen te verplaatsen blijft dat natuurlijk lastig te beoordelen nog afgezien van het feit of je het er inhoudelijk al dan niet mee eens bent.quote:Op vrijdag 15 april 2005 20:22 schreef sjun het volgende:
[..]
Er staat slechts een voorstel in aforiserende vorm. Dat is wat heel anders dan een bepaling van de gezinssamenstelling. Verhagen bepaalt ons aan de hand van een voorbeeld bij manieren waarop kinderen oog en oor voor anderen resulterend in aanspreekbaarheid en respectvolle omgang bijgebracht zou kunnen worden.
Daarmee kan hij een eenzame student natuurlijk niet rechtstreeks aanspreken al kan ik me dan wel weer voorstellen dat vanuit egocentrische gezichtspunt het aforistische verhaaltje van Verhagen als persoonlijk beroep op de lezer in kwestie zou kunnen worden opgevat. Het is nu eenmaal niet ieder gegeven om zich in de schoenen van een ander te verplaatsen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |