Goezo.quote:Het ontkennen van de Holocaust kost de Belgische extreemrechtse activist Siegfried Verbeke een jaar cel. Het Hof van Beroep in Antwerpen veroordeelde hem vanochtend daartoe. Volgens het Hof is zijn "halsstarrig negationisme" een vorm van "verregaande minachting voor het joodse volk."
De rechtbank van Antwerpen had Verbeke, die in de publiciteit en via pamfletten al jaren ontkent dat Hitler zes miljoen joden heeft laten vermoorden, eerder veroordeeld tot een voorwaardelijke celstraf van een jaar. Dat is nu omgezet in een echte celstraf van een jaar.
Vrijheid van meningsuiting is geen absoluut recht, het houdt ook eigenlijk alleen maar in dat er vooraf geen controle uitgevoerd wordt op uitspraken en publicaties. Je blijft echter wel verantwoordelijk dat jouw uitspraken de wet niet overschrijden waarbij aan columnisten een grotere vrijheid wordt gegeven wegens hun discussie-aanjagend karakter.quote:Op donderdag 14 april 2005 14:40 schreef Libris het volgende:
Vind het vreemd dat het strafbaar is, niet in strijd met de vrijheid van meningsuiting?
Volgens het Hof is zijn "halsstarrig negationisme" een vorm van "verregaande minachting voor het joodse volk."
Minachting van een volk levert 1 jaar cel op...?
Het is niet zozeer geschiedvervalsing dat strafbaar is, maar eerder de intentie van de geschiedvervalsing. Johan_de_With had daar al een goede post over.quote:Op donderdag 14 april 2005 14:49 schreef Libris het volgende:
Ok, maar waarom is geschiedvervalsing strafbaar?
Zal de discussie hier niet opnieuw voerenquote:Om precies te zijn; het zogenaamde Verbeke-arrest stelt het strafbaar om het Joodse volk te belasteren door de Holocaust voor te stellen als een leugen om munt uit te slaan. Als jij echter gedegen onderzoek verricht waarin je het aantal doden op c. 4.5 miljoen stelt, dan ben je echt niet strafbaar. Zulke debatten worden ook nu nog door historici gevoerd.
waarom zou je dat willen doen? het ging immers om miljoenen onschuldige slachtoffers.quote:Op donderdag 14 april 2005 15:07 schreef Libris het volgende:
Is het toejuichen van de holocaust ook strafbaar eigenlijk?
Nou dringt de vraag zich natuurlijk op, is halsstarrig geloven in een god der wrake en het uitverkoren volk zijn, geen minachting van andere volkeren?quote:Op donderdag 14 april 2005 14:46 schreef Dagonet het volgende:
Vrijheid van meningsuiting is [in België] geen absoluut recht
het gaat om de intentie van de ontkenning, maar dat is al zovaak gezegd dat ik betwijfel of jij het überhaupt wil horen.quote:Op donderdag 14 april 2005 15:17 schreef Libris het volgende:
Ik zeg niet dat ik het zou willen, verre van...
Mag je ook de spaanse inquisitie niet ontkennen?
En denk eens, waarom zou iemand de inquisitie willen ontkennen..quote:Op donderdag 14 april 2005 15:35 schreef zoalshetis het volgende:
het gaat om de intentie van de ontkenning, maar dat is al zovaak gezegd dat ik betwijfel of jij het überhaupt wil horen.
Orwellquote:Op donderdag 14 april 2005 17:01 schreef Lestat het volgende:
En weer heeft de gedachtenpolitie toegeslagen...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |