abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 14 april 2005 @ 12:35:08 #1
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_26219154
Hier ben ik wel benieuwd naar. Zijn er meer zeilers hier op Fok! en zo ja waar zeil je dan in?

Ts begint zoals altijd:
Ik zeil dus ook. En ik zeil in een Flying Arrow. Dat is een klein polyester open bootje; wel de wedstrijd uitvoering .

Verder geef ik ook nog zeillessen in een valk.

Game on..
  donderdag 14 april 2005 @ 12:41:24 #2
12237 Phaedrus
Nu met transparante avatar!
pi_26219296
Ik kan zeilen, maar of ik dan ook een zeiler ben? Ik heb zelf geen boot en zeil meestal alleen in de vakanties. Ik zeil dus in wat er voorhanden is. Het laatste waarin ik gezeild heb was een kleine catamaram, op de Swan (rivier waar Perth aan ligt).
Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it.
  Moderator donderdag 14 april 2005 @ 13:01:50 #3
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_26219851
jazeker,
Nacra 570 (Catamaran dus)

Waarschijnlijk rondje texel, paar long distance (binnen de club) en wat kleine wedstrijdjes (ook binnen de club)
Hertz addict 2 the max
  donderdag 14 april 2005 @ 13:09:08 #5
18008 hornage
FOK! Movie Trivia-Prijsmeester
pi_26219946
ik zeil al m'n hele leven. Heb in van alles gezeild. Ik heb zelf een Varuna. Ga over 2 weken afvaren voor Zb4 en ik geef al bijna 3 jaar zeilles aan kinderen in optimisten. Tevens heb ik enige kielbootkwaliteiten. Ik kan mezelf dus wel een zeiler noemen.
Test je filmkennis! Speel mee met FOK! Movie Trivia en win prijzen!
  donderdag 14 april 2005 @ 13:13:58 #6
12395 mistraldk
Sailing's the game!!!
pi_26220066
Bingo, me too.

Net heineken regatta gevaren, binnenkort weer naar engeland voor wedstrijden.
Zi A op kielboot, zwaardboot, jeugd, Catamaran.
Verder ook Yachtmaster Offshore inc. commercial endorsement (dus mag tot 24m of 200 ton varen met passagiers). Weet niet uit mijn hoofd hoeveel miles gevaren, maar genoeg..
Veel les gegeven in bovenstaande dingen, nu meer overgestapt op zeiljachten en zelf zeilen. (of met een chick natuurlijk, lang niet slecht )

Zeilen is een van de mooiste dingen die er zijn!
"Spuug niet onder de tafel...daar zou je dronken vriend kunnen liggen"
  Moderator donderdag 14 april 2005 @ 13:16:39 #7
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  donderdag 14 april 2005 @ 13:23:01 #8
18008 hornage
pi_26220302
owjah, ik heb ook Zi A voor jeugdzeilen, ben nu bezig met Zi B daarvoor
  donderdag 14 april 2005 @ 13:26:27 #9
42027 Tu5
DnB-Addicts Crew®
pi_26220388
* Tu5 zeilt al zijn hele leven in een mooie houten 16m2...

Zeilen is idd supermooi, niet die tyfusherrie van een motor om je heen, en de schitterende slootjes in Friesland doorlaveren!
Hoogbevaagd
  donderdag 14 april 2005 @ 16:24:37 #10
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_26224709
present...
Momenteel veel in de boog van me vader, komende zomer wederom aan boord van de Joefly(it) een paar wedstrijdjes meevaren... en uiteraard elke week me vaste rondje met team offcourse.

[ Bericht 4% gewijzigd door Farr40 op 14-04-2005 19:50:42 ]
  vrijdag 15 april 2005 @ 23:37:06 #11
21865 WaVe
WaVe detected
pi_26261312
Check.

Mijn "vloot" bestaat uit bootjes van mijn zeilvereniging, kleine kajuitjachtjes
  Moderator zondag 17 april 2005 @ 20:11:57 #12
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_26305167
ik heb vroeger heel veel gezeilt, nu alleen niet meer
maar ik ga regelmatig als we op vakantie zijn, met me papa op een cattamaran ( hoe je het ook schrijven mag )
Op 09-11-2006 23:08 schreef Chriz2k
Jij bent te sexii voor Fok :{w.
pi_26305470
-edit-
dubbel

[ Bericht 84% gewijzigd door #ANONIEM op 17-04-2005 20:27:43 ]
pi_26305519
Ik zeil al sinds m'n 2e ofzo geloof ik. M'n ouders hebben een zeilboot en ik moest vroeger in het weekend en in de vakanties altijd mee. Eerst hadden ze een Dehler 34... nu alweer een jaartje of 6 een Breehorn 37. Wel een mooie boot, maar mij trekt het niet echt meer.
Ben vroeger ook een paar jaar op zeilkamp geweest in Bruinisse. Dat was altijd nog wel kick, want dan was je gewoon met wat leeftijdsgenoten lekker aan het zeilen in een Splash of RS400 of HobbyCat ofzo. Ik was er ook best goed in geloof ik... had een paar van die CWO diploma's. Maarja, met mn ouders is gewoon niks aan. Kom je in van die havens waar 9 van de 10 keer geen ruk te doen is en daar zit je je dan lekker te vervelen. Vakanties waren vaak nog erger. Heb wel mooie dingen gezien hor. Zo zijn we een paar jaar terug nog met de boot het kanaal over gevaren, over de Thames naar Londen. Toen hebben we een week in het hartje van Londen gelegen. Dat was wel weer gek.
Maarja, ben nou ook 18 en mij zien ze niet meer op die boot hor
pi_26313315
Ik ben vorig jaar met wat vrienden wezen zeilen op een boot van 12 meter ofzo. Het was wel gaaf om eens te doen, maar het zal nooit een hobby worden . Zo'n klein 1 of 2 persoonsbootje lijkt me dan wel erg gaaf! Maar daar heb ik de tijd niet voor om zo'n cursus te volgen.
pi_26431293
Ellis meldt zich!!

Op dit moment zeil ik Splash, maar gezien ik dit jaar 18 word, stopt dat ook weer voor mij. Heel erg jammer want ik ben absoluut gek op mijn boot. Ik zeil vanaf mijn 4e jaar, 3 optimistjes gehad en toen in de splash gegaan. Misschien wordt het volgend jaar wel de laser... uit wanhoop, omdat veel vrienden van me laser varen en je zo toch competities kunt blijven houden. Maar verder zie ik de splash als de verbeterde en mooiere versie van de laser! Mijn vader heeft een eigen 16m2 en mijn opa heeft vroeger zelf een schakel gebouwd. Zeil ook in deze twee heel erg veel. Vooral de schakel kan erg lekker zijn met harde wind. Lekker in de trapeze! Maar de splash blijft natuurlijk favoriet.
Ik heb alle CWO diploma's voor eenmansboten en geef ook al zo'n 3 a 4 jaar les aan beginners optimisten en heb ook één jaar les gegeven aan de splash. In die tijd ook heeeeel erg veel wedstrijden gevaren! Maar ik benijd degenen die op een catamaran hebben gezeild want dat is toch echt wel mijn droom. Het rondje om Texel lijkt me echt de meest geweldige ervaring ooit. Dus als je ooit iemand weet....... ik hou van snelheid!!
  vrijdag 22 april 2005 @ 15:40:30 #18
18008 hornage
pi_26433593
Ben jij toevallig de Ellis die op de stille belterwijde vroeger altijd opti voer?
pi_26433811
wauw... fans! Ja klopt, dat ben ik.... en jij bent......?
(grapje hoor;))
  vrijdag 22 april 2005 @ 15:58:39 #20
18008 hornage
pi_26434058
Er staat in mijn profiel wie ik ben,
vriend van Eva en Bart Vis. Aantal jaren terug ben ik 's zomers een aantal keren ook in Wanneperveen langsgeweest met een Varuna.
Zoals je hierboven kan lezen ben ik nu ook bezig met zwaardboten. Ik heb volgend weekend examen zb4
pi_26434189
Ik weet weer wie je bent! Wat grappig om je op deze manier weer tegen te komen. Volgens mij was dat met jou dat we de midden in de nacht de boot hadden gepakt en gingen zwemmen midden op het meer? De afloop was minder denderend, maar de avond was gezellig !
Succes met je examen!
  vrijdag 22 april 2005 @ 16:07:34 #22
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_26434252
Zeilen is okey. Zondag weer een dagje het water op.
  vrijdag 22 april 2005 @ 16:15:07 #23
18008 hornage
pi_26434441
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 16:04 schreef xellisx het volgende:
Ik weet weer wie je bent! Wat grappig om je op deze manier weer tegen te komen. Volgens mij was dat met jou dat we de midden in de nacht de boot hadden gepakt en gingen zwemmen midden op het meer? De afloop was minder denderend, maar de avond was gezellig !
Succes met je examen!
idd, was met mij en mijn boot. Bij afmeren flikkerde Bartje alleen in het water omdat ie zo dronken/aangeschoten was
Voeg me anders ff toe op msn, lullen we daar verder. Mailadres staat in mijn profiel.
  vrijdag 22 april 2005 @ 18:15:13 #24
503 Letterman
Niet Voeren!
pi_26437108
Ik heb "vroeger" wel veel gezeilt vooral op het IJsselmeer, Heinekenregatta ( 5x) Noordzee, wedstrijden op "de Kaag" met een Pampus. Ik heb nu nog steeds een Laser EPS ( supersnel bootje)
met van die ArrowWings....Maar zeilen kost zoveel tijd en dat heb ik niet altijd. tegenwoordig weer veel aan het wielrennen en MTB´en. Bootje is te koop trouwens
Begin bij het begin en eindig nooit!
  Moderator zaterdag 23 april 2005 @ 01:08:08 #25
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_26446911
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 16:07 schreef Pool het volgende:
Zeilen is okey. Zondag weer een dagje het water op.
Zeker weten dat het okey is!! Morgen, of zometeen, in ieder geval zaterdag weer de hele dag zeilen...
  zondag 24 april 2005 @ 19:55:21 #26
42027 Tu5
DnB-Addicts Crew®
pi_26481557
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 01:08 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Zeker weten dat het okey is!! Morgen, of zometeen, in ieder geval zaterdag weer de hele dag zeilen...
Ik ben net terug van een heerlijk weekend zeilen op de Kaag! Was ook echt fucking lekker weer!
Hoogbevaagd
  zondag 24 april 2005 @ 20:17:57 #27
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_26482076
quote:
Op zondag 24 april 2005 19:55 schreef Tu5 het volgende:

[..]

Ik ben net terug van een heerlijk weekend zeilen op de Kaag! Was ook echt fucking lekker weer!
Ook net terug van een dagje Maasplassen. Ik ben knalrood, maar het was echt leuk. Een rif hebben we niet hoeven leggen ( ), maar een dagje mooiweerzeilen is ook wel eens lekker.
pi_26483693
Ik heb met mn pa onze boot in de antifouling gezet van het weekend... telt dat ook

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 24-04-2005 21:20:08 ]
  Moderator donderdag 28 april 2005 @ 18:04:41 #29
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_26575792
quote:
Op zondag 24 april 2005 19:55 schreef Tu5 het volgende:

[..]

Zeker, heb lekker in de zon gelegen zaterdag op de Wijde aa
  Moderator donderdag 28 april 2005 @ 18:05:23 #30
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_26575813
quote:
Op zondag 24 april 2005 21:19 schreef Thomas B. het volgende:
Ik heb met mn pa onze boot in de antifouling gezet van het weekend... telt dat ook
Natuurlijk, heb ik afgelopen zondag ook gedaan
pi_26576018
eastwood meldt.

zeil sinds m'n 4e ongeveer. Weekenden en vakantie zeilen we vooral op westerschelde, oosterschelde en veerse meer. al hoewel veerse meer nu te druk word om leuk te kunnen varen. M'n ouders hebben nu een Kieviet 28. kajuit jachtje. maaar is mij te groot en te langzaam...geef mij maar een valkje of splash ofzo. Heb ook nog op zeilkampen gezeten in veere. daarzo diploma's gehaald.

trouwens nog een grote wens om een keer catamaran te zeilen. lijkt me zo vet
"Dude.. they can't get any better than that"
  donderdag 28 april 2005 @ 18:18:36 #32
101860 Tique
strictly seated concert
pi_26576087
Ik zal me ook maar even aanmelden dan
Ik heb een jaartje in een valk gezeild. Daarna een jaartje in een laser.
Op vakantie heel vaak met cats gezeild.
Mijn ouders hebben nu een bavaria 38, ik vind het wel een mooie boot, kan ook pittig snel varen.
Toch gaat mijn voorkeur uit naar de laser. Als mensen toevallig een lasertje te koop zien staan..mail me maar ff. (moet wel in NH zijn, tique3 [at] gmail punt com)
- Fulltime FreeRunner - jij wilt die steen in de muur niet zijn
|
Laat 11 september uw sporttas staan !
Fun Lovin' Terrorist / Toeps addict
  Moderator donderdag 28 april 2005 @ 18:25:28 #33
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_26577787
quote:
Op donderdag 28 april 2005 18:05 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Natuurlijk, heb ik afgelopen zondag ook gedaan
Zat 4 dagen later nog onder die rooie troep
pi_26577805
quote:
Op donderdag 28 april 2005 18:18 schreef Tique het volgende:
Ik zal me ook maar even aanmelden dan
Ik heb een jaartje in een valk gezeild. Daarna een jaartje in een laser.
Op vakantie heel vaak met cats gezeild.
Mijn ouders hebben nu een bavaria 38, ik vind het wel een mooie boot, kan ook pittig snel varen.
Toch gaat mijn voorkeur uit naar de laser. Als mensen toevallig een lasertje te koop zien staan..mail me maar ff. (moet wel in NH zijn, tique3 [at] gmail punt com)
Bavaria 38 is een mooi schip
Zat m'n pa ook nog naar te kijken voor ie onze huidige boot kocht.
pi_26578046
Ook aanmeldt
Heb natuurlijk ook een kleine-bootjesverleden, opti, daarna een wat klooien in valken.
Ik ben groot geworden op een Victoire 933, maar nu varen we al weer 11 jaar op een Spirit 36. Wedstrijden doe ik meestal bij een vriend mee op een Sunfast 36 (het hele jaar door, dat dan weer wel).
pi_26578115
quote:
Op zondag 24 april 2005 21:19 schreef Thomas B. het volgende:
Hmmz, ik deed dat de tweede week van maart, met rondom de boot nog een flinke partij sneeuw. Je kunt best antifoulingen als het vriest
pi_26578446
Victoire! Prachtige schepen... met een koopmanskontje

Dat antifoulingen als het vriest zit er niet echt in bij ons... zo fanatiek is mn pa nou ook weer niet
Hij had trouwens wel goeie antifouling nu. Eerst kocht ie het gewoon in een watersportzaak waar je 50 euro voor een klein klotenpotje betaalt... nu heeft ie spul dat ook op van die enorme schepen gebruikt wordt op scheepswerven enzo, van dat industriele spul. Is 8 keer zo goedkoop en 8 keer zo goed

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2005 19:55:51 ]
  donderdag 28 april 2005 @ 20:13:42 #39
101860 Tique
strictly seated concert
pi_26578966
Mr Letterman. Heeft u dan ook nog wat informatie over uw lasertje??
mail: tique3 [at] gmail dot com
|
  Moderator donderdag 28 april 2005 @ 20:16:07 #40
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_26579043
quote:
Op donderdag 28 april 2005 19:55 schreef Thomas B. het volgende:

Dat antifoulingen als het vriest zit er niet echt in bij ons... zo fanatiek is mn pa nou ook weer niet
Hij had trouwens wel goeie antifouling nu. Eerst kocht ie het gewoon in een watersportzaak waar je 50 euro voor een klein klotenpotje betaalt... nu heeft ie spul dat ook op van die enorme schepen gebruikt wordt op scheepswerven enzo, van dat industriele spul. Is 8 keer zo goedkoop en 8 keer zo goed
Dat moet ik ook hebben, mijn antifouling koste 130 euro voor 2,5 liter.

Gelukkig hoef ik dat niet zelf te betalen...

Hoe kan ik aan dat spul komen?
pi_26579886
quote:
Op donderdag 28 april 2005 19:55 schreef Thomas B. het volgende:
Dat koopmanskontje was nou net één van de reden dat we geen 36ft koopmans oid hebben gekocht. Het vreet zich vast in het water boven gem. een knoop of 7. Bovendien betekent het weinig ruimte achterin. Dat vonden we bij de Spirit beter. Je ziet trouwens dat Junior al bredere konten tekent dan z´n vader, getuige de 1122 of een Sentijn 1133.
Neemt overigens niet weg dat ik ook nog steeds Victoires prachtige schepen vind
  maandag 2 mei 2005 @ 10:55:17 #42
18008 hornage
pi_26660550
Zo, van het weekend kwam dus mijn ZB4 examenvaren eraan.
Zaterdag beetje chill getraind met weinig wind en toen zondagochtend met nog minder wind afgevaren. Ik had de avond ervoor net 3 fouten teveel op het theorieexamen gehaald dus dat begon al goed en nu heb ik het praktijk gedeelte ook net niet gehaald. Alles ging behalve hogerwal, 't wou niet lukken omdat ding netjes voor de bijboot stijl te krijgen terwijl stilliggen bijvoorbeeld wel wou lukken
Toen hebben we 's middags de praam van de zeilschool gepakt, toen kwam er wind en echt machtig mooi gezeild toen. Keihard, lekker schuin, handen helemaal verrot van de schoten maar o zo heerlijk. Uiteindelijk dus toch nog mooie dag gehad.
  maandag 2 mei 2005 @ 13:26:24 #43
503 Letterman
Niet Voeren!
pi_26665111
quote:
Op donderdag 28 april 2005 20:13 schreef Tique het volgende:
Mr Letterman. Heeft u dan ook nog wat informatie over uw lasertje??
mail: tique3 [at] gmail dot com
Er is een mailtje onderweg!...Maar vele kennen het bootje niet dus hierbij effe foto´tje
Begin bij het begin en eindig nooit!
pi_26669224
quote:
Op donderdag 28 april 2005 20:16 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Dat moet ik ook hebben, mijn antifouling koste 130 euro voor 2,5 liter.

Gelukkig hoef ik dat niet zelf te betalen...

Hoe kan ik aan dat spul komen?
Mijn pa werkt voor een bedrijf dat scheepsmotoren verkoopt voor binnenvaartsschepen. Daardoor komt ie best vaak op op scheepswerven en daar heeft ie een keer een groot vat gekocht volgens mij. Kan nog wel 's precies vragen voor je.
  Moderator maandag 9 mei 2005 @ 16:21:49 #45
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_26894490
Ik ben zeker nog geen echte zeiler, maar ik wil het wel graag worden! Wat een geniale bezigheid is dat zeilen zeg!

Ik heb nu in totaal drie keer een zeilvakantietje gehad, eerst met de studentenvereniging in Heeg, daarna vorig jaar met wat vrienden in friesland rondgedobberd en de laatste paar dagen bijzonder veel geleerd en dit jaar voor het eerst samen met een vriend die ongeveer even goed / slecht is in friesland rondgezeild, afgelopen midweek..

En mijn god wat was er een wind! Elke dag in de ochtend rustig 3-4 en in de middag 4 tot constant 5-6 met vlagen... Nu konden we wel merken dat we geen zeilhelden zijn, want we waren zo onverstandig geen riffen te leggen en we hebben zowaar de huurvalk omgekregen (theorie: normale overstag maneouvre, maar een windvlaag en te vroeg naar de nieuwe hoge kant die dan nog laag is schuiven waardoor het niet meer te hoyden was!).

Alle zooi nat enzo . De boot was ook met geen mogelijkheid meer overeind te krijgen omdat de mast in de blubber geduwd werd door de wind De spullen waren A L L E M A A L zeik-nat en wij zaten droog op de zijkant van de boot . Uiteindelijk door een motorbootje overeind getrokken, nadat ik zonder kleren het water in was gegaan en alle lijnen losgemaakt had en de spullen zoveel mogelijk had gered.

De motor was er goed ziek van, de spullen zijn bij mensen thuis in de wasdroger en in het Jeugdherbeg in sneek gedroogd en die nacht is ook nog onze motor van de boot gejat in sneek! Gelukkig hebben ze wel een stukke motor gejat .

De rest van de week nog met twee hele onervaren zeilers gezeild, eerst zonder riffen, dat ging toen zo fout (ik lag met al m'n kleding in het water na een onstuimige windstood, ik zat op het achterdek bij de motor op[ dat moment), dat ik het zeil maar 's goed ben gaan bestuderen en er met succes twee riffen in gekregen heb, vanaf dat moment was het erg prettig zeilen!

De laatste dag hebben we nog wat kanaaltjes en slootjes gedaan, van Langweer via prinses margriet volledig halve wind naar Lemmer en vandaar terug naar Sneek tegen / aan de wind gestoken. Dat was overigens echt het coolste van de vakantie. Ik heb er zoooooveel bijgeleerd (the hard way wel ), maar ik kon met onze extra pasagier uit lemmer die ook zeil ervaring had lekker scherp steken en we hebben alleen maar andere valkjes ingehaald .

En ik ga maandag denk ik in Almere weer een bootje huren, dan is het vrij rustig, qua wind en in de zomer misschien een CWO'tje halen en misschien ook nog naar het langweerder weekend toe (langweer is een koninsplaatsje ).

Tot zover mijn beginners zeilervaring
  woensdag 11 mei 2005 @ 07:04:03 #47
18008 hornage
pi_26903826
goed bezig
Als geinteresseerd bent in les nemen in de valk kan je uiteraard bij mijn zeilschool daarvoor terecht. Om ff dik te spammen:zeilschool de Twirre
Er was afgelopen zomer ergens achterin augustus ook zo'n ongelofelijk harde wind. Echt wel 8 a 9. Ik moest les geven aan optimisten maar ik was uiteraard allang van het water af. De valk ging echter gewoon nog het water op. Toen die na het einde van de les nog niet terug was van het water ben ik hem maar eens gaan zoeken maar hij zat aan mijn vlot vast en ze waren wat aan het hijsen en strijken. Toen ze net op de fok halve wind terug wilden varen kwam er zo'n harde vlaag dat die valk gewoon voor mijn ogen op de fok omsloeg!
Zoiets vreemds heb ik nog nooit gezien. Met pijn en moeite hebben we hem kunnen redden van lagerwal want we kregen hem nooit meer recht en de luchtkasten liepen ook vol met water
Zeilschooleigenaar is gelukkig wel ok, maar hij kon er in het begin niet echt om lachen.
pi_26915156
Nee maar ik zou er wel heel graag 1 worden
ga waarschijnlijk in de zomer een cursus doen - maar heb geen boot.
Dus dan kan ik het wel na de zomer maar.. Misschien 1 huren dan
pi_26919653
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 15:24 schreef MaRySe het volgende:
Nee maar ik zou er wel heel graag 1 worden
ga waarschijnlijk in de zomer een cursus doen - maar heb geen boot.
Dus dan kan ik het wel na de zomer maar.. Misschien 1 huren dan
Als je wel een beetje ervaring hebt is het leuk om in een Splash te varen. Klein, veelzijdig bootje, kan je alle kanten mee op. Net als een laser een beetje.
Als je net begint is misschien een Valk of een Centaur ofzo leuker. Dat zijn kielboten waar je met een paar man inzit.
pi_27449768
Kwam dus even in dit topic kijken om te vragen of een valk om kon slaan (okey, kan altijd..:):)

Gister voor het eerst in een Valk gezeild op Sneekermeer (wel 7 jaar ervaring in optimisten lasers en splash enzo), en ging af en toe wel ernistig schuin bij vlagen. (windkracht 5 ofzo).. Maar volgens mn maat kon je zo schuin als je maar wilde omdat de kiel toch zo zwaar was dat hij nooit om kon..

Ik had al mn twijfels maar na de vorige berizhcten te hebben gelezen weet k dat het wel kan
pi_27450321
hij heeft voor een deel gelijk...eigenlijk kan een valk niet om slaan, want hoe schuiner je gaat, hoe meer de wint over je zeil heen waait. behalve als je ongunstige golfslag hebt. In de meeste gevallen als een boot omgeslagen is, is dat je zo schuin gaat, en te gelijker tijd een golf onder je kiel komt...die golf geeft dan het extra zetje om om te slaan.
pi_27450421
Mja dan moet de kiel denk ik echt vrijkomen ook uit het water.
pi_27450608
ik zeil ookal een aantal jaar (jaar of 5 a 6 denk ik ) ik heb eerst een paar jaar in een valk gezeilt en vorig jaar en het jaar daarvoor hebben we een Fox (6.5m dichte kajuit) gehuurd en dit jaar hadden we een Van der Stadt 27 (8.5m dichte kajuit 5pers.) erg leuke bootjes en zeilen is ook zwaar okaj
Bram! Boterham!
  zondag 29 mei 2005 @ 14:27:10 #54
18008 hornage
pi_27452053
valken kunnen zeker wel omslaan. afgelopen zomer heb ik er nog eentje voor mij om zien slaan met alleen de fok
Stond ook onchristelijk harde wind
  zondag 29 mei 2005 @ 14:28:55 #55
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_27452090
quote:
Op zondag 29 mei 2005 14:27 schreef hornage het volgende:
valken kunnen zeker wel omslaan. afgelopen zomer heb ik er nog eentje voor mij om zien slaan met alleen de fok
Stond ook onchristelijk harde wind
Dat is wel knap!

Ik dacht dat je er wel echt lomp voor moest doen. Klapgijp, schoten strak in de klem, etc.
  Moderator zondag 29 mei 2005 @ 14:48:19 #56
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_27452604
quote:
Op zondag 29 mei 2005 13:00 schreef poiuy het volgende:
Kwam dus even in dit topic kijken om te vragen of een valk om kon slaan (okey, kan altijd..:):)

Gister voor het eerst in een Valk gezeild op Sneekermeer (wel 7 jaar ervaring in optimisten lasers en splash enzo), en ging af en toe wel ernistig schuin bij vlagen. (windkracht 5 ofzo).. Maar volgens mn maat kon je zo schuin als je maar wilde omdat de kiel toch zo zwaar was dat hij nooit om kon..

Ik had al mn twijfels maar na de vorige berizhcten te hebben gelezen weet k dat het wel kan
Een valk kan zeker omslaan.

Maar wat je vriend zegt klopt voor een deel. Het is een heel ingewikkeld verhaal met koppels en krachten, maar het komt erop neer dat hoe schuiner een valk gaat, hoe meer hij zichzelf op wil richten.

En als je normaal zeilt, rekening houdt met golven en winstoten zal er niets gebeuren. Maar zodra je onverantwoordelijk gaat varen; schoten vast zetten, niet reven, water scheppen. Dan krijg je een valk zeker om.
  Moderator zondag 29 mei 2005 @ 14:49:10 #57
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_27452619
quote:
Op zondag 29 mei 2005 14:28 schreef Pool het volgende:

[..]

Dat is wel knap!

Ik dacht dat je er wel echt lomp voor moest doen. Klapgijp, schoten strak in de klem, etc.
Dat is wel ongeveer wat er voor nodig is om een valk om te krijgen. Als je bovenstaande niet doet, of op een verantwoordelijke manier. Zal een valk niet zo snel omslaan.
  zondag 29 mei 2005 @ 14:49:27 #58
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_27452628
quote:
Op zondag 29 mei 2005 14:48 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Maar wat je vriend zegt klopt voor een deel. Het is een heel ingewikkeld verhaal met koppels en krachten, maar het komt erop neer dat hoe schuiner een valk gaat, hoe meer hij zichzelf op wil richten.

En als je normaal zeilt, rekening houdt met golven en winstoten zal er niets gebeuren. Maar zodra je onverantwoordelijk gaat varen; schoten vast zetten, niet reven, water scheppen. Dan krijg je een valk zeker om.
Vooral dat vastzetten van schoten helpt erg goed.
pi_27452931
quote:
Op zondag 29 mei 2005 14:48 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

doet me denken aan de theorie van kielboot 3..hahaha

altijd leuk om aan andere mensen uit te leggen die het niet snappen, ken je vast wel
  zondag 29 mei 2005 @ 15:02:00 #60
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_27452960
quote:
Op zondag 29 mei 2005 15:00 schreef Eastwood het volgende:

[..]

altijd leuk om aan andere mensen uit te leggen die het niet snappen, ken je vast wel
Nou begin hier maar met uitleggen dan.
  Moderator zondag 29 mei 2005 @ 15:05:03 #61
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_27453037
quote:
Op zondag 29 mei 2005 15:00 schreef Eastwood het volgende:

[..]

Je moet het eens uitleggen aan jeugdzeilen I cursisten, dat is pas lachen
  Moderator zondag 29 mei 2005 @ 15:05:49 #62
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_27453062
quote:
Op zondag 29 mei 2005 14:49 schreef Pool het volgende:

[..]

Ja, daarom raad ik ook al mijn cursisten af om dat te doen
pi_27453372
jeugdzeilen 1 cursisten...klinkt niet echt als gevorderde zeilers die de kennis van de koppels en krachten moeten hebben voor hun diploma. Of heb ik het fout? zo ja, mijn excuses, ben alleen bekend met kielboot en zwaardboot diploma's
  Moderator zondag 29 mei 2005 @ 15:38:08 #64
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_27453912
quote:
Op zondag 29 mei 2005 15:19 schreef Eastwood het volgende:
jeugdzeilen 1 cursisten...klinkt niet echt als gevorderde zeilers die de kennis van de koppels en krachten moeten hebben voor hun diploma. Of heb ik het fout? zo ja, mijn excuses, ben alleen bekend met kielboot en zwaardboot diploma's
het zijn jongens en meisjes van 9 tot 12 jaar.

Ze moeten voornamelijk de driftbeperkende middelen kennen van de valk. Maar ze gaan natuurlijk vragen of zo'n boot ook om kan slaan, dat vinden ze namelijk echt super gaaf.
pi_27455540
ooow ok...de nieuwsgierigheid
  Moderator zondag 29 mei 2005 @ 16:33:23 #66
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_27455661
quote:
Op zondag 29 mei 2005 16:29 schreef Eastwood het volgende:
ooow ok...de nieuwsgierigheid
Ja, het zit zeker niet in de CWO eisen. Maar ze willen echt alles weten, veel meer dan meeste 16 en 17 jarige. Dat is echt super gaaf.
pi_27495989
quote:
Op zondag 29 mei 2005 13:00 schreef poiuy het volgende:
Wees maar gerust, een valk kan gewoon om, maar volgens mij niet door heel erg schuin te zeilen.
quote:
Op zondag 29 mei 2005 14:49 schreef Pool het volgende:

[..]

ik vermoed (ik zat niet aan het roer), dat wij dat niet hadden toen-ie omging. Harde wind, geen reven en overstag gaan met pech van een golf en een windvlaag, dat was volgens mij bij ons de oorzaak.
pi_27506830
quote:
Op maandag 30 mei 2005 22:26 schreef JvS het volgende:

ik vermoed (ik zat niet aan het roer), dat wij dat niet hadden toen-ie omging. Harde wind, geen reven en overstag gaan met pech van een golf en een windvlaag, dat was volgens mij bij ons de oorzaak.
hmmm met harde wind en dan overstag met als gevolg omslaan..zal gek gegaan zijn dan. Maar herken er wel wat in, als je met harde wint overstag gaat, dan vangt het zeil in 1 x wind als je te snel draaid...zeker als je je schoten niet wat laat vieren. toch lijkt het me geen lekker idee...om met een valk plat te gaan
  dinsdag 31 mei 2005 @ 11:33:42 #69
18008 hornage
pi_27507553
als je met harde wind overstag gaat en gelijk doordraait vanuit halve wind kan het best wel schuin gaan jah. Eerst dan ff scherp aan de wind en dan doordraaien is dan aan te raden
pi_27507649
Nou ja zal me ook ff melden zeil al vanaf me 8ste jaar allerlei openen bootjes en op kajuitjacht van me ouders tot voorkort altijd simga 33 nu X 362 soms wat wedstrijden gezeild meestal lange rally's gyon, la rochelle, plymouth enzovoort.
Oja ff ter toevoeging in de discussie een valk kan omslaam omdat het open keil boot is. In principe geldt op vlak water dat een kiel boot niet kan omslaan omdat doordat ie steeds schuiner gaat hangen het kiel gewicht steeds meer moment krijgt en de zeilkracht steeds lager word omdat die meer uit de wind word gedraaid. Maar doordat valk dan volp loopt me water en daardoor ook stabilieite verliest kan die wel omslaan. Maar de gene die dat lukt is mooie sukkel.

[ Bericht 1% gewijzigd door schaapie2000 op 02-06-2005 08:59:50 ]
  dinsdag 31 mei 2005 @ 13:37:40 #71
42027 Tu5
DnB-Addicts Crew®
pi_27511405
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 11:36 schreef schaapie2000 het volgende:
Oja ff ter toevoeging in de discussie een valk kan omslaam omdat het open keil boot is. In principe geldt op vlak water dat een kiel boot niet kan omslaan omdat doordat ie steeds schuiner gaat hangen het kiel gewicht steeds meer moment krijgt en de zeilkracht steeds lager word omdat die meer uit de wind word gedraaid. Maar doordat valk dan volp loopt me water en daardoor ook stabilieite verliest kan die wel omslaan. Maar de gene die dat lukt is mooie sukkel.
Klopt, maar bij harde (echt harde) wind kun je zo schuin gaan, dat het achterste gedeelte van je giek het water raakt, en je zeil dus wind blijft vangen. Hierdoor sla je vrijwel zeker om...(Maar dit is alleen bij windsnelheden waarbij je beter op de kant kunt blijven....Ervaringsdeskundige
Hoogbevaagd
pi_27516929
maar door winddruk alleen kan dat toch niet want op het punt dat de giek het water raakt...lig je zo schuin dat de wind er over heen gaat...dus er zal toch echt wat extra's bij moeten komen om om te slaan.
  dinsdag 31 mei 2005 @ 16:42:57 #73
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_27517796
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 16:17 schreef Eastwood het volgende:
maar door winddruk alleen kan dat toch niet want op het punt dat de giek het water raakt...lig je zo schuin dat de wind er over heen gaat...dus er zal toch echt wat extra's bij moeten komen om om te slaan.
Tja, bij zulke harde wind heb je ook altijd wel golven. Die kunnen net het laatste zetje geven, of daardoor kan net de kiel sneller uit het water komen, terwijl je nog wel wind vangt. En dat in combinatie met water in de boot...
  dinsdag 31 mei 2005 @ 16:44:53 #74
21865 WaVe
WaVe detected
pi_27517864
Lees dit maar eventjes: http://www.veenhoop.nl/theorie/helling/helling.htm.

kleine samenvatting: Door een harde windvlaag kan de hellende kracht (de wind) groter worden dan de oprichtende kracht. Hier slaat je valk om. Omdat dan de valk vol met water stroomt, veranderd het zwaartepunt en is de oprichtende kracht niet meer voldoende om de valk recht te krijgen. Door wat zwaardboottrucjes toe te passen (op het uiteinde van de kiel gaan staan enzo), kun je dit zwaartepunt weer zo verplaatsen dat je weer voldoende oprichtende kracht krijgt en je valk weer recht gaat staan.

Het is dus zeker mogelijk je valk om te krijgen, alleen ben je dan zeker wel dom bezig (niet voldoende gereefd, zeil niet goed staan, schoten in de klem, zodat je niet op tijd zeil kan lozen).
pi_27520760
ik vind dat je op deze manier alle boten om kunt krijgen...door water in de boot, of golven of weet ik veel wat voor bijkomende situaties. maar de vraag of een valk om kan slaan is dus eigenlijk nee...niet in een gewone situatie! een valk kan alleen maar omslaan door water in de boot, het niet reven terwijl het wel nodig is en dat soort dingen.
  Moderator dinsdag 31 mei 2005 @ 18:31:53 #76
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_27520777
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 18:31 schreef Eastwood het volgende:
ik vind dat je op deze manier alle boten om kunt krijgen...door water in de boot, of golven of weet ik veel wat voor bijkomende situaties. maar de vraag of een valk om kan slaan is dus eigenlijk nee...niet in een gewone situatie! een valk kan alleen maar omslaan door water in de boot, het niet reven terwijl het wel nodig is en dat soort dingen.
Ja, dat had ik al eerder geroepen
pi_27567042
Belangrijkste reden dan ook om om te slaan is nog altijd de golven ben keer op de noordzee plat geslagen doordat boot van golf afviel in feite. Hadden beetje storm op ons dak gekregen en liepen op alleen kleine fok nog 8 knopen. Werden van achter opgepakt door vrij stijle golf boot loefde op kwam onder helling liep uit het roer en rolde zijwaarts de golf af zodat giek en mast in het wat belande. Alleen omdat de boot goed afgesloten was richte hij zich dan van zelf weer op. Maar was wel tering zooi binnen.
  Moderator donderdag 2 juni 2005 @ 09:09:19 #78
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_27567145
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 09:04 schreef schaapie2000 het volgende:
Belangrijkste reden dan ook om om te slaan is nog altijd de golven ben keer op de noordzee plat geslagen doordat boot van golf afviel in feite. Hadden beetje storm op ons dak gekregen en liepen op alleen kleine fok nog 8 knopen. Werden van achter opgepakt door vrij stijle golf boot loefde op kwam onder helling liep uit het roer en rolde zijwaarts de golf af zodat giek en mast in het wat belande. Alleen omdat de boot goed afgesloten was richte hij zich dan van zelf weer op. Maar was wel tering zooi binnen.
Liever een dagje de kajuit opruimen, dan zwemmen met al je spullen
  donderdag 2 juni 2005 @ 09:11:45 #79
18008 hornage
pi_27567199
idd wat jitzzzze zegt, lijkt me wel een heftige ervaring zeg schappie2000
pi_27570396
ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als onze boot omslaat op de noordzee. als wij op de noordzee/westerschelde varen, dan hebben we helemaal niks afgesloten
pi_27652024
ook niet in een storm?
  maandag 6 juni 2005 @ 17:53:19 #82
21865 WaVe
WaVe detected
pi_27682609
Zaterdag heb ik het trouwens zien gebeuren, voor m'n ogen ging een valkje om:

halve wind varend met het grootzeil (1 rif) plank en de fok in en de schipper op het achterdek met motor bezig, kwamen ze achter de luwte van het eilandje waarop ik zat vandaan, 1 harde vlaag, en om lag ie!
  Moderator maandag 6 juni 2005 @ 17:54:05 #83
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_27682631
quote:
Op maandag 6 juni 2005 17:53 schreef WaVe het volgende:
Zaterdag heb ik het trouwens zien gebeuren, voor m'n ogen ging een valkje om:

halve wind varend met het grootzeil (1 rif) plank en de fok in en de schipper op het achterdek met motor bezig, kwamen ze achter de luwte van het eilandje waarop ik zat vandaan, 1 harde vlaag, en om lag ie!
Ja, dat was inderdaad niet zo moeilijk met de wind van zaterdag
  maandag 6 juni 2005 @ 18:00:14 #84
21865 WaVe
WaVe detected
pi_27682776
quote:
Op maandag 6 juni 2005 17:54 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Ja, dat was inderdaad niet zo moeilijk met de wind van zaterdag
Ik was zelf aan het varen in een laser 2 en was toen nadat we op de lagerwal van ;t sneekermeer omgingen en een poging of 6 nodig hadden om 'm weer recht te krijgen compleet op. Ik was op een ander kajuitbootje van de vereniging aan het uitrusten en zag ;t dus recht voor m'n ogen gebeuren.

We gingen wel ontzettend hard met onze laser , vol in de trapeze hangen en nog zeil moeten lozen... planeren planeren, planeren! Wel jammer dat je zo stuk gaat van een laser.. zit nu nog onder de blauwe plekken en open vingers...
  maandag 6 juni 2005 @ 18:03:20 #85
18008 hornage
pi_27682860
ah super, ik was zaterdag met een valk met dubbel rif ook lekker aan het raggen geweest. Hoewel ik ook wel liever een laser had gepakt maarja, er was een groep mensen die een arrangement hadden.
pi_27684687
ik ben niet zo spectaculair bezig geweest. ik ben zondag avond nog ff geweest. met kajuit van me vader (met verlichting) en dan lekker tot 1 uur snachts...rond 11 uur viel de wind wel weg, maar rustig dobberen bij nacht is echt relax!!!!
pi_27684850
waar zeilen de meeste mensen eigenlijk? want als nou blijkt dat er een aantal hier op de zelfde wateren zeilt, dan kan er misschien een meeting of iets dergelijks geregeld worden. altijd leuk, op een eilandje ofzo

(zeil zelf op het moment op veerse meer)
  maandag 6 juni 2005 @ 19:19:07 #88
18008 hornage
pi_27685022
ik zeil meestal bij eernewoude in de buurt (alde feanen)
Als ik daar niet zeil ben ik op de Beulaekerwijde te vinden bij Giethoorn in de buurt.
  Moderator maandag 6 juni 2005 @ 19:20:07 #89
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_27686513
Ik zeil meestal in Friesland, bij Sloten/ Joure/ Heeg in de buurt
Bram! Boterham!
  maandag 6 juni 2005 @ 21:07:46 #91
21865 WaVe
WaVe detected
pi_27689031
Hmm.. Ik meestal rondom Akkrum, meestal dus terkapelste poelen en sneekermeer, maar in de zomervakantie ook wel heel friesland, op een platbodem (klipperaak van 25 meter) de waddenzee op en deze zomer ga ik ook 2 weken zeezeilen bij de normandische kust
  maandag 6 juni 2005 @ 21:55:35 #92
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_27690821
ijsselmeer(monnickendam, medemblick), en nog een half jaar en dan zijn de keys mijn thuiswater
pi_27691674
Zeeland normaalgesproken.
In de zomervakantie meestal langs de kust. Belgie, frankrijk, Engeland...
Ook wel regelmatig op IJsselmeer gevaren e.o.

[ Bericht 83% gewijzigd door #ANONIEM op 06-06-2005 22:22:19 ]
  maandag 6 juni 2005 @ 22:53:26 #94
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_27692827
Ik heb een jaar of 10 terug eens twee zomers gezeild in een valk. (zeilschool) Ben daarna over gestapt op surfen (ook mee gestopt in de puberteit).
Zou best weer eens een rondje willen varen. Kan je zo'n valk zo ergens huren? Of heb je papieren nodig? En zo ja welke??
  Moderator maandag 6 juni 2005 @ 22:56:54 #95
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_27692969
quote:
Op maandag 6 juni 2005 22:53 schreef Frenkie het volgende:
Ik heb een jaar of 10 terug eens twee zomers gezeild in een valk. (zeilschool) Ben daarna over gestapt op surfen (ook mee gestopt in de puberteit).
Zou best weer eens een rondje willen varen. Kan je zo'n valk zo ergens huren? Of heb je papieren nodig? En zo ja welke??
Een valk is bijna overal wel te huur, en papieren zijn vaak niet nodig. Kijk eens op www.watersport.pagina.nl
  zondag 3 juli 2005 @ 21:14:35 #96
101860 Tique
strictly seated concert
pi_28455510
* Tique heeft vandaag een wedstrijd gezeild en is 2e geworden
Een duurrace van 4 uur. (in medemblik)
|
pi_28462740
*meld zich

Ik zeil in een Simoun.
445 geloof ik.
  maandag 4 juli 2005 @ 10:46:23 #98
52099 Jornjur
uhhh ja tuurlijk
pi_28468306
*meld zich

zeilt met waarschip 900 op de westeinder en rest van nederland. daarnaast rescue bij zeilevenementen
Living from vacation to vacation.
pi_28487917
over 2 weken weer een week zeilen olé
Bram! Boterham!
pi_28487980
quote:
Op maandag 4 juli 2005 20:12 schreef lj_lightning het volgende:
over 2 weken weer een week zeilen olé
Leuk .

In het buitenland?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties