quote:Op donderdag 14 april 2005 13:13 schreef mistraldk het volgende:
Zeilen is een van de mooiste dingen die er zijn!
Zozo, een hele vloot..quote:Op vrijdag 15 april 2005 23:37 schreef WaVe het volgende:
Check.
Mijn "vloot" bestaat uit bootjes van mijn zeilvereniging, kleine kajuitjachtjes
idd, was met mij en mijn boot. Bij afmeren flikkerde Bartje alleen in het water omdat ie zo dronken/aangeschoten wasquote:Op vrijdag 22 april 2005 16:04 schreef xellisx het volgende:
Ik weet weer wie je bent! Wat grappig om je op deze manier weer tegen te komen. Volgens mij was dat met jou dat we de midden in de nacht de boot hadden gepakt en gingen zwemmen midden op het meer? De afloop was minder denderend, maar de avond was gezellig !
Succes met je examen!
Zeker weten dat het okey is!! Morgen, of zometeen, in ieder geval zaterdag weer de hele dag zeilen...quote:Op vrijdag 22 april 2005 16:07 schreef Pool het volgende:
Zeilen is okey. Zondag weer een dagje het water op.
Ik ben net terug van een heerlijk weekend zeilen op de Kaag! Was ook echt fucking lekker weer!quote:Op zaterdag 23 april 2005 01:08 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Zeker weten dat het okey is!! Morgen, of zometeen, in ieder geval zaterdag weer de hele dag zeilen...
Ook net terug van een dagje Maasplassen. Ik ben knalrood, maar het was echt leuk. Een rif hebben we niet hoeven leggen (quote:Op zondag 24 april 2005 19:55 schreef Tu5 het volgende:
[..]
Ik ben net terug van een heerlijk weekend zeilen op de Kaag! Was ook echt fucking lekker weer!![]()
Zeker, heb lekker in de zon gelegen zaterdag op de Wijde aaquote:Op zondag 24 april 2005 19:55 schreef Tu5 het volgende:
[..]
Ik ben net terug van een heerlijk weekend zeilen op de Kaag! Was ook echt fucking lekker weer!![]()
Natuurlijk, heb ik afgelopen zondag ook gedaanquote:Op zondag 24 april 2005 21:19 schreef Thomas B. het volgende:
Ik heb met mn pa onze boot in de antifouling gezet van het weekend... telt dat ook
Zat 4 dagen later nog onder die rooie troepquote:Op donderdag 28 april 2005 18:05 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Natuurlijk, heb ik afgelopen zondag ook gedaan![]()
Bavaria 38 is een mooi schipquote:Op donderdag 28 april 2005 18:18 schreef Tique het volgende:
Ik zal me ook maar even aanmelden dan
Ik heb een jaartje in een valk gezeild. Daarna een jaartje in een laser.
Op vakantie heel vaak met cats gezeild.
Mijn ouders hebben nu een bavaria 38, ik vind het wel een mooie boot, kan ook pittig snel varen.
Toch gaat mijn voorkeur uit naar de laser. Als mensen toevallig een lasertje te koop zien staan..mail me maar ff. (moet wel in NH zijn, tique3 [at] gmail punt com)
Hmmz, ik deed dat de tweede week van maart, met rondom de boot nog een flinke partij sneeuw. Je kunt best antifoulingen als het vriestquote:Op zondag 24 april 2005 21:19 schreef Thomas B. het volgende:
Ik heb met mn pa onze boot in de antifouling gezet van het weekend... telt dat ook
Dat moet ik ook hebben, mijn antifouling koste 130 euro voor 2,5 liter.quote:Op donderdag 28 april 2005 19:55 schreef Thomas B. het volgende:
Victoire! Prachtige schepen... met een koopmanskontje
Dat antifoulingen als het vriest zit er niet echt in bij ons... zo fanatiek is mn pa nou ook weer niet
Hij had trouwens wel goeie antifouling nu. Eerst kocht ie het gewoon in een watersportzaak waar je 50 euro voor een klein klotenpotje betaalt... nu heeft ie spul dat ook op van die enorme schepen gebruikt wordt op scheepswerven enzo, van dat industriele spul. Is 8 keer zo goedkoop en 8 keer zo goed
Dat koopmanskontje was nou net één van de reden dat we geen 36ft koopmans oid hebben gekocht. Het vreet zich vast in het water boven gem. een knoop of 7. Bovendien betekent het weinig ruimte achterin. Dat vonden we bij de Spirit beter. Je ziet trouwens dat Junior al bredere konten tekent dan z´n vader, getuige de 1122 of een Sentijn 1133.quote:Op donderdag 28 april 2005 19:55 schreef Thomas B. het volgende:
Victoire! Prachtige schepen... met een koopmanskontje
Er is een mailtje onderweg!...Maar vele kennen het bootje niet dus hierbij effe foto´tjequote:Op donderdag 28 april 2005 20:13 schreef Tique het volgende:
Mr Letterman. Heeft u dan ook nog wat informatie over uw lasertje??
mail: tique3 [at] gmail dot com
Mijn pa werkt voor een bedrijf dat scheepsmotoren verkoopt voor binnenvaartsschepen. Daardoor komt ie best vaak op op scheepswerven en daar heeft ie een keer een groot vat gekocht volgens mij. Kan nog wel 's precies vragen voor je.quote:Op donderdag 28 april 2005 20:16 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Dat moet ik ook hebben, mijn antifouling koste 130 euro voor 2,5 liter.
Gelukkig hoef ik dat niet zelf te betalen...
Hoe kan ik aan dat spul komen?
Als je wel een beetje ervaring hebt is het leuk om in een Splash te varen. Klein, veelzijdig bootje, kan je alle kanten mee op. Net als een laser een beetje.quote:Op woensdag 11 mei 2005 15:24 schreef MaRySe het volgende:
Nee maar ik zou er wel heel graag 1 worden
ga waarschijnlijk in de zomer een cursus doen - maar heb geen boot.
Dus dan kan ik het wel na de zomer maar.. Misschien 1 huren dan
Dat is wel knap!quote:Op zondag 29 mei 2005 14:27 schreef hornage het volgende:
valken kunnen zeker wel omslaan. afgelopen zomer heb ik er nog eentje voor mij om zien slaan met alleen de fok
Stond ook onchristelijk harde wind
Een valk kan zeker omslaan.quote:Op zondag 29 mei 2005 13:00 schreef poiuy het volgende:
Kwam dus even in dit topic kijken om te vragen of een valk om kon slaan (okey, kan altijd..:):)
Gister voor het eerst in een Valk gezeild op Sneekermeer (wel 7 jaar ervaring in optimisten lasers en splash enzo), en ging af en toe wel ernistig schuin bij vlagen. (windkracht 5 ofzo).. Maar volgens mn maat kon je zo schuin als je maar wilde omdat de kiel toch zo zwaar was dat hij nooit om kon..
Ik had al mn twijfels maar na de vorige berizhcten te hebben gelezen weet k dat het wel kan
Dat is wel ongeveer wat er voor nodig is om een valk om te krijgen. Als je bovenstaande niet doet, of op een verantwoordelijke manier. Zal een valk niet zo snel omslaan.quote:Op zondag 29 mei 2005 14:28 schreef Pool het volgende:
[..]
Dat is wel knap!
Ik dacht dat je er wel echt lomp voor moest doen. Klapgijp, schoten strak in de klem, etc.
Vooral dat vastzetten van schoten helpt erg goed.quote:Op zondag 29 mei 2005 14:48 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Een valk kan zeker omslaan.
Maar wat je vriend zegt klopt voor een deel. Het is een heel ingewikkeld verhaal met koppels en krachten, maar het komt erop neer dat hoe schuiner een valk gaat, hoe meer hij zichzelf op wil richten.
En als je normaal zeilt, rekening houdt met golven en winstoten zal er niets gebeuren. Maar zodra je onverantwoordelijk gaat varen; schoten vast zetten, niet reven, water scheppen. Dan krijg je een valk zeker om.
doet me denken aan de theorie van kielboot 3..hahahaquote:Op zondag 29 mei 2005 14:48 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Een valk kan zeker omslaan.
Maar wat je vriend zegt klopt voor een deel. Het is een heel ingewikkeld verhaal met koppels en krachten, maar het komt erop neer dat hoe schuiner een valk gaat, hoe meer hij zichzelf op wil richten.
Nou begin hier maar met uitleggen dan.quote:Op zondag 29 mei 2005 15:00 schreef Eastwood het volgende:
[..]
doet me denken aan de theorie van kielboot 3..hahaha
altijd leuk om aan andere mensen uit te leggen die het niet snappen, ken je vast wel![]()
Je moet het eens uitleggen aan jeugdzeilen I cursisten, dat is pas lachenquote:Op zondag 29 mei 2005 15:00 schreef Eastwood het volgende:
[..]
doet me denken aan de theorie van kielboot 3..hahaha
altijd leuk om aan andere mensen uit te leggen die het niet snappen, ken je vast wel![]()
Ja, daarom raad ik ook al mijn cursisten af om dat te doenquote:Op zondag 29 mei 2005 14:49 schreef Pool het volgende:
[..]
Vooral dat vastzetten van schoten helpt erg goed.![]()
het zijn jongens en meisjes van 9 tot 12 jaar.quote:Op zondag 29 mei 2005 15:19 schreef Eastwood het volgende:
jeugdzeilen 1 cursisten...klinkt niet echt als gevorderde zeilers die de kennis van de koppels en krachten moeten hebben voor hun diploma. Of heb ik het fout? zo ja, mijn excuses, ben alleen bekend met kielboot en zwaardboot diploma's![]()
Ja, het zit zeker niet in de CWO eisen. Maar ze willen echt alles weten, veel meer dan meeste 16 en 17 jarige. Dat is echt super gaaf.quote:
Wees maar gerust, een valk kan gewoon om, maar volgens mij niet door heel erg schuin te zeilen.quote:Op zondag 29 mei 2005 13:00 schreef poiuy het volgende:
Ik had al mn twijfels maar na de vorige berizhcten te hebben gelezen weet k dat het wel kan
ik vermoed (ik zat niet aan het roer), dat wij dat niet hadden toen-ie omging. Harde wind, geen reven en overstag gaan met pech van een golf en een windvlaag, dat was volgens mij bij ons de oorzaak.quote:Op zondag 29 mei 2005 14:49 schreef Pool het volgende:
[..]
Vooral dat vastzetten van schoten helpt erg goed.![]()
hmmm met harde wind en dan overstag met als gevolg omslaan..zal gek gegaan zijn dan. Maar herken er wel wat in, als je met harde wint overstag gaat, dan vangt het zeil in 1 x wind als je te snel draaid...zeker als je je schoten niet wat laat vieren. toch lijkt het me geen lekker idee...om met een valk plat te gaanquote:Op maandag 30 mei 2005 22:26 schreef JvS het volgende:
ik vermoed (ik zat niet aan het roer), dat wij dat niet hadden toen-ie omging. Harde wind, geen reven en overstag gaan met pech van een golf en een windvlaag, dat was volgens mij bij ons de oorzaak.
Klopt, maar bij harde (echt harde) wind kun je zo schuin gaan, dat het achterste gedeelte van je giek het water raakt, en je zeil dus wind blijft vangen. Hierdoor sla je vrijwel zeker om...(Maar dit is alleen bij windsnelheden waarbij je beter op de kant kunt blijven....Ervaringsdeskundigequote:Op dinsdag 31 mei 2005 11:36 schreef schaapie2000 het volgende:
Oja ff ter toevoeging in de discussie een valk kan omslaam omdat het open keil boot is. In principe geldt op vlak water dat een kiel boot niet kan omslaan omdat doordat ie steeds schuiner gaat hangen het kiel gewicht steeds meer moment krijgt en de zeilkracht steeds lager word omdat die meer uit de wind word gedraaid. Maar doordat valk dan volp loopt me water en daardoor ook stabilieite verliest kan die wel omslaan. Maar de gene die dat lukt is mooie sukkel.
Tja, bij zulke harde wind heb je ook altijd wel golven. Die kunnen net het laatste zetje geven, of daardoor kan net de kiel sneller uit het water komen, terwijl je nog wel wind vangt. En dat in combinatie met water in de boot...quote:Op dinsdag 31 mei 2005 16:17 schreef Eastwood het volgende:
maar door winddruk alleen kan dat toch nietwant op het punt dat de giek het water raakt...lig je zo schuin dat de wind er over heen gaat...dus er zal toch echt wat extra's bij moeten komen om om te slaan.
Ja, dat had ik al eerder geroepenquote:Op dinsdag 31 mei 2005 18:31 schreef Eastwood het volgende:
ik vind dat je op deze manier alle boten om kunt krijgen...door water in de boot, of golven of weet ik veel wat voor bijkomende situaties. maar de vraag of een valk om kan slaan is dus eigenlijk nee...niet in een gewone situatie! een valk kan alleen maar omslaan door water in de boot, het niet reven terwijl het wel nodig is en dat soort dingen.
Liever een dagje de kajuit opruimen, dan zwemmen met al je spullenquote:Op donderdag 2 juni 2005 09:04 schreef schaapie2000 het volgende:
Belangrijkste reden dan ook om om te slaan is nog altijd de golven ben keer op de noordzee plat geslagen doordat boot van golf afviel in feite. Hadden beetje storm op ons dak gekregen en liepen op alleen kleine fok nog 8 knopen. Werden van achter opgepakt door vrij stijle golf boot loefde op kwam onder helling liep uit het roer en rolde zijwaarts de golf af zodat giek en mast in het wat belande. Alleen omdat de boot goed afgesloten was richte hij zich dan van zelf weer op. Maar was wel tering zooi binnen.
Ja, dat was inderdaad niet zo moeilijk met de wind van zaterdagquote:Op maandag 6 juni 2005 17:53 schreef WaVe het volgende:
Zaterdag heb ik het trouwens zien gebeuren, voor m'n ogen ging een valkje om:
halve wind varend met het grootzeil (1 rif) plank en de fok in en de schipper op het achterdek met motor bezig, kwamen ze achter de luwte van het eilandje waarop ik zat vandaan, 1 harde vlaag, en om lag ie!
Ik was zelf aan het varen in een laser 2 en was toen nadat we op de lagerwal van ;t sneekermeer omgingen en een poging of 6 nodig hadden om 'm weer recht te krijgen compleet op. Ik was op een ander kajuitbootje van de vereniging aan het uitrusten en zag ;t dus recht voor m'n ogen gebeuren.quote:Op maandag 6 juni 2005 17:54 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Ja, dat was inderdaad niet zo moeilijk met de wind van zaterdag
Een valk is bijna overal wel te huur, en papieren zijn vaak niet nodig. Kijk eens op www.watersport.pagina.nlquote:Op maandag 6 juni 2005 22:53 schreef Frenkie het volgende:
Ik heb een jaar of 10 terug eens twee zomers gezeild in een valk. (zeilschool) Ben daarna over gestapt op surfen (ook mee gestopt in de puberteit).
Zou best weer eens een rondje willen varen. Kan je zo'n valk zo ergens huren? Of heb je papieren nodig? En zo ja welke??
Leukquote:Op maandag 4 juli 2005 20:12 schreef lj_lightning het volgende:
over 2 weken weereen week zeilen
olé
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |