quote:
Op donderdag 14 april 2005 13:40 schreef Aventura het volgende:Wow! Uitgebreid antwoord! Maar ik vind toch niet dat mij iets te wijten valt.
Wie weet er nou dat je een overeenkomst moet tekenen? Een mini-enquete onder vrienden en kennissen wijst uit dat geen van allen ooit iets heeft getekend en dat zij allen contant hun lessen betaalden. Ik ga ervan uit dat als ik een instructeur, die met een auto met een bord erop van die rijschool rijdt, het geld geef voor een les, dit dan afgegeven wordt aan de rijschool. Dit is heel gangbaar, contant betalen.
Ik betaalde ook altijd contant. Na iedere les, maar ik had wel een afsprakenkaartje waar de naam van de rijschool duidelijk op stond. Heb je niet zoiets? Maar goed, mijn instructeur was ook de rijschoolhouder, dus dat is makkelijk.
Let wel, ik ga er vanuit dat je een overeenkomst met de rijschool hebt gesloten, althans dat de rijschool jou niet kan tegenwerpen dat je een overeenkomst met de instructeur als zelfstandige zou hebben gesloten, maar als het komt tot een juridisch geschil over de vraag of de rijschool jegens jou is gebonden, dan ontkom je er niet aan om te onderzoeken of jij er in de gegeven omstandigheden op mocht vertrouwen dat je inderdaad een overeenkomst met die rijschool hebt. Het niet hebben van schriftelijke stukken spreekt dan niet in je voordeel. Je mag er niet al te lichtvaardig vanuitgaan dat de rijschool zich jegens jou gebonden heeft.
Los daarvan kan het inderdaad zo zijn dat hetgeen gebruikelijk is (rijschool bellen, eerste les plannen, verder alles regelen met de instructeur en die instructeur ook contant betalen) wel degelijk meeweegt in de beoordeling van het een en ander.
Hoe dan ook, resultaat van het een en ander zou zijn dat de rijschool verantwoordelijk is voor de schade die jij lijdt, mits komt vast te staan dat de instructeur zijn verplichtingen (de facto dus die van de rijschool) niet na is gekomen, dan wel zich onrechtmatig jegens jou heeft gedragen. Dat de rijschool haar instructeurs kennelijk een verregaande bevoegdheid toekent waar het gaat om het maken van afspraken met leerlingen, betekent niet dat de rijschool zelf niet aan die afspraken wordt gebonden. Integendeel, het is juist de rijschool en niet de instructeur die onder de gegeven omstandigheden aan de afspraken is gebonden. De kassadame van V&D verbindt V&D, niet zichzelf.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.