De arts zou inderdaad een boete van het medisch tuchtcollege moeten krijgen vanwege ernstige nalatigheid, mits dat bewezen is. Of uit z'n functie ontzet moeten worden.quote:Op maandag 11 april 2005 14:54 schreef goddess-in-heaven het volgende:
Dit is een fout van de desbetreffende arts. Ik vind dat deze aansprakelijk mag worden gesteld voor het geleden leed. Om de gehele kosten van de opvoeding te vergoeden, vind ik ook ver gaan. Maar wat jij zegt gaat me helemaal te ver!
... waarmee ik natuurlijk wil zeggen dat de rechterlijke macht ook niet onfeilbaar isquote:
Dan heb jij niet veel begrepen van het vrijspreken van samir a. Jouw gebrek aan dat stukje kennis moet je niet afschuiven op de rechtelijke macht.quote:Op maandag 11 april 2005 14:58 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
... waarmee ik natuurlijk wil zeggen dat de rechterlijke macht ook niet onfeilbaar is.
Geen helden, maar wel verantwoordelijkheidsgevoel, waar het blijkbaar bij die artsen aan heeft ontbroken...quote:
Dat vind jij. Ik vind anders.quote:Op maandag 11 april 2005 15:07 schreef Redux het volgende:
[..]
Dan heb jij niet veel begrepen van het vrijspreken van samir a. Jouw gebrek aan dat stukje kennis moet je niet afschuiven op de rechtelijke macht.
Ik vind niet dat vrouwen niet aan sex moeten doen. Ik stel alleen dat er na het constateren van de zwangerschap nog tijd en ruimte geweest is om te kunnen kiezen. Een abortus, of het kind 'houden'. En dat de makers van die keuze niet de kosten van hun keuze nou moeten gaan verhalen op de arts.quote:Op maandag 11 april 2005 14:54 schreef goddess-in-heaven het volgende:
Mijn mond valt open van deze reactie. Kort gezegd: jij vindt dat vrouwen dus maar gewoon helemaal niet aan (veilige) sex moeten doen, omdat ze dan zwanger kunnen worden? Die vrouwen dachten dat ze 'veilig' bezig waren, omdat ze die implanon hadden. De keuze die ze gemaakt hadden (een implanon nemen) heeft niets te maken met de consequenties die eruit voort kwamen. Dat ze de kinderen hebben gekregen, zegt al genoeg over de acceptatie.
Wat jij zegt, komt eigenlijk neer op een gedwongen abortus. De vrouwen die wel een levend wezen hebben laten weghalen worden wel 'beloond'. De vrouwen, die ondanks een grove fout van hun arts, hun verantwoordelijkheid hebben genomen worden gestraft. (dit wil niet zeggen dat ik tegen abortus ben)
Dit is een fout van de desbetreffende arts. Ik vind dat deze aansprakelijk mag worden gesteld voor het geleden leed. Om de gehele kosten van de opvoeding te vergoeden, vind ik ook ver gaan. Maar wat jij zegt gaat me helemaal te ver!
Beide keuzes (abortus of juist niet) hebben wel degelijk met verantwoordelijkheid te maken. De verantwoordelijkheid voor het opvoeden van een kind lijkt me echter een stuk zwaarder dan de verantwoordelijkheid door het laten weghalen (al kan dit geestelijk ook heel zwaar zijn).quote:Op maandag 11 april 2005 15:20 schreef Frenkie het volgende:
[..]
Ik vind niet dat vrouwen niet aan sex moeten doen. Ik stel alleen dat er na het constateren van de zwangerschap nog tijd en ruimte geweest is om te kunnen kiezen. Een abortus, of het kind 'houden'. En dat de makers van die keuze niet de kosten van hun keuze nou moeten gaan verhalen op de arts.
Overigens vind ik een kind op de wereld zetten, na een onverwachtse zwangerschap niks te maken hebben met het nemen van verantwoordelijkheid.
Ok, met verantwoordelijkheid aangaan wel. Maar ik vind niet dat je kan zeggen dat mensen hun verantwoordelijkheid nemen als ze een abortus afwijzen.quote:Op maandag 11 april 2005 15:26 schreef djenneke het volgende:
Beide keuzes (abortus of juist niet) hebben wel degelijk met verantwoordelijkheid te maken. De verantwoordelijkheid voor het opvoeden van een kind lijkt me echter een stuk zwaarder dan de verantwoordelijkheid door het laten weghalen (al kan dit geestelijk ook heel zwaar zijn).
Ja nee precies, jij vindt dat samir a vast had gezet moeten worden, da's jouw persoonlijke mening, maar dat betekent nog niet dat die hoeft te stroken met de wet. Zo ook in dit geval. [/quote]quote:
dus ze hadden een abortus moeten krijgen? en als ze die hadden afgewezen hadden ze niet verantwoordelijkheid genomen voor hun daden?quote:Op maandag 11 april 2005 15:35 schreef Frenkie het volgende:
[..]
Ok, met verantwoordelijkheid aangaan wel. Maar ik vind niet dat je kan zeggen dat mensen hun verantwoordelijkheid nemen als ze een abortus afwijzen.
Alsof 'de wet' niet op meerdere manieren te interpreteren is door de heren rechtersquote:Op maandag 11 april 2005 15:37 schreef Redux het volgende:
[..]
Ja nee precies, jij vindt dat samir a vast had gezet moeten worden, da's jouw persoonlijke mening, maar dat betekent nog niet dat die hoeft te stroken met de wet. Zo ook in dit geval.
Hallo lees eens! Dat wat jij stelt, heb ik toch nergens getiktquote:Op maandag 11 april 2005 15:48 schreef goddess-in-heaven het volgende:
[..]
dus ze hadden een abortus moeten krijgen? en als ze die hadden afgewezen hadden ze niet verantwoordelijkheid genomen voor hun daden?
wat een kromme redenering. Zoiets kan je nooit van iemand eisen. Een abortus is één van de meest ingrijpende dingen di een vrouw kan meemaken en één van de moeilijkste keuzes die een vrouw moet maken.
Abortus is toch niet voor iedereen een keuze????quote:Op maandag 11 april 2005 15:55 schreef Frenkie het volgende:
[..]
Hallo lees eens! Dat wat jij stelt, heb ik toch nergens getikt
In mijn ogen is de situatie als volgt:
Stel vrijt in met het idee van anticonceptie ---> verrassing: vrouw wordt toch zwanger ---> keuze wel of geen abortus.
Op dit moment is er nog geen spreken van verantwoordelijkheid nemen voor je keuzes. Dan wordt er gekouzen, kind of niet. En dan kan je stellen dat het 'stel' zelf gekozen heeft voor de optie kind 'houden'. En daar horen verantwoordelijkheden bij.
Ik hoop dat ik het nu goed uitgelegd heb.
Abortus is voor iedereen een keuze. Alleen is die keuze soms vanwege religie of andere motieven al gemaakt. Tenzij je er pas in de achste maand achterkomt dat je zwanger bent, maar dat zijn uitzonderingen.quote:Op maandag 11 april 2005 15:57 schreef Redux het volgende:
Abortus is toch niet voor iedereen een keuze????
Daar zit wel een probleempje.quote:Op maandag 11 april 2005 14:58 schreef Gia het volgende:
Op die site van implanon staat ook dat je het buisje kunt voelen zitten.
quote:Op maandag 11 april 2005 15:52 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Alsof 'de wet' niet op meerdere manieren te interpreteren is door de heren rechters
Jij bent wel naïef, is het niet?
Het is niet zo dat wanneer een vrouw niet kiest voor abortus, het automatisch betekent dat ze zelf gekozen heeft voor het kind.quote:Op maandag 11 april 2005 15:59 schreef Frenkie het volgende:
[..]
Abortus is voor iedereen een keuze. Alleen is die keuze soms vanwege religie of andere motieven al gemaakt. Tenzij je er pas in de achste maand achterkomt dat je zwanger bent, maar dat zijn uitzonderingen.
ik weet niet of je het houden van een kind/geen abortus wel echt een keuze kan noemen. (ja oke, in de betekenis van het woord wel) Deze keuze is niet hetzelfde als het kiezen of je een t-shirt wel of niet koopt. het is een beslissing over leven en dood en niet iedereen kan die keuze maken.quote:Op maandag 11 april 2005 15:59 schreef Frenkie het volgende:
[..]
Abortus is voor iedereen een keuze. Alleen is die keuze soms vanwege religie of andere motieven al gemaakt. Tenzij je er pas in de achste maand achterkomt dat je zwanger bent, maar dat zijn uitzonderingen.
Dat was helemaal niet 'zo klaar als een klontje'. Er zijn legio voorbeelden van mensen die om veel minder zijn veroordeeld. In dit geval waren er bewijzen te over, je moet het alleen wel als bewijs willen accepteren. En daarin zit hem nu net de rechterlijke willekeur.quote:Op maandag 11 april 2005 16:00 schreef Redux het volgende:
[..]Nee? In het geval van samir a was het zo klaar als een klontje dat er te weinig bewijs was om hem te veroordelen.
Omdat die aantoont dat de rechterlijke macht feilbaar is, we hebben immers te maken met mensen, en eerdere uitspraken op het vlak van dit topic dus ook helemaal niets zeggen.quote:Ik snap dus niet helemaal hoe je die uitspraak hier op probeerd te betrekken.
Dat zet je wel aan het denken hehquote:Op maandag 11 april 2005 16:04 schreef goddess-in-heaven het volgende:
[..]
ik weet niet of je het houden van een kind/geen abortus wel echt een keuze kan noemen. (ja oke, in de betekenis van het woord wel) Deze keuze is niet hetzelfde als het kiezen of je een t-shirt wel of niet koopt. het is een beslissing over leven en dood en niet iedereen kan die keuze maken.
ik vind dat je wel heel makkelijk doet over deze keuze.
quote:Op maandag 11 april 2005 16:04 schreef Lemmeb het volgende:
Dat was helemaal niet 'zo klaar als een klontje'. Er zijn legio voorbeelden van mensen die om veel minder zijn veroordeeld. In dit geval waren er bewijzen te over, je moet het alleen wel als bewijs willen accepteren. En daarin zit hem nu net de rechterlijke willekeur.
ik denk dat je als vrouw meer aan dit soort onderwerpen denkt dan mannen doen. Voor vrouwen is dit een angst die wezenlijker is dan bij mannen.quote:Op maandag 11 april 2005 16:06 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dat zet je wel aan het denken heh?
Iedereen die zich actief bezighoudt met sex moet zich realiseren dat de kans op zwangerschap altijd aanwezig is. Als je niet bereid bent die kans op de koop toe te nemen en in geval van zwangerschap naar behoren te handelen, hoor je ook niet aan sex te beginnen..
Precies. Een andere rechter had Samir mogelijk wel veroordeeld onder exact dezelfde omstandigheden.quote:Op maandag 11 april 2005 16:09 schreef Redux het volgende:
[..]jij bedoelt dat een andere rechter samir a wel had kunnen veroordelen?
Nou, volgens mij zit je er goed naast.quote:Op maandag 11 april 2005 16:13 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Precies. Een andere rechter had Samir mogelijk wel veroordeeld onder exact dezelfde omstandigheden.
Sterker nog, dezelfde rechter had Samir mogelijk wel veroordeeld als z'n pet tijdens het proces anders had gestaan. Al is de kans daarop natuurlijk wel héél klein.
Daarom is het ook maar goed dat men in hoger beroep kan.
Dat zou je denken, maar bij veel dames vraag ik me dat af.quote:Op maandag 11 april 2005 16:11 schreef goddess-in-heaven het volgende:
[..]
ik denk dat je als vrouw meer aan dit soort onderwerpen denkt dan mannen doen. Voor vrouwen is dit een angst die wezenlijker is dan bij mannen.
Volgens mij niet. Rechtsprekelijke willekeur is gewoon een bewezen fenomeen, dat niet is uit te sluiten omdat je met mensen van doen hebt. Iedereen is te beïnvloeden, zelfs rechters.quote:Op maandag 11 april 2005 16:15 schreef Redux het volgende:
[..]
Nou, volgens mij zit je er goed naast.
Het was in eerste instantie een relevante reactie op de opmerking dat er al twee artsen veroordeeld waren. En toen begon ene Redux moeilijk te doen.quote:Op maandag 11 april 2005 16:16 schreef goddess-in-heaven het volgende:
Lemmeb, waarom begin je over Samir A? dat gaat toch nergens over in dit topic? (en volgens mij doe jet het in meerdere topics)
Nee, een abortus is tot de 24-ste week legaal (zomaar uit me blote kop hoor). Tel daarbij op dat de verstoring van de hormoonbalans dat dit staafje veroorzaakt een beeld kan veroorzaken waarbij de zwangerschap onopgemerkt blijft tot dat moment en je kunt je voorstellen dat er wel degelijk vrouwen zijn die voor een verrassing komen te staan. Die hadden die keus dus niet meer.quote:Op maandag 11 april 2005 15:59 schreef Frenkie het volgende:
[..]
Is ongetwijfeld waar wat je zegt, maar het doet hier niet ter zake omdat het gaat om vrouwen waarbij het staafje niet was ingebracht (terwijl arts en vrouw in de veronderstelling verkeerden dat dit wel het geval was).quote:Op maandag 11 april 2005 16:28 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Nee, een abortus is tot de 24-ste week legaal (zomaar uit me blote kop hoor). Tel daarbij op dat de verstoring van de hormoonbalans dat dit staafje veroorzaakt een beeld kan veroorzaken waarbij de zwangerschap onopgemerkt blijft tot dat moment en je kunt je voorstellen dat er wel degelijk vrouwen zijn die voor een verrassing komen te staan. Die hadden die keus dus niet meer.
Tel er ook nog eens bij op dat hormonale voorbehoedsmiddelen tal van geboorteafwijkingen (of miskramen!) kunnen veroorzaken. De kosten van een kind met een open ruggetje zijn hoger dan dat van een gezond kind. Zelfs de kosten van een kind met een milde verstandelijke handicap lopen al in de honderden euro´s per jaar (uit eigen ervaring).
Hup dan, zeg je baan als schoonmaker op en meld je aan bij de eur voor een studie rechten. Kijken of jij het zoveel beter doetquote:Op maandag 11 april 2005 16:22 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Het was in eerste instantie een relevante reactie op de opmerking dat er al twee artsen veroordeeld waren. En toen begon ene Redux moeilijk te doen.
Ik snap alleen niet hoe je erbij komt dat ik dat in meerdere topics zou doen.
Ik doe het alleen als ik het relevant acht. Het is gewoon een mooi recent praktijkvoorbeeld van falende rechtspraak. En dergelijk voorbeelden zijn altijd handig in deze tijden van onvrede met de Nederlandse rechtspraak.
Als je het dan niet voelt zitten, laat je dat toch controleren!!quote:Op maandag 11 april 2005 16:31 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Is ongetwijfeld waar wat je zegt, maar het doet hier niet ter zake omdat het gaat om vrouwen waarbij het staafje niet was ingebracht (terwijl arts en vrouw in de veronderstelling verkeerden dat dit wel het geval was).
Is dat de verantwoordelijkheid van de arts of van de vrouw?quote:Op maandag 11 april 2005 16:38 schreef Gia het volgende:
[..]
Als je het dan niet voelt zitten, laat je dat toch controleren!!
De arts moet het controleren en de vrouw vertellen evt op controle te komen.quote:Op maandag 11 april 2005 16:40 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Is dat de verantwoordelijkheid van de arts of van de vrouw?
Wat wil je hiermee zeggen? Dat een schoonmaker geen kritiek mag hebben op de rechtspraakquote:Op maandag 11 april 2005 16:37 schreef fayakill het volgende:
[..]
Hup dan, zeg je baan als schoonmaker op en meld je aan bij de eur voor een studie rechten. Kijken of jij het zoveel beter doet![]()
Ik ben het met je eens. De vrouw moet toch op de deskundigheid van de arts kunnen vertrouwen.quote:Op maandag 11 april 2005 16:44 schreef machteld het volgende:
[..]
De arts moet het controleren en de vrouw vertellen evt op controle te komen.
De vrouw moet op controle komen.
Hij kan ook niet verantwoordelijk worden gehouden, want aan hetproduct was niets mis.Wel zou je kunnen zeggen dat de fabrikant verantwoordelijk is bij bijvoorbeeld een verkeerde bijsluiter (waar niet in staat vermeld dat je hem moet kunnen voelen ofzo)quote:Op maandag 11 april 2005 16:36 schreef Gia het volgende:
Ik zie niet in waar de fabrikant verantwoordelijk gehouden kan worden, eerlijk gezegd.
In principe wel. Maar zelfs artsen kunnen fouten maken en dat wil dan niet zeggen dat zij dan volledig voor de kosten van zo'n kind op zouden moeten draaien.quote:Op maandag 11 april 2005 16:47 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens. De vrouw moet toch op de deskundigheid van de arts kunnen vertrouwen.
Mijn mening is dat de arts aansprakelijk is. Of hij moet opdraaien voor alle kosten van het kind, is een tweede. Maar dat laat ik aan de rechter over.quote:Op maandag 11 april 2005 17:17 schreef Gia het volgende:
[..]
In principe wel. Maar zelfs artsen kunnen fouten maken en dat wil dan niet zeggen dat zij dan volledig voor de kosten van zo'n kind op zouden moeten draaien.
Als die vrouwen het ding niet voelen, terwijl dat wel zou moeten, dan moet er toch wel ergens een lichtje op gaan.
That is, tot 1 of andere niet Nederlander ook wel bekend onder de alias "God" besluit om je ongewild optezadelen met een kind en dat terwijl je al arm bent, niet voor jezelf kunt zorgen en nog maagd en niet bekend met tampons bent en dus nog erg nauw bent "daar waar de zon niet schijnt"quote:Op dinsdag 12 april 2005 00:25 schreef Loedertje het volgende:
Geen sex zou een alternatief zijn voor een 100% garantie dan je niet zwanger zal worden
Nou wil ik natuurlijk niet opscheppen, maar er is vanavond genoeg french toast richting mijn maagsappen verdwenen om een harige stam in Jemen een maand van te voeden.quote:Op dinsdag 12 april 2005 00:44 schreef Loedertje het volgende:
HarigeKerel wat eet/drink/snuif/rook/slik jij in vredesnaam voordat je post ?
De intentie lijkt mij duidelijk, het was een post met de hand van God, daar heb ik zelf weinig controle over.quote:Leg je posting eens uit dan kan ik on topic reageren
Waarom maken al die bedrijven dan reclame voor al die voorbehoedsmiddelen? Kunnen we niet beter onthouding gaan prediken?quote:Op dinsdag 12 april 2005 00:25 schreef Loedertje het volgende:
Ik ben van mening dat je een eigen verantwoordelijkheid hebt.
De vrouwen kiezen zelf voor deze vorm van anticonceptie (en van Implanon weet men net als bij de pil/condooms dat er nooit 100% zekerheid is..)
Geen sex zou een alternatief zijn voor een 100% garantie dan je niet zwanger zal worden
Precies, die mensen moeten niet zeuren, als ze niet zwanger hadden willen raken, hadden ze gewoon niet aan sex moeten doen. punt...quote:Op dinsdag 12 april 2005 00:25 schreef Loedertje het volgende:
Ik ben van mening dat je een eigen verantwoordelijkheid hebt.
De vrouwen kiezen zelf voor deze vorm van anticonceptie (en van Implanon weet men net als bij de pil/condooms dat er nooit 100% zekerheid is..)
crossposting!
Afhankelijk van de persoon kunnen beide keuzes even zwaar zijn. En van beide kun je de lange termijn effecten niet meten.quote:Op maandag 11 april 2005 15:26 schreef djenneke het volgende:
[..]
Beide keuzes (abortus of juist niet) hebben wel degelijk met verantwoordelijkheid te maken. De verantwoordelijkheid voor het opvoeden van een kind lijkt me echter een stuk zwaarder dan de verantwoordelijkheid door het laten weghalen (al kan dit geestelijk ook heel zwaar zijn).
100% i.p.v. 1%!quote:Op dinsdag 12 april 2005 09:42 schreef nokwanda het volgende:
[..]
(...)
Verder kunnen artsen best fouten maken of kan een fabricagefout gemaakt zijn. Huisartsen zijn echt niet altijd getrained in het inzetten van implantaten hoor. Dan weet je als vrouw ook niet dat je een risico loopt van 100% ipv 99%.
Nee, want ze kunnen eraan verdienen, echter het is bekend dat anti-conceptie middelen niet 100% full proof zijn.quote:Op dinsdag 12 april 2005 08:46 schreef Mwanatabu het volgende:
Waarom maken al die bedrijven dan reclame voor al die voorbehoedsmiddelen? Kunnen we niet beter onthouding gaan prediken?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |