Aan de ene kant is het inderdaad goed, zo leert de kleine wat over de diverse produchten, maar aan de andere kant is een vierjarige in de supermarkt ook errug irritant! Na gang 1 kun je de woordjes 'mam, mag ik dit, mam mag ik dat' al niet meer horen........quote:Op dinsdag 3 juli 2007 23:29 schreef PizzaSalami het volgende:
[..]
Lijkt me juist goed voor kleine kinderen om ze mee te nemen.
Maar goed, er komt natuurlijk een leeftijd dat de eerste tree breezers in het karretje verdwijnt he.
cantadou met bugles..quote:Op woensdag 4 juli 2007 09:51 schreef minilotje het volgende:
En als we dan toch aan het toegeven zijn dat we wel eens neppe onzinkaasjes uit de supermarktschappen plukken; ik heb een klein zwak voor Cantadou.
Boursin, Paturain, Bressot, ze kunnen me allemaal gestolen worden, maar dit:
[afbeelding]
![]()
Ik weet niet wat het is. Subtielere smaak, gladdere, dikkere substantie.. Naar mijn idee veel prettiger op een stokbroodje of cracker dan smeersels als Paturain, en toch zie ik iemand er zelden mee aankomen op een verjaardag.
hou opquote:
brie is zacht, camembert heeft een meer uitgesproken smaak, ik vind camembert altijd naar ammoniak ruikenquote:Op donderdag 5 juli 2007 19:28 schreef nVincible het volgende:
Vraagje, wat is nou eigenlijk het verschil tussen brie en camembert? Behalve de vorm, grapjassen
de vorm is juist hetzelfdequote:Op donderdag 5 juli 2007 19:28 schreef nVincible het volgende:
Vraagje, wat is nou eigenlijk het verschil tussen brie en camembert? Behalve de vorm, grapjassen
Klinkt wel erg lekker. Is dat ook nog ergens in Nederland te krijgen?quote:Op woensdag 4 juli 2007 23:59 schreef littledrummergirl het volgende:
tetilla is niet frans geloof ikmaar wel mn lievelingskaasje. Vooral bij de tapasbar met kweeperengelei
[afbeelding]
Als Camembert naar amonia ruikt is ie te ver heenquote:Op donderdag 5 juli 2007 19:29 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
brie is zacht, camembert heeft een meer uitgesproken smaak, ik vind camembert altijd naar ammoniak ruiken
ik koop van die 'goedkope', maar vooralsnog is dat me altijd opgevallen.quote:Op donderdag 5 juli 2007 19:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als Camembert naar amonia ruikt is ie te ver heen
hier kun je iig een hele kaas kopen , is op zich niet eens zo heel veel. Een kilo vreselijk lekkere kaas voor 17 equote:Op donderdag 5 juli 2007 19:39 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Klinkt wel erg lekker. Is dat ook nog ergens in Nederland te krijgen?
Camembert in NL is sowieso een ramp, is of niet rijp (dan is die van binnen nog hard) of te ver heen.quote:Op donderdag 5 juli 2007 20:52 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
ik koop van die 'goedkope', maar vooralsnog is dat me altijd opgevallen.
en ik eet geen spullen over de datum ofzo.
Het probleem is dat de verkopers van Franse kaas (waar ik er één van ben), de boel altijd onder een bepaalde temperatuur moeten houden, vanwege de regels van de VWA in Nederland. Dat is helemaal niet goed voor zo'n kaas en het rijpingsproces. Het liefst zou ik 50% van de Franse kazen ongekoeld verkopen. nadeel is dan wel dat je winkel meurt als een dode rat. Als ik nu bijv. een boeren brie, boeren camembert, bontaleggio, reblochon, epoisse oid snijd, moet die kaas vaak een week of meer gekoeld liggen voordat deze rijp is. Buiten de koeling gaat dit veel sneller. Daarnaast is het een ramp om te zien hoe verschillend de staat van de kazen is die je geleverd krijgt, soms ligt een boeren camembert een week in de koeling voordat deze überhaupt een beetje verkoopbaar is, en soms loopt deze onder je mes vandaan als je het er in zet.quote:Op donderdag 5 juli 2007 21:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Camembert in NL is sowieso een ramp, is of niet rijp (dan is die van binnen nog hard) of te ver heen.
Nadeel van in de koeling leggen is ook dat de rijping vrijwel stil ligt, maar de schimmel vrolijk verder groeit.quote:Op zaterdag 7 juli 2007 20:15 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Het probleem is dat de verkopers van Franse kaas (waar ik er één van ben), de boel altijd onder een bepaalde temperatuur moeten houden, vanwege de regels van de VWA in Nederland. Dat is helemaal niet goed voor zo'n kaas en het rijpingsproces. Het liefst zou ik 50% van de Franse kazen ongekoeld verkopen. nadeel is dan wel dat je winkel meurt als een dode rat. Als ik nu bijv. een boeren brie, boeren camembert, bontaleggio, reblochon, epoisse oid snijd, moet die kaas vaak een week of meer gekoeld liggen voordat deze rijp is. Buiten de koeling gaat dit veel sneller. Daarnaast is het een ramp om te zien hoe verschillend de staat van de kazen is die je geleverd krijgt, soms ligt een boeren camembert een week in de koeling voordat deze überhaupt een beetje verkoopbaar is, en soms loopt deze onder je mes vandaan als je het er in zet.
Precies Piet. Dit is het dilemma waar vele kaasspeciaalzaken mee worstelen. Die schimmel is overigens voor de meeste kaasjes niet zo'n probleem, maar vooral bij crottinnetjes en andere kleine (geiten)kaasjes ontstaat er schimmel. Dit kan in principe geen kwaad, maar de kaasjes worden gewoon onverkoopbaar.quote:Op zaterdag 7 juli 2007 20:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nadeel van in de koeling leggen is ook dat de rijping vrijwel stil ligt, maar de schimmel vrolijk verder groeit.
De VWA is een prima instelling, maar niet als het om kazen gaat. Die willen het liefst alle rauwe kaas weg en iedereen een smakeloze hap stopverf krijgt (hoewel, veel Nederlanders willen juist dit soort smakeloze troep)
Waar te verkrijgen?quote:Op zondag 8 juli 2007 23:59 schreef BlaatschaaP het volgende:
Het is dan wel geen Franse kaas (namelijk Belgisch), maar toch.. Chimay.
Volgens mij is het redelijk bekend en dus gewoon verkrijgbaar in de normale kaasboeren.quote:Op maandag 9 juli 2007 00:02 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Waar te verkrijgen?
Casparov? Bij jouw in de winkel? Want dan kom ik langs
quote:Op maandag 9 juli 2007 10:47 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Volgens mij is het redelijk bekend en dus gewoon verkrijgbaar in de normale kaasboeren.
Het vreemde is wel dat ik een jaar geleden dus op zoektocht ben geweest naar deze kaas en toen bij verschillende kaasboeren uitgelachen(!) werd toen ik vroeg naar kazen die te maken hadden met/gemaakt waren van bier. Vorige week deden ze echter doodnormaal toen we 'm zagen staan.
quote:Op maandag 9 juli 2007 10:47 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Volgens mij is het redelijk bekend en dus gewoon verkrijgbaar in de normale kaasboeren.
Het vreemde is wel dat ik een jaar geleden dus op zoektocht ben geweest naar deze kaas en toen bij verschillende kaasboeren uitgelachen(!) werd toen ik vroeg naar kazen die te maken hadden met/gemaakt waren van bier. Vorige week deden ze echter doodnormaal toen we 'm zagen staan.
Nee. Er zijn meerdere soorten, zowel rauwmelks als gepasteuriseerd. Er zit veel verschil in kwaliteit, je hebt er die 3 weken gerijpt worden maar er zijn ook chimay varianten die 6 maanden gerijpt worden.quote:Op maandag 9 juli 2007 10:47 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
quote:Op maandag 9 juli 2007 00:08 schreef B_TRAVEN het volgende:
uit sardinië (Italië) casu marzu.
Goed spul idd. Wij krijgen ze in groter formaat binnen (+- 1.3 kg ofzo). Soms is 'ie zo zacht dat we 'm in bakjes moeten verkopen.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 22:52 schreef Pistol_Pete het volgende:
Epoisse kazenVan die kazen die lekker uitlopen
![]()
[afbeelding]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |