Als je pas begonnen bent met hardlopen, dan is het vrij normaal dat je pijn aan je beenspieren krijgt. Maar volgens mij zitten er op de achillespees na geen belangrijke spieren voor het hardopen in je enkel. Het zou best wel eens kunnen dat je enkel op een verkeerde manier belast wordt doordat je met je voet naar binnen of buiten zakt, zoals hier is afgebeeld.quote:Op donderdag 5 mei 2005 20:39 schreef Haushofer het volgende:
Ik ben sinds een paar weken ook wat aan het hardlopen, zo ongeveer om de dag. Maar ik krijg na 10 minuten meestal al last van mn linkerenkel, terwijl ik dan qua uithoudingsvermogen nog wel ff door kan. Rekoefeningen helpen daartegen niet echt. Is dit een kwestie van tijd? Of gaat het na een tijdje over?
De schema's voor beginners op runnersweb gaan ook uit van 3 keer per week hardlopen, dus zo erg is het niet zolang je maar goed op je lichaam let.quote:Op zaterdag 7 mei 2005 01:35 schreef fokje het volgende:
vanuit het niks om de dag hardlopen is volgens mij ook best wel veel
bedankt voor de mededelingquote:Op donderdag 12 mei 2005 12:10 schreef JaWi het volgende:
Vanmiddag weer 20/30 min @ 12/15 km/h
Doe dit nu 2/3 keer per week.
Waaropquote:Op donderdag 12 mei 2005 12:25 schreef JaWi het volgende:
[..]
Misschien had iemand commentaar of tips.
Probeer eens een uur en dan een iets lager tempo.quote:Op donderdag 12 mei 2005 12:10 schreef JaWi het volgende:
Vanmiddag weer 20/30 min @ 12/15 km/h
Doe dit nu 2/3 keer per week.
2x per week 60 min en 1x per week 70 min (met 10 min. pauze).quote:Op donderdag 12 mei 2005 09:20 schreef DaYwALKuR het volgende:
Hoelang kan je het beste rennen voor een goeie conditie te krijgen?
ik kan bijna een half uur achter elkaar lopen (2x 1min pauze) ertussen
Hiermee doorgaan (voor mij bedoeld?) kan je het een beetje toelichtenquote:Op donderdag 12 mei 2005 22:20 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
2x per week 60 min en 1x per week 70 min (met 10 min. pauze).
Helaas ben ik daar mee gestopt 2 jaar geleden, mag nu weer opnieuw aan me conditie beginnen
Met andere woorden: Ik heb 6 jaar gehockeyd en stond altijd overal en nergens, deed met elke aanval mee en verdedigde ook weer.quote:Op donderdag 12 mei 2005 22:30 schreef DaYwALKuR het volgende:
[..]
Hiermee doorgaan (voor mij bedoeld?) kan je het een beetje toelichten
Zal het eens proberenquote:Op donderdag 12 mei 2005 22:33 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Met andere woorden: Ik heb 6 jaar gehockeyd en stond altijd overal en nergens, deed met elke aanval mee en verdedigde ook weer.
T ging op n gegeven moment wel heel erg ver toen ik na wat klachten opgenomen werd in t ziekenhuis en na een onderzoek konden ze er niets aan doen omdat ik schijnbaar teveel sportte. (teveel is nooit goed).
Maargoed wil je dus een goede conditie dan is dat een goed schema.
Halverwege de rit doe ik weleens rekken en strekken (niet altijdquote:Op vrijdag 13 mei 2005 09:37 schreef Ender_W het volgende:
DaYwAlKuR, als je aan het hardlopen bent? Rek en strek (het verschil geen idee, maar ze roepen dat altijd bij ons op de voetbalclub) jij je spieren dan ook na een "warmloopperiode"? En misschien is het nog wel belangrijker om je spieren te rekken NA het lopen (ten tijde van of na de cooling down. Naast het voetballen mag ik graag hardlopen aangezien ik hetzelfde probleem heb als jij. Ben ook ietwat te zwaar en wil nog 5 a 10 kg afvallen.... Hoop voor komend seizoen op het streefgewicht te zijn
@ iemand anders : Ik zag net een verhaaltje staan over schoenen, als je al licht qua gewicht van jezelf bent maken schoenen niet zoveel uit. Heb zelf laatst hardloopschoenen gekocht omdat ik merkte dat ik last van enkels + knieen kreeg door het lopen op mijn zaalvoetbalschoenen. Hardloopschoenen ondersteunen je gewrichten beter waardoor je makkelijker loopt en minder kans op blessures hebt. Ze zijn best (erg) duur maar mijn lichaam is me vele euro's meer waard.
Maar hoe bouw je je training op? gelijk vol pot gas geven en dan zien niet te vergeten de rekken? Of eerst opbouwen en dan pas vol pot?quote:Op vrijdag 13 mei 2005 09:44 schreef DaYwALKuR het volgende:
[..]
Halverwege de rit doe ik weleens rekken en strekken (niet altijd). Vergis je niet ik let goed op mijn voeding en ren fanatiek maar val vrijwel niets af!! maar vandaag eens lekker lang rennen. ik wil ook graag een 10kg lichter, lager ga ik niet want dan ben ik te licht volgens mijn BMI
Eerst rustig aan beginnen (zodat de spieren warm worden) daarna flink gas geven. na een 30min strekken en dan weer doorgaanquote:Op vrijdag 13 mei 2005 11:30 schreef Ender_W het volgende:
[..]
Maar hoe bouw je je training op? gelijk vol pot gas geven en dan zien niet te vergeten de rekken? Of eerst opbouwen en dan pas vol pot?
Het was overigens geheel niet mijn bedoeling om te veronderstellen dat je niet op je voeding let hoor, excuses als ik dat idee gegeven heb. Maar staar je niet te blind op de BMI he, dat is ook maar een index
zal eens proberen, bedanktquote:Op vrijdag 13 mei 2005 12:54 schreef Ender_W het volgende:
misschien is proberen eerder te rekken (na 15 minuten) en na afloop nog een keer. Ik denk dat het dan wel minder zal worden. (althans als ik het verglijk met mijn pijntjes en irritaties na het sporten en het voorkomen ervan)
Dan maar een mietje, als het mij van last van me spieren afhelpt cq helpt te voorkomen vind ik dat in het geheel niet erg.quote:Op zaterdag 14 mei 2005 03:57 schreef ErikN het volgende:
strekken is voor mietjes..
Het is serieus overbodig voor langere afstanden. Als je steeds korte stukjes gaat sprinten dan wil het nog wel eens helpen...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |