quote:
Op maandag 11 april 2005 19:07 schreef LePenseur het volgende:Ik wil ook beginnen met hardlopen. De marathon heeft mij de inspiratie gegeven en ik hoop die ooit eens te kunnen voltooien.
...
Hoe bouw je zoiets op? Doe je het puur op gevoel en ga je elke loop tot het uiterste ongeveer of moet je voorzichtiger zijn en rustiger opbouwen. Het inschatten van afstanden is ook een probleem natuurlijk, aangezien ik niet kan inschatten hoeveel kilometer een rondje park is bijvoorbeeld.
Ik hoor graag wat tips van jullie die me een btje op weg kunnen helpen.
grtzz
Ik vraag mij wel af op het lopen van een marathon wel gezond is, vanwege de intensieve belasting op je lichaam. Maar als je toch al wat kilo'tjes wil afvallen is dat anders.
Dat je nu niet meer dan een kwartier kan hardlopen is vrij normaal. Je zou kunnen beginnen met een trainingsschema. Zo'n schema heeft een marge ingebouwd waardoor de kans op blessures en spierpijn minimaal is. Mijn ervaring is dat zo'n schema vrij conservatief is en niet erg motiverend. Na 12 weken ben je in staat 30 minuten te hardlopen zonder te stoppen (dat is 5 km). Afstanden hoef je niet in te kunnen schatten, het gaat om de tijd die je besteedt aan de inspanning.
Hier vind je enkele beginnersschema's van Runners World, een toonaangevend hardloopblad:
Beginnersschema'sDit zijn voorbeelden, er zijn meerdere trainingsschema's. Je zou kunnen proberen in schema 2 te starten, die leert je in 12 weken 30 minuten te hardlopen.
Ik ben vorig jaar begin maart begonnen zonder loopervaring, maar met een basisconditie. Al na een maand liep ik mijn eerste 10 km (zonder spierpijn en blessures) en na drie maanden 17 km. Uiteindelijk kwam ik op 19 km. Verder ben ik niet meer gegaan: gewoon geen zin om zonder gezelschap een halve marathon in één tempo te lopen
Ik kan je niet aanraden om zo snel van start te gaan, omdat je stelt dat je op dit moment een baggerconditie hebt. Probeer bij voorkeur niet uit hoe lang je nu al kunt hardlopen: wie te hard van stapel loopt, zal de training als zwaar beschouwen en geneigd zijn om vrij snel af te haken. Na 6 of 8 weken zul je zeker en vast 5 km achter elkaar kunnen lopen.
O ja, het staat nergens in de sterren geschreven dat 30 min hardlopen ook gegarandeerd 5 km is. Een goede vriendin van mij loopt bijvoorbeeld 4,6 km in 30 min maar ik ben echt trots op haar dat ze de 10 km heeft volbracht in 65 minuten
![]()
Veel succes!!
[ Bericht 6% gewijzigd door amr_diab op 11-04-2005 20:13:27 ]