abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26065682
Vervolg op Centraal topic voor amateurhardlopers, deel 3

Hier verder
pi_26066247
Ik kom net terug uit het bos en heb daar heerlijk hardgelopen tussen de fluitende vogels, de eerste zonnestralen door de (nog kale) bomen en boven het vennetje hing allemaal stoom. Wat is hardlopen toch zalig Wel rustig aangedaan en ik heb wel wat last gekregen van mijn bekkenkam, maar op een schaal van 1-10 was de pijn ongeveer 3 dus dat viel wel mee. Niets forceren, dan hoop ik snel weer fatsoenlijke afstanden te kunnen lopen
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_26066358
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 09:59 schreef Isabeau het volgende:
Ik kom net terug uit het bos en heb daar heerlijk hardgelopen tussen de fluitende vogels, de eerste zonnestralen door de (nog kale) bomen en boven het vennetje hing allemaal stoom. Wat is hardlopen toch zalig Wel rustig aangedaan en ik heb wel wat last gekregen van mijn bekkenkam, maar op een schaal van 1-10 was de pijn ongeveer 3 dus dat viel wel mee. Niets forceren, dan hoop ik snel weer fatsoenlijke afstanden te kunnen lopen
Lekker he dat rennen , Ik had gisteren ook alweer last van mijn knietjes ik wil ze wel rust gunnen, maar welke sport zal ik dan zolang ff gaan beoefenen?
pi_26066548
Ik kom al bijna niet meer aan lopen toe, met al die andere sport. Train tegenwoordig soms vier keer per week unihockey. Als ik 's avonds ga trainen moet ik eigenlijk overdag niet meer gaan hardlopen, want dan merk ik echt dat sommige spieren overbelast raken.

Misschien moet ik maar meer in het weekend gaan lopen, wat mijn 10 km wedstrijd is al over een maand.
Trust me, I know what I'm doing.
  vrijdag 8 april 2005 @ 10:44:39 #5
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_26067163
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 09:59 schreef Isabeau het volgende:
In de lente is het nog eens zoveel leuker om te lopen. En door het zomeruur loop ik nu in het licht.

Gisteren had ik last van verzuring, maar had me dinsdag wat overdaan, dus ik denk dat daar de oorzaak ligt.
pi_26070347
Vanavond ga ik maar weer eens een kilometertje of acht lopen, heerlijk met dit weer.
That's all folks!
pi_26070376
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 12:57 schreef -Vaduz- het volgende:
Vanavond ga ik maar weer eens een kilometertje of acht lopen, heerlijk met dit weer.
Indien de knieen gevoelig zijn, hoe los je dit op? (en nee ik wil niet stoppen )
pi_26070916
Je kan zo lang gaan zwemmen, DaYaALKuR. Of even aan een kenner vragen wat je nu het beste kan doen. (sportfysiotherapeut, sportarts etc) Laat je knieën sowieso even nakijken (huisarts), met forceren schiet je niets op en misschien weet hij waar het door komt en wat je ervoor kan doen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_26071106
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 13:23 schreef Isabeau het volgende:
Je kan zo lang gaan zwemmen, DaYaALKuR. Of even aan een kenner vragen wat je nu het beste kan doen. (sportfysiotherapeut, sportarts etc) Laat je knieën sowieso even nakijken (huisarts), met forceren schiet je niets op en misschien weet hij waar het door komt en wat je ervoor kan doen.
Ja maar dat kost geld neem ik aan?
pi_26071163
Als je een klein beetje normaal verzekert bent kost je huisarts niets (ook geen eigen risico), die kan je doorsturen naar een fysiotherapeut en dan kan jij iemand uitzoeken met een sportachtergrond. Op die manier is de fysio ook voor een aantal behandelingen gratis (maar dat zou best eigen risico kunnen kosten als je ziekenfondsverzekerd bent).
pi_26071232
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 13:33 schreef Isabeau het volgende:
Als je een klein beetje normaal verzekert bent kost je huisarts niets (ook geen eigen risico), die kan je doorsturen naar een fysiotherapeut en dan kan jij iemand uitzoeken met een sportachtergrond. Op die manier is de fysio ook voor een aantal behandelingen gratis (maar dat zou best eigen risico kunnen kosten als je ziekenfondsverzekerd bent).
Ik loop nu stage, dus nu via het bedrijf maar normaal via CZ particulier met basistand ofzoiets
pi_26071311
Ik neem dan aan dat je alles normaal vergoed krijgt. Lees anders je polis even door, als het goed is heb je recht op een aantal fysiotherapeutbehandelingen en misschien heb je wel recht op een consult bij een sportarts. (wel altijd via de huisarts wil je voor vergoeding in aanmerking komen)
pi_26071345
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 13:39 schreef Isabeau het volgende:
Ik neem dan aan dat je alles normaal vergoed krijgt. Lees anders je polis even door, als het goed is heb je recht op een aantal fysiotherapeutbehandelingen en misschien heb je wel recht op een consult bij een sportarts. (wel altijd via de huisarts wil je voor vergoeding in aanmerking komen)
Ja maar ik wil wel mijn eigen bijdrage opstrijken want als je niet naar de arts ging ofzoiets kreeg je de eigen bijdragen terug ?
pi_26072652
Die 200nogwateuro geldt alleen voor ziekenfondsverzekerden.
pi_26072688
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 14:39 schreef Isabeau het volgende:
Die 200nogwateuro geldt alleen voor ziekenfondsverzekerden.
Ik bel de CZ morgen eens op
pi_26072761
Ik heb niet zo'n verstand van verzekeringen, dus bellen is een goed idee (ben zelf allerberoerdst verzekerd, denk dat 'niet verzekert' zijn bijna lucratiever is nadat ik gehoord heb dat ziekenhuizen een potje hebben voor niet verzekerden )

Maar nu weer over hardlopen
pi_26143910
Het bierbuikje raakt langzamer zeker weg echter het gewichtsverlies niet, komt dit door de spieropbouw ? ofzo
  maandag 11 april 2005 @ 12:37:05 #18
1762 YPPY
Yppiaans
pi_26144728
Dat zou kunnen Daywalker. Spieren zijn toch zwaarder dan vet. En als je er beter uit ziet, gaat het goed.

Gisteren was mijn wedstrijd der wedstrijden en ik heb mijn doel behaald: ik was niet de langzaamste van onze groep. Ik liep 11 km van de Rotterdamse marathon in 1.07.30, viel me nog mee.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_26144809
quote:
Op maandag 11 april 2005 12:37 schreef YPPY het volgende:
Dat zou kunnen Daywalker. Spieren zijn toch zwaarder dan vet. En als je er beter uit ziet, gaat het goed.

Gisteren was mijn wedstrijd der wedstrijden en ik heb mijn doel behaald: ik was niet de langzaamste van onze groep. Ik liep 11 km van de Rotterdamse marathon in 1.07.30, viel me nog mee.
Zal me voorlopig niet lukken, wil er wel ooit eens een lopen
pi_26149620
Zo net ff hardgelopen . Voor het eerst sinds ongeveer 1,5 jaar dat ik het weer deed. Daarvoor deed ik het heel fanatiek en had n goede conditie opgebouwd, maar ik zag alweer een bierbuikje aankomen! .

Mn schoenen waren gewoon Puma sneakers, verre van ideaal dus en dat heb ik wel gemerkt . Verder voel ik me spieren nu al (kuiten/rug) dus zal wel flink spierpijn hebben vanavond .

Al met al voel het me ongelofelijk mee, k heb denk iets van 5 km gelopen in 20/25 min. en ik ben gestopt omdat ik bijna flauw viel van de warmte (heb donker haar en ik zweet altijd flink). Qua conditie kon ik nog wel even doorgaan iig, dus die is het afgelopen jaar niet erg achteruit gegaan gelukkig .
pi_26149748
quote:
Op maandag 11 april 2005 16:15 schreef Beroepsgokker het volgende:
Zo net ff hardgelopen . Voor het eerst sinds ongeveer 1,5 jaar dat ik het weer deed. Daarvoor deed ik het heel fanatiek en had n goede conditie opgebouwd, maar ik zag alweer een bierbuikje aankomen! .

Mn schoenen waren gewoon Puma sneakers, verre van ideaal dus en dat heb ik wel gemerkt . Verder voel ik me spieren nu al (kuiten/rug) dus zal wel flink spierpijn hebben vanavond .

Al met al voel het me ongelofelijk mee, k heb denk iets van 5 km gelopen in 20/25 min. en ik ben gestopt omdat ik bijna flauw viel van de warmte (heb donker haar en ik zweet altijd flink). Qua conditie kon ik nog wel even doorgaan iig, dus die is het afgelopen jaar niet erg achteruit gegaan gelukkig .
De conditie gaat idd, maar de benen werken niet mee en voorlopig mijn knietjes
pi_26149754
vandaag weer 30min proberen
pi_26149821
quote:
Op maandag 11 april 2005 16:20 schreef DaYwALKuR het volgende:

[..]

De conditie gaat idd, maar de benen werken niet mee en voorlopig mijn knietjes
In het begin had ik last van m'n schouders (spierpijn van de sportschool gisteren), daarna beetje van mn maag, toen begonnen mn knieen idd zeer te doen en op het eind ben ik door de pijn heen gegaan ofzo, k had nergens meer last van (ja me enkels maar dat is niet gek zonder sportschoenen ).

Ben dus wel tevree, als ik dit zo doorzet heb ik binnen notime mn condtie weer op t oude pijl!
pi_26149853
quote:
Op maandag 11 april 2005 16:23 schreef Beroepsgokker het volgende:

[..]

In het begin had ik last van m'n schouders (spierpijn van de sportschool gisteren), daarna beetje van mn maag, toen begonnen mn knieen idd zeer te doen en op het eind ben ik door de pijn heen gegaan ofzo, k had nergens meer last van (ja me enkels maar dat is niet gek zonder sportschoenen ).

Ben dus wel tevree, als ik dit zo doorzet heb ik binnen notime mn condtie weer op t oude pijl!
Werk je met een hartslagmeter, of puur op gevoel?
pi_26149905
quote:
Op maandag 11 april 2005 16:24 schreef DaYwALKuR het volgende:

[..]

Werk je met een hartslagmeter, of puur op gevoel?
Gewoon op gevoel . Als ik weer fanatiek ga hardlopen ga ik wel zo'n ding aanschaffen denk ik. Maar eerst ff goede sportschoenen aanschaffen .
pi_26149958
Aan mijn rechter schoen is de AIR (demping) lek maar links niet. Zou ik nu ook nieuwe schoenen moeten ?
  maandag 11 april 2005 @ 19:07:16 #27
101723 LePenseur
*kraak* *kraak*
pi_26153545
Ik wil ook beginnen met hardlopen. De marathon heeft mij de inspiratie gegeven en ik hoop die ooit eens te kunnen voltooien. Ik heb al laaaangggg niets meer aan sport gedaan en heb me de afgelopen weken even georienteerd. Fitness is definitief afgevallen ( saaiiiii) en teamsporten wil ik even mee wachten aangezien het nog niet zeker is waar ik woon na de zomervakantie. Hardlopen is ideaal dus; lekker eigen tijden bepalen, gezellig buiten met dit lenteweer, super voor de conditie en wellicht een paar kleine kilootjes eraf lopen.
Nu ben ik natuurlijk wel een beginneling dus ik weet niet precies hoe ik moet starten, zeg maar. Uiteraard eerst een paar schoenen kopen, aangezien me een paar Puma-sneakers niet echt ideaal lijken voor je enkels. Ik heb op dit moment een baggerconditie en ik gok dat ik nu niet langer dan een kwartier kan hardlopen. Gelukkig is er een park in de buurt, maar de eerste weken zal de reis op en neer al voldoende training zijn .
Hoe bouw je zoiets op? Doe je het puur op gevoel en ga je elke loop tot het uiterste ongeveer of moet je voorzichtiger zijn en rustiger opbouwen. Het inschatten van afstanden is ook een probleem natuurlijk, aangezien ik niet kan inschatten hoeveel kilometer een rondje park is bijvoorbeeld.
Ik hoor graag wat tips van jullie die me een btje op weg kunnen helpen.
grtzz
If your havin' girl problems i feel bad for you son,,,
I got 99 problems but a bitch ain't one!
Feauteau Bouque
pi_26154512
quote:
Op maandag 11 april 2005 12:37 schreef YPPY het volgende:

Ook de Rijnmond Loop gedaan? Die is trouwens 10 km, maar goed...
pi_26155168
quote:
Op maandag 11 april 2005 19:07 schreef LePenseur het volgende:
Ik wil ook beginnen met hardlopen. De marathon heeft mij de inspiratie gegeven en ik hoop die ooit eens te kunnen voltooien.
...

Hoe bouw je zoiets op? Doe je het puur op gevoel en ga je elke loop tot het uiterste ongeveer of moet je voorzichtiger zijn en rustiger opbouwen. Het inschatten van afstanden is ook een probleem natuurlijk, aangezien ik niet kan inschatten hoeveel kilometer een rondje park is bijvoorbeeld.
Ik hoor graag wat tips van jullie die me een btje op weg kunnen helpen.
grtzz
Ik vraag mij wel af op het lopen van een marathon wel gezond is, vanwege de intensieve belasting op je lichaam. Maar als je toch al wat kilo'tjes wil afvallen is dat anders.

Dat je nu niet meer dan een kwartier kan hardlopen is vrij normaal. Je zou kunnen beginnen met een trainingsschema. Zo'n schema heeft een marge ingebouwd waardoor de kans op blessures en spierpijn minimaal is. Mijn ervaring is dat zo'n schema vrij conservatief is en niet erg motiverend. Na 12 weken ben je in staat 30 minuten te hardlopen zonder te stoppen (dat is 5 km). Afstanden hoef je niet in te kunnen schatten, het gaat om de tijd die je besteedt aan de inspanning.

Hier vind je enkele beginnersschema's van Runners World, een toonaangevend hardloopblad:
Beginnersschema's

Dit zijn voorbeelden, er zijn meerdere trainingsschema's. Je zou kunnen proberen in schema 2 te starten, die leert je in 12 weken 30 minuten te hardlopen.

Ik ben vorig jaar begin maart begonnen zonder loopervaring, maar met een basisconditie. Al na een maand liep ik mijn eerste 10 km (zonder spierpijn en blessures) en na drie maanden 17 km. Uiteindelijk kwam ik op 19 km. Verder ben ik niet meer gegaan: gewoon geen zin om zonder gezelschap een halve marathon in één tempo te lopen

Ik kan je niet aanraden om zo snel van start te gaan, omdat je stelt dat je op dit moment een baggerconditie hebt. Probeer bij voorkeur niet uit hoe lang je nu al kunt hardlopen: wie te hard van stapel loopt, zal de training als zwaar beschouwen en geneigd zijn om vrij snel af te haken. Na 6 of 8 weken zul je zeker en vast 5 km achter elkaar kunnen lopen.

O ja, het staat nergens in de sterren geschreven dat 30 min hardlopen ook gegarandeerd 5 km is. Een goede vriendin van mij loopt bijvoorbeeld 4,6 km in 30 min maar ik ben echt trots op haar dat ze de 10 km heeft volbracht in 65 minuten

Veel succes!!

[ Bericht 6% gewijzigd door amr_diab op 11-04-2005 20:13:27 ]
  maandag 11 april 2005 @ 22:40:18 #30
1762 YPPY
Yppiaans
pi_26158957
quote:
Op maandag 11 april 2005 19:45 schreef amr_diab het volgende:

[..]

Ook de Rijnmond Loop gedaan? Die is trouwens 10 km, maar goed...
Nee, ik liep de estafette marathon, het eerste deel daarvan was bijna 11 km. Mijn wissel was vrij laat.

Toen ik begon met lopen, heb ik een schema van internet geplukt en dat ivm hooikoorts-ademhalingsproblemen aangepast. Als ik mezelf te moe voelde, stopte ik eerder. Ging het juist goed, dan liep ik wat langer.
30 over 10 km haal ik trouwens alleen bij korte afstanden.

Als je een paar km loopt, kun je op internet kijken wat de afstand (ongeveer) is: www.map24.com
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_26161100
Wat ik me nou afvraag he, als je zo'n marathon loopt hoe weet je dan hoe hard je moet lopen, gewoon op je gevoel of zijn daar andere trucjes voor? Je moet voorkomen dat je knockout gaat, maar aan de andere kant ook weer niet te langzaam lopen. Hoe zoek je je eigen grens op? .
  dinsdag 12 april 2005 @ 00:35:07 #32
101723 LePenseur
*kraak* *kraak*
pi_26161552
quote:
Op maandag 11 april 2005 20:07 schreef amr_diab het volgende:

[..]
Veel succes!!
Bedankt, ook voor de handige link trouwens . Ik ga inderdaad rustig beginnen en schema 2 lijkt mij een prima start. Het zal mij benieuwen; 30 minuten hardlopen zonder pauze kan ik me nu nog niet voorstellen, ghehe.
If your havin' girl problems i feel bad for you son,,,
I got 99 problems but a bitch ain't one!
Feauteau Bouque
  dinsdag 12 april 2005 @ 06:38:14 #33
1762 YPPY
Yppiaans
pi_26163275
Je kunt uitrekenen wanneer je wilt eindigen en hoe snel je daarvoor moet gaan. Dan is het een kwestie van oefenen.
Vanuit een sportwinkel lopen er ook hazen mee met ballonnen. Je kunt een bepaalde kleur ballon volgen om de eindtijd die de haas op z'n shirt heeft te halen.
*OUD heilige*
pi_26172754
Zo net ff hardloopschoenen gehaald en een stopwatch .

Ik ben er klaar voor !
pi_26172821
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 15:47 schreef Sport_Life het volgende:
Zo net ff hardloopschoenen gehaald en een stopwatch .

Ik ben er klaar voor !
wat kosten nou goede hardloopschoenen (hoef niet super te zijn )
pi_26172935
Die van mij waren ¤ 49,95. En dat waren de goedkoopste bij de zaak waar ik was. (Intersport). Merk is Jassic en volgens de verkoper waren ze wel goed om mee te beginnen . Al dat "air" gedoe hoeft van mij niet zo, k heb gisteren op sneakers gelopen (die geven 0,0 mee ) en dat vond ik nog wel redelijk gaan, maar op de lange termijn lijkt me dat niet echt verstandig. (k wil nog wel blijven klimmen graag ).

Zometeen nog ff half uurtje aan een stuk doorlopen en dan kijk ik hoe dat gaat.
  dinsdag 12 april 2005 @ 18:54:58 #37
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_26177025
Vandaag een uur (eigenlijk 55 minuten) goed gelopen, met slechts drie maal drie inuten wandelpauze ingelast.
Conclusie van de dag: Stoppen met roken is goed voor de conditie. Zelfs na twee dagen voel ik al een enorm verschil
Vraagje: Weet er iemand truukjes om de pijn aan je milt te verminderen. Het is enorm vervelend als je benen en ademhaling nog perfect meekunnen, maar je wel moet vertragen door een stekende pijn aan je milt.
pi_26177062
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 18:54 schreef placebeau het volgende:
Vandaag een uur (eigenlijk 55 minuten) goed gelopen, met slechts drie maal drie inuten wandelpauze ingelast.
Conclusie van de dag: Stoppen met roken is goed voor de conditie. Zelfs na twee dagen voel ik al een enorm verschil
Vraagje: Weet er iemand truukjes om de pijn aan je milt te verminderen. Het is enorm vervelend als je benen en ademhaling nog perfect meekunnen, maar je wel moet vertragen door een stekende pijn aan je milt.
Steken in je maag bedoel je? Ik zet me daar altijd gewoon doorheen. Op n gegeven moment voel je dat dan ook niet meer.
  dinsdag 12 april 2005 @ 19:01:10 #39
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_26177188
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 18:56 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Steken in je maag bedoel je? Ik zet me daar altijd gewoon doorheen. Op n gegeven moment voel je dat dan ook niet meer.
Ze hebben mij altijd wijsgemaakt dat dat mijn milt was (rechts beneden je ribben).
Even vertragen helpt wel, maar het is niet leuk (ook als ik alleen loop ben ik nogal competitief ingesteld )
pi_26177335
Ja ik heb er ook geen verstand van, maar dan weet ik wat je bedoeld .

Overigens verga ik momenteel van de spierpijn, niet echt slim om als beginner gelijk tot het uiterste te lopen . (voor mij was dat gister een half uurtje en vandaag 15 min).
Mn kuiten voelen als beton en bij elke stap die ik zet lijkt het alsof ik 2cm de grond in stap.

Iemand wat tips om het wat te verminderen? K wil graag morgen avond weer ff sportklimmen.
  dinsdag 12 april 2005 @ 19:11:08 #41
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_26177439
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 19:06 schreef Sport_Life het volgende:

Overigens verga ik momenteel van de spierpijn, niet echt slim om als beginner gelijk tot het uiterste te lopen . (voor mij was dat gister een half uurtje en vandaag 15 min).
Mn kuiten voelen als beton en bij elke stap die ik zet lijkt het alsof ik 2cm de grond in stap.

Iemand wat tips om het wat te verminderen? K wil graag morgen avond weer ff sportklimmen.
stretchen.
pi_26178079
Heb ik gedaan, heeft vast wel wat geholpen, maar niet genoeg eigenlijk .
pi_26178203
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 18:54 schreef placebeau het volgende:
Met een andere nagel onder je duimnagel drukken helpt wel een beetje.
  woensdag 13 april 2005 @ 10:05:14 #44
88360 kleinmeiske
Tja, het is een gave ...
pi_26189278
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 19:06 schreef Sport_Life het volgende:

Niet elke dag lopen
Je lichaam heeft ook met korte trainingen gewoon tijd nodig om te herstellen. Zonder herstel geen opbouw ...
Het nadeel van in de bergen fietsen: what comes down, must go up!
pi_26189397
Ik ga vandaag weer rustig lopen, 30min kijken hoe het met mijn knieen gaat
pi_26189444
Ik dacht ik loop die spierpijn er wel ff uit, zo werkt dat dus niet .
pi_26189466
quote:
Op woensdag 13 april 2005 10:15 schreef Sport_Life het volgende:
Ik dacht ik loop die spierpijn er wel ff uit, zo werkt dat dus niet .
jammer, ik voel me ook een oude opa.. (eer-gisteren liggen lopen )
  woensdag 13 april 2005 @ 10:17:43 #48
3123 Sanne
dat zure BB modje...
pi_26189485
Interessant topic. Moet ik eens gaan volgen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen. Dan dooft het licht.
I.M. mijn streamzusje Quenda© of Loedertje zoals jullie haar kennen. RIP lief. :*
pi_26189502
quote:
Op woensdag 13 april 2005 10:17 schreef Sanne het volgende:
Interessant topic. Moet ik eens gaan volgen.
Wat een enge avatar
pi_26189688
Nog mensen die mee doen aan de 'Almere Great 10'?
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')