FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Rover stopt ermee
Hyperdudedonderdag 7 april 2005 @ 23:26
Dan moet je ook maar eens fatsoenlijke otoos maken.
Behalve de 75 hebben ze de laatste 10 jaar volgens mij niets nieuws gemaakt.
Jammer maar helaas.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/4422705.stm

[ Bericht 9% gewijzigd door Hyperdude op 07-04-2005 23:40:46 ]
Drifter__donderdag 7 april 2005 @ 23:32
Vond het ook niets.

Doei
Soulshakerdonderdag 7 april 2005 @ 23:34
...onze vrienden uit het verre oosten komen ook niet echt met geld over de brug

hopelijk komen er in de toemomst nog een stel rijke maloten die nog iets met MG willen doen...
Steve-Odonderdag 7 april 2005 @ 23:34
jammer
dag merk met mooie geschiedenis
Tjabbodonderdag 7 april 2005 @ 23:35
Allemaal engelse bagger.
Ze hadden een mooie historie, maar kunnen het hedentendage niet waarmaken.

En dan ga je down the drain
MikeyMandonderdag 7 april 2005 @ 23:38
Tsjah... Kan niet zeggen dat ik zelf de onbedwingbare behoefte had een Rover te kopen... Maargoed, toch jammer dat er een merk verdwijnt... Ze waren af en toe wel lekker eigenwijs...
Hyperdudedonderdag 7 april 2005 @ 23:38
quote:
Op donderdag 7 april 2005 23:35 schreef Tjabbo het volgende:
Allemaal engelse Italiaanse bagger.
Ze hadden een mooie historie, maar kunnen het hedentendage niet waarmaken.

En dan ga je down the drain
Lancia next?

Mooie ouwe Rover:

Strettodonderdag 7 april 2005 @ 23:43
Rover
MrX1982donderdag 7 april 2005 @ 23:44
Opgeruimd staat netjes

Engelsen en autoindustrie gaat niet echt goed samen
londonertjedonderdag 7 april 2005 @ 23:44
Rovers zijn goeie bakken...maar ja verkeerde modellen op de markt gezet doet je het nek om...

ga zekers binnenkort leuke koopjes vinden in de winkels in de UK tijd om snel me rijbewijs te halen dan maar.
Mikkievrijdag 8 april 2005 @ 00:06
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 80% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 11:54:56 ]
Sigmund_Freudvrijdag 8 april 2005 @ 00:10
ROVER: Roest Overal Voortijdig En Razendsnel.
Cappyvrijdag 8 april 2005 @ 00:14
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 00:10 schreef Sigmund_Freud het volgende:
ROVER: Roest Overal Voortijdig En Razendsnel.
heb je daar zelf een uur over na moeten denken of heb je dat ergens gevonden op google?

On: vindt het wel een beetje jammer... soort van "traditie"gebeuren.Ach het zal wel aan mijn Nostalgie knobbel liggen of gewoon dat ik de meeste moderne auto "stijlen"niet echt kan waarderen..
Xtreemvrijdag 8 april 2005 @ 12:50
quote:
Op donderdag 7 april 2005 23:26 schreef Hyperdude het volgende:
Dan moet je ook maar eens fatsoenlijke otoos maken.
Behalve de 75 hebben ze de laatste 10 jaar volgens mij niets nieuws gemaakt.
Jammer maar helaas.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/4422705.stm
Ohja, van welk geld had men nieuwe auto's moeten ontwikkelen dan?
mx_playervrijdag 8 april 2005 @ 13:11
het geld van BMW
mx_playervrijdag 8 april 2005 @ 13:12
hoe zit het trouwens met MG (en de raceplannen)
johnwoovrijdag 8 april 2005 @ 13:40
Ik ben ook niet echt Rover fan (verre ervan eigenlijk), maar de 220 Turbo Coupe vind ik toch wel een serieus mooie wagen:


Thermovrijdag 8 april 2005 @ 13:41
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 13:12 schreef mx_player het volgende:
hoe zit het trouwens met MG (en de raceplannen)
staat in het artikel he?

MG/Rover is het.
rover dood, mg dood. etc
Topmaatvrijdag 8 april 2005 @ 13:52
Nou gaan ze Alibaba's maken zeker
hermandepermanvrijdag 8 april 2005 @ 14:31
MG vind ik een stuk erger dan Rover...

kijken hoe het gaat lopen met de restwaarde van de huidige rovers....
Klonkvrijdag 8 april 2005 @ 14:32
kut, is het enige woord wat in me opkomt, en dan niet qua auto's maar voor het feit dat ze failliet aan het gaan zijn, is toch een merk met veel historie .....
Paladijnvrijdag 8 april 2005 @ 14:51
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 14:31 schreef hermandeperman het volgende:
MG vind ik een stuk erger dan Rover...

kijken hoe het gaat lopen met de restwaarde van de huidige rovers....
Ik dus andersom Hoewel een MG TF ook erg is.
Voor mijn 618 maakt het verder weinig uit qua restwaarde/onderdelen/etc., maar je zal maar net een 75 gekocht hebben

Overigens zal het mij niets verbazen als die Chinezen nu het hele boeltje kapot laten gaan en alleen de lucratieve onderdelen (en merknamen) opkopen. Not to mention dat je meteen van een shitload te oude/ongewenste werknemers af bent.

Het 'voordeel' wat rover heeft is de (zeer) slechte naam waardoor ook de kwalitatief goede occasions een schappelijke prijs hebben. Het nadeel is helaas deze situatie.
mcintoshvrijdag 8 april 2005 @ 14:55


Ik rij zelf een Rover 620 SI en vind het een hele fijne auto.
Het is echt geen bagger, ding heeft bijna 3 ton op de teller en geen centje pijn. Jammer....
mcintoshvrijdag 8 april 2005 @ 14:56
btw het is nog niet helemaal zeker dat ze stoppen...
Sterke_Yerkevrijdag 8 april 2005 @ 15:02
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 14:55 schreef mcintosh het volgende:
[afbeelding]

Ik rij zelf een Rover 620 SI en vind het een hele fijne auto.
Het is echt geen bagger, ding heeft bijna 3 ton op de teller en geen centje pijn. Jammer....
Dat is ook een Honda accord, alleen met een rover embleempje er op .
MikeyManvrijdag 8 april 2005 @ 15:04
Die rover coupé's zijn inderdaad erg mooi... Vooral die 75
mcintoshvrijdag 8 april 2005 @ 15:17
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 15:02 schreef Sterke_Yerke het volgende:

[..]

Dat is ook een Honda accord, alleen met een rover embleempje er op .
Terechte opmerking
Paladijnvrijdag 8 april 2005 @ 15:17
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 15:02 schreef Sterke_Yerke het volgende:

[Rover 600]
Dat is ook een Honda accord, alleen met een rover embleempje er op .
Een Honda met Rover looks en een Brits interieur, wat wil je nog meer
De onderdelen zijn idd in veel gevallen uitwisselbaar, maar het gaat wel een stap verder dan het Trust-stickertjeplakken.

Over stickertjeplakken gesproken, ik zag laatst nog een Rover 25 met MG motorkap (en *shrug* Rover embleempjes op zowel de achterkant als achter zijn ramen)
StephanLvrijdag 8 april 2005 @ 15:35
LEL op eens heeft iedereen zijn rover uit de kast gehaald, zie ze volop rijden
Nuekvrijdag 8 april 2005 @ 16:11
hihi

* Nuek woont in een straat met een rijke Rover-dealer
Tjabbovrijdag 8 april 2005 @ 16:47
Het autoweek bericht:
quote:

De overnamegesprekken met het Chinese SAIC-concern zijn donderdag definitief stukgelopen. Daarop heeft het management van MG Rover uitstel van betaling aangevraagd. Een faillisement lijkt slechts onafwendbaar.

Onderdelenleveranciers zijn inmiddels gestopt met het leveren van materiaal aan de MG Rover fabriek in Longbridge. Daardoor heeft MG Rover de autoproductie volledig moeten stilleggen.

De Britse overheid zegde eerder deze week nog een overbruggingskrediet van 100 miljoen pond toe, maar Europese regels maken dit onmogelijk. Eén van de eisen van overnamekandidaat SAIC is dat de lening minimaal 2 jaar loopt omdat MG Rover pas na zo´n periode weer winstgevend kan zijn. De wetten van de Europese Unie schrijven echter voor dat dergelijke staatshulp maar 6 maanden mag duren. De Britse overheid heeft inmiddels wel 40 miljoen pond toegezegd voor te onderdelenleveranciers. Die kunnen met deze steun na een eventueel faillisement van MG Rover op zoek naar nieuwe afnemers.

Bij MG Rover werken 6.000 mensen. Bij de toeleveranciers zijn nog eens 10.000 mensen in dienst.
Alexxxxxvrijdag 8 april 2005 @ 17:48
SAIC hoefde het niet

Engelse auto industrie
Alexxxxxvrijdag 8 april 2005 @ 17:49
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 16:11 schreef Nuek het volgende:
hihi

* Nuek woont in een straat met een rijke Rover-dealer
Sinds wanneer word je rijk van een ROver dealerschap?
NightH4wkvrijdag 8 april 2005 @ 17:52
Ben benieuwd wie het merk enzo gaat kopen.
kreischer2000vrijdag 8 april 2005 @ 18:29
Zonde, toch een stuk historie dat verloren zou gaan...
marruuukzaterdag 9 april 2005 @ 02:28
stopt mg ook?
die hadden wel 1 mooi model ofzo
hermandepermanzaterdag 9 april 2005 @ 02:32
quote:
Op zaterdag 9 april 2005 02:28 schreef marruuuk het volgende:
stopt mg ook?
die hadden wel 1 mooi model ofzo
of je leest het topic even door of de link in de OP
marruuukzaterdag 9 april 2005 @ 02:35
pardon
ik was een beetje vermoeid
TC03zaterdag 9 april 2005 @ 11:22
De Rover 75 is toch wel erg mooi vind ik .
DennisMoorezaterdag 9 april 2005 @ 11:28
ZIjn de Range Rover en de Land Rover aparte merken?
Hyperdudezaterdag 9 april 2005 @ 11:29
quote:
Op zaterdag 9 april 2005 11:28 schreef DennisMoore het volgende:
ZIjn de Range Rover en de Land Rover aparte merken?
Die zijn aan Ford verkocht

Ja dus
Sjonnjoopzaterdag 9 april 2005 @ 11:46
RIP Engelse auto industrie
Voor degenen die Rover niks vinden, verdiep je eens in de geschiedenis van het merk, misschien heb je dan een idee wat voor legendarische modellen ze hebben voortgebracht.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/in_pictures/4423865.stm

HPoizaterdag 9 april 2005 @ 11:52
tsja, het ging alleen nog maar bergafwaarts met Rover en MG.
DennisMoorezaterdag 9 april 2005 @ 11:54
quote:
Op zaterdag 9 april 2005 11:46 schreef Sjonnjoop het volgende:

legendarische modellen
En dat valt dus flink tegen, viel me op.
De meeste oude merken hebben mooiere wagens geproduceerd. .
Sjonnjoopzaterdag 9 april 2005 @ 12:36
quote:
Op zaterdag 9 april 2005 11:54 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

En dat valt dus flink tegen, viel me op.
De meeste oude merken hebben mooiere wagens geproduceerd. .
MGB/Fzijn toch wel modellen die iedereen kent en in zeer grote getalen zijn geproduceerd en nog vele jaren rond zullen blijven rijden, de mini is een sysmbool a la VW kever, ruim 40 jaar geproduceerd!
Als je kijkt welke merken in de loop der tijd bij de Rover groep zijn gevoegd is het deel geschidenis wat nu echt afgelopen is nog veel groter

Many car brands that were formerly the property of British Leyland may have passed on to MG Rover. The brands of Alvis, Jaguar and Daimler were sold off by British Leyland before it became Rover Group, and Mini and Land Rover went in the BMW days. But following do not appear to have been sold:

1895 Wolseley
1896 Lanchester
1898 Riley
1903 Standard
1904 Rover
1905 Austin
1912 Morris
1913 Vanden Plas
1923 MG created by Morris
1923 Triumph used as a car brand
1924 BSA used as a car brand
1952 Austin Healey created by Austin
1987 Sterling created as a separate brand in the US by the Rover Group

http://austin-rover.co.uk/
DennisMoorezaterdag 9 april 2005 @ 12:41
Het wordt wel erg onoverzichtelijk met al die overnames en verkopen van merken.

Het merk 'Rover' is m.i. niet erg bijzonder.
Alexxxxxzaterdag 9 april 2005 @ 12:43
Alvis is gaaf


Die Ma(a)k(t)en dit leuke amfibievoertuig
#ANONIEMzaterdag 9 april 2005 @ 13:05


Mijn 214 Si wat doe je
Dualdudezaterdag 9 april 2005 @ 13:15
't is te hopen dat ze nog over genomen worden. De Seventyfive vind ik best een mooie kar
Z.v.Czondag 10 april 2005 @ 02:08
Da's flink balen. Ik dacht dat MG nog wel aardig verkocht. Wellicht dat die Chinezen alsnog de failliete boel opkopen.

Weet iemand trouwens of de slechte financiele situatie te danken was aan BMW die MG/Rover opgekocht had en er weer vandoor ging met de nieuwe mini.
Z.v.Czondag 10 april 2005 @ 02:13
quote:
Over stickertjeplakken gesproken, ik zag laatst nog een Rover 25 met MG motorkap (en *shrug* Rover embleempjes op zowel de achterkant als achter zijn ramen)
Je bedoeld toch hopelijk niet de MG ZR
Joost-mag-het-wetenzondag 10 april 2005 @ 02:58
Als je al zag dat ze zelf al niet meer de nieuwe Mini konden (of mochten tenminste) produceren ...
LangeJanzondag 10 april 2005 @ 17:50
winterapfelzondag 10 april 2005 @ 20:29
quote:
Op zondag 10 april 2005 02:08 schreef Z.v.C het volgende:

Weet iemand trouwens of de slechte financiele situatie te danken was aan BMW die MG/Rover opgekocht had en er weer vandoor ging met de nieuwe mini.
quote:
Op zondag 10 april 2005 02:58 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Als je al zag dat ze zelf al niet meer de nieuwe Mini konden (of mochten tenminste) produceren ...
de financiele situatie van Rover is al tijden lang slecht. Eerst heeft Honda geprobeerd de boel te reorganiseren en nieuwe modellen op de markt te brengen, maar ondanks alle japanse input maakte men nog steeds te weinig auto's met teveel personeel.

Toen heeft Honda de boel weer afgestoten en heeft BMW de boel overgenomen. Er is nog overheids steun bijgekomen etc etc.

BWM heeft ook behoorlijk hun best gedaan, maar Rover bleeft verliezen lijden. Er is toen onder BMW regie de 75 en de mini ontwikkeld en de Land Rover Range Rover.

BMW heeft Land Rover verkocht aan Ford en Rover voor het symbolische bedrag van 1 euro verkocht aan britse investeerders. BMW toen de mini zelf meegenomen.... samen meteen gigantische schuld van Rover. De mini had BMW per slot van rekening zelf ontwikkeld, met hun eigen geld...
Joost-mag-het-wetenzondag 10 april 2005 @ 20:39
quote:
Op zondag 10 april 2005 20:29 schreef winterapfel het volgende:
de financiele situatie van Rover is al tijden lang slecht. Eerst heeft Honda geprobeerd de boel te reorganiseren en nieuwe modellen op de markt te brengen, maar ondanks alle japanse input maakte men nog steeds te weinig auto's met teveel personeel.

Toen heeft Honda de boel weer afgestoten en heeft BMW de boel overgenomen. Er is nog overheids steun bijgekomen etc etc.

BWM heeft ook behoorlijk hun best gedaan, maar Rover bleeft verliezen lijden. Er is toen onder BMW regie de 75 en de mini ontwikkeld en de Land Rover Range Rover.

BMW heeft Land Rover verkocht aan Ford en Rover voor het symbolische bedrag van 1 euro verkocht aan britse investeerders. BMW toen de mini zelf meegenomen.... samen meteen gigantische schuld van Rover. De mini had BMW per slot van rekening zelf ontwikkeld, met hun eigen geld...
Ik heb trouwens nooit gesnapt waarom BMW iets met "Rover" wilde doen, uiteindelijk mikte Rover toch ook op dezelfde doelgroep klanten die ook bij BMW koopt. Het zal hen wel vooral om die "merknaam" van de "Mini" te doen geweest zijn.
En Rover zonder de "mini" en/of de "Land Rover" is toch net zoals je de Golf bij VW ofzo zou gaan weghalen hé.
Op zich is het jammer en ook vreemd, want Rover is toch (zeker in de UK) nog altijd een naam die als een klok klinkt.
Mad-Mattzondag 10 april 2005 @ 22:14
kan niet echt treuren dat Rover weg is, maar van MG vind ik het triester, die hebben toch altijd wel geinige wagens
mcintoshmaandag 11 april 2005 @ 06:23
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 14:56 schreef mcintosh het volgende:
btw het is nog niet helemaal zeker dat ze stoppen...
En zie hier

Autobedrijf Rover lijkt gered
Klonkmaandag 11 april 2005 @ 06:44
tja, of het veel zal helpen zal de tijd moeten uitwijzen, ik hoop uiteraard van wel, maar het lijkt me eerder een leuk gebaar in de verkiezingstijd dan dat het op dit moment helpt.
Tjabbomaandag 11 april 2005 @ 09:26
quote:
Op maandag 11 april 2005 06:23 schreef mcintosh het volgende:

[..]

En zie hier

Autofabrikant MG Rover lijkt gered
Staat te bevragen of dat door mag gaan.
Hier ging het laatst ook al over, en een EU regel verbied geldhulp van de regering aan bedrijven die langer duurt dan een half jaar.

DUs het is de vraag of het wel mág.
Klonkmaandag 11 april 2005 @ 10:56
hoe dan ook het is toch een lapmiddel, met dat geld kunnen lopende rekeningen en de salarisen betaald worden.
MrX1982maandag 11 april 2005 @ 11:26
Uitstel van executie.

Rover is ingehaald door de tijd. Met die gare modellen range
Alexxxxxmaandag 11 april 2005 @ 14:57
Rover heeft het tot dan toe goed lopeende vrachtwagenbedrijf Leyland om zeep geholpen met hun verliezen en dat was alin de jaren '80.. als het voor een bedrijf terecht zou zijn dat ze stoppen,is het rover wel...

maar t blijft jammer...
Tjabbomaandag 11 april 2005 @ 15:16
quote:
Op maandag 11 april 2005 14:57 schreef Alexxxxx het volgende:
Rover heeft het tot dan toe goed lopeende vrachtwagenbedrijf Leyland om zeep geholpen met hun verliezen en dat was alin de jaren '80.. als het voor een bedrijf terecht zou zijn dat ze stoppen,is het rover wel...

maar t blijft jammer...
Kan mij die vrachtwagens wat rotten zeg
ThaFreakmaandag 11 april 2005 @ 15:22
quote:
Op maandag 11 april 2005 10:56 schreef Klonk het volgende:
hoe dan ook het is toch een lapmiddel, met dat geld kunnen lopende rekeningen en de salarisen betaald worden.
quote:

De Britse regering heeft afgelopen zondag besloten MG Rover 6,5 miljoen pond te lenen. Daarmee kan de fabriek een week draaien en zijn de 6.000 banen voor de zeer korte termijn gered.
Het Britse Ministerie van Handel en Industrie is bezig om in snel tempo een voorstel te ontwerpen dat aan het Chinese SAIC-concern kan worden voorgelegd. Vorige week liepen de onderhandelingen tussen SAIC en MG Rover spaak, waarna de autofabrikant uitstel van betaling moest aanvragen. De Britse regering heeft zich bereid verklaard om samen met een afvaardiging van MG Rover naar China te vertrekken om de onderhandelingen snel te hervatten.
Ook de toeleveranciers van MG Rover, waar 10.000 banen op de tocht staan, kunnen steun van de regering ontvangen. Voor deze bedrijven is 40 miljoen pond uitgetrokken. Ondanks die belofte, zijn daar dit weekeinde al de eerste ontslagen gevallen. De BBC heeft het over ´honderden mensen´. De meningen in de regering over het verstrekken van de lening zijn verdeeld. De één is blij dat het om een lening gaat omdat ´het goed is dat er geen cent belastinggeld in failliet bedrijf wordt gestoken´ terwijl de ander vindt dat ´alles in werking moet worden gesteld om de banen bij MG Rover te behouden´.
een weekje maar
Alexxxxxmaandag 11 april 2005 @ 15:29
Ja, mooi is dat Je vraagt om 130 miljoen, en je krijgt 6,5
RRRobertmaandag 11 april 2005 @ 16:09
Ik heb zo'n Rover kwa ontwerp altijd wel bijzonder gevonden. "Mooi" is misschien niet het goede woord, maar toch...



Zo'n Rover 3500 a.k.a. SD1 is toch wel een stoere bak... Schopte het zelfs nog tot auto van het jaar in 1977:

Kolkievrijdag 15 april 2005 @ 00:53
Zat er natuurlijk dik aan te komen! Geen budget voor nieuwe auto's, veel te lage prod.aantallen om de kosten een beetje te smeren, geen interessante samenwerkingsverbanden, uberhaupt geen sterke punten (hoewel MG's wel lekkere scheurmonstertjes zijn). En in deze tijd van snelle ontwikkelingen ben je dan in no-time dood!
Klonkvrijdag 15 april 2005 @ 06:42
na ja, dood zullen ze niet gaan, de chinezen spelen het nu gewoon heel slim, ze vinden de prijs nu te hoog, laten de boel failliet gaan en kunnen dan voor een lage prijs dat er uit pikken wat ze willen hebben.
Klonkvrijdag 15 april 2005 @ 13:40
quote:
MG ROVER LIJKT DEFINITIEF VERLOREN
15-april-2005
Een plan om de overname door het Chinese SAIC alsnog te laten doorgaan is mislukt. De bewindvoerders van MG Rover doen dit weekend de ontslagbrieven voor de werknemers op de post.

Een week geleden vroeg MG Rover uitstel van betaling aan. Toen de Engelse regering nog enkele miljoenen aan noodsteun toezegde, bestond er een kleine kans dat het concern alsnog gered zou worden. Het Chinese SAIC maakte aan die hoop een eind. “We zullen geen gesprekken meer aangaan over een fusie met MG Rover of het uitkopen uit het uitstel van betaling”, liet een woordvoerder van SAIC weten. Een ´aanzienlijk´ aantal werknemers zal daarom dit weekend een ontslagbrief toegestuurd krijgen, meldde bewindvoerder PriceWaterhouseCoopers. “Er is geen realistisch vooruitzicht dat we voldoende nieuwe financiële middelen kunnen verkrijgen en zo de werknemers kunnen behouden.” De vakbonden spreken in een reactie van een ´verpletterende klap´ voor de 6.000 MG Rover-werknemers en de 18.000 personen die een baan hebben bij verschillende toeleveranciers.
bron: www.autovisie.nl
Hyperdudevrijdag 15 april 2005 @ 13:51
En hier nog meer:

http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/4447323.stm
Klonkvrijdag 15 april 2005 @ 14:20
mischien stijfkoppig maar ik kan me echt nauwlijks voorstellen dat een merk als Rover of MG als merk in de vergetelheid raakt.
Alexxxxxvrijdag 15 april 2005 @ 14:29
Je moest eens weten hoeveel merken er al in de vergetelheid zijn geraakt...

MG is toch al eerder dood geweest?
Klonkvrijdag 15 april 2005 @ 14:30
das ook wel waar, eigenlijk gewoon doodzonde, sowieso de merken die rover nog heeft, Riley, Wolsley, kun je nog best wat mee aanvangen.
MikeyManvrijdag 15 april 2005 @ 14:31
Dat dachten ze van Maybach, Spijker, Austin, Horch, Bugatti, Studebaker, DAF, DeSoto, HispanoSuiza, Talbot, Simca, Triumph en vast nog vele anderen ook...

edit: Is het geen Wolseley eigenlijk?
Klonkvrijdag 15 april 2005 @ 14:33
zou best kunnen
Scrutinizervrijdag 15 april 2005 @ 14:35
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 14:31 schreef MikeyMan het volgende:
edit: Is het geen Wolseley eigenlijk?


On-topic: zonde van dat prachtige logo
Klonkvrijdag 15 april 2005 @ 14:35
Maybach: doet het redelijk sucsesvol
Spijker: is bezig, na vertrek van de Bruin even kijken hoe het verder gaat
Bugatti: is bezig, dat ding moet nu toch wel bijna klaar zijn.
Daf: is nog steeds een van de grootste vrachtwagenfabrikanten

tot zover mijn kleine commentaar.
Alexxxxxvrijdag 15 april 2005 @ 14:37
Austin word ook nog gebouwd. Nou ja, het zijn vrachtwagens, en ze worden alleen in Turkije verkocht voro zover ik weet, maar toch... DeSoto is ook nog leverbaar... Maar ja, ook als je een DeSoto wilt hebben moet je behoefte hebben aan een Turkse vrachtwagen...
MikeyManvrijdag 15 april 2005 @ 14:44
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 14:35 schreef Klonk het volgende:
Maybach: doet het redelijk sucsesvol na een jaar of 80
Spijker: is bezig, na vertrek van de Bruin even kijken hoe het verder gaatna een jaar of 80
Bugatti: is bezig, dat ding moet nu toch wel bijna klaar zijn.na een jaar of 40
Daf: is nog steeds een van de grootste vrachtwagenfabrikantenheeft totaal niks meer te maken met de vroegere automobielfabrikant Daf, en al zeker niet een van de grootsten

tot zover mijn kleine commentaar.
Klonkvrijdag 15 april 2005 @ 14:45
alles is welkom.

maar ehmmm, overdrijven is ook een vak
MikeyManvrijdag 15 april 2005 @ 15:00
Mwah, valt mee, laatste oude maybach is uit 41, spijker ging in 25 failliet, bugatti in 47... Scheelt gemiddeld genomen niet heel erg veel
Joost-mag-het-wetenvrijdag 15 april 2005 @ 15:07
Ach, ik denk ook wel dat er ooit nog iemand de naam "Rover" zal kopen hoor. Het klinkt namelijk "bekend" in de oren hé. Kijk maar naar hoe Daewoo nu bv onder de naam "Chevrolet" op de markt komt. Het geeft meteen een héél ander imago aan zo'n Aziatisch merk ...
Hyperdudevrijdag 15 april 2005 @ 15:25
Zo veel kracht heeft een merknaam nou toch ook weer niet volgens mij.
Als je al die (suffe) Bugatti prototypes van de afgelopen 10 jaar bekijkt levert dat nog minder
goede otoos op dan één eigenwijze kerel die zijn naam op een goed product plakt: Pagani.

Als je een goed/superieur product maakt kopen mensen het toch wel.

En al die ouwe Engels namen zeggen weinig meer, die zijn toch al aan het doodbloeden sinds 1970 oid.
Alexxxxxvrijdag 15 april 2005 @ 15:29

Goed product, die tortellini
Hyperdudevrijdag 15 april 2005 @ 15:37
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 15:29 schreef Alexxxxx het volgende:
[afbeelding]
Goed product, die tortellini
Ken je nou wel alle obscure stoomgestookte vrachtwagenmerkjes uit Oezbekistan en nu juist ff niet die otoo van meneer Pagani?

Rare Fries

NB Pagani tortellini zijn erg lekkûr
Alexxxxxvrijdag 15 april 2005 @ 15:40
Tuurlijk ken ik de Pagani wel Maar ik vind het gewoon grappig dat het ook een bekend pasta merk is
Jaydeemvrijdag 15 april 2005 @ 18:42
die duim naar beneden voor het topic had omhoog moeten staan
Joost-mag-het-wetenvrijdag 15 april 2005 @ 19:01
Richie_Richvrijdag 15 april 2005 @ 21:57
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 12:50 schreef Xtreem het volgende:

[..]

Ohja, van welk geld had men nieuwe auto's moeten ontwikkelen dan?
Staatssubsidie, zoals VW/OPEL ook overiend is gehouden door de Duitse staat.

Oneerlijke concurrentie feitelijk
Hyperdudevrijdag 15 april 2005 @ 23:03
overbodig

[ Bericht 90% gewijzigd door Hyperdude op 16-04-2005 08:06:57 ]
Richie_Richvrijdag 15 april 2005 @ 23:29
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 15:25 schreef Hyperdude het volgende:
Zo veel kracht heeft een merknaam nou toch ook weer niet volgens mij.
Als je al die (suffe) Bugatti prototypes van de afgelopen 10 jaar bekijkt levert dat nog minder
goede otoos op dan één eigenwijze kerel die zijn naam op een goed product plakt: Pagani.

Als je een goed/superieur product maakt kopen mensen het toch wel.
Juist je merknaam verkoopt een auto. Zoals Montezomolo (oid, iig die voormalige Farrari CEO) al eens zei: Wij verkopen geen auto, maar een image.

Pagani verkoopt voor geen meter, Spyker verkeert ook al in moeilijk vaarwater ivm investeringsproblemen. Veel (pers)aandacht hoeft niet te betekenen dat iets succesvol is. De McLaren F1 is ok behoorlijk verliesgevend geweest.

Het laatste supercar merk wat zich er tussen heeft weten te worstelen is volgens mij Lamborghini. Dan praten we over 30/40 jaar geleden.

(dit dus n.a.v. jouw Pagani verhaal)
Klonkvrijdag 15 april 2005 @ 23:34
quote:
toch moeilijk een topic helemaal lezen, plaatje heeft er al een keer gestaan en nog in een betere uitvoering ook
Hyperdudezaterdag 16 april 2005 @ 08:14
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 23:34 schreef Klonk het volgende:

[..]

toch moeilijk een topic helemaal lezen, plaatje heeft er al een keer gestaan en nog in een betere uitvoering ook
Heb je gelijk in.
Ben toevallig TS; maar dat hele Rover kan me niet echt boeien.

NB ik had me plaatje zelf gemaakt/soept dus dat telt niet

Over and out!
Klonkzaterdag 16 april 2005 @ 11:00
whehehe, foutje enzo

Ik las net in de krant dat er in eerste instantie 5000 man op straat worden gezet, ik kan me geen grotere groep herinneren die in een klap op straat worden gezet.
Theebagzaterdag 16 april 2005 @ 12:48
Renault Vilvoorde, hoeveel waren er toen op straat gezet ?
Het is gewoon een drama voor al die families.
Joost-mag-het-wetenzaterdag 16 april 2005 @ 13:10
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 12:48 schreef Theebag het volgende:
Renault Vilvoorde, hoeveel waren er toen op straat gezet ?
Het is gewoon een drama voor al die families.
Een 3000-tal , geloof ik ... (al schijnen een groot deel daarvan wel terug werk gevonden te hebben in vooral de Volvo fabrieken nabij Gent)
Sigmund_Freudzaterdag 16 april 2005 @ 14:34
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 00:14 schreef Cappy het volgende:

[..]

heb je daar zelf een uur over na moeten denken of heb je dat ergens gevonden op google?
Joost-mag-het-wetenzaterdag 16 april 2005 @ 14:44

Richie_Richzaterdag 16 april 2005 @ 19:31
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 11:00 schreef Klonk het volgende:
whehehe, foutje enzo

Ik las net in de krant dat er in eerste instantie 5000 man op straat worden gezet, ik kan me geen grotere groep herinneren die in een klap op straat worden gezet.
GM onlangs nog 10.000
Klonkzaterdag 16 april 2005 @ 19:34
die 10.000 was toch laatst in duitsland alleen maar sprake van, kan me niet herinneren dat dat ook is doorgegaan.
Alexxxxxzondag 17 april 2005 @ 11:31
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 23:29 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

Juist je merknaam verkoopt een auto. Zoals Montezomolo (oid, iig die voormalige Farrari CEO) al eens zei: Wij verkopen geen auto, maar een image.

Pagani verkoopt voor geen meter, Spyker verkeert ook al in moeilijk vaarwater ivm investeringsproblemen. Veel (pers)aandacht hoeft niet te betekenen dat iets succesvol is. De McLaren F1 is ok behoorlijk verliesgevend geweest.

Het laatste supercar merk wat zich er tussen heeft weten te worstelen is volgens mij Lamborghini. Dan praten we over 30/40 jaar geleden.

(dit dus n.a.v. jouw Pagani verhaal)
Ter illustratie van jou verhaal refereer ik even naar OSCA en Maserati
Richie_Richzondag 17 april 2005 @ 18:42
quote:
Op zondag 17 april 2005 11:31 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Ter illustratie van jou verhaal refereer ik even naar OSCA en Maserati
?
Alexxxxxmaandag 18 april 2005 @ 15:35
gebroeders Maserati richten bedrijf op. Mooi spul.
Gebroeder Maserati krijgen na een tijdje ruzie met de rest van de zaak.
Gebroeders Maserati starten een nieuwe sprtwagenfabriek.
Gebroeders maserati mogen hun eigen achternaam niet gebruiken, die is van hun oud-collega's
Gebroeders Maserati noemen hun nieuwe fabriek OSCA.
Zelfde mensen, zelfde soort auto's en toch kent iedereen Maserati, en slechts een beperkte groep mensen OSCA.
Richie_Richmaandag 18 april 2005 @ 19:10
quote:
Op maandag 18 april 2005 15:35 schreef Alexxxxx het volgende:
gebroeders Maserati richten bedrijf op. Mooi spul.
Gebroeder Maserati krijgen na een tijdje ruzie met de rest van de zaak.
Gebroeders Maserati starten een nieuwe sprtwagenfabriek.
Gebroeders maserati mogen hun eigen achternaam niet gebruiken, die is van hun oud-collega's
Gebroeders Maserati noemen hun nieuwe fabriek OSCA.
Zelfde mensen, zelfde soort auto's en toch kent iedereen Maserati, en slechts een beperkte groep mensen OSCA.
Oh ok, wist ik dus niet

OSCA is nooit een succes geworden zeker
Stuartmaandag 18 april 2005 @ 19:22
Jammer dat het stopt
Klonkwoensdag 27 april 2005 @ 16:56
Niets aan toe te voegen, als de dealers dit doen, dan is het voor mijn gevoel reddeloos verloren....
quote:
Op 27 april 2005 heeft de rechtbank de Nederlandse importeurs van MG Rover failliet verklaar. Dit gebeurde op verzoek van de Vereniging van MG Rover Dealers.

Dit is gedaan om een Nederlandse curator benoemd te krijgen, die de belangen voor de Nederlandse crediteuren beter kan behartigen dan de zogenaamde Engelse administrators.
Daarnaast stelt de dealerorganisatie alles in het werk om de dienstverlening naar MG Rover klanten in stand te houden. Zo zijn er zijn verschillende klanten die auto’s hebben besteld die nog niet zijn uitgeleverd. De MG Rover dealers doen hun uiterste best deze auto’s alsnog uitgeleverd te krijgen. Tussen de dealers onderling is een ‘pool’ opgezet, waardoor het wellicht mogelijk is een nieuwe Rover of MG te leveren uit de voorraad van een collega MG Rover dealer.
De garantie op de nieuwe auto’s is verstrekt door de fabrikant die niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, naar het zich nu laat aanzien. Voor nog uit te leveren auto’s wordt een dealergarantie afgegeven, met nagenoeg dezelfde voorwaarden als de fabrieksgarantie. Voor het bestaande wagenpark wordt nog naar een oplossing gezocht.
De aanvoer van reserveonderdelen zal waarschijnlijk geen problemen opleveren, omdat deze in het verleden door MG Rover al is ondergebracht bij Caterpillar. Deze firma blijft de dealers ook nu en in de toekomst voorzien van alle benodigde onderdelen.
De laatste maanden is een aantal auto’s afgeleverd met een drie jaar gratis-onderhoudsgarantie van MG Rover Nederland. De importeur kan echter niet meer aan haar verplichtingen voldoen, maar iedere MG Rover dealer zal hierover in overleg met de klant tot een redelijke oplossing trachten te komen.
bron: www.autoweek.nl
Wokkel1982woensdag 27 april 2005 @ 17:39
Het is gewoon een feit dat er veel teveel werknemers in dienst waren en ze dit de das om deed.
En dan ook nog eens de technologie die(in de meeste gevallen) achterloopt in de UK.
Dit zie je bijv. ook bij Corus die gefuseerd is met een partner uit de UK.

Groot Britanie was natuurlijk het eerste land dat geindustrialiseerd raakte en ik heb het idee dat ze veel te lang aan die 'ouderwetse' normen houden.
JMrulesdonderdag 28 april 2005 @ 10:48
Tis jammer maar helaas..... Tegenwoordig is de automarkt helaas teveel gefocused op huisvrouwen die graaag in leuke/schattige/vooral veel stinkend plastic/kleine prutsautootjes willen rijden die 1:30 halen op een liter benzine ((sorry maar moest er ff uit ))

Rijdt zelf in een Rover 420 SLI en ben er zeer tevreden over. Waarom gekocht: Omdat het 90 % Honda Accord onderdelen zijn en het 2 liter blokje in het vooronder is ook van Honda, en dat voel je ook . In tegenstelling tot een duurdere en zwaardere Accord krijg je gewoon veel voor je geld: Mooiere afwerking, ABS, airbags, Airco enz. Af-fabriek alarm is van Gemini en staat goed bekend. wat me over de streep trok om em te kopen: Het was ZEKER geen Golf of ander smaakloze auto waar er meer van bestaan dan insecten op mijn voorruit.

Verder: Natuurlijk zou ik ook liever een RS6 rijden met 450 pk standaard uit de fabriek maar totdat ik me diep in mijn reet laat naaien door mijn baas voor een FLINKE opslag zal dat er zeker niet inzitten helaas.
Alexxxxxvrijdag 29 april 2005 @ 10:13
Er was een Iraans bedrijf dat MG Rover graag wilde kopen.. Maar teon ze de financiele situatie zagen haakten ze direct af

In mijn vrachtwagenencyclopedie heb ik bij Rover maar 2005 als eindjaar gezet
Klonkvrijdag 29 april 2005 @ 15:41
ik hoop dat je voor 1 keer ongelijk hebt
MikeyManvrijdag 29 april 2005 @ 15:44
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 10:13 schreef Alexxxxx het volgende:
Er was een Iraans bedrijf dat MG Rover graag wilde kopen.. Maar teon ze de financiele situatie zagen haakten ze direct af

In mijn vrachtwagenencyclopedie heb ik bij Rover maar 2005 als eindjaar gezet
Hoeveel vrachtwagens maakt(e) Rover dan helemaal?
Alexxxxxvrijdag 29 april 2005 @ 16:58
Allemaal onduidelijkheid over de ROver vrachtwagens. Ik weet alleen dat ze zo rond 1910 de eerste vrachtwagen bouwden. En daarna hoor je pas weer in de jaren '70 iets, met de Freight Rover, beter bekend als Leyland Sherpa, daarna als DAF 400 en nu als LDV...

Maar ik denk dat ik geen brief hoef te sturen om opheldering te vragen... Eerder voor een prikje het bedrijfsarchief opkopen of zo...
Paladijnvrijdag 27 mei 2005 @ 12:40
Nog triester, Nederlands Rover nieuws trouwens: De mensen die vlak voor het faillisement een MG of Rover gekocht hebben worden redelijk hard genaaid door de situatie.

bron: http://www.rover-hofstee.nl/index_mg_rover.php
quote:
Laatste nieuws
Afgelopen dinsdag 24 mei heeft de rechtbank te Rotterdam het verzoek tot vrijgave van de auto´s die in de haven van Rotterdam staan en betaald zijn door de dealers afgewezen.
Het bizarre doet zich nu voor, dat de dealers de auto´s die financieel reeds hun eigendom zijn terug kunnen kopen middels een interne veiling van de curator.
Gezien een aantal andere autoproducenten ook niet helemaal lekker lopen belooft dat nog wat voor de toekomst.
DennisMoorevrijdag 27 mei 2005 @ 20:22
BBC2 nu.
Hyperdudevrijdag 27 mei 2005 @ 20:27
thx
Paladijnvrijdag 27 mei 2005 @ 22:58
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 20:22 schreef DennisMoore het volgende:
BBC2 nu.
Helaas gemist, zaten er nog interesante/opvallende stukken in?

Ik heb wel begrepen dat zo'n beetje alles bij Rover eigendom was van andere bedrijven - dus om een Rover in elkaar te zetten moesten andere bedrijven betaald worden voor licenties. Zelfs de MG en Rover merknamen zouden nog eigendom zijn van BMW.
SynXteRzaterdag 28 mei 2005 @ 08:59
quote:
Op zaterdag 9 april 2005 11:28 schreef DennisMoore het volgende:
ZIjn de Range Rover en de Land Rover aparte merken?
Land Rover is altijd al van ford geweest... het is geen onderdeel van Rover
Paladijnzaterdag 28 mei 2005 @ 09:19
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 08:59 schreef SynXteR het volgende:
Land Rover is altijd al van ford geweest... het is geen onderdeel van Rover
Als 'altijd' tussen nu en 5 jaar geleden ligt wel ja.
Land Rover is aan Ford verkocht door BMW rond 2000, daarvoor was het onderdeel van Rover.
De_Hertogzaterdag 28 mei 2005 @ 12:14
Eigenlijk is Rover (of de Britse auto-industrie) al tijden verloren. De laatste jaren werd het merk al over en weer verkocht, winstgevende/interessante dingen zoals Land Rover en Mini weg gehaald, enzovoorts. Laatst een keer het boek "Car Wars" gelezen, waarin ze het in de jaren '70 al hadden over het 'falliet van de Britse auto-industrie (British Leyland). En het is inderdaad jammer, maar er zijn zo veel merken met een rijke historie verdwenen of min of meer verdwenen (DAF, Tatra, NSU, noem maar op) En wie weet komt Rover (of MG of Triumph) ooit nog wel een keer terug...
Alexxxxxzaterdag 28 mei 2005 @ 19:11
Tatra beschouwt zichzelf nog steeds als personenwagenfabrikant btw Dus het zou me neits verbazen als ze binnen een paar jaar met een personenwagen komen. Ze hebben nu in ieder geval het geld om te ontwikkelen, met Terex als eigenaar.
misteriksmaandag 30 mei 2005 @ 23:45
Voor de britten zou ik het niet doen; maar een stuk autogeschiedenis gaat hier heel jammer teloor
De_Hertogmaandag 30 mei 2005 @ 23:48
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 19:11 schreef Alexxxxx het volgende:
Tatra beschouwt zichzelf nog steeds als personenwagenfabrikant btw Dus het zou me neits verbazen als ze binnen een paar jaar met een personenwagen komen. Ze hebben nu in ieder geval het geld om te ontwikkelen, met Terex als eigenaar.
Dat zou leuk zijn - maar op de site zie ik hier weinig van. Zijn er bronnen voor deze informatie? Een nieuwe Tatra lijkt mij in ieder geval leuk. Maar ik hoop dan ook later, ooit nog eens, een T603 te kopen
Joost-mag-het-wetendinsdag 31 mei 2005 @ 00:04
quote:
Op maandag 30 mei 2005 23:48 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Dat zou leuk zijn - maar op de site zie ik hier weinig van. Zijn er bronnen voor deze informatie? Een nieuwe Tatra lijkt mij in ieder geval leuk. Maar ik hoop dan ook later, ooit nog eens, een T603 te kopen
Of een MTX Tatra V8

Alexxxxxdinsdag 31 mei 2005 @ 12:54
quote:
Op maandag 30 mei 2005 23:48 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Dat zou leuk zijn - maar op de site zie ik hier weinig van. Zijn er bronnen voor deze informatie? Een nieuwe Tatra lijkt mij in ieder geval leuk. Maar ik hoop dan ook later, ooit nog eens, een T603 te kopen
Ik heb een stapeltje pers-CD-ROMs van Tatra gekregen, en daarop noemen ze zich nog een autofabrikant Met mooie promofilmpjes en zo. Filmpje uit 2003.
De_Hertogdinsdag 31 mei 2005 @ 17:17
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 12:54 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Ik heb een stapeltje pers-CD-ROMs van Tatra gekregen, en daarop noemen ze zich nog een autofabrikant Met mooie promofilmpjes en zo. Filmpje uit 2003.


Leuke filmpjes? Over hun autos, ook van vroeger? Doe je er nog iets mee? Of heb je een brander?
Klonkdinsdag 31 mei 2005 @ 17:19
dat zelfde wou ik ook net vragen
Sjonnjoopdinsdag 31 mei 2005 @ 22:09
Guys tis een Rover topic
Tjabbowoensdag 1 juni 2005 @ 00:07
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 22:09 schreef Sjonnjoop het volgende:
Guys tis een Rover topic
Wat hij zegt.
Alexxxxxwoensdag 1 juni 2005 @ 19:44
Daarom heeft hertog een mail en klonk mag me ook mailen als ie wil
Om ontopic te gaan: in de autoweek die vanaf vandaag in de winkels ligt staat een interessant artikel over Rover Nooit geweten dat deze Rover dezelfde is als die de moderne fiets uit heeft gevonden
Hyperdudevrijdag 1 juli 2005 @ 10:23
quote:
Chinezen gaan Rover 75 bouwen 30-6-2005
Eind 2006 wil Shanghai Automotive Industry Corp (SAIC) de Chinese variant van de Rover 75 uitbrengen. Dat meldt Automotive News Europe. Het wordt de eerste auto van SAIC die onder eigen merknaam wordt uitgebracht, tot nu toe bouwde het bedrijf auto’s voor General Motors en Volkswagen.

SAIC zou de rechten op het ontwerp van de 75 en de 25 hebben gekocht voordat MG Rover in de financiële problemen raakte. Ook zouden de Chinezen een aantal nieuwe motorontwerpen hebben gekocht van de Britse autofabrikant.

In Engeland zijn enige tientallen voormalige werknemers van de ontwerpafdeling van MG Rover ingehuurd, die SAIC moeten helpen met de nodige aanpassingen van het Britse ontwerp. Zo zou onder meer de wielophanging stugger moeten worden voor de Chinese markt.
BRON

Die Chinezen moeten van dat BMW onderstel afblijven
Alexxxxxvrijdag 1 juli 2005 @ 16:07
Huh? Eerste Shanghai onder eigen naam? Gaat lleen over personenwagens zeker? Want qua vrachtwagenmerk zijn er 3 die Shanghai heten
Joost-mag-het-wetenvrijdag 1 juli 2005 @ 16:25
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 16:07 schreef Alexxxxx het volgende:
Huh? Eerste Shanghai onder eigen naam? Gaat lleen over personenwagens zeker? Want qua vrachtwagenmerk zijn er 3 die Shanghai heten
Staat toch letterlijk in het bericht ? Het wordt de eerste AUTO die ...
Alexxxxxvrijdag 1 juli 2005 @ 16:46
Automobiel --> zelfbewegend voertuig
Joost-mag-het-wetenvrijdag 1 juli 2005 @ 17:23
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 16:46 schreef Alexxxxx het volgende:
Automobiel --> zelfbewegend voertuig
Je bent toch slim genoeg om te weten dat men met een auto een personenwagen en geen vrachtwagen bedoelt hé ... Anders had men wel "voertuig" ofzo gebruikt in die tekst ...
edje34vrijdag 1 juli 2005 @ 17:23
Sjonnjoopzondag 24 juli 2005 @ 13:13
It giet oan

Chinese carmaker Nanjing Automotive has secured ownership of MG Rover for an unknown sum, after a three-way bidding battle spread over three months.

It was one of two Chinese companies trying to buy the assets of MG Rover, the other being Shanghai Automotive.

Although Nanjing was the smaller firm it secured a deal with administrators PriceWaterhouseCoopers (PwC) on Friday.

"Nanjing will now begin to take control of the assets and develop its plans for the future," said Tony Lomas of PwC.

The news is a blow for UK businessman David James, whose Kimber group had put in two bids to buy parts of Rover.

Earlier this week Mr James, the company-recovery specialist who helped revive the Millennium Dome, told the BBC the combined value of his bid would be about £40m.

Technical facility

Joint administrator Mr Lomas said Nanjing intended to relocate the engine plant and some car production plant to China but to "retain some car production plant in the UK".

He added that Nanjing, China's oldest carmaker, also planned to develop an R&D and technical facility in the UK.


Nanjing Corporation intends to begin to hire staff to assist it in implementing and developing its strategy
Tony Lomas, PwC administrator

Cautious welcome for Rover sale

It is still not known how many workers Nanjing will employ. But according to the BBC's Nils Blythe if Nanjing's proposed long-term plans come to fruition it could create 2,000 jobs in the UK.

Geoffrey Robinson, Labour MP for Coventry North West and former boss of Jaguar, told BBC Radio 4's Today programme the deal "seems fraught with difficulties".

"We can only wish them luck but they are a very small company and they will face formidable difficulties."

Hiring staff

For a transitional period a rump workforce will continue to be employed by MG Rover Group and engine maker Powertrain.


It is not really a surprise that one of the Chinese bidders has won as they were looking to buy the whole operation
Dr David Bailey, University of Birmingham business school

They will assist the administrators as they have for the last three-and-a-half months, following the demise of Rover in early April when it ran out of money after a proposed tie-up with SAIC collapsed.

"In the meantime Nanjing Automobile (Group) Corporation intends to begin to hire staff to assist it in implementing and developing its strategy," Mr Lomas said.

Nanjing had been close to winning the bidding war a week ago, but SAIC then came back with another offer, and Mr James put in his offers this week.

"It is not really a surprise that one of the Chinese bidders has won as they were looking to buy the whole operation," Dr David Bailey, of the University of Birmingham's business school told the BBC.

"However some had thought that Shanghai was the front runner given the previous proposed tie-up with Rover and the fact they had bought some of the copyrights."

Production plans

Nanjing had earlier said it wanted to restart car production in the West Midlands, but may look to use other sites as well as the former Rover site at Longbridge in Birmingham.


There is no doubt in our mind that on first viewing the SAIC proposals appeared to suggest more jobs for Britain
Tony Woodley, general secretary T&G union

Cars will be built under the MG marque and may include sports models and small and medium sized vehicles.

However, it also previously expressed plans to shift production of small and medium-sized cars to China, and then export kits to the UK for final assembly.

That has lead the T&G union to fear the Chinese company may not maintain substantial production in the UK.

MG sports car
Nanjing hopes to build on the MG marque

"Having viewed both the Nanjing and SAIC bids, there is no doubt in our mind that on first viewing the SAIC proposals appeared to suggest more jobs for Britain, " Tony Woodley, general secretary of the union said on Friday.

He said the union would now look to make "urgent contact" with Nanjing for talks on jobs.

Nanjing has indicated before it plans to use MG as its main marque in Europe while developing other MG Rover brands, such as Austin, elsewhere.

Arup has been advising Nanjing on the proposed deal and chairman John Miles said: "The fact that Nanjing has bought the entirety of MG is an indication of their bigger intention to become a global automotive company."

Property rights

However, Nanjing's successful bid could start a prolonged legal battle.

SAIC bought the intellectual property rights to sell the Rover 25 and 75 models in China during a previous attempt to take over the carmaker.


Nanjing facts
Founded in Jiangsu in 1947
China's oldest carmaker
Makes cars, trucks, buses
Has 16,000 employees
Previous Fiat partnership
Hopes to sell 300,000 vehicles by 2006

Nanjing had previously rejected any claims that SAIC's ownership of the rights to the Rover 25 and 75 engines would affect its plans.

And Honda - which owned the rights to some of MG Rover's technology - has repossessed equipment and blueprints, making it more difficult for any buyer to restart production of the Rover 45 - based on the Honda Civic - or MG ZS models.

"It is an interesting legal position, maybe Nanjing think they can make MG models of the 25 and 75," said Dr Bailey.

"There could still be some tie-up between the two Chinese firms. After all, earlier in the year when MG Rover and SAIC were having talks Nanjing had planned to be a joint partner in that."

http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/4708739.stm
Alexxxxxzondag 24 juli 2005 @ 13:28
MG/Rover verkocht aan Nanjing Automotive