abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29065892
Volgens Nu.nl
Uitgegeven: 22 juli 2005 20:56
LONDEN - De failliete Britse autofabrikant MG Rover is verkocht aan het Chinese bedrijf Nanjing Automotive. Dat hebben bewindvoerders meegedeeld, zo meldde het Britse persbureau Press Association vrijdagavond.

MG Rover moest in april uitstel van betaling aanvragen na het mislukken van onderhandelingen over een overname door een andere Chinese onderneming, Shanghai Automotive Industry Company. Dat bedrijf toonde deze maand opnieuw belangstelling, net als een consortium onder leiding van de Britse zakenman David James.


Autointernationaal meldt hetzelfde:
MG Rover is verkocht!
22-7-2005 21:30

Autointernationaal kan u als eerste autonieuws website ter wereld melden dat de Chinese autoproducent Nanjing MG Rover in handen heeft gekregen. In de strijd met SAIC en de 'Kimber groep' van David James is deze relatief kleine autoproducent als winnaar uit de strijd gekomen. Nanjing heeft 75 à 150 miljoen euro voor MG Rover betaald.

Nanjing kan nu bepalen wat zij met de inventaris van MG Rover zal gaan doen en hoe zij MG Rover wil gaan integreren in haar mondiale expansieplannen. De productie van de modellen 25/ZR en 75/ZT verhuist waarschijnlijk naar China, de MG TF zal in Longbridge gebouwd blijven worden en in deze fabriek zal ook de 75/ZT voor de Europese markt worden geassembleerd (met in China vervaardigde onderdelen). Ook de motorenfabriek wordt overgebracht naar China. Nanjing heeft toegezegd een Brits onderzoek en ontwikkelingscentrum te zullen openen. Het is niet bekend hoeveel banen Nanjing in Groot-Brittannië denkt te creëren. De vakbonden zijn wat teleurgesteld omdat zij liever SAIC als koper hadden gezien. Dit Chinese bedrijf had toegezegd minimaal 3.000 arbeidsplaatsen te zullen creëren, nu Nanjing de touwtjes in handen krijgt zullen het er hooguit 2.000 zijn. Nanjing wil de 25/ZR en 75/ZT enkel over het MG label verkopen. "Wij gaan het merk MG eindelijk de aandacht geven die het verdient", zo liet een woordvoerder vanavond weten. Voor de merknaam Rover heeft zij geen belangstelling. Voor de thuismarkt, en mogelijk voor andere Aziatische landen, zal de naam Austin gebruikt gaan worden. Eerste stap is echter het aangaan van een juridisch gevecht met SAIC, dat claimt de productierechten van de 25/ZR en 75/ZT in handen te hebben. Herstart van de productie van de 45/ZS zit er niet in omdat Honda (de 45/ZS is afgeleid van hun Civic 5drs.) dit verhinderd heeft (zie het persbericht van vanmorgen 9:30 uur).

De uitkomst is een tegenslag voor zowel David James, die afgelopen week erg zijn best had gedaan om MG Rover 'Brits' te houden, en SAIC partner Martin Leach wiens handen jeuken om weer in de autobranche aan de slag te gaan. Curator PricewaterhouseCoopers heeft echter door laten schemeren dat de condities en het geboden bedrag van SAIC minder gunstig waren dan die van Nanjing. Aanvankelijk had SAIC enkel interesse in de motorenfabriek. Onder druk van concurrent Nanjing breidde zij dit uit tot een bod op het hele bedrijf, maar SAIC deed dit blijkbaar met te weinig enthousiasme.


Autointernationaal heeft ook al een paar schetsen voor toekomstige MG's die door Nanjing ontwikkeld zullen gaan worden. Helaas verdwijnt de naam Rover mogelijk omdat deze nog steeds in bezit is van BMW (ja, Rover betaalde BMW om de eigen merknaam op de auto's te mogen zetten). Het is in ieder geval goed nieuws dat de naam MG blijft bestaan en de oude naam Austin weer terugkomt. Nou is het alleen nog afwachten of de chinese auto's kwalitatief op goed niveau zitten.

[ Bericht 1% gewijzigd door Paladijn op 23-07-2005 17:12:49 (quotjes ff gefixed) ]
Sic nos rodunt omnes gentes et sic erimus egentes. Qui nos rodunt confundantur et cum iustis non scribantur.
Leuke Android apps van Little Blue Frog. Blog Carbagerun verslagen team 9000 - Spijker
pi_29065975
Goede zaak dat MG behouden lijkt te blijken. De TF en ZT rijden namelijk errrug lekker!

Rover als merknaam is beslist niet sterk meer, maar een paar nieuwe modellen zouden dat kunnen veranderen. Goede zaak dat de 25 en 45 uit productie blijven, dat was echt vleesch nog visch.
Be careful what you wish...You just might get it.
pi_29081670
Nanjing bowt de oude IVECO Daily in licentie



Ze hebben dus al ervaring met het bouwen van wat 'mindere' Europese voertuigen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')