abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26066602
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 10:13 schreef heiden6 het volgende:
35% is officieel gezien. Mijn vader is ook 'officieeel katholiek', en die is net zo heidens als ik. Dat geldt voor veel mensen, zeker babyboomers, dus zo'n statistiekje zegt niets. Je kunt mensen beter zelf vragen wat ze vinden, dan wat ze ooit opgelegd hebben gekregen.
In diverse landen in Noordwest-Europa zijn de percentages katholieken op de totale bevolking nog veel kleiner - maar daar zijn de staatshoofden kennelijk wat minder kneuterig, want die zijn wel zelf in Rome of hebben op z'n minst een gedegen delegatie gestuurd.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  vrijdag 8 april 2005 @ 10:19:40 #77
33189 RM-rf
1/998001
pi_26066638
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 08:28 schreef Zzyzx het volgende:

[..]

Omdat een zooi oubollige katho's in Nederland het niet kunnen verkroppen dat de Oranjes niet katholiek zijn en er een hoop Nederlanders domme koeien zijn en dat na gaan praten.
Joepie, gaan we dr een geloofsstrijd van maken ...?
Of een geloofsstrijd van 4 eeuwen terug nu oprakelen (ondanks alle legendes van 'geloofsvrijheid' in nederland, zijn katholeieken hier wel vervolgd geweest, kerken verboden en priesters vermoord, omdat ze hun geloof uitoefenden ... die 'oorlog tegen katholieken', zelf was natuurlijk vooral omdat de hollandse kooplieden de belasting van Alva niet wilden betalen, de tiende penning... niks met hoogstaande principiele doelen)

Zou je gelijk een aanhanger moeten zijn van dat geloof, als je bij die begrafenis bent... nee hoor, Bush is geen katholiek, Prins Charles niet, de koningin van Noorwegen, de koning van Jordanie, De president van Iran ...

Die begrafenis is wel een zeker diplomatiek ijkpunt binnen de wereldpolitiek (zelfs al is het voornamelijk een herinnering aan vergane glorie, de 80'er jaren, val van de muur, mensenrechten in zuid-amerika), eigenlijk niet echt een moment om voor eigen parochie te gaan preken en aloude godsdienststrijden op te gaan rekelen, dat komt heel erg provinciaal over ...

Het zwitserse kanton Geneve (hoofdzetel van de wereldraad voor kerken, vroeger woonoord van Calvijn en toevluchtsoord voor vervolgde protestanten) weigert ook de vlaggen halfstok te hangen en heeft bewust verordend dat alle officiele vlaggen in de top van de mast moeten...
Typisch dat weer de boerse en provinciale zwitserse, en de nederlandse Oranjes opeens zo stijfkoppig gaan doen, en met hun rug naar de rest toe gaan zitten en boos kijken: 'wij doen daar niet aan mee'

Natuurlijk zijn er allerlei 'excuus-redenen' te bedenken, en de griffo's in de bible-belt vinden dat heel aanvaardbaar, maar juist door de opvallende afwezigheid van de koningin, of minstens een officiele afvaardiging van ook het koningshuis, geeft het koningshuis een slecht teken ...
een teken dat men in NL geen diplomatie begrijpt en niet open staat voor een constructieve dialoog ..:
Dat zijn overigens ook de belangrijkste kritieken op de katholieke kerk de laatste 30 jaar, maar die kunnen hooguit verdwijnen als er een constructieve en open dialoog komt .. niet mensen opeens vast gaan houden aan conservatieve ideeen: 'omdat we dat nog nooit gedaan hebben, dus is dat ook geen optie om dat nu te doen'.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_26066680
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 10:17 schreef pyl het volgende:

[..]

In diverse landen in Noordwest-Europa zijn de percentages katholieken op de totale bevolking nog veel kleiner - maar daar zijn de staatshoofden kennelijk wat minder kneuterig, want die zijn wel zelf in Rome of hebben op z'n minst een gedegen delegatie gestuurd.
Ik vind het juist goed dat Bea en familie zich niet laten schikken naar de mening van de rest van de planeet. Of ze nu wel of niet gaan.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_26066737
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 10:21 schreef heiden6 het volgende:
Ik vind het juist goed dat Bea en familie zich niet laten schikken naar de mening van de rest van de planeet. Of ze nu wel of niet gaan.
Da's uiteraard je goed recht, maar je zult er dan toch niet vreemd van opkijken dat anderen die houding (van Bea, bedoel ik) als een affront beschouwen.
pi_26066762
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 10:25 schreef pyl het volgende:

affront
Wat is er mis met het woord 'belediging'???
pi_26066798
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 10:26 schreef TheMassive het volgende:
Wat is er mis met het woord 'belediging'???
Niets. Is een synoniem, net als krenking, kwetsing, schoffering.
pi_26066902
Die 35% worden vertegenwoordigd door de minister-president, als dat niet voldoende is voor ze dan staat het ze vrij daarover hun ongenoegen te uitten via de stembus.
einde quote

Bespottelijk. Misschien moeten we de begrafenis van de Paus , dan maar na onze verkiezingen herhalen ?
je wordt steeds meer een wandelende caricatuur van en Frits Bom. Alles denken te weten , maar continu lariekoek verkopen.

Nog nooit was een Nederlands staatshoofd bij een begrafenis van een Paus, dus waarom een goede traditie verbreken? Inplaats dat men even over deze traditie nadenkt blijven we liever bot.

Deze Traditie vloeit rechtsstreeks voort uit de verheven status die het Protestantisme in Nederland dacht te hebben. Officieel Nederland dulde het Katolicisme. Niet meer niet minder. Het koningshuis was het uithangboordje van Hervormd Nederland, waar de wrok tegen de Rome diep zit. een Nederlandse Koningin die anno 1958 naar een begrafenis van een Paus ging? Ondenkbaar !!

Anno 2005 gebeurt er iets zeldzaams.
Millioenen mensen pilgeren naar Rome. Het schijnt dat de wereld eens in in haar Oordeel ,dat de man die nu op dit moment wordt begraven een bijzondere man was.

Voor de Roomse Kerk. Voor het Christendom, Voor het intereligieuse denken, voor de
W E R E L D G E S C H I E D E N I S

zelfs de born-agains uit de USA zijn er.
Staatshoofden met allerlei confessies. Moslims, Lutheranen , alles.

Wanneer ons staatshoofd dan besluit " de goede traditie des ignorerens " voort denkt te moeten zetten , begaat zei een historische Faux P ass

[ Bericht 0% gewijzigd door CANARIS op 08-04-2005 10:44:46 ]
pi_26066906
Je moet bij dit soort dingen toch niet kijken naar het geloof. Ik denk dat je meer gaat uit respect. De Oranjes gaan waarschijnlijk wel naar de begravenis van Rainier. Die zijn ook Katholiek...

Mensen die Geen Mening stemmen:
God is gewoon een denkbeeldig vriendje voor volwassenen!
Vakantie
pi_26066924
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 10:21 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Ja geweldig. Echt een "Statement" die toekomstwijzend is.
Tok Tok... iemand thuis?
pi_26067120
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 10:33 schreef CANARIS het volgende:

-snip-
Mwah, ik vond dit een bedroevende Paus als katholiek zijnde. Een die wat mij betreft het predikaat massa moordenaar verdient voor zijn houding tov. het gebruik van condooms en met name in de 3e wereld en op zijn minst als achterlijk bestempelt mag worden.
Dat hij geloofde wat hij zei is mooi maar wel jammer voor de mensen die geloofden in wat hij zei.

Dat er Nederlanders 'pilgeren' naar Rome is niets nieuws, dat gebeurt al eeuwen, dat het Huis van Oranje geen relatie heeft met de paus is ook niets nieuws, die is er nooit geweest en ik zie hem vooralsnog niet komen ook.

Oh enne, de laatste pausen werden niet in 1958 maar in 1978 begraven, tot tweemaal toe zelfs.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 08-04-2005 10:44:57 ]
pi_26067195
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 10:43 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Mwah, ik vond dit een bedroevende Paus als katholiek zijnde. Een die wat mij betreft het predikaat massa moordenaar verdient voor zijn houding tov. het gebruik van condooms en met name in de 3e wereld en op zijn minst als achterlijk bestempelt mag worden.
Dat hij geloofde wat hij zei is mooi maar wel jammer voor de mensen die geloofden in wat hij zei.

Dat er Nederlanders 'pilgeren' naar Rome is niets nieuws, dat gebeurt al eeuwen, dat het Huis van Oranje geen relatie heeft met de paus is ook niets nieuws, die is er nooit geweest en ik zie hem vooralsnog niet komen ook.

Oh enne, de laatste pausen werden niet in 1958 maar in 1978 begraven, tot tweemaal toe zelfs.
Eindelijk duidelijke woorden en zoiets als een "Mening"
pi_26067276
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 10:34 schreef CANARIS het volgende:

[..]

Ja geweldig. Echt een "Statement" die toekomstwijzend is.
Tok Tok... iemand thuis?
Dat heeft niets met een statement te maken, maar ik krijg hier een beetje de indruk dat Bea zou moeten gaan, en dan wel omdat dat nu eenmaal zo hoort. Dat vind ik belachelijk; ten eerste moet ze dat zelf weten, en ten tweede moet er een reden zijn voor haar om dat te doen. En dat er zelfs moslims komen is wat mij betreft niet relevant. Als ze wel was gegaan had ik het niet erg gevonden, het stoort me gewoon dat je zoiets maar zou moeten doen zonder er verder bij na te denken. Dat vind ik eerder 'respectloos'.
pi_26067290
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 10:43 schreef Tijger_m het volgende:
Een die wat mij betreft het predikaat massa moordenaar verdient voor zijn houding tov. het gebruik van condooms
Kom op, Tijger, dit is zo'n volstrekte flauwekul. Heel simpel: óf de gelovigen luisteren naar de paus en dan zou er geen AIDS zijn, want geen seks buiten het huweljk. Óf ze luisteren niet naar de paus en dan kunnen ze gewoon condooms gebruiken, mochten ze dat willen.

Bovendien: in gebieden waar katholieken wonen zijn de AIDS-cijfers nooit hoger dan in gebieden met weinig of geen katholieken.

Het eeuwige verwijt aan de paus inzake AIDS is nergens op gebaseerd; men lult elkaar maar een beetje na (en verwijt de katholieken schapen te zijn, maar da's een andere discussie).
  vrijdag 8 april 2005 @ 11:09:18 #89
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_26067725
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 10:49 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Dat heeft niets met een statement te maken, maar ik krijg hier een beetje de indruk dat Bea zou moeten gaan, en dan wel omdat dat nu eenmaal zo hoort. Dat vind ik belachelijk; ten eerste moet ze dat zelf weten, en ten tweede moet er een reden zijn voor haar om dat te doen. En dat er zelfs moslims komen is wat mij betreft niet relevant. Als ze wel was gegaan had ik het niet erg gevonden, het stoort me gewoon dat je zoiets maar zou moeten doen zonder er verder bij na te denken. Dat vind ik eerder 'respectloos'.

En voor Canaris dan nog maar een keer:
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 08:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Volgens de radio nieuwsdienst vanochtend zijn de Oranjes nog NOOIT naar een pauselijke begrafenis geweest, dus waar iedereen zich nou ineens over loopt op te winden in me een raadsel...
Vertel eens, Canaris, wat begrijp je niet aan het woordje 'nooit'?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_26067782
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 11:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Vertel eens, Canaris, wat begrijp je niet aan het woordje 'nooit'?
Beste Lord, hierboven schreef ik al: Daarvoor bestonden vroeger redenen - de onderlinge strijd tussen protestantisme en katholicisme voorop - die nu uit de wereld zijn, dankzij de oecumene, waarvoor juist deze paus zich zeer heeft ingezet.

Waarom alles zo op de spits gedreven?
  vrijdag 8 april 2005 @ 11:12:40 #91
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_26067799
Ouwehoeren is een vak, zo blijkt maar weer:

*** Boosheid over thuisblijven Beatrix ***

De afwezigheid van koningin Beatrix bij de uitvaart van de paus, vandaag in Rome, stuit op kritiek. De top van het CDA is teleurgesteld, oud-premier Van Agt spreekt van een belediging....
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1112851139359.
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
pi_26067841
Van Agt moet niet zo janken en zich met zijn eigen zaken bemoeien.
  vrijdag 8 april 2005 @ 11:16:07 #93
15869 gr8w8
Better by design.
pi_26067858
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 02:41 schreef Megumi het volgende:
Nederland en de Oranjes hebben jaren gevochten tegen de paapse honden en moordenaars terecht dat ze niet gaan.
Dat had alleen niks met geloof te maken maar alleen met macht. Door tegen de RK in te gaan met eigenlijk als voornaamste wapen de wetenschap, kon de staatkundige macht gebroken worden en Nederland vrij worden van Spanjaarden en Fransen. Ze gaan nu toch ook naar Duitse begrafenissen en dat is pas 50 jaar geleden.

Ik vind het respectloos dat er niemand gaat naar de begrafenis van een wereldleider.
Welkom bij de V&D der webfora.
pi_26067952
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 11:15 schreef heiden6 het volgende:
Van Agt moet niet zo janken en zich met zijn eigen zaken bemoeien.
Ja, ja.
  vrijdag 8 april 2005 @ 11:25:09 #95
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_26068073
Sja, ze moet het zelf weten. Als ik er zo naar kijk, zou ik er ook geen zin in gehad hebben. Bovendien kan ze zich makkelijk verschuilen achter het argument dat haar familie nog nooit naar die begrafenissen is gegaan.

Wat de overwegingen ook zijn, ik denk dat het wel opgevat wordt als een soort statement. Zo komt het wel een beetje over, als je kijkt naar alle andere niet-katholieken die er wel zijn.

De Paus schijnt trouwens wel op privé-bezoek bij haar te zijn geweest in 1985. Kennelijk is er toen toch niet zo'n warme vriendschap ontstaan dat ze nu naar zijn begrafenis gaat.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  vrijdag 8 april 2005 @ 11:29:02 #96
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_26068171
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 11:12 schreef pyl het volgende:

[..]

Beste Lord, hierboven schreef ik al: Daarvoor bestonden vroeger redenen - de onderlinge strijd tussen protestantisme en katholicisme voorop - die nu uit de wereld zijn, dankzij de oecumene, waarvoor juist deze paus zich zeer heeft ingezet.

Waarom alles zo op de spits gedreven?
We kunnen het ook omdraaien: waarom zo drammen over iets waar niemand enig probleem van maakt, behalve wat gefrustreerde katholieken die hierin een manier zien om weer eens in de krant te komen?

Als Bea niet wil of de regering vindt dat bea niet moet gaan, so what? Is er niks ergers om je druk over te maken? Bovendien, zie jij de Paus wel eens op begrafenissen van andere leiders? Waarom dan wel allemaal naar Rome?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  vrijdag 8 april 2005 @ 11:30:43 #97
104660 N.E.O.R.E.J.
Audere est facere
pi_26068210
Weet iemand waar ik de begrafenis via het internet live kan volgen?
  vrijdag 8 april 2005 @ 11:32:17 #98
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_26068241
Ik denk trouwens wel dat het een persoonlijke beslissing van haar is en niet van de regering. Als zij per se had gewild, had de regering dat volgens mij niet tegengehouden.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_26068394
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 11:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:
We kunnen het ook omdraaien: waarom zo drammen over iets waar niemand enig probleem van maakt, behalve wat gefrustreerde katholieken die hierin een manier zien om weer eens in de krant te komen?
Er is geen sprake van 'drammen' (de beslissing is immers niet meer te wijzigen), maar wel van teleurstelling en zich beledigd voelen. Als je er nu eens vanuit zou gaan, dat die gevoelens authentiek zijn (en niet worden geuit 'om weer eens in de krant te komen') - dan zijn we al een stukje verder.
quote:
Als Bea niet wil of de regering vindt dat bea niet moet gaan, so what? Is er niks ergers om je druk over te maken?
Kom, Lord, zo'n dooddoener had ik van jou niet verwacht.
quote:
Bovendien, zie jij de Paus wel eens op begrafenissen van andere leiders? Waarom dan wel allemaal naar Rome?
De reden ligt vermoedelijk in de uniciteit van dat ambt én in het feit dat deze paus al zo lang aan het bewind was en al die tijd naar ieders mening een belangrijke rol in de wereldpolitiek heeft gespeeld. Kennelijk zien alle wereldleiders dat zo - anders waren ze nu niet in Rome. Ook een heleboel leiders van het tweede garnituur zien dat zo, anders waren ze nu niet in Rome.
  vrijdag 8 april 2005 @ 11:40:14 #100
15869 gr8w8
Better by design.
pi_26068429
Als het een persoonlijke beslissing is en ze zich daarmee boven een groot deel van de bevolking stelt , simpelweg geen respect voor een andere wereldleider kan opbrengen, of welke reden dan ook, wat is dan nog het nut van het koningshuis? Er zitten ook plichten aan en dit is er één van. Waarom gaat JP eigenlijk niet?
Welkom bij de V&D der webfora.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')