Dodo's in the bush.quote:Gronings gezin leeft week in kuil in bos
rhenen/bellingwolde - Een moeder met vier kinderen uit Bellingwolde heeft - samen met haar vriend en een hond - de afgelopen dagen in het bos op de Grebbeberg bij Rhenen gezworven. Het gezin sliep vijf nachten in een zelf gegraven hol en is maandag uitgehongerd bij Bureau Jeugdzorg ondergebracht.
De 35-jarige vrouw en haar tienerkinderen stonden na relationele problemen met de vader op straat. De vrouw en twee zonen en twee dochters kwamen met een vriend in Rhenen terecht, waar zes nachten op de pof in hotel 't Wapen van Rhenen werd gelogeerd en gegeten. De hotelbaas kon het vanwege de paasdagen niet over zijn hart krijgen de wanbetalers eerder buiten de deur te zetten.
Wandelaar
Toen dat vorige week woensdag alsnog gebeurde, is het gezin de bossen achter Ouwehands Dierenpark ingedoken. Daar heeft het vijf nachten in een hol geleefd. Een wandelaar zag de zwervende Groningers en waarschuwde de politie. Die heeft maandag Bureau Jeugdzorg in Veenendaal ingeschakeld. Het bureau moest stad en land afzoeken naar een opvanglocatie om het gezin aan een bed te helpen. Volgens de directeur van Bureau Jeugdzorg waren de mensen na een weekje wonen in het bos vooral hongerig.
Ook de hoteluitbater Hennie Ansems merkte het schrijnende bestaan al op: "Ze hebben zich suf gegeten. De mensen hadden niks bij zich. Zelfs geen kleren. Triest dat dit kan in Nederland. Mijn hart brak toen ik die mensen op straat zette. Ik heb de politie meerdere keren gebeld, maar die deed niets. Toen ik gisteren hoorde dat het gezin in een kuil sliep, kreeg ik een schuldgevoel. Maar ja, ik heb mijn best gedaan."
Deze wanbetalers oppakkenquote:Op woensdag 6 april 2005 08:58 schreef BobRooney het volgende:
wat moet de poltie doen dan?
Zoals wat je kan lezen in het bericht, jeugdzorg inschakelen misschien?quote:Op woensdag 6 april 2005 08:58 schreef BobRooney het volgende:
wat moet de poltie doen dan?
Verbaast mij dus helemaal niks. En weer erg triest dit.quote:Op woensdag 6 april 2005 08:56 schreef TheMassive het volgende:
Dat de politie niks deed, dat verbaasd me.
Idd. en blijkbaar was haar vriend ook een dakloze al voor hij haar ontmoettequote:Op woensdag 6 april 2005 09:21 schreef Gia het volgende:
Wat ik apart vind is dat ze relationele problemen had met de vader van de kinderen, maar al wel een vriend had. Waar komt die vriend vandaan, waar woonde die eerst, was dat al een zwerver.
Beetje raar verhaal.
Die hebben wel betere dingen te doen...quote:Op woensdag 6 april 2005 09:01 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Zoals wat je kan lezen in het bericht, jeugdzorg inschakelen misschien?
quote:Op woensdag 6 april 2005 09:33 schreef BobRooney het volgende:
[..]
Die hebben wel betere dingen te doen...
Maar zoals gewoonlijk weer te laat.quote:Op woensdag 6 april 2005 09:37 schreef TheMassive het volgende:
[..]Zoals je kan lezen, de politie heeft toch uiteindelijk actie ondernomen??
Hoezo te laat?quote:Op woensdag 6 april 2005 09:39 schreef Megumi het volgende:
Maar zoals gewoonlijk weer te laat.
Krijgen we dat weerquote:Op woensdag 6 april 2005 09:43 schreef SCH het volgende:
Genoeg Rita Verdonk-gezinnen die al heel lang zo leven.
Serieus? Er zijn 'genoeg' gezinnen die in kuilen in bossen leven? Wat is je bron? Pinkeltje?quote:Op woensdag 6 april 2005 09:43 schreef SCH het volgende:
Ja, ze hadden die moeder en die vriend idd meteen moeten arresteren wegens wanbetalingquote:
Ha! We zijn er weer.quote:Op woensdag 6 april 2005 09:43 schreef SCH het volgende:
ja en dan komt er natuurlijk weer een Marokkaan en die steelt je kuilquote:Op woensdag 6 april 2005 09:43 schreef SCH het volgende:
Ik heb even met het ministerie gebeld en de woordvoerder zegt dat Rita Verdonk maar eén gezin heeft en dat zit gewoon thuis op de bankquote:Op woensdag 6 april 2005 09:43 schreef SCH het volgende:
Dat zullen dan wel van die gore uitkeringstrekkers zijn.quote:Op woensdag 6 april 2005 09:47 schreef detulp050 het volgende:
eén gezin heeft en dat zit gewoon thuis op de bank
Dagblad van het Noorden.quote:Op woensdag 6 april 2005 09:48 schreef TheMassive het volgende:
Wat is de bron van het nieuwsbericht eigenlijk?
ja sorry, heb sinds vorige week een bril...maar die doet het niet zo goed volgens mijquote:Op woensdag 6 april 2005 09:37 schreef TheMassive het volgende:
[..]Zoals je kan lezen, de politie heeft toch uiteindelijk actie ondernomen??
...em dat is om te lachen, omdat...?quote:Op woensdag 6 april 2005 09:29 schreef milagro het volgende:
[..]
Idd. en blijkbaar was haar vriend ook een dakloze al voor hij haar ontmoette
Vertel eens....waar in Nederland leven die gezinnen dan?quote:Op woensdag 6 april 2005 09:43 schreef SCH het volgende:
diequote:Op woensdag 6 april 2005 10:04 schreef Verbal het volgende:
[..]
...em dat is om te lachen, omdat...?
V.
Op straat als ze al niet door bv. kerken of particulieren worden opgevangen.quote:Op woensdag 6 april 2005 10:07 schreef wonko het volgende:
[..]
Vertel eens....waar in Nederland leven die gezinnen dan?
Dus toch opgevangen? Dan zijn het toch niet 'genoeg gezinnen als deze'?quote:Op woensdag 6 april 2005 10:09 schreef SCH het volgende:
[..]
Op straat als ze al niet door bv. kerken of particulieren worden opgevangen.
Jawel hoor - er leven ook genoeg gezinnen op straat.quote:Op woensdag 6 april 2005 10:12 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Dus toch opgevangen? Dan zijn het toch niet 'genoeg gezinnen als deze'?
Ooooooh, je bent weer aan het emoën. Lekker zielige verhaaltjes aan het ophangen. Ik schrok bijna, dacht eigenlijk dat je in de realiteit bezig was.quote:Op woensdag 6 april 2005 10:09 schreef SCH het volgende:
[..]
En die zwerven natuurlijk door al die onmetelijk grote oerbossen in ons land. Leven van het land en worden zeer zelden gespot door een boswachter.quote:Op woensdag 6 april 2005 10:16 schreef SCH het volgende:
[..]
Jawel hoor - er leven ook genoeg gezinnen op straat.
Genoeg? Noem eens cijfers? Ik vind het moeilijk te geloven.quote:Op woensdag 6 april 2005 10:16 schreef SCH het volgende:
[..]
Jawel hoor - er leven ook genoeg gezinnen op straat.
quote:Op woensdag 6 april 2005 10:16 schreef wonko het volgende:
[..]
Ooooooh, je bent weer aan het emoën. Lekker zielige verhaaltjes aan het ophangen. Ik schrok bijna, dacht eigenlijk dat je in de realiteit bezig was.
Ik wil niks, ik vraag wat.quote:Op woensdag 6 april 2005 10:08 schreef milagro het volgende:
[..]
dieis om aan te geven dat er volgens mij wel iets meer speelt dan een zielige uit het huis geschopte mama door een boze papa.
dat of ik geniet natuurlijk van de ellende van anderen, Verbal, wat jij wil
quote:Het bureau moest stad en land afzoeken naar een opvanglocatie om het gezin aan een bed te helpen.
Nederlandquote:Ik heb de politie meerdere keren gebeld, maar die deed niets.
Ik zou het liever omdraaien, SCH..voor de zielige allochtoon/asielzoeker staan de hulpverleners in rijen van 10 opgesteld..maar dit autochtone gezin kan in de stront zakkenquote:Op woensdag 6 april 2005 09:43 schreef SCH het volgende:
Volgens SCH zijn er 'genoeg' gezinnen wat op straat leeft, ik neem aan (aangezien hij geen cijfers post) dat er dan ook 'genoeg' allochtone gezinnen tussenzitten.quote:Op woensdag 6 april 2005 10:57 schreef err het volgende:
Ik zou het liever omdraaien, SCH..voor de zielige allochtoon/asielzoeker staan de hulpverleners in rijen van 10 opgesteld..maar dit autochtone gezin kan in de stront zakken
Heb jij ze onderdak aangeboden?quote:Op woensdag 6 april 2005 10:57 schreef err het volgende:
Ik zou het liever omdraaien, SCH..voor de zielige allochtoon/asielzoeker staan de hulpverleners in rijen van 10 opgesteld..maar dit autochtone gezin kan in de stront zakken
en je krijgt antwoordquote:
Ze hadden natuurlijk ook even bij het Leger des Heils aan kunnen bellenquote:Op woensdag 6 april 2005 10:57 schreef err het volgende:
[..]
[..]
Nederland
[..]
Zo gaat het in Nederland:quote:Op woensdag 6 april 2005 10:57 schreef err het volgende:
Nederland
[..]
ja zou je denken. Ik snap dan alleen niet wat Verdonk ermee te maken heeft.quote:Op woensdag 6 april 2005 11:00 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Volgens SCH zijn er 'genoeg' gezinnen wat op straat leeft, ik neem aan (aangezien hij geen cijfers post) dat er dan ook 'genoeg' allochtone gezinnen tussenzitten.
Nee, al zou ik dat willen, dan heb ik er simpelweg geen plek voor. Ik betaal trouw belastingcentjes, daar houdt mijn verantwoordelijkheid op. Verder kan ik er dan van uit gaan dat de overheid er voor die mensen is. In theorie dan.quote:
Je volgt haar uitzettingsbeleid niet? Je weet niet dat zij mensen op straat zet? Jij weet niet dat zij van de week boos was op de kerken die onderdak bieden aan mensen die nog in de procedure zitten maar volgens Verdonk in hun 'eigen land' op de uitspraak moeten wachten?quote:Op woensdag 6 april 2005 11:35 schreef err het volgende:
[..]
ja zou je denken. Ik snap dan alleen niet wat Verdonk ermee te maken heeft.
Ja boehoe heel erg enzo. Ook ik lees kranten. Groot gelijk heeft ze. De kerk moet niet boven de wet denken te staan.quote:Op woensdag 6 april 2005 11:38 schreef SCH het volgende:
[..]
Je volgt haar uitzettingsbeleid niet? Je weet niet dat zij mensen op straat zet? Jij weet niet dat zij van de week boos was op de kerken die onderdak bieden aan mensen die nog in de procedure zitten maar volgens Verdonk in hun 'eigen land' op de uitspraak moeten wachten?
Lezen is moeilijk, begrijpend lezen is nog moeilijker, juist interpreteren is het moeilijkstquote:Op woensdag 6 april 2005 11:41 schreef Loedertje het volgende:
@Oud_Student
1. Ze kwamen uit Bellingwolde (probeer JIJ als NL-er maar eens te begrijpen wat men zegt , ik versta mijn Turkse overbuurman beter)
2. Nergens staat of er sprake is van criminelen (speculeer speculeer, het kan natuurlijk best zo zijn dat die *pappa* genoeg had van die vrouw met haar criminele spijbelende kinderen die van een ex buurman uit Suriname waren) Bovendien was de vrowu ook nog zwanger van een vriend die ze via een chatbox had leren kennen...
Kan allemaal hè?
Is dat vergelijkbaar met de dagelijkse stroom berichten over allochtone vrouwen die hun man ontvluchten en dan in het bvml huis terechtkomen?quote:Op woensdag 6 april 2005 11:49 schreef Oud_student het volgende:
Ik zal proberen nog duidelijker te zijn:
Als deze mensen asielzoekers waren of van allochtone afkomst was het nieuws voor het Journaal, Nova, Groenteman, etc. En dan zouden er 10-tallen organisaties en buurtcommitee's klaar staan om ze te helpen en hadden ze 10 x sneller een huis dan Wilders.
Het NWS volgen blijkbaar ookquote:
Hij praat ook over de realiteit, gezinnen en kinderen die voor een lange tijd op straat moeten leven. Maar blijf vooral maar denken dat dit niet in nederland gebeurt.quote:Op woensdag 6 april 2005 10:16 schreef wonko het volgende:
[..]
Ooooooh, je bent weer aan het emoën. Lekker zielige verhaaltjes aan het ophangen. Ik schrok bijna, dacht eigenlijk dat je in de realiteit bezig was.
Wie een kuil graaft voor een ander is geen egoïst.quote:
quote:Kuilbewoners waren maanden spoorloos
Een Gronings gezin heeft vijf nachten doorgebracht in een kuil in de bossen bij Rhenen. Toen de politie de moeder met haar vriend en vier kinderen vond, waren ze twee maanden spoorloos geweest.
Het 'hol' in het bos bij Rhenen, waar een Gronings gezin vijf nachten bivakkeerde. Foto Cor de Kock
Klein Ulsda Het hol in de bossen op de Grebbeberg bij Rhenen is ondiep, er liggen wat takken en landbouwplastic om onder te schuilen.
Het moeten vijf barre nachten zijn geweest die de 34-jarige moeder Angelique, haar kinderen (6, 8, 9 en 10 jaar) en haar nieuwe vriend in de kuil hebben doorgebracht. Hoe ze er hebben overleefd en waar ze eten vandaan haalden is, vooralsnog een raadsel.
Het gezin uit Klein Ulsda (Gr) was al twee maanden spoorloos. Dinsdag haalde de politie de zes vervuild en uitgehongerd uit de bossen en droeg ze over aan Bureau Jeugdzorg. Ze zijn inmiddels ondergebracht in een opvanghuis in Groningen.
Moeder Angelique liet de vader van haar vier kinderen, John, twee maanden geleden in de steek na relatieperikelen. Met de kinderen en haar nieuwe liefde, een 65-jarige man uit Bellingwolde, vertrok ze met de noorderzon uit hun huis in Klein Ulsda, een dorp van twee straten, twee seksclubs en zo'n 30 huizen in oost-Groningen.
Het gezelschap ging met de auto naar België, waar ze een week of twee in een vakantiehuisje verbleven. Op Goede Vrijdag doken ze op in Rhenen, waar ze bij .
Hotel het Wapen van Rhenen aanklopten voor een kamer. In de tijd daartussen hebben ze waarschijnlijk door Nederland en België gezworven.
Berooid meldden ze zich bij eigenaar Hennie Ansems van het Rhenense hotel. ,,Ze hadden helemaal niets, geen tandenborstel, geen identiteitskaart, geen horloge'', vertelt Ansems. ,,Ze waren gezond, maar nogal hongerig. Ze zeiden dat hun auto was gestolen. Ik geloofde hen niet. Ze bezaten geen rooie cent maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen de vier kinderen op straat te laten staan.''
Ansems bood hen een kamer en gaf ze dagelijks een ontbijt. Eén keer betaalden ze vijftig euro, maar daarna was het geld echt op. Ansems lichtte meermalen de politie in over de situatie, maar die greep niet in. Donderdag zette Ansems het gezelschap op straat. ,,Ik vond het vreselijk, maar ik kon niet anders'', aldus de hotelbaas. ,,Mijn hart brak toen ik hoorde dat ze daarna in de bossen hadden geleefd.''
Angeliques ex-man werkt op een baggerschip in het buitenland en kan niet reageren. Volgens zijn vader, Jaap uit Hansweert (Z), zit zijn zoon diep in de put en voelt hij zich machteloos. De grootvader is blij dat zijn kleinkinderen na de lange vermissing weer boven water zijn, maar hij is diep verontwaardigd over de omzwervingen van de moeder met haar kroost. ,,Het is godgeklaagd wat de vrouw de kinderen heeft aangedaan'', zegt Jaap. ,,Dat zwerven moet een verschrikking zijn geweest, dat kun je kinderen niet aandoen.''
De familie tastte al die weken volledig in het duister over de verblijfplaats van de kinderen. Jaap: ,,De moeder had nog niet eens een afscheidsbriefje achtergelaten.''
De kinderen werden als vermist opgegeven bij de politie. Die verklaarde volgens de familie dat er geen direct gevaar voor de kinderen was, dus werd er geen actie ondernomen.
De familie heeft nu een advocaat in de arm genomen om de kinderen onder het gezag van de moeder vandaan te halen.
Jeugdzorg in Groningen zegt dat nu eerst de crisis rond het 'kuilgezin' wordt bezworen. ,,Daarna gaan we uitzoeken waarom het gezin tussen wal en schip is geraakt en hoe het verder moet'', laat een woordvoerder weten.
De familie was al bekend bij de hulpverleningsinstantie toen het in Klein Ulsda woonde. Buurtbewoners hadden al eens de gemeente Bellingwedde ingelicht. Zij maakten zich zorgen over de puinhopen waartussen de kinderen in het arbeidershuisje leefden.
,,De GGD, Jeugdzorg en de scholen hebben zich op de hoogte gesteld'', aldus burgemeester Engbert Drenth van Bellingwedde. ,,Er werden geen bijzonderheden vastgesteld, op de troep rond het huis na. Voor ons was het daarna over.''
Een van de weinige dorpsbewoners die geregeld contact had met de familie, is de overbuurman. ,,Het waren goede mensen'', zegt hij. ,,Ze leefden alleen op een andere manier dan de meesten van ons gewend zijn. Huisje-boompje-beestje was niets voor hen.''
dat viel mij ook op iddquote:Op vrijdag 8 april 2005 08:23 schreef Loedertje het volgende:
Uit de OP : Tienerkinderen
Uit het AD : haar kinderen (6, 8, 9 en 10 jaar)
Ze komen tegenwoordig al vroeger in de pubertijd .
quote:Op vrijdag 8 april 2005 08:25 schreef milagro het volgende:
moeders spoort dus gewoon niet helemaal, en die vriend blijkbaar ook niet.
Ach, de moeder wilde gewoon een extra opa voor haar tienerkidsquote:een 65-jarige man uit Bellingwolde..
Ja nou, die foto wilde ik dan ook zien.quote:Op vrijdag 8 april 2005 08:32 schreef Loedertje het volgende:
Er is alleen een foto van *de kuil*
[afbeelding]
(Bron is het AD TheMassive, stond ook in mijn posting btw)
maar waar had ze die vent vandaan dan vraag ik me af, van onder een brug? van de 'niet zo gesloten afdeling' van een lokale inrichting?quote:Op vrijdag 8 april 2005 08:34 schreef Loedertje het volgende:
[..]
[..]
Ach, de moeder wilde gewoon een extra opa voor haar tienerkids
Vader heeft ze dus ws(!) niet uit huis gezet, moeders is vertrokken met nieuwe vriend.quote:Op vrijdag 8 april 2005 08:52 schreef AvispaCS het volgende:
Je kunt de samenleving hiervan wel weer de schuld geven. Of Verdonk! Of Balkenende! Of Jeugdzorg! Of de politie! Of de gemeente! Maar de zorg voor kinderen is primair de verantwoordelijkheid van de betreffende ouders. Waarom zijn die kinderen (toen de vader ze het huis uitzette) niet bij familie opgevangen? Die vader had natuurlijk ook zijn familie in kunnen lichten. Ze hadden zelf ook aan kunnen kloppen bij hulpinstanties. Die zijn er meer dan genoeg.
Sorry, overheen gelezen.quote:Op vrijdag 8 april 2005 08:54 schreef milagro het volgende:
[..]
Vader heeft ze dus ws(!) niet uit huis gezet, moeders is vertrokken met nieuwe vriend.
quote:Op vrijdag 8 april 2005 09:04 schreef AvispaCS het volgende:
[..]
Sorry, overheen gelezen.
Blijft de vraag, waarom is er niet eerder aanklopt bij de diverse instanties voor hulpverlening? Dan had er ook eerder kunnen worden ingegrepen.
quote:De familie was al bekend bij de hulpverleningsinstantie toen het in Klein Ulsda woonde. Buurtbewoners hadden al eens de gemeente Bellingwedde ingelicht. Zij maakten zich zorgen over de puinhopen waartussen de kinderen in het arbeidershuisje leefden.
,,De GGD, Jeugdzorg en de scholen hebben zich op de hoogte gesteld'', aldus burgemeester Engbert Drenth van Bellingwedde. ,,Er werden geen bijzonderheden vastgesteld, op de troep rond het huis na. Voor ons was het daarna over.''
Daarom zeg ik!quote:Op woensdag 6 april 2005 11:19 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Zo gaat het in Nederland:
Bejaarden opsluiten in bewaarinrichtingen, waar ze geslagen en geintimideerd worden
Hulpbehoevenden bejaarden zonder enige privacy opsluiten met 6 op een kamer, met nauwelijks enige verzorging.
Slachtoffers van misdrijven moeten het zelf maar uitzoeken
Mensen die hun bezit of leven willen verdedigen worden als criminelen afgevoerd.
---daarnaast---
Luxe inrichtingen in 1 persoons cellen voor zware (allochtone) criminelen.
Altijd de beste advocaten voor winkeldieven tot zware criminelen, zeker als ze van allochtone afkomst zijn.
Talloze instellingen die zich met kansloze uitgeprocedeerde asielzoekser bezighouden.
Talloze gesubsidieerde allochtonen platforms, voor hun zieleige doelgroep
Eigen volk laatst
Interessant.quote:Vader van 'kuilgezin' woedend op zijn vrouw
klein ulsda/hansweert - John Voorthuijzen is witheet op zijn vrouw. "Zij heeft mijn kinderen verwaarloosd." Voorthuijzen is de vader van de vier kinderen uit Klein Ulsda die vorige week met hun moeder en nieuwe vriend uitgehongerd in een kuil bij Rhenen zijn aangetroffen. Hij wil zijn vrouw uit de ouderlijke macht zetten. "Mijn advocaat is er mee bezig."
Voorthuijzen is baggeraar en vaak van huis. Hij is afgelopen weekeinde thuis gekomen en verblijft momenteel bij zijn ouders in Hansweert, Zeeland. "Ik probeer de kinderen hier naar toe te krijgen. Dan kunnen ze hun leven weer oppakken. Schone kleren aan, eten en naar school."
John Voorthuijzen zegt geen aanwijzigen te hebben gehad dat zijn vrouw hem zeven weken geleden zou verlaten. "Ik heb haar maandagmorgen een kus gegeven en gezegd 'tot vrijdag'. Woensdags was ze vertrokken met de kinderen en die vent. Ik kreeg argwaan toen ze de telefoon niet opnam. Donderdag ben ik in Klein Ulsda gaan kijken en waren ze verdwenen. Het enige dat mijn vrouw had meegenomen was een schone onderbroek voor haarzelf. De kat en het konijn liepen nog in huis."
Voorthuijzen zegt nog een paar keer via de mobiele telefoon contact met zijn vrouw te hebben gehad. "Maar ik wist niet waar ze zaten. Toen ik hoorde dat mijn kinderen in een kuil in het bos verbleven, werd ik woedend. Het zijn potdorie geen zwervers. De kinderen horen op school, ze hebben anderhalve maand geen les gehad."
De vader van twee zonen en twee dochters van zes tot elf jaar vertelt een paar beroerde weken achter de rug te hebben. "Ik kwam niet tot rust. Ik greep naar het bier om in slaap te komen, hoewel ik helemaal geen drinker ben."
Jeugdzorg Groningen heeft de moeder en de vier kinderen voorlopig onder haar hoede en laat weten dat het redelijk goed met ze gaat. Ze worden voorlopig afgeschermd, ook voor de vader.
Haal het haar 's voor je ogen en lees gewoon waar het over gaat.quote:Op maandag 11 april 2005 11:53 schreef HarigeKerel het volgende:
Als je uit een 3'e wereldland komt krijg je hier meestal een flat, een uitkering, BMW uit 1985 en kinderbijslag voor je virtuele kinderen in gallamagalastan maar deze boeren laten we in de kou staan![]()
Het staat ze vrij om het land te verlaten.quote:Op woensdag 6 april 2005 10:09 schreef SCH het volgende:
[..]
Facist!quote:Op maandag 11 april 2005 12:01 schreef robh het volgende:
Haal het haar 's voor je ogen en lees gewoon waar het over gaat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |