Cultuurverschil. Belgische nationale bond vereiste tijdens de opleiding erg diepe duiken. Het zit er dus een beetje ingebakken dat ze dieper gaan dan anderen. Verder gaat het vaak mis aan het begin van het seizoen, als er na een winter van niet/weinig duiken toch op de normale manier gedoken word, terwijl de 'finesse' er dan toch even uit is. Daarnaast heb ik ook heel wat Belgen gezellig aan de waterkant zien zitten voor de duik met een fles wijn. In hoeverre dat er ook nog eens mee te maken heeft.....quote:Op dinsdag 24 mei 2005 22:18 schreef wonko het volgende:
[..]
Alle 4 de probleemgevallen waren toch Belgen? Waarom hoor je toch zoveel negatiefs over hun als duiker? Zaterdag nog kwam ik nog twee Belgen tegen die met een touw aan elkaar zaten en mij gewoon niet zagen...probeerden door me heen te duiken. En boven water was het weer 'sorry'.
Belgen hebben (terecht of onterecht) een slechte rep, omdat ze naam hebben om altijd extreme dieptes (buiten de opleidingrichtlijnen) te duiken.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 19:06 schreef octopussy het volgende:
[..]
Er zijn 4 duikers in de problemen geweest afgelopen weekend.
2 ervan waren in de oosterschelde gaan duiken op 45 meter diepte![]()
een vraagje aan jouw? Waar is de Nionplas? Ik heb daar nog nooit van gehoord. Is het de moeite waard? Vinkeveen viel laatst wat tegen omdat er weinig levend spul te zien was![]()
Nionplas is hetzelfde als sufrplas Watertoren?quote:Op woensdag 25 mei 2005 10:15 schreef scubagirl het volgende:
[..]
Belgen hebben (terecht of onterecht) een slechte rep, omdat ze naam hebben om altijd extreme dieptes (buiten de opleidingrichtlijnen) te duiken.
Tis ook een advies wat ik van andere duikers heb meegekregen, als je gaat duiken, ga dan niet met een Belg, die wil alleen maar diep. Dit is overigens wel generaliseren ten top hoor. Maar ik moet zeggen dat in veel gevallen, in Nederland in elk geval, het de Belgen zijn die in problemen komen. Verder heb ik een Belgische vriend die van extra diep en solo duiken houdt. Daar houdt t voor mij dan ook op hoor, duiken is fun tenslotte.
@occie Nionplas ligt ergens bij Raamsdonkveer geloof ik en het is er waaaaaaaaaaaaaanzinnig... karpers, snoek, baarsen, niet een paar, nee VEEL...
Binnenkort hebben we op de site een duikverslag staan en via de nieuwsbrief, als ik er aan denk, zal ik m hier plaatsen..![]()
Een deel van de instelling mbt diep duiken komt wel degelijk uit de NELOS, (Belgische NOB). Richtlijnen hier vereiste diepe duiken en ook noodprocedures vanaf flinke diepte. Of dit nog nog zo is weet ik omdat ik me niet zo met opleindingen meer bezig houd. Ik neem echter aan dat ook zij niet stil blijven zitten en zaken wel aanpassen, zeker met de nieuwe EU normen. Neemt natuurlijk niet weg dat een hoop duikers de 'oude' opleidingen nog hebben gevolgd. Net zoals ik sommige zaken ook nog aanpak vanuit de basis die ik toendertijd gekregen heb.quote:Op woensdag 25 mei 2005 10:15 schreef scubagirl het volgende:
[..]
Belgen hebben (terecht of onterecht) een slechte rep, omdat ze naam hebben om altijd extreme dieptes (buiten de opleidingrichtlijnen) te duiken.
Ik doe alleen maar aan buddylijnen tenzij het zicht heel erg veel is en ik met een ervaren 2 of 3 sters koppie onder ga..... ik heb liever zekerheid dat zowel ik als mijn buddy op een goede (lees veilige) manier ons bolletje weer boven water krijgen.... maar inderdaad ieder zijn ding.quote:Op woensdag 25 mei 2005 10:16 schreef scubagirl het volgende:
ik doe niet aan buddylijnen, maar goed iedereen zijn ding !
Ik kreeg dit artikel toegestuurd over dit voorvalquote:Op dinsdag 24 mei 2005 22:18 schreef wonko het volgende:
[..]
Alle 4 de probleemgevallen waren toch Belgen? Waarom hoor je toch zoveel negatiefs over hun als duiker? Zaterdag nog kwam ik nog twee Belgen tegen die met een touw aan elkaar zaten en mij gewoon niet zagen...probeerden door me heen te duiken. En boven water was het weer 'sorry'.
Hoe krijg je dat voor elkaar?quote:Op woensdag 25 mei 2005 12:41 schreef NonLogic het volgende:
op zeven meter diepte en zijn te snel naar de oppervlakte gekomen
Ik vind het ding gewoonweg een levensgevaarlijk risico. Er zijn er al meedere flink in de problemen gekomen, in sommige gevallen overleden, doordat ze aan die hondenlijn zaten. Het ding vervangt bij de meeste mensen toch het buddycontact. Als het slecht zicht is hoor je gewoonweg meer op elkaar te letten, desnoods handcontact. Is het echt zo slecht dat je elkaar absoluut niet kan zien, dan is er verder ook weinig te beleven. Er is geen enkele wet die zegt dat je dan MOET gaan duiken. Ik heb met georganiseerde duiken echt mensen geweigerd als buddy op het moment dat ze een stuk touw te voorschijn haalde. Leukste ervaring daarmee, een 1* die nog nooit zonder had gedoken. Schrok zich kapot toen ik zei 'onder lijn of niet duiken'. Gedoken zonder lijn. Terug op de kant 'dit was mijn meest relaxte duik'quote:Op woensdag 25 mei 2005 12:39 schreef NonLogic het volgende:
[..]
Ik doe alleen maar aan buddylijnen tenzij het zicht heel erg veel is en ik met een ervaren 2 of 3 sters koppie onder ga..... ik heb liever zekerheid dat zowel ik als mijn buddy op een goede (lees veilige) manier ons bolletje weer boven water krijgen.... maar inderdaad ieder zijn ding.
Je trimvest vol met lucht blazen en dan vooral niet meer uitademen. Je longen heeft liefst vol met lucht. Die zet op die afstand bijna dubbel uit. Kunnen je longen niet zo goed tegen.quote:
Misschien bij heel onzekere mensen een idee.....maar het lijkt mij ook dat je beter kunt aanleren op je buddy te letten en ook op jezelf te letten. Zo'n stom stukkie touw laat je echt niet beter duiken.quote:Op woensdag 25 mei 2005 12:45 schreef stinkie het volgende:
[..]
Ik vind het ding gewoonweg een levensgevaarlijk risico. Er zijn er al meedere flink in de problemen gekomen, in sommige gevallen overleden, doordat ze aan die hondenlijn zaten. Het ding vervangt bij de meeste mensen toch het buddycontact. Als het slecht zicht is hoor je gewoonweg meer op elkaar te letten, desnoods handcontact. Is het echt zo slecht dat je elkaar absoluut niet kan zien, dan is er verder ook weinig te beleven. Er is geen enkele wet die zegt dat je dan MOET gaan duiken. Ik heb met georganiseerde duiken echt mensen geweigerd als buddy op het moment dat ze een stuk touw te voorschijn haalde. Leukste ervaring daarmee, een 1* die nog nooit zonder had gedoken. Schrok zich kapot toen ik zei 'onder lijn of niet duiken'. Gedoken zonder lijn. Terug op de kant 'dit was mijn meest relaxte duik'Overigens zat er bij diezelfde vereniging een 3* die nog nooit zonder had gedoken en dat ok niet durfde.......
heel onzekere mensen hebben een goede instructeur en tijd nodig. Geen stuk touw, daar leer je echt niet van duikenquote:Op woensdag 25 mei 2005 12:56 schreef wonko het volgende:
[..]
Misschien bij heel onzekere mensen een idee.....maar het lijkt mij ook dat je beter kunt aanleren op je buddy te letten en ook op jezelf te letten. Zo'n stom stukkie touw laat je echt niet beter duiken.
Als iemand een tijd niet is wezen duiken kan het voor 1 a 2 duiken even een oplossing zijn. Vooral in die enge donkere nederlandse wateren. Maar om ermee te leren duiken is het geen goed idee lijkt me.quote:Op woensdag 25 mei 2005 12:57 schreef stinkie het volgende:
[..]
heel onzekere mensen hebben een goede instructeur en tijd nodig. Geen stuk touw, daar leer je echt niet van duiken
je meent dit toch niet serieus he?quote:Op donderdag 26 mei 2005 10:20 schreef scubagirl het volgende:
M.b.t. te snelle opstijgingen... wij doen altijd een leuk spelletje met cursisten... we noemen het wie is het snelst boven...
We houden hem/haar op 30 meter diepte goed vast. Vest vol met lucht, flinke ademteug laten nemen, automaatje uit, lood af en los laten....
Ondanks wat Béééééé zegt wil ik die url wel eens weten. Of mail die anders.quote:Op maandag 30 mei 2005 13:44 schreef scubagirl het volgende:
Super uniek uitje naar het opleidingscentrum van Marineduikers.
Aanmelden kan via mijn site....
Verder van het weekend gedoken in de Nionplas, was werkelijk geweldig, veeeeeeeeeel vis (karpers, baars) en dan nog lekker weer.
In de nacht een nachtduik Scharredijke... was ook super....
En jullie !?????
K dan...zet het anders in je hobbies overzicht. Kan men het zo vinden zonder dat het opdringerig is.quote:Op maandag 30 mei 2005 14:21 schreef scubagirl het volgende:
hoe krijg ik dat ulr weg??
PS Wonko, onderaan mijn berichten zie je nu dus het webadres staan.
Octoquote:Op dinsdag 31 mei 2005 09:40 schreef scubagirl het volgende:
@ tanks octo, had t ff niet gezien... dacht copieer t gewoon van brighteyes...
Ff een inventarisatie:
Je mooiste duikstek tot nu toe.... wie begint?
Wel van planquote:Op vrijdag 3 juni 2005 10:06 schreef octopussy het volgende:
sooo, mensen nog plannen om van het weekend te gaan duiken?
met dit weer heb ik er wel veel zin in!
mag nog wel iets meer zon bij van mij
Tja....soms loopt het nietquote:Op vrijdag 3 juni 2005 15:41 schreef scubagirl het volgende:
2 jaar????????/ wauw, das kl*te.... nee dit weekend geen geduik voor mij, spulletjes moeten droog blijven voor de vakantie... ik heb r zin an hoor....En ik ben blij dat we niet met Onurair vliegen :-)
Eind april zijn we met wat mensen, 30 man, van onze vereniging naar Egypte gevlogen.quote:Op maandag 6 juni 2005 11:59 schreef scubagirl het volgende:
ik vlieg met Ryan air ....voor hun sportuitrusting... discriminatie.
Binnenkort hebben we die flessen niet meer nodig!quote:Op maandag 6 juni 2005 14:10 schreef basset het volgende:
Nu een duikuitrusting met fles zie ik ook niet zo zitten...
Ook met hooikoorts kun je aardig duiken hoor. Ik heb zelf ook redelijk wat last van hooikoorts. Gewoon consequent medicijnen slikken en je kan zeker 9 van de 10 keer duiken.quote:Op maandag 30 mei 2005 17:10 schreef octopussy het volgende:
en weer on topic:
ik heb helaas dit weekend niet kunnen duiken omdat mijn neus verstopt zit. Ik weet niet of het een verkoudheid is of dat ik hooikoorts heb gekregen. Dat laatste zou echt balen zijn want dan kan ik met mooi weer niet zomaar duiken
Dan hebben we in grote lijnen het zelfde gezienquote:Op donderdag 9 juni 2005 10:44 schreef octopussy het volgende:
Jammer dat het zicht niet zo goed was en dat het zo druk was dat de snoeken denk ik gevlucht waren. We hebben wel wat flnke baarsen gezien.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |