abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 13 mei 2005 @ 23:37:47 #151
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_26993311
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 17:22 schreef Bobo12 het volgende:

[..]

Oja, IJsduik heb ik ook nog gemaakt.
Had gehoopt dat het er dit jaar weer in zou zitten maar helaas.
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_27021288
quote:
Op donderdag 21 april 2005 11:45 schreef stinkie het volgende:
TS. geef jij je mening als instructrice eens over het leren duiken van kinderen vanaf 8 jaar. En dan graag niet het brochure materiaal, maar jouw eigen mening. En barst met die 'contractuele verplichting' om je niet negatief uit te laten over opleidingen enzo.
8 jaar???? beetje gek geworden met z'n allen zeker. Kinderen van 8 jaar zijn nog vollop in de groei en horen te knikkeren. Die horen niet op een diepte van 10 meter met hun leven te spelen doordat ze net ff te snel naar boven moeten om te plassen of what ever... Ik zelf duik vanaf m'n 15e en ben nu 40 mijn oudste duikt nu ook (vanaf zijn 14e) en daar is niks mis mee. Hij weet wat hij odet en is verstandig genoeg om geen al te gekke dingen te doen. Maar de middelste van 8 gaat maar lekker snorkellen en dan wil pappie best ff zijn fles van zijn rug af halen om met haar mee te gaan. Maar ze gaat niet met een fles naar beneden, daarvoor hou ik toch echt te veel van haar, hoe graag ze het ook wil.
pi_27021717
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 12:53 schreef Wacko-Dreamer het volgende:
droogpakduikers zeker...?
Ik heb er ook al een keer ingelegen, maar ik ga me echt niet in de regen omkleden
Dan ben je geen echte duiker.

watje
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_27021875
quote:
Op maandag 9 mei 2005 14:24 schreef scubagirl het volgende:
Voor de liefhebbers is er 16 mei een duikuitje.
Kijk ff als je interesse hebt op de site onder evenementen....
euh

welke site?
  zondag 15 mei 2005 @ 14:58:22 #155
19297 stinkie
pi_27026495
quote:
Op zondag 15 mei 2005 11:52 schreef wonko het volgende:

[..]

watje
of jij bent te stom om de risico's van onderkoeling te onderkennen, tis maar hoe je het bekijkt
  zondag 15 mei 2005 @ 14:59:28 #156
19297 stinkie
pi_27026533
quote:
Op zondag 15 mei 2005 11:29 schreef NonLogic het volgende:

[..]

8 jaar???? beetje gek geworden met z'n allen zeker. Kinderen van 8 jaar zijn nog vollop in de groei en horen te knikkeren. Die horen niet op een diepte van 10 meter met hun leven te spelen doordat ze net ff te snel naar boven moeten om te plassen of what ever... Ik zelf duik vanaf m'n 15e en ben nu 40 mijn oudste duikt nu ook (vanaf zijn 14e) en daar is niks mis mee. Hij weet wat hij odet en is verstandig genoeg om geen al te gekke dingen te doen. Maar de middelste van 8 gaat maar lekker snorkellen en dan wil pappie best ff zijn fles van zijn rug af halen om met haar mee te gaan. Maar ze gaat niet met een fles naar beneden, daarvoor hou ik toch echt te veel van haar, hoe graag ze het ook wil.
dit deel van de discussie is helaas een beetje ondergesneeuwd na het mergen van de topics. ik wacht eigenlijk ook nog met smart op een antwoord van onze instructrice....
pi_27032667
quote:
Op zondag 15 mei 2005 11:52 schreef wonko het volgende:

[..]

watje
zwijg, ik heb geen zin om nat te regenen als ik net in de kou heb gelegen met mn gatenkaaspak
wat jij doet moet jij weten, maar ga het topic niet vervuilen met zuke opmerkingen
pi_27033118
Hoi,

ik ben er weer!

ik ben nu in Hong Kong, het duiken is best aardig, alleen GODGRUWELIJK KOUD hehe als je Thailand gewend bent. Daarnaast duik ik nu met een duikclub wat ERG gezellig is! aanrader!
There are 300,000,000 species/kinds of insects in the world, as opposed to about 5,000 species/kinds of mammals. If God really did create the world in 7 days, he must have spent a lot of time on the insects. Maybe he considers them his finest work?
pi_27033420
quote:
Op zondag 15 mei 2005 19:12 schreef Wacko-Dreamer het volgende:

[..]

zwijg, ik heb geen zin om nat te regenen als ik net in de kou heb gelegen met mn gatenkaaspak
wat jij doet moet jij weten, maar ga het topic niet vervuilen met zuke opmerkingen
Leg even uit waarom jij wel jouw standpunt mag uiten maar ik niet.
pi_27033433
quote:
Op zondag 15 mei 2005 14:58 schreef stinkie het volgende:

[..]

of jij bent te stom om de risico's van onderkoeling te onderkennen, tis maar hoe je het bekijkt
Niet echt...maar je kunt je ook goed aankleden daarna. Of blijf je in je niksie in de kou staan ofzo?
  zondag 15 mei 2005 @ 20:04:32 #161
19297 stinkie
pi_27033819
quote:
Op zondag 15 mei 2005 19:48 schreef wonko het volgende:

[..]

Niet echt...maar je kunt je ook goed aankleden daarna. Of blijf je in je niksie in de kou staan ofzo?
en dat warme aankleden erna zorgt ervoor dat je tijdens niet afsterft van de kou? Ik heb ook hele winters doorgedoken met natpak vroeger, maar ik verdom het om voor 20 minuten het water in te gaan
pi_27034021
Ik heb 5mm wetsuit en hier 21 graden bevroor ik al zowat! nou hielp een Hood wel, maar nog steeds, en jullie gaan gezellig het water in met wetsuit in NL?.......

damn wat moet dat koud zijn!
There are 300,000,000 species/kinds of insects in the world, as opposed to about 5,000 species/kinds of mammals. If God really did create the world in 7 days, he must have spent a lot of time on the insects. Maybe he considers them his finest work?
  zondag 15 mei 2005 @ 20:13:24 #163
19297 stinkie
pi_27034048
quote:
Op zondag 15 mei 2005 20:12 schreef xelnaga het volgende:
Ik heb 5mm wetsuit en hier 21 graden bevroor ik al zowat! nou hielp een Hood wel, maar nog steeds, en jullie gaan gezellig het water in met wetsuit in NL?.......

damn wat moet dat koud zijn!
ja, en dan te bedenken dat ik nog wel eens duiken van 3 a 4 uur maakte in de winter
pi_27034670
quote:
Op zondag 15 mei 2005 20:13 schreef stinkie het volgende:

[..]

ja, en dan te bedenken dat ik nog wel eens duiken van 3 a 4 uur maakte in de winter
bijna krankzinnig

nou ik hou het liever op warm hoor!
pi_27034722
quote:
Op zondag 15 mei 2005 20:04 schreef stinkie het volgende:

[..]

en dat warme aankleden erna zorgt ervoor dat je tijdens niet afsterft van de kou?
Bij mij wel...daarna ga je in een auto zitten met een kachel op levensgevaarlijk...hoezo onderkoeling?
  zondag 15 mei 2005 @ 20:34:40 #166
19297 stinkie
pi_27034772
quote:
Op zondag 15 mei 2005 20:31 schreef xelnaga het volgende:

[..]

bijna krankzinnig

nou ik hou het liever op warm hoor!
ja, ik zal het nu ook niet snel meer doen nee
pi_27034877
quote:
Op zondag 15 mei 2005 19:47 schreef wonko het volgende:

[..]

Leg even uit waarom jij wel jouw standpunt mag uiten maar ik niet.
val ik iemand persoonlijk aan...?
jij wel iig
pi_27035111
quote:
Op zondag 15 mei 2005 20:37 schreef Wacko-Dreamer het volgende:

[..]

val ik iemand persoonlijk aan...?
jij wel iig
Jij ook..ik voel me aangevallen door dat zwijg van je
pi_27035209
quote:
Op zondag 15 mei 2005 20:44 schreef wonko het volgende:

[..]

Jij ook..ik voel me aangevallen door dat zwijg van je
gaan we kinderachtig doen?
jij begon...!

en laten we er nu over ophouden
pi_27036171
quote:
Op zondag 15 mei 2005 20:47 schreef Wacko-Dreamer het volgende:

[..]

gaan we kinderachtig doen?
jij begon...!

en laten we er nu over ophouden
w...je

maar goed..

Nog iemand tips voor mooie duikstekken in midden Nederland of Oost Nederland?
pi_27041767
quote:

[..]

8 jaar???? beetje gek geworden met z'n allen zeker. Kinderen van 8 jaar zijn nog vollop in de groei en horen te knikkeren. Die horen niet op een diepte van 10 meter met hun leven te spelen doordat ze net ff te snel naar boven moeten om te plassen of what ever...
knip
Naar boven om te plassen??????

Waarom? Ze hebben toch geen droogpak aan?

Tja....over die hele discussie....Je flikkerd een kind van 10 toch ook niet uit een vliegtuig met een stuk zeil op zn rug.

Ik denk idd niet dat duiken geschikt is voor kinderen. Damn! Als ik sommige mensen zo nu en dan hoor praten over duiken denk ik wel eens dat ook een x aantal volwassenen niet zouden moeten duiken. Maar dat herleid ik dan weer op minieme hersenbeschadiging van de druk op hun cellen in hun kop
  maandag 16 mei 2005 @ 00:36:21 #172
19297 stinkie
pi_27042533
quote:
Op maandag 16 mei 2005 00:13 schreef basset het volgende:

[..]

Naar boven om te plassen??????

Waarom? Ze hebben toch geen droogpak aan?
zelfs met drogpak

mijn beste aanschaf ooit
quote:
Tja....over die hele discussie....Je flikkerd een kind van 10 toch ook niet uit een vliegtuig met een stuk zeil op zn rug.

Ik denk idd niet dat duiken geschikt is voor kinderen. Damn! Als ik sommige mensen zo nu en dan hoor praten over duiken denk ik wel eens dat ook een x aantal volwassenen niet zouden moeten duiken. Maar dat herleid ik dan weer op minieme hersenbeschadiging van de druk op hun cellen in hun kop
sorry
pi_27064406
quote:
Op zondag 15 mei 2005 20:32 schreef wonko het volgende:

[..]

Bij mij wel...daarna ga je in een auto zitten met een kachel op levensgevaarlijk...hoezo onderkoeling?
Of je doet net als ik en koopt een kampeerbus... groot vaag licht groen je ziet hem wel eens in de winter (of de zomer) aan het randje van de grevelingen of een of andere schelde?!?!?! Is voor mij gewoon dé oplossing om het hele jaar door te duiken en..... je eigen stamkroeg bij je, wat wil een mens nog meer????

***mijn cluppie***

[ Bericht 4% gewijzigd door NonLogic op 16-05-2005 21:16:52 ]
  woensdag 18 mei 2005 @ 15:02:26 #174
116418 scubagirl
Diving is high enough
pi_27117563
Malediven nog niet gedaan, maar ik vind tot nu toe de rest in het niets vallen in vergelijking met Egypte of laten we zeggen de Rode zee, okay Bonaire en Curacao hebben mooiere riffen, maar als totaalplaatje vind ik de Rode Zee t meest compleet.
Maandag met duikvereniging Velvet bij Spiegelpolder gedoken, water was 12 graden en een enorme snoek gezien en wat klein spul. Moet nog ff wachten voordat het weer top is, meer begroeiing etc.
Sepia kijken stel ik maar uit want volgens mij is heel Duikend Nederland dat aan t doen.... Nog 3 weken dan L'estartit, bekend bij iemand?
Klem zitten, mmmm dat spreekt mij absoluut niet aan, daarom is grotduiken ook niets voor mij, ik moet gewoon met 2 slagen weer buiten zijn.
als het onder water niet kan, kan het nergens
Mijn duiksite http://www.velvetglobedivers.nl
  woensdag 18 mei 2005 @ 15:19:31 #175
116418 scubagirl
Diving is high enough
pi_27117995
quote:

[..]

8 jaar???? beetje gek geworden met z'n allen zeker. Kinderen van 8 jaar zijn nog vollop in de groei en horen te knikkeren.
(sorry maar dat vind ik onzin, knikkeren, volgens mij zitten de kids tegenwoordig alleen nog maar achter een playstation. Maar dat ff terzijde, dan zou voetbal ook niet kunnen want statistisch gezien loop je daar veel meer risico mee.
Maar goed, iedereen zijn gedachte er over toch. Ik vind dat een 8 jarige (of ouder) onder gecontroleerde omstandigheden (lees: zwembad, instructeur, DM), best mag duiken.
Mits een kind er in zijn hoofd klaar voor is en ook echt wil. Een kind wat te ongeconcentreerd is, wat dingen niet begrijpt of wat door ouders gepusht wordt, is geen leerling van mij. Ik praat daar met het kind en de ouders over).

Die horen niet op een diepte van 10 meter
(kids van 8 gaan niet naar 10 meter ! Althans niet bij PADI)
met hun leven te spelen doordat ze net ff te snel naar boven moeten om te plassen of what ever...
(als je een beetje goede opleiding hebt gehad - hiermee bedoel ik niet alleen mezelf - ben je zo bij de opleiding betrokken dat een kind dat ook niet doet. Zelfs niet van de zwembaddiepte bij een PADI sealteam. De kids leren bij mij dat dit iets is wat we niet doen. Ze geven mij een pinkkieteken, wat zoveel betekent als plassen, we stijgen rustig op en een kind kan plassen. Kinderen lesgeven vraagt geduld en interesse).

Ik zelf duik vanaf m'n 15e en ben nu 40 mijn oudste duikt nu ook (vanaf zijn 14e) en daar is niks mis mee. Hij weet wat hij odet en is verstandig genoeg om geen al te gekke dingen te doen. Maar de middelste van 8 gaat maar lekker snorkellen en dan wil pappie best ff zijn fles van zijn rug af halen om met haar mee te gaan. Maar ze gaat niet met een fles naar beneden, daarvoor hou ik toch echt te veel van haar, hoe graag ze het ook wil.
(dat mag ook, maar nogmaals een 8 jarige gaat ook niet naar zulke dieptes. Maximaal is het uit mijn hoofd 4 meter, pas bij sessie 3/4 volgens mij, bovendien zijn er weinig zwembaden met die diepte, ik geef les met een diepte van maximaal 3 meter).

Kortom dit is al enigzins aan de orde geweest, maar ik vind dat een kind best kan duiken vanaf zijn 8e jaar onder bepaalde voorwaarden.
pi_27118142
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 15:02 schreef scubagirl het volgende:
Malediven nog niet gedaan, maar ik vind tot nu toe de rest in het niets vallen in vergelijking met Egypte of laten we zeggen de Rode zee, okay Bonaire en Curacao hebben mooiere riffen, maar als totaalplaatje vind ik de Rode Zee t meest compleet.
Maandag met duikvereniging Velvet bij Spiegelpolder gedoken, water was 12 graden en een enorme snoek gezien en wat klein spul. Moet nog ff wachten voordat het weer top is, meer begroeiing etc.
Sepia kijken stel ik maar uit want volgens mij is heel Duikend Nederland dat aan t doen.... Nog 3 weken dan L'estartit, bekend bij iemand?
Klem zitten, mmmm dat spreekt mij absoluut niet aan, daarom is grotduiken ook niets voor mij, ik moet gewoon met 2 slagen weer buiten zijn.
Ik heb dit weekend een sepia (vrouwtje) gezien die lekker in het zand lag. We doken niet op de kentering omdat het redelijk doodtij was alleen omdat we de stroming mee hadden kwamen we bij het draaien (om de sepia te bekijken) in onze eigen stofwolk terecht . En toen was de sepia weg.
Het was voor mij de eerste keer dat ik met een redelijk beginner (mijn zusje) dook dus echt relaxed was ik niet. Ik heb daarom ook niet de andere stellingen gezien omdat ik na 15 minuten toch wel wilde omkeren. Bij die andere stellingen zaten dus massa's met sepia's hoorde ik van de andere duikers.
Ik balen
Maar goed de duikplanning van mij was prima en ik heb de duik netjes geleidt, dus dat maakt een hoop goed. Voorheen kon ik altijd wel vertrouwen op een meer ervaren buddy, dus dat is even wennen als je zelf de ervaren buddy bent.

Verder heb ik wel een leuk weekend gehad, alleen waren de bootduiken van zaterdag niet zo geweldig. De tweede duik die dag in de grevelingen was eigenlijk net ff te zwaar voor beginners vanwege de golven (harde wind) en het slechte zicht. We hebben er dan ook eentje aan de zuurstof moeten hangen omdat hij volledig uitgeput was door het zwemmen.

Scubagirl ik ben afgelopen zomer in l'Estartit geweest en heb oa bij de Islas Medes gedoken. Het is er qua begroeing erg mooi en er zwemmen veel zeebaarsen rond. Ik raad je aan om een uitstapje te maken naar San Feliu de Guixols want daar kan je supermooi duiken (er zijn 3 onderwatergrotten waar je doorheen kan zwemmen met enkele slagen) en er huist vaak een Sepia in de baai. Verder is Sa Rascassa erg mooi en Illa Mattheu. Ik zou daar ook eens gaan kijken bij Cadaques want daar schijn je ook erg mooi te kunnen duiken (en het Dali-dorpje is ook heel leuk), alleen moet je wel oppassen want de weg ernaar toe ligt hoog in de bergen (ivm deco).
Ik vond het wrak " de Boreas" bij Palamos ook wel de moeite waard trouwens.
Neem in ieder geval een 7 mm pak mee, want het water kan er best fris zijn. Zeker een stuk kouder dan in Egypte.
  woensdag 18 mei 2005 @ 15:36:17 #177
116418 scubagirl
Diving is high enough
pi_27118448
Dit nog even ter aanvulling:

Duiken vergt als sport een goede gezondheid. Het meest bekende gezondheidsrisico waar iedereen het altijd over heeft, maar die vaak zelf niet bekend zijn met de sport, is de zogenaamde 'caissonziekte'.

Volwassen duikers leren dat ze niet te lang en niet te diep mogen duiken vanwege het risico op deze decompressieziekte. De kinderen in de Sealteam opleiding staan niet bloot aan dit risico.
Wij duiken alleen in een zwembad; dus NIET in het buitenwater. De maximale diepte die ze mogen bereiken is 4 meter.
De 2e factor is de duur waarop een duiker op een bepaalde diepte blijft. De diepte en de duur bepalen samen de opname van ademgassen in de weefsels van ons lichaam. Wanneer onze lichaamsweefsels verzadigd raken met het ademgas stikstof, is er een verhoogde kans op een zogenaamde decompressieziekte.

De kinderen in de Sealteam cursus komen niet dieper dan 3 meter en met een lesduur van 1 uur zijn ze nog geen 45 minuten echt onder water. Ondanks hun hoger ademritme en de snellere hartslag van kinderen, raken hun belangrijke weefsels dus niet verzadigd met stikstof. De kans dat een kind door een seal duikles een aan stikstof gerelateerde aandoening krijgt is zo gezien te verwaarlozen.

Een ander aspect van duiken is het ademen van lucht onder een verhoogde druk door de waterdiepte. Nu gaan de kinderen in ons zwembad niet dieper dan 3 meter en de ademautomaat zorgt ervoor dat de lucht op elke diepte altijd de juiste druk heeft. De meeste kinderen zwemmen ook gewoon zonder ademapparatuur wel naar de bodem. Daarbij ontstaat er onderdruk in hun lichaamsholtes die vooral aan de oren pijnlijk kunnen zijn. De ademuitrusting voorkomt dus bij het dieper gaan dit soort ongemak. In de Sealcursus leren de kinderen de drukverschillen in hun lichaamsholtes tijdens het afdalen en ook bij het opstijgen naar de oppervlakte, veilig op te heffen. Als ze daarbij telkens de gouden regel bij het duiken volgen: "Altijd blijven ademen !", dan voorkomen ze het risico op een aan druk gerelateerde aandoening. Een goed voorbeeld geven is daarom van groot belang, langzaam en duidelijk laten zien dat jij dit ook doet.

Occie: Geloof dat al onze duiken bij Islas Medes zijn, tenzij t weer t niet toelaat. Ik ben echt benieuwd, de Rode Zee heeft me een beetje verwend en Middelandse zee, tja ik ben bevooroordeelt zeg maar.
Ik ga zeker wel ff die namen opschrijven, mss komen we er en weet ik wat me te wachten staat.
Zie je voor die sepia kan ik ook naar Spanje :-)
Dali dorp wil ik zeker doen, wilde ik de laatste dag doen, mag ik toch niet duiken, maar ik moet dus oppassen voor deco?

Hoe diep ligt t wrak en belangrijker nog, waar?
Ik hebt niet snel koud, was ook wel van plan mijn 7mm mee te nemen, maar tis toch niet nodig om mijn shorty ook mee te nemen, een 7 en een kap is toch zat?
  woensdag 18 mei 2005 @ 15:37:37 #178
116418 scubagirl
Diving is high enough
pi_27118500
Overigens staat er met onze duikvereniging voor oktober een duikvakantie gepland, waarschijnlijk Dahab ofzo of mss Eilat. Een leuke bestemming in elk geval.
Mocht je interesse hebben.....
  woensdag 18 mei 2005 @ 15:39:23 #179
116418 scubagirl
Diving is high enough
pi_27118550
Ennnnneee augustus is er een duikactie voor het goede doel... ik hou jullie op de hoogte.
Tis voor het uit laten komen van de droom van ernstig zieke mensen met een levensverwachting van korter dan 12 maanden.
Divers unite !!!!!
pi_27118682
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 15:36 schreef scubagirl het volgende:
Dit nog even ter aanvulling:

Duiken vergt als sport een goede gezondheid. Het meest bekende gezondheidsrisico waar iedereen het altijd over heeft, maar die vaak zelf niet bekend zijn met de sport, is de zogenaamde 'caissonziekte'.

Volwassen duikers leren dat ze niet te lang en niet te diep mogen duiken vanwege het risico op deze decompressieziekte. De kinderen in de Sealteam opleiding staan niet bloot aan dit risico.
Wij duiken alleen in een zwembad; dus NIET in het buitenwater. De maximale diepte die ze mogen bereiken is 4 meter.
De 2e factor is de duur waarop een duiker op een bepaalde diepte blijft. De diepte en de duur bepalen samen de opname van ademgassen in de weefsels van ons lichaam. Wanneer onze lichaamsweefsels verzadigd raken met het ademgas stikstof, is er een verhoogde kans op een zogenaamde decompressieziekte.

De kinderen in de Sealteam cursus komen niet dieper dan 3 meter en met een lesduur van 1 uur zijn ze nog geen 45 minuten echt onder water. Ondanks hun hoger ademritme en de snellere hartslag van kinderen, raken hun belangrijke weefsels dus niet verzadigd met stikstof. De kans dat een kind door een seal duikles een aan stikstof gerelateerde aandoening krijgt is zo gezien te verwaarlozen.

Een ander aspect van duiken is het ademen van lucht onder een verhoogde druk door de waterdiepte. Nu gaan de kinderen in ons zwembad niet dieper dan 3 meter en de ademautomaat zorgt ervoor dat de lucht op elke diepte altijd de juiste druk heeft. De meeste kinderen zwemmen ook gewoon zonder ademapparatuur wel naar de bodem. Daarbij ontstaat er onderdruk in hun lichaamsholtes die vooral aan de oren pijnlijk kunnen zijn. De ademuitrusting voorkomt dus bij het dieper gaan dit soort ongemak. In de Sealcursus leren de kinderen de drukverschillen in hun lichaamsholtes tijdens het afdalen en ook bij het opstijgen naar de oppervlakte, veilig op te heffen. Als ze daarbij telkens de gouden regel bij het duiken volgen: "Altijd blijven ademen !", dan voorkomen ze het risico op een aan druk gerelateerde aandoening. Een goed voorbeeld geven is daarom van groot belang, langzaam en duidelijk laten zien dat jij dit ook doet.

Occie: Geloof dat al onze duiken bij Islas Medes zijn, tenzij t weer t niet toelaat. Ik ben echt benieuwd, de Rode Zee heeft me een beetje verwend en Middelandse zee, tja ik ben bevooroordeelt zeg maar.
Ik ga zeker wel ff die namen opschrijven, mss komen we er en weet ik wat me te wachten staat.
Zie je voor die sepia kan ik ook naar Spanje :-)
Dali dorp wil ik zeker doen, wilde ik de laatste dag doen, mag ik toch niet duiken, maar ik moet dus oppassen voor deco?

Hoe diep ligt t wrak en belangrijker nog, waar?
Ik hebt niet snel koud, was ook wel van plan mijn 7mm mee te nemen, maar tis toch niet nodig om mijn shorty ook mee te nemen, een 7 en een kap is toch zat?
Euuu noem mij een leek, maar het is gevaarlijker om snel van 10 meter naar de oppervlakte te zwemmen dan van 30 meter naar 20 meter.

Raakt een kind in paniek op 4 meter en hij spuit naar boven met volle longen en zijn/haar mond dicht, dan gaat dat niet gezond zijn. Caisson laat ik dan nog buiten beschouwing.

Van 0 naar 10 meter is een halvering door druk, van 10 naar 20 is geloof ik daar weer een halvering van (of was het 1/3e) tis een poosje geleden.

Maar hoe dieper je kom hoe minder link het is om met een dichte mond een stuk omhoog te zwemmen.

De eerste 10 meter geven het grootste verschil in druk.

Lichamelijk weet ik niet of kinderen van 8 iun staat zijn om te duiken, vast wel. Geestelijk zijn er een hoop volwassenen die er een puinhoop van maken, laat staan een kind die denkt dat ie onkwetsbaar is.

Aan de andere kant hoor ik geen verhalen van verongelukte kinderen, maar dat kan ook komen omdat er zo weinig duiken in die leeftijd.
  woensdag 18 mei 2005 @ 16:02:25 #181
116418 scubagirl
Diving is high enough
pi_27119296
T klopt idd dat daar t grootste verschil qua druk zit, dat trek ik ook niet in twijfel hoor. Ik geef alleen aan dat dit risico te verwaarlozen is, mits je voldoet aan de eerder gestelde voorwaarden.

M.b.t. mond dicht en volle longen opstijgen. Daar ben je als instructeur bij hoor. Ik zal kosten wat t kost een kind beneden houden en niet zo op laten stijgen, maar een goede theorieles op een leuke interactieve manier doet al wonderen hoor.
Wat betreft de geestelijke toestand, dit is wat ik al aangaf, je moet dit als instructeur beoordelen, dat is soms best lastig, maar niet onmogelijk.
pi_27122261
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 16:02 schreef scubagirl het volgende:
T klopt idd dat daar t grootste verschil qua druk zit, dat trek ik ook niet in twijfel hoor. Ik geef alleen aan dat dit risico te verwaarlozen is, mits je voldoet aan de eerder gestelde voorwaarden.

M.b.t. mond dicht en volle longen opstijgen. Daar ben je als instructeur bij hoor. Ik zal kosten wat t kost een kind beneden houden en niet zo op laten stijgen, maar een goede theorieles op een leuke interactieve manier doet al wonderen hoor.
Wat betreft de geestelijke toestand, dit is wat ik al aangaf, je moet dit als instructeur beoordelen, dat is soms best lastig, maar niet onmogelijk.
eens

en daarbij pikken kinderen heel snel dingen op. Veel van de zaken die een automatisme moeten worden bij duikers (niet in paniek raken, niet je adem inhouden, de handelingen die je moet doen als er zich een noodsituatie voordoet) kunnen bij kinderen vanaf een bepaalde leeftijd met veel oefenen goed geleerd worden. Als die kinderen volwassen worden dan zijn deze handelingen een automatisme geworden en kunnen ze dus heel adequaat reageren onderwater. Beter dan volwassenen die beginnen met duiken en de reflexen van adem inhouden ed nog maar even af moeten leren.
Maar ik vind wel dat er grenzen zijn, die heel duidelijk gesteld moeten worden. Bovendien moet een kind als het wil gaan duiken in staat zijn om de gevaren goed in te schatten en dus ook de theorie kunnen begrijpen achter bijvoorbeeld toenemende druk onderwater en longburst en dergelijke.
Dat kan het ene kind beter begrijpen dan het andere. Daar moet dan ook heel goed naar gekeken worden. Een kind vanaf 8 jaar alleen in het zwembad laten duiken onder begeleiding en pas vanaf 12 jaar onder begeleiding buitenduiken in goede omstandigheden. Vanaf 16 jaar gewone buitenduiken onder begeleding en langzaam ervaring krijgen. Oja, en zelf begeleidend duiken pas vanaf 18, of liefst 21. Dat is mijn mening.
  woensdag 18 mei 2005 @ 17:38:36 #183
19297 stinkie
pi_27122398
Medas is leuk duiken. Heb daar 1 wrakduik gemaakt op 33 meter. Geen penetratie. Bij de eilanden zelf is 35 meter ook snel gehaald. Bodem loopt daar op stukken nogal van plateau naar plateau. Nitrox is in het dorp te vullen.
  donderdag 19 mei 2005 @ 09:36:19 #184
116418 scubagirl
Diving is high enough
pi_27140797
Occie: kinderen zijn in het veelvoud leergieriger dan volwassen, maar dat werkt voor en tegen, ze kennen geen gevaar maar leren wel sneller omdat een volwassen altijd gaat denken wat er zou kunnen gebeuren...
Bij een kind heb je echter in de meeste gevallen overwicht, een volwassene (vooral mannen, ik weet ik generaliseer) hebben vaak de neiging om zo te doen van ik kan en weet het wel.

Kinderen moeten idd goed in de gaten gehouden worden, ook die grenzen moeten duidelijk gesteld worden. 8 jaar zwembad, 12 jaar junior open water en beiden onder strikte begeleiding. Met betrekking tot de gesteldheid van een kind, dat had ik al aangegeven.
Het ene kind is het andere kind niet. Het ene is met hele andere dingen bezig (knikkeren ;-) ) terwijl andere kind vroeg "volwassen" is. Zonder daar de mannen mee te kort te doen, meisjes zijn over het algemeen serieuzer en vroeger "volwassen" dan de kleine kerels. Desalniettemin was mijn 8jarige Seal heel serieus en hij bleef maar vragen Waarom, waarom, waarom, waarom, hij wilde gewoon alles weten over duiken en hoe t in elkaar zit en waarom dingen zijn zoals ze zijn.
Dat is ook geweldig hoor.
Doet me denken aan van die kleine mannetjes van 5 die op een voetbalveld lopen met een broek totaan hun enkels en shirts als een jurk...

Stinkie: hoest onderwaterleven behalve baarzen? En de nachtduik, moeite waard?
  donderdag 19 mei 2005 @ 11:11:46 #185
19297 stinkie
pi_27143724
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 09:36 schreef scubagirl het volgende:

Stinkie: hoest onderwaterleven behalve baarzen? En de nachtduik, moeite waard?
baarzen, octopus, wieren, wat van dat kleine scharrelspul. Het is natuurlijk geen Rode Zee, dus wel in de buurt van rotsen etc. blijven. Tis alweer 4 of 5 jaar geleden dat ik daar voor het laatst geweest ben en ik heb geen digitale foto's daarvan.

Nachtduik heb ik niet op Medas gemaakt, maar bij L' Escala, dorp(je) verder. Het was toen een dorp iig ('95) maar de laatste keer dat ik er was begon het aardig uit te dijen. Dat doorrijden totdat je aan het st6rand bij een baaitje komt (lange weg, campings, eindigt met een camping links en rechts van de weg). Toendertijd zat er aan de linkerkant vlak bij het strand een duikzaak, Montgo Sub.
Die camping staat tegen een heuvel aan, die moet je over, er loopt een weg maar weet niet meer precies hoe. Als je erover bent kom je ook bij een baaitje terecht, met 2 rots/koraal formaties. Daar heb ik een aantal (nacht)duiken gemaakt en is ook enorm veel te zien. Einde van de baai ligt zelfs een wrakje. Werd verteld door lokale vissers en bleek dus te kloppen.
pi_27145042
Iemand die weet wat er nu te zien is in de Oosterschelde. Ga daar van het weekeinde heen. Of nog tips voor plekken?
  donderdag 19 mei 2005 @ 14:07:24 #187
116418 scubagirl
Diving is high enough
pi_27149884
ja ik weet t maar ik raad je sterk af er heen te gaan, tenzij je vroeg doordeweeks ofzo kan als iedereen op zijn werk zit want de taferelen van de afgelopen tijd daar is gewoon bizar.
Tips, tja.... wist er 1 maar ben naam kwijt.... ff serieus echt hoor, heb m ook van horen zeggen,
pi_27151817
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 14:07 schreef scubagirl het volgende:
ja ik weet t maar ik raad je sterk af er heen te gaan, tenzij je vroeg doordeweeks ofzo kan als iedereen op zijn werk zit want de taferelen van de afgelopen tijd daar is gewoon bizar.
Tips, tja.... wist er 1 maar ben naam kwijt.... ff serieus echt hoor, heb m ook van horen zeggen,
Wat voor taferelen? Is het zo'n gekte???
  donderdag 19 mei 2005 @ 16:20:26 #189
116418 scubagirl
Diving is high enough
pi_27154808
als je de sepia's bedoelt... dan ja...zo een gekte, weilanden vol auto's en duikers in de rij GEK GEWOON
pi_27157214
in het weekend is het bij de zeelandbrug in ieder geval stervensdruk. Veel mensen wijken dan uit naar bijvoorbeeld zoetersbout, waardoor het daar ook druk is.

Let ook goed op de wind. Afgelopen weekend zijn er door clubgenoten duiken gemaakt bij Cats (andere kant van de zeelandbrug) maar daar was het zicht bijzonder slecht door de wind. De grevelingen was zaterdag op bepaalde plekken trouwens ook erg slecht te beduiken vanwege de golven en de wind enzo.
Doordeweeks is inderdaad het beste om te duiken, maar let natuurlijk wel op dat je op de kentering duikt als je naar de oosterschelde gaat. Er zijn dus sepia's, snotolven, veel kreeft, veel naakslakken en palingen bij de zeelandbrug zwemmen grote harders rond bij de pijlers.

have fun!
pi_27158973
Oh oh...het is dus de bedoeling om met inkomend tij bij de Zeelandbrug te gaan duiken. Uur of 10 stromingsduik maken.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 11:43:47 #192
116418 scubagirl
Diving is high enough
pi_27303101
zoek ff een getijde tabel op internet, die biedt meestal duidelijkheid. Als je ff naast de pot piest qua tijd kan dit een heftige duik met zich meebrengen. Ben je er nog niet zo in thuis, neem iemand mee die dat wel is. Just a tip.

Overigens zijn er duikers in de problemen gekomen zaterdag bij Scharredijke door een te snelle opstijging. Resultaat, ze voelden zich na de opstijging onwel en ze zijn per ambulance afgevoerd.

Verder kun je op mijn site (ik zal de naam niet noemen :-) ) je inschrijven voor een digitale 2 maandelijkse nieuwsbrief.

Verder is er door de club gedoken bij de Nionplas en dit was werkelijk fantastisch !!!
pi_27307935
Grr...probeer ik het nog een keer om te reageren...vorige post werd weggegooid.

Maar zaterdag dus 2 stromingsduiken gemaakt bij de Zeelandbrug. Eerste keer om een uur of 10 en 2e om een uur of twaalf. Het was om 8 uur laag tij. Eerste duik ging de stroming nog niet zo hard en heb ik van zeer dichtbij kunnen genieten van de sepia's. Kon ze bijna opeten zo dichtbij had ik ze. Daarna nog harders bij de peilers gezien en het gebruikelijke spul op de bodem. Tweede duik was de stroming wat sterker...meer dan wat eigenlijk. Ondanks dat we nog wat moeite deden ging het hard. Toch nog flink wat sepia's gezien. Allen trouwens aan de rechterkant van de brug waar flink wat korven neergezet zijn tussen de 8 en 10 meter. Buiten die dieptes geen sepia's gezien.

Die stromingsduik was trouwens een goed idee wat betreft de parkeergelegenheid. Geen enkel probleem. Toen we echter ons om gingen kleden werd het een gekkenhuis. Wat een mongolen af en toe zeg. Donderen gewoon hun auto voor de jouwe neer ook al sta je je om te kleden...moet je boos gaan kijken. Of ze crossen over het parkeerterrein heen en rijden bijna mensen aan. Echt compleet gestoord doet men.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 16:02:23 #194
19297 stinkie
pi_27311683
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 14:12 schreef wonko het volgende:
Grr...probeer ik het nog een keer om te reageren...vorige post werd weggegooid.

Maar zaterdag dus 2 stromingsduiken gemaakt bij de Zeelandbrug. Eerste keer om een uur of 10 en 2e om een uur of twaalf. Het was om 8 uur laag tij. Eerste duik ging de stroming nog niet zo hard en heb ik van zeer dichtbij kunnen genieten van de sepia's. Kon ze bijna opeten zo dichtbij had ik ze. Daarna nog harders bij de peilers gezien en het gebruikelijke spul op de bodem. Tweede duik was de stroming wat sterker...meer dan wat eigenlijk. Ondanks dat we nog wat moeite deden ging het hard. Toch nog flink wat sepia's gezien. Allen trouwens aan de rechterkant van de brug waar flink wat korven neergezet zijn tussen de 8 en 10 meter. Buiten die dieptes geen sepia's gezien.

Die stromingsduik was trouwens een goed idee wat betreft de parkeergelegenheid. Geen enkel probleem. Toen we echter ons om gingen kleden werd het een gekkenhuis. Wat een mongolen af en toe zeg. Donderen gewoon hun auto voor de jouwe neer ook al sta je je om te kleden...moet je boos gaan kijken. Of ze crossen over het parkeerterrein heen en rijden bijna mensen aan. Echt compleet gestoord doet men.
het parkeergedoe icm de auto inbraken op de rustigere momenten zijn voor mij reden geweest om daar nog maar heel zelden te duiken, ondanks dat ik een aantal zomers voor een duikcentrum gefreelanced heb en er een caravan heb staan en het nog steeds mijn favo duikprovincie is.
pi_27313508
nu ben ik een heel dom persoon, maar wat is een sepia? ik moet hierbij direct aan fotografie denken
pi_27314474
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 16:53 schreef xelnaga het volgende:
nu ben ik een heel dom persoon, maar wat is een sepia? ik moet hierbij direct aan fotografie denken
Een zeekat.
http://www.digischool.nl/(...)ie/zeeland/sepia.htm
pi_27317535
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 11:43 schreef scubagirl het volgende:
zoek ff een getijde tabel op internet, die biedt meestal duidelijkheid. Als je ff naast de pot piest qua tijd kan dit een heftige duik met zich meebrengen. Ben je er nog niet zo in thuis, neem iemand mee die dat wel is. Just a tip.

Overigens zijn er duikers in de problemen gekomen zaterdag bij Scharredijke door een te snelle opstijging. Resultaat, ze voelden zich na de opstijging onwel en ze zijn per ambulance afgevoerd.

Verder kun je op mijn site (ik zal de naam niet noemen :-) ) je inschrijven voor een digitale 2 maandelijkse nieuwsbrief.

Verder is er door de club gedoken bij de Nionplas en dit was werkelijk fantastisch !!!
Er zijn 4 duikers in de problemen geweest afgelopen weekend.

2 ervan waren in de oosterschelde gaan duiken op 45 meter diepte

een vraagje aan jouw? Waar is de Nionplas? Ik heb daar nog nooit van gehoord. Is het de moeite waard? Vinkeveen viel laatst wat tegen omdat er weinig levend spul te zien was
pi_27319628
stoer dankje wonko

nu heb ik vraagje, ik kom eindelijk eens terug uit Azie, naar ongeveer 2 jaar. Nu hoor ik dat het redelijk duiken is in Nederland. Ik heb voornamleijk in Thailand gedoken, maar nu dus ook in Hong Kong, hetgeen mijn kleine vriend bijna naar binnen liet kruipen

is het in Nederland te doen met 5mm? of hou ik dan geen kleine vriend meer over door krimp gedrag>?
pi_27322650
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 20:14 schreef xelnaga het volgende:
stoer dankje wonko

nu heb ik vraagje, ik kom eindelijk eens terug uit Azie, naar ongeveer 2 jaar. Nu hoor ik dat het redelijk duiken is in Nederland. Ik heb voornamleijk in Thailand gedoken, maar nu dus ook in Hong Kong, hetgeen mijn kleine vriend bijna naar binnen liet kruipen

is het in Nederland te doen met 5mm? of hou ik dan geen kleine vriend meer over door krimp gedrag>?
5 mm in de zomer is goed te doen...ga dan echter niet al te diep in de binnenwateren. Die willen na de 12 meter wel eens flink wat koeler zijn. In de winter kun je echter niet zonder een 7mm of volgens sommigen een droogpak.
pi_27322698
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 19:06 schreef octopussy het volgende:

[..]

Er zijn 4 duikers in de problemen geweest afgelopen weekend.

2 ervan waren in de oosterschelde gaan duiken op 45 meter diepte

een vraagje aan jouw? Waar is de Nionplas? Ik heb daar nog nooit van gehoord. Is het de moeite waard? Vinkeveen viel laatst wat tegen omdat er weinig levend spul te zien was
Alle 4 de probleemgevallen waren toch Belgen? Waarom hoor je toch zoveel negatiefs over hun als duiker? Zaterdag nog kwam ik nog twee Belgen tegen die met een touw aan elkaar zaten en mij gewoon niet zagen...probeerden door me heen te duiken. En boven water was het weer 'sorry'.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')