quote:
Op maandag 4 april 2005 23:21 schreef Enyalius het volgende:freaky was dat toen de priester zijn ogen open deed dat ze groen waren ipv van bruin zoals van te voren. na afloop met dat bord verbrand.
Ik heb moeite om dit te geloven
![]()
Anyway,
Er zijn zeker topics over geweest en ook
vragen of een nieuw topic wel gewenst was. Blijkbaar houdt het mensen bezig en das niet gek want de verhalen doen de ronde dat je er slechte dingen mee op kunt roepen. Wat is er waar?
Voor degene die het nog niet kennen:
Het Ouija bord:
![]()
![]()
Allereerst heb je een voorwerp nodig zoals een speciale aanwijzer (zie hierboven) of een glas (beter bekend als glaasje draaien) waarbij de personen die meedoen losjes hun vinger erop leggen. Vervolgens roep je een vraag en als het goed is gaat het aanwijsvoorwerp dan bewegen richting de letters (of ja/nee teksten) en worden er op die manier zinnige of onzinnige (!) antwoorden gegeven.
Het idee is dat de energie van al de mensen in de ruimte door één of meerdere entiteiten wordt gebruikt om de aanwijzer te laten bewegen. Vandaar ook dat er geopperd wordt om eerst te vragen of er überhaupt iemand is en om aan het einde af te sluiten (dus niet zomaar weglopen).
Een dame die ik goed kende heeft het gedaan (met nog één persoon) en deze vroeg om haar beschermengel waarna een naam van een overleden oom gespeld werd. Zei beweerde dat ze het glas niet zelf bewoog en die ander wist niks van het bestaan van die oom af. Ik geloof haar hierin en dus ben ik er erg zeker van dat het glas ook echt kan gaan bewegen en ook ‘zinnige’ teksten kan geven. Verder staat glaasje draaien op band in onder andere de serie Most Haunted waarbij het glas zo erg beweegt dat er een draaicirkel van circa een meter was.
Note: Of de serie Most Haunted zelf fake is staat nog ter discussie waarbij niemand, zover ik weet, definitieve antwoorden heeft.Er zijn veel meer getuigen (deels op Fok na te lezen

) die beweren dat er echt wat kan gebeuren evenals getuigen waarbij er niks gebeurt. Verder lijkt glaasje draaien met een blinddoek succes op falen te verzekeren. Het is getheoretiseerd dat je het glas onbewust kunt bewegen zonder dat je het zelf door hebt. Als je echter gelooft in een zesde zintuig dan is dit ook een uitgesproken manier om dit aan te spreken (net als pendelen).
Waarom is het dan gevaarlijk? In tegenstelling tot pendelen hoor je veel meer negatieve verhalen van mensen die het geprobeerd hebben. Bv teksten dat je binnenkort dood gaat, poltergeist activiteiten die in de weken na het glaasje draaien plaatsvinden, etc. Van de ervaring uit Most Haunted kun je
hier (derde spoiler blok) een indruk vinden.
Maar als ik ervan uitga dat het uit me onderbewuste komt dan kan me toch niks gebeuren? Ten eerste zou het mij niet verbazen als je kennis van dingen te lezen krijgt die onmogelijk kunt weten. Verder kan ik me best voorstellen dat het spannend is met een groep maar realiseer je wel dat als je alleen bent, en de lampjes gaan uit, het ineens heel anders over kan komen. Gegronde angst of niet maar sommige mensen zullen er simpelweg niet lekker van slapen en dat lijkt me dus niet echt een aanrader dan.
Laat staan als er ineens echt dingen gaan bewegen in je huis. Ik heb het nooit meegemaakt maar ook dit staat op film en ik las ooit een krantenartikel van een groep waarbij het behoorlijk uit de hand liep en er van alles bewoog waarbij de politie ook niet wist wat ze moesten doen.Een Ouija bord hoef je trouwens niet perse te kopen maar kun je ook zelf maken. Ze zijn sowieso lastig te vinden. Ooit was ik een winkel waarin ze van alles op spiritueel gebied verkopen en daar was een verkoopster die een klant uitsnauwde om een reden die ik niet meer kan herinneren. Ik kon in ieder geval daardoor niet laten om te vragen of ze ook van dit soort borden verkopen omdat ik het zogenaamd uit wilde proberen tijdens een feestje met veel dronken mensen en ik beweerde dat “het me wel grappig voor tussendoor leek”. Ik heb een enorme preek gehad van de verkoopster