Oh ja, een heerlijk BBQ recept voor spareribs is:
je spreribs in een plastic zak doen met een zooi geprakte knoflooktenen, dan kecap manis, en soya saus erbij doen, zak dichtdoen tot er maximale contact is met saus en vlees. dit een paar uur laten marineren in de koelkast.
Dan een dryrub klaarmaken met de verhoudingen 8:3:1, bruine bastardsuiker:(zee)zout:welke kruiden je maar wilt gebruiken. Ik gooi meestal van alles door elkaar, maar altijd wel de dingen, knoflookpoeder, allspice, chinese 5 kruiden, basilicum, chilipepers, chilipoeder, cayennepeper, geroosterde paprikapoeder.
wrijf je spareribs ermee in, en mik ze op de BBQ, met de kecap saus ga je dan lekker de spareribs af en toe natmaken, en dan oppeuzelen, maar...al;s je die verhoudingen aanhoudt, zit je altijd goed.
het IS een goed recept, want ik heb diverse sparerib restaurants geprobeerd en mijn recept (vrij naar die van Alton brown van Good Eats (www.goodeatsfanpage.com)) heeft gewoon dat extra beetje meer voor de wat kritischere smaakpapillen.
Wat ik meestal geserveerd krijg is helemaal niet pittig of goed gekruid, ik zie dan wel chilipitjes,m aar dat komt van dat theelepeltje sambal oelek op 1 liter saus, lijkt het wel, nee als je ze maakt zoals ik ze maar gegarandeerd dat ze EN lekker pittig en lekker gekruid zijn, je proeft het zowel op de tong als met de neus.
Oh ja, een extra tip als aanvulling, koop NIET je ribbetjes bij de C1000, daar koop je voor 7 euri de kilo meer bot dan vlees. Ik koop mijn ribbetjes bij de makro, daar zijn het net mini ribkoteletjes als je ze zou afsnijden, en het is weliswaar incl. btw duurder dan C1000, maar het vlees is vele malen meer. Normaal heb ik twee ribben nodig van C100 om vol te raken, met die van de Makro heb ik met enige moeite slechts 1 rib-rack op, dat geeft wel wat aan.
[ Bericht 39% gewijzigd door hassanjassan op 06-09-2005 00:55:34 (extra tip toegevoegd over waar je vlees te kopen) ]
Moet je die kleur zien, hoorapparaat-beige !