Wat voor occults zoal?quote:Op zondag 3 april 2005 13:28 schreef -DailaLama- het volgende:
In de bijbel staat dat je je ver moet houden van occulte zaken en van valse profeten. Voor de mensen in Jeruzalem in de tijd van Jezus was Jezus een valse profeet die aan occulte dingen deed.
Jawel, dat moet namelijk de aanklacht zijn geweest waarop hij terecht werd gesteld.quote:Dat volgens christenen Jezus de Zoon van God was, konden de mensen die hem wilden kruisigen niet van te voren weten.
Lopen over water, broden & vis vermenigvuldigen, mensen genezen door handopleggingen ... etc etcquote:
Dat hij zich voordeed als de Zoon van God ja. Niet dat hij de messias ook daadwerkelijk was.quote:Jawel, dat moet namelijk de aanklacht zijn geweest waarop hij terecht werd gesteld.
En waar blijkt dan uit dat hij hierom voor een valse profeet werd gehouden?quote:Op zondag 3 april 2005 14:33 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Lopen over water, broden & vis vermenigvuldigen, mensen genezen door handopleggingen ... etc etc
Dat hij vertelde door God gezonden te zijn.quote:Op zondag 3 april 2005 14:46 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
En waar blijkt dan uit dat hij hierom voor een valse profeet werd gehouden?
quote:Op zondag 3 april 2005 14:59 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Dat hij vertelde door God gezonden te zijn.
De Christenen en alle andere randverschijnselen rond het 'oude' testament zitten namelijk ook fout. Dat men in het algemeen de 'waarheid' over de bijbel toewijst aan die randverschijnselen en hiermee hen het absolute gezag toedelen geeft ook niet voor niets de leugen de vrije hand.quote:Op zondag 3 april 2005 13:28 schreef -DailaLama- het volgende:
In de bijbel staat dat je je ver moet houden van occulte zaken en van valse profeten. Voor de mensen in Jeruzalem in de tijd van Jezus was Jezus een valse profeet die aan occulte dingen deed. Dat volgens christenen Jezus de Zoon van God was, konden de mensen die hem wilden kruisigen niet van te voren weten. Die volgden gewoon de wetten op die ze hadden gekregen van God, nota bene de vader van Jezus. Wisten zij veel. Dat moest immers.
Je weet dus nooit of iemand die je veroordeeld op basis van de bijbel (een homo of een vrouw of zo) niet door God gezonden is. Straks is het weer zo'n geintje als met Pasen. Dan ga je dezelfde fout in als Judas en de farizeeërs. Kortom: Als je echt respect voor Jezus wil tonen, gooi de bijbel weg.
Precies.quote:
Dat is toch geen antwoord dat aansluit op de vraag:quote:Op zondag 3 april 2005 16:16 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Mja, volgens mij begrijp ik jou ook niet.
Precies ik kan er óók geen touw aan vast knopen Dalai Lama is niet duidelijkquote:Op zondag 3 april 2005 16:20 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Dat is toch geen antwoord dat aansluit op de vraag:
En waar blijkt dan uit dat hij hierom voor een valse profeet werd gehouden?
Ja dus door dat smoesje (de Bijbel) is hij vermoord.quote:Op zondag 3 april 2005 17:43 schreef deedeetee het volgende:
Het was toch gewoon een smoesje om hem terecht te kunnen stellen![]()
Nee hoor. Ik verwerp de bijbel, maar ik geloof best dat Jezus bestaan heeft. Was laatst nog op discovery channel, een stel deskundigen reconstrueerden hoe dat vroeger allemaal gegaan zou zijn. Jezus was een soort politicus, die tegen de gevestigde orde inging. Tenminste, zo zie ik het. En die wonderen... Aangedikt en verzonnen, lijkt me. Of het zijn symbolische verhalen.quote:Op zondag 3 april 2005 14:08 schreef ajay het volgende:
Om te geloven in Jezus moet je de Bijbel verwerpen, maar als je de Bijbel verwerpt, dan ontken je dus het bestaan van Jezus, daar deze alleen bij bewijs uit de Bijbel bestaat.
Lijst Jezus Christusquote:Op zondag 3 april 2005 18:17 schreef Toeps het volgende:
[..]
Jezus was een soort politicus, die tegen de gevestigde orde inging. .
De kern van je betoog en dat is juist.quote:Op zondag 3 april 2005 13:28 schreef -DailaLama- het volgende:
Dat volgens christenen Jezus de Zoon van God was, konden de mensen die hem wilden kruisigen niet van te voren weten. Die volgden gewoon de wetten op die ze hadden gekregen van God, nota bene de vader van Jezus. Wisten zij veel. Dat moest immers.
Het oude testamant heette toen nog geen bijbel. Verder zijn een hoop boeken pas door de volgelingen van Jezus (volgelingen van Paulus dus) aan wat wij het O.T. noemen toegevoegd. De joodse thora heeft slechts de eerste 5 O.T. boeken gemeen met het O.T.quote:Op zondag 3 april 2005 19:32 schreef -DailaLama- het volgende:
Het gaat niet om de wonderen, het gaat er om dat de reden dat Jezus gekruisigd is, is dat de mensen het deden omdat het in de bijbel hun heilige boeken stond.
Dat is op zich raar. Jij gelooft wel dat DE Jezus heeft bestaan, maar dat hij volgens bepaalde deskundigen een soort politicus is. Maar hoe weet je van zijn bestaan, anders dan vanuit het Christelijk verhaal, de Bijbel? Ten tijde van LotR-rage zijn er ook deskundigen geweest die beweerden dat Tolien oude mythen, maar ook historische figuren verwerkt heeft in zijn karakters. Dat maakt niet meteen dat Aragorn heeft bestaan en een goede koning is geweest?quote:Op zondag 3 april 2005 18:17 schreef Toeps het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik verwerp de bijbel, maar ik geloof best dat Jezus bestaan heeft. Was laatst nog op discovery channel, een stel deskundigen reconstrueerden hoe dat vroeger allemaal gegaan zou zijn. Jezus was een soort politicus, die tegen de gevestigde orde inging. Tenminste, zo zie ik het. En die wonderen... Aangedikt en verzonnen, lijkt me. Of het zijn symbolische verhalen.
zegt Jezus ergens dat er andere goden aanbeden moeten worden ?quote:Op zondag 3 april 2005 16:32 schreef -DailaLama- het volgende:
Dt 13:2
'...and if he then tells you to follow other gods and worship them...'
[afbeelding]
Of dat hij zelf aanbeden moet worden?quote:Op maandag 4 april 2005 12:44 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
zegt Jezus ergens dat er andere goden aanbeden moeten worden ?
How right you are.quote:
Als je tegen mensen zegt dat je de zoon van God bent en dat je gezalfd moet worden en dat wat jij zegt je naar de hemel brengt .... mwoah ... dan wil je wel aanbeden worden lijkt me.quote:
Nou, ik geloof dat er EEN Jezus heeft bestaan. Of misschien heette hij wel Joessef. Maar dat er in ieder geval iemand was die toendertijd voor een revolutie zorgde. Dat staat inderdaad in de Bijbel, maar ik geloof ook best dat daar een kern van waarheid in zit. Verder staven archeologische vindingen dit verhaal.quote:Op maandag 4 april 2005 12:07 schreef ajay het volgende:
[..]
Dat is op zich raar. Jij gelooft wel dat DE Jezus heeft bestaan, maar dat hij volgens bepaalde deskundigen een soort politicus is. Maar hoe weet je van zijn bestaan, anders dan vanuit het Christelijk verhaal, de Bijbel?
Hij had iig geval geen bezwaar tegen aandachtquote:Op maandag 4 april 2005 17:25 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Als je tegen mensen zegt dat je de zoon van God bent en dat je gezalfd moet worden en dat wat hij zegt je naar de hemel brengt .... mwoah ... dan wil je wel aanbeden worden lijkt me.
Dat komt omdat jij niet weet waar hij over spreekt, gelijk die mensen toen.en de mensen nuquote:Op maandag 4 april 2005 17:25 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Als je tegen mensen zegt dat je de zoon van God bent en dat je gezalfd moet worden en dat wat jij zegt je naar de hemel brengt .... mwoah ... dan wil je wel aanbeden worden lijkt me.
Hmmm... tja... zit wat in... Maar, heeft Hij dat wel gezegd dan? Waar vind je dat dan terug? Volgens mij heeft Hij geen enkele keer gezegd dat Hij DE zoon is. Wel dat God zijn Vader is, maar is God niet ons aller Vader (of welk belangrijk figuur je voor jezelf wilt invullen)?quote:Op maandag 4 april 2005 17:25 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Als je tegen mensen zegt dat je de zoon van God bent en dat je gezalfd moet worden en dat wat jij zegt je naar de hemel brengt .... mwoah ... dan wil je wel aanbeden worden lijkt me.
quote:Op dinsdag 5 april 2005 15:05 schreef k3vil het volgende:
Ik ben de zoon van G'd
ik ben de zoon van G'd
Overigens staat in het 'oude' testament dat Israel de zonen en dochters van G'd zijn (iirc)
*hint*
Dus alle christenen zeggen hetzelfde als de duivel?quote:Op dinsdag 5 april 2005 15:32 schreef Bright het volgende:
[..]Waarom deze reactie? Waarom "G'd"?
En er staat regelmatig dat Hij de Zoon van God wordt genoemd; meestal door de duivel of geesten, trouwens. Hij zelf heeft het echter nooit gezegd.
so what's new? De duivel liegt niet altijd hoor - alleen als het 'hem' uit komtquote:Op dinsdag 5 april 2005 20:05 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Dus alle christenen zeggen hetzelfde als de duivel?
Sprookjes. En aangezien sommige daar echt in geloven en er ook nog eens van uit gaan dat anderen daar ook in moeten geloven geen overbodige opmerking.quote:Op dinsdag 5 april 2005 13:19 schreef Bright het volgende:
Hmmm... tja... zit wat in... Maar, heeft Hij dat wel gezegd dan? Waar vind je dat dan terug? Volgens mij heeft Hij geen enkele keer gezegd dat Hij DE zoon is. Wel dat God zijn Vader is, maar is God niet ons aller Vader (of welk belangrijk figuur je voor jezelf wilt invullen)?
En een correctie op voorgaande posts: er zijn verschillende malen farizeeers bij de wonderen geweest. Ze betichtten Jezus ook niet van het doen van wonderen, maar (bijvoorbeeld) het doen van die wonderen op de rustdag.
Deze opmerking kan ik niet goed plaatsen...quote:Op woensdag 6 april 2005 09:47 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Sprookjes. En aangezien sommige daar echt in geloven en er ook nog eens van uit gaan dat anderen daar ook in moeten geloven geen overbodige opmerking.
Nee - dit allemaal laat zien hoe gevaarlijk het is om te interpreteren. Iedereen interpreteert iets, of het nu een boek is, een film, of iets wat een ander heeft gezegd, op zijn/haar eigen manier. Daardoor krijg je vaak communicatieproblemen. Juist daartegen strijdt Jezus.quote:Ontopic. Jezus (waarvan zijn volgelingen zeggen dat hij is gekomen volgens "de boeken") is vermoord door mensen die ook volgens "de (joodse) boeken" leven.
Dus de topicstarter heeft de juiste constatering gemaakt dat het Jezus verhaal laat zien hoe stomhet is om een boek blind te volgen.![]()
Nee natuurlijk niet.quote:Op woensdag 6 april 2005 10:03 schreef Bright het volgende:
[sprookjes]
Deze opmerking kan ik niet goed plaatsen...
Hoe kan je iets nu totaal niet interpreteren. Je interpreteert iets altijd. Anders moet het letterlijk je ene oor in gaan en het ander oor uit.quote:Nee - dit allemaal laat zien hoe gevaarlijk het is om te interpreteren.
Het zelfs geen kwestie van anders interpreteren. De joden hadden hún boeken en de volgelingen van Jezus hebben hún boeken.quote:De topicstarter heeft dus niet de juiste constatering gemaakt. Hij constateert, zoals gezegd, dat eenzelfde 'iets' door mensen op diverse manieren kan worden geinterpreteerd.
Niet zo sarcastisch doen - is niet nodigquote:
Yep, klopt. Ik heb ook niet gezegd dat je niet moet interpreteren. Ik geef alleen aan dat je ermee moet oppassen. Als je met iemand in gesprek bent, kan die ander misschien iets heel anders bedoelen dan jij opvangt, bijvoorbeeld. In extreme gevallen worden daar oorlogen om begonnen.quote:Hoe kan je iets nu totaal niet interpreteren. Je interpreteert iets altijd. Anders moet het letterlijk je ene oor in gaan en het ander oor uit.
Toendertijd hadden ook de volgelingen van Jezus precies hetzelfde geschrift als de Joden, hoor.quote:Het zelfs geen kwestie van anders interpreteren. De joden hadden hún boeken en de volgelingen van Jezus hebben hún boeken.
Kijk, daar komen dus de verschillende stromingen vandaanquote:Op woensdag 6 april 2005 10:22 schreef ajay het volgende:
Zowiezo vind ik interpretaties nergens op slaan. Altijd als iets letterlijk uit de Bijbel wordt genomen, maar het de gelovige niet echt uitkomt, dan is het altijd de verkeerde interpretatie. Wat nou interpretatie? Zo kun je zelf Pinkeltje nog uitleggen als zijnde een kritisch manifest voor het doorontwikkelen van de sociale structuur binnen het koninkrijk der Nederlanden....
Je moet gewoon afspreken: óf alles letterlijk, óf niks letterlijk. In het laatste geval ben je klaar, want dan kun je aan alles een draai geven.
Wordt voor ons wel een beetje moeilijk leesbaar, ja... Daarom is het ook interessant om juist verschillende vertalingen naast elkaar te leggen... Kun je ze samen nogmaals interpreteren en bepalen of je iets letterlijk wilt opvatten (wat dus eigenlijk niet kan; je neemt dan de interpretaties van de vertalers letterlijk over) of niet.quote:Ik geef toe dat de vertalers hun eigen interpretatie weergeven en dat er tussen alle Bijbels verschillen te vinden zijn, maar we spreken nu over de oude Joden en Jezus. Voor zover ik het weet mogen Joden en Islamieten hun heilige geschriften nooit interpreteren/vertalen. Vandaar dat ze nog steeds in het Hebreeuws en Arabisch zijn opgetekend. Zo behoud je dus altijd de oorspronkelijke geschriften. De Dode Zee-rollen zijn dus hetzelfde als de Tora in een willekeurige Synagoge.
Met de kanttekening dat ze nooit goddelijk geweest zijn natuurlijk.quote:Op woensdag 6 april 2005 10:22 schreef ajay het volgende:
Zo behoud je dus altijd de oorspronkelijke geschriften.
En nu "zo maar ineens" niet meer.quote:Op woensdag 6 april 2005 11:05 schreef Bright het volgende:
Toendertijd hadden ook de volgelingen van Jezus precies hetzelfde geschrift als de Joden, hoor.
Het christendom en het jodendom zijn niet slechts "stromingen" maar complete andere godsdiensten.quote:Op woensdag 6 april 2005 11:07 schreef Bright het volgende:
Kijk, daar komen dus de verschillende stromingen vandaan
In de tussentijd hebben de Christenen het Nieuwe Testament gekregen en hebben de Joden nog steeds dezelfde geschriften.quote:Op woensdag 6 april 2005 11:13 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
En nu "zo maar ineens" niet meer.
Ik bedoel de verschillende stromingen in de 'hedendaagse christelijke kerk'.quote:Op woensdag 6 april 2005 11:15 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Het christendom en het jodendom zijn niet slechts "stromingen" maar complete andere godsdiensten.
In de tussen hebben sommige Christenen wat verhalen en brieven geschreven en daarmee het Nieuwe Testament gevormd.quote:Op woensdag 6 april 2005 12:30 schreef Bright het volgende:
In de tussentijd hebben de Christenen het Nieuwe Testament gekregen
Ik schreefquote:Op donderdag 7 april 2005 23:01 schreef ajay het volgende:
Nee, dat klopt niet. Je kunt wel degelijk dingen anders interpreteren als dat het staat geschreven.
Als je het anders interpreteert, interpreteer je het toch.quote:Op donderdag 7 april 2005 19:42 schreef Akkersloot het volgende:
Begrijp je al dat "je moet de bijbel niet interpreteren" niet bestaat
Yup - noem het reisverhalen. En dat is maar goed ook, want we hebben nog steeds geen mogelijkheid om naar het verleden te reizen.quote:Op donderdag 7 april 2005 19:42 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
In de tussen hebben sommige Christenen wat verhalen en brieven geschreven en daarmee het Nieuwe Testament gevormd.
quote:Begrijp je al dat "je moet de bijbel niet interpreteren" niet bestaat. Aangezien als je iets leest het altijd per definitie interpreteert. Je kan de interpretatie ook overlaten aan de schrijvers. Maar dat is een beetje moeilijk. Aangezien die namelijk al dood zijn.
lol - media, ja... Ik herinner me gelijk weer over die bananen die op het veld werden gegooid. Hoe hoor je dat dan op de radio? 'De donkere scheidsrechter stopte het spel.' Waarom nu weer dat 'donkere' erbij? Ik associeerde dit gelijk met een belediging aan de scheids dat hij beter naar z'n bananenlandje terug kan gaan of dat hij als aap zijnde beter bananen kan gaan eten, maar dat zal vast niet de bedoeling van de omroeper zijn geweest. (Zie je hoe gevaarlijk interpreteren kan zijn?)quote:Op donderdag 7 april 2005 23:01 schreef ajay het volgende:
[..]
Over boeken in het algemeen raak ik trouwens ook niet uitgepraat. Bijna iedereen gaat ervan uit dat wat in kranten staat waar is, zelfs in onze studieboeken, terwijl deze ook gespekt zijn met propaganda en misopvattingen. Ik bedoel niet dat je paranoïde moet zijn of alle boeken verbranden, maar ik ben van mening dat je eerst zelf research moet plegen en het liefst meerdere onafhankelijke bronnen moet raadplegen alvorens een conclusie te vormen. Wat beterft nieuws vind ik het dan ook goed als bijv. CNN samen met NOS, NHK en El-Jazeera hetzelfde item samenvatten en dat dat achter elkaar wordt uitgezonden. Maar ja, dat is maar mijn mening....
[Matteus] 18 Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. 19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’quote:Op maandag 4 april 2005 13:56 schreef k3vil het volgende:
Of dat hij zelf aanbeden moet worden?
Maar weten die mensen veel dat ze de bijbel dan verkeerd interpreteren. Zij die "de gezonden hebben geen dokter nodig" zien als dat je als christen niet naar de dokter moet, hebben dat echt niet in de gaten hoor.quote:Op vrijdag 8 april 2005 10:04 schreef Bright het volgende:Goed zo, je begrijpt me (denk ik)
Maar je zult het toch met me eens moeten zijn dat iedereen z'n eigen interpretatie heeft en dat er interpretaties zijn die duidelijk niet bedoeld zijn door de schrijver. Met name dat soort interpretaties is bijzonder gevaarlijk, omdat de redenen van de schrijver anders gebruiken dan beoogd, dus misbruiken.
In het Nieuwe Testament is toch opgenomen dat alleen gelovigen in de hemel zouden komen. En zou ik volgens het Nieuwe Testament niet gestraft worden door God als ik zeg dat niet Jezus de stichter is vanhet christendom maar temporaalkwab epilepsie patienten Paulus en Johannes.quote:Op zondag 10 april 2005 02:08 schreef Riverpoet31 het volgende:
Als je naar de woorden van christus kijkt, komen die opvallend genoeg meer overeen met die van de christelijke gnostische beweging, dan het godsbeeld dat in het oude testament wordt verkondigd (een god die buiten de schepping staat, mensen straft,
Hoe weten wij dan wat de oorspronkelijke boodschap was van Jezusquote:dan de vervormde boodschap die er door latere kerkvorsten aan is gegeven.
Hmmm... ik heb mijn leraar nog nooit aanbeden, hoorquote:Op vrijdag 8 april 2005 10:27 schreef speknek het volgende:
[..]
[Matteus] 18 Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. 19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’
Ik denk dat juist een christen regelmatig zijn methoden, beweegredenen, acties en reacties onder de loep moet leggen! Juist een christen moet niet zeggen dat hij de goede weg bewandeld. Hij kan wel zeggen dat hij het probeert.quote:Op vrijdag 8 april 2005 18:53 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Maar weten die mensen veel dat ze de bijbel dan verkeerd interpreteren. Zij die "de gezonden hebben geen dokter nodig" zien als dat je als christen niet naar de dokter moet, hebben dat echt niet in de gaten hoor.
Dat varkentje ken ik nietquote:Is het niet veel beter om het voorbeeld te nemen aan het varkentje. Die vreet die zogenaamde "goddelijke" boeken gewoon op.
Hier ben ik het niet mee eens; Jezus zorgt er juist voor dat de mensen niet blindelings de regels moeten volgen (evt. ten koste van anderen), maar juist de regels moeten begrijpen, zodat je emotioneel goed bezig bent in plaats van wettelijk.quote:Op zondag 10 april 2005 02:08 schreef Riverpoet31 het volgende:
Als je naar de woorden van christus kijkt, komen die opvallend genoeg meer overeen met die van de christelijke gnostische beweging, dan het godsbeeld dat in het oude testament wordt verkondigd (een god die buiten de schepping staat, mensen straft, regels heel belangrijk schijnt te vinden).
Verschillende geloofsgemeenschappen kunnen toch dezelfde normen en waarden hebben, dat is niet zo vreemd. De insteek kan wel anders zijn (meer of minder spiritueel, meer of minder gebaseerd op relaties, eigen gemoedstoestand, natuur, etc.)quote:In de kern komen Jezus woorden bijvoorbeeld eerder overeen met die van de boeddha en zijn ze zowel vrijzinniger als diepzinniger dan de vervormde boodschap die er door latere kerkvorsten aan is gegeven.
Jezus is niet de stichter als zodanig, wel heeft hij gevraagd om Zijn gedachtegoed door te geven aan de mensen. Dat is door o.a. Paulus (notabene de christenvervolger) en Johannes gedaan.quote:Op zondag 10 april 2005 07:49 schreef Akkersloot het volgende:
In het Nieuwe Testament is toch opgenomen dat alleen gelovigen in de hemel zouden komen. En zou ik volgens het Nieuwe Testament niet gestraft worden door God als ik zeg dat niet Jezus de stichter is van het christendom maar temporaalkwab epilepsie patienten Paulus en Johannes.
Door interpretatiequote:Hoe weten wij dan wat de oorspronkelijke boodschap was van Jezus![]()
Ik weet ook niet of jouw leraar je heeft opgedragen iedereen zijn leerling te maken. Of dat je iedereen doopt in naam van God, hem en de Heilige Geest (en hij zichzelf dus op ongeveer hetzelfde plan zet). Een direct gebod is het niet, maar van iemand die niet gelijk aan god staat (want dat is dan de assumptie) klinkt het, zachtgezegd, nogal sektarisch.quote:Op dinsdag 12 april 2005 13:15 schreef Bright het volgende:
Hmmm... ik heb mijn leraar nog nooit aanbeden, hoor
Gnostisch? Je komt dichtbij, hij was Kabbalist. Ook wel Thora geleerde te noemen, hoezo geen boek volgen...quote:Op zondag 10 april 2005 02:08 schreef Riverpoet31 het volgende:
Als je naar de woorden van christus kijkt, komen die opvallend genoeg meer overeen met die van de christelijke gnostische beweging, dan het godsbeeld dat in het oude testament wordt verkondigd (een god die buiten de schepping staat, mensen straft, regels heel belangrijk schijnt te vinden).
In de kern komen Jezus woorden bijvoorbeeld eerder overeen met die van de boeddha en zijn ze zowel vrijzinniger als diepzinniger dan de vervormde boodschap die er door latere kerkvorsten aan is gegeven.
TJa... als je weet wie Hij is om zonden te vergeven, dan weet je misschien ook dat in Zijn naam worden gedoopt ook niet zo gek is. Zo is ook de belijdenis een openbare verkondiging dat je Zijn leerwijze onderstreept en zal proberen te volgen, waarbij je de hulp van de gemeente vraagt.quote:Op dinsdag 12 april 2005 13:33 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik weet ook niet of jouw leraar je heeft opgedragen iedereen zijn leerling te maken. Of dat je iedereen doopt in naam van God, hem en de Heilige Geest (en hij zichzelf dus op ongeveer hetzelfde plan zet). Een direct gebod is het niet, maar van iemand die niet gelijk aan god staat (want dat is dan de assumptie) klinkt het, zachtgezegd, nogal sektarisch.
Een varken is een alleseter. Dus die eet die zogenaamde goddelijke boeken gewoon op. Neem daar een voorbeeld aan.quote:
ditzelfde geldt voor het op een goede manier kijken naar ongeloofquote:Op dinsdag 12 april 2005 20:05 schreef Riverpoet31 het volgende:
De enige goede manier om naar 'geloof en religie' te kijken is je eigen vooroordelen, ideeen te laten varen.....indekken helpt dus niet, jezelf opstellen kan je misschien wel wat dieper inzicht geven
Ach openstellen. Dat zelfde geldt dan ook voor het nazisme en het marxisme.quote:Op dinsdag 12 april 2005 20:05 schreef Riverpoet31 het volgende:
openstelllen.....bedoel ik
Volgens mij zakt er maar één persoon heel diep in de modder en dat is Riverpoet31.quote:Op dinsdag 12 april 2005 21:32 schreef Riverpoet31 het volgende:
in de modder zakken.....meer heeft de wereld een personage als jou niet te bieden, had je maar volwassen keuzes moeten maken
maar jouw intuïtie bewijst helaas niksquote:Op dinsdag 12 april 2005 21:10 schreef Riverpoet31 het volgende:
dat is iets wat ik intuitief voel
Wat je eigenlijk zegt, is dat akkersloot nooit zou kunnen bekeren, omdat hij het niet intuitief aanvoelt..quote:Op dinsdag 12 april 2005 21:27 schreef Riverpoet31 het volgende:
denkt....zijn jullie nu echt zo simpel, of zien julllie niet in hoe intuitief, gevoelsmatig spirituele boodschappen naar buiten worden gebracht?
Ik bedoel: lieden als Akkersloot zullen dit soort dingen nooit begrijpen, omdat ze vanuit een rol, een anti-standpunt opereren, mensen die hun gevoel, hun intuitie volgen zijn erg welkom
Sorry hoor, mensen die anders denken dan jij zijn niet simpel, ze zijn anders. Jij bent blijkbaar erg spiritueel enzo, prima. Maar hou er ook even rekening mee dat dit WFL is, en dat bepaalde mensen hier meer rationeel en logisch redeneren dan gevoelsmatig.quote:Op dinsdag 12 april 2005 21:27 schreef Riverpoet31 het volgende:
denkt....zijn jullie nu echt zo simpel, of zien julllie niet in hoe intuitief, gevoelsmatig spirituele boodschappen naar buiten worden gebracht?
Ik bedoel: lieden als Akkersloot zullen dit soort dingen nooit begrijpen, omdat ze vanuit een rol, een anti-standpunt opereren, mensen die hun gevoel, hun intuitie volgen zijn erg welkom
Als hij wel gelijk aan god staat moet hij aanbeden worden, simpel zat. En men probeerde juist te bewijzen dat hij niet aanbeden moest worden.quote:Op dinsdag 12 april 2005 15:23 schreef Bright het volgende:
Ik snap ook niet waar je de assumptie haalt dat Hij niet gelijk aan God staat;
Nee, het Christendom is een godsdienst van mensen die een (hun!) ware God aanbidden en proberen te doen wat die God van hen verwacht, maar daar hopeloos in mislukken en desondanks worden verontschuldigden blijvend de kans krijgen het beter te proberen.quote:Op dinsdag 12 april 2005 21:35 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Christendom "de godsdienst van de liefde". Maar mensen met een eigen mening :R
Zoals jij het aangeeft, gaat het niet zozeer om de manier waarop de dingen zijn opgeschreven (waarbij misschien zelfs delen inmiddels verzonnen zijn, omdat het zolang na de gebeurtenis pas is opgeschreven), maar om de betekenis ervan. Als er iets is gebeurd, onthouden de mensen vaker de betekenis, de kern, zeg maar, dan het fysieke verhaal, met alle kleinigheden van dien.quote:Op zondag 17 april 2005 22:08 schreef Flaman het volgende:
Mijn mening is dat je de Bijbel sowieso niet moet vertrouwen. Het is niet het woord van God, het zijn de woorden van een stel mensen (die die woorden ook maar gehoord hebben van anderen alvorens het jaren mondling is overgeleverd)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |