Met de kanttekening dat ze nooit goddelijk geweest zijn natuurlijk.quote:Op woensdag 6 april 2005 10:22 schreef ajay het volgende:
Zo behoud je dus altijd de oorspronkelijke geschriften.
En nu "zo maar ineens" niet meer.quote:Op woensdag 6 april 2005 11:05 schreef Bright het volgende:
Toendertijd hadden ook de volgelingen van Jezus precies hetzelfde geschrift als de Joden, hoor.
Het christendom en het jodendom zijn niet slechts "stromingen" maar complete andere godsdiensten.quote:Op woensdag 6 april 2005 11:07 schreef Bright het volgende:
Kijk, daar komen dus de verschillende stromingen vandaan
In de tussentijd hebben de Christenen het Nieuwe Testament gekregen en hebben de Joden nog steeds dezelfde geschriften.quote:Op woensdag 6 april 2005 11:13 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
En nu "zo maar ineens" niet meer.
Ik bedoel de verschillende stromingen in de 'hedendaagse christelijke kerk'.quote:Op woensdag 6 april 2005 11:15 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Het christendom en het jodendom zijn niet slechts "stromingen" maar complete andere godsdiensten.
In de tussen hebben sommige Christenen wat verhalen en brieven geschreven en daarmee het Nieuwe Testament gevormd.quote:Op woensdag 6 april 2005 12:30 schreef Bright het volgende:
In de tussentijd hebben de Christenen het Nieuwe Testament gekregen
Ik schreefquote:Op donderdag 7 april 2005 23:01 schreef ajay het volgende:
Nee, dat klopt niet. Je kunt wel degelijk dingen anders interpreteren als dat het staat geschreven.
Als je het anders interpreteert, interpreteer je het toch.quote:Op donderdag 7 april 2005 19:42 schreef Akkersloot het volgende:
Begrijp je al dat "je moet de bijbel niet interpreteren" niet bestaat
Yup - noem het reisverhalen. En dat is maar goed ook, want we hebben nog steeds geen mogelijkheid om naar het verleden te reizen.quote:Op donderdag 7 april 2005 19:42 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
In de tussen hebben sommige Christenen wat verhalen en brieven geschreven en daarmee het Nieuwe Testament gevormd.
quote:Begrijp je al dat "je moet de bijbel niet interpreteren" niet bestaat. Aangezien als je iets leest het altijd per definitie interpreteert. Je kan de interpretatie ook overlaten aan de schrijvers. Maar dat is een beetje moeilijk. Aangezien die namelijk al dood zijn.
lol - media, ja... Ik herinner me gelijk weer over die bananen die op het veld werden gegooid. Hoe hoor je dat dan op de radio? 'De donkere scheidsrechter stopte het spel.' Waarom nu weer dat 'donkere' erbij? Ik associeerde dit gelijk met een belediging aan de scheids dat hij beter naar z'n bananenlandje terug kan gaan of dat hij als aap zijnde beter bananen kan gaan eten, maar dat zal vast niet de bedoeling van de omroeper zijn geweest. (Zie je hoe gevaarlijk interpreteren kan zijn?)quote:Op donderdag 7 april 2005 23:01 schreef ajay het volgende:
[..]
Over boeken in het algemeen raak ik trouwens ook niet uitgepraat. Bijna iedereen gaat ervan uit dat wat in kranten staat waar is, zelfs in onze studieboeken, terwijl deze ook gespekt zijn met propaganda en misopvattingen. Ik bedoel niet dat je paranoïde moet zijn of alle boeken verbranden, maar ik ben van mening dat je eerst zelf research moet plegen en het liefst meerdere onafhankelijke bronnen moet raadplegen alvorens een conclusie te vormen. Wat beterft nieuws vind ik het dan ook goed als bijv. CNN samen met NOS, NHK en El-Jazeera hetzelfde item samenvatten en dat dat achter elkaar wordt uitgezonden. Maar ja, dat is maar mijn mening....
[Matteus] 18 Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. 19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’quote:Op maandag 4 april 2005 13:56 schreef k3vil het volgende:
Of dat hij zelf aanbeden moet worden?
Maar weten die mensen veel dat ze de bijbel dan verkeerd interpreteren. Zij die "de gezonden hebben geen dokter nodig" zien als dat je als christen niet naar de dokter moet, hebben dat echt niet in de gaten hoor.quote:Op vrijdag 8 april 2005 10:04 schreef Bright het volgende:Goed zo, je begrijpt me (denk ik)
Maar je zult het toch met me eens moeten zijn dat iedereen z'n eigen interpretatie heeft en dat er interpretaties zijn die duidelijk niet bedoeld zijn door de schrijver. Met name dat soort interpretaties is bijzonder gevaarlijk, omdat de redenen van de schrijver anders gebruiken dan beoogd, dus misbruiken.
In het Nieuwe Testament is toch opgenomen dat alleen gelovigen in de hemel zouden komen. En zou ik volgens het Nieuwe Testament niet gestraft worden door God als ik zeg dat niet Jezus de stichter is vanhet christendom maar temporaalkwab epilepsie patienten Paulus en Johannes.quote:Op zondag 10 april 2005 02:08 schreef Riverpoet31 het volgende:
Als je naar de woorden van christus kijkt, komen die opvallend genoeg meer overeen met die van de christelijke gnostische beweging, dan het godsbeeld dat in het oude testament wordt verkondigd (een god die buiten de schepping staat, mensen straft,
Hoe weten wij dan wat de oorspronkelijke boodschap was van Jezusquote:dan de vervormde boodschap die er door latere kerkvorsten aan is gegeven.
Hmmm... ik heb mijn leraar nog nooit aanbeden, hoorquote:Op vrijdag 8 april 2005 10:27 schreef speknek het volgende:
[..]
[Matteus] 18 Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. 19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’
Ik denk dat juist een christen regelmatig zijn methoden, beweegredenen, acties en reacties onder de loep moet leggen! Juist een christen moet niet zeggen dat hij de goede weg bewandeld. Hij kan wel zeggen dat hij het probeert.quote:Op vrijdag 8 april 2005 18:53 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Maar weten die mensen veel dat ze de bijbel dan verkeerd interpreteren. Zij die "de gezonden hebben geen dokter nodig" zien als dat je als christen niet naar de dokter moet, hebben dat echt niet in de gaten hoor.
Dat varkentje ken ik nietquote:Is het niet veel beter om het voorbeeld te nemen aan het varkentje. Die vreet die zogenaamde "goddelijke" boeken gewoon op.
Hier ben ik het niet mee eens; Jezus zorgt er juist voor dat de mensen niet blindelings de regels moeten volgen (evt. ten koste van anderen), maar juist de regels moeten begrijpen, zodat je emotioneel goed bezig bent in plaats van wettelijk.quote:Op zondag 10 april 2005 02:08 schreef Riverpoet31 het volgende:
Als je naar de woorden van christus kijkt, komen die opvallend genoeg meer overeen met die van de christelijke gnostische beweging, dan het godsbeeld dat in het oude testament wordt verkondigd (een god die buiten de schepping staat, mensen straft, regels heel belangrijk schijnt te vinden).
Verschillende geloofsgemeenschappen kunnen toch dezelfde normen en waarden hebben, dat is niet zo vreemd. De insteek kan wel anders zijn (meer of minder spiritueel, meer of minder gebaseerd op relaties, eigen gemoedstoestand, natuur, etc.)quote:In de kern komen Jezus woorden bijvoorbeeld eerder overeen met die van de boeddha en zijn ze zowel vrijzinniger als diepzinniger dan de vervormde boodschap die er door latere kerkvorsten aan is gegeven.
Jezus is niet de stichter als zodanig, wel heeft hij gevraagd om Zijn gedachtegoed door te geven aan de mensen. Dat is door o.a. Paulus (notabene de christenvervolger) en Johannes gedaan.quote:Op zondag 10 april 2005 07:49 schreef Akkersloot het volgende:
In het Nieuwe Testament is toch opgenomen dat alleen gelovigen in de hemel zouden komen. En zou ik volgens het Nieuwe Testament niet gestraft worden door God als ik zeg dat niet Jezus de stichter is van het christendom maar temporaalkwab epilepsie patienten Paulus en Johannes.
Door interpretatiequote:Hoe weten wij dan wat de oorspronkelijke boodschap was van Jezus![]()
Ik weet ook niet of jouw leraar je heeft opgedragen iedereen zijn leerling te maken. Of dat je iedereen doopt in naam van God, hem en de Heilige Geest (en hij zichzelf dus op ongeveer hetzelfde plan zet). Een direct gebod is het niet, maar van iemand die niet gelijk aan god staat (want dat is dan de assumptie) klinkt het, zachtgezegd, nogal sektarisch.quote:Op dinsdag 12 april 2005 13:15 schreef Bright het volgende:
Hmmm... ik heb mijn leraar nog nooit aanbeden, hoor
Gnostisch? Je komt dichtbij, hij was Kabbalist. Ook wel Thora geleerde te noemen, hoezo geen boek volgen...quote:Op zondag 10 april 2005 02:08 schreef Riverpoet31 het volgende:
Als je naar de woorden van christus kijkt, komen die opvallend genoeg meer overeen met die van de christelijke gnostische beweging, dan het godsbeeld dat in het oude testament wordt verkondigd (een god die buiten de schepping staat, mensen straft, regels heel belangrijk schijnt te vinden).
In de kern komen Jezus woorden bijvoorbeeld eerder overeen met die van de boeddha en zijn ze zowel vrijzinniger als diepzinniger dan de vervormde boodschap die er door latere kerkvorsten aan is gegeven.
TJa... als je weet wie Hij is om zonden te vergeven, dan weet je misschien ook dat in Zijn naam worden gedoopt ook niet zo gek is. Zo is ook de belijdenis een openbare verkondiging dat je Zijn leerwijze onderstreept en zal proberen te volgen, waarbij je de hulp van de gemeente vraagt.quote:Op dinsdag 12 april 2005 13:33 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik weet ook niet of jouw leraar je heeft opgedragen iedereen zijn leerling te maken. Of dat je iedereen doopt in naam van God, hem en de Heilige Geest (en hij zichzelf dus op ongeveer hetzelfde plan zet). Een direct gebod is het niet, maar van iemand die niet gelijk aan god staat (want dat is dan de assumptie) klinkt het, zachtgezegd, nogal sektarisch.
Een varken is een alleseter. Dus die eet die zogenaamde goddelijke boeken gewoon op. Neem daar een voorbeeld aan.quote:
ditzelfde geldt voor het op een goede manier kijken naar ongeloofquote:Op dinsdag 12 april 2005 20:05 schreef Riverpoet31 het volgende:
De enige goede manier om naar 'geloof en religie' te kijken is je eigen vooroordelen, ideeen te laten varen.....indekken helpt dus niet, jezelf opstellen kan je misschien wel wat dieper inzicht geven
Ach openstellen. Dat zelfde geldt dan ook voor het nazisme en het marxisme.quote:Op dinsdag 12 april 2005 20:05 schreef Riverpoet31 het volgende:
openstelllen.....bedoel ik
Volgens mij zakt er maar één persoon heel diep in de modder en dat is Riverpoet31.quote:Op dinsdag 12 april 2005 21:32 schreef Riverpoet31 het volgende:
in de modder zakken.....meer heeft de wereld een personage als jou niet te bieden, had je maar volwassen keuzes moeten maken
maar jouw intuïtie bewijst helaas niksquote:Op dinsdag 12 april 2005 21:10 schreef Riverpoet31 het volgende:
dat is iets wat ik intuitief voel
Wat je eigenlijk zegt, is dat akkersloot nooit zou kunnen bekeren, omdat hij het niet intuitief aanvoelt..quote:Op dinsdag 12 april 2005 21:27 schreef Riverpoet31 het volgende:
denkt....zijn jullie nu echt zo simpel, of zien julllie niet in hoe intuitief, gevoelsmatig spirituele boodschappen naar buiten worden gebracht?
Ik bedoel: lieden als Akkersloot zullen dit soort dingen nooit begrijpen, omdat ze vanuit een rol, een anti-standpunt opereren, mensen die hun gevoel, hun intuitie volgen zijn erg welkom
Sorry hoor, mensen die anders denken dan jij zijn niet simpel, ze zijn anders. Jij bent blijkbaar erg spiritueel enzo, prima. Maar hou er ook even rekening mee dat dit WFL is, en dat bepaalde mensen hier meer rationeel en logisch redeneren dan gevoelsmatig.quote:Op dinsdag 12 april 2005 21:27 schreef Riverpoet31 het volgende:
denkt....zijn jullie nu echt zo simpel, of zien julllie niet in hoe intuitief, gevoelsmatig spirituele boodschappen naar buiten worden gebracht?
Ik bedoel: lieden als Akkersloot zullen dit soort dingen nooit begrijpen, omdat ze vanuit een rol, een anti-standpunt opereren, mensen die hun gevoel, hun intuitie volgen zijn erg welkom
Als hij wel gelijk aan god staat moet hij aanbeden worden, simpel zat. En men probeerde juist te bewijzen dat hij niet aanbeden moest worden.quote:Op dinsdag 12 april 2005 15:23 schreef Bright het volgende:
Ik snap ook niet waar je de assumptie haalt dat Hij niet gelijk aan God staat;
Nee, het Christendom is een godsdienst van mensen die een (hun!) ware God aanbidden en proberen te doen wat die God van hen verwacht, maar daar hopeloos in mislukken en desondanks worden verontschuldigden blijvend de kans krijgen het beter te proberen.quote:Op dinsdag 12 april 2005 21:35 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Christendom "de godsdienst van de liefde". Maar mensen met een eigen mening :R
Zoals jij het aangeeft, gaat het niet zozeer om de manier waarop de dingen zijn opgeschreven (waarbij misschien zelfs delen inmiddels verzonnen zijn, omdat het zolang na de gebeurtenis pas is opgeschreven), maar om de betekenis ervan. Als er iets is gebeurd, onthouden de mensen vaker de betekenis, de kern, zeg maar, dan het fysieke verhaal, met alle kleinigheden van dien.quote:Op zondag 17 april 2005 22:08 schreef Flaman het volgende:
Mijn mening is dat je de Bijbel sowieso niet moet vertrouwen. Het is niet het woord van God, het zijn de woorden van een stel mensen (die die woorden ook maar gehoord hebben van anderen alvorens het jaren mondling is overgeleverd)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |