Deze discussie gaat over het vermeende fundamentalistische atheisme. In het licht daarvan is onderscheid tussen gelovigen die iets geloven maar het de niet bewijsbaarheid van hun hypotheses toegeven en gelovigen die ook iets geloven maar niet zouden weten wat nu niet-bewijsbaar zou zijn aan hun bijbel, koran of "profeten".quote:Op zondag 3 april 2005 20:08 schreef SingleCoil het volgende:
Mensen geloven om voor hen moverende redenen. Uitgangspunt is dat ze God voor waar aannemen. Wat ze daarnaast als bewijsvoering accapteren is in het licht van deze discussie (over atheisme) niet relevant.
Godslasteraar heeft geschreven, en ik heb het nog eens aangehaald, dat een atheist alleen maar een hypothese verwerpt van gelovigen. Daar is niets fundamentalistisch aan.quote:Op zondag 3 april 2005 20:58 schreef SingleCoil het volgende:
Daar is overigens niets vermeends meer aan, nu we in ieder geval 1 overtuigd zelfverklaard fundamentalistisch atheist gevonden hebben in de persoon van Godslasteraar
quote:Op zondag 3 april 2005 22:18 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Godslasteraar heeft geschreven, en ik heb het nog eens aangehaald, dat een atheist alleen maar een hypothese verwerpt van gelovigen. Daar is niets fundamentalistisch aan.
Godslasteraar heeft zich alleen "dan maar" een radicale atheist genoemd. Dat is wat anders dan een fundamentalistisch atheïst.
Dat is niet helemaal meer accuraat, Akkie. Ik zei:quote:Op zondag 3 april 2005 22:18 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Godslasteraar heeft geschreven, en ik heb het nog eens aangehaald, dat een atheist alleen maar een hypothese verwerpt van gelovigen. Daar is niets fundamentalistisch aan.
Godslasteraar heeft zich alleen "dan maar" een radicale atheist genoemd. Dat is wat anders dan een fundamentalistisch atheïst.
waarop Godslasteraar antwoordde:quote:Ten minste zijn we wel uit de vraag of fundamentalistische atheisten bestaan, Godsdienstlasteraar is er een!
hetgeen ik ook betoogde, dus daar was in ieder geval overeenstemming over. Hoewel hij zich later haaste te stellen:quote:Verassend genoeg heb ik met die qualificatie weinig moeite
en daarmee geeft hij aan wel met "fundamentalistisch" te kunnen leven, maar op taalkundige gronden liever "radicaal" of "fanatiek" te willen horen. Lijkt me dus duidelijk. In tegenstelling tot wat door Akkersloot beweerd wordt is er wel degelijk sprake van fundamentalistisch atheisme!quote:al zou ik dus de voorkeur geven aan radicaal of fanatiek of iets anders. We moeten een beetje zuinig zijn op onze taal.
Hoe weet jij dat dan. Ken jij God dan ? Godslasteraar heeft toch goed geleefd. Of zou in het hiernamaals veel sneller gelachen worden dan.quote:Op zondag 3 april 2005 23:28 schreef SingleCoil het volgende:
en als nu eens zou blijken dat God wel bestaat ? Stel je voor, je gaat dood...en hij bestaat ! Lachen toch ?
Trol, je schreef net dat alleen Godslasteraar zich een fundamentalist zou noemen. (Hoewel hij dat later tegenspreekt, en verder kan iemand zich wel een fundamentalist noemen, maar hoeft dat nog steeds niet te zijn. De definitie van fundamentalist geeft de doorslag en niet het feit dat zich iemand een fundamentalist noemt)quote:Of kan een van de heren fundamentalisten
Omdat ik betwijfel of dat Godslasteraar beweert, zoals jij beweert, dat hij zich een fundamentalist noemt.quote:Op maandag 4 april 2005 11:48 schreef SingleCoil het volgende:
Akkie, noem me geen trol, je weet wel beter en je haalt jezelf ermee naar beneden.
Volgens mij zijn er weinig religieuwze aanhangers van het atheïsme. Die zouden dan ook moeten geloven dat God, waar ze dan immers in geloven, ook een atheïst is.quote:Als je de zuiver taalkundige definitie van fundamentalisme in de krapste zin van het woord aanhoud dan zou fundamentalisme alleen een religieuze betekenis kunnen hebben. In dat geval zouden we een religeuze aanhanger van het atheisme dus F.A. mogen noemen.
Als je iets het fundament van je overtuiging hebt gemaakt hoef je nog geen fundamentalist te zijn. Het gaat er dan namelijk meer om in hoeverre je een ander onderwerp maakt van je dogma's. Een atheist verwerpt alleen een hypothese (toevallig van een gelovige). Als je een hypothese verwerpt ben je dan een fundamentalist ? Nee dus.quote:Als je de definitie van fundamentalisme met wat ruimte stelt - het woordenboek sluit dat toch niet uit - kunnen ook niet-religieuze onderwerpen daaronder vallen, en dan zou het voldoende zijn te stellen dan een F.A. iemand is die het atheisme tot fundament van zijn overtuigingen heeft gemaakt.
Mensen die alleen maar een hypothese verwerpen fundamentalistisch noemen is niet erg slim.quote:Op maandag 4 april 2005 18:36 schreef SingleCoil het volgende:
"God bestaat niet" is ook een hypothese, onbewijsbaar, en wordt door gelovigen verworpen.
Fundamentalisme slaat niet op hoe fanatiek men is, maar op hun denkbeelden.quote:Op maandag 4 april 2005 18:24 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Er zijn atheïsten die (montheïstische) godsidensten te vuur en te zwaard bestrijden en daar anderen ongevraagd bij betrekken op een manier die gelijk is aan het fanatisme van fundamentalistische theïsten. Die atheïsten bestaan. En dat we dan misschien volgens van Dale (en Akkersloot) daar het woordje fundamentalisitisch niet voor mogen gebruiken doet er niet toe. De intentie blijft hetzelfde.
dan verander je je stelling toch gewoon in 'niet-fundamentalistische atheïsten bestaan niet'?quote:Op maandag 4 april 2005 18:52 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Fundamentalisme slaat niet op hoe fanatiek men is, maar op hun denkbeelden.![]()
Je bent zelf niet erg slim, relnicht.quote:Op maandag 4 april 2005 18:51 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Mensen die alleen maar een hypothese verwerpen fundamentalistisch noemen is niet erg slim.
Bullshit. Lees eerst dan de woordenboek-uitleg die er steeds bijgehaald wordt nog eens goed na. Het gaat wel degelijk over fanatisme. Jij draait er met dit soort losse schimpscheuten gewoon een beetje om heen.quote:Op maandag 4 april 2005 18:52 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Fundamentalisme slaat niet op hoe fanatiek men is, maar op hun denkbeelden.![]()
Dus iemand die fanatiek gematigd is, is een fundamentalistquote:Op donderdag 7 april 2005 23:27 schreef SingleCoil het volgende:
Bullshit. Lees eerst dan de woordenboek-uitleg die er steeds bijgehaald wordt nog eens goed na. Het gaat wel degelijk over fanatisme. Jij draait er met dit soort losse schimpscheuten gewoon een beetje om heen.
mierenneukerij -- Van Dalequote:Op vrijdag 8 april 2005 08:25 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Hey Akkersloot, je onderbouwing is eigenlijk dat het beijvoeglijk naamwoord 'fundamentalistisch' nooit betrekking kan hebben op atheïsme. Dat het per definitie alleen maar betrekking kan hebben op gelovigen. Ik kan het in 1 woord samenvatten: mierenneukerij.
Je kan in een God geloven en geloven dat een ander niet in je God gelooft en daarmee vrede hebben (dat zijn geen fundamentalisten)quote:Op vrijdag 8 april 2005 08:25 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Hey Akkersloot, je onderbouwing is eigenlijk dat het beijvoeglijk naamwoord 'fundamentalistisch' nooit betrekking kan hebben op atheïsme. Dat het per definitie alleen maar betrekking kan hebben op gelovigen. Ik kan het in 1 woord samenvatten: mierenneukerij.
Of kan jij beantwoorden "dus iemand die fanatiek gematigd is, is dus een fundamentalistquote:Op vrijdag 8 april 2005 08:25 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Maar dat is wel iets heel anders dan een fundamentalist zijn.quote:Op vrijdag 8 april 2005 18:16 schreef ki_ki het volgende:
iedereen heeft toch zijn eigen fundament?
je baseert wie je bent (hoe je doet, wat je zegt, denkt, etc) toch altijd érgens op?
Flauwekulligheden die van het bakzeil wegdraaien.quote:Op vrijdag 8 april 2005 06:04 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Dus iemand die fanatiek gematigd is, is een fundamentalist
ja maar wanneer is iemand dan een fundamentalist?quote:Op vrijdag 8 april 2005 18:56 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Maar dat is wel iets heel anders dan een fundamentalist zijn.
Onze minister, ja onze minister ha ha, Donner heeft voor zijn uitspraak "wij zijn allemaal fundamentalisten" nog publiekelijk een uitbrander gehad van de Franse ambassadeur. En terecht.
Je gaat totaal voorbij aan wat ik schrijf. Maar dan ook totaal. Lees je wel wat ik schrijf?quote:Op vrijdag 8 april 2005 18:03 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Je kan in een God geloven en geloven dat een ander niet in je God gelooft en daarmee vrede hebben (dat zijn geen fundamentalisten)
Of je kan in een God geloven en ook nog eens geloven dat "ongelovigen" niet voor je God "hebben gekozen" of "ondankbaar" zijn voor je God (dat zijn dus wel fundamentalisten)
Hoe vul je dat laatste in voor "fundamentalistische atheisten"![]()
Ook al totaal irrelevant voor mijn opmerking.quote:Op vrijdag 8 april 2005 18:55 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Of kan jij beantwoorden "dus iemand die fanatiek gematigd is, is dus een fundamentalist".
Ik denk het wel. Zo sta je namelijk niet open voor andere denkwijzen, en de aard van de mens is dan om die denkwijze er bij anderen in te timmerenquote:Kiki:
maar fundamentalisme op zich, is nog niet verkeerd.
Zo mag ik als "fundamentalist" er dus niet er op hameren dat ik echt niet in de God van de bijbel of van de koran geloof terwijl (de echte fundamentalisten) beweren dat ik "niet gekozen heb voor god" of mij een "ondankbare voor Allah" noemen. (dat je niet ondankbaar kan zijn voor iets waarin in je niet gelooft is dan natuurlijk "fundamentalistisch gedram{" als ook dat ik niet hoef te bewijzen dat God of Allah niet bestaat )quote:Op zaterdag 9 april 2005 09:15 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk het wel. Zo sta je namelijk niet open voor andere denkwijzen, en de aard van de mens is dan om die denkwijze er bij anderen in te timmeren
Ja je schreef mierenneukerij.quote:Op zaterdag 9 april 2005 07:17 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Je gaat totaal voorbij aan wat ik schrijf. Maar dan ook totaal. Lees je wel wat ik schrijf?
En dat "open staan voor andere denkwijzen" van jou, houdt in dat users met een andere mening dan jou (over onder andere de omkering van bewijslast) dat zij ongefundeerd een racist genoemd mogen worden.quote:Op zaterdag 9 april 2005 09:15 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk het wel. Zo sta je namelijk niet open voor andere denkwijzen, en de aard van de mens is dan om die denkwijze er bij anderen in te timmeren
Zou het in je beperkte denkraam op kunnen komen dat je ook eens iets zou kunnen bekijken, analyseren of in ogenschouw nemen zonder direct daarbij als primaire reactie een negatieve opmerking over geloof en gelovigen te maken ? Zonee, dan ben je dus fundamentalistisch atheist.quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:25 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Ja je schreef mierenneukerij.
Het is Godslasteraar die zegt dat per definitie fundamentalisme alleen op aanhangers van een religie kan slaan.
Dus vandaar mijn punt nog aan jou. Een fundamentalistisch christen/moslim beweert dat ik als "ongelovige" toch in zijn God of Allah geloof. Hoe kan ik als "fundamentalistisch" atheïst beweren dat alle gelovigen eigenlijk, net als mij, toch niet in hun God of Allah geloven![]()
Het moet schijnbaar kunnen, want volgens jou bestaan fundamentalistische atheisten.![]()
Of gezien de eerste zin heb je zelf een fundamentalistische analyse ?quote:Op zaterdag 9 april 2005 19:57 schreef SingleCoil het volgende:
Zou het in je beperkte denkraam op kunnen komen dat je ook eens iets zou kunnen bekijken, analyseren of in ogenschouw nemen zonder direct daarbij als primaire reactie een negatieve opmerking over geloof en gelovigen te maken ? Zonee, dan ben je dus fundamentalistisch atheist.
Jammer dat dat vaak als dooddoenertje wordt gebruikt.quote:Op zaterdag 9 april 2005 21:14 schreef Kwisatz_Haderich het volgende:
helaas zijn ze regelmatig fanatieker dan Jehova getuigen op zondagmorgen
Nee. Jij bent derhalve een fundamentalistisch atheist. Vedere discussie zal daar niets meer aan wijzigen.quote:Op zaterdag 9 april 2005 21:33 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Of gezien de eerste zin heb je zelf een fundamentalistische analyse ?
Er van uit gaande dan dat je constatering dat ik niets kan analyseren of in ogenschouw nemen zonder direct daarbij als primaire reactie een negatieve opmerking over geloof en gelovigen te maken juist is natuurlijk.quote:Op zaterdag 9 april 2005 21:37 schreef SingleCoil het volgende:
Nee. Jij bent derhalve een fundamentalistisch atheist. Vedere discussie zal daar niets meer aan wijzigen.
Hetgeen zo is.quote:Op zaterdag 9 april 2005 21:45 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Er van uit gaande dan dat je constatering dat ik niets kan analyseren of in ogenschouw nemen zonder direct daarbij als primaire reactie een negatieve opmerking over geloof en gelovigen te maken juist is natuurlijk.
Aldus de ware fundamentalist.quote:Op zaterdag 9 april 2005 21:56 schreef SingleCoil het volgende:
Hetgeen zo is.
Je stelde zelf nog wel dat het predikaat 'fundamentalist' is voorbehouden aan religieuzen die hun religie als de enige juiste zien en ook in die geest handelen. Of stap je nu van die conclusie af en meen je dat ook niet-religieuzen fundamentalist kunnen zijn?quote:
Hetgeen mijn gelijk opnieuw bewijst, daar ik atheist ben. Zo zijn er dan - volgens Akkersloot - ten minst drie fundamentalistische atheisten: Godslasteraar, SingleCoil en Akkersloot ! Dat rechtvaardigd toch de gedachte dat er nog wel eens meer zouden kunnen zijn. "Fundamentalistische atheïsten" bestaan !quote:
Dat was Godslasteraar.quote:Op zaterdag 9 april 2005 22:20 schreef Reya het volgende:
[aldus een echte fundamentalist]
Je stelde zelf nog wel dat het predikaat 'fundamentalist' is voorbehouden aan religieuzen die hun religie als de enige juiste zien en ook in die geest handelen. Of stap je nu van die conclusie af en meen je dat ook niet-religieuzen fundamentalist kunnen zijn?
Maar toegegeven ik heb hem op dat punt nog niet aangesproken. Ik heb wel gezegd dat iemand die stelde dat Jezus of te wel homo was of Jezus geen homo was en de mogelijkheid weg liet dat we het gewoon niet kunnen weten (omdat de bijbel niet voor iedereen even betrouwbaar is , en het homo-zijn helemaal niet relevant is voor het Jezus verhaal) ook een fundamentalist is (hij legt immers op dat iedereen de bijbel als betrouwbaar moet zien). Die persoon was wel heel erg islamofiel (dat is nog niet religieus) maar verder helemaal niet uitdragend-religieus. Dus een voorbeeld van iemand die niet religieus is maar wel een fundamentalist.quote:Op zondag 3 april 2005 01:17 schreef Godslasteraar het volgende:
Fundamentalistisch, zoek het anders zelf op in een woordenboek, of kijk bovenaan deze pagina waar ik de betekenis zelf in twee woordenboeken heb opgezocht. Fundamentalisme is een term die specifiek slaat op religieuze fanaten. Geen taalverloedering a.u.b.
Gebruik dan ''radicaal'' of ''fanatiek ''.
Zie post hierboven.quote:Op zaterdag 9 april 2005 23:37 schreef SingleCoil het volgende:
Hetgeen mijn gelijk opnieuw bewijst, daar ik atheist ben.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |