abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 22 april 2005 @ 20:22:28 #226
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_26440181
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 18:38 schreef ki_ki het volgende:
neeee,
maar wat versta jij onder fundamentalisme?
Het negeren van feiten, uitgaan van wat anderen geloof noemen waar is. Zoals moslims/christenen die geloven dat niet-moslims/ niet-christenen toch gelovig zijn in hun God of Allah maar daar dan alleen niet voor zouden kiezen of "ondankbaar" zijn. Of moslims / christenen die er van uit gaan dat iedereen in hun koran, bijbel of "profeten" geloven.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
pi_26447440
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 20:22 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Het negeren van feiten, uitgaan van wat anderen geloof noemen waar is. Zoals moslims/christenen die geloven dat niet-moslims/ niet-christenen toch gelovig zijn in hun God of Allah maar daar dan alleen niet voor zouden kiezen of "ondankbaar" zijn. Of moslims / christenen die er van uit gaan dat iedereen in hun koran, bijbel of "profeten" geloven.
maar ik zeg ook niet dat fundametalisme ok is,
zoals jij het beschrijft komt natuurlijk best ongenuanceerd over,. je laat het lijken alsof het over de meerderheid van gelovige mensen gaat, en dat is echt niet zo. Daar zou je ook wel achter zijn gekomen als je er wat meer in verdiept zou hebben.

waarom wind je er zo over op, eigenlijk?
  zaterdag 23 april 2005 @ 05:40:39 #228
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_26448350
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 01:54 schreef ki_ki het volgende:

[..]

waarom wind je er zo over op, eigenlijk?
Waarschijnlijk om dezelfde reden als ik: religie en geloof zijn naar mijn idee slechts een instrument geworden voor egoistische doeleinden om de massa op het verkeerde been te zetten wat betreft zaken die ons allemaal aangaan. Propaganda voor en tegen economie; oorlog; cultuur is erop ge๋nt om rijkdommen te trekken naar een minderheid van gezaghebbers.

Persoonlijk heb ik er genoeg van om steeds het journaal te bekijken (waar elke dag op je ingehamerd wordt dat je wel eens iets slechts kan overkomen) en onderdeel te worden van de 'publieke opinie'. Vermenigvuldig het cijfer van dit gevoel x 100; en je hebt wat de gelovigen van de wereld op dit moment moeten voelen.

Leugens, indoctrinatie en reclame op de media zijn aan de orde van de dag. Ik kijk er niet meer naar tegenwoordig (en ik slaap een stuk rustiger).

Welterusten.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_26448664
Ik sta bekend als iemand die degelijk denkwerk aflevert. En die reputatie wil ik hiet niet te schande maken. Nadat ik de verschillende argumenten nog eens doorlas kwam ik tot de conclusie dat Akkersloot c.s. gelijk hebben.

Atheisme is in essentie het aanhangen van een negatieve uitspraak: God bestaat niet. Wat mij betreft leg je dat neutraal uit maar atheisme biedt in die zin in ieder geval geen handvaten waar je een levenbeschouwing op kunt vestigen, het breekt slechts andere af, en wel namelijk diegenen die wel een godsbeeld in hun fundament hebben.

Omdat het atheisme die handvaten niet biedt - het zegt eigenlijk: je zoekt het maar uit, maar kom mij niet met een god aan, want die bestaat niet - kun je dus geen levensbeschouwing hebben die gebaseerd is op atheistische gedachten. Er is geen enkel feit dat verklaard kan worden met het axioma 'god bestaat niet'. En daarom kan een atheist niet fundamentalistisch zijn, of althans, niet in zijn atheisme.

Akkersloot heeft gelijk. Fundamentalistische atheisten bestaan niet.
Mu!
  zaterdag 23 april 2005 @ 18:12:21 #230
60090 Akkersloot
pi_26457424
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 01:54 schreef ki_ki het volgende:

[Het negeren van feiten, uitgaan van wat anderen geloof noemen waar is. Zoals moslims/christenen die geloven dat niet-moslims/ niet-christenen toch gelovig zijn in hun God of Allah maar daar dan alleen niet voor zouden kiezen of "ondankbaar" zijn. Of moslims / christenen die er van uit gaan dat iedereen in hun koran, bijbel of "profeten" geloven.]

zoals jij het beschrijft komt natuurlijk best ongenuanceerd over,. je laat het lijken alsof het over de meerderheid van gelovige mensen gaat, en waarom wind je er zo over op, eigenlijk?
Waaruit moet dat blijken dat ik laat lijken of het wel of niet over de meerderheid van gelovige mensen gaat

En verder. Fundamentalisme (uitgaan van, wat anderen geloof noemen, waar is) is fundamentalisme. Of dat nu een meerderheid van de gelovigen dat is of niet.

"De meerderheid van de gelovigen" is bovendien ook een onhoudbare construktie. Als ik als gematigd christen mij iets geemancipeerder opstel val ik immers niet meer onder de (gangbare) christelijke gelovigen. Doen meer gematigden dat dan kom je automatisch tot het punt dat een meerderheid van de gangbaar christelijk gelovigen fundamentalistisch is.

[ Bericht 5% gewijzigd door Akkersloot op 23-04-2005 18:17:31 ]
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
pi_26458139
maar vertel ons, wat voor onrecht is jou uit naam van het geloof aangedaan?
  zondag 24 april 2005 @ 08:59:58 #232
60090 Akkersloot
pi_26468165
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 18:52 schreef BennieK het volgende:
Dit is natuurlijk bedoeld als een offtopic reactie. "het geloof" als of er maar ้้n geloof is dus. Fundamentalistisch gedram dus.
  zondag 24 april 2005 @ 11:12:54 #233
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_26469413
Mu!
pi_26469452
quote:
Op zondag 24 april 2005 08:59 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Dit is natuurlijk bedoeld als een offtopic reactie. "het geloof" als of er maar ้้n geloof is dus. Fundamentalistisch gedram dus.
Ik denk dat je dat meer moet opvatten als "wat voor nare persoonlijke ervaringen heb jij met het geloof meegemaakt" . Je zou niet telkens over 1 woordje moeten struikelen, Akkersloot.
  zondag 24 april 2005 @ 13:22:20 #235
103689 ki_ki
echt zo
pi_26471972
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 08:31 schreef SingleCoil het volgende:
Akkersloot heeft gelijk. Fundamentalistische atheisten bestaan niet.
Halleluja!

waren we het daar niet allang over eens?
  zondag 24 april 2005 @ 16:50:32 #236
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_26477118
quote:
Op zondag 24 april 2005 13:22 schreef ki_ki het volgende:

[..]

Halleluja!

waren we het daar niet allang over eens?
Als dat zo is, wat voegt jouw reactie dan nog toe ? Of loop je je wat te vervelen ?
Mu!
  zondag 24 april 2005 @ 18:08:08 #237
60090 Akkersloot
pi_26479121
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 18:52 schreef BennieK het volgende:
Wat voor onrecht is jou uit naam van het ongeloof aangedaan om zo maar met deze off-topic reactie te komen. Wat heeft jouw vraag immers te maken met de topic titel "fundamentalistische atheisten bestaan niet ! " te maken
  zondag 24 april 2005 @ 18:11:54 #238
60090 Akkersloot
pi_26479203
quote:
Op zondag 24 april 2005 11:15 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk dat je dat meer moet opvatten als "wat voor nare persoonlijke ervaringen heb jij met het geloof meegemaakt" . Je zou niet telkens over 1 woordje moeten struikelen, Akkersloot.
Ik heb zo'n vermoeden uit wat voor hoek zijn vraag komt. Met gewoon geloof heeft mijn topic titel immers niets te maken. Wel met fundamentalistisch geloof.
Waar maakt de vraagsteller op dat ik totaal nergens in geloof ? Precies. Omdat als ik niet zijn geloof heb dan gemakhalve maar gelijk geen geloof moet hebben. Geen onderscheid kunnen maken tussen het geloof en een geloof is wel degelijk fundamentalistisch gedram.
pi_26479495
quote:
Op zondag 24 april 2005 18:08 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Wat voor onrecht is jou uit naam van het ongeloof aangedaan om zo maar met deze off-topic reactie te komen. Wat heeft jouw vraag immers te maken met de topic titel "fundamentalistische atheisten bestaan niet ! " te maken
Mij is geen onrecht vanuit het ongeloof noch vanuit het geloof aangedaan. Daarom heb ik met beiden geen probleem.

Jij hebt wel wat problemen met een geloof (blijkbaar, anders zou niet elk topic van je erover gaan).

Dus nogmaals mijn vraag, welk onrecht is jou uit naam van religie aangedaan?

[ Bericht 1% gewijzigd door BennieK op 24-04-2005 18:30:50 ]
  zondag 24 april 2005 @ 19:35:43 #240
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_26481063
Dat is allemaal nogal op de man gespeeld, Bennie. Dan wordt het ook snel off-topic. De persoonlijke ervaringen van Akkie zijn niet van bijzondere relevantie voor dit onderwerp, lijkt me. Ongetwijfeld heeft hij, net als anderen hier, de stompzinnigheid van het kortzichtige gedram van hypocrite geloofsbeleidenaren als hinderlijk, aanmatigend en irritant ervaren, en hun dogmatische houding in 'gesprekken' beledigend.
Anders ik wel.
Mu!
pi_26481129
quote:
Op zondag 24 april 2005 18:24 schreef BennieK het volgende:

[..]

Mij is geen onrecht vanuit het ongeloof noch vanuit het geloof aangedaan. Daarom heb ik met beiden geen probleem.

Jij hebt wel wat problemen met een geloof (blijkbaar, anders zou niet elk topic van je erover gaan).

Zelf ben ik nog nooit bestolen of overvallen, er is ook nog nooit bij mij ingebroken. Desondanks heb ik het niet zo op criminelen.

Religie blijkt door de geschiedenis heen een destructieve kracht te zijn, zelfs tot op de dag van vandaag.
De vraag zou moeten zijn: waarom die haat van gelovers tegen ''ongelovigen'', waarom al dat geweld, al die vervolgingen, pogroms, al dat onrecht door de eeuwen heen, waarom toch? Waar komt die bloeddorstigheid toch vandaan? die haat? die intolerantie?
  zondag 24 april 2005 @ 19:56:21 #242
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_26481583
Of anders gezegd: geloof lekker alleen, joh!
Mu!
  zondag 24 april 2005 @ 20:27:56 #243
103689 ki_ki
echt zo
pi_26482318
quote:
Op zondag 24 april 2005 16:50 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Als dat zo is, wat voegt jouw reactie dan nog toe ? Of loop je je wat te vervelen ?
wat klets je nou,
ik vermaak me prima.
pi_26482391
quote:
Op zondag 24 april 2005 20:27 schreef ki_ki het volgende:

[..]

ik vermaak me prima.
Zo hoort het ook
  zondag 24 april 2005 @ 21:13:17 #245
60090 Akkersloot
pi_26483519
quote:
Op zondag 24 april 2005 18:24 schreef BennieK het volgende:
Mocht je zelf ้้n van de betreffende doctrines (kan alleen slaan op de christelijke doctrine, de islamdoctrine e.d. want ongeloof kan geen doctrine zijn aangezien dat neutraal is) heb je natuurlijk ook zelf geen probleem met "onrecht dat je is aangedaan".
quote:
Mocht ik over een ander soort onderwerp een topic openen dat zal ik dat gewoon doen onder een kloon naam. Anders gaat zo'n topic ook gewoon over mijn signature en ondertitel.
quote:
Je moet niet lullen vent. Wat denk je dat er aan de hand is in Irak. Of waren die zelfmoordenaars soms sowieso al van plan om zelfmoord te plegen. En die "martelaren" van 11 september lagen zeker ook krom van het lachen dat men ooit een kinderverkrachter als boodschapper van God zou zien.
  zondag 24 april 2005 @ 21:20:19 #246
60090 Akkersloot
pi_26483708
quote:
Op zondag 24 april 2005 19:35 schreef SingleCoil het volgende:
Dat is allemaal nogal op de man gespeeld, Bennie. Dan wordt het ook snel off-topic. De persoonlijke ervaringen van Akkie zijn niet van bijzondere relevantie voor dit onderwerp, lijkt me. Ongetwijfeld heeft hij, net als anderen hier, de stompzinnigheid van het kortzichtige gedram van hypocrite geloofsbeleidenaren als hinderlijk, aanmatigend en irritant ervaren, en hun dogmatische houding in 'gesprekken' beledigend.
Anders ik wel.
quote:
Op zondag 24 april 2005 19:38 schreef Godslasteraar het volgende:
Zelf ben ik nog nooit bestolen of overvallen, er is ook nog nooit bij mij ingebroken. Desondanks heb ik het niet zo op criminelen.
Dat ้้n van die gasten off-topic komt zeuren over negatieve ervaringen als verklaring van mijn stelling dat fundamentalistische atheisten niet kunnen bestaan (en ...ook in het topic over de zeer onaanneembaarheid dat God kinderen van foute (in christelijke ogen dus "ongelovige") ouders straft) is ook een voorbeeld van ergenissen die uit naam van dat geloof mij wordt aangedaan.
pi_26483768
quote:
Op zondag 24 april 2005 21:13 schreef Akkersloot het volgende:

Je moet niet lullen vent.
nuff said

ook zwak dat je geen antwoord wilt geven op mijn vraag, maar daarmee bevestig je mijn vermoedens alleen maar

[ Bericht 24% gewijzigd door BennieK op 24-04-2005 21:27:38 ]
pi_26483806
quote:

[..]

Heb je het dan ook constant over criminelen en hoe slecht ze wel niet zijn?
pi_26483934
quote:

Religie blijkt door de geschiedenis heen een destructieve kracht te zijn, zelfs tot op de dag van vandaag.
Een destructieve kracht, zowel als een scheppende kracht. Een kracht vol met haat en een kracht vol met naastenliefde en mededogen. Als ware het menselijk.
  zondag 24 april 2005 @ 22:41:24 #250
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_26485872
quote:
Op zondag 24 april 2005 21:23 schreef BennieK het volgende:

[..]

Heb je het dan ook constant over criminelen en hoe slecht ze wel niet zijn?
Krompraterij, Bennie, en wel van een goedkoop soort. Daar gaat dit topic even niet om. Ga je flauwigheden liever ergens verkondigen waar ze dat wel leuk vinden, dan blijven wij even on-topic. OK ?
Mu!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')