bron: http://nieuws.geenstijl.nl/archives/2005/03/van_mierlo_drei.htmlquote:Van Mierlo dreigt met vertrek
D66-coryfee Hans van Mierlo dreigt zijn partijlidmaatschap op te zeggen als de achterban van D66 het zogenaamde Paasakkoord zaterdag niet afwijst. Dat zegt hij morgen in een vraaggesprek met dagblad Trouw. Volgens Van Mierlo "sjoemelen de coalitiepartners met principes" door de gekozen burgemeester alsnog vast te willen leggen in de Grondwet. Van Mierlo stelt dat de democratische vernieuwing niet kan slagen nu de coalitiepartijen CDA, VVD en D66 inzetten op een grondwettelijke regeling voor de gekozen burgemeester. Ook is de verhouding met de PvdA, waarvan de Eerste-Kamerfractie invoering in 2006 afwees, onnodig op scherp gezet, zo meent de oprichter van D66, die vindt dat fractieleider Dittrich door de partij gedwongen moet worden terug te gaan naar de onderhandelingstafel te gaan.
Is het niet gewoon een zeer dringend advies van een ervaren politicus? Je politieke macht gebruiken is niet iets van de 'oude' politiek, maar hoort er gewoon bij.quote:Op woensdag 30 maart 2005 00:08 schreef Tarak het volgende:
Des te meer bewijs, dat Van Mierlo net zo'n fossiel is geworden als Ed van Thijn en Jacques Wallage.
Het zou een teken van onafhankelijkheid zijn als de D'66 leden bewijzen dat ze meer zijn dan Hans van Mierlo. En een duidelijk signaal aan Van Mierlo dat hij in zijn tijd is blijven hangen en de sociale kwesties van veertig jaar geleden, niet dezelfde zijn als de sociale kwesties van nu.
Hij mag het ook wel doen, ik ben het echter niet met hem eens en hoop alleen dat de D'66 leden voor het Paasakkoord stemmen, omwille van het land.quote:Op woensdag 30 maart 2005 00:09 schreef MeneerGiraffe het volgende:
[..]
Is het niet gewoon een zeer dringend advies van een ervaren politicus? Je politieke macht gebruiken is niet iets van de 'oude' politiek, maar hoort er gewoon bij.
Omwille van het land? Basis principes van je partij verkwanselen om op het pluche te kunnen blijven zitten, of liever gezegd, om CDA en VVD aan de macht te houden, is in het landsbelang? Goh, nooit geweten.quote:Op woensdag 30 maart 2005 00:10 schreef Tarak het volgende:
Hij mag het ook wel doen, ik ben het echter niet met hem eens en hoop alleen dat de D'66 leden voor het Paasakkoord stemmen, omwille van het land.
Ik ben het niet met je eens dat het belang van D'66 en het landsbelang strijdige belangen zijn.quote:Op woensdag 30 maart 2005 00:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Omwille van het land? Basis principes van je partij verkwanselen om op het pluche te kunnen blijven zitten, of liever gezegd, om CDA en VVD aan de macht te houden, is in het landsbelang? Goh, nooit geweten.
D66 zou prima kunnen worden gekaapt om een nieuwe, conservatieve beweging mee op te bouwen. Zoiets als Haider gedaan heeft met de links-liberale FPOe.quote:Op woensdag 30 maart 2005 00:16 schreef MrX1982 het volgende:
D'66 is steeds meer bezig zichzelf te elimineren en de andere partij lachen zich dood.
D'66 is ingehaald door de tijd en zouden er goed aan doen zich zelf op te heffen. Het blijft toch een partij die met alle winden mee waait en niet echt een eigen visie/ideologie heeft maar dat is mijn bescheiden mening
De stelling dat de FPÖ links-liberaal was is een hardnekkig misverstand, want in werkelijkheid was het een mengelmoes van liberalisme en nationalisme.quote:Op woensdag 30 maart 2005 00:20 schreef PJORourke het volgende:
[..]
D66 zou prima kunnen worden gekaapt om een nieuwe, conservatieve beweging mee op te bouwen. Zoiets als Haider gedaan heeft met de links-liberale FPOe.
Het was eerst een vrij linkse partij van de Liberale Internationale, met sterke banden met D66.quote:Op woensdag 30 maart 2005 00:22 schreef Plato1980 het volgende:
De stelling dat de FPÖ links-liberaal was is een hardnekkig misverstand, want in werkelijkheid was het een mengelmoes van liberalisme en nationalisme.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Volgens is er best bestaansrecht voor D'66 dat verder gaat dan het mogelijk maken van Paars of Balkenende II.quote:Op woensdag 30 maart 2005 00:16 schreef MrX1982 het volgende:
D'66 is steeds meer bezig zichzelf te elimineren en de andere partij lachen zich dood.
D'66 is ingehaald door de tijd en zouden er goed aan doen zich zelf op te heffen. Het blijft toch een partij die met alle winden mee waait en niet echt een eigen visie/ideologie heeft maar dat is mijn bescheiden mening
Kijk naar het beleid van Brinkhorst. Zijn ze wel progressief-liberaal of roepen ze dat maar?quote:Op woensdag 30 maart 2005 00:31 schreef NorthernStar het volgende:
Ze zitten als progressief-liberale partij gewoon helemaal verkeerd in een rechts-conservatieve regering.
Ik denk niet dat D'66 gebruikt kan worden om een conservatieve beweging mee op te bouwen daarvoor hebben ze een te zwakke rug. Bovendien denk ik persoonlijk dat veel mensen binnen D'66 naar links leunen. Te sociaal en weinig realisme.quote:Op woensdag 30 maart 2005 00:20 schreef PJORourke het volgende:
D66 zou prima kunnen worden gekaapt om een nieuwe, conservatieve beweging mee op te bouwen. Zoiets als Haider gedaan heeft met de links-liberale FPOe.
Deels wel, maar had ook nationalistische programmapunten.quote:Op woensdag 30 maart 2005 00:24 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Het was eerst een vrij linkse partij van de Liberale Internationale, met sterke banden met D66.
Het partijkader staat bol van de ambitie en opportunisme na jaren van neergang. Die linkse leden kunnen vrij snel vervangen worden met conservatieven. Zo is het in Oostenrijk ook gegaan.quote:Op woensdag 30 maart 2005 00:33 schreef MrX1982 het volgende:
Ik denk niet dat D'66 gebruikt kan worden om een conservatieve beweging mee op te bouwen daarvoor hebben ze een te zwakke rug. Bovendien denk ik persoonlijk dat veel mensen binnen D'66 naar links leunen. Te sociaal en weinig realisme.
Typische Nederlandse partij overigens. Hét praktijk voorbeeld van een consensuspartij.
De Duitse FDP heeft die stroming ook. Figuren als Wilders komen er ook uit voort. Het punt is dat de partijtop links-liberaal was.quote:Op woensdag 30 maart 2005 00:35 schreef Plato1980 het volgende:
Deels wel, maar had ook nationalistische programmapunten.
Er is bestaansrecht omdat de VVD en CDA, D'66 nodig hebben maar volgens mij zouden ze die partij liever lozen. Ik vraag me ook echt af wat de volgende verkiezing voor D'66 gaat brengen. Ze zitten toch teveel in het midden en zwalken in het rond. Dan zijn ze weer liberaal dan weer sociaal of een combinatie.quote:Op woensdag 30 maart 2005 00:31 schreef NorthernStar het volgende:
Ben ik het niet helemaal mee eens. Volgens is er best bestaansrecht voor D'66 dat verder gaat dan het mogelijk maken van Paars of Balkenende II.
Maar die partij is toch ook gefocused op bestuurlijke vernieuwing. Kijk naar Thom de Graaf hij was zo dogmatisch bezig over de gekozen burgemeester, dat hij elke vorm van realisme uit het oog verloor. Hoeveel mensen in dit land zitten nou op een gekozen burgemeester te wachten. Volgens mij zijn er genoeg andere kwesties die veel belangrijker zijn.quote:Het is alleen dat ze zichzelf zo een-dimensionaal hebben gemaakt door zich zo te identificeren met die bestuurlijke vernieuwing. Alsof ze naast die ene issue geen andere standpunten zouden hebben. Maar door het gedraai van figuren als De Graaf en Dittrich ed. kunnen ze zich nu nauwelijks meer profileren op die andere punten omdat die zo'n beetje allemaal recht tegenover het beleid van dit kabinet staan. Met dat meevallertje naar onderwijs zal het ook niet lukken.
Ze zitten als progressief-liberale partij gewoon helemaal verkeerd in een rechts-conservatieve regering.
Klopt, maar dat is eigenlijk precies wat ik bedoel. Een D'66 minister die een beleid moet uitvoeren wat niet in overeenstemming is met waar zijn partij voor staat. En natuurlijk moeten in elke coalitie consessies worden gedaan maar De Graaf en Dittrich hebben in wezen alles 'verkocht' omwille van de burgemeester en het kiesstelsel. Eén-dimensionaal.quote:Op woensdag 30 maart 2005 00:33 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Kijk naar het beleid van Brinkhorst. Zijn ze wel progressief-liberaal of roepen ze dat maar?
Dat zou dan de redding voor D'66 zijn. Maar dan moeten ze wel die oude D'66 fossielen eruit gooien. En of dat soort lef te vinden is in de Nederlandse politiek vraag ik me af. Nederlandse politici zijn over het algemeen laf en houden niet van daadkracht. Veel woorden en veel concessies maar harder actie zie ik verdomd weinig.quote:Op woensdag 30 maart 2005 00:36 schreef PJORourke het volgende:
Het partijkader staat bol van de ambitie en opportunisme na jaren van neergang. Die linkse leden kunnen vrij snel vervangen worden met conservatieven. Zo is het in Oostenrijk ook gegaan.
Zo zie ik het niet. Zo'n Brinkhorst stelt zich erg rechts op, rechtser dan Zalm iig. De man is gewoon veranderd, de partijtop lijkt conservatiever geworden. De leden zijn alleen niet meeggegaan.quote:Op woensdag 30 maart 2005 00:41 schreef NorthernStar het volgende:
Klopt, maar dat is eigenlijk precies wat ik bedoel. Een D'66 minister die een beleid moet uitvoeren wat niet in overeenstemming is met waar zijn partij voor staat. En natuurlijk moeten in elke coalitie consessies worden gedaan maar De Graaf en Dittrich hebben in wezen alles 'verkocht' omwille van de burgemeester en het kiesstelsel. Eén-dimensionaal.
Kunnen zoveel naar de PvdA wijzen wat ze willen, dat hebben ze toch echt aan zichzelf te wijten.
En nu de achterban weer over de streep trekken met wat loze beloftes? Van Mierlo heeft gelijk.
Daar heb je idd ook gelijk aan.quote:Op woensdag 30 maart 2005 00:45 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Zo zie ik het niet. Zo'n Brinkhorst stelt zich erg rechts op, rechtser dan Zalm iig. De man is gewoon veranderd, de partijtop lijkt conservatiever geworden. De leden zijn alleen niet meeggegaan.
Ik heb bij Brinkhorst echt niet het idee dat hij dit met tegenzin zo uitvoert omdat hij z'n principes verkocht heeft. Hij lijkt echt zo te denken.
Ja, HAFMO, Terlouw, die moeten dan zeker weg.quote:Op woensdag 30 maart 2005 00:42 schreef MrX1982 het volgende:
Dat zou dan de redding voor D'66 zijn. Maar dan moeten ze wel die oude D'66 fossielen eruit gooien.
Het is een partij met een open kandidaatstelling. Je moet genoeg conservatieven werven, en masse naar dat congres gaan en je eigen kandidaten er door drukken. Die moeten dan wel goed zijn.quote:En of dat soort lef te vinden is in de Nederlandse politiek vraag ik me af. Nederlandse politici zijn over het algemeen laf en houden niet van daadkracht. Veel woorden en veel concessies maar harder actie zie ik verdomd weinig.
Absoluut. Met verkiezingen nu is het over en sluiten. Over twee jaar hebben ze mischien nog een klein kansje.quote:Ik denk dat D'66 is ingehaald door de geschiedenis en als ze door gaan zoals ze nu bezig zijn elimineren ze zichzelf voor de volgende verkiezingen.
Dus omdat de partijtop verandert van standpunten hebben de leden het bij het verkeerde eindquote:Op woensdag 30 maart 2005 00:45 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Zo zie ik het niet. Zo'n Brinkhorst stelt zich erg rechts op, rechtser dan Zalm iig. De man is gewoon veranderd, de partijtop lijkt conservatiever geworden. De leden zijn alleen niet meeggegaan.
Het was niet alleen een stroming, maar onderdeel van het officiële partijprogramma. Verheerlijking van Oostenrijk was officiële politiek.quote:Op woensdag 30 maart 2005 00:37 schreef PJORourke het volgende:
[..]
De Duitse FDP heeft die stroming ook. Figuren als Wilders komen er ook uit voort. Het punt is dat de partijtop links-liberaal was.
maar de nova peiling liet zien dat de stemmers van d'66 in meerderheid voorstander zijn van continuering van deze regeringquote:Op woensdag 30 maart 2005 00:45 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ik heb bij Brinkhorst echt niet het idee dat hij dit met tegenzin zo uitvoert omdat hij z'n principes verkocht heeft. Hij lijkt echt zo te denken.
Als ze het kabinet laten vallen, slopen ze die partij helemaal.
Waar oordeel ik over goed en fout, beste V?quote:Op woensdag 30 maart 2005 00:52 schreef Verbal het volgende:
Dus omdat de partijtop verandert van standpunten hebben de leden het bij het verkeerde eind
Hij voelt zich volgens mij als een vis in het water in dit kabinet. Dat is mijn betoog. De leden echter niet. Wie overtuigt wie?quote:Lijkt me dan toch dat Brinkhorst zou moeten opstappen (als HIJ zich niet op zijn plaats zou voeuel), of zie ik dat verkeerd?
V.
heb je de NOVA peilingen gezien? het door jou geschetste beeld dat de leden iets compleet anders willen dan de partijtop, zie ik daar nog niet bevestigd.quote:Op woensdag 30 maart 2005 00:52 schreef Verbal het volgende:
[..]
Dus omdat de partijtop verandert van standpunten hebben de leden het bij het verkeerde eind
Lijkt me dan toch dat Brinkhorst zou moeten opstappen (als HIJ zich niet op zijn plaats zou voelen), of zie ik dat verkeerd?
V.
Zo bedoelde ik het niet PJO... het was meer de vraag die jij hieronder ook stelt...quote:Op woensdag 30 maart 2005 00:54 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Waar oordeel ik over goed en fout, beste V?
Volgens mij bestaat een partij bij gratie van zijn leden... wat is jouw visie?quote:Hij voelt zich volgens mij als een vis in het water in dit kabinet. Dat is mijn betoog. De leden echter niet. Wie overtuigt wie?
WHOA, ik reageer op wat PJO schrijft.quote:Op woensdag 30 maart 2005 00:54 schreef evert het volgende:
[..]
heb je de NOVA peilingen gezien? het door jou geschetste beeld dat de leden iets compleet anders willen dan de partijtop, zie ik daar nog niet bevestigd.
Leden zijn ook te overtuigen of te manipuleren. Hoe vaak gebeurt het dat de basis van een partij echt tegen de top in gaat?quote:Op woensdag 30 maart 2005 00:55 schreef Verbal het volgende:
Volgens mij bestaat een partij bij gratie van zijn leden... wat is jouw visie?
V.
Ja idd die mannen van het eerste uur moeten ze eruit werken. Die denken veel te illusionair. Dat werkte in 1966 maar tegenwoordig niet meer.quote:Op woensdag 30 maart 2005 00:49 schreef PJORourke het volgende:
Ja, HAFMO, Terlouw, die moeten dan zeker weg.
Zoiets zou beter passen bij de VVD. Ik denk dat de achterban van D'66 toch meer links georiënteerd is met een vleugje liberalisme.quote:Het is een partij met een open kandidaatstelling. Je moet genoeg conservatieven werven, en masse naar dat congres gaan en je eigen kandidaten er door drukken. Die moeten dan wel goed zijn.
Als dat vier zetels of zo winst oplevert, zou ik nog wel eens willen zien hoe groot de weerstand nog is.
Ja over 2 jaar is iedereen allles weer vergeten en scoren ze wellicht weer wat zeteltjes maar het wordt tijd dat ze een heldere en duidelijke visie ontwikkelen, los van de bestaande partijen.quote:Absoluut. Met verkiezingen nu is het over en sluiten. Over twee jaar hebben ze mischien nog een klein kansje.
De VVD is moeilijker te kapen vanwege dat internetstemmen en omdat D66 meer directe democratie heeft.quote:Op woensdag 30 maart 2005 01:03 schreef MrX1982 het volgende:
Zoiets zou beter passen bij de VVD. Ik denk dat de achterban van D'66 toch meer links georiënteerd is met een vleugje liberalisme.
Ik vind sws dat de VVD ook een zwalk beleid voert. Ze missen een daadkrachtige leider en een duidelijke visie. Dat komt wellicht daar non-stop in de regering te hebben gezeten, wat jaartjes oppositie zou niet verkeerd zijn alleen het alternatief voor in de regering is dan weer negatief. Een links kabinet zie ik persoonlijk totaal niet zitten en zal zorgen voor de ondergang van dit land.
Mischien dat het onderwijs er zichtbaar op vooruit is gegaan of zo. Daar moeten ze het van hebben.quote:Ja over 2 jaar is iedereen allles weer vergeten en scoren ze wellicht weer wat zeteltjes maar het wordt tijd dat ze een heldere en duidelijke visie ontwikkelen, los van de bestaande partijen.
Maar conservatisme past beter bij de VVD dan bij D'66.quote:Op woensdag 30 maart 2005 01:06 schreef PJORourke het volgende:
De VVD is moeilijker te kapen vanwege dat internetstemmen en omdat D66 meer directe democratie heeft.
Het blijft allemaal erg beperkt bij D'66. Ze zijn nu nodig voor dit kabinet maar eigenlijk willen de VVD en CDA die partij er niet bij heb ik het idee. Mss zouden ze D'66 moeten inwisselen voor de CU en SGPquote:Mischien dat het onderwijs er zichtbaar op vooruit is gegaan of zo. Daar moeten ze het van hebben.
Zo groot als zijn lever wordt die pragmatische zwetser nooitquote:Op woensdag 30 maart 2005 01:04 schreef Harry_Sack het volgende:
zijn ideeen zijn zuiver, maar de uitvoering daarvan zijn niet meer realiseerbaar. Hij doet er goed aan om de eer aan zichzelf te houden. van Mierlo is een groot politicus
Het was een goede journalist hoorquote:Op woensdag 30 maart 2005 01:13 schreef aryan8 het volgende:
[..]
Zo groot als zijn lever wordt die pragmatische zwetser nooit
Eensch.quote:Op woensdag 30 maart 2005 01:10 schreef MrX1982 het volgende:
Maar conservatisme past beter bij de VVD dan bij D'66.
Het is voor de VVD noodzaak dat ze een goede en daadkrachtige leider vinden. Die de VVD kan leiden naar een conservatieve toekomst.
Dan steigert de linker vleugel van de VVD. Hele hoop heisa over het vrouwenstandpunt van de SGP.quote:Het blijft allemaal erg beperkt bij D'66. Ze zijn nu nodig voor dit kabinet maar eigenlijk willen de VVD en CDA die partij er niet bij heb ik het idee. Mss zouden ze D'66 moeten inwisselen voor de CU en SGP
Laat die D maar weg hoor. En focus op die nul.quote:Op woensdag 30 maart 2005 01:13 schreef Harry_Sack het volgende:
Als het wel doorgaat, dan zou het eigenlijk D05 moeten heten ofzo
Dat zegt die lafbek niet eens. Hij wil Dittrich terugsturen naar de onderhandelingstafel.quote:Op woensdag 30 maart 2005 01:13 schreef zoalshetis het volgende:
nou snel wegwezen dan, weten we tenminste wie wel en niet het kabinet wil laten vallen. lijkt me wel zo fijn die openheid.
ja met als gemeenschappelijk doel om de regering te laten vallen en de schuld bij de vvd en cda te kunnen leggen. met een fijn plekje straks als pvda, na een glorieuze mediaoorlog, weer mag regeren.quote:Op woensdag 30 maart 2005 01:14 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Dat zegt die lafbek niet eens. Hij wil Dittrich terugsturen naar de onderhandelingstafel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |