Aldus de Volkskrant.quote:Spoeddebat over akkoord coalitie
ANP
DEN HAAG - Met het akkoord tussen CDA, VVD en D66 is de crisis binnen de coalitie niet opgelost maar uitgesteld. Volgens PvdA-fractievoorzitter Bos hebben de coalitiepartijen niets meer met elkaar gemeen.
‘Alles valt af te kopen. Wat gisteren nog een kroonjuweel was, wordt vandaag weggerelativeerd’, zei Bos dinsdag tijdens een debat over het akkoord dat afgelopen weekeinde werd gesloten. Met afspraken over bestuurlijke vernieuwing en extra geld voor onderwijs en innovatie werd D66 binnen de coalitie gehouden en een crisis bezworen.
De PvdA is blij met het extra geld dat wordt uitgetrokken. Maar Bos vroeg zich hardop af of dat geld toch al niet op komst was en dat het kabinet een besluit slechts naar voren heeft gehaald.
De sociaal-democraten begrijpen niet dat D66 genoegen heeft genomen met de nieuwe afspraken over bestuurlijke vernieuwing. Smalend zei Bos dat er slechts sprake is van een onderzoek naar vernieuwing. Dat het kabinet de gekozen burgemeester nu in 2010 wil realiseren, is voor Bos ook onbegrijpelijk. Volgens hem is dat precies de uitweg die de PvdA-Eerste-Kamerfractie vorige week aan D66-minister De Graaf (Bestuurlijkke Vernieuwing) bood. ‘Kennelijk moest de minister eerst weg’, constateerde Bos. ‘Wat vorige week werd afgeschoten door de coalitie, is nu acceptabel.’
Bos drong aan op nieuwe verkiezingen waar alle partijen aangeven hoe zij de burgemeester willen laten kiezen, door de raad of het volk. Bij de kabinetsformatie kan die bestuurlijke vernieuwing vervolgens beter worden geregeld, aldus Bos.
Ook SP en GroenLinks zijn kritisch over onder meer de afspraken over bestuurlijke vernieuwing. SP-Leider Marijnissen vindt dat D66 zijn geloofwaardigheid heeft verloren, nu deze partij verder wil in de coalitie met VVD en CDA. GroenLinks-leider Halsema meent dat D66 de zogeheten kroonjuwelen, voorstellen voor de gekozen burgemeester en een nieuw kiesstelsel, heeft ‘verpand aan CDA en VVD in ruil voor meer geld voor onderwijs’.
LOLquote:Op dinsdag 29 maart 2005 17:00 schreef Toad het volgende:
[..]Waarin hij verslag doet van een trio tijdens pasen.
A) heen en weer geleuter...quote:Op dinsdag 29 maart 2005 17:06 schreef Sidekick het volgende:
Wat is het nut eigenlijk van dit spoeddebat?
Ik krijg het idee dat dit het D66 congres wel eens positief voor de regering kan beinvloeden.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 17:06 schreef Sidekick het volgende:
De oppositie wilt duidelijkheid krijgen over de preciese gang van zaken. Helaas laten de fractieleiders van de coalitie dat afweten. Hopelijk dat JPdeMP iets wilt vertellen over de nieuwe portefeuille van de nieuwe minister. Want wanneer D66 akkoord gaat met een minister die nog geen eens is het takenpakket van een staatssecretaris heeft, constateer ik dat machtsgeilheid bij de democraten een grote rol speelt.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 17:06 schreef Sidekick het volgende:
Begin bij jezelf.quote:Laten we ophouden met politiek gekissebis.
D66 verwerpt zijn oude idealen en gaat verder in de neoliberale stroming.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 17:08 schreef -DailaLama- het volgende:
Ik dacht dat D66 zich altijd profileerde als een links-liberale partij. Waarom heeft hij het steeds over "het linkse blok"?
Ik vond het altijd een PvdA light.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 17:09 schreef the_disheaver het volgende:
D66 is Sociaal liberaal, niet links of rechts.
Mwhoa, veel persoonlijke aanvallen. Met name dit debat.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 17:18 schreef the_disheaver het volgende:
Ik vindt het wel gezellig!
Voor rechts is het makkelijker tegen te zijn, een daarmee doordrammen. Volgens mij veel meer dan rechts doet. Dus jah, het zou kunnnen. Maar wel leuk!
"Tja sommige partijen hebben wel een democratisch bestuur" tegen Rouvoet.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 17:20 schreef Toad het volgende:
[..]
Mwhoa, veel persoonlijke aanvallen. Met name dit debat.
Ik merk dat het rechtse blok in de kamer elke gelegenheid aangrijpt om de oppositie uit te lachen. Het zou het gedrag van Van Aartsen wel verklaren, in de kamer heeft hij genoeg aan wat quasi-nonchelante opmerkingen om zijn stemvee mee te krijgen. Ik vind het enkel arrogant.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 17:16 schreef Toad het volgende:
Volgens mij is de sfeer in de kamer sinds dit kabinet bergafwaarts.
Klopt deze analyse?
PvdA-light? Eerder PvdA-maxquote:Op dinsdag 29 maart 2005 17:14 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Ik vond het altijd een PvdA light.
Het is nu meer VVD light.
Het volk verdient de politici die zij hebben gekozen.... oidquote:Op dinsdag 29 maart 2005 17:25 schreef -DailaLama- het volgende:
Het lijkt wel FOK.
"Jij begon met die onzin!"
"Ik!? Jij begon te flamen!"
"Nee, jij!"
"Jij!"
De ver-LPF-isering van van de politiek.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 17:25 schreef -DailaLama- het volgende:
Het lijkt wel FOK.
"Jij begon met die onzin!"
"Ik!? Jij begon te flamen!"
"Nee, jij!"
"Jij!"
Wel knap dat hij bij de meest dualistische partij in de tweede-kamer toch bij belangrijke zaken alle stemmen meekrijgt in tegenstelling tot de PvdAquote:Op dinsdag 29 maart 2005 17:23 schreef Sidekick het volgende:
in de kamer heeft hij genoeg aan wat quasi-nonchelante opmerkingen om zijn stemvee mee te krijgen. Ik vind het enkel arrogant.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |