Wanneer je in een rechtvaardige God gelooft of het nou Joods/Christelijk of Islamitisch is. En wacht op een dag des oordeels, dan geloof je toch ook dat God je zal oordelen op de kennis die je bezat/kansen die je hebt gehad?quote:Op dinsdag 5 april 2005 10:26 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Dat is zo kort door de bocht en zo wereldvreemd. Is God wereldvreemd? Snapt God zelf niet dat mensen in enorm veel gevallen niet eens de kans krijgen Hem te kennen?
Ik heb de kans, ik denk er wel eens over na...discussieer erover met vrienden, etc. Maar ik ben niet gelovig. Wanneer aanbid je trouwens God? Als je als verplicht nummertje zondagochtend naar de kerk gaat? Als je je kinderen opdringt te geloven?
Welke kennis? Welke kansen?quote:Op dinsdag 5 april 2005 10:33 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wanneer je in een rechtvaardige God gelooft of het nou Joods/Christelijk of Islamitisch is. En wacht op een dag des oordeels, dan geloof je toch ook dat God je zal oordelen op de kennis die je bezat/kansen die je hebt gehad?
Mocht Judaism de ware geloof zijn bevoorbeeld, maar jij bezat geen kennis over judaisme. En hebt geen kansen gehad om het te leren/erin verdiepen. Zal je ook wel daarop Beoordeeld worden.quote:Op dinsdag 5 april 2005 10:39 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Welke kennis? Welke kansen?
Je rechtvaardigt voor jezelf iets wat totaal niet logisch is. Er is sowieso geen dag des oordeels en daarnaast...je leert van je fouten. Zelfs God heeft fouten gemaakt in het OT, wij zijn ook zijn weespiegeling.
Waarom zou die ons dan veroordelen op fouten die wij hebben gemaakt?
Tja, dan kom je weer op de discussie of ethiek absoluut is of niet. Ik denk van niet, terwijl ik best wel opensta voor het bestaan van een God.quote:Op dinsdag 5 april 2005 10:33 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wanneer je in een rechtvaardige God gelooft of het nou Joods/Christelijk of Islamitisch is. En wacht op een dag des oordeels, dan geloof je toch ook dat God je zal oordelen op de kennis die je bezat/kansen die je hebt gehad?
Ieders geloof is persoonlijk, dus zou het volgens mij niet voor iedereen ethiek zijn, al was het door de massa geaccepteerd. Niemand kan weten hoe je je van binnen voelt/gelooft tegenover je religie.quote:Op dinsdag 5 april 2005 10:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tja, dan kom je weer op de discussie of ethiek absoluut is of niet. Ik denk van niet, terwijl ik best wel opensta voor het bestaan van een God.
Met fout bedoel ik de dingen waar wij, als mensen, waarde aan hechten, maar anders werden gedaan door God. Als je bijvoorbeeld het verhaal van de Ark van Noach neemt. Hij verdrinkt iedereen op de hele wereld, zelfs alle dieren, met slechts een paar uitzonderingen.quote:Op dinsdag 5 april 2005 10:44 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mocht Judaism de ware geloof zijn bevoorbeeld, maar jij bezat geen kennis over judaisme. En hebt geen kansen gehad om het te leren/erin verdiepen. Zal je ook wel daarop Beoordeeld worden.
In OT is God volmaakt dus ik vraag me af wat je precies met fout bedoeld? Overigens volgens de Koran is er niets gelijk aan God. En volgens de Bijbel ook alwetend/almachtig. Mag ik je verzoeken om te laten zien wat je precies bedoeld met fout?
En God zal iedereen zijn verdiende loon geven, als jou onrecht is gedaan zal dat ook op dag des oordeels bestraft worden (Volgens de Koran)
Thnx, ik begrijp nu wat je bedoeld onder fout.quote:Op dinsdag 5 april 2005 10:53 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Met fout bedoel ik de dingen waar wij, als mensen, waarde aan hechten, maar anders werden gedaan door God. Als je bijvoorbeeld het verhaal van de Ark van Noach neemt. Hij verdrinkt iedereen op de hele wereld, zelfs alle dieren, met slechts een paar uitzonderingen.
Hij verdrinkt dus:
- kinderen
- geestelijk minder ontwikkelden
- etc.
Dus voor de fouten die de ongelovigen maakten, zoals beelden en dergelijke, werden doorgetrokken op alle mensen ter wereld. Genocide is fout.
Naar mijn weten staat er in de bijbel letterlijk dat er maar een paar mensen werder gered.quote:Op dinsdag 5 april 2005 10:58 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Thnx, ik begrijp nu wat je bedoeld onder fout.
Maar is het dan niet dat je jezelf boven God zet? Door een daad van hem te oordelen op menselijke waarden? Hoogmoed.. (---> Eerste zonde van Satan?)
Overigens volgens de Boeken waren alle gelovigen(goede mensen) gered. Dus zou ik ook denken aan door jou geschreven lijstje. Genocide is fout, maar bij voorbeeld van Noach geloof ik wel dat alle goede mensen zijn gered( was ook de doel, Aarde zuiveren van onrechtplegers)
Als dat zo is, dan betekent het dus dat je alles dat in de bijbel staat letterlijk moet nemen, dat je kritiekloos alles moet opslaan en uitvoeren. In dat geval heeft god toch een fout gemaakt in zijn schepping: mensen geschapen met onderscheidend en kritisch vermogen.quote:Op dinsdag 5 april 2005 10:58 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Thnx, ik begrijp nu wat je bedoeld onder fout.
Maar is het dan niet dat je jezelf boven God zet? Door een daad van hem te oordelen op menselijke waarden? Hoogmoed.. (---> Eerste zonde van Satan?)
Overigens volgens de Boeken waren alle gelovigen(goede mensen) gered. Dus zou ik ook denken aan door jou geschreven lijstje. Genocide is fout, maar bij voorbeeld van Noach geloof ik wel dat alle goede mensen zijn gered( was ook de doel, Aarde zuiveren van onrechtplegers)
Hoeveel mensen weet ik niet precies, maar ik weet wel dat alle gelovigen (goede mensen/hoe je het ook wilt interpreteren..) gered werden.quote:Op dinsdag 5 april 2005 11:02 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Naar mijn weten staat er in de bijbel letterlijk dat er maar een paar mensen werder gered.
Ook zijn wij toch gecreëerd als evenbeeld van God? Is het zo raar te bedenken dat God dan ook niet perfect is? Hij kon ook woedend worden, strafte mensen, etc.
Overigens zijn verhalen zoals de Ark van Noach niet waar, het is eerder een verhaal die duidelijk moet maken wat er gebeurt met bijvoorbeeld ongelovigen. In de tijd waar het zou hebben afgespeeld had men ook nog zo'n kleinschalig beeld van de aarde, dat als een dorp onder water zou staan, dit al de hele wereld is in hun ogen.
Of ipv dat God een fout heeft gemaakt, was het zijn plan om mensen een vrije wil te geven en ze te laten kiezen tussen goede en slechte. Mensen kunnen heel veel dingen, niet elke vermogen is toegestaan over bepaalde onderwerpen. (is zelfs vastgesteld in grondwet denk maar aan discriminatie, racisme etc. )quote:Op dinsdag 5 april 2005 11:04 schreef djenneke het volgende:
[..]
Als dat zo is, dan betekent het dus dat je alles dat in de bijbel staat letterlijk moet nemen, dat je kritiekloos alles moet opslaan en uitvoeren. In dat geval heeft god toch een fout gemaakt in zijn schepping: mensen geschapen met onderscheidend en kritisch vermogen.
Dat zou mensen het recht geven, het recht in eigen hand te nemen, en vooral zo fundamentalistisch te zijn als maar mogelijk is.
Even een situatieschets maken:quote:Op dinsdag 5 april 2005 11:15 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Hoeveel mensen weet ik niet precies, maar ik weet wel dat alle gelovigen (goede mensen/hoe je het ook wilt interpreteren..) gered werden.
Ben het er niet mee eens dat we in de evenbeeld van god zijn geschapen, we zijn niet alwetend/almachtig. Welk geloof ik dat hij ons een aantal eigenschappen van zich zelf heeft gegeven zoals jij het ook al zei woede, mense straffe etc.
Over de waarheid van de Ark etc, is het je mening of heb je een onderbouwde argument? Vervolgens neem ik mijn bronnen niet van mensen die daar waren, maar van God die het ons overleverde door middel van Boeken
Het is overigens een mening, maar wel wetenschappelijk goed onderbouwd. Het is fysiek onmogelijk om de wereld onder te laten stromen, alle dieren in een bootje te stoppen en hele wereld in enkele duizenden jaren weer gegroeid te laten hebben tot 6 miljard.quote:De ark is het corpus delicti van de grootste misdaad die God de mensheid ooit heeft aangedaan: de Zondvloed, toen de Heer der Schepping uit afschuw over de in zijn ogen liederlijke uitspattingen van de nakomelingen van Adam en Eva besloot dat het tijd was om «al het vlees» en «alles in wier neus de adem van leven is» uit te roeien. «Ik ga de mens die Ik geschapen heb van de aardbodem wegvagen, zowel de mens als het vee en de kruipende dieren en de vogels in de lucht, want het spijt Me dat ik ze gemaakt heb», zo sprak God volgens Genesis. De mensheid had het in Zijn ogen erg bont gemaakt. Nota bene geschapen naar Zijn evenbeeld liep men zonder schaamte rond, schroomde er niet voor het dierenvel te laten zakken om zich over te geven aan seksuele genoegens zonder elkaar eeuwige trouw te hebben beloofd. Mannen deden het met mannen, vrouwen met vrouwen. Zelfs de dieren werden niet met rust gelaten bij de bevrediging van verboden lusten.
De straf was de verdrinkingsdood, met uitzondering van Noach, een «rechtschapen en perfecte» man, die «met God wandelde» en dan ook «genade vond in de ogen van de Almachtige».
bron: http://www.beleven.org/verhalen/data/verhaal.php?id=6292quote:God zag dat de mensen en dieren op aarde slecht waren. De hond paarde met de wolf en de haan met de pauw, en God wenste dat hij ze nooit geschapen had. En God zei: "Ik zal de mens, die ik heb gemaakt, van de aarde wegvagen, zowel mens als vee, kruipend gedierte zowel als de vogels in de lucht, want het spijt me dat ik ze heb gemaakt. Ik breng de grote watervloed over de aarde om elk wezen waarin levensgeest is onder de hemel te verdelgen, alles wat op aarde is zal omkomen."
Maar Noach vond genade in de ogen van God, want Noach was een rechtschapen man. Van alle mensen op de aarde mochten alleen Noach, zijn zonen en zijn vrouw en de vrouwen van zijn zonen de grote watervloed overleven. God zei tot Noach dat hij een ark van goferhout moest bouwen van driehonderd el lang, vijftig el breed en dertig el hoog. Zo groot moest de ark zijn. Want ook de dieren die zich goed gedragen hadden, zouden gered worden. Er konden alleen al 365 soorten reptielen mee; alleen voor de vissen hoefde Noach geen hok te bouwen.
God sprak tot Noach: "Van al het levende, van alle wezens moet je twee van elk in de ark brengen, een mannetje en een wijfje moeten het zijn. Van de vogels naar hun soort en van het vee naar zijn soort, van alle op de aarde kruipende dieren naar hun soort, van elk een paar zullen ze naar je toekomen. Van al het reine moet je er telkens zeven nemen, een mannetje en zijn wijfje en van de dieren die niet rein zijn, één paar, een mannetje en zijn wijfje. Ook van de vogels uit de lucht telkens zeven, een mannetje en een wijfje, om nakomelingen te houden over heel de aarde."
Schets ken ik ongeveer ja thnx.quote:Op dinsdag 5 april 2005 11:22 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Even een situatieschets maken:
[..]
Het is overigens een mening, maar wel wetenschappelijk goed onderbouwd. Het is fysiek onmogelijk om de wereld onder te laten stromen, alle dieren in een bootje te stoppen en hele wereld in enkele duizenden jaren weer gegroeid te laten hebben tot 6 miljard.
Dat kan niet, dat weet elk weldenkend mens. Daarom kan je je beter concentreren op het verhaal erachter i.p.v. schaapachtig alles klakkeloos als waar te beschouwen.
Ik weet niet hoe bekend jij bent met de bijbel, maar daar wordt aan een stuk door gediscrimineerd en racisme is ook niet onbekend in dit geloofsboek.quote:Op dinsdag 5 april 2005 11:18 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Of ipv dat God een fout heeft gemaakt, was het zijn plan om mensen een vrije wil te geven en ze te laten kiezen tussen goede en slechte. Mensen kunnen heel veel dingen, niet elke vermogen is toegestaan over bepaalde onderwerpen. (is zelfs vastgesteld in grondwet denk maar aan discriminatie, racisme etc. )
De mens zou recht in eigen hand mogen nemen door leiding van de tien geboden/ koran etc. Wie dat niet doet? Who knows.. Let God be the judge of that.
Die vondsten zijn uiteindelijk tot niks gebleken. Ik snap ook niet dat mensen zo graag hun geloof onderbouwd zien, er zijn al miljoenen splinters bijvoorbeeld van Jezus's kruis 'gevonden'.quote:Op dinsdag 5 april 2005 11:33 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Schets ken ik ongeveer ja thnx.
En je hebt het over dat het wetenschappelijk goed onderbouwd is, klopt! Maar mensen die geloven in de vloed, geloven hoogstwaarschijnlijk ook in dat God almachtig is ( dus in alles tot staat). Was er overigens niet vondsten van de Ark van Noach?
Als jij gelooft dat de 600 jaar oude Noach een paar zoons had met een paar vrouwen...en dat de enige gelovigen zijn.quote:Op dinsdag 5 april 2005 11:41 schreef Triggershot het volgende:
Is je zin niet een beetje tegenstrijdig?![]()
![]()
Ik ben zelf moslim, ben niet een expert in Bijbeltexten, maar er zijn wel veel overeenkomsten met de Koran. De mens kan kiezen door om zich heen te kijken en te realiseren dat God bestaat. OT en NT bevatten idd veel verschillen maar ook veel overeenkomsten. Ik geloof dat voor iemand die echt de waarheid zoekt het kan vinden. Wil jij niet in een god geloven? Prima dat is voor jou waarheid geworden toch?quote:Op dinsdag 5 april 2005 11:36 schreef djenneke het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe bekend jij bent met de bijbel, maar daar wordt aan een stuk door gediscrimineerd en racisme is ook niet onbekend in dit geloofsboek.
Daarbij rest de vraag: wat is goed, en wat is slecht. Hoe kan een mens kiezen als je niet bent begaafd met kennis van de ethiek van god? De geloofsboeken zijn niet rechtlijnig. Het oude testament komt niet overeen met het nieuwe. De koran beweert weer andere dingen.
Ik zal dus zelf moeten beslissen wat goed en slecht is. En daarvoor heb ik een goed ontwikkeld geweten. Daar heb ik geen boek voor nodig. En ook geen god. Mocht ik daar ooit voor gestrafd worden, doordat god per ongeluk toch blijkt te bestaan. Dan ben ik meteen overtuigd van de onrechtvaardigheid van deze. En heb ik alsnog een goede keuze genomen, door geen geloof aan te hangen. (Met als onderscheid dat geloof geen keuze is, maar een geloof, dat ik dus niet heb).
Volgens mijn bronnen waren er wel meer gelovigen buiten de bronnen van Noach, maar waren het er een gering aantal. Sowieso al mijn argumenten zijn voor jou dikke bull simpel om het feit dat je er niet in gelooftquote:Op dinsdag 5 april 2005 11:45 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Als jij gelooft dat de 600 jaar oude Noach een paar zoons had met een paar vrouwen...en dat de enige gelovigen zijn.Dan is het voor jou erg logisch, voor mij is dat gewoon dikke bull.
quote:Op dinsdag 5 april 2005 11:37 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Die vondsten zijn uiteindelijk tot niks gebleken. Ik snap ook niet dat mensen zo graag hun geloof onderbouwd zien, er zijn al miljoenen splinters bijvoorbeeld van Jezus's kruis 'gevonden'.
Dat God almachtig is, daar ga ik wel vanuit als ik aan een 'God' denk...maar dan zouden we toch veel meer bewijs moeten hebben dat er daadwerkelijk een zondvloed is geweest? Zo'n desastreuze impact op de mens en natuur moet toch wel meetbaar zijn
Meeste Godsdiensten doen zichzelf voor als absolute waarheid. Zelfkritiek is er niet en andere geloven worden afgekraakt cq. naar beneden gehaald. Godsdiensten kunnen een verrijking zijn, maar in veel gevallen laat het mensen zichzelf minder ontwikkelen.quote:Op dinsdag 5 april 2005 11:45 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik ben zelf moslim, ben niet een expert in Bijbeltexten, maar er zijn wel veel overeenkomsten met de Koran. De mens kan kiezen door om zich heen te kijken en te realiseren dat God bestaat. OT en NT bevatten idd veel verschillen maar ook veel overeenkomsten. Ik geloof dat voor iemand die echt de waarheid zoekt het kan vinden. Wil jij niet in een god geloven? Prima dat is voor jou waarheid geworden toch?
Overigens het zou jammer zijn achter te komen dat God bestaat als het eenmaal te laat is. Geloof kan een keuze zijn, meeste godsdiensten zijn zoveel meer dan alleen God aanbidden.
Mijn oma die 15 jaar geleden is overleden, was altijd zeer katholiek. En behoorlijk teleurgesteld dat geen van haar kinderen gelovig waren/zijn. Vlak voor haar sterven heeft ze echter gezegd: "Ik weet dat jullie allemaal goede mensen zijn."quote:Op dinsdag 5 april 2005 11:45 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik ben zelf moslim, ben niet een expert in Bijbeltexten, maar er zijn wel veel overeenkomsten met de Koran. De mens kan kiezen door om zich heen te kijken en te realiseren dat God bestaat. OT en NT bevatten idd veel verschillen maar ook veel overeenkomsten. Ik geloof dat voor iemand die echt de waarheid zoekt het kan vinden. Wil jij niet in een god geloven? Prima dat is voor jou waarheid geworden toch?
Overigens het zou jammer zijn achter te komen dat God bestaat als het eenmaal te laat is. Geloof kan een keuze zijn, meeste godsdiensten zijn zoveel meer dan alleen God aanbidden.
Helemaal niet, welke bronnen? Als je alleen refereert naar de bijbel, waar dus letterlijk staat dat het er niet meer waren...wat moet je dan nog geloven? Als de bijbel al niet de waarheid vertelt, zegt dat wel veel over het geloof an sich.quote:Op dinsdag 5 april 2005 11:47 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Volgens mijn bronnen waren er wel meer gelovigen buiten de bronnen van Noach, maar waren het er een gering aantal. Sowieso al mijn argumenten zijn voor jou dikke bull simpel om het feit dat je er niet in gelooft
Een mooi verhaal. Dit zal ik zeker blijven onthouden.quote:Op dinsdag 5 april 2005 11:52 schreef djenneke het volgende:
[..]
Mijn oma die 15 jaar geleden is overleden, was altijd zeer katholiek. En behoorlijk teleurgesteld dat geen van haar kinderen gelovig waren/zijn. Vlak voor haar sterven heeft ze echter gezegd: "Ik weet dat jullie allemaal goede mensen zijn."
En is dat uiteindelijk niet de kern van een geloof? Te streven naar het goede? Mijn oma deed dat misschien met de bijbel in gedachten. Maar het kan ook zonder. Een rechtvaardige god kan onmogelijk een mens daarvoor straffen. Zelfs mijn oma besefte dat aan het einde.
De basis van een religie kan zichzelf niet zwak opstellen. Kritiek van niet geuit worden tegen God als je in zijn almacht/alwetendheid gelooft. Pas als je twijfels hebt begin je kritiek te geven, en dan valt je geloof al af. Godsdiensten zijn zeker wel een verrijking. Ik vind eerder dat mensen zich dan juist meer ontwikkelen. Kijk maar naar Europa tijdens de bloei van Christendom. Midden-Oosten na de Islam etc.quote:Op dinsdag 5 april 2005 11:51 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Meeste Godsdiensten doen zichzelf voor als absolute waarheid. Zelfkritiek is er niet en andere geloven worden afgekraakt cq. naar beneden gehaald. Godsdiensten kunnen een verrijking zijn, maar in veel gevallen laat het mensen zichzelf minder ontwikkelen.
ik ben moslim, beste Mickey.quote:Op dinsdag 5 april 2005 11:54 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Helemaal niet, welke bronnen? Als je alleen refereert naar de bijbel, waar dus letterlijk staat dat het er niet meer waren...wat moet je dan nog geloven? Als de bijbel al niet de waarheid vertelt, zegt dat wel veel over het geloof an sich.
Ben het met je eens een van de belangrijktste punten in geloof is streven naar al het goede. Overigens wie beweerd dat je oma bestraft zal worden, als ze goede daden deed en zoals jij zei een goed mens was zie ik een mooie toekomst voor haar ( nog gecondeleerd overigens)quote:Op dinsdag 5 april 2005 11:52 schreef djenneke het volgende:
[..]
Mijn oma die 15 jaar geleden is overleden, was altijd zeer katholiek. En behoorlijk teleurgesteld dat geen van haar kinderen gelovig waren/zijn. Vlak voor haar sterven heeft ze echter gezegd: "Ik weet dat jullie allemaal goede mensen zijn."
En is dat uiteindelijk niet de kern van een geloof? Te streven naar het goede? Mijn oma deed dat misschien met de bijbel in gedachten. Maar het kan ook zonder. Een rechtvaardige god kan onmogelijk een mens daarvoor straffen. Zelfs mijn oma besefte dat aan het einde.
Ik refereer naar de bijbel omdat de gemiddele NLer eerder in de bijbel gelooft dan in de Koranquote:Op dinsdag 5 april 2005 11:54 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Helemaal niet, welke bronnen? Als je alleen refereert naar de bijbel, waar dus letterlijk staat dat het er niet meer waren...wat moet je dan nog geloven? Als de bijbel al niet de waarheid vertelt, zegt dat wel veel over het geloof an sich.
Moest God alle mensen dwingen om te geloven dan? Waar is rechtvaardigheid en vrije wil dan?quote:Op dinsdag 5 april 2005 12:03 schreef Haushofer het volgende:
Ik zit met hetzelfde "dilemma": ik ken nogal wat ongelovigen die echter met respect met hun omgeving omgaan. Een God kan ze dan niet straffen in mijn ogen. Zou dat wel zo zijn, dan zou ik diep teleurgesteld zijn in Hem, en me nooit met overgave aan Hem kunnen geven. En toch heeft Hij me wel gemaakt, volgens gelovigen dan. Dat is toch bijzonder naar van Em.
Nou als er een god is, dan weet ik 100% zeker dat mijn oma een heel mooi plekje in de hemel heeft. Daar geen twijfels over!quote:Op dinsdag 5 april 2005 12:01 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ben het met je eens een van de belangrijktste punten in geloof is streven naar al het goede. Overigens wie beweerd dat je oma bestraft zal worden, als ze goede daden deed en zoals jij zei een goed mens was zie ik een mooie toekomst voor haar ( nog gecondeleerd overigens)
Sorry, maar ik zoek toevlucht bij god voor wat jij hier neer zet. God is almachtig, god hoeft niet een zoon te offeren om mensen te vergeven.quote:Op dinsdag 5 april 2005 12:04 schreef ParadiseLost het volgende:
Dat was niet Gods plan Triggershot, God maakte een Aarde met mensen met een vrije keuze, die keuze was om voor God te kiezen of tegen hem. De mens wilde als God zijn en viel dus in Zonde. God had daar verdriet over en had een oplossing. Zijn Zoon was God en Mens tegelijk en leed voor de zonden en kreeg de toorn van God overzich.
Zo is het dus mogelijk om tot God te gaan, God zou iederen mogen straffen en geen terugweg voor ons moeten hebben, die is er en heet Jezus (Isa) en is de Zoon van God
Zover ik het weet oordeeld god je dan ook op daden hequote:Op dinsdag 5 april 2005 12:06 schreef djenneke het volgende:
[..]
Nou als er een god is, dan weet ik 100% zeker dat mijn oma een heel mooi plekje in de hemel heeft. Daar geen twijfels over!
Nee, het gaat dus om ongelovigen. Dat zijn namelijk niet allemaal slechte mensen (om het even heel kinderachtig uit te drukken). En sommige ongelovigen verdienen misschien wel eerder een plekje in een hemel, dan sommige gelovigen!
Ik zie het namelijk zo: de kern van het geloven, is niet het geloven zelf. Maar de normen en waarden, en de manier waarop je je leven leidt, die je eventueel uit een boek kunt plukken. Maar je kunt dus ook niet geloven, met waarden en normen, en streven naar 'het goede'.
Het mooie is dus dat het verhaal in beide gevallen niet kloppend is, want het is natuurkundig en wetenschappelijk niet mogelijk dat zo'n verhaal klopt. Of er nou een paar overlevenden waren of een heleboel. Koran of bijbel, het maakt niet uit, als je die verhalen letterlijk opvat, dan ben je niet slim bezig en beperk je je in je gedachtengang en zal de Godsdienst niet bijdragen aan je ontwikkeling.quote:Op dinsdag 5 april 2005 12:02 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik refereer naar de bijbel omdat de gemiddele NLer eerder in de bijbel gelooft dan in de Koran
Dat gelovigen zich niet altijd gedragen zoals ze zouden moeten ben ik met je eens maar vanuit christelijk perspectief verdient geen enkel mens een plekje in de hemel. Dat plekje kunnen we slechts verkrijgen door oprecht berouw te tonen van onze zonden en vergeving te vragen aan God. En dat is dus het fundamentele verschi tussen een een slechts mens die geen God erkent en een slecht mens die dat wel doetquote:Op dinsdag 5 april 2005 12:06 schreef djenneke het volgende:
[..]
Nou als er een god is, dan weet ik 100% zeker dat mijn oma een heel mooi plekje in de hemel heeft. Daar geen twijfels over!
Nee, het gaat dus om ongelovigen. Dat zijn namelijk niet allemaal slechte mensen (om het even heel kinderachtig uit te drukken). En sommige ongelovigen verdienen misschien wel eerder een plekje in een hemel, dan sommige gelovigen!
quote:Op dinsdag 5 april 2005 12:12 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Het mooie is dus dat het verhaal in beide gevallen niet kloppend is, want het is natuurkundig en wetenschappelijk niet mogelijk dat zo'n verhaal klopt. Of er nou een paar overlevenden waren of een heleboel. Koran of bijbel, het maakt niet uit, als je die verhalen letterlijk opvat, dan ben je niet slim bezig en beperk je je in je gedachtengang en zal de Godsdienst niet bijdragen aan je ontwikkeling.
Is dat zo vreemd? alleen een dikkere ozonlaag is al een verklaring, 600 jaar voor een mens is niet zo vreemd, maar 600 miljard jaar voor de aardequote:Als jij gelooft dat de 600 jaar oude Noach een paar zoons had met een paar vrouwen...en dat de enige gelovigen zijn. Dan is het voor jou erg logisch, voor mij is dat gewoon dikke bull.
Daar loopt een topic over hier, is al aardig afgezakt....het begin Misschien vind je dat interessant. Er is ook nog een deel 1, die zat volquote:Op dinsdag 5 april 2005 12:14 schreef Triggershot het volgende:
[..]
God spreekt wetenschap niet tegen, maar is het niet gewoon wetenschappelijk onzin dat alles uit zichzelf is gebeurt (zonder god etc)
valt totaal niet te onderbouwen.quote:Op dinsdag 5 april 2005 12:15 schreef ParadiseLost het volgende:
[..]
de Koran is een uitbreiding op de Bijbel, er opgebaseerd.
quote:Op dinsdag 5 april 2005 12:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Daar loopt een topic over hier, is al aardig afgezakt....het begin Misschien vind je dat interessant. Er is ook nog een deel 1, die zat vol
Jij durft te beweren dat 600 jaar voor een mens niet zo vreemd is. Wederom iets fysieks onmogelijk, dat weet elk weldenkend mens.quote:Op dinsdag 5 april 2005 12:15 schreef ParadiseLost het volgende:
[..]
Is dat zo vreemd? alleen een dikkere ozonlaag is al een verklaring, 600 jaar voor een mens is niet zo vreemd, maar 600 miljard jaar voor de aarde![]()
En dat de Koran op de Bijbel lijkt is niet vreemd, Abraham had twee zonen, Izak en Ismael, Ismael is de stamvader van de arabieren en Izak die van de Joden, daarom ook de twist in Israel/Palestinaen daarbij, de Koran is een uitbreiding op de Bijbel, er opgebaseerd.
Ofwel Hij geeft toe dat hij de Zoon van God is.quote:63 Doch Jezus zweeg stil. En de hogepriester, antwoordende, zeide tot Hem: Ik bezweer U bij den levenden God, dat Gij ons zegt, of Gij zijt de Christus, de Zoon van God?
64 Jezus zeide tot hem: Gij hebt het gezegd. Doch Ik zeg ulieden: Van nu aan zult gij zien den Zoon des mensen, zittende ter rechter hand der kracht Gods, en komende op de wolken des hemels.
Dan hoor ik niet bij die sommige christenen. God besloot inderdaad om zijn Zoon naar de aarde te sturen om te lijden en te sterven. Jezus ging bij zijn kruising dood en stond na drie dagen op, zul je vast bedoeld hebbenquote:Op dinsdag 5 april 2005 12:09 schreef Triggershot het volgende:Volgens de uitleg van sommige Christenen besloot de 'God' in de hemelen naar de aarde af te dalen om voor de zonden van de mens te sterven. Volgens de Bijbel ging Jezus drie dagen na de kruisiging dood. De Islam leert dat God niet kan sterven. Bovendien kon Hij de zondes van de mensen ook vergeven zonder Zijn zoon op te offeren.
Gelukkig is de Bijbel of Koran geen wetenschappelijk boek. Er kan zoveel wetenschappelijk niet kloppen maar houd wel in je achterhoofd dat een God boven die wetten staat. Het gaat niet om het letterlijke van die verhalen maar om de essentie... de boodschap.quote:Op dinsdag 5 april 2005 12:12 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Het mooie is dus dat het verhaal in beide gevallen niet kloppend is, want het is natuurkundig en wetenschappelijk niet mogelijk dat zo'n verhaal klopt. Of er nou een paar overlevenden waren of een heleboel. Koran of bijbel, het maakt niet uit, als je die verhalen letterlijk opvat, dan ben je niet slim bezig en beperk je je in je gedachtengang en zal de Godsdienst niet bijdragen aan je ontwikkeling.
Voor een mens nu is het onmogelijk, maar na de schepping kan er een dikkere ozonlaag zijn geweest, neem bijvoorbeeld die reusachtige vlinders etc die gevonden zijn, dat is mogelijk. Aangezien de natuurkundige wetten toen 'net iets' anders was.quote:Op dinsdag 5 april 2005 12:19 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Jij durft te beweren dat 600 jaar voor een mens niet zo vreemd is. Wederom iets fysieks onmogelijk, dat weet elk weldenkend mens.
Klopt, maar zal het wat minder hard zeggen, het is erg goed mogelijk dat Mohammed de 'bijbel' kende en daar dingen uit heeft gehaald. Dat is niet erg.quote:
Jezus wordt in de evangelieën 83 maal 'Zoon des mensen' ge- noemd en 13 keer 'Zoon van God'. Het antwoord op de vraag wie de Zoon des mensen is, wordt door de evangelisten beantwoord met: Jezus Christus. In het evangelie volgens Lucas worden zelfs 42 vaders aan Jezus toegeschreven.quote:Op dinsdag 5 april 2005 12:29 schreef ParadiseLost het volgende:
Ik wil er geen grote Statenvertaling-en-bijbelquote-topic van maken maar ik ga toch wat teksten aanhalen. Er is geen enkel vers in de Bijbel dat de zogenaamde 'goddelijkheid' van Jezus predikt. Er staat nergens vermeld dat Jezus zegt: "Ik ben God". De Christenen beweren dat o.a. het volgende vers de goddelijkheid van Jezus verkondigt:
[..]
Ofwel Hij geeft toe dat hij de Zoon van God is.
[..]
Dan hoor ik niet bij die sommige christenen. God besloot inderdaad om zijn Zoon naar de aarde te sturen om te lijden en te sterven. Jezus ging bij zijn kruising dood en stond na drie dagen op, zul je vast bedoeld hebbenOok het Christendom leerd dat God niet kan sterven, Jezus stierf naar zijn mensheid niet naar zijn Godheid. En dat laatste, dan heb je een punt.
Islam, Jodendom en Christendom hebben erg veel gemeen, alleen kan een Christen niets doen voor zijn geloof (klinkt krom) een Moslim of Jood verdient zijn zaligheid (of hoe jij dat noemt) door zich aan de wetten te houden.
[..]
Gelukkig is de Bijbel of Koran geen wetenschappelijk boek. Er kan zoveel wetenschappelijk niet kloppen maar houd wel in je achterhoofd dat een God boven die wetten staat. Het gaat niet om het letterlijke van die verhalen maar om de essentie... de boodschap.
[..]
Voor een mens nu is het onmogelijk, maar na de schepping kan er een dikkere ozonlaag zijn geweest, neem bijvoorbeeld die reusachtige vlinders etc die gevonden zijn, dat is mogelijk. Aangezien de natuurkundige wetten toen 'net iets' anders was.
[..]
Klopt, maar zal het wat minder hard zeggen, het is erg goed mogelijk dat Mohammed de 'bijbel' kende en daar dingen uit heeft gehaald. Dat is niet erg.
Mohammed had geen kennis van de Bijbel, Mohammed zelf was tot zijn eerste openbaring analfabeet. Overigens Erkent Mohammed de bijbel als een (gewijzgd) boek van God. En worden de mensen die de bijbel hebben herschreven om een beetje geld te verdienen vervloekt.quote:Op dinsdag 5 april 2005 12:29 schreef ParadiseLost het volgende:
Klopt, maar zal het wat minder hard zeggen, het is erg goed mogelijk dat Mohammed de 'bijbel' kende en daar dingen uit heeft gehaald. Dat is niet erg.
Jawel, wel als je uitgaat van de christelijke visie en die is dat Christus tijdens de drie uur durende duisternis aan het kruis, verlaten van God en mensen om onze schulden op zich te nemen en voor ons de weg waarlijk vrij te maken naar God en de hemel.quote:Op dinsdag 5 april 2005 12:35 schreef Triggershot het volgende:
Kan iemand zich voorstellen dat deze woorden uit de mond van God zouden kunnen komen? Hier hebben we de kreet van een hulpeloze man, die vreselijke pijnen lijdt en zijn Schepper aanroept.
Zoiets als dat jij je zoon laat hangen en in de steek laat om je Schapen te vergeven omdat ze te vaak verdwaald raakten? En dan maar te bedenken dat een almachtige persoon zijn zoon in de steek laat? Right!quote:Op dinsdag 5 april 2005 12:42 schreef Kwisatz_Haderich het volgende:
[..]
Jawel, wel als je uitgaat van de christelijke visie en die is dat Christus tijdens de drie uur durende duisternis aan het kruis, verlaten van God en mensen om onze schulden op zich te nemen en voor ons de weg waarlijk vrij te maken naar God en de hemel.
Toen pas als feest gevierd ja. Dat zegt weinig tot niets over de betrouwbaarheid van de bijbel.quote:Op dinsdag 5 april 2005 12:43 schreef Hallulama het volgende:- Kerst is pas het feest van de geboorte van Jezus Christus sinds 400 na Christus
Nope. Wrong Answer.quote:[b]- De verhalen over de onbevlekte ontvangenis van Maria doken voor het eerst op in de 17e eeuw
Evangelie van Thomas stelt niet zoveel voor. Gnostische onzin. Leuk historisch document. That's it.quote:[b]Al die onzin heeft NIETS te maken met de oorspronkelijk filosofieën en ideeën waar Jezus Christus voor gestaan zou hebben, de focus ligt veel te veel op Jezus, God en religie op zichzelf, in plaats van op de wijsheden die Jezus Christus gezegd zou hebben, maar zolang je b.v. nooit de gospel van Thomas hebt gelezen, maar alleen de Bijbel, zal je daar vermoedelijk niets van begrijpen.
Yadda dadda, dat is alleen zo als je op de Gnostische geschriften van de 2de en 3de eeuw na Christus afgaat. Die hebben onderling echter zulke grote verschillen dat het moeilijk is ze serieus te nemen.quote:[b]Als je echter in de mystieke hoek duikt van het Christendom (Gnostisme), dan zul je tot de conclusie komen dat daar zoveel meer herkenbare zaken in verkondigd worden, waarheden waar je echt wat mee kunt, en je zult tevens tot de conclusie komen dat die waarheden niet anders zijn dan waarheden verkondigd in andere mystieke stromingen, zoals Boeddhisme (Hindoeïsme), Sufisme (Islam), Kabbala (Jodendom), en zelfs overeenkomen met de relatief eenvoudige ideetjes van Socrates bijvoorbeeld.
quote:[b]En zodra je mensen gaat groeperen of organiseren, zijn er altijd wel andere mensen die daar een slaatje uit willen slaan, en de zaken wat religie betreft opeens letterlijk gaan nemen, om controle uit te oefenen, zoals is gebeurt met het Christendom, zo'n 300 na Christus tijdens het bewind van de Romeinse keizer Constantinus. In die tijd werden de ware Christenen, zij die het geloof als iets persoonlijks zagen en erg tolerant waren (toen Heidenen genoemd), massaal uitgemoord.
Verdiep je eens in de Christelijke theologie voor je zulke onzin spuit.quote:Op dinsdag 5 april 2005 12:50 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zoiets als dat jij je zoon laat hangen en in de steek laat om je Schapen te vergeven omdat ze te vaak verdwaald raakten? En dan maar te bedenken dat een almachtige persoon zijn zoon in de steek laat? Right!
Geef me eens iets om in te verdiepen.quote:Op dinsdag 5 april 2005 12:52 schreef Kwisatz_Haderich het volgende:
[..]
Verdiep je eens in de Christelijke theologie voor je zulke onzin spuit.olleyes:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verzoeningsleerquote:Op dinsdag 5 april 2005 12:53 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Geef me eens iets om in te verdiepen.![]()
De Onbevlekte Ontvangenis is een dogma van de Rooms-Katholieke Kerk. Het dogma bevestigt de bijzondere status van Maria door vast te stellen dat zij ter wereld kwam zonder door de erfzonde te zijn belast. Zij ontving, met andere woorden, een onbevlekte ziel.quote:
quote:Op dinsdag 5 april 2005 12:56 schreef djenneke het volgende:
[..]
De Onbevlekte Ontvangenis is een dogma van de Rooms-Katholieke Kerk. Het dogma bevestigt de bijzondere status van Maria door vast te stellen dat zij ter wereld kwam zonder door de erfzonde te zijn belast. Zij ontving, met andere woorden, een onbevlekte ziel.
Het dogma werd op 8 december 1854 afgekondigd door paus Pius IX en zette onder Rooms Katholieken een nieuwe golf van Mariaverering in gang.
Omdat het dogma niet is gebaseerd op bijbelse overlevering, wordt het door de protestantse kerken afgewezen.
Het dogma van de Onbevlekte Ontvangenis wordt vaak verward met een ander dogma: dat van Jezus' geboorte uit een maagd.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Onbevlekte_Ontvangenis
Dus jij geeft nu drie geweldige redenen waarom een mens 600 jaar zou kunnen worden:quote:Op dinsdag 5 april 2005 12:29 schreef ParadiseLost het volgende:
Voor een mens nu is het onmogelijk, maar na de schepping kan er een dikkere ozonlaag zijn geweest, neem bijvoorbeeld die reusachtige vlinders etc die gevonden zijn, dat is mogelijk. Aangezien de natuurkundige wetten toen 'net iets' anders was.
Kom ik toch weer terecht op mijn punt, dat God de almachtige niemand of niets nodig heeft om de mensen te vergeven. Geen leger van engelen, geen zoon en geen vrouw.quote:Op dinsdag 5 april 2005 12:56 schreef Kwisatz_Haderich het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verzoeningsleer
Waarschijnlijk kwam god daar ook achter, en toen ging hij maar naar een analfabeet uit het midden oostenquote:Op dinsdag 5 april 2005 13:13 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Kom ik toch weer terecht op mijn punt, dat God de almachtige niemand of niets nodig heeft om de mensen te vergeven. Geen leger van engelen, geen zoon en geen vrouw.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |