Waarom een grote beatles topic? Omdat dat hier nog ontbreekt. Ik als schrijver begin wel geintrigeerd te raken in de teksten van L&M. En uiteraard de composities. En ik weet nu al dat ik met het horen van Beatles muziek altijd zal terugdenken aan deze leuke maanden, begin 2000, het nieuwe millennium. De Beatles tijdloos zegt u? Ik denk het wel, maar wat denkt u?
Tot slot wil ik zeggem, Jane, leef je uit!
quote:
op 02-09-2000 om 07:52 PM schreef SunChaser het volgende:Tot slot wil ik zeggem, Jane, leef je uit!
Sunnie, I'm speechless!
Wat moet ik hier nou op zeggen? Ik word er verlegen van! Tja, ik weet ook wel dat ik in 'goed' gezelschap hierover een hele avond kan volpraten, maar om nu ff te beginnen... da's andere koek. Trouwens, als je er meer over wilt weten heb ik nog wel een stuk of 20 boeken, pak 'em beet 60 video's en ik weet niet hoeveel platen en cd's die je kunt lenen???
Ik weet echt niet hoe ik mijn passie moet uitleggen. Ik hou namelijk van heel veel (soorten) muziek, dus zeker niet alleen van de Beatles. Maar met de Beatles is bij mij wel iet bijzonders aan de hand. 'Tuurlijk hou ik in de eerste plaats van de muziek. De composities, de teksten, de 'intelligentie' en vooral ook de humor. Bovendien is een 'fenomeen' als John Lennon al iets waarover je niet uitgepraat raakt. Maar buiten dat ben ik ook altijd (nu al zo'n 20 jaar - Ouwe doos!) al geïnteresseerd geweest in het fenomeen op zich en in de cultuur(veranderingen) van de jaren '60. Ben me ook door mijn Beatlepassie al op jonge leeftijd gaan interesseren voor allerlei andere zaken waar ik daardoor mee in aanraking kwam. Bijvoorbeeld, oosterse filosofieën, Charles Manson (nee echt, ik ben niet luguber!) en niet in de laatste plaats mijn passie voor de engelse taal.
Ik realiseer me dat ik niets heb gezegd over specifieke nummers, maar dat vind ik ook heel moeilijk. Kan ook heel moeilijk favorieten noemen.
Misschien dat anderen hun favorieten kunnen noemen? Dan word ik vanzelf wel weer lyrisch... Weet wat je aangericht hebt, Sunnie!
------------------
Groetjes,
Jane
...and in the end, the love you take, is equal to the love you make...
[Dit bericht is gewijzigd door Jane (Datum 09 Februari 2000).]
11. across the universe
10. i'm looking through you
9. helter skelter
8. the fool on the hill
7. the ballad of john & yoko
6. a day in the life
5. here comes the sun
4. something
3. strawberry fields forever
2. norwegian wood
1. blackbird
Brand maar los, Jane...
quote:
op 02-09-2000 om 11:03 PM schreef Kozzmic het volgende:
Mijn Beatles top 11:10. i'm looking through you
Brand maar los, Jane...
Oei, Kozzmic. Ik wilde net naar bed gaan, maar nu ontlok je me toch nog een reactie.
Mooi lijstje! Ik zal er morgen nog even wat uitgebreider op reageren, maar voor nu dan even dit:
I'm looking trough you, geweldig! Hoor je bijna nooit genoemd in lijstjes met favorieten. Mooie zang van McCartney, maar vooral ook een fantastische 'snijdende' tekst. Heerlijk nummer voor als je net genoeg heb van je vriend/vriendin .
You were above me, but not today..., Love has a nasty habit of disappearing overnight...enz.
Hier hou ik het even bij, voor nu...
quote:
op 02-10-2000 om 12:14 AM schreef WouterB het volgende:
nu wil ik ff een reactie.
Ik ben een behoorlijk grote beatles fan (iets van 10 cd's) maar ben van mening dat Yesterday absoluut met ruime voorsprong het slechtste beatles nummer aller tijden is. Verder noemt iedereen het altijd het beste nummer. Wat vinden de echte fans?
Het slechtste nummer vind ik het niet (dat móet Rev. #9 zijn. Alhoewel de vraag is of dat een 'nummer' is), maar Yesterday is ook zeker niet mijn favoriet. Ik moet wel zeggen dat ik de versie van de Beatles - met name ook de Anthology 2 live-versie - de enige vind die überhaupt te pruimen is. M.a.w. van andere artiesten vind ik het helemaal niks. Heb ook niet veel Beatlesfans gesproken waarvan Yesterday de favoriet is. Zal ook wel iets met 'over exposure' te maken hebben.
Ok, hier dan ook nog even wat uitgebreider op Kozzmics lijstje reageren.
11. across the universe
- Mooie zang van Lennon en een 'magische' tekst
10. i'm looking through you
- hadden we al gehad
9. helter skelter
- Goed bewijs van de veelzijdigheid van McCartney. Zoete liefdesliedjes schrijven en dan ook verantwoordelijk zijn voor hét 'hardrocknummer' van de Beatles. Ook een mooi verhaal over het ontstaan van het nummer. Had volgens mij iets te maken met een uitspraak van Pete Townsend dat hij het ruigste nummer allertijden zou schrijven. Dit inspireerde McCartney tot het schrijven van Helter Skelter.
8. the fool on the hill
Mooi. Vind ook de versie van McCartney op 'Tripping the live fantastic' nog steeds geweldig.
7. the ballad of john & yoko
George en Ringo zijn in geen velden of wegen te horen. Duetje dus van John en Paul (o.a. op drums). Muzikaal verslag van een huwelijksreis. Swingt de pan uit.
6. a day in the life
Tja, wat moet ik daar over zeggen? Ik vind het altijd moeilijk als iemand mij naar mijn favoriete nummer vraagt, maar meestal noem ik A Day In The Life. Geweldige Lennon, maar het uiteindelijke resultaat is zeker ook de verdienste van George Martin. In het boek 'The Complete Beatles Recording Sessions' van Mark Lewinsohn staat precies beschreven hoe het opgenomen is. Fantastisch! En onvoorstelbaar met de hedendaagse opnametechnieken. Geldt trouwens voor veel meer nummers.
5. here comes the sun
4. something
Beiden Harrison op zijn best. Kreeg eindelijk de erkenning die hij verdiende (met name ook van John en Paul) op hun laatste (opgenomen) LP.
3. strawberry fields forever
Tja, ook al zo'n geval. Behoort ook zeker tot mijn eigen Beatles favorieten. Magische, soms onwerkelijke tekst van Lennon en, net als bij ADITL een geweldig verhaal over hoe het opgenomen is. Mooie clip ook, in de tijd dat 'videoclips' nog uitsluitend bestonden uit artiesten die op een podium hun liedje voor de camera playbackten.
Ja, ik bén er geweest
2. norwegian wood
Ja, geweldig! Vooral ook dat laatste, dubbelzinnige, typische Lennon zinnetje:
And when I awoke, I was alone, this bird had flown,
So I lit a fire, isn't it good,
Norwegian Wood
Doet me nog elke keer glimlachen. Prachtig!
1. blackbird
Prachtig, van de man die ook verantwoordelijk was voor Helter Skelter (nog wel op hetzelfde album). Mooi verhaal over hoe hij, zittend in het (badkamer?)raam van zijn huis in Londen, 's nachts het nummer zong voor de meisjes (Applescruffs) die permanent voor zijn huis bivakkeerden. Had ik wel bij willen zijn. (Zucht...)
bogus.
1.Yer Blues ('feel so suicidal, even hat my rock 'n roll') - fantastisch!!!!
2. Hey buldog (hier zou ik ooit nog wel eens een cover van willen horen door een band die het nummer nog 'smeriger' zingt)
3. Golden Slumber - meebrullen!
4. All my loving - lagere school, schoolplein, met drie vrienden dit nummer zingen, leuk
5. Helter Skelter
6. For no one
7. Revolution (album en B-side version)
8. In my life - doet mij altijd denken aan een mooie winterdag in Dublin, waar ik dit uit een stilstaande auto hoorde blehren
9. Glass union (weer een van het witte album...)
10. Baby you're a rich man: was op de lagere school mijn favoriete Beatle nummer...
[Dit bericht is gewijzigd door Doc (Datum 17 Februari 2000).]
Ik heb er ook even over gedacht om 'What's your name, Mary Jane' (of zoiets) op het lijstje te zetten. Dat is een compleet weird nummer dat volgens mij op een fanclubkerstsingle is verschenen, en ook op een bootleg van het Shea-stadium concert staat. Echt een heel maf nummer. Net iets maffer nog dan 'I've got your number' (of zoiets) die op de LP "Rarities" staat en ook op Anthology 2 (geloof ik). Dan heb je ook nog 'Inner light', waarvan ik niet uit mijn hoofd weet of dat alleen op single verschenen is.
Maar, goed dat zou wel wat obscuur worden...
Een paar jaar geleden een concert van Kula Shaker in Paradiso gezien waarbij ze opende met "Baby your a rich man". Vond ik erg leuk (inderdaad mede omdat het niet het meest 'gebruikelijke' beatle nummer is, en natuurlijk omdat het erg goed is ).
quote:
op 02-17-2000 om 03:38 PM schreef Doc het volgende:
Hi Jane,
Ik zocht even maar ik kon jou lijstje overigens niet vinden. Kijk ik nou niet goed of staat er van jou geen top 10?Ik heb er ook even over gedacht om 'What's your name, Mary Jane' (of zoiets) op het lijstje te zetten. Dat is een compleet weird nummer dat volgens mij op een fanclubkerstsingle is verschenen, en ook op een bootleg van het Shea-stadium concert staat. Echt een heel maf nummer. Net iets maffer nog dan 'I've got your number' (of zoiets) die op de LP "Rarities" staat en ook op Anthology 2 (geloof ik). Dan heb je ook nog 'Inner light', waarvan ik niet uit mijn hoofd weet of dat alleen op single verschenen is.
Maar, goed dat zou wel wat obscuur worden...
Een paar jaar geleden een concert van Kula Shaker in Paradiso gezien waarbij ze opende met "Baby your a rich man". Vond ik erg leuk (inderdaad mede omdat het niet het meest 'gebruikelijke' beatle nummer is, en natuurlijk omdat het erg goed is
).
Klopt Doc, mijn lijstje staat er niet, omdat ik het er altijd zo moeilijk mee heb om bepaalde nummers als mijn favoriet te bestempelen. Maar ik kan me geheel vinden in je lijstje. Ook in je aanvullingen hierboven trouwens.
What's the new Mary Jane - Grappig. Niet mijn favoriet, maar wel leuk om te vermelden.
You know my name, look up the number - Wel een stiekeme favoriet van mij, omdat daarin één van de redenen waarom in Beatlefan ben zo goed naar voren komt. Humor!
The Inner Light - Heb ik altijd heel mooi gevonden. Staat op de 'Rarities' LP's en op 'Past Masters' CD's (toch, geloof ik?).
Maar de meeste mensen die van de B's houden, maar geen fanatieke fan zijn, kennen deze nummers niet. Dus noem ik ze maar niet. Onzin natuurlijk, want nu blijkt er al weer één persoon te zijn waar dat niet voor op gaat.
Sing out LOUD!!!!!
Yesterday
Yesterday,
All those backups seemed a waste of pay.
Now my database has gone away.
Oh I believe in yesterday.
Suddenly,
There's not half the files there used to be,
And there's a milestone hanging over me
The system crashed so suddenly.
I pushed something wrong
What it was I could not say.
Now all my data's gone
and I long for yesterday-ay-ay-ay.
Yesterday,
The need for back-ups seemed so far away.
I knew my data was all here to stay,
Now I believe in yesterday.
Let it Be
When I find my code in tons of trouble,
Friends and colleagues come to me,
speaking words of wisdom:
Write in C.
As the deadline fast approaches,
And bugs are all that I can see,
Somewhere, someone whispers:
Write in C.
Write in C, Write in C,
Write in C, oh, Write in C.
In LOGO's dead and buried,
Write in C.
I used to write a lot of FORTRAN,
For science it worked flawlessly.
Try using it for graphics!
Write in C.
If you've just spent nearly 30 hours,
Debugging some assembly,
Soon you will be glad to
Write in C.
Write in C, Write in C,
Write in C, yeah, Write in C.
BASIC's not the answer.
Write in C.
Write in C, Write in C
Write in C, oh, Write in C.
Pascal won't quite cut it.
Write in C.
IMAGINE
Imagine there's no Windows,
It's easy if you try.
No fatal errors or new bugs
To kill your hard drives.
Imagine Mr. Bill Gates
Leaving us in peace!
Imagine never-ending hard disks,
It isn't hard to do.
Nothing to del or wipe off
And no floppy too
Imagine Mr. Bill Gates
Sharing all his money.
You may say I'm a hacker,
But I'm not the only one.
I hope someday you'll join us
And your games will fit in RAM
Imagine 1-Giga RAM
I wonder if you can.
No need for left-shifts or set-ups
And no booting again and again.
Imagine all the systems
Working all life-time!
You may say I'm a hacker,
But I'm not the only one.
Maybe someday I'll be a cracker
And then I'll make Windows run.
hier is dan mijn Beatles top tien. Van vandaag dan...
0. Abbey Road, kant B.
Ik weet dat het eigenlijk niet mag, een halve plaat. Maar dit is voor mij het ultieme
Beatles gevoel. Binnen 25 minuten ontroert het, rockt het, geeft het me koude rillingen.
Hoogtepunten: Because, Here comes the sun, Sun king, Golden slumbers.
(maar als dat niet telt, dan hier nog tien. En dan plakt iedereen naar eigen behoeven de
nummers van Abbey Road er maar tussen )
1. here there and everywhere
De ultieme compositie. Zo ongelofelijk simpel, maar zo ongelofelijk moeilijk. Symbool van
Lennon en McCartney's onovertroffen klasse.
2. a day in the life
Tsja, wat kun je hier nog over zeggen. Een fantastische samensmelting van samples, gevoel
en, jawel, humor.
3. tomorrow never knows
Prachtig nummer, maar nog meer gekozen voor de zichtbare invloed die dit nummer heeft gehad.
Dit is big-beat uit de jaren 60. Hoe is het mogelijk! Need i say more?
4. penny lane/strawberry fields
Dit mag zeker ook niet? Can't help it. Hoef ik lekker niet twee plaatsen te gebruiken van
de schaarse ruimte die een Beatles-top tien me biedt. En kan ik mooi de beste single OOIT
op vier zetten.
5. lucy in the sky with diamonds
drugs is net als een van tevoren gedoemde relatie: op het einde zit je met de problemen, but its so fucking great while it lasts....
6. I'm looking through you
Zo'n ontzettend bevlogen liedje. Kan een mens tot tranen toe roeren.
7. come together
Prachtig samenspel, erg groovy.
8. two of us
Had ik het laatst nog met Jane over in een vergeten topic. Dat twee muzikanten die het
eigenlijk al met elkaar gehad hebben, ruzie hebben, en compleet van mening over muziek
verschillen, dit *samen* maken, is fantastisch. Vakmanschap.
9. i want you (she's so heavy)
Zwaar psychedelisch, heeft hoorbaar invloed gehad op velen daarna. Get's to me
every time!
10. blackbird
En wat blijft dan drijven? Long and Winding Road, Sexy Sadie, In My Life, Get Back, I've got
a feeling, the list goes on and on.
Zo. Leuk was dit eigenlijk helemaal niet. Je piekert je compleet suf over die lijst, en
als je hem dan eenmaal gepost hebt, en je ziet je berichtje staan, dan weet je...
dan weet je dat die top tien er morgen waarschijnlijk compleet anders uit ziet. Maar goed,
dat is dan ook weer het briljante van The Beatles.
bogus.
quote:
op 02-22-2000 om 05:43 PM schreef bogus het volgende:
Mijn God,hier is dan mijn Beatles top tien. Van vandaag dan...
[knip]
4. penny lane/strawberry fields
Dit mag zeker ook niet?Can't help it. Hoef ik lekker niet twee plaatsen te gebruiken van
de schaarse ruimte die een Beatles-top tien me biedt. En kan ik mooi de beste single OOIT
op vier zetten.
Alles mag hoor, Bogus. En inderdaad, de beste single ooit, want wat is in godsnaam dan de B-kant???
quote:
Zo. Leuk was dit eigenlijk helemaal niet. Je piekert je compleet suf over die lijst, en
als je hem dan eenmaal gepost hebt, en je ziet je berichtje staan, dan weet je...
dan weet je dat die top tien er morgen waarschijnlijk compleet anders uit ziet.
Precies de reden dat het voor mij onmogelijk is een top 10 te bedenken. Want als ik jou Sexy Sadie zie noemen, dan.... dan.... nou ja, je weet wel wat ik bedoel.
Geweldig lijstje, Bogus. Ik kan niet anders zeggen.
Dus kom op met die top tien!!
bogus.
quote:
op 02-26-2000 om 04:24 PM schreef bogus het volgende:
Jane, dat is niet eerlijk!! Je hebt gezien hoe moeilijk ik het vond, nu moet jij eigenlijk ook aan de bak vind ik.Dus kom op met die top tien!!
bogus.
Niet boos worden hoor, Bogus Ik zal gaan nadenken en hopelijk lukt het me dan toch om een lijstje te maken. Alleen denk ik dat het al verouderd is op het moment dat ik op de 'Plaatsen'-knop druk.
Happiness is a warm gun
Geweldige Lennon. Bitter, hard en sarcastisch, maar dan toch weer die heerlijke dubbelzinnige zin:
When I hold you in my arms and I feel my finger on your trigger, I know nobody can do me no harm. Because…. Happiness is a warm gun….. bang bang, shoot shoot…
Don't let me down
Mooi, gevoelig, zonder remmigen.
And from the first time that she really done me, yes she done me, she done me good. I guess nobody ever really done me, ooh she done me, she done me good.
'Geil', zei iemand gisteravond in de kroeg, en ja, dat is het. Alhoewel ik het toen ik twaalf was, en het voor het eerst hoorde, waarschijnlijk niet zo had durven noemen.
I've just seen a face
Mooi vanwege het tempo en de eenvoud. Falling, yes I am falling, and she keeps calling me back again. En natuurlijk omdat hij 'aware' op 'her' laat rijmen (alleen mogelijk als je uit Liverpool komt! ):
Had it been another day, I might have looked the other way,
And I had never been aware, but as it is I'll dream of her,
Tonight….
Sexy Sadie
Typisch Lennon en vooral ook mooi (en humoristisch) als je het verhaal er achter weet. Oorspronkelijk zou de tekst zijn geweest:
Maharishi, what have you done?
You made a fool of everyone…
Lennon was de Indiase guru zat en schreef een bitter lied over hem, maar toen puntje bij paaltje kwam was hij toch te bang voor zijn 'magische krachten' en veranderde hij 'maharishi' in 'sexy Sadie'. De tekst wordt echter een stuk duidelijker als je voor elke 'sexy Sadie' 'maharishi' invult.
Getting Better
Vooral opgenomen in het lijstje vanwege de typische (en alweer humoristische) Beatle-achtergrondzang:
I have to admit it's getting better, a little better all the time…. (IT COULDN'T GET MUCH WORSE!)
Verder natuurlijk gewoon een lekker nummer.
The inner light
Harrison op z'n Indiaas. Mooie tekst (vind ik):
Without going out of my door, I can know all things on earth,
Without looking out of my window, I could know the ways of heaven.
The farther one travels, the less one knows…..
….
Arrive without travelling,
See all without looking,
Do all without doing…
Come Together
Tja, wat moet je daar over zeggen? Weer die Lennon-tekst, hè:
He got feet below his knee,
Hold you in his armchair you can feel his disease
Wat het betekent? Al sla je me dood! Maar het is wel prachtig!
Penny Lane
Was al genoemd en is gewoon een geweldig nummer, maar hier nogmaals aangehaald vanwege de (wederom) dubbelzinnige zin:
A four of fish and finger pies
Wat het nu precies betekent weet ik niet, maar het is 'Liverpool slang' en het schijnt iets met 'vingeren' te maken te hebben. (Het grappige is natuurlijk dat de puriteinse Britse BBC-heren in de sixties dat helemaal niet door hadden
)
It's all too much
All the world is birthday cake,
so take a piece, but not too much
Mooi! Waarom? Nou, gewoon daarom!
De B-kant van Abbey Road
Ook al genoemd, maar zo geweldig dat ik het niet kon overslaan. Totaal verschillende nummers, maar één geheel dat vlekkeloos overgaat in elkaar. Moet ook in z'n geheel gedraaid worden!
I never gave you my pillow, I only sent you my invitation,
And in the middle of the celebrations, I break down….
Don't let me down had ook op mijn lijst kunnen staan. Net als "I'm down" (niet in jou lijst) overigens - lekker uptempo.
Dat Golden Slumbers slaat bij mij eigenlijk ook wel op die hele B-kant (waarbij voor mij GS het 'krachtigst element' is).
It's getting better heeft bij mij nooit zo tot de favorieten behoord. Ik denk trouwens dat Sgt Peppers mijn minst favoriete Beatle LP is... (wel een paar mooie momenten, maar ik heb er toch het minst mee...).
Come together - heerlijk nummer!
Inner light - Had ik het al eens over gehad. Tof nummer. Prima tekst.
Sexy Sadie is ook nooit zo een van mijn favorieten geweest. Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld Julia een mooier nummer (zou ook in mijn top 10 kunnen staan).
Maar goed, 'een minder favoriet' is nog altijd een sterk nummer!
[Dit bericht is gewijzigd door Doc (Datum 29 Februari 2000).]
quote:
op 02-22-2000 om 05:43 PM schreef bogus het volgende:3. tomorrow never knows
Prachtig nummer, maar nog meer gekozen voor de zichtbare invloed die dit nummer heeft gehad.
Dit is big-beat uit de jaren 60. Hoe is het mogelijk! Need i say more?
Het verhaal gaat dat Lennon, in een poging om George Martin uit te leggen welke sound hij wilde, zei dat hij wilde klinken als de Dalai Lama op de top van de Himalaya. En verdomd als het niet waar is..... Hou zou de (muziek-)geschiedenis er uit hebben gezien als de Beatles een andere producer hadden gehad?
Trouwens, ik draaide net Rain, en die had eigenlijk ook wel op mijn lijstje gemogen. Shit!
quote:
op 02-29-2000 om 03:44 PM schreef Doc het volgende:
Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld Julia een mooier nummer (zou ook in mijn top 10 kunnen staan).
Hè Doc, ik zei toch dat het moeilijk was. 'Julia' stond er bijna ook op, maar ik wilde niet meer dan tien nummers noemen. De eerste lijst die ik opschreef bevatte meer dan 30 nummers (en toen was ik al erg kritisch geweest! )
Julia, seashell eyes, windy smile, calls me...
En dat voor zijn moeder (of was het toch voor Yoko?).
Getting Better...tja, die had er ook bij gemogen bij mijn lijstje. Ach ja, zoveel eigenlijk.
Jane, volg je McCartney solo ook? Was jij dan ook teleurgesteld in Run Devil Run(?) ?
Flaming Pie vond ik een heel intense plaat!
bogus.
------------------
One of the TEST tubes exploded... I better check!
[Dit bericht is gewijzigd door Perico (Datum 02 Maart 2000).]
quote:
op 03-02-2000 om 02:38 AM schreef Perico het volgende:
Wel heb ik vorige week in Madrid voor een prikkie twee Macca solo cd's gekocht, met name slechts voor 2 onweerstaanbare nummers: Uncle Albert/Admiral Halsey en Mrs. Vandebilt.
Dus je hebt 'Ram' en 'Band on the Run' gekocht? Wel mooie hoor!
Eén van mijn speciale favorieten: 'Back seat of my car' van 'Ram'. Zal wel vreemd zijn, maar toch...
60 boeken! Jeetje Perico, zoveel heb ík er niet eens! Zou toch maar snel wat cd-tjes gaan aanschaffen als ik jou was (of je geeft je boeken aan mij, natuurlijk
)
Foo Fighters (Jet), Brian Wilson (!!!), Echo & The Bunneymen (My Love), John Cleese (!),
en anderen.
bogus.
fall comes with great expectations,
great expectations come to a fall.
quote:
op 03-03-2000 om 02:49 PM schreef bogus het volgende:
John Cleese (!),
Ik heb het gelezen, Bogus. John Cleese doet mee op Uncle Albert/Admiral Halsey. Ben toch benieuwd...
1, 2 en 3 staan vast de rest is in willekeurige volgorde. Het zijn er trouwens 11 geworden. Rotwerk altijd lijstjes maken (waarom denk je anders dat die Stones top (?) er nog steeds niet staat?).
Nr 1 vind ik gewoon een briljant nummer. Geweldige tekst! Geweldig gezongen ook en verdomd moeilijk om na te spelen op je gitaartje
Van Nr 2 word ik altijd heel erg blij en gaat onheroepelijk mijn radio op een volume wat voor de buren laten we zeggen...nogal onaangenaam is! Vooral al die blaasinstrumenten op dat nummer zijn te gek! Blij, blij, blij!
Ticket to ride is ook zoiets. Plus, ik heb nogal wat goeie herinneringen aan dat nummer.
De rest van het lijstje vind ik gewoon hele lekkere muziek die ik bijna altijd wel kan horen zonder dat het me stoort.
<edit> Shit! Back in the U.S.S.R had er nog tussen gemoeten. Dat vind ik gewoon lekker. Zal wel een niemandalletje zijn voor de "echte" fans...<grin>
[Dit bericht is gewijzigd door BooBooSan (Datum 12 Maart 2000).]
Hapiness is a warm Gun is ooit eens (extra track op CD-single) heel aardig gecoverd door WorldParty(CarlWallinger). Niet beter, maar ook niet veel slechter dan het orgineel. Goede tip overigens voor Beatle-fan. De CD "Egyptiology" van WorldParty. Voor f.8,90 (echt heel goedkoop dus!) bij Kroeze gehaald, maar ook bij Virgin voor die prijs gezien. (staat o.a. het orgineel van "She's the one" op, dat gecoverd was door Robbie Williams).
't Is een beetje off-topic maar... Ken je ook die cover van Lennon's "Working Class Hero" van Marianne Faithfull? Ik heb er al eens eerder iets over geschreven in een ander topic. Eerst vond ik de live uitvoering het beste maar heb laatst de studio versie ook weer eens opgescharreld en die is toch ook wel heeeel errug goed! Daar moet je anders echt 'ns naar luisteren!
Jane (en andere kenners ), ik ben vanmiddag bezig geweest met het opruimen van de zolder. En soms vind je hele leuke dingen...
Want wat zat daar in een oude koffer van vaderlief? The White Album!!!! In excellent verkerende staat. Met poster, met vier grote foto's van de afzonderlijke beatles, echt een gweldige vondst, nooit geweten dattie die had.
Niet dat ik hem ga verpatsen ofzo, ik zou niet durven, maar weet jij meer over deze uitgave? Hij is ook genummerd, het nummer is erin gedrukt als het ware, op de voorkant, iets in de 5000 (?) slecht leesbaar.
bogus.
- I'm Only Sleeping
- Good Morning, Good Morning
- I Want You / She's so Heavy
- Here, There and Everywhere
- Doctor Robert
- Fool on the Hill
- I am the Walrus
- Two of Us
- She's Leaving Home
- Paperback Writer
- Mother Nature's Son
...aargh... eigenlijk vind ik het meeste van de Beatles goed. Voor de variatie dan maar een aantal Beatle-nummers die ik niet kan uitstaan:
- Yellow Submarine
- Obla-di Obla-da
- Yesterday
- Revolution #9
- Don't Pass Me By
En, om op een positieve noot te eindigen: favoriete Solo-beatles:
- John Lennon: Jealous Guy, Working Class Hero (eigenlijk alles van JL/Plastic Ono Band)
- Paul McCartney: Maybe I'm Amazed, Junk
- George Harrison: Beware of Darkness, Not Guilty
- Ringo Starr: **eeeh.. eehh.**
quote:
op 03-15-2000 om 10:22 PM schreef bogus het volgende:
Teneinde dit topic boven water te halen:Jane (en andere kenners
), ik ben vanmiddag bezig geweest met het opruimen van de zolder. En soms vind je hele leuke dingen...
Want wat zat daar in een oude koffer van vaderlief? The White Album!!!! In excellent verkerende staat. Met poster, met vier grote foto's van de afzonderlijke beatles, echt een gweldige vondst, nooit geweten dattie die had.
Niet dat ik hem ga verpatsen ofzo, ik zou niet durven, maar weet jij meer over deze uitgave? Hij is ook genummerd, het nummer is erin gedrukt als het ware, op de voorkant, iets in de 5000 (?) slecht leesbaar.
bogus.
Oei, geen idee, Bogus. Ik ben niet zo goed op de hoogte van de prijzen/waarden van platen en memorabilia. Bovendien kan ik ook niet goed inschatten of die een originele (eerste) persing is. Ik weet wel dat de prijs heel erg afhankelijk is van de persing en het land van persing. Mocht je echt heel erg geïnteresseerd zijn, wil ik wel navraag doen. Maar je zegt al dat je hem toch niet weg wil doen....
Hé die Zanderrr. Joh, je bent nooit te laat om een bijdrage te leveren, hoor! Bedankt voor je lijstjes!
Ha ha ha, geen favoriete Ringo Starr nummers? Tja, als je dan toch moet kiezen, wat dacht je dan Photograph of It don't come easy? Maareh, ik ben ook geen grote RS-verzamelaar, hoor!
I'M ONLY SLEEPNG
John's gevoelswereld verklaard
I'M THE WALRUS
Originele melodie
THIS BOY
Fantastische koortjes, mooi ritme
EVERYBODY'S GOT SOMETHING TO HIDE EXCEPT FOR ME AND MY MONKEY
Het eerste house nummer
JULIA
Ongelooflijk dat dit nummer door niemand genoemd wordt
HAPPINESS IS A WARM GUN
Twee leuke probeersels aan elkaar geplakt, die john kon ook nooit een nummer afmaken...
SAVOY TRUFFLE
Meest originele nummer van George
HER MAJESTY
Leuk om na te spelen en lekker korte afsluitng
SHE'S LEAVING HOME
Paul neigt naar klassieke muziek
GOD
John's afscheidsnummer
Alles overziend toch een voorkeur voor John, paul blijft mij ietwat te gelikt, maar schreef toch ook nog wat aardige zwijmelnummers (FOR NO ONE, HERE THERE AND EVERYWHERE,JUNK, MICHELLE enz.)
[Dit bericht is gewijzigd door TomBombadil (Datum 22 Maart 2000).]
En wat is het allang geleden, tegenwoordig vind ik Obla-di Obla-da en Revolution #9 eigenlijk best leuk.
En er is ook nieuws: Liverpool Airport wordt John Lenmon Airport. Ben benieuwd of ze daar de hele dag B-liedjes draaien
Met een memorabele uitspraak van onze moderator Zanderrr: "Als newbie ben ik er misschien een beetje laat bij..."
Ik luister zelf vaak liever naar albums in plaats van Greatest Hits-cd's, maar ik ben wel blij met mijn Wings-best of (Wingspan). Mooie verzamelaar.
10 Mother Nature's Son
9 Blackbird
8 Fool on the hill
7 Sgt Pepper (reprise)
6 For no one
5 Ticket to ride
4 Helter Skelter
3 Eleanor Rigby
2 Lovely Rita ()
1 Day in the Life
En dan ben ik Get Back, Bungalow Bill, I am the Walrus, You know my name en Lucy en weet ik niet hoeveel meer nog vergeten.. Aah.. die lui hebben zoveel goeie dingen gemaat
- Don't Let Me Down
- Hey Bulldog
- Rain
- Paperback Writer
- Dear Prudence
- Back in the USSR
- I've got a feeling
- Come Together
- She said she said
Die Wingspan-documentaire vond ik trouwens ook erg leuk, maar ik heb maar een paar platen van McCartney e/o Wings.
[Dit bericht is gewijzigd door Zanderrr op 04-07-2001 10:34]
quote:Hoe kwam dat zo ineens?
Op woensdag 04 juli 2001 01:23 schreef SunChaser het volgende:
Ik ben sinds vorig jaar steeds meer liedjes van Paul McCartney en Wings gaan waarderen.
Er zijn periodes geweest dat ik constant The White Album draaide maar nu laat ik hem liggen en draai ik vooral het oudere werk: With the Beatles, Hard day's night et cetera. De simpele melodiën die perfect zijn met de zang.. GEWELDIG!
Die gasten blijven me intrigeren door hun liedjes, verschijning en gedachtes.
Waar ik benieuwd naar ben: Zijn er ook jonge Beatles fans op Fokforum? Ikzelf ben 23 jaar.
Ik meen dat er ooit een serie videobanden zijn uitgebracht (Anthology serie). Zijn die nog te krijgen? Komen ze op DVD? Zijn ze de moeite waard?
Ik heb nu drie dvd's: Help!, Magical Mystery Tour en Yellow Submarine. Magical Mystery Tour is mij iets te wazig
You've got to hide your love away
Taxman
Cry baby cry
Good night
I'm so tired
Why don't we do it in the road
Top tien is toch echt te lastig!
'Rubber Soul' wordt ook ernstig onderschat, imo.
Een top-10 zou ik niet samen durven te stellen... maar een paar favorietjes van me zijn toch wel (in random order):
- Penny Lane
- Let It Be (vooral de orgel/gitaar solo)
- Magical Mystery Tour
- Sgt Peppers Lonely Heartsclub Band
- Help
- The fool on the hill
- Get Back
- Day Tripper
- Baby you can drive my car
- I feel fine (die intro-riff is VET)
- Come together (bijna RHCP-style!)
- Day in a the life
- Strawberryfields forever
- Lucy in the sky with diamonds
- Revolution (lekkere overdrive in die intro... hadden ze toen al zulke vette versterkers? )
- Hello Goodbye
- Lady Madonna (cool dat de piano omhoog gaat en de melodie juist naar beneden)
Pfff... teveel om op te noemen. En ik ben dr nog heel veel vergeten, maja. Ik luister trouwens niet heel erg vaak naar The Beatles hoor, affijn dat had je al gezien aan het "wat draai je nu"-topic Maar ik wou toch even zeggen dat The Beatles altijd een speciaal plekje zullen hebben in mn CD-collectie (en in mn hart... aaaaah
)
[Dit bericht is gewijzigd door Tijn op 11-07-2001 13:14]
quote:Dat nummer is in alle hoezen gedrukt..
Op woensdag 15 maart 2000 22:22 schreef bogus het volgende:Hij is ook genummerd, het nummer is erin gedrukt als het ware, op de voorkant, iets in de 5000 (?) slecht leesbaar.<P>bogus.
wat mooie nummers betreft...
Julia
while my guitar..
Blackbird
Til there was you
idd, te moeilijk..
quote:Hmmm... handig bij live-optredens
Op donderdag 12 juli 2001 13:12 schreef Lord of the Backstage het volgende:
Daar kom je op iets dat ook tekenend is voor de Beatles: technische vernieuwingsdrang. Ze gebruikten het nieuwste van het nieuwste en als het er niet was lieten ze het bouwen.
Zulke vette versterkers waren er dus eigenlijk niet. Wat ze deden: de gitaarversterker ging in een aparte ruimte met het volume op 11, 1 buizenmicrofoon erbij (was wel een hele goeie) en dat direct op tape.
quote:
Op donderdag 05 juli 2001 23:13 schreef The_Beatles het volgende:Waar ik benieuwd naar ben: Zijn er ook jonge Beatles fans op Fokforum? Ikzelf ben 23 jaar.
En bedankt. Ik ben 22.
quote:Joh, zijn die gasten gestopt met live-optredens halverwege hun carriere? Wat raar... hoezo dat dan?
Op zaterdag 14 juli 2001 19:56 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
De Beatles waren al opgehouden met optreden, dus dat maakte voor hen niks meer uit> Wel jammer, ik had Sgt Pepper of the White Album wel eens live willen zien/horen
.. maar a la.. het mocht niet zo zijn
Je zou juist zeggen dat als band er nix leuker is dan optreden toch
2. Don't let me down
3. Across the universe
4. Because
5. Julia
6. We can work it out
7. Michelle
8. Norwegian wood
9. Martha my dear
10. I am the walrus
Maar ik moet zoveel moois weglaten dat het morgen alweer een nieuw lijstje kan zijn.
quote:Niet als elke noot die je speelt amper te horen is omdat alles continue overstemd wordt door schreeuwende tienermeisjes. In de jaren 60 bestonden (goede) P.A.-systemen nog niet, dus was het vrijwel onmogelijk om voldoende volume te produceren. Dit is een van de redenen waarom de Beatles na 1966 niet meer live speelden.
Op zaterdag 14 juli 2001 20:09 schreef Tijn het volgende:[..]
Joh, zijn die gasten gestopt met live-optredens halverwege hun carriere? Wat raar... hoezo dat dan?
Je zou juist zeggen dat als band er nix leuker is dan optreden toch
quote:Nou ja zeg... wat een verwaande asses
Op zaterdag 14 juli 2001 21:00 schreef Zanderrr het volgende:[..]
Niet als elke noot die je speelt amper te horen is omdat alles continue overstemd wordt door schreeuwende tienermeisjes. In de jaren 60 bestonden (goede) P.A.-systemen nog niet, dus was het vrijwel onmogelijk om voldoende volume te produceren. Dit is een van de redenen waarom de Beatles na 1966 niet meer live speelden.
En later (toen er wel goeie PA-systemen waren) zijn ze ook niet meer live gaan optreden? Wel jammer eigenlijk, dr is nix leuker dan een live-optreden imho
Eerlijk gezegd denk ik dat het wél een goede beslissing is geweest, want daardoor konden ze véél meer tijd in de studio doorbrengen.
Maar dat was natuurlijk compleet anders bij een band als The Beatles, die vooral vernieuwing in hun muziek wilden.
Ben trouwens blij dat iemand zei dat de Beatles niet meer live optraden... wist ik echt niet. * Tijn heeft weer wat geleerd
Maar het blijft jammer dat ze niet meer optraden . Tsja.. die fans he.. Gelukkig ben ik een 'liefhebber'...
Misschien heiligschennis, maar van mij mogen ze die cd's zelfs opnieuw mixen, zodat niet de drums in één speaker zitten en de zang in de andere speaker. Voor die 'Yellow Submarine' songtrack hebben ze dat al gedaan, en dat klinkt echt vét
Maar, na een tijdje terug het "White Album" te hebben gekocht, heb ik mede naar aanleiding van dit topic, "Abbey Road" gekocht. Te laat, want dit had ik jaren eerder moeten doen. Dus MuadDib gaat z'n spaarpotje omkeren om eens wat meer te kopen.
quote:Dat was de keuze vandaag: Abbey Road of Revolver. Die bewaar ik dus voor de volgende keer.
Op zaterdag 14 juli 2001 22:22 schreef Zanderrr het volgende:
Next stop: Revolver. Ook een van hun allerbeste!
* MuadDib gebruikt dit topic om zich een beetje in The Beatles te verdiepen
quote:Was dat niet dat incident dat je het album eerst even wilde beluisteren of was dat weer iemand anderes? Als ik het trouwens zo hoor wordt tock maar een Beatles Luistersessie
Op zaterdag 14 juli 2001 22:18 schreef MuadDib het volgende:
Maar, na een tijdje terug het "White Album" te hebben gekocht......
quote:Dat was iemand anders.
Op zaterdag 14 juli 2001 22:59 schreef Man_in_a_Shed het volgende:[..]
Was dat niet dat incident dat je het album eerst even wilde beluisteren of was dat weer iemand anderes
quote:Dat was um dus
Op maandag 25 juni 2001 14:19 schreef links234 in een ander topic het volgende:
Ik kocht net de White Album van de Beatles, en ik ging eerst even luisteren want ik wilde horen of ik hem wel goed vond.Stom hè?
quote:Ik zal wel wat aan de late kant zijn met reageren, maar ikzelf draai de Beatles ook helemaal grijs en, wat ik in dit topic ook al eerder ben tegengekomen, de ene dag krijg ik dit liedje in m'n hoofd wat ik dan vervolgens de hele week draai en de volgende week weer een ander liedje. Leukste cd's (mag dat wel?
Op donderdag 05 juli 2001 23:13 schreef The_Beatles het volgende:
MMmm, Een top 10 zou een moment opname zijn. Er zijn zo veel nummers van The Beatles die ik te gek vindt...Er zijn periodes geweest dat ik constant The White Album draaide maar nu laat ik hem liggen en draai ik vooral het oudere werk: With the Beatles, Hard day's night et cetera. De simpele melodiën die perfect zijn met de zang.. GEWELDIG!
Die gasten blijven me intrigeren door hun liedjes, verschijning en gedachtes.
Waar ik benieuwd naar ben: Zijn er ook jonge Beatles fans op Fokforum? Ikzelf ben 23 jaar.
Groeten Sander
quote:Done!
Op zaterdag 14 juli 2001 22:22 schreef Zanderrr het volgende:
Next stop: Revolver.
Overigens: ik heb ook de cd van Backbeat (ok staan geen echte beatle-nummers op natuurlijk) en een cd van the Punkles, een duits bandje dat Beatles in Ramones stijl speelt Aanrader....
Ok de top 10 dan (zucht)
1. Should have known better
2. She loves you
3. I want to hold your hand
4. Helter skelter (de eerste keer dat ik die hoorde wilde ik echt niet geloven dat het de beatles versie was )
5. We can work it out
6. Ticket to ride
7. Eight days a week
8. The ballad of John and Yoko (die stond op 1 tijdens m'n geboorte, dus heb ik een soort zwak voor)
9. Help
10. Twist and shout
Zoiets
Inderdaad leuk dat dit topic af en toe weer eens omhoog wordt gegooid. Ik zie ineens allemaal reacties die ik nog helemaal niet gelezen had.
quote:Hier was trouwens ook ooit nog eens een leuk topic over. 'Wat stond er op nr. 1 toen je geboren werd?', of zoiets. Ik meen dat het een topic van Arcee was. Zal eens gaan zoeken... (Mijn plaat was geloof ik A Whiter Shade of Pale. En mijn 'verwekplaat' Yellow Submarine
Op donderdag 02 augustus 2001 21:22 schreef ranja het volgende:
8. The ballad of John and Yoko (die stond op 1 tijdens m'n geboorte, dus heb ik een soort zwak voor)
quote:Klopt. Je had nog even moeten wachten
Op vrijdag 03 augustus 2001 11:12 schreef Jane het volgende:
Mijn plaat was geloof ik A Whiter Shade of Pale.
quote:Dat had mijn moeder niet fijn gevonden. Ik was al te laat.
Op vrijdag 03 augustus 2001 11:53 schreef ranja het volgende:[..]
Klopt. Je had nog even moeten wachten
dan had je 'all you need is love' gehad. Maar ja...
Andermans Veren met de leukste Nederlandse Beatles versies/parodieën. Net Hans Teeuwen al gehoord.
quote:Ik heb 'm al eens eerder gezien, maar ik kan 't me niet zo goed meer voor de geest halen. Volgens mij werd er een poging gedaan om Yoko Ono vooral als 'artiest' af te schilderen, en minder als 'de vrouw die de Beatles uit elkaar dreef (en onbeluisterbare "muziek" maakte)', zoals de meeste Beatles-fans haar wel zullen zien.
Op donderdag 02 augustus 2001 20:59 schreef PingPong het volgende:
Aanstaande zondag bij Het uur van de wolf op Nederland 3, 19.30 uur: de documentaire Oh Yoko, de vrouw die de Beatles uit elkaar dreef. Het is een herhaling. De moeite waard?
Maar ik ga 'm over een kwartiertje ff opnieuw kijken
Eigenlijk ben ik een megafan van de beastie boys en die zijn ook best veel beinvloed door de beatles. Luister maar is naar het album "Paul's boutique"; door de critics ook wel de sgt. peppers van de hiphop genoemd omdat het zo enorm vernieuwend was. Het album bestaat volledig uit samples, waaronder ook talloze van de beatles. Het nummer "the sounds of science" bestaat zelfs grotendeels uit verschillende beatlessamples, zoals "when I'm 64" en "sgt. peppers lonely hearts club band opening".
Bovendien bestaat het laatste nummer van de plaat, geheten "b-boy bouillabaise", uit meerdere verschillende korte nummers; zoiets als de b-kant van abbey road dus.
Ik weiger verder om aan die lijstjes manie mee te doen
quote:Op de rode, want 'Rain' was de B-kant van 'Paperback Writer'
Op zondag 18 augustus 2002 22:18 schreef IsaacD het volgende:
Ik snap alleen echt niet dat ze "rain" er niet op hebben gezet. Ik ben geen kenner en weet niet uit welke periode dit komt (zou het op het rode of blauwe album hebben gemoeten?), maar rain is altijd 1 van mijn favo's geweest.
Maargoed, dat wil niet zeggen dat de rest slecht is ofzo
quote:Vanaf m'n 6e was ik die-hard beatles fan
Op donderdag 05 juli 2001 23:13 schreef The_Beatles het volgende:
MMmm, Een top 10 zou een moment opname zijn. Er zijn zo veel nummers van The Beatles die ik te gek vindt...Er zijn periodes geweest dat ik constant The White Album draaide maar nu laat ik hem liggen en draai ik vooral het oudere werk: With the Beatles, Hard day's night et cetera. De simpele melodiën die perfect zijn met de zang.. GEWELDIG!
Die gasten blijven me intrigeren door hun liedjes, verschijning en gedachtes.
For Sale is een van m'n meest favoriete albums, al is er geen echt slecht werk
Waar ik benieuwd naar ben: Zijn er ook jonge Beatles fans op Fokforum? Ikzelf ben 23 jaar.
Wednesday 29 January 1969 - Apple Studios
Another song first aired in the Get Back sessions and distined for later re-recording (in this instance, not too much later) was 'I Want You', released on Abbey Road as 'I Want You (She's So Heavy)'.
[...]
Nothing from this day was released on disc, although the performance of 'Besame Mucho' was included in the Let It Be film.
Saturday 22 February 1969 - Trident Studios
There was, at best, a fine dividing line between the end of Get Back and the beginning of sessions for what was to become Abbey Road. Although work on the latter did not begin in earnest until July, a number of that album's songs were well under way by that time.
One was 'I Want You', a fine John Lennon song begun now with 35 takes of the basic track and John's guide vocal (one experimental take was sung by Paul McCartney), almost completed in April and finally finished in August. (The 29 January recording at Savile Row was merely a rehearsal run-through.) But why Trident, and why the three-week delay between the final Savile Row session and this day? Trident because with filming now complete Apple Studios was undergoing a re-build and technological re-think, the Alexis Mardas plans as well as his mixing desk scrapped and the borrowed consoles returned to Abbey Road. Presumably, the Beatles were keen to see out the project in an independent studio. Alternatively, Abbey Road may have been fully booked by other artistes.
The delay was caused by the temporary absence of Glyn Johns and Billy Preston, both in the USA in early February but both back in London to contribute to this session, and by the London hospitalisation of George Harrison between 7 and 15 February for the removal of tonsils.
Friday 18 April 1969 - Abbey Road
[...]
George Harrison, John Lennon, Chris Thomas, Jeff Jarratt and John Kurlander then went into studio two to work on 'I Want You': overdubbing multi-tracked Lennon/Harrison guitars for the song's momentous finale onto the 23 February Tident master; then creating a reduction mixdown (called take one) of that master and then overdubbing yet more guitar parts onto that take one; finishing off with a rough stereo remix of the song's latest incarnation. "John and George went into the far left-hand corner of number two to overdub those guitars," recalls Jeff Jarratt.
"They wanted a massive sound so they kept tracking and tracking, over and over."
Sunday 20 April 1969 - Abbey Road
[...]
Also taped this day were overdubs for the 18 April reduction of 'I Want You'; Hammond organ and a set of conga drums brought in expecially for the session by Mal Evans.
Friday 8 August 1969 - Abbey Road Dezelfde dag dat de hoesfoto voor Abbey Road werd gemaakt, btw. Jane
[...]
Paul went alone into studio three to overdub lead guitar and tambourine onto 'Oh! Darling' while, in studio two, John added Moog synthesizer sounds and effects, and Ringo added drums, to the original 23 February Trident master recording of 'I Want You', not, note, the 18 April reduction mixdown of same. (The released version was an edit of the two.)
Monday 11 August 1969 - Abbey Road
'I Want You' only became titled 'I Want You (She's So Heavy)' during and after this session, which saw the re-recording of tremendous harmony vocals by John, Paul and George, constantly repeating the one line "she's so heavy" onto tracks four and seven of the 18 April take one reduction mixdown. With this, the song was complete, although John Lennon was clearly undecided about which version to release the original Trident master, with overdubs, or the 18 April reduction of same, with different overdubs. At this point he had the new "she's so heavy" inserts cut into both versions to delay the final decision, not made until 20 August. [...]
Wednesday 20 August 1969 - Abbey Road
John Lennon's 'I Want You (She's So heavy)', the first Abbey Road recording, begun in February, was not finished and mixed until today. In the intervening six months it had slowly become one of the most complex of all Beatles recordings.
The story so far: the Beatles, with Billy Preston, and with Glyn Johns as producer, recorded 35 takes at Trident in February, the 'best' being an edit of nine, 20 and 32. On 18 April, at Abbey Road, without Preston, and with Chris Thomas, John and George overdubbed guitars onto that Trident 'best', autorised a reduction mixdown of same (called take one) and then added overdubs onto that. More followed on 20 April, but on 8 August with George Martin John and Ringo added an overdub back onto the original Trident tape and on 11 August a copy of that day's take one overdub was also edited into the Trident tape. So by 20 August there were two tapes, largely but not totally identical, from which to make a final master.
How they did this was to remix both and then edit the two mixes together. The finished article had 'take one' for the first 4'37'' and the original Trident tape for the remaning 3'07'', the break occurring after the vocal line "she's so...". The song, in total, was 7'44'' in duration but the end was a sudden, full volume slash in the tape: it did not fade out or reach a natural conclusion, the inference being that it could have gone on forever. Actually, the tape would have run out at 8'04'' but the suddenness of the ending was powerful.
"We were putting the final touches to that side of the L.P.," recalls Allan Parsons, "and we were listening to the mix. John said "There! Cut the tape there". Geoff [Emerick] cut the tape and that was it. End of side one!"
John Lennon was especially keen to incorporate both the original Trident tape and its own reduction mixdown because the former had a vital and unique overdub: the synthesizer taped on 8 August. John had used the Moog in conjuction with a white noise generator to produce a swirling, gale-force wind effect for the last three minutes of the song (on the record the white noise comes in at around 5'10''). Extraneous tape noise is the bane of a recording producer or enigineer's life, to be kept at a low level, or out, at all times. And here was John Lennon deliberately introducing white noise onto a Beatles recording. It was to cause EMI engineers great concern in 1987 when they were digitally re-mastering Abbey Road for release on compact disc. On record the noise was tolerable but with the increased dynamic range of CD it posed a real problem.
There remains to this day a myth about 'I Want You (She's So Heavy)'; that one can hear a muffled shout of disapproval from the control room after John Lennon, all but tearing his larynx to pieces, shouts "Yeeaahhh!" during the recording (on the finished master this occurs at 4'32''), the inference being that someone was instructing John to keep his voice down. Never, never would anyone have issued such an instruction about a vocal in such a fashion! Close scrutiny of the original Trident tapes reveals the indecipherable shout to belong to a fellow Beatle, off-micophne, taped on 22 February, and that it was certainly not one of disapproval. There was one occasion during the recording of 'I Want You (She's So Heavy)', on 18 April, that Jeff Jarratt asked George Harrison to turn his guitar volume down a little, "I was getting a bit of pick-up so I asked George to turn it down a little. He looked at me and said, drily, 'You don't talk to a Beatle like that'."
[...]
All four Beatles attended this decisive Abbey Road mix and running-order session. It was the last time that they were together inside the recording studio from where they had changed the face of popular music.
...
Uit: The Complete Beatles Recording Sessions - Mark Lewisohn
[Dit bericht is gewijzigd door Jane op 20-08-2002 23:18]
The Recording Technology
It is now more than 25 years* since the Beatles made their first recordings in Abbey Road Studios. They were perhaps fortunate in that during their early career changes in recording technology were taking place around them, the combination of which enabled them to be instrumental in pioneering new techniques, and in so doing change the face of recording for ever.
It had only been some 12 years earlier that the most significant development in modern technology, the tape machine using magnetic tape, had been introduced into Abbey Road. This quickly replaced the previous method of recording directly onto wax, and by 1950 EMI's own BTR machines were providing a degree of flexibility which revolutionised the recording process. Tape could be cut and spliced using non-magnetic scissors, and for the first time this enabled a series of takes to be joined or edited together to produce a flawless performance. Simultaneously the record itself was changing with the old 78s soon to be superseded by the 45rpm single and the 33rpm long playing record. This created a requirement for post-production rooms, the most essential of which was the disc cutting room, and a new range of cutting equipment utilising lacquer blanks coated with a layer of nitro-cellulose raised the quality enormously.
EMI's Alan Blumlein had been working on experimental stereo in the early 1930's, but it was not until 1954 that Abbey Road began to record stereo in earnest. Mixing consoles were moving from fixed racks to desk tops, valves became smaller and soon the transistor was to play its part. Microphones, particularly condeser types from Neumann in Germany, and AKG in Austria, improved the frequency response picked up from the studio, and then by 1960 the first four-track tape machines, initially from Telefunken and then from Studer were introduced. A new range of mixing consoles together with comprehensive tone controls and filters from EMI's own research labs, as well as other electronic devices such as echo chambers, echo plates, limiters and compressors began to provide new creative tools for the recording ingineers. And of couse the new electric guitar had begun to make its mark.
It was with many of these developments in their early stages that the Beatles first came to Abbey Road. Classical recording was often the first to use new systems and four-track machines were used primarily for opera, so that orchestra could be laid onto two tracks and soloists and chorus on the other two. Recording sessions were of fixed three-hour periods, in which four songs were normally recorded, for which each musician received a fee fixed by the Musicians' Union.
In the early days the Beatles too had to abide by the rules. But after they exploded on to the world stage they were soon to change the role of the recording studio forever. They demanded that the studio be used as a workshop to contrive new sounds, the created open-ended studio hours, and they brought the best out of the engineers around them. The Beatles became too successful for anyone to doubt their wisdom. Others followed their work style and demand; equipment manufacturers sprung up supplying new equipment; and new tape machines were being developed with a virtually unlimited number of tracks - all sparked off by the Beatles' extraordinary recording work described in this book.
Ken Townsend
General Manager, Abbey Road Studios
* het boek is uit 1988
Zelf heb ik ook een paar boeken over The Beatles.
Waaronder het boek van hun eerste manager over de tijd voor ze beroemd waren, oa hun tijd in Hamburg.
Een echt jongensboek, heb het als kind dan ook veel gelezen.
Ben de titel ff kwijt.
Verder heb ik 'Summer of love' van George Martin. Viel me nogal tegen.
Ik heb nog een zeer matig boek 'The Lost Beatles Interviews'.
Een echt goed boek vind ik 'A day in the life' van Mark Hertsgaard. Het is een soort biografie van hun muziek.
Eigenlijk een bondige versie van The Complete Beatles Recordings.
1 --- BAck in the U.S.S.R---
geniaal nummer vind ik, tja wat moet ik zeggen. heerlijk ritme, mooi herhaling van Back in the U.S, BAck in the U.S.
kan iemand me vertellen of en zo ja welke, politieke achtergrond er achter dit nummer schuilt?
2 --- Come Together ---
Erg mooi gezongen, wekt gewoon een heerlijk gevoel op, alsof je op een rand staat en bijna in heerlijk warm water gaat springen, vooral aan het einde van de coupletten, ja ik weet het vage vergelijking. weet iemand hgoe dat sissendachtige geluidje is gemaakt, het Come Together begint er mee. Is het met zon bosje staafje gemaakt op een drumstel?
3 --- Day Tripper ---
Geweldig gitaar(?)spel, het begin, ooohhhhhhhh.
4 --- Let it be ---
erg mooi pianospel, erg mooi gezongen, tsja. Kan iemand me trouwens uitleggen wat Let it be betekent, ja laat het zijn, maar wat wordt ermee bedoeld, dat je niet te druk over dingen moet maken?
5 --- Drive my car---
Moeilijk te verklaren, deels ook in het feit dat het niet over liefde gaat, zoals wel meer beatle-nummers, de beatle zijn een van de weinige bands die ik ken die over zo`n btje alles hebben gezongen.
Combinatie van erg mooi getokkel op de gitaar, en mooi pianospel.
6 --- A day in the life ---
Is al wel meer verklaard d8 ik, daar sluit ik me wel bij aan.
7 --- Yesterday ---
jawel, daar is ie dan. Ik vind het een geweldig nummer, Mooie tekst, mooi gezongen, tsja. Moeilijk eigenlijk, uitleggen waarom je nummers mooi vindt.
8 --- Girl ---
Geweldig mooi nummer, moeilijk te verklaren.
9 --- Hey Bulldog ---
Dat pianostukje aan het begin:9~... De rest ook, heerlijk
10 --- Elanor Rigby ---
Hmmm, het vioolspel, de tekst, tsja
Nu heb ik ook ontdekt hoe irritant dit kan zijn, op elke plek mag maar 1 nummer:(
Nu nog een lijstje, geen top, van nummers van de beatles die ik negatieve uitschieters vind, wel mooi maar toch
- Yellow Submarine
- All you need is love
- Twist and Shout
- Lovely Rita
- Magical Mystery tour
quote:Zeker een populaire titel. Ik heb ook een boek dat zo heet, maar dat is van een andere auteur. Ik heb hier zeker een boekenplank of 2 a 3 met Beatlesboeken.
Op donderdag 22 augustus 2002 16:55 schreef Thelonious het volgende:
Een echt goed boek vind ik 'A day in the life' van Mark Hertsgaard.
Ach, laat ik nog eens een lijstje maken . Deze keer met favoriete boeken (even uit het hoofd):
1. The Complete Beatles Recording Sessions - Mark Lewisohn
Ja, zoals ik hierboven al zei, het is een soort Beatles-'bijbel'. Misschien niet zo leuk voor de beginner die meer over the Beatles zelf wil weten, maar voor de muziekliefhebber die wil weten hoe die nummers allemaal tot stand kwamen bijna een must. En geweldig geschreven. Het zou ook een droge opsomming kunnen zijn geworden, maar het leest als een spannend boek.
De rest is niet in speciale volgorde.
Beatle (the Pete Best story)- Pete Best & Patrick Doncaster
Over (vooral) de Hamburg-tijd en hun 'misdragingen' daar.
The Beatles live - Mark Lewisohn
Net zoiets als het boek over de recording sessions, maar dan over de live optredens. Vooral leuke anecdotes uit de beginjaren.
The Beatles, autorized biografy - Hunter Davies
De 'officiele' biografie (nou ja, voordat het Anthology boek er was, denk ik).
Shout! - Philip Norman
De 'onofficiele' biografie, dus iets kritischer.
Het Beatles Dagboek - Har van Fulpen
Moet erbij omdat het het eerste Beatlesboek was dat ik had. Een van-dag-tot-dag beschrijving van hun carriere (en iets meer).
Thank U very Much (Mike McCartney's family album) - Mike McCartney
Geschreven door de broer van Paul McCartney, die ook veel van de vroege foto's uit de begintijd in Liverpool gemaakt heeft. Het is niet zozeer een aaneengesloten verhaal, als wel een verzameling anecdotes. Over hun jeugd en veel over de begintijd van de Beatles, voor de grote roem. Geweldige verhalen over Liverpool.
The Beatles (A Rolling Stone Press Book)
Meer de Amerikaanse kant van het verhaal. Veel redelijk onbekend fotomateriaal.
Tot mijn grote schande moet ik bekennen dat ik het Anthology boek nog steeds niet helemaal gelezen heb. * Jane neemt zich voor dat binnenkort eens te gaan doen
quote:Volgens mij zit er weinig echt politieke achtergrond achter dat nummer. Het was volgens mij meer bedoeld als een soort parodie op the Beach Boys.
Op donderdag 22 augustus 2002 17:56 schreef nielspan het volgende:
1 --- BAck in the U.S.S.R---
geniaal nummer vind ik, tja wat moet ik zeggen. heerlijk ritme, mooi herhaling van Back in the U.S, BAck in the U.S.
kan iemand me vertellen of en zo ja welke, politieke achtergrond er achter dit nummer schuilt?
quote:Indrukwekkend!
Op donderdag 22 augustus 2002 19:21 schreef Jane het volgende:[..]
Ik heb hier zeker een boekenplank of 2 a 3 met Beatlesboeken.
quote:Ik heb weleens gelezen dat de Beatles in Moskou hebben opgetreden. Geen idee waar ik dat gelezen heb.
Volgens mij zit er weinig echt politieke achtergrond achter dat nummer. Het was volgens mij meer bedoeld als een soort parodie op the Beach Boys.
[Dit bericht is gewijzigd door Thelonious op 22-08-2002 21:16]
quote:Ha, daar heb ik een heel boekje over, heb het alleen toevallig nu uitgeleend dus ik kan de titel zo snel niet geven... wel een aardig werkje. Verder heb ik niet zoveel Beatles-literatuur op de plank staan, behalve het Anthology-boek en een boek met Beatles-geinspireerde kunst en foto's ('The Art of the Beatles', ook een heel aardig boek). Die biografie van Norman heb ik ook weleens gelezen, die was in mijn herinnering ook wel goed.
Op donderdag 22 augustus 2002 21:14 schreef Thelonious het volgende:
Heb je een 'Paul is dead'- boek ofzo?
quote:Yep!
Op donderdag 22 augustus 2002 21:14 schreef Thelonious het volgende:
Heb je een 'Paul is dead'- boek ofzo?
Maar het mooiste dat ik daarover heb is toch wel een (gestencild) artikel van ene Joel Glazier, Beatlesfan en professor (dacht ik) uit de VS, die er een ware studie van gemaakt heeft. Hij heeft nog een tijdje op Beatlesconventies e.d. lezingen over het onderwerp gegeven. Bij één daarvan ben ik ook geweest en daar heb ik zelfs ook nog een bandje van (iemand had het opgenomen met een cassetterecorder).
Ik geloof niet in dat hele 'Paul is dood'-verhaal, maar die gozer kon het zo brengen dat je na afloop toch ging twijfelen.
quote:Tja, ik was best benieuwd naar die bewijzen voor zoiets voordat ik het boek ging lezen, maar het heeft me niet overtuigd. Sterker nog: na het lezen van dat boek ben ik er nog meer dan daarvoor van overtuigd dat Mark Chapman 'gewoon' een gestoorde fan was.
Volgens Bresler was het een politieke moord, langdurig voorbereid door speciaal voor politieke moorden opgerichte CIA-eenheden die met 'geprogrammeerde huurmoordenaars' werken. Hij geeft daar huiveringwekkende voorbeelden van.
Dit is trouwens wel een heel leuk boek:
Een fictief verhaal over de carriere van The Beatles dus. Hilarisch! Ook een stukje van de cover-tekst:
quote:
"The finest novel ever written about rock and roll, it is certainly the funniest. Shipper's humor is incessant, sharp and usually nasty; he takes the reader through every stage of the Beatles' career, twisting each period until it has become a revelatory parody of itself. The book leaps straight out of the lunatic fringe of current Beatle-obsession. Along with many gems, and a number of hilarious running jokes, there is real empathy for the Beatles and anger at what we, as fans, may be doing to the Beatles by refusing to let them drop their old identities."
- Greil Marcus, Village Voice
Ik ga zeker op zoek naar dat boek dat zo door Greil Marcus wordt aangeprijsd!
The National Health Cow
I strolled into a farmyard
When no-one was about
Treading past the troubles
I raised my head to shout.
'Come out the Cow with glasses,'
I called and rolled my eye.
It ampled up toward me,
I milked it with a sigh.
'You're just in time' the cow said,
Its eyes were all aglaze
'I'm feeling like an elephant,
I aren't been milked for days.'
'Why is this?' I asked it,
Tugging at its throttles.
'I don't know why, perhaps it's 'cause
MY milk comes out in bottles.'
'That's handy for the government,'
I thought in a tick
The cow fell dead all sudden
(I'd smashed it with a brick)
Uit: John Lennon - A Spaniard In The Works, 1965
quote:Duidelijk beinvloed door Lewis Carroll.
Op vrijdag 23 augustus 2002 17:29 schreef Jane het volgende:
Over Beatles boeken gesproken:
Je hebt natuurlijk ook nog de boeken van John Lennon, met zijn grappige, absurde gedichten en verhaaltjes.The National Health Cow
I strolled into a farmyard
When no-one was about
Treading past the troubles
I raised my head to shout.
'Come out the Cow with glasses,'
I called and rolled my eye.
It ampled up toward me,
I milked it with a sigh.
'You're just in time' the cow said,
Its eyes were all aglaze
'I'm feeling like an elephant,
I aren't been milked for days.'
'Why is this?' I asked it,
Tugging at its throttles.
'I don't know why, perhaps it's 'cause
MY milk comes out in bottles.'
'That's handy for the government,'
I thought in a tick
The cow fell dead all sudden
(I'd smashed it with a brick)
Uit: John Lennon - A Spaniard In The Works, 1965
Best wel een lollig gedichtje, maar waarschijnlijk is het leuker als ik zou weten wat er met de National Health (=Britse ziekenfonds, dacht ik) aan de hand was toen dit gedichtje ontstond.
P.S. Nog ff en dit topic kan naar literatuur
Uit: John Lennon - In His Own Write, 1964
quote:Als jij wat schetsjes van Lennon plaatst zit dit topic helemaal geramd in Kunst&Literatuur.
Op vrijdag 23 augustus 2002 18:13 schreef Jane het volgende:
Geen idee wat er met de National Health Service aan de hand was toen, maar ik geloof dat je ook niet zo erg naar achterliggende betekenissen moet zoeken in die boeken, getuige ook het voorwoord van Paul McCartney bij het eerste boek (ik had ff geen zin om het over te typen).[afbeelding]
Uit: John Lennon - In His Own Write, 1964P.S. Nog ff en dit topic kan naar literatuur
![]()
quote:Zander, The Complete Beatles Recording Sessions zelf wordt helaas niet meer herdrukt.
Op dinsdag 27 augustus 2002 16:30 schreef Zander in het Las Ketchup-topic het volgende:
Ik heb trouwens afgelopen week half Utrecht doorzocht naar het boek van Lewisohn, nergens te vinden. Dit weekend ga ik Rotterdam maar eens proberen, en anders maar bestellen...
Ik meende me dat al te kunnen herinneren, maar ik heb het voor de zekerheid nog ff opgezocht.
Dat boek is namelijk (samen met die over de live-optredens) vervangen door The Complete Beatles Chronicle.
Die heb ik zelf niet (je kunt niet alles hebben, he? ), maar ik heb hem wel ooit voor een vriend gekocht. Ik ben toen geslaagd bij The American Book Centre in Amsterdam (Kalverstraat). Volgens mij hebben ze ook nog ergens anders (1 of meer) filialen.
Ik weet niet waarom, maar ik vind het ergens een beetje jammer dat die 2 boeken samengevoegd zijn, maar ja, alle kleine foutjes die in mijn exemplaren misschien nog zitten zijn daar natuurlijk wel uitgehaald.
Succes met zoeken in ieder geval!
Verder ben ik een beetje bang dat ik dit topic misschien om zeep heb geholpen met mijn 'literaire kritieken', dus er mag ook weer gewoon over muziek gepraat worden hoor!
quote:Ik kwam net terug uit de stad, heb er maar een stukje van mee kunnen krijgen... Viel binnen op het moment dat Hey Bulldog gespeeld werd, wat toch best een leuk nummer is.
Op zaterdag 07 september 2002 19:33 schreef Seborik het volgende:
Vanavond komt de film Yellow Submarine op Nederland 1 om 23:50.
quote:Ik heb ooit het gerucht gehoord dat de originele titel "Backing the USSR" was, maar dat dit veranderd werd om de vele Russische Beatle fans niet voor het hoofd te stoten?
Op donderdag 22 augustus 2002 17:56 schreef nielspan het volgende:1 --- BAck in the U.S.S.R---
geniaal nummer vind ik, tja wat moet ik zeggen. heerlijk ritme, mooi herhaling van Back in the U.S, BAck in the U.S.
kan iemand me vertellen of en zo ja welke, politieke achtergrond er achter dit nummer schuilt?
quote:Leuk idee, Paul! Maar ik heb hem al.
Paul McCartney heeft verklaard dat er in 2003 een nieuwe versie uitkomt van het Beatles-album Let It Be. Hierop is het orkestgedeelte weggelaten.
Nou ja, een officiele versie is altijd leuk, natuurlijk. En hij zal allicht anders zijn dan deze bootleg.
Het is bekend dat McCartney nooit blij is geweest met de orkestratie op Let It Be en dat hij vooral niet te spreken was over hoe The Long And Winding Road uit de verf was gekomen. En de beslissing om Phil Spector te vragen om het album af te maken, was de zijne sowieso al niet geweest.
Dus nu, na 32 jaar, wil hij die 'misser' alsnog gaan goedmaken... Ja, gek he, toch heb ik er mixed feelings over... Ik ben zelf ook niet zo weg van die georkestreerde versie en vind die 'rauwe' bootleg die ik heb ook veel mooier, maar ja, moet je er na al die tijd nog zo erg aan gaan sleutelen dat het resultaat heel anders wordt? Dit gaat toch wel iets verder dan een beetje opnieuw mixen...
Ik ben er nog niet uit.
Toch leuk dat ze kennelijk die hele 'Get Back' plaat eens officieel willen uitbrengen, lijkt me wel een leuk aardigheidje voor de fanatieke fans. En er stond ook nog een officiele release van 'Carnival of Light' op stapel volgens een ander topic hier, ben dus wel benieuwd of er binnenkort iets leuks verschijnt op Beatles-gebied (Anthology IV?)
code:A. Klein, Esq.,
Apple Corps Limited,
3 Saville Row,
LONDON, W.1.Dear Sir,
In future no one will be allowed to add to or subtract from a recording
of one of my songs without my permission.I had considered orchestrating "The Long and Winding Road" but I decided
against it. I therefore want it altered to these specifications:-1. Strings, horns, voices and all added noises to be reduced in
volume.2. Vocal and Beatle instrumentation to be brought up in volume.
3. Harp to be removed completely at the end of the song and original
piano to be substituted.4. Don't ever do it again.
Signed
PAUL MCCARTNEY
quote:Ja, Paul heeft allang gezorgd dat de mensen de kans hebben gehad het nummer te horen zoals hij het bedoeld had. Die brief is wel heel grappig, ja! Die kende ik niet.
Op dinsdag 24 september 2002 20:31 schreef Zander het volgende:
Op Anthology III staat toch ook al een versie van 'Long and Winding Road' zonder de Spector-overdubs?
Anthology IV verwacht ik niet, maar ik kan het mis hebben natuurlijk. Zou wel leuk zijn, maar met 'Carnival of light' ben ik ook al wel tevreden.
'Carnival of light' ben ik ook wel nieuwsgierig naar, al is het nummer waarschijnlijk niet voor niets zo lang op de plank blijven liggen.. maar goed, als Beatles-fan ben ik natuurlijk met elk nieuwtje wel tevreden.
quote:Aangezien ik geen DVD-speler heb, heb ik me nog niet zo beziggehouden met DVD releases. Zijn die andere films wel al op DVD te krijgen?
Op dinsdag 24 september 2002 20:40 schreef Zander het volgende:
Ik neem trouwens wel aan dat de originele Let It Be-plaat met overdubs ook nog verkrijgbaar blijft, anders is het inderdaad wel een beetje een dubieuze kwestie. En stiekem hoop / verwacht ik ook een uitgave van de film Let it Be op DVD natuurlijk, die is ook al tijden niet meer te krijgen.
Zelf heb ik een 'minder legale' kopie van Let It Be op video. Had hem wel officieel willen hebben, maar heb hem nooit te pakken weten te krijgen. Ik heb eigenlijk alleen A Hard Day's Night en Magical Mystery Tour officieel op video (van de films dan).
Zodra alles op DVD verkrijgbaar is, zou dat voor mij zeker een reden zijn om een speler aan te schaffen.
En over Let It Be:
Ja, de versie zoals hij toen is uitgebracht blijft toch de 'echte' Let It Be. Moet zeker verkrijgbaar blijven. Dan noemen ze deze maar de 'alternatieve versie', of zo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |