abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 9 april 2006 @ 22:55:07 #251
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_36807954
quote:
Op zondag 9 april 2006 22:42 schreef Doffy het volgende:
Teveel Da Vinci Code gelezen?
oh ik wist niet dat het verboden is om achter Dan Brown aan te lopen Leuk he, mediahypes ontkrachten...
Niet meer actief op Fok!
  † In Memoriam † zondag 9 april 2006 @ 23:04:29 #252
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_36808339
quote:

[..]

Een 'aanval', van wie? De gnostici die weer massaal uit het graf herrezen zijn? Is het Laatste Oordeel dan werkelijk begonnen, en is God een gnosticus? En waar staat dat in? Juist, in een paar andere evangeliën; en welke heeft er meer bestaansrecht, en waarom? Waarom? Mogen twee mensen geen verschillende visie op Jezus hebben? Wie is Martin Meyer? Ik ben het met je eens dat om het Judas-verhaal een mooie media-hype hangt, maar waarom niet? Waarom zou dat niet mogen? Teveel Da Vinci Code gelezen?
Is dit een tribunaal of discussieforum?
  zondag 9 april 2006 @ 23:06:14 #253
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_36808402
quote:
Op zondag 9 april 2006 23:04 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Is dit een tribunaal of discussieforum?
Een discussieforum. En discussies werken doorgaans in een stelling-vraag-antwoord-systeem.. Jij stelt, ik vraag.
'Nuff said
  zondag 9 april 2006 @ 23:08:33 #254
125364 Tafkahs
Stadsnomade
pi_36808493
waarom geloven gristenen eigenlijk in een document dat een samenvatting is van een aantal andere documenten die een groep mensen belangrijk hebben gevonden

Het is ook erg vreemd dat er de laatste decennia ontzettend veel gevonden wordt, zoals de vermeende dode zeerollen van Johannes de Doper enzo.
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
  † In Memoriam † zondag 9 april 2006 @ 23:13:21 #255
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_36808654
quote:

[..]

Een 'aanval', van wie? De gnostici die weer massaal uit het graf herrezen zijn? Is het Laatste Oordeel dan werkelijk begonnen, en is God een gnosticus?
Ik denk niet dat het per toeval vlak voor pasen wordt uitgebracht en denk dat er achter de schermen meer politieke motieven meespelen als de meeste vermoeden en daarom denk ik dat de kerk dit als een aanval zal zien en imo terecht.
quote:
Het is inderdaad etterlijk anti-christelijk, maar niet in de zin die jij bedoelt. De gnostici geloofden inderdaad niet dat Jezus de christus was, omdat ze uberhaupt niet geloofden in het soort messias waar de orthodoxen behoefte aan hadden. Voor hen was 'de zoon van God' slechts hij die de ultieme 'gnosis', zelfkennis, bezat; vergelijk het grofweg met een soort Buddha. Maar voor gnostici was het idee van een letterlijke zoon van god die de mensen kwam verlossen een ridicuul idee, al was het maar omdat ze die god wantrouwden.
Jij zegt het.
quote:
Nou, als je doelt op mysteriereligies die praten over wijze leraren die (oa.) ten onrechte een vreselijke dood sterven en na een paar dagen weer opstaan, dan klopt dat ja. Neem de Dionysius-cultus, de orpheanisme, de Mithras-dienst, etc. En: neem het orthodoxe christendom - idem dito. Gnostici zagen dat soort dingen wat minder zitten, dus als je iemand wilt beschuldigen van plagiaat uit mysterie-religies, dan moet je eerder de huidige kerk aanwijzen.
De kerk heeft imo elementen uit de zonnereligie overgenomen (de zon die sterft en weer opstaat etc.) maar niet uit de mysteriereligies die geloven in het occulte (het verborgene).
quote:
Ik ben het met je eens dat om het Judas-verhaal een mooie media-hype hangt, maar waarom niet? Er zijn andere niet-canonieke evangeliën met inhoudelijk interessantere zaken, al spreekt het Judas-verhaal tot de verbeelding omdat het een "nieuwe" visie op een algemeen bekend verhaal geeft. En ja, dat het dat oude verhaal in twijfel trekt, dat hoort daarbij. Waarom zou dat niet mogen?
Ik geloof niet in toeval en denk dat dit soort dingen met opzet gebeuren. Hence my scepticism.
quote:
Teveel Da Vinci Code gelezen?
Heb ik niet gelezen.
  † In Memoriam † zondag 9 april 2006 @ 23:18:21 #256
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_36808832
quote:
Op zondag 9 april 2006 23:06 schreef Doffy het volgende:

[..]

Een discussieforum. En discussies werken doorgaans in een stelling-vraag-antwoord-systeem.. Jij stelt, ik vraag.
Ja ben een beetje prikkelbaar. Maar waarom dat in tig stukjes knippen van posts en dan elke zin bevragen met een "waarom?" (of bron? is ook zo een). Mên dat is zo vermoeiend.
  zondag 9 april 2006 @ 23:18:26 #257
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_36808834
quote:
Op zondag 9 april 2006 23:08 schreef Tafkahs het volgende:
waarom geloven gristenen eigenlijk in een document dat een samenvatting is van een aantal andere documenten die een groep mensen belangrijk hebben gevonden

Het is ook erg vreemd dat er de laatste decennia ontzettend veel gevonden wordt, zoals de vermeende dode zeerollen van Johannes de Doper enzo.
het zijn CHristenen.
Niet meer actief op Fok!
  † In Memoriam † zondag 9 april 2006 @ 23:27:07 #258
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_36809085
Voor wie Nat Geographic nu ziet,

Valt de politieke lading van dit alles niet op?
  † In Memoriam † zondag 9 april 2006 @ 23:29:47 #259
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_36809148
De traditionele evangelien met hun versie van Judas hebben tot Hitler en de holocaust geleid.

Kan het Christendom nog harder worden aangevallen??
  zondag 9 april 2006 @ 23:30:46 #260
125364 Tafkahs
Stadsnomade
pi_36809173
quote:
Op zondag 9 april 2006 23:29 schreef NorthernStar het volgende:
De traditionele evangelien met hun versie van Judas hebben tot Hitler en de holocaust geleid.

Als het gewoon bij de vertrouwde gordijnen was gebleven, dan had het communisme nu nog zuiver geweest

Trouwens, die Mattheus is ook wel erg voorbarig met z'n vingertje wijzen, vind je niet?
  zondag 9 april 2006 @ 23:31:51 #261
27698 Doffy
pi_36809200
quote:
Op zondag 9 april 2006 23:13 schreef NorthernStar het volgende:
Ik denk niet dat het per toeval vlak voor pasen wordt uitgebracht en denk dat er achter de schermen meer politieke motieven meespelen als de meeste vermoeden en daarom denk ik dat de kerk dit als een aanval zal zien en imo terecht.
Welke motieven zouden er dan aan ten grondslag liggen? Wiens belang wordt hiermee gediend, en waarom zouden diegenen (wie?) de kerk aan willen vallen dan? En waarom zou 'men' de kerk niet aan mogen vallen?
quote:
Jij zegt het.
Dat zei Jezus ook
quote:
De kerk heeft imo elementen uit de zonnereligie overgenomen (de zon die sterft en weer opstaat etc.) maar niet uit de mysteriereligies die geloven in het occulte (het verborgene).
Ik noemde al een aantal religies op waarvan elementen in het orthodoxe christendom zijn terug te vinden. Er zijn er nog veel meer. Wat bedoel je verder met 'het verborgene'?
quote:
Ik geloof niet in toeval en denk dat dit soort dingen met opzet gebeuren. Hence my scepticism.
Prima, ik ben ook graag sceptisch. Maar ik zie toch echt niet wat hier de verborgen agenda zou moeten zijn.
'Nuff said
  zondag 9 april 2006 @ 23:31:59 #262
125364 Tafkahs
Stadsnomade
pi_36809206
quote:
Op zondag 9 april 2006 23:18 schreef Viking84 het volgende:

[..]

het zijn CHristenen.
Ik doe m'n best, maar waarom geloven zij in een samenvatting van documenten die bepaalde kerkelijke autoriteiten belangrijk vonden om in een boek, de bijbel, te verzamelen

Die waarheid kan toch nooit zuiver zijn ...???
  zondag 9 april 2006 @ 23:32:58 #263
27698 Doffy
pi_36809229
quote:
Op zondag 9 april 2006 23:18 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Ja ben een beetje prikkelbaar. Maar waarom dat in tig stukjes knippen van posts en dan elke zin bevragen met een "waarom?" (of bron? is ook zo een). Mên dat is zo vermoeiend.
Jij claimt ook nogal het één en ander - voor sommigen reden is om door te vragen. Dat zou je niet moeten verbazen als je hier post.
'Nuff said
  † In Memoriam † zondag 9 april 2006 @ 23:34:07 #264
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_36809262
Sorry, ik was even overgeven op het toilet.
  zondag 9 april 2006 @ 23:34:24 #265
27698 Doffy
pi_36809270
quote:
Op zondag 9 april 2006 23:29 schreef NorthernStar het volgende:

Ik snap de redenatie daarvan wel. Zinnen als 'zijn bloed kome over ons en onze kinderen' zijn inderdaad door de eeuwen heen gebruikt als rechtvaardiging van anti-semitisme, ook al schreef (in dit geval Mattheüs) het op in een geheel andere context - maar van die context zal jij wel geen kennis willen nemen, omdat je dat ongetwijfeld op zou vatten als een aanval met politieke connotaties...?
'Nuff said
  † In Memoriam † zondag 9 april 2006 @ 23:40:42 #266
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_36809465
quote:
Op zondag 9 april 2006 23:31 schreef Doffy het volgende:

[..]

Welke motieven zouden er dan aan ten grondslag liggen? Wiens belang wordt hiermee gediend, en waarom zouden diegenen (wie?) de kerk aan willen vallen dan?
Ik zag net dat de figuur Judas de oorsprong is van antisemtisme. Dat de romeinen verantwoordelijk waren voor Jezus zijn dood en niet het Sanhedrin, zoals in de bijbel staat. Dat er allemaal kwade bedoelingen achter zitten om de joden zondebok te maken en dat dit tot Hitler en de holocaust geleid heeft.
  zondag 9 april 2006 @ 23:44:28 #267
27698 Doffy
pi_36809562
quote:
Op zondag 9 april 2006 23:40 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Ik zag net dat de figuur Judas de oorsprong is van antisemtisme. Dat de romeinen verantwoordelijk waren voor Jezus zijn dood en niet het Sanhedrin, zoals in de bijbel staat. Dat er allemaal kwade bedoelingen achter zitten om de joden zondebok te maken en dat dit tot Hitler en de holocaust geleid heeft.
Het ligt denk ik iets subtieler, maar in grove lijnen is het wel waarschijnlijk, ja. Om het christendom te kunnen laten overleven in het Romeinse Rijk was het natuurlijk nodig dat de Romeinen hun handen in onschuld konden wassen; je kon ze immers moeilijk beschuldigen van de dood van de zoon van god, als je nog wilde dat jouw religie in hun rijk kon overleven. Waarom 'de joden' de schuld kregen is niet omdat de vroege christenen een hekel hadden aan joden - ze waren het goeddeels zelf. Nee, maar de verwoesting van de Tempel in 70 n. chr. had de joodse staat in fysiek en mentaal opzicht vernietigd. De vroege joods-christenen zagen dit als hun eigen (!) verdiende straf omdat 'men' Jezus niet had (h)erkend als Messias - men had hem 'verraden'. Vandaar die teksten in de evangeliën; later werd er echter een hele andere betekenis aan gegeven.
'Nuff said
  † In Memoriam † zondag 9 april 2006 @ 23:46:56 #268
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_36809624
quote:
Op zondag 9 april 2006 23:34 schreef Doffy het volgende:

[..]

Ik snap de redenatie daarvan wel. Zinnen als 'zijn bloed kome over ons en onze kinderen' zijn inderdaad door de eeuwen heen gebruikt als rechtvaardiging van anti-semitisme, ook al schreef (in dit geval Mattheüs) het op in een geheel andere context - maar van die context zal jij wel geen kennis willen nemen, omdat je dat ongetwijfeld op zou vatten als een aanval met politieke connotaties...?
Natuurlijk is dat tegen de joden gebruikt. Kennelijk vergeten dat Jezus zelf uit Judea kwam. Ik heb het over het in 2006 een stuk uit 300 n.c. gebruiken voor politieke doeleinden.
  zondag 9 april 2006 @ 23:48:05 #269
27698 Doffy
pi_36809651
quote:
Op zondag 9 april 2006 23:46 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Natuurlijk is dat tegen de joden gebruikt. Kennelijk vergeten dat Jezus zelf uit Judea kwam. Ik heb het over het in 2006 een stuk uit 300 n.c. gebruiken voor politieke doeleinden.
Kerk en politiek hebben altijd in elkaars verlengden gelegen, vandaar het lumineuze idee van scheiding tussen die twee. Maar je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op de vraag: wiens politieke agenda, met welk doel?
'Nuff said
  zondag 9 april 2006 @ 23:49:15 #270
27698 Doffy
pi_36809691
quote:
Op zondag 9 april 2006 23:46 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Hij kwam uit Galilea, en hoeft niet per se zelf joods geweest te zijn, al leefde hij wel in een door joodse cultuur vergeven wereld.
'Nuff said
  zondag 9 april 2006 @ 23:54:43 #271
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_36809862
Wat ik niet snap: één van die geleerden (Emmer ofzo) had het geschrift al in de jaren '70 oid gezien en eea opgeschreven in een notitieboekje. Waarom ondernam hij toen niet actie? Dan was het niet zo verpulverd als nu gebeurd is.
Niet meer actief op Fok!
  zondag 9 april 2006 @ 23:56:39 #272
27698 Doffy
pi_36809919
quote:
Op zondag 9 april 2006 23:54 schreef Viking84 het volgende:
Wat ik niet snap: één van die geleerden (Emmer ofzo) had het geschrift al in de jaren '70 oid gezien en eea opgeschreven in een notitieboekje. Waarom ondernam hij toen niet actie? Dan was het niet zo verpulverd als nu gebeurd is.
Heeft te maken met de nogal duistere manier waarop er met het manuscript is omgesprongen. Degene die het in bezit had, vroeg er miljoenen voor maar niemand wilde dat betalen. Toen liet hij een aantal wetenschappers naar het manuscript kijken om te bevestigen dat het echt was - maar ze mochten het niet meenemen of echt onderzoeken. Het duurde nog tot begin 21e eeuw voordat het manuscript door iemand gekocht werd - in de tussentijd is het gewoon slecht bewaard.
'Nuff said
  † In Memoriam † maandag 10 april 2006 @ 00:06:37 #273
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_36810181
quote:
Op zondag 9 april 2006 23:48 schreef Doffy het volgende:

[..]

Kerk en politiek hebben altijd in elkaars verlengden gelegen, vandaar het lumineuze idee van scheiding tussen die twee. Maar je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op de vraag: wiens politieke agenda, met welk doel?
Jij niet op de vraag of de politieke lading van deze 'documentaire' je opviel.
  maandag 10 april 2006 @ 00:07:33 #274
27698 Doffy
pi_36810204
quote:
Op maandag 10 april 2006 00:06 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Jij niet op de vraag of de politieke lading van deze 'documentaire' je opviel.
Ik heb 'm (nog) niet gezien, maar ik heb me wel aardig beziggehouden met het hele Judas-verhaal van de laatste week. Ik zie een media-hype, maar geen politieke agenda. Dus verlicht mij
'Nuff said
  † In Memoriam † maandag 10 april 2006 @ 00:17:02 #275
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_36810429
quote:
Op maandag 10 april 2006 00:07 schreef Doffy het volgende:

[..]

Ik heb 'm (nog) niet gezien, maar ik heb me wel aardig beziggehouden met het hele Judas-verhaal van de laatste week. Ik zie een media-hype, maar geen politieke agenda. Dus verlicht mij
Promotie van het slachtofferschap van de joden. Niks meer en niks minder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')