abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1811363
Er zijn in Nederland maar weinig bassisten, komt dit doordat het instrument lomper is om te bespelen? (dus meer energie kost). Is het gewoon te moeilijk. Ik zou het leuk vinden als in dit topic alles over de basgitaar besproken zou worden. Geef de bas meer bekendheid!!!!!!!
  donderdag 4 oktober 2001 @ 10:47:57 #2
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_1811372
Met een keyboard kan je leuke effectjes maken
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
pi_1811392
Niets is zo cool als een strakke baslijn neerzetten zamen met een drummer en 100% grooven!!
  donderdag 4 oktober 2001 @ 10:51:45 #4
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_1811407
Of leuk Vader Jacob op je keyboard en dan effectjes toevoegen
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
pi_1811410
quote:
komt dit doordat het instrument lomper is om te bespelen? (dus meer energie kost). Is het gewoon te moeilijk?
Denk ik niet, misschien omdat het niet echt een solo instrument is?
tabula rasa
  donderdag 4 oktober 2001 @ 10:53:48 #6
12505 deGVR
Tussen schrijf en kramp..
pi_1811419
* deGVR is een 5-stringer...

maar is slechts een beginner en kan er nog geen moer van

Midden in dat bos woont een kleine, rode aap.
Kijk daar zit 'ie, in die boom. Hij doet een reuzegrote gaap.
http://www.chrishantzen.nl
http://www.onbeschreven.nl
  donderdag 4 oktober 2001 @ 10:54:26 #7
12505 deGVR
pi_1811427
quote:
Op donderdag 04 oktober 2001 10:52 schreef aphx het volgende:

[..]

Denk ik niet, misschien omdat het niet echt een solo instrument is?

Les Claypool wel een shoren spelen?
pi_1811451
De moeilijkheid van een instument wordt niet bepaald door het wel of niet zijn van een solo-instrument. Het belangrijkste is dat de muziek een bepaalde groove heeft, het moet swingen. Een solo kan nog zo virtuoos zijn, als er geen lekkere begeleiding is tijdens de solo (wat meestal improvisatie is) kan de solist nooit lekker staan te spelen.
Als je speelt met een groep is iedereen gelijkwaardig en iedereen heeft een evengroot aandeel in het geheel.
pi_1811483
4 stringer low end ranger meld zich

Vampier

Free people own guns! Slaves do not!
pi_1811503
O ja, ik speel trouwens op een Fender precision Lyte deLuxe. En een Ibanez soundgear sr400. Ik heb een Laney BC250 bascombo, maar die ruil ik binnenkort in.
pi_1811719
Niets is natuurlijk zo mooi als een musicman
pi_1811741
* Mutt meldt zich als bassistje....
trouwens best veel topics al hierover toch
pi_1811743
Musicman
  donderdag 4 oktober 2001 @ 11:34:19 #14
13973 ranja
image means nothing
pi_1811750
quote:
Op donderdag 04 oktober 2001 10:46 schreef Chiele25 het volgende:
Er zijn in Nederland maar weinig bassisten
Ehm?? Volgens mij heeft elke band toch echt een bassist(e), of het nou Blof of Krezip is, Kane of Heideroosjes, Skik of Rowwen heze... ok de namen zijn niet altijd bekend, dat is eigenlijk alleen Rinus Gerritsen... maar het is dus onzin dat er weinig bassisten zijn.
pi_1811771
Mijn bedoeling van dit topic is niet gewoon zeuren over instrumenten, ik wil het er eigenlijk over hebben waarom iedereen bas is gaan spelen, wat voor stijl, enwat volgens hun de perfecte bassapparatuur is voor de stijl die ze spelen.
pi_1811794
Er zijn echt weinig bassisten, iedereen die in een band speelt en op zoek is naar een bassist komt daar achter. Veel bassisten (ikzelf ook) zijn pas bas beginnen te spelen toen ze in een band kwamen waar ze eerst een ander instrument speelden. Als er geen bassist gevonden wordt neemt iemand uit noodzaak een bas ter hand.
pi_1811842
quote:
Er zijn in Nederland maar weinig bassisten, komt dit doordat het instrument lomper is om te bespelen? (dus meer energie kost). Is het gewoon te moeilijk.
Lijkt me niet het geval aangezien er genoeg vrouwen zijn die op internationaal niveau meedraaien. Denk aan Kim Deal, D'Arcy Wretzky, Melissa Auf der Mauer, bassiste van JJ74 (naam ben ik kwijt)
And we're changing our ways, taking different roads
  donderdag 4 oktober 2001 @ 12:15:51 #18
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1812207
quote:
Op donderdag 04 oktober 2001 11:36 schreef Chiele25 het volgende:
Mijn bedoeling van dit topic is niet gewoon zeuren over instrumenten, ik wil het er eigenlijk over hebben waarom iedereen bas is gaan spelen, wat voor stijl, enwat volgens hun de perfecte bassapparatuur is voor de stijl die ze spelen.
Waarom? Vond het wel stoer staan. IIG stoerder dan luchtgitaar.

Stijl - Probeer van alles. Meestal 6ties achtige zut. Soms wat punk.

Perfecte basapparatuur: Geen idee, ik heb zelf een epiphone Thunderbird IV met een Peavey TKO 80 amp. En dat speelt wel erg lekker.

Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  donderdag 4 oktober 2001 @ 13:11:01 #19
13973 ranja
image means nothing
pi_1812696
quote:
Op donderdag 04 oktober 2001 11:43 schreef poppyZbrite het volgende:

[..]

Lijkt me niet het geval aangezien er genoeg vrouwen zijn die op internationaal niveau meedraaien. Denk aan Kim Deal, D'Arcy Wretzky, Melissa Auf der Mauer, bassiste van JJ74 (naam ben ik kwijt)

Het grappige is wel dat opvallend vaak een band die 1 vrouw heeft, dat ook de bassist is... behalve bovengenoemden ook Sonic youth (Kim Gordon), My vitriol, Superchunk... Suzi Quatro is natuurlijk de bekendste solozangeres die ook bassiste is... ("geeft zo'n lekker gevoel in m'n onderbuik" zei ze altijd).
  donderdag 4 oktober 2001 @ 13:33:28 #20
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_1812930
Het is vooral de combinatie bas-drums die zo lekker kan zijn. Ik hou wel van die strákke ritmesecties die perfect op elkaar ingespeeld zijn.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  donderdag 4 oktober 2001 @ 13:36:31 #21
12505 deGVR
pi_1812958
Misschien is dit ook de goeie plek voor een beginner om wat tips te vragen?

* deGVR leert te spelen op een Ibanez EDB605 (ergodyne 5-string dus)

gewoon algemene beginners tips?

donderdag 4 oktober 2001 @ 13:48:34 #22
3771 lzandman
The Man NOR the Myth
pi_1813081
quote:
Er zijn in Nederland maar weinig bassisten...
Oh ja, waar baseer je dat op

In verhouding tot gitaristen en keyboarders zijn er inderdaad weinig bassisten, maar ik ken er genoeg

Maar laat ik mij hier ff melden:

Ik speel dus basgitaar in een bandje (Superdufte). Ik heb een 4-snarige Musicman Stingray, een 4-snarige Aria Pro II en een 5-snarige Yamaha BBN5-II basgitaar. Al jaren speel ik op een Trace Elliot 1210 HSMX combo-versterker, maar daar ben ik niet zo blij mee... Ik zou graag een Ampeg SVT of een Mesa Boogie systeem willen kopen (eerst moet ik daar wat geld voor hebben )

What's the speed of Dark?
  donderdag 4 oktober 2001 @ 13:54:41 #23
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_1813154
quote:
Op donderdag 04 oktober 2001 13:36 schreef deGVR het volgende:
gewoon algemene beginners tips?
- Leer de namen van de noten op je hals. Misschien een dooddoener, maar ik kom zovaak muzikanten tegen die het bijv. nog steeds hebben over 'het vijfde vakje op de derde snaar'.

- Oefenen, oefenen en nog eens oefenen...

donderdag 4 oktober 2001 @ 14:04:24 #24
3878 Vork
Manisch creatief
pi_1813271
De Zonen van Zorn hebben trouwens eeen zeer goeie bassist. Laat dat even duidelijk zijn..
pi_1814605
Komt ie

Ario Pro II Slb

Mijn style komt nog het meest overeen met Cliff Burton en Peter Steele (combi) en ja ik speel ook accoorden op dat ding.

Eigenlijk speel ik ook een beetje vals

GreeTz

Vampier

[Dit bericht is gewijzigd door Vampier op 04-10-2001 16:36]

pi_1814728
Is basgitaar spelen nou makkelijker dan gewoon gitaar spelen???
pi_1814803
Je hebt meer kracht in je handen nodig voor Bass. Maar gitaar is iets preciezer.

Vampier

donderdag 4 oktober 2001 @ 17:34:45 #28
3771 lzandman
The Man NOR the Myth
pi_1815206
quote:
Op donderdag 04 oktober 2001 16:49 schreef Vampier het volgende:
Je hebt meer kracht in je handen nodig voor Bass. Maar gitaar is iets preciezer.

Vampier

Iets preciezer
  donderdag 4 oktober 2001 @ 17:36:51 #29
3771 lzandman
The Man NOR the Myth
pi_1815224
quote:
Op donderdag 04 oktober 2001 16:24 schreef Vampier het volgende:
Komt ie

[afbeelding]

Ario Pro II Slb

He! Die heb ik ook Mijn allereerste basgitaar. Momenteel beetje kromme nek enz. Ik zal ook ff een fotootje posten als ik tijd heb...
pi_1815225
Als je Lead speelt veel preciezer Rhytm valt wel mee.

Speelt er hier ook iemand fret-less (en niet dat knaagdier)

Vampier

donderdag 4 oktober 2001 @ 17:42:27 #31
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_1815274
Ik ben ook bassist. Leuk he? Heb alleen al bijna een jaar niet meer in een band gespeeld.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_1815325
Ik haat in een band spelen.... die gitaristen moeten altijd weer stoer doen (daarom heb ik ook een gitaar)

De eigenlijke reden is : gebrek aan tijd wegens fok verslaving.

Vampier

donderdag 4 oktober 2001 @ 17:49:06 #33
13973 ranja
image means nothing
pi_1815348
quote:
Op donderdag 04 oktober 2001 16:49 schreef Vampier het volgende:
Je hebt meer kracht in je handen nodig voor Bass
Vandaar dat zoveel vrouwen bas spelen?
  donderdag 4 oktober 2001 @ 17:52:42 #34
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_1815388
quote:
Op donderdag 04 oktober 2001 17:46 schreef Vampier het volgende:
Ik haat in een band spelen.... die gitaristen moeten altijd weer stoer doen (daarom heb ik ook een gitaar)

De eigenlijke reden is : gebrek aan tijd wegens fok verslaving.

Vampier

Ik heb nog nooit in een band gespeeld waar de gitaristen stoerder zijn dan ik.
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  donderdag 4 oktober 2001 @ 17:54:03 #35
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_1815406
quote:
Op donderdag 04 oktober 2001 17:49 schreef ranja het volgende:

[..]

Vandaar dat zoveel vrouwen bas spelen?

Vrouwen en gitaar-achtige instrumenten is sowieso nooit een erg succesvolle combinatie geweest.
pi_1815636
Hier nog een!

Ik speel nu zo'n ander half jaar bas. Ik ben ook eigenlijk over gestapt van piano(7 jaar gedaan) naar bas.
Waarom? Een paar kamaraden begonnen met een band, ze hadden nog geen bassist, dus ben ik het maar eens gaan proberen.
En het geluid is zwaar relaxend

Ik speel nu op een beginners basgitaartje omdat ik toen nog niet echt ruim in het geld zat en omdat ik niet wist of ik er mee door ziu gaan. 't is een Samick (verder weet ik er geen type nummer van )
Daarbij heb ik een 20 watt verstekertje voor thuis: Hartke B20 (errug goed ding moet ik zeggen)
En voor optredens leen ik wel eens een 80 pavey versterker. Dat ding is eigenlijk voor een keybord, maar het blaast met een basgitaar ook wel aardig.

Ik ben eigenlijk wel van plan om binnenkort eens een nieuwe versterker te kopen.
Weet iemand "out there" wat goede versterkers zijn? Ik denk aan iets van 80-100 watt

pi_1815734
Ik speel 6.5 jaartjes bas.... maar ik ben meer een solo-list.

Vampier

pi_1815892
ow jah stijlen:

Het idee van mijn band was om te beginnen met iets voor een gala bij me op school. Daarna zouden we jazz gaan spelen zolang we nog geen zanger/zangeres hadden.
Ik dacht bij me zelf dat jazz wel moeilijk was om mee te beginnen omdat ik vrijwel geen ervaring met de basgitaar had. En dat klopte dus ook
Onze drummer drumt al zo'n 10 jaar en onze gitarist is een natuurtalent, is pas 16 en speelt ongeveer a la Jesse van Rullen (errrug goeie jazzgitarist)
Of ik er ff bij wou bassen. Leek me natuurlijk geen probleem
De theorie van piano is ongeveer gelijk aan die van gitaar, alleen is het op gitaar, vindt ik persoonlijk, makkelijker.
Het lijkt me dat ik eigenlijk een soort van vliegende start heb gemaakt want ik speel nog niet zo heel lang en we hebben nu zo'n 8 optredens gehad me de band

Verder spelen we nu o.a voor het repetoir: pop, onbekende jazz/pop, funk (voor bas erg cool, vinnik)

donderdag 4 oktober 2001 @ 19:02:37 #39
13973 ranja
image means nothing
pi_1815909
quote:
Op donderdag 04 oktober 2001 17:54 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

Vrouwen en gitaar-achtige instrumenten is sowieso nooit een erg succesvolle combinatie geweest.

Ehm... zie bladzijde 1 van dit topic?
pi_1820094
De stijlen die ik speel liggen nogal enorm uiteen. Ik heb van alles al gedaan, van feestbandjes tot hardrock en van Nederpop tot jazz. Momenteel speel ik in twee bands, een jazz/latin/funk/blues bigband (20 pers.). En een rockbandje. Heb al met een aantal bekende mensen samen gespeeld zoals Edwin Rutten (ome willem), Jeff Zwart (Dilana Smith), Allard Bualda (saxofonist van Cor Bakker) en in December samengespeeld met het metropole orkest, dit optreden is topen live uitgezonden op radio 4.
  vrijdag 5 oktober 2001 @ 10:28:08 #41
5304 Orthello
°°BLUB°°
pi_1820146
Hm, ik speel ook bass, maar dan zonder snaren.
Ze noemen het ook wel soussefoon. Daar zie er pas echt weinig mee.

Maar mag ik nu ook bij het 'clubje'??

If things don't go right, turn left!
pi_1820435
Ibanez Soundgear, passieve bas, EN -niet geheel onbelangrijk- vol met stickers!

Peavey TNT 150 Combo...

.:. "I've got feelings, just like you" .:.
pi_1820752
Stickers doen ut um Daar ga je beter door spelen (zie mijn basje op page 1)

Vampier

pi_1820977
je bedoelt die 3 mini stickertjes??

Nee, de LMK bedoelt VOL met stickers

vrijdag 5 oktober 2001 @ 11:56:51 #45
10188 links234
pi_1821071
Uiteraard ziet mijn bas er uit als nieuw. Geen stickers. Geen deuken. Geen rare kleurtjes. Nee, gewoon standaard. Saai en degelijk? Ja. Maar ja, ik ben nu eenmaal saai en degelijk.

Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_1821197
quote:
Op vrijdag 05 oktober 2001 11:56 schreef links234 het volgende:

Gadverdamme, wat een miskraam zeg!!
  vrijdag 5 oktober 2001 @ 12:10:11 #47
10188 links234
pi_1821225
't Is ook een zware bevalling om er muziek uit te krijgen, LMK.
pi_1821618
quote:
Op vrijdag 05 oktober 2001 12:10 schreef links234 het volgende:
't Is ook een zware bevalling om er muziek uit te krijgen, LMK.
Maar hopen dat het geen vruchteloze muziek tot gevolg heeft dan...
pi_1822746
quote:
Op vrijdag 05 oktober 2001 10:28 schreef Orthello het volgende:
Ze noemen het ook wel soussefoon. Daar zie er pas echt weinig mee.
ik dacht altijd dat het een sousafoon was.
Dan zou ik een tuba toch leuker vinden omdat je er net wat meer mee kan.

Ben zelf eigenlijk bassist in ruste (door rsi). Maar ik hoop het wel weer op te pakken. Ik was ook nog maar net begonnen, ik speelde voornamelijk jazz en blues en ik was Asturias aan het instuderen (ja, op basgitaar ja).

pi_1822878
quote:
Op vrijdag 05 oktober 2001 11:56 schreef links234 het volgende:
Uiteraard ziet mijn bas er uit als nieuw. Geen stickers. Geen deuken. Geen rare kleurtjes. Nee, gewoon standaard. Saai en degelijk? Ja. Maar ja, ik ben nu eenmaal saai en degelijk.

[afbeelding]

Ben je er al een paar keer overheen gerende?

Leuk modelltje..

Vampier

pi_2047982
Ik krijg het idee dat dit topic een beetje dood begint te bloeden, ik hoopte dat hier wat meer ideeen uitgewisseld zouden.Ook zou het een gischikte plek zijn om tips & trics over apparatuur te geven. Ikzelf ben op zoek naar een nieuwe versterker (head) met een 4x10 en een 1x15 kast, misschien heeft iemand nog goeie ideeen??
  woensdag 31 oktober 2001 @ 15:22:16 #52
3771 lzandman
The Man NOR the Myth
pi_2049724
Doodbloeden? Nou dan stel ik nog wel ff een vraagje

Ik ben al een hele tijd op zoek naar een mooi overdrive-geluid voor mijn bas. Het beste wat ik tot nu toe gehoord heb is het geluid van de bassist van Muse. Die heeft echt een te gekke sound. Rauw en het laag zit er nog prima in.

Ik heb al geprobeerd mijn eigen versterker te oversturen, maar dat klinkt toch niet zo mooi. Wel heb ik een keer een oude Ampeg en een Mesa Boogie versterker uitgeprobeerd. Daarmee kon je het geluid al veel beter oversturen, maar helaas heb ik momenteel geen geld voor die dure krengen...

Ik heb ook een Boss Bass Overdrive pedaaltje gekocht, maar dat ding klinkt toch meer als een distortion (te synthetisch). Leuk, maar niet precies wat ik zoek. Ook de Johnson J-Station en Line-6 Bass POD konden mij niet overtuigen.

Binnenkort wil ik eens een Sansamp Bass Driver D.I. gaan proberen. Ik heb daar veel goeds over gelezen. Als dat bevalt dan heb ik meteen een mooie D.I., want de meeste P.A. gasten komen altijd aanzetten met van die zelf in elkaar geknooide dingen die m'n geluid helemaal verknallen (en een microfoon voor de speakers willen ze meestal niet).

Heeft iemand van jullie een idee hoe je een mooi rauwe overdrive sound krijgt?

P.S. Ik denk dat de meeste bands in de studio gewoon twee bassignalen mixen, een overstuurd en een gewoon. Daarmee behoud je de lage tonen.

pi_2057068
Bij het oversturen raak je inderdaad een groot gedeelte van het stuwende basgeluid kwijt. Ik heb een poosje met een zoom baspedaaltje gespeeld, maar die gebruik ik nu nog alleen voor m'n elektrische gitaar. Het scheurt als een gek maar pompt van geen kant. Een scheurende basversterker is trouwens geen best idee, die dingen zijn daar niet voor gemaakt. Ik heb geen idee hoe je het stuwende kunt combineren met een goeie scheur, ik vind het effect van een goed diep geluid trouwens belangrijker dan het effect van distortion. Als je een scheurend basgeluid hebt komt de muziek in de zaal (meestal) over als een brij en word alles een beetje ondefinieerbaar.
  donderdag 1 november 2001 @ 11:38:10 #54
3771 lzandman
The Man NOR the Myth
pi_2057371
Nou, je moet in ieder geval nooit een gewone gitaardistortion gebruiken. Die halen altijd het laag eruit (daarom heb ik bijv. ook een bass-chorus en bass-flanger, die laten het laag erin).

Zelfs de bass-overdrive laat wel lage tonen door. Maar ik vind het geluid gewoon niet mooi.

Wat betreft je opmerking dat een basversterker niet gemaakt is voor het oversturen ben ik het met je oneens. De betere buizenversterker kun je rustig oversturen.

donderdag 1 november 2001 @ 11:48:27 #55
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_2057466
D'r hangt bij mij een Fender Jazz uit '78 (met van die kapjes over de elementen enzo) werkeloos aan de muur, sinds ik van bas terug naar cello ben gegaan. Nou weet ik niet wat ik moet doen. Hij klinkt te gek, maar ik kan er niet meer op spelen want ik 'snap' kwarten niet meer (cello is in kwinten gestemd). Dus misschien ook in kwinten stemmen. In ieder geval is het zonde als-ie onbespeeld aan de muur hangt, maar wegdoen is ook zonde.

Maar wel leuk, op cello raggen met een bas-achtergrond.

iedereen is uniek behalve ik
pi_2057728
Fender Jazz verkopen, wat vraag je ervoor??
  donderdag 1 november 2001 @ 12:22:46 #57
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_2057820
Goddamn. 'k Heb bij Bass Connection 70s Jazzbassen voor 3500-4000 weg zien gaan. Maar wat ze 'echt' waard zijn zou 'k niet weten. Ik zal me er in moeten verdiepen, want een leuk prijsje is welkom. 'k Wil namelijk ook nog wat aan mijn cello versleutelen. Jawel: 5 snaren.
pi_2057840
Kun je niet ff op msn komen.Johanbruinewoud@hotmail.com
icq werkt niet echt hiero
  donderdag 1 november 2001 @ 12:52:28 #59
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_2058080
[offtopic]
Heb geen MSN, en weet niet hoe ik daarop kom en ik haat Miscrosoft. Sjessus... Maar er is trouwens ook ICQWebbie wat overal zou moeten werken.
[/offtopic]
pi_2058241
quote:
Op donderdag 04 oktober 2001 13:48 schreef lzandman het volgende:

Ik heb een 4-snarige Musicman Stingray, Ik zou graag een Ampeg SVT of een Mesa Boogie systeem willen kopen.

Toeval!!

superbam speelt een 4-snarige stingray, sunburst, met ampeg 350 SVT-H met twee maal 15" mesa boogie

Faat zei: Nee hoor, ik heb áltijd roze borstjes
pi_2062157
Wat betreft het oversturen van de bas kan inderdaad, zoals al gepost, een buizenversterker helpen om een goede sound te krijgen.

Verder heb ik ooit ergens in een zo'n magazine voor bassisten gelezen over een bassist die een Octave Divider gebruikte voor de oversturing. Met de Octave Divider in combinatie met een vervormingspedaaltje creerde hij een extra laag en stuwend vervormd geluid. Met de Octave Divider pakte hij nl. een octaaf erbij onder de werkelijk gespeelde noten. Blijkbaar werkt dit voor hem.

pi_2062247
ik heb er sinds vrijdag weer een bas bij
een Ibanez soundgear 400, relaxt dingetje en weer eens heel wat anders dan die andere zware bc rich
  donderdag 1 november 2001 @ 21:29:01 #63
3771 lzandman
The Man NOR the Myth
pi_2062708
quote:
Op donderdag 01 november 2001 13:08 schreef superbam het volgende:

[..]

Toeval!!

superbam speelt een 4-snarige stingray, sunburst, met ampeg 350 SVT-H met twee maal 15" mesa boogie

Euh... Ik denk dat de combinatie Stingray + Ampeg een hele standaard combinatie is (maar daarom niet verkeerd, hoor). Na de Fender Jazz Bass is de Stingray denk ik wel het populairst en Ampegs worden zeer veel gebruikt in het rock-/metalcircuit.

Dus zo'n toeval is het niet

pi_2063241
quote:
Op donderdag 04 oktober 2001 17:54 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

Heyhey... Je vergeet Miranda van der Voort .. Speelde voor 7Zuma7 en I$i$... en is daarnaast nog een beeb ook

In the old days getting stoned meant getting pelted to death with rocks...
  donderdag 1 november 2001 @ 22:40:37 #65
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_2063332
Als er al vrouwen in een band zitten zijn het juist meestal zangeressen of bassistes, denk aan Smashing Pumpkins of Sonic Youth (al blijft het bassen meestal beperkt tot het spelen van *ploem* *ploem* grondtonen)
  vrijdag 2 november 2001 @ 01:07:48 #66
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_2063618
quote:
Op donderdag 01 november 2001 22:40 schreef Zanderrr het volgende:
Als er al vrouwen in een band zitten zijn het juist meestal zangeressen of bassistes, denk aan Smashing Pumpkins of Sonic Youth (al blijft het bassen meestal beperkt tot het spelen van *ploem* *ploem* grondtonen)
Precies! Maar laten Sean Yseult niet vergeten. Zij is pas een babe.
  vrijdag 2 november 2001 @ 01:09:53 #67
17105 B1tchwax
Brakke gast!
pi_2063626
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 01:07 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

* B1tchwax wil plaatjes zien
In the old days getting stoned meant getting pelted to death with rocks...
  vrijdag 2 november 2001 @ 01:42:08 #68
13973 ranja
image means nothing
pi_2063717
quote:
Op donderdag 01 november 2001 22:40 schreef Zanderrr het volgende:
(al blijft het bassen meestal beperkt tot het spelen van *ploem* *ploem* grondtonen)
Wat???? Kool thing van Sonic youth al eens goed gehoord? Of Total trash? Of een willekeurig nummer met mega climax (silver rocket, expressway, etc)?
En Suzi Quatro al eens beluisterd?
  vrijdag 2 november 2001 @ 01:51:19 #69
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_2063756
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 01:07 schreef Witchfynder het volgende:
Ow ja, van White Zombie.
pi_2064824
Ik kan een Fender Bassman 100 buizen amp (<-- 1980) kopen van een kennis, maar ik weet niet wat daar een normale prijs voor is en of dat een goeie versterker is. Ik vind honderd buizen wattjes een beetje weinig, maar als ik op internet ronkijk en reacties over die versterker lees zegt iedereen dat ie loeihard gaat. Heeft iemand ervaringen met zo'n versterker????En weet iemand wat de marktwaarde van zo'n ding is???
  vrijdag 2 november 2001 @ 10:36:51 #71
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_2064980
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 01:51 schreef Zanderrr het volgende:

[..]

Ow ja, van White Zombie.

Precies! Toen ooit die (bedekte) naaktfoto op posterformaat in de Metal Hammer stond...wooohooo!

Oh, btw: Anna Kjellberg (ex-Drain STH)

[Dit bericht is gewijzigd door Witchfynder op 02-11-2001 10:39]

vrijdag 2 november 2001 @ 10:37:18 #72
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_2064986
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 01:09 schreef B1tchwax het volgende:

[..]

* B1tchwax wil plaatjes zien

Zoek maar op
  vrijdag 2 november 2001 @ 10:42:09 #73
14837 Metamorphozis
Voor de duidelijkheid
pi_2065023
Toevallig nog een bassist tussen de 17 en 21 ofzo uit de omgeving Alkmaar-Heerhugowaard die zin heeft om in een pop/rock band te spelen?
Het basissten te kort is hier duidelijk merkbaar
[url=http://edrumpicsite.flappie.nl]http://edrumpicsite.flappie.nl[/url] Voor foto's + commentaar van/over electronische drumstellen!
pi_2065420
quote:
Op donderdag 01 november 2001 21:29 schreef lzandman het volgende:

[..]

Euh... Ik denk dat de combinatie Stingray + Ampeg een hele standaard combinatie is (maar daarom niet verkeerd, hoor). Na de Fender Jazz Bass is de Stingray denk ik wel het populairst en Ampegs worden zeer veel gebruikt in het rock-/metalcircuit.

Dus zo'n toeval is het niet

wijsneus
pi_2065439
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 10:16 schreef Chiele25 het volgende:
Ik kan een Fender Bassman 100 buizen amp (<-- 1980) kopen van een kennis, maar ik weet niet wat daar een normale prijs voor is en of dat een goeie versterker is. Ik vind honderd buizen wattjes een beetje weinig, maar als ik op internet ronkijk en reacties over die versterker lees zegt iedereen dat ie loeihard gaat. Heeft iemand ervaringen met zo'n versterker????En weet iemand wat de marktwaarde van zo'n ding is???
hangt af van de staat, hoe oud, etc...

check anders ff marktplaats oid, staan er meestal wel wat op...

zijn erg toffe versterkers!!

vrijdag 2 november 2001 @ 23:51:20 #76
3771 lzandman
The Man NOR the Myth
pi_2071678
Ik vind vrouwen en gitaar-achtige instrumenten juist wel heel goed bij elkaar passen. Okee... Ze moeten er niet op gaan spelen (grapje ), maar een gitaar vind ik toch altijd wel cool staan op een vrouw

* lzandman denkt aan Heather Nova en Melissa Auf Der Mauer, bassiste van Smashing Pumpkins

zaterdag 3 november 2001 @ 09:17:02 #77
14837 Metamorphozis
Voor de duidelijkheid
pi_2073496
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 23:51 schreef lzandman het volgende:
Ik vind vrouwen en gitaar-achtige instrumenten juist wel heel goed bij elkaar passen. Okee... Ze moeten er niet op gaan spelen (grapje ), maar een gitaar vind ik toch altijd wel cool staan op een vrouw
Een mooie vrouw staat elk instrument
[url=http://edrumpicsite.flappie.nl]http://edrumpicsite.flappie.nl[/url] Voor foto's + commentaar van/over electronische drumstellen!
pi_2120580
Hee, heeft iemand de Peavey basversterker BAM210 al gezien??
Ik kwam ém net tegen op de peavey site, mega cool ding. Heeft iemand hier er al op gespeeld???
pi_2123033
* SanderThomas doet ook maar es mee

Washburn RB2600 (6 snaar)
Fender Standard Mexican Jazz Bass (4 snaar)
Vantage 725B (4 snaar, binnenkort piccolosnaren)

op Hartke 120watt 12" Kickback

eventueel via Line 6 Delay Modeler (voor improvisatietalent)

k ben aan et sparen voor:
Hartke 3500, 350 Watt top
Hartke 4x10" XL 400 Watt kast

Dat bassen minder solo zijn dan gitaar is onzin, 't is maar net wat voor rol je krijgt of aanneemt binnen de band.

Dan zijn er mensen die denken dat je bassen weg kunt laten uit muziek: ooit al es gedanst?

En dan de ergste: Bas? dat doe je toch gewoon met je linkerhand. (opmerking door een toetseniste: TRUT )

Mijn stijlen: Jazz, Funk, maar vooral metal.

Hint: neem les!!! ik heb te lang (4 jaar) gespeeld zonder les, dom dom dom, k heb er nou nog last van... slechte techniek afleren is moeilijk (maar het lukt me steeds beter)

donderdag 8 november 2001 @ 14:57:59 #80
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_2123045
Het ergste cliche vind ik: "de bassist is pas goed als 'ie niet opvalt in de muziek".

en: "bassisten zijn mislukte gitaristen"

donderdag 8 november 2001 @ 15:01:35 #81
13973 ranja
image means nothing
pi_2123077
quote:
Op donderdag 08 november 2001 14:57 schreef Zanderrr het volgende:
Het ergste cliche vind ik: "de bassist is pas goed als 'ie niet opvalt in de muziek".
(Ook) Absoluut niet mee eens.
1 woord: Joy division
pi_2123130
quote:

hehe, of "bassisten zijn gitaristen die maar 4 snaren onder controle kunnen krijgen"

kom ik aan met mn 6 snaar
of rob van der loo met 7
of john paul jones jr 12

Gitaristen zijn gewoon bassisten die niet kunnen grooven

donderdag 8 november 2001 @ 15:11:26 #83
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_2123200
Heb je weleens van een jazzknakker gehoord die Charlie Hunter heet? Die gast speelt op een achtsnarig instrument met drie bassnaren en vijf gitaarsnaren. Echt incredible: speelt gewoon accoorden en baslijntjes tegelijk (fingerstyle).
pi_2123283
Of Rob van der Loo en Barend Tromp (topper) op chapman stick jumjum
Tony Levin kan dat ook goed, btw.
pi_2125702
quote:
Op donderdag 08 november 2001 15:20 schreef SanderThomas het volgende:
Tony Levin kan dat ook goed, btw.
Dat lijkt me een behoorlijk understatement
In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
pi_2131649
Hoe kun je zien dat het podium waterpas staat: dan kwijlt een gitarist aan beide kanten van z'n mond!! De meeste gitaristen houden ervan om vooraan te staan met een solo. Ik ben een bassist die graag naast de drummer staat en samen met hem een lekkere groove neerzet. Gewoon volgens de akkoorden spelen en dan improveseren tot ik niet meer kan. Soms is dat wel gevaarlijk omdat ik weleens m'n vingers kapot speel en dan de rest van een optreden m'n rechter middelvinger en wijsvinger in de pleisters heb. Ik heb m'n bassen zelf afgesteld (zo licht mogelijk), dat helpt wel aardig. Ik heb m'n Fender precision Lyte deluxe 2e hands particulier gekocht, dat ding bevalt uitstekend, lekker licht en ongelooflijk veel output. Dat laatste is vooral leuk tijdens jamsessie waarbij er gesoundcheckt is op een oude yamaha bas ofzo (almost no output), als ik dan begin te spelen knalt het meteen!!!!
pi_2131713
goed plan, dat van die lage output, herinnert mij dit te vragen (nu we toch de pro's bij mekaar hebben)

mijn washburn rb2600 heet actief te zijn, maar de output is lager dan mn passive fender jazz. Zou niet zo moeten zijn (ook vallen de activiteits-voordelen van de Washburn me enigszins tegen). Kent iemand deze bass? of dit probleem? Of ligt et aan mn hartke (die 1 ingang voor actief en passief heeft)

mijn cijfers:

Fender Std Mex Jazz
sound : 9
speelbaarheid : 7
constructie : 5
electronica : 7

Washburn
sound : 8
speelbaarheid : 10
constructie : 9
electronica : 6

[edit]
hmm, hij vern**kt de layout.. effe aanpassen
[/edit]

pi_2131835
De output van een bas is sterk afhankelijk van het soort actieve elektronica en de kwaliteit van de acteive toonregeling. Mijn actieve Fender heeft veel en veel en veel meer output dan m'n Ibanez.

Mijn cijfers

Fender Preciscion Lyte deLuxe.
sound: 9
speelbaarheid: (na zelf afstellen) 8
constructie : 8
elektronica : 9 (zelf wat bedrading vervangen, maar ja 2e handsje hé)

Inbanez soundgear 400

sound: 7
speelbaarheid: 7 (snaren staan bij de brug iets te ver uit elkaar).
constructie: 6,5 (erg zwaar)
elektronica: 7

Laney BC 250 1x15"

sound: 6,5
betrouwbaarheid: 8
power: 5 (het is voor mij niet erg snel te hard)
constructie: 6 (erg zwaar 45kg.)

vrijdag 9 november 2001 @ 10:58:33 #89
12505 deGVR
pi_2131847
quote:
Echt zo'n statement van mensen die Primus nooit gehoord hebben...
pi_2158159
Jaco Pastorius!!!!!!! en Flea!!!!!! are the best!
pi_2158419

gitaristje pesten:

afgelopen oefensessie had ik er maar es even voor gezorgd dat ik een stukje leadplay van de gitarist kon dubben. Was-t-ie niet blij mee probeerde hij mn volume uit te zetten, heb ik z'n plectrum uit z'n hand gekickt en omdat-ie toen niets meer kon heb ik ook z'n solo maar afgemaakt De rest deed niet meer mee, want die lagen al strak van et lachen

pi_2158640
quote:

Euh... Bent Sæther, bassist/gitarist/zanger van Motorpsycho?
the world is ours
pi_2178640
Kent iemand de DeArmond Ashbory bas?? ziet er heel cool uit en niet echt duur (415 euro). Weet iemand wie de importeur is van DeArmond (graag ook links).
pi_2178716
DeArmond Ashbory is zeker stoer Hij's wel klein hoor! Maar de helft van een gewone bass als ik me niet vergis en tevens zitten er rubber snaren op. Dus ga niet alleen op uiterlijk af!
Pauls Bass Matters zal hem wel kunnen bestellen lijkt me www.bassmatters.nl
pi_2178734
Dit zegt www.musiciansfriend.com er over:

The most innovative bass guitar in years! Guild® created the original Ashbory in the 1987, and now DeArmond® offers its authorized version and is making the strings readily available once again to all Ashbory owners. The 18&#8221; fretless scale and super light weight of the Ashbory make it easy to create the growl of an upright or the punch of an electric. It features a patented transducer and unique silicone rubber strings which make it an exceptional instrument in the recording studio and a treat to play on stage.
Features:

Unique silicone strings are easy on fingers
Super light and easy to hold and play
18" fretless neck and silicone strings get a true string bass sound

pi_2178740
Heb je er al eens op gespeeld?? of ken je mensen die er op gespeeld hebben?? Ik hoorde dat er een contrabasgeluid in hoort te zitten maar ik weet het niet.
pi_2178793
Ik heb net ff op die site gekeken ik vind het een megacool ding. is 18" niet een beetje erg klein?? Daar kost ie fl.750,-. Ik zou er graag eens op spelen om te testen.
pi_2178802
Tony Levin en Les Claypool speelden erop. Hij heeft het geluid van een contrabass met bassdrum Zwaar en punchy dus, maar (afhankelijk van de muziekstijl) lijkt het me geen main-axe type... Gewoon leuk om d'r bij te hebben
Hij staat overigens ook op mijn verlanglijst (evenals een 2x15" Hartke kast, een accoustische bass (liefst fretloos) enzovoort enzovoort, dus het zal nog wel effe duren)
pi_2178809
18" is enorm klein, maar dat heeft te maken met de snaren. Een normale bass is ongeveer 34".
Op musiciansfriend kost-ie $299 btw.
pi_2178827
Voor wat voor stijl muziek vind jij 'em geschikt. Ik ken dat ding alleen nog amar van plaatjes.
pi_2178850
Hij's goed te gebruiken voor Jazz en Blues achtige dingen. Voor sommige funk stukken zal hij ook goed zijn, binnen metal en rock zul je hem voor een of twee nummers kunnen inzetten en dan is de lol er vanaf. k Moet zeggen dat ik em nog nooit heb gespeeld, maar dit is een beetje wat ik uit andere meningen opmaak...
pi_2189742
Ik heb een meeltje gestuurd naar bass matters, maar er is nog niet gereageerd. Weet iemand toevallig wat internetadressen van importeurs, ik ken alleen total audio en wils.
pi_2189976

[Dit bericht is gewijzigd door Witchfynder op 27-11-2001 11:40]

pi_2189990
quote:
Op donderdag 15 november 2001 12:00 schreef Chiele25 het volgende:

vaag, bel hem anders even, normaal istie vrij snel, maar hij heeft wel een inbelverbinding dus is niet continu online. Verder blijf ik er bij, geen zaak in nederland zo goed als bass matters

[Dit bericht is gewijzigd door Witchfynder op 27-11-2001 11:41]

pi_2190041
quote:

Die laatste is vast verzonnen door een mislukte triangel speler. Ik speelde tot voor kort bas, sinds 1992, maar mijn pols is voorlopig naar de knoppen dus ik kan het gevoegelijk vergeten

But I'll be back

Als het je zoveel moeite kost om jezelf te worden, kun je net zo goed iemand anders blijven.
If you shake my hand better count your fingers ...
  dinsdag 20 november 2001 @ 12:07:51 #106
10188 links234
pi_2241489
Yeah,

over een week of twee duik ik met wat mensen de oefenruimte in. Drummer, 2 gitaristen en ikke als bassist/rockgod/sexsymbool. Hopelijk ga ik dan wat sneller vooruit, want thuis kutten schiet toch niet heel erg op.

De bedoeling is een soort sixtiesgaragepunk te gaan maken. Een beetje tussen the Saints, the 13th Floor Elevators, the Sonics in. Of zoiets. Ik heb er wel zin in.

pi_2243639
* nog een bassist meldt zich
ik speel nog maar heel kort en kan er nix van, maar dat is een ander verhaal
Ik hou van lijstjes maken en ik spaar plastic zakjes
pi_2250651
Je hoeft nog niet lang bas te spelen om een leuk baslijntje neer te kunnen zetten, het voordeel van bas spelen is dat je al vrij snel in een band terechtkunt. Ik speelde eerst keyboard bij een bandje en toen ze daar geen bassist konden vinden ben ik maar bas gaan spelen.
pi_2250853
Als bassist heb je vaak de vrijheid met simpele lijnen weg te kunnen komen en af en toe wat te experimenteren. Dat heb je overigens op alle instrumenten binnen de oefenruimte, daar is het immers een oefenruimte voor.
Als je echter begint in bijvoorbeeld een funk-bandje, moet je toch al wel aardig wat kunnen

Maar over het algemeen is het zo: bandervaring doet meer dan lessen en zelf-studie

Neem wel sowieso les om een goede techniek aan te leren!!!
Ik heb het zo lang verkeerd gedaan (5 jaar) en ben nu sinds een jaar technisch minder slordig. Wat ook funest is voor je speelstijl is het spelen zonder versterker, je gaat namelijk geforceerd tonen uit die plank beuken, terwijl je juist subtiel moet spelen.

pi_2251037
Ik ben er wel mee eens wat je net zei, maar als je op je gevoel speelt weet je als snel hoe je instrument het beste kunt bespelen. De tenchniek die iemand gebruikt is afhankelijk van verschillende dingen zoals de grootte van zijn/haar handen, de afstelling van de bas en natuurlijk de muziekstijl. met een beetje inzicht zijn die dingen vrijg snel op te lossen, ik heb eerst mezelf bas leren spelen en "de techniek" aangeleerd. Later ben ik begonnen met les, ik had toen al een redelijke techniek en veel snelheid in m'n vingers. Het was hierdoor veel makkelijker om meteen al een hoger niveau muziek aan te pakken tijdens de lessen, en ik werd na twee lessen al gevraagd voor een jazz-blues-latin bigband. (ik kon toen nog geen noot lezen)
pi_2251136
Dan heb je het geluk gehad het jezelf goed aan te leren.
Ik had bijvoorbeeld de neiging te gaan tokkelen (de vinger neemt dan een aanloop naar de snaar toe), dat klinkt af en toe leuk, maar je wordt er zeker minder strak en minder snel door. Je vinger moet vanaf de snaar vertrekken
pi_2257938
Ik ben nog steeds op zoek naar websites van importeurs van bas en basversterkers, reacties graag??
b.v.d.
pi_2257999
surf.to/basslinks
pi_2303805
Nieuw van musicman "De OLP serie" voor minder dan fl 1000,- iemand al op gespeeld? 't is music man, dus zal wel goed zijn......
pi_2304286
Iemand geinterresseerd in een Ibanez sr400 blauw metallic van 2 jaar oud in perfecte staat (geen enkele beschadiging) met actieve elektronica. reacties @ johanbruinewoud@hotmail.com

ben van plan om iets anders te kopen (heb al een leuk speeltje gezien, maar ze willen niet inruilen)

pi_2304303
quote:
Op dinsdag 27 november 2001 11:36 schreef Chiele25 het volgende:
maar ze willen niet inruilen)
Wees blij, als je inruilt krijg je een bedrag terug dat je normaal gesproken ook wel kunt afdingen...
pi_2304320
Niet op een tweedehands instrument, deze hebben ze al eens ingeruild (status bas)
pi_2304471
quote:
[Dit bericht is gewijzigd door Witchfynder op 27-11-2001 11:41]
Waarom wijzigt Witchfynder mijn bericht en geeft hij daarvoor geen reden op?
pi_2314593
Ik heb gisteren op de OLP stingray gespeeld, korte samenvatting.

Afwerking : goed, het instrument zag er strak uit niks op aan te merken.

Speelbaarheid:heel goed zeer mooie vlakke hals

geluid:redelijk, ik vond 'em redelijk klinken, alleen heb ik een enorme hekel aan nieuwe snaren, ik vond hem erg blikkerig klinken maar ik dank dat wanneer de snaren goe afgeragd zijn het geluid gewoon goed is.

pi_2449472
Ikke gaat vanmiddag nieuwe speelgoed kopen.
WARWICK Corvette FNA Jazzman!!!!!!!!!!!
pi_2449595
quote:
Op dinsdag 11 december 2001 11:55 schreef Chiele25 het volgende:
Ikke gaat vanmiddag nieuwe speelgoed kopen.
WARWICK Corvette FNA Jazzman!!!!!!!!!!!
ach ja.....
pi_2464023
Ik ben ook weer begonnen met spelen. Heb een of andere supersimpele goedkope japanse bas (Vantage) ooit een keer gekocht samen met een versterkertje voor 300 piek bij Feedback in Den Haag (ahh..goeie ouwe tijd:))

Daarna ook een tijdje les gehad, had op een gegeven moment Pink Floyd's "Money" geleerd en daar was ik zo trots op dat ik dat de hele tijd in de oefenruimte speelde mijn medebandgenoten werden er debiel van zelfs nu hebben ze het er nog weleens over
Met wat vrienden zat ik in een Obituary, Crowbar achtig bandje, maar na verloop van tijd gingen ze op zondag oefenen, en aangezien ik dan moet voetballen ben ik er maar helemaal mee gekapt. Dit was 1, 1.5 jaar geleden. Maar de laatste paar weken begint het toch weer een beetje te kriebelen. Heb wat plannen om een blackmetal bandje te beginnen, gewoon voor de lol, niks serieus. Pink Floyd ken ik inmiddels weer vrij soepel spelen, dus het gaat de goeie kant op

I feel like a hoochiemumma
pi_2464091
quote:
Op woensdag 12 december 2001 15:12 schreef Arr het volgende:
Heb een of andere supersimpele goedkope japanse bas (Vantage)
Jaaaaaaaaaaah tadaaaa!!!

Heb ik ook k Heb een Vantage 725B

Stond ooit op de nominatielijst om 725BF te worden, maar ontfretten werd me afgeraden. Zodra ik m'n nieuwe snaren binnen heb wordt deze bass mijn piccolo bass

pi_2464800
quote:
Op woensdag 12 december 2001 15:19 schreef SanderThomas het volgende:

[..]

Jaaaaaaaaaaah tadaaaa!!!

Heb ik ook k Heb een Vantage 725B

Stond ooit op de nominatielijst om 725BF te worden, maar ontfretten werd me afgeraden. Zodra ik m'n nieuwe snaren binnen heb wordt deze bass mijn piccolo bass

Ik heb een 325 bbk volgens het stickertje
zegt me verder niks..hij maakt wel een boel herrie, kraakt als de neten, en me volumeknop doet het bijna niet meer
maar oke..tis maar blackmetal

trouwens..misschien een domme vraag, maar wat is een piccolo bass ??

I feel like a hoochiemumma
pi_2464826
quote:
Op woensdag 12 december 2001 16:16 schreef Arr het volgende:

trouwens..misschien een domme vraag, maar wat is een piccolo bass ??

Een bass die een octaaf hoger is gestemd. Is leuk voor solo-projecten, dan heb je helemaal geen gitarist meer nodig
  woensdag 12 december 2001 @ 16:20:24 #126
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_2464837
quote:
Op woensdag 12 december 2001 16:18 schreef SanderThomas het volgende:
Een bass die een octaaf hoger is gestemd.
Ah, een gitaar, dus.

*bukt voor tomaten*

pi_2464876
quote:
Op woensdag 12 december 2001 16:20 schreef Zanderrr het volgende:

[..]

Ah, een gitaar, dus.

*bukt voor tomaten*

*ton tomaten gooit*

nee, lager dan een gitaar

Grootheden als Stanley Clarke gebruiken em
en k geloof Les Claypool ook.

pi_2466506
Ik speel eigelijk gitaar, maar van een beetje bassen ben ik ook niet vies. De beste bassist is naar mijn smaak Chris Novosolic (zie mijn user icon). Hij is een soort van god voor mij. Hoe laag hij die gitaar heeft hangen. Zijn supoer simpele loopjes, zijn gevoel voor humopr en zijn koele danspasjes maken hem tot de beste bassist ooit. Chris 4ever.

Mijn favoriete basgitaar is trouwens de thunderbird (duh...).

pi_2468014
quote:
Op woensdag 12 december 2001 18:44 schreef LenL het volgende:
Ik speel eigelijk gitaar, maar van een beetje bassen ben ik ook niet vies. De beste bassist is naar mijn smaak Chris Novosolic (zie mijn user icon). Hij is een soort van god voor mij. Hoe laag hij die gitaar heeft hangen. Zijn supoer simpele loopjes, zijn gevoel voor humopr en zijn koele danspasjes maken hem tot de beste bassist ooit. Chris 4ever.

hmmz, je bent gewoon Nirvana fan. Serieus zeggen dat Novoselic de beste bassist ooit is kan niet. En omdat-ie z'n bass zo laag hangt degradeert-ie alleen maar. De echte pro's hebben em of op normale hoogte of hoog.
pi_2472608
waarom wordt de kwaliteit van een bassist altijd bepaald aan de hand van het "hoeveel keer kan ik mijn vingers verzetten binnen drie minuten" verhaal
i wonder what if fish could fly
pi_2472808
quote:
Op donderdag 13 december 2001 07:03 schreef trifling het volgende:
waarom wordt de kwaliteit van een bassist altijd bepaald aan de hand van het "hoeveel keer kan ik mijn vingers verzetten binnen drie minuten" verhaal
Tja, toen ik in een DT topic John Myung enorm overrated noemde (ok, ik noemde hem nietsbeduidend, misschien niet zo tactisch) kreeg ik dan ook de volle laag. Mijn favo's zijn niet allemaal even snel. Met snelheid heb je wel een extra dimensie om je in uit te drukken.
Een echte topper imho is bijvoorbeeld Tony Levin, maar ik ben ook fan van Stanley Clarke, Marcus Miller en Jaco. Allemaal jongens die ook met minder snelheid toplijnen neer kunnen zetten.
Het ligt er een beetje aan wat voor stijl je speelt, maar snelheid hoeft niet, het is wel een voordeel. En als je opmerking sloeg op mijn afkraken van Novoselic, dat ging niet over de snelheid, maar over de simpele lijnen die hij schrijft. Hij heeft een grote rol betekend binnen Nirvana, maar om nou te zeggen dat die band muzikaal gezien wat voorstelt, nee. Kim Deal en Mike Mills zijn overigens vergelijkbare voorbeelden, met als verschil dat ze een betere band om zich heen hebben staan.
pi_2476103
quote:
Op woensdag 12 december 2001 20:41 schreef SanderThomas het volgende:

[..]

hmmz, je bent gewoon Nirvana fan. Serieus zeggen dat Novoselic de beste bassist ooit is kan niet. En omdat-ie z'n bass zo laag hangt degradeert-ie alleen maar. De echte pro's hebben em of op normale hoogte of hoog.

Ik vind Kurt Cobain ook beter dan Steve Vai. Maar beter gaat nij mij totaal niet om het kunnen bassen of het technisch perfect zijn. Maar ook om de persoon zelf, zijn/haar image. En een bas moet gewoon laag hangen en absoluut neit hoog. Dat ziet er toch zoooooo dom uit... Al die top zoveel bassisten hebben dat ook. Chris roels.
pi_2476198
quote:
Op donderdag 13 december 2001 15:49 schreef LenL het volgende:

[..]

Ik vind Kurt Cobain ook beter dan Steve Vai.

Laat me raden, je vind Dave Grohl de beste drummer...
  donderdag 13 december 2001 @ 16:00:02 #134
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_2476220
Op zich gaat het niet om moeilijk of makkelijk spelen, maar Novoselic dubbelde alleen maar de gitaarpartijen van Cobain op bas: hij speelt eik. gewoon precies hetzelfde. Niets mis mee, maar imo had het iedere willekeurige bassist kunnen zijn. Ik vind 'm niet echt een eigen herkenbare stijl hebben, zoals, pak 'm beet, Bootsy Collins, die je echt uit duizenden kunt herkennen.
quote:
Maar ook om de persoon zelf, zijn/haar image
Kijk, en dat interesseert mij dus weer geen fluit.

[Dit bericht is gewijzigd door Zanderrr op 13-12-2001 16:05]

pi_2476258
Over laaghangende bassen gesproken: Peter Hook (Joy Division/New Order) kan er ook wat van. En hij speelt nog een aardig partijtje ook!
pi_2476668
quote:
Op woensdag 12 december 2001 16:23 schreef SanderThomas het volgende:

[..]

*ton tomaten gooit*

nee, lager dan een gitaar

Grootheden als Stanley Clarke gebruiken em
en k geloof Les Claypool ook.

Niet gewoon een baritone-gitaar dan? Oh nee wacht, die is in B... Ook leuk.
the world is ours
pi_2476702
quote:
Op donderdag 13 december 2001 15:49 schreef LenL het volgende:
Ik vind Kurt Cobain ook beter dan Steve Vai. Maar beter gaat nij mij totaal niet om het kunnen bassen of het technisch perfect zijn. Maar ook om de persoon zelf, zijn/haar image. En een bas moet gewoon laag hangen en absoluut neit hoog. Dat ziet er toch zoooooo dom uit... Al die top zoveel bassisten hebben dat ook. Chris roels.
Kijk, ik sta niet op stage om er mooi uit te zien, ik wil gewoon goed bassen klaar. En daarvoor hang ik mijn bass hoog, aangezien ik dan veel beter speel. Als je hem zo laag hangt, kun je niet zo goed bij de hoge tonen.
Image is een gemaakt iets, als je op je image probeert te scoren, dan noemt iedere muziekkenner je commercieel. Alleen worden dan alle gothics en Nirvana fans boos, want zij zijn (ondanks het scoren op image ipv. goede muziek) wel true en niet commercieel
pi_2476773
quote:
Op donderdag 13 december 2001 16:40 schreef boozeroony het volgende:

[..]

Niet gewoon een baritone-gitaar dan? Oh nee wacht, die is in B... Ook leuk.

Neej, grote bassisten verlagen zich niet tot het spelen van gitaar
pi_2477078
quote:
Op donderdag 13 december 2001 16:49 schreef SanderThomas het volgende:

[..]

Neej, grote bassisten verlagen zich niet tot het spelen van gitaar

Och, een baritone kan met een béétje fantasie ook een hooggestemde sixstring genoemd worden...

En nu ik toch bezig ben: ik speel zonder pedalen/doosjes op een Ibanez Roadstar II (ERG goede Fender-imi uit '84). Speel, misschien wat vreemd, met niet al te veel bas en wel veel treble, maar zoek eigenlijk misschien een doosje waar ik dit effect nog meer mee uit mijn bas kan trekken. Een beetje zoals (daarrissieweer) Bent Sæther van Motorpsycho. Misschien een leuke fuzzbox, anyone?

the world is ours
pi_2478914
quote:
Op donderdag 13 december 2001 16:42 schreef SanderThomas het volgende:

[..]

Kijk, ik sta niet op stage om er mooi uit te zien, ik wil gewoon goed bassen klaar. En daarvoor hang ik mijn bass hoog, aangezien ik dan veel beter speel. Als je hem zo laag hangt, kun je niet zo goed bij de hoge tonen.
Image is een gemaakt iets, als je op je image probeert te scoren, dan noemt iedere muziekkenner je commercieel. Alleen worden dan alle gothics en Nirvana fans boos, want zij zijn (ondanks het scoren op image ipv. goede muziek) wel true en niet commercieel

Ik vind niet dat het scoren van image egt belangrijk is. Ik vind het gewoon superdom/lelijk. Hoge bassen, das mijn mening. Hij hoeft ook niet overdreven laag (zoals Chris) maar hij moet ook niet zo hoog datje met je hand op je borst zit.
  donderdag 13 december 2001 @ 20:57:12 #141
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_2478964
Het is inmiddels al 'tig keer gezegd, maar als je je bas wat hoger hangt, dan speelt het gewoon veel makkelijker. En persoonlijk hoor ik liever goed basspel dan dat ik iemand stoer met die bas op z'n knieen zie rondhuppelen.

Maar ja, veel bassisten die de bas zo laag hebben hangen gebruiken ws. toch alleen maar de bovenste drie fretten

donderdag 13 december 2001 @ 21:28:44 #142
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_2479186
quote:
Op donderdag 13 december 2001 07:03 schreef trifling het volgende:
Jij bent gewoon lui!
pi_2480602
Ik ben niet van plan om 6 pagina's door te kammen maar ik stel mijn vraag toch:

Hoe vinden jullie de bassist van TOOL dan? Aangezien dat de bas bij tool even belangrijk is als de gitaar [drums en zang] en hij een geweldige eigen stijl heeft mag hij toch ook niet onderschat worden!

pi_2483094
quote:
Op donderdag 13 december 2001 21:28 schreef broer het volgende:

[..]

Jij bent gewoon lui!

anders duurt het oefenen maar een kwartier
pi_2483309
quote:
Op donderdag 13 december 2001 20:57 schreef Zanderrr het volgende:
Het is inmiddels al 'tig keer gezegd, maar als je je bas wat hoger hangt, dan speelt het gewoon veel makkelijker. En persoonlijk hoor ik liever goed basspel dan dat ik iemand stoer met die bas op z'n knieen zie rondhuppelen.

Maar ja, veel bassisten die de bas zo laag hebben hangen gebruiken ws. toch alleen maar de bovenste drie fretten

Punkbassisten vervangen altijd alleen de E-snaar. De rest kunnen ze toch niet bij, dus die verslijten ook niet.
pi_2483311
quote:
Op donderdag 13 december 2001 23:10 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Ik ben niet van plan om 6 pagina's door te kammen maar ik stel mijn vraag toch:

Hoe vinden jullie de bassist van TOOL dan? Aangezien dat de bas bij tool even belangrijk is als de gitaar [drums en zang] en hij een geweldige eigen stijl heeft mag hij toch ook niet onderschat worden!

Mee eens, maar naar mijn mening is in elke band de bassist net zo belangrijk als de rest. Hoe de bassist met die rol omgaat is een tweede, maar dat doet-ie heel aardig.
Als je in die stijl een wat betere wil horen, moet je es naar Derek Blakely (Haji's Kitchen) luisteren, die is echt geniaal
  Overall beste user 2022 vrijdag 14 december 2001 @ 09:50:40 #147
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_2483488
quote:
Op woensdag 12 december 2001 18:44 schreef LenL het volgende:
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_2483595
quote:
Op vrijdag 14 december 2001 06:54 schreef trifling het volgende:

[..]

anders duurt het oefenen maar een kwartier

* SanderThomas oefent doorgaans ongeveer een uur of 4 op lekker hoog tempo
pi_2491407
quote:
Op vrijdag 14 december 2001 09:50 schreef Ulx het volgende:

[..]

pi_2517366
Morgen is het zover, dan haal ik m'n nieuwe Warwick FNA jazzman op!!! Wat ik nog mis aan mijn geluid is de hoeveelheid herrie, ik heb dus besloten om zelf een speakerkast te maken, maar hoe??? Ik heb ooit een keer een site gezien waar je de maten en alles zo uit kon laten rekenen voor een goede basreflex, maar ik weet niet meer waar. Kent iemand zo'n site??
  Overall beste user 2022 dinsdag 18 december 2001 @ 10:58:53 #151
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_2529326
quote:
Op vrijdag 14 december 2001 21:41 schreef LenL het volgende:

[..]

Ik heb een thunderbird.

I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_2529375
Ik heb deze:

pi_2529937

Dit is mijn nieuwe aanwinst, die van mij is natural oil finish en 4 snarig.

pi_2529957
quote:
Op dinsdag 18 december 2001 12:11 schreef Chiele25 het volgende:
[afbeelding]

Dit is mijn nieuwe aanwinst, die van mij is natural oil finish en 4 snarig.

hmmz, tja, kweet niet of ik zo'n Warwick fan ben, ik heb een tijd geleden een 6snaar geprobeerd, maar hij klonk niet zow lekker, was wel dubbel zo duur als de Washburn die ik nou heb.
pi_2529986
6 snaar is niks voor mij ikheb wat meer vrijheid nodig op zo'n instrument, die extra snaren zitten me nogal in de weg.
Het geluid vind ik wel goed, een MEC large pole en een MEC jazz pickup met een seymour duncan Basslines preamp.
Op deze bas zitten heel veel mogelijkheden om je geluid te bewerken.
pi_2530027
quote:
Op dinsdag 18 december 2001 12:16 schreef Chiele25 het volgende:
Op deze bas zitten heel veel mogelijkheden om je geluid te bewerken.
k Geloof dat die 6 snaar dat niet zo had... zou best een verschil kunnen zijn...
pi_2530104
Kijk maar eens op www.warwickbass.com staan alle modellen en specificaties.
pi_2530196
quote:
Op dinsdag 18 december 2001 12:26 schreef Chiele25 het volgende:
Kijk maar eens op www.warwickbass.com staan alle modellen en specificaties.
k had toen je je aankoop aankondigde al op die site gekeken

Deze was het.. niet mijn bass...

pi_2530240
De thumb-bolt on is een bas die in dezelfde prijsklasse als zit als die van mij, hij heeft alleen actieve elementen, dat heeft die van mij niet. Maar ik vind het geluid van de large poles beter dan van de jazz elementen.

De thumb (doorlopende hals) is hetzelfde verhaal als de thumb-bolt on, maar door de doorlopende hals een tikkie duurder.

pi_2530265
k weet niet of ik nou een bolt-on of een neck-thru-body speelde, ik geloof dat-ie rond de 2000 euro zat? (zou nog wel duurder kunnen zijn)..

Voor jazzige dingen heb ik toch mijn Standard Mex. Jazz Bass, geen toppertje, maar wel lekker geluid. Misschien dat ik em nog actief laat maken.

pi_2530317
Ik heb mijn Ibanez sr400 ingeruild, ik was het HiFi geluid een beetje zat, die speelde wel lekker maar ik vond het net een stereotoren (kwa geluid dan). Ik heb mijn fender preciscion Lyte deluxe (japan) nu als backup maar ik denk dat zodra ik een tijdje warwick heb gespeeld ik ze allebei evenveel ga gebruiken.
pi_2531761
Ze mogen dan wel lekker klinken, maar brr, wat zijn die dingen lelijk...
[als boozeroony geld heeft gaat hij voor een fijne ouwe Gibson EB]

[Dit bericht is gewijzigd door boozeroony op 18-12-2001 14:43]

the world is ours
pi_2531787
quote:
Op dinsdag 18 december 2001 14:31 schreef boozeroony het volgende:
Ze mogen dan wel lekker klinken, maar brr, wat zijn die dingen lelijk...
[als boozeroony geld heeft gaat hij voor de Gibson EB-O]
URL? Plaatje?

k vind m'n bass er eigenlijk best goed uit zien. Het liefst heb ik een warrior bass (kwa uiterlijk), maar dan ben je onder de $ 4000 echt niet klaar.

pi_2536386
valt wel op dat ook bassen in de mode kunnen zijn

staan we met ons allen op zo'n zelfde ding te spelen

waar blijven de antieke planken

al is die "lijkt fender" wel grappig

ikke ben blij met oude gibson plaat

pi_2541633
quote:
Op dinsdag 18 december 2001 21:03 schreef trifling het volgende:
valt wel op dat ook bassen in de mode kunnen zijn

staan we met ons allen op zo'n zelfde ding te spelen

Welke bedoel je?

Overigens gaat het me vooral om het geluid. Tuurlijk het liefst heb ik een Fender Jazz uit 67 ofzo, maar die is gewoon niet te vinden en onbetaalbaar.

pi_2541735
Ik denk dat er bedoelt wordt welke modellen op het moment betaalbaar zijn geworden voor een breed publiek, zoals de mex. Fenders. Het valt me op dat er heeeel veel mensen zijn die zo'n bas kopen omdat het Fender is en betaalbaar. Ik bedoel hier niet mee dat het geen goede bassen zijn, ze klinken goed en spelen lekker maar missen naar mijn idee een beetje karakter.
pi_2541778
quote:
Op woensdag 19 december 2001 11:58 schreef Chiele25 het volgende:
Ik bedoel hier niet mee dat het geen goede bassen zijn, ze klinken goed en spelen lekker maar missen naar mijn idee een beetje karakter.
Dure Fenders zijn qua kwaliteit ook niet echt toppers. Goedkope bridge, niet al te denderend afgewerkte electronica. Ik zie niet in waarom een amerikaanse fender meer karakter zou moeten hebben dan een mexicaanse.
Overigens is het mijn slapbass, als main axe heb ik die washburn.
pi_2542380
quote:
Op woensdag 19 december 2001 11:50 schreef SanderThomas het volgende:

[..]

Welke bedoel je?

het lijkt wel of nu de warwick en washburn in de mode zijn en een tijdje geleden de ibanez

zal wel allemaal betaalbare kwaliteit zijn en natuurlijk gaat het om het geluid maar toch

ik heb het idee dat het met versterkers allemaal nog iets erger is

let je even niet op staan er allemaal van die lichtgevend groene torentjes op de podia

mij is natuurlijk ook gewoon jaloers

pi_2542535
quote:
Op woensdag 19 december 2001 12:40 schreef trifling het volgende:
mij is natuurlijk ook gewoon jaloers
Doe me effe een plezier en check onderstaande link

http://www.sanderthomas.com/dc/dutch/gear.html

woensdag 19 december 2001 @ 13:20:14 #170
11066 punksquad
-------------
pi_2542870
Ik hebt gewoon een Ibanez Roadstar || 850, komt geluid uit..., zeker op de ampeg amp ..., ik vind dat bij een bas zeker de amp het wel maakt, en ampeg is gewoon top. gaat volgende week enorm op een svt pro classic top blazen, volledig buizen lekker (opnamens)
Listen to people... they can be right, Don't obay people... they can be wrong, www.50percentoff.nl
pi_2542926
Jup
Amp is heel belangrijk, daarom speel ik
Heerlijk Helder Hartke
pi_2550138
quote:
Op woensdag 19 december 2001 12:51 schreef SanderThomas het volgende:

[..]

Doe me effe een plezier en check onderstaande link

http://www.sanderthomas.com/dc/dutch/gear.html

Lekker, alleen neit mijn muziek.
  donderdag 7 maart 2002 @ 22:45:07 #173
12005 Acathla
Go Your Own Way
pi_3421050
Is het een "must" om een 5-snarige bas te hebben? Wat is precies het voordeel hiervan? Ik hoor verschillende dingen hierover namelijk.

Oh ja... *schop*

Love will be my strongest weapon
  vrijdag 8 maart 2002 @ 13:18:53 #174
8194 MuNKeY
is goed voor je
pi_3426019
* MuNKeY is sinds kort basgitarist bij een band

is best wel makkelijk als je eerst gitaar hebt gespeeld

kheb trouwens een musicman

shmuck
pi_3426065
quote:
Op donderdag 07 maart 2002 22:45 schreef Acathla het volgende:
Is het een "must" om een 5-snarige bas te hebben? Wat is precies het voordeel hiervan? Ik hoor verschillende dingen hierover namelijk.

Oh ja... *schop*

't Is maar net wat je wilt. Ik heb een 6snaar en het bevalt me prima, maar ook op een 4 snaar red ik me wel. Je hebt wel die lage B, die is mooi, maar als je em teveel gebruikt is het juist weer een nadeel.
pi_3426073
quote:
Op vrijdag 08 maart 2002 13:18 schreef MuNKeY het volgende:
* MuNKeY is sinds kort basgitarist bij een band

is best wel makkelijk als je eerst gitaar hebt gespeeld

Mwah, ligt er maar net aan... Wat voor stijl speel je?
  vrijdag 8 maart 2002 @ 13:50:59 #177
24054 search64
Avec le grande
pi_3426396
Ik ben geen bassist maar drummer, maar ben wel van mening dat basgitaren onderschat worden. Veel bands drukken de basgitaar veel te ver weg, terwijl een god ingespeelde ritmesectie het mooiste is wat er bestaat (ik geef toe ik ben bevooroordeeld). Mooiste basgitaar vind ik een Ernie Ball, en beste bassist is denk ik Billy Gould gewoon omdat die zulke vette dingen deed bij FNM (Caffeïne). Niet echt moeilijk misschien maar ik ben niet iemand die erg op techniek geilt, als het maar goed klinkt. Snelheid is niet zaligmakend. Daarom vind ik Les Claypool ook zo irritant. Primus' muziek is lachwekkend door die stomme bassriffs van hem. Net als Frank Zappa halen ze humor in de muziek en ik vind eigenlijk dat die er niet in thuishoort, tenminste, niet de hele tijd.
"He who makes a beast of himself, gets rid of the pain of being a man."
pi_3426442
quote:
Op vrijdag 08 maart 2002 13:50 schreef search64 het volgende:
Daarom vind ik Les Claypool ook zo irritant. Primus' muziek is lachwekkend door die stomme bassriffs van hem. Net als Frank Zappa halen ze humor in de muziek en ik vind eigenlijk dat die er niet in thuishoort, tenminste, niet de hele tijd.
Ik vraag me af of je Primus dan wel goed genoeg kent. Vooral de brown album is een flink staaltje compositie werk. En geilen op techniek hoeft niet, maar het is wel zo dat je met een betere techniek, jezelf beter kunt uitdrukken. Ook al gebruik je het niet altijd, je hebt gewoon meer bewegingsruimte.
  vrijdag 8 maart 2002 @ 15:07:14 #179
24054 search64
Avec le grande
pi_3427276
quote:
Op vrijdag 08 maart 2002 13:54 schreef SanderThomas het volgende:

[..]

Ik vraag me af of je Primus dan wel goed genoeg kent. Vooral de brown album is een flink staaltje compositie werk. En geilen op techniek hoeft niet, maar het is wel zo dat je met een betere techniek, jezelf beter kunt uitdrukken. Ook al gebruik je het niet altijd, je hebt gewoon meer bewegingsruimte.

Mee eens, maar van die mensen die in één nummer alles wat ze kunnen willen laten zien, vind ik irritant.
  vrijdag 8 maart 2002 @ 15:09:09 #180
2889 Zander
He's gone
pi_3427300
Mwah, volgens mij kan Claypool wel veel meer dan 'ie in een nummer laat zien. Ik heb Primus een keer live gezien en toen speelde 'ie ook contrabas en fretloos. En humor hoort zeker weten wel in muziek, van mij hoeft 't niet altijd zo doodserieus te zijn. Faith no more hadden ook wel humor.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_3427311
quote:
Op vrijdag 08 maart 2002 15:07 schreef search64 het volgende:
Mee eens, maar van die mensen die in één nummer alles wat ze kunnen willen laten zien, vind ik irritant.
Jup, maar dan is Les Claypool een slecht voorbeeld.... Muziek moet wel muziek blijven...
  vrijdag 8 maart 2002 @ 15:14:00 #182
24054 search64
Avec le grande
pi_3427373
quote:
Op vrijdag 08 maart 2002 15:09 schreef Zander het volgende:
Mwah, volgens mij kan Claypool wel veel meer dan 'ie in een nummer laat zien. Ik heb Primus een keer live gezien en toen speelde 'ie ook contrabas en fretloos. En humor hoort zeker weten wel in muziek, van mij hoeft 't niet altijd zo doodserieus te zijn. Faith no more hadden ook wel humor.
Tuurlijk had FNM ook humor, luister maar naar das Schutzenfest, maar ze waren ook serieus. Zoals Frank Zappa humor gebruikt in zijn muziek gaat te ver, en hoeveel serieuze nummers heeft Primus nou helemaal? Af en toe een grappig nummer is goed, maar de bedoeling van muziek is niet om moppen te tappen vind ik.
  vrijdag 8 maart 2002 @ 15:26:46 #183
2889 Zander
He's gone
pi_3427535
quote:
Op vrijdag 08 maart 2002 15:14 schreef search64 het volgende:
Zoals Frank Zappa humor gebruikt in zijn muziek gaat te ver....
Volstrekt niet mee eens. Een groot deel bestaat inderdaad uit 'grappige' nummertjes, maar Zappa heeft ook enorm veel serieuze instrumentale muziek gemaakt en composities voor orkesten. Hij is een van de weinige grootheden uit de popmuziek die ook door klassiek geschoolde en jazz-muzikanten enigszins serieus genomen wordt, en dat is echt niet omdat het zo'n enorme grappenmaker was...
quote:
, en hoeveel serieuze nummers heeft Primus nou helemaal?
Valt ook nog wel mee, maar door die stem van Claypool 'klinkt' alles nu eenmaal absurd.
quote:
Af en toe een grappig nummer is goed, maar de bedoeling van muziek is niet om moppen te tappen vind ik.
Ik vind van wel. Niet uitsluitend, natuurlijk, maar muziek kan een scala aan emoties inhouden, en daar hoort humor zeker bij. Ik hou juist weer niet van hyperserieuze 'Oh wat is de wereld toch slecht'-muziek, iha. Maar goed, smaken verschillen...
pi_3427577
quote:
Op vrijdag 08 maart 2002 15:26 schreef Zander het volgende:
Volstrekt niet mee eens. Een groot deel bestaat inderdaad uit 'grappige' nummertjes, maar Zappa heeft ook enorm veel serieuze instrumentale muziek gemaakt en composities voor orkesten. Hij is een van de weinige grootheden uit de popmuziek die ook door klassiek geschoolde en jazz-muzikanten enigszins serieus genomen wordt, en dat is echt niet omdat het zo'n enorme grappenmaker was...
Pcies, van een nummer als Zombie Woof kan een gemiddelde componist alleen maar dromen.
pi_3427581
Ik ben heel blij met m'n bass-gitaar....

Kan er hier trouwens iemand een beetj "slappen" op z'n bas-gitaar (luister Mudvayne, gebruiken heel "slap") ik hab daar toch aardig wat moeite meej....

pi_3427609
Nog maar es:

Slappen doe'k op deze:

Compleet overzicht op:

http://www.sanderthomas.com/html/gear.html

pi_3427665
quote:
Op vrijdag 08 maart 2002 15:32 schreef SanderThomas het volgende:
Nog maar es:

Dammit S.T. ik ben jaloers op deze...ik hebbem ook in me handen gehad (5snarig ) maar dan was de kleur iets donkerder...als ik weer een keer flink wat geld heb koop ik er ook zoeen...
Damn deze izz 6 snarig...die hebbik nergens kunnen vinden!!! Waar hebbie die gevonden
pi_3427686
quote:
Op vrijdag 08 maart 2002 15:37 schreef Nyles het volgende:

[..]

Dammit S.T. ik ben jaloers op deze...ik hebbem ook in me handen gehad (5snarig net als deze) maar dan was de kleur iets donkerder...als ik weer een keer flink wat geld heb koop ik er ook zoeen...

Hij speelt fijn hoor Alleen vrij lage output voor een actieve (ook met gloednieuwe batterijen). Hij's wel zuinig, want na dik anderhalf jaar zijn de batterijen nog niet leeg... (which reminds me, batterijen voor in de oefenruimte kopen, niet dat ik een keer zonder zit
pi_3427707
Hey Sander waar heb je deze gekocht, ik ben er ook naar opzoek (en wat kost die apperatuur?)
pi_3427717
quote:
Op vrijdag 08 maart 2002 15:40 schreef Nyles het volgende:
Hey Sander waar heb je deze [afbeelding]gekocht, ik ben er ook naar opzoek (en wat kost die apperatuur?)
Die heb ik bij Musik Produktiv gekocht, nog geen 1000 DM destijds.. Met een fijn 410xl was het net onder de 3000 DM
pi_3427776
quote:
Op vrijdag 08 maart 2002 15:41 schreef SanderThomas het volgende:

[..]

Die heb ik bij Musik Produktiv gekocht, nog geen 1000 DM destijds.. Met een fijn 410xl was het net onder de 3000 DM

Dammit een hoop geld, maar dat isset wel waard niet
pi_3427788
quote:
Op vrijdag 08 maart 2002 15:46 schreef Nyles het volgende:

[..]

Dammit een hoop geld, maar dat isset wel waard niet

Ja hoor 't klinkt allemaal lekker

Maar dat was vooral omdat de rest van de band zo hard staat..

vrijdag 8 maart 2002 @ 15:54:49 #193
2889 Zander
He's gone
pi_3427855
quote:
Op vrijdag 08 maart 2002 15:48 schreef SanderThomas het volgende:
Wat mij gelijk op een ander onderwerp brengt: wat zijn een beetje goede maar betaalbare oordoppen? Ik merk dat drie a vier keer in de week in de herrie staan toch niet zo goed is voor mijn gehoor....
pi_3427865
quote:
Op vrijdag 08 maart 2002 15:48 schreef SanderThomas het volgende:

[..]

Ja hoor 't klinkt allemaal lekker

Speel je in een band? Cool ...heb zelf nu uuuh pakweg 3 jaar (zonder les) ervaring met bass-spelen en ik durf tezeggen dat ik redelijk tot goed kan spelen... ben al een tijdje ozoek naar een band die een bassist zoekt, maar de meeste repeteren enkeld in het weekend...en dan kannik nie...
Wat voor muziek maak je ?

[Dit bericht is gewijzigd door Nyles op 08-03-2002 15:56]

pi_3427874
quote:
Op vrijdag 08 maart 2002 15:54 schreef Zander het volgende:

[..]

Wat mij gelijk op een ander onderwerp brengt: wat zijn een beetje goede maar betaalbare oordoppen? Ik merk dat drie a vier keer in de week in de herrie staan toch niet zo goed is voor mijn gehoor....

k Heb http://www.alpine.nl/ deze
zijn goed hoor

Doppen zouden verplicht moeten zijn.

pi_3427891
quote:
Op vrijdag 08 maart 2002 15:55 schreef Nyles het volgende:
Speel je in een band? Cool ...heb zelf nu uuuh pakweg 3 jaar (zonder les) ervaring met bass-spelen en ik durf tezeggen dat ik redelijk tot goed kan spelen... ben al een tijdje ozoek naar een band die een bassist zoekt, maar de meeste repeteren enkeld in het weekend...en dan kannik nie...
Wat voor muziek maak je ?
k Speel zelf in http://www.DarkConspiracy.net/ Traditionele metalband, a la Nevermore, Iced Earth dat soort dingetjes
k Probeer meer jazz te spelen tegenwoordig, maar zonder al te veel ervaring in die muziek blijft dat moeilijk.
Ik oefen trouwens meestal op donderdag of vrijdag avond... best relaxed, zo hou je nog wat van het weekend over
  vrijdag 8 maart 2002 @ 16:02:20 #197
2889 Zander
He's gone
pi_3427935
quote:
Op vrijdag 08 maart 2002 15:57 schreef SanderThomas het volgende:
k Probeer meer jazz te spelen tegenwoordig, maar zonder al te veel ervaring in die muziek blijft dat moeilijk.
Zeker waar, ik ben een paar jaar geleden ook met jazztheorie en -spelen begonnen, en hoewel ik inmiddels wel aardige chops heb op dat gebied (al zeg ik 't zelf), ken ik maar weinig andere muzikanten die er ook mee bezig zijn. Ik zit toch meer in de locale rock/metal-scene.

Anyway, als je wat meer over theorie wilt leren (en dat kan imo nooit kwaad), is dit misschien een aardige link (als je 'm tenminste nog niet kende): http://www.outsideshore.com/primer/primer/

Ook bedankt voor de tip over die doppen, ik zal er zeker eens naar kijken want het begint nodig te worden.

pi_3428353
quote:
Op vrijdag 08 maart 2002 16:02 schreef Zander het volgende:

Anyway, als je wat meer over theorie wilt leren (en dat kan imo nooit kwaad), is dit misschien een aardige link (als je 'm tenminste nog niet kende): http://www.outsideshore.com/primer/primer/

Thnx! zo'n site was hard nodig
pi_3428569
Een bass-topic! Kicken! Ik ben ook al een aantal fervent bassist en speel in een Hardcore-band. Ik heb er drie (waarvan 2 het er doen ) Degene die het niet doet heb ik de elementjes uitgesloopt en op de muur gehangen.
De andere twee doen het prima. Ik heb een zelfgemaakte basversterker van circa 100 Watt, met buizen-systeem
Zal proberen een fotootje te maken van m'n beauties.

(Heb trouwens ook nog 2 electrische en een akoestische gitaar, maar daar piel ik gewoon wat mee, even voor 't zicht )

vrijdag 8 maart 2002 @ 18:15:41 #200
12340 Jimbaka
Werkelijk?
pi_3429230
ik heb laatst een Fender Precision op de kop getikt.. HEt is een echte Amerikaanse en ziet er erg goed uit en hij klint fanatastisch.
Alleen is hij een jaartje of 20, iets jonger misschien. De elementen zijn niet helemaal meet wat ze geweest zijn dus die moet ik nog vervangen.
Weet iemand een goede zaak die dit soort dingen doet? Het liefst in het midden van NL..
  vrijdag 8 maart 2002 @ 18:16:08 #201
24054 search64
Avec le grande
pi_3429234
quote:
Op vrijdag 08 maart 2002 15:26 schreef Zander het volgende:

[..]

[..]

Valt ook nog wel mee, maar door die stem van Claypool 'klinkt' alles nu eenmaal absurd.
[..]

Ik vind van wel. Niet uitsluitend, natuurlijk, maar muziek kan een scala aan emoties inhouden, en daar hoort humor zeker bij. Ik hou juist weer niet van hyperserieuze 'Oh wat is de wereld toch slecht'-muziek, iha. Maar goed, smaken verschillen...

Ik zeg niet dat Zappa slecht is, hij is een geweldige componist, maar ik hou er niet van hoe hij speelt met zijn muziek. Bij Zappa-nummers zit er na elke climax zo'n vreemd xylofoontje en dat is bizar en lachwekkend, maar voor mij verpest dat het nummer. Bovendien zijn er ook serieuze nummers waar het niet gaat over hoe slecht de wereld is.
  vrijdag 8 maart 2002 @ 18:21:10 #202
12340 Jimbaka
Werkelijk?
pi_3429280
quote:
Op vrijdag 08 maart 2002 16:02 schreef Zander het volgende:

[..]

Zeker waar, ik ben een paar jaar geleden ook met jazztheorie en -spelen begonnen, en hoewel ik inmiddels wel aardige chops heb op dat gebied (al zeg ik 't zelf), ken ik maar weinig andere muzikanten die er ook mee bezig zijn. Ik zit toch meer in de locale rock/metal-scene.

Ja dit is echt jammer.. gelukkig heb ik een paar vrienden die van Jazz houden. Wij zijn dus ook een bandje gestart met de bedoeling jazz te spelen en te schrijven.. En ik moet zeggen dat dit heel aardig gaat.
Het is wel jammer dat veel jongeren idd rock/metal spelen. Maar ik denk dat dit minder moeilijk is om het goed te laten klinken dan bij Jazz. Jazz vereist meer ervaring en theoretische kennis denk ik..
  vrijdag 8 maart 2002 @ 18:24:04 #203
12340 Jimbaka
Werkelijk?
pi_3429304
Gaat er eigenlijk nog iemand naar Marcus Miller 13 maart in paradiso?
  zaterdag 9 maart 2002 @ 09:57:01 #204
12005 Acathla
Go Your Own Way
pi_3435105
Nee... (en Marcus Miller is? )
  zaterdag 9 maart 2002 @ 13:03:49 #205
12340 Jimbaka
Werkelijk?
pi_3436221
quote:
Op zaterdag 09 maart 2002 09:57 schreef Acathla het volgende:
Nee... (en Marcus Miller is? )
Goh.. ehh een bassist?
pi_3441258
quote:
Op vrijdag 08 maart 2002 18:15 schreef Jimbaka het volgende:
Weet iemand een goede zaak die dit soort dingen doet? Het liefst in het midden van NL..
Pauls Bass Matters in Nijmegen.
Geen winkel evenaart Paul
pi_3441264
quote:
Op vrijdag 08 maart 2002 18:24 schreef Jimbaka het volgende:
Gaat er eigenlijk nog iemand naar Marcus Miller 13 maart in paradiso?
IK
pi_3471731
quote:
Op vrijdag 08 maart 2002 18:15 schreef Jimbaka het volgende:
ik heb laatst een Fender Precision op de kop getikt.. HEt is een echte Amerikaanse en ziet er erg goed uit en hij klint fanatastisch.
Alleen is hij een jaartje of 20, iets jonger misschien. De elementen zijn niet helemaal meet wat ze geweest zijn dus die moet ik nog vervangen.
Kijk hier es.... hebbik me bas ook gekocht...
http://www.hakkert.nl
  woensdag 13 maart 2002 @ 14:29:01 #209
24606 edsuit
kind of blue
pi_3474029
effe terug naar de vraag waar het topic meer gestart is..

ik vind bas spelen erg leuk, maar soms is het een beetje "saai", omdat je vaak een beetje hetzelfde loopje aan moet houden
natuurlijk als je echt goed bent kan je er veel meer van maken, als ik zo zou kunnen spelen als Les Claypool (Primus), Chris Squire (Yes) of Mike Visceglia (Suzanne Vega) dan wist ik het wel...

maar ja dat ben ik niet, gitaar is meer mijn instrument. daar kan ik veel beter m'n ei in kwijt.. ofzo

donderdag 14 maart 2002 @ 00:00:19 #210
3771 lzandman
The Man NOR the Myth
pi_3480361
quote:
Op vrijdag 08 maart 2002 15:29 schreef Nyles het volgende:
Kan er hier trouwens iemand een beetj "slappen" op z'n bas-gitaar (luister Mudvayne, gebruiken heel "slap") ik hab daar toch aardig wat moeite meej....
Ik mag graag oefenen met dat slappen Ik ben nog niet zo heel goed, maar heb vorige zomer een aantal filmpjes gemaakt (toen had ik net een webcam gekocht). Ik maak wel een aantal fouten, maar misschien vind je het leuk om mij eens aan het slappen te zien op mijn MusicMan:

• Filmpje 1 (meer tappen eigenlijk )

• Filmpje 2 (lzandman probeert Rage Against The Machine: Take The Power Back na te doen en gaat behoorlijk de mist in )
  • Misschien moet ik eens wat nieuw materiaal opnemen...

donderdag 14 maart 2002 @ 13:53:13 #211
    12005 Acathla
    Go Your Own Way
    pi_3485644
    Wat is het verschil tussen slappen en "gewoon" bassen? Maakt het veel uit qua klank of is het makkelijker?

Het staat iig wel kewl

pi_3485705
    quote:
    Op donderdag 14 maart 2002 13:53 schreef Acathla het volgende:
    Wat is het verschil tussen slappen en "gewoon" bassen? Maakt het veel uit qua klank of is het makkelijker?
    Het is niet makkelijker, het is een compleet andere techniek. Qua geluid merk je het wel. Luister maar eens naar een Marcus Miller, Stanley Clarke, Les Claypool ofzo.. Allemaal verschillende stijlen en verschillende aanpak van het slappen overigens.
      donderdag 14 maart 2002 @ 21:36:52 #214
    3771 lzandman
    The Man NOR the Myth
    pi_3492448
    quote:
    Op donderdag 14 maart 2002 14:02 schreef SanderThomas het volgende:
    Filmpje, kon het niet laten :D
    Leuk hoor, alleen is het volume behoorlijk zacht. Ik wil meer meer Zijn er nog meer Fok!bassisten die een filmpje hebben van zichzelf (terwijl je aan het bassen bent, natuurlijk )
      zondag 17 maart 2002 @ 13:06:37 #215
    12005 Acathla
    Go Your Own Way
    pi_3514089
    Ik vind de baslijn van Little Green Bag (George Baker jaja) echt zo ontzettend "lekker" klinken.
      zondag 17 maart 2002 @ 13:10:20 #216
    2889 Zander
    He's gone
    pi_3514106
    quote:
    Op zondag 17 maart 2002 13:06 schreef Acathla het volgende:
    Ik vind de baslijn van Little Green Bag (George Baker jaja) echt zo ontzettend "lekker" klinken.
    Ja, ik ook

't is eigenlijk een beetje een Motown / oude soul-achtig basje, vind ik.

zondag 17 maart 2002 @ 13:29:00 #217
    12005 Acathla
    Go Your Own Way
    pi_3514193
    Heeft iemand nog baslijntjes die hij/zij de moeite waard vindt om even te noemen?
    pi_3514209
    Ik zie hier allerlei namen van fantastische bassisten, en toch mis ik er wel een paar hoor. Michael Manring bijvoorbeeld, Mark King, Victor Bailey, Billy Sheehan, en mijn favoriet Stuart Hamm, in mijn ogen een bassist die je werkelijk in alle muziekstijlen kan inzetten: Klassiek, Fushion, Jazz(rock), Funk, (Hard)Rock. Alleen jammer dat ie z'n Kubici Factor bass heeft ingeruild voor een Fender

Zelf heb ik wel een bas, maar ik denk dat ik de lat te hoog leg voor mezelf, (en gebrek aan talent) zal dus nooit een dergelijk niveau kunnen halen. Maar er naar luisteren op echt goede hifi-apparatuur vergoedt een hoop Je hoort die vingers over de frets glijden, je hoort het 'gevoel' dat sommige bassisten in hun muziek leggen.

The Greatest Right In The World Is The Right To Be Wrong
      zondag 17 maart 2002 @ 13:33:15 #219
    2889 Zander
    He's gone
    pi_3514213
    Een oudje: 'Engine number nine' van Wilson Pickett. Simpel basje, maar wel erg lekker.
    pi_3514302
    quote:
    Op zondag 17 maart 2002 13:29 schreef Acathla het volgende:
    Heeft iemand nog baslijntjes die hij/zij de moeite waard vindt om even te noemen?
    Zo ongeveer alle baslijntjes van Marillion's Pete Trewavas, technisch gezien alles behalve een geweldige bassist, maar melodieus gezien kan niemand aan hem tippen. Ook z'n werk in Transatlantic is niet te versmaden. Verder zet Geddy Lee heerlijke lijntjes neer in z'n nummers en ook Billy Sheehan kan melodieus uit de hoek komen, met name in Niacin. Even wat favoriete basloopjes op een rij:

Billy Sheehan: Mr. Big - Mr. Big (juist, het gecoverde nummer van de band Mr. Big)
    Pete Trewavas: Transatlantic - All of the above (en dan vooral z'n solospotje in de middensectie)
    Stu Hamm - Gambale-Hamm-Smith - Track 3 en 6 van hun 1e cd, ben de titels kwijt. En de Moonlight Sonata van Hamm's 1e solo cd. En 'Lone Star' van z'n album The Urge, waar ook geweldig gitaarwerk te horen is van Eric Johnson.
    Geddy Lee - YYZ

Er zijn er zoveel... te veel om op te noemen. Als ik naar een concert ga, ga ik altijd zo dicht mogelijk bij de bassist staan. (daar is het ook een stuk rustiger dan bij de gitarist of zanger )

zondag 17 maart 2002 @ 17:08:05 #221
    3771 lzandman
    The Man NOR the Myth
    pi_3515951
    Alle baslijnen van de eerste CD van Rage Against The Machine. Perfecte timing, zeer goed geluid en lekker in-your-face baswerk. Verder alles van Red Hot Chili Peppers.
    pi_3516403
    Alles van:

Stanley Clarke (blues)
    Marcus Miller (jazz/fusion/funk)
    Geddy Lee (melodische symforock)
    Les Claypool (thrashfunk)
    Charles Mingus (bebop)

voor metal:
    Markus Grosskopf (Helloween)
    Steve DiGiorgio (Death, Testament, Iced Earth)
    Steve Harris (Iron Maiden)
    Derek Blakely (Haji's Kitchen)

ook leuk:
    Mordred - The Next Room (leuk album, goed basswerk)

en nog wat anderen

zondag 17 maart 2002 @ 21:50:37 #223
    2408 MuadDib
    Getrouwd!
    pi_3518755
    quote:
    Op zondag 17 maart 2002 13:47 schreef qwerty1973 het volgende:

[..]

Zo ongeveer alle baslijntjes van Marillion's Pete Trewavas

Trewavas doet me altijd heel erg aan Paul McCartney denken

...en dat is een compliment

pi_3532320
    quote:
    Op zondag 17 maart 2002 21:50 schreef MuadDib het volgende:

[..]

Trewavas doet me altijd heel erg aan Paul McCartney denken

...en dat is een compliment

Heeft hij idd wat van weg, zeker in Transatlantic. In Marillion is ie toch iets meer Pete
      maandag 18 maart 2002 @ 23:40:42 #225
    22421 RelleR
    Goed fout is niet slecht!
    pi_3533246
    Ik heb een paar online tutorials gelezen over slappen....... maar ik krijg er maar geen goed geluid uit laat staan dat ik het goed doe....... kan iemand me hiermee helpen?

Of een link naar een tutorial waar ik wel wat aan heb...

Life without music is the same as eating soup with your hands ;)
    pi_3535212
    Adam Nitti!! Net zijn solo album binnen, wat een meesterwerk
    pi_3537691
    luister eens naar rocco prestia!
    hmmmm
      woensdag 20 maart 2002 @ 17:03:49 #228
    24245 De_Das
    Developing his bass-skills
    pi_3554797
    mensen, ik wil gaan beginnen met een squier precision basgitaar, prijs exclusief alles 199 euro. wat dachten jullie ervaren basgitaristen van deze keus?
    dit is hem:
    Mijn gouden advies: Ga basgitaar spelen!
      donderdag 21 maart 2002 @ 00:27:25 #229
    3771 lzandman
    The Man NOR the Myth
    pi_3560339
    Squier is een goed merk (sub-merk van Fender). Dus ik zou 'm denk ik wel kopen.
    pi_3560953
    om weer ff een oud onderwerp op te diepen:

weet iemand waar je in Nederland een DeArmond Ashbory zou kunnen testen/bespelen, vind het een erg interessant ding.

pi_3570416
    Zondagogtent in vrije geluiden komen er een hele hoop bassisten hebbik geezen.
      donderdag 21 maart 2002 @ 20:14:18 #232
    24606 edsuit
    kind of blue
    pi_3570641
    quote:
    Op zondag 17 maart 2002 13:29 schreef Acathla het volgende:
    heel veel van Primus (Les Claypool), bijvoorbeeld Jerry was a Race Car Driver, Wynona's Big Brown Beaver, My Name is Mud

soms niet een bepaald lijntje maar gewoon het geheel aan baswerk

New Year's Day - U2
    Hi-Potent - Reprazent
    Beastie Boys - Sabrosa
    Sound Chaser - Yes
    Tempus Fugit - Yes
    Heart of the Sunrise - Yes
    Circus of Heaven - Yes
    Black Night - Deep Purple
    Queen - Another One Bites The Dust
    Sugar Hill Gang - Rapper's Delight

donderdag 21 maart 2002 @ 22:13:20 #233
    17084 LEiPiE
    Waarom makkelijk doen...
    pi_3571769
    Ik mis nog de naam John Deacon, van Queen... altijd op de achtergrond maar wel ontzettend goed (groot deel van de Queen nummers met mooie baslijnen is door hem geschreven - met alle nummers van Queen wel zo: veel gitaar: Brian, veel piano/theatraal: Freddie, drums/overig: Roger )

Mark King (Level 42) was al ff genoemd, maar mag nog wel een keer genoemd worden

Blondie heeft ook altijd wel aardige bas gehad, alleen meerdere bassisten (Nigel Harrison, Gary Valentine, Chris Stein zelf speelt ook bas).

[edit]
    Doh! Bijna Sting vergeten!
    [/edit]

* LEiPiE zit er aan te denken heel misschien ook bas te gaan spelen, denk dat ik dat 't interessantste instrument vind
    (maar zou ook wel toetsen, gitaar of drum willen doen... sja, "moeilijk he? als je keuze hebt" )

[Dit bericht is gewijzigd door LEiPiE op 21-03-2002 22:19]

donderdag 21 maart 2002 @ 22:49:28 #234
    12005 Acathla
    Go Your Own Way
    pi_3572286
    New Years Day ja, dat vind ik een geweldig nummer. Heerlijk om naar die bas te luisteren

En wat John Deacon betreft, ik vind de bas in Breakthru geweldig, vooral die (te korte) solo.

vrijdag 22 maart 2002 @ 01:05:19 #235
    17084 LEiPiE
    Waarom makkelijk doen...
    pi_3574020
    Breakthru is iid goed!
    (stoere clip die perfect bij de baslijn past: geschoten op een trein bestaande uit een stoomloc en een speciale "podiumwagon" op een prive spoorlijntje)

Nog wat favo baswerk van Queen:
    A Kind Of Magic
    Body Language (of zou 't daar toch stiekem keyboard zijn, nah denk ut nie )
    Under Pressure hoef ik natuurlijk niet te noemen
    Innuendo (niet zo ontzettend opvallend, maar wel lekker)
    Ride the wild wind (opstuwend)
    Crazy little thing called love
    The miracle
    Invisible man (draait bijna het hele nummer om de baspartij )
    You don't fool me
    (en nog wel meer, alle partijen zitten bij Queen wel goed )

* LEiPiE heeft weer ff al z'n Queen cd's afgeluisterd, c.q. doorgeskipt op zoek naar de mooiere baslijntjes (wel fijn om ze in dit soort gevallen ook op een mp3cd te hebben)

woensdag 24 december 2003 @ 14:45:32 #236
    53316 smegmakrijger_3d
    .....and smegma for all!
    pi_15669080
    Hmmmz, ik heb minn oog laten vallen op een musicman Sub, passieve bass.... iemand ervaring met dit juweeltje??!?!?! Ik zit echt in een dubio.... kopen, of doorsparen voor een musicman stingray?!?!
    Indoor swimming, suburban living.
      woensdag 24 december 2003 @ 15:31:58 #237
    22975 mandark2000
    Roxanne (put on the red light)
    pi_15670176
    quote:
    Op vrijdag 22 maart 2002 01:05 schreef LEiPiE het volgende:
    Breakthru is iid goed!
    (stoere clip die perfect bij de baslijn past: geschoten op een trein bestaande uit een stoomloc en een speciale "podiumwagon" op een prive spoorlijntje)

Nog wat favo baswerk van Queen:
    A Kind Of Magic
    Body Language (of zou 't daar toch stiekem keyboard zijn, nah denk ut nie )
    Under Pressure hoef ik natuurlijk niet te noemen
    Innuendo (niet zo ontzettend opvallend, maar wel lekker)
    Ride the wild wind (opstuwend)
    Crazy little thing called love
    The miracle
    Invisible man (draait bijna het hele nummer om de baspartij )
    You don't fool me
    (en nog wel meer, alle partijen zitten bij Queen wel goed )

* LEiPiE heeft weer ff al z'n Queen cd's afgeluisterd, c.q. doorgeskipt op zoek naar de mooiere baslijntjes (wel fijn om ze in dit soort gevallen ook op een mp3cd te hebben)

The Millionaire Waltz! Die moet er nog ff bij, En Dragon Attack natuurlijk.:)

In Breakthru zitten 2 baslijntjes, één synth en één gewoon.

pi_15670326
    quote:
    Op woensdag 24 december 2003 14:45 schreef smegmakrijger_3d het volgende:
    Hmmmz, ik heb minn oog laten vallen op een musicman Sub, passieve bass.... iemand ervaring met dit juweeltje??!?!?! Ik zit echt in een dubio.... kopen, of doorsparen voor een musicman stingray?!?!
    je hebt nu toch een hele sicke strakblauwe jazz bass..
    pi_15707864
    quote:
    Op woensdag 31 oktober 2001 12:30 schreef Chiele25 het volgende:
    Ik krijg het idee dat dit topic een beetje dood begint te bloeden, ik hoopte dat hier wat meer ideeen uitgewisseld zouden.Ook zou het een gischikte plek zijn om tips & trics over apparatuur te geven. Ikzelf ben op zoek naar een nieuwe versterker (head) met een 4x10 en een 1x15 kast, misschien heeft iemand nog goeie ideeen??
    Je zou eens op de Hevos site kunnen kijken: www.hevos.nl. Geweldig spul! Ikzelf heb een 2*10" met een 15" onderkast onder een 400W versterker. Speelt je broekspijpen aan flarden. Bas = MM Stingray 5.
    pi_15713630
    goh dit topic had ik gewoon gemist...

ik ben dus ook sinds kort een bassist. Met de oprichting van me bandje had alleen een van me vrienden eerder een bass gekocht dus ben ik toen gitaar gaan spelen, ook al was bass me eerste keus. Sinds kort is die band uit elkaar en heb Arr zijn bas overgekocht (die een van de eerste pagina's). Daarna een nieuwe ibanez gekocht (een btb 5 snarige dus niet zo'n sg dingetje) en ik moet zeggen dat ik eigenlijk bassen veel leuker vind dan de gitaar. Geluid is veel cooler. Nu zoek ik alleen nog een band in Rotterdam.... iemand nog een bassist nodig (oh en dat vraag ik in het bassistentopic )

vrijdag 26 december 2003 @ 11:49:15 #241
    3878 Vork
    Manisch creatief
    pi_15713866
    quote:
    Op vrijdag 26 december 2003 11:34 schreef _Etter_ het volgende:

ik ben dus ook sinds kort een bassist. Met de oprichting van me bandje had alleen een van me vrienden eerder een bass gekocht dus ben ik toen gitaar gaan spelen, ook al was bass me eerste keus. Sinds kort is die band uit elkaar en heb Arr zijn bas overgekocht (die een van de eerste pagina's). Daarna een nieuwe ibanez gekocht (een btb 5 snarige dus niet zo'n sg dingetje) en ik moet zeggen dat ik eigenlijk bassen veel leuker vind dan de gitaar. Geluid is veel cooler. Nu zoek ik alleen nog een band in Rotterdam.... iemand nog een bassist nodig (oh en dat vraag ik in het bassistentopic )

Bassen is heel cool. Ik ben uit pure noodzaak op een bas gaan spelen (als toetsenist). En ik heb er helaas nog altijd zelf geeneen, maar ik speel op de linkshandige bas van de drummer van m'n band (ja ik ben zo linkshandig als het maar kwam dus dat komt mooi uit). Hoewel techniek niet mijn sterkte kant is (en ik veelal geneigd ben om bijna alles op de E-snaar te spelen), is het wel een instrument wat me echt ligt en wat ik snap.

Veel mensen zien een basgitaar als voor erbij, maar een basklank in een nummer is eigenlijk al haast onmisbaar. het geeft zoveel diepte aan de muziek en al helemaal als de bassist niet heel simpel de gitarist volgt, maar zelf een weg tussen de andere bandleden zoekt. Het bevalt me wel dat bassen. Nu nog eentje aanschaffen.

Nogmeer linkshandige bassisten die mogelijkerwijs tips hebben waar ik het beste zou kunnen kijken naar een niet al te dure/moeilijke linkshandige basgitaar?

zondag 28 december 2003 @ 18:49:19 #242
    53316 smegmakrijger_3d
    .....and smegma for all!
    pi_15772027
    quote:
    Op woensdag 24 december 2003 15:39 schreef gewoon-jan het volgende:

[..]

je hebt nu toch een hele sicke strakblauwe jazz bass..

hahahahaha meet "de plank...."
    pi_15781406
    quote:
    Op zondag 28 december 2003 18:49 schreef smegmakrijger_3d het volgende:

[..]

hahahahaha meet "de plank...."

heb je hem kapotgeslagen?
    pi_15782935
    quote:
    Op vrijdag 26 december 2003 11:34 schreef _Etter_ het volgende:

<knip>

ik dus ook, zal wel komen doordat er op een gegeven moment iets van anderhalf jaar tussen 2 reacties zit

Ik ben dus ook bassist in een deatmetal-band. Mijn spullen waar ik het meest over speel, zijn: een Ibanez SR700 en een Ibanez SR800F (beide naar B gestemd dmv. een 5-snaar setje), een SWR Bass350 icm SWR Goliath III Jr. en als thuisversterker een Hartke B30.
    Verder heb ik nog een Washburn B15, maar die heeft wat restauratie nodig

- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
    - Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
    - Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
    pi_15783985
    quote:
    Op maandag 29 december 2003 00:33 schreef bas-beest het volgende:

[..]

ik dus ook, zal wel komen doordat er op een gegeven moment iets van anderhalf jaar tussen 2 reacties zit

Ik ben dus ook bassist in een deatmetal-band. Mijn spullen waar ik het meest over speel, zijn: een Ibanez SR700 en een Ibanez SR800F (beide naar B gestemd dmv. een 5-snaar setje), een SWR Bass350 icm SWR Goliath III Jr. en als thuisversterker een Hartke B30.
    Verder heb ik nog een Washburn B15, maar die heeft wat restauratie nodig

hoezo koop je geen 5 snarige dan?
    pi_15784108
    quote:
    Op maandag 29 december 2003 01:06 schreef _Etter_ het volgende:

[..]

hoezo koop je geen 5 snarige dan?

daar heb ik ook op gespeeld, maar dat ligt me niet helemaal.
    Ik ben totnutoe de hals van die SR-serie gewend, die speelt gewoon supersnel enz.
    - En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
    - Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
    pi_15789297
    quote:
    Op maandag 29 december 2003 01:10 schreef bas-beest het volgende:

[..]

daar heb ik ook op gespeeld, maar dat ligt me niet helemaal.
    Ik ben totnutoe de hals van die SR-serie gewend, die speelt gewoon supersnel enz.

een beetje moeiite en je stapt daar zo overheen. ik was voorheen gitarist en had een ibanez en ik ben overgestapt naar een redelijk dikke ibanez hals, het was ff wennen maar na 3 weken merk je het niet eens totdat je weer je gitaar beet pakt
    pi_15790921
    quote:
    Op maandag 29 december 2003 10:32 schreef _Etter_ het volgende:

[..]

een beetje moeiite en je stapt daar zo overheen. ik was voorheen gitarist en had een ibanez en ik ben overgestapt naar een redelijk dikke ibanez hals, het was ff wennen maar na 3 weken merk je het niet eens totdat je weer je gitaar beet pakt

op het gevaar af hier een slowchat van te maken --> gelukkig is iedereen anders, toch? Ik bedoel, ik heb het gespeeld op o.a. een EDA905 en een SR705, maar het ligt mij gewoon niet helemaal. En daarbij komt nog, dat ik nog steeds een 5-snarige bas tegen moet komen die zwaarder klinkt dan wat ik nu heb. En nee, dat ligt niet aan de toonregeling op de bas of de versterker, heb ik ook allemaal geprobeerd
      maandag 29 december 2003 @ 12:30:07 #249
    53316 smegmakrijger_3d
    .....and smegma for all!
    pi_15791907
    quote:
    Op zondag 28 december 2003 23:49 schreef gewoon-jan het volgende:

[..]

heb je hem kapotgeslagen?

Nee joh, hij speelt gewoon kut en in principe kan je em goed als vlaggemast gebruiken, maar bassen... ho maar!
    pi_15794358
    quote:
    Op maandag 29 december 2003 11:50 schreef bas-beest het volgende:

[..]

op het gevaar af hier een slowchat van te maken --> gelukkig is iedereen anders, toch? Ik bedoel, ik heb het gespeeld op o.a. een EDA905 en een SR705, maar het ligt mij gewoon niet helemaal. En daarbij komt nog, dat ik nog steeds een 5-snarige bas tegen moet komen die zwaarder klinkt dan wat ik nu heb. En nee, dat ligt niet aan de toonregeling op de bas of de versterker, heb ik ook allemaal geprobeerd

ik heb ook best grote handen dus daarom is het denk ik voor mij makkelijk. Als je toch een 5 snarige wil proberen raad ik echt de ibanez btb405 aan ( [link]http://www.ibanez.co.jp/world/bass/page_btb/btb405qmtk.html[/link], het plaatje is wat geshopt, in het echt ziet die er veel beter uit!)
    pi_15799250
    Misschien kan iemand mij hier helpen..

Ik heb een Fender Precision die nodig aan een reperatie toe is (dat zeg ik nu al zeker een jaar ofzo.. maar nu is er eindelijk geld voor.. )
    Maar heeft iemand enig idee of je op een of andere manier de sound van een precision wat meer te later lijken op een Jazzbass.. Een precision heeft echt zo'n rouw rock geluid tewijl ik toch een 'warmer' geluid wil voor funk/jazz..

pi_15805112
    quote:
    Op maandag 29 december 2003 16:50 schreef Jimbaka het volgende:

Ik heb een Fender Precision die nodig aan een reperatie toe is (dat zeg ik nu al zeker een jaar ofzo.. maar nu is er eindelijk geld voor.. )
    Maar heeft iemand enig idee of je op een of andere manier de sound van een precision wat meer te later lijken op een Jazzbass.. Een precision heeft echt zo'n rouw rock geluid tewijl ik toch een 'warmer' geluid wil voor funk/jazz..

ik zou het niet weten maar het lijkt me niet? je veranderd niet het hout dus ik ben bang dat je weinig aan het geluid kan veranderen. Misschien via een goeie versterker? vraag het is na bij die mensen die de bass afstellen, die weten vaak veel van bassen af.
      maandag 29 december 2003 @ 20:51:25 #253
    46072 cealen
    i put a spell on you :D
    pi_15806407
    hier nog 1 bassist die zich meld
    speelt een hartke sb-15 en een b100 combo amp
    echt een goed geluidje voor betaalbare prijs
    toekomst wil ik een ibanez weet nog niet welke
    of all the tings ive lost i miss my mind the most - ozzy
    pi_15811460
    spelen de bassisten hier met hun vingers of met een plectrum? ikzelf speel eigenlijk altijd met vingers want anders had ik net zo goed gitaar kunnen blijven spelen. Ook vind ik het geluid van een plectrum niet mooi warm. Hoe spelen jullie je bas?
    pi_15813795
    quote:
    Op maandag 29 december 2003 23:51 schreef _Etter_ het volgende:
    spelen de bassisten hier met hun vingers of met een plectrum? ikzelf speel eigenlijk altijd met vingers want anders had ik net zo goed gitaar kunnen blijven spelen. Ook vind ik het geluid van een plectrum niet mooi warm. Hoe spelen jullie je bas?
    das een beetje een gek argument maar ok.
    ik persoonlijk speel hoofdzakelijk met vingers en sommige van onze nummers met plectrum, ik wil er dan gewoon een ranzig geluid aan geven en soms klinken snelle 16'en gewoon vloeiender met plectrum. Het heeft duidelijk zijn beperkingen, ik vind het erg moeilijk om snel van snaar te wisselen en voor echte grooves zal ik mijn vingers gebruiken. Ook leuk trouwens is akkoorden met plectrum.
    btw ik speel op een squier p-bass sunburst kleur over een Ampeg B3158 Combo (transistor, 150W, 15"+8")
    pi_15813900
    quote:
    Op maandag 29 december 2003 16:50 schreef Jimbaka het volgende:

Ampeg, SWR, Hartke versterkers gaan wel in die richting.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')