quote:Denk ik niet, misschien omdat het niet echt een solo instrument is?
komt dit doordat het instrument lomper is om te bespelen? (dus meer energie kost). Is het gewoon te moeilijk?
maar is slechts een beginner en kan er nog geen moer van
quote:Les Claypool wel een shoren spelen?
Op donderdag 04 oktober 2001 10:52 schreef aphx het volgende:[..]
Denk ik niet, misschien omdat het niet echt een solo instrument is?
quote:Ehm?? Volgens mij heeft elke band toch echt een bassist(e), of het nou Blof of Krezip is, Kane of Heideroosjes, Skik of Rowwen heze... ok de namen zijn niet altijd bekend, dat is eigenlijk alleen Rinus Gerritsen... maar het is dus onzin dat er weinig bassisten zijn.
Op donderdag 04 oktober 2001 10:46 schreef Chiele25 het volgende:
Er zijn in Nederland maar weinig bassisten
quote:Lijkt me niet het geval aangezien er genoeg vrouwen zijn die op internationaal niveau meedraaien. Denk aan Kim Deal, D'Arcy Wretzky, Melissa Auf der Mauer, bassiste van JJ74 (naam ben ik kwijt)
Er zijn in Nederland maar weinig bassisten, komt dit doordat het instrument lomper is om te bespelen? (dus meer energie kost). Is het gewoon te moeilijk.
quote:Waarom? Vond het wel stoer staan. IIG stoerder dan luchtgitaar.
Op donderdag 04 oktober 2001 11:36 schreef Chiele25 het volgende:
Mijn bedoeling van dit topic is niet gewoon zeuren over instrumenten, ik wil het er eigenlijk over hebben waarom iedereen bas is gaan spelen, wat voor stijl, enwat volgens hun de perfecte bassapparatuur is voor de stijl die ze spelen.
Stijl - Probeer van alles. Meestal 6ties achtige zut. Soms wat punk.
Perfecte basapparatuur: Geen idee, ik heb zelf een epiphone Thunderbird IV met een Peavey TKO 80 amp. En dat speelt wel erg lekker.
quote:Het grappige is wel dat opvallend vaak een band die 1 vrouw heeft, dat ook de bassist is... behalve bovengenoemden ook Sonic youth (Kim Gordon), My vitriol, Superchunk... Suzi Quatro is natuurlijk de bekendste solozangeres die ook bassiste is... ("geeft zo'n lekker gevoel in m'n onderbuik" zei ze altijd).
Op donderdag 04 oktober 2001 11:43 schreef poppyZbrite het volgende:[..]
Lijkt me niet het geval aangezien er genoeg vrouwen zijn die op internationaal niveau meedraaien. Denk aan Kim Deal, D'Arcy Wretzky, Melissa Auf der Mauer, bassiste van JJ74 (naam ben ik kwijt)
* deGVR leert te spelen op een Ibanez EDB605 (ergodyne 5-string dus)
gewoon algemene beginners tips?
quote:Oh ja, waar baseer je dat op
Er zijn in Nederland maar weinig bassisten...
In verhouding tot gitaristen en keyboarders zijn er inderdaad weinig bassisten, maar ik ken er genoeg
Maar laat ik mij hier ff melden:
Ik speel dus basgitaar in een bandje (Superdufte). Ik heb een 4-snarige Musicman Stingray, een 4-snarige Aria Pro II en een 5-snarige Yamaha BBN5-II basgitaar. Al jaren speel ik op een Trace Elliot 1210 HSMX combo-versterker, maar daar ben ik niet zo blij mee... Ik zou graag een Ampeg SVT of een Mesa Boogie systeem willen kopen (eerst moet ik daar wat geld voor hebben )
quote:- Leer de namen van de noten op je hals. Misschien een dooddoener, maar ik kom zovaak muzikanten tegen die het bijv. nog steeds hebben over 'het vijfde vakje op de derde snaar'.
Op donderdag 04 oktober 2001 13:36 schreef deGVR het volgende:
gewoon algemene beginners tips?
- Oefenen, oefenen en nog eens oefenen...
Ario Pro II Slb
Mijn style komt nog het meest overeen met Cliff Burton en Peter Steele (combi) en ja ik speel ook accoorden op dat ding.
Eigenlijk speel ik ook een beetje vals
GreeTz
Vampier
[Dit bericht is gewijzigd door Vampier op 04-10-2001 16:36]
Vampier
quote:
Op donderdag 04 oktober 2001 16:49 schreef Vampier het volgende:
Je hebt meer kracht in je handen nodig voor Bass. Maar gitaar is iets preciezer.Vampier
quote:He! Die heb ik ook
Op donderdag 04 oktober 2001 16:24 schreef Vampier het volgende:
Komt ieArio Pro II Slb
Speelt er hier ook iemand fret-less (en niet dat knaagdier)
Vampier
De eigenlijke reden is : gebrek aan tijd wegens fok verslaving.
Vampier
quote:Vandaar dat zoveel vrouwen bas spelen?
Op donderdag 04 oktober 2001 16:49 schreef Vampier het volgende:
Je hebt meer kracht in je handen nodig voor Bass
quote:Ik heb nog nooit in een band gespeeld waar de gitaristen stoerder zijn dan ik.
Op donderdag 04 oktober 2001 17:46 schreef Vampier het volgende:
Ik haat in een band spelen.... die gitaristen moeten altijd weer stoer doen (daarom heb ik ook een gitaar)De eigenlijke reden is : gebrek aan tijd wegens fok verslaving.
Vampier
quote:Vrouwen en gitaar-achtige instrumenten is sowieso nooit een erg succesvolle combinatie geweest.
Op donderdag 04 oktober 2001 17:49 schreef ranja het volgende:[..]
Vandaar dat zoveel vrouwen bas spelen?
Ik speel nu zo'n ander half jaar bas. Ik ben ook eigenlijk over gestapt van piano(7 jaar gedaan) naar bas.
Waarom? Een paar kamaraden begonnen met een band, ze hadden nog geen bassist, dus ben ik het maar eens gaan proberen.
En het geluid is zwaar relaxend
Ik speel nu op een beginners basgitaartje omdat ik toen nog niet echt ruim in het geld zat en omdat ik niet wist of ik er mee door ziu gaan. 't is een Samick (verder weet ik er geen type nummer van )
Daarbij heb ik een 20 watt verstekertje voor thuis: Hartke B20 (errug goed ding moet ik zeggen)
En voor optredens leen ik wel eens een 80 pavey versterker. Dat ding is eigenlijk voor een keybord, maar het blaast met een basgitaar ook wel aardig.
Ik ben eigenlijk wel van plan om binnenkort eens een nieuwe versterker te kopen.
Weet iemand "out there" wat goede versterkers zijn? Ik denk aan iets van 80-100 watt
Vampier
Het idee van mijn band was om te beginnen met iets voor een gala bij me op school. Daarna zouden we jazz gaan spelen zolang we nog geen zanger/zangeres hadden.
Ik dacht bij me zelf dat jazz wel moeilijk was om mee te beginnen omdat ik vrijwel geen ervaring met de basgitaar had. En dat klopte dus ook
Onze drummer drumt al zo'n 10 jaar en onze gitarist is een natuurtalent, is pas 16 en speelt ongeveer a la Jesse van Rullen (errrug goeie jazzgitarist)
Of ik er ff bij wou bassen. Leek me natuurlijk geen probleem
De theorie van piano is ongeveer gelijk aan die van gitaar, alleen is het op gitaar, vindt ik persoonlijk, makkelijker.
Het lijkt me dat ik eigenlijk een soort van vliegende start heb gemaakt want ik speel nog niet zo heel lang en we hebben nu zo'n 8 optredens gehad me de band
Verder spelen we nu o.a voor het repetoir: pop, onbekende jazz/pop, funk (voor bas erg cool, vinnik)
quote:Ehm... zie bladzijde 1 van dit topic?
Op donderdag 04 oktober 2001 17:54 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Vrouwen en gitaar-achtige instrumenten is sowieso nooit een erg succesvolle combinatie geweest.
Maar mag ik nu ook bij het 'clubje'??
Peavey TNT 150 Combo...
Vampier
Nee, de LMK bedoelt VOL met stickers
quote:Gadverdamme, wat een miskraam zeg!!
Op vrijdag 05 oktober 2001 11:56 schreef links234 het volgende:
quote:Maar hopen dat het geen vruchteloze muziek tot gevolg heeft dan...
Op vrijdag 05 oktober 2001 12:10 schreef links234 het volgende:
't Is ook een zware bevalling om er muziek uit te krijgen, LMK.
quote:ik dacht altijd dat het een sousafoon was.
Op vrijdag 05 oktober 2001 10:28 schreef Orthello het volgende:
Ze noemen het ook wel soussefoon. Daar zie er pas echt weinig mee.
Ben zelf eigenlijk bassist in ruste (door rsi). Maar ik hoop het wel weer op te pakken. Ik was ook nog maar net begonnen, ik speelde voornamelijk jazz en blues en ik was Asturias aan het instuderen (ja, op basgitaar ja).
quote:Ben je er al een paar keer overheen gerende?
Op vrijdag 05 oktober 2001 11:56 schreef links234 het volgende:
Uiteraard ziet mijn bas er uit als nieuw. Geen stickers. Geen deuken. Geen rare kleurtjes. Nee, gewoon standaard. Saai en degelijk? Ja. Maar ja, ik ben nu eenmaal saai en degelijk.
Leuk modelltje..
Vampier
Ik ben al een hele tijd op zoek naar een mooi overdrive-geluid voor mijn bas. Het beste wat ik tot nu toe gehoord heb is het geluid van de bassist van Muse. Die heeft echt een te gekke sound. Rauw en het laag zit er nog prima in.
Ik heb al geprobeerd mijn eigen versterker te oversturen, maar dat klinkt toch niet zo mooi. Wel heb ik een keer een oude Ampeg en een Mesa Boogie versterker uitgeprobeerd. Daarmee kon je het geluid al veel beter oversturen, maar helaas heb ik momenteel geen geld voor die dure krengen...
Ik heb ook een Boss Bass Overdrive pedaaltje gekocht, maar dat ding klinkt toch meer als een distortion (te synthetisch). Leuk, maar niet precies wat ik zoek. Ook de Johnson J-Station en Line-6 Bass POD konden mij niet overtuigen.
Binnenkort wil ik eens een Sansamp Bass Driver D.I. gaan proberen. Ik heb daar veel goeds over gelezen. Als dat bevalt dan heb ik meteen een mooie D.I., want de meeste P.A. gasten komen altijd aanzetten met van die zelf in elkaar geknooide dingen die m'n geluid helemaal verknallen (en een microfoon voor de speakers willen ze meestal niet).
Heeft iemand van jullie een idee hoe je een mooi rauwe overdrive sound krijgt?
P.S. Ik denk dat de meeste bands in de studio gewoon twee bassignalen mixen, een overstuurd en een gewoon. Daarmee behoud je de lage tonen.
Zelfs de bass-overdrive laat wel lage tonen door. Maar ik vind het geluid gewoon niet mooi.
Wat betreft je opmerking dat een basversterker niet gemaakt is voor het oversturen ben ik het met je oneens. De betere buizenversterker kun je rustig oversturen.
Maar wel leuk, op cello raggen met een bas-achtergrond.
quote:Toeval!!
Op donderdag 04 oktober 2001 13:48 schreef lzandman het volgende:Ik heb een 4-snarige Musicman Stingray, Ik zou graag een Ampeg SVT of een Mesa Boogie systeem willen kopen.
superbam speelt een 4-snarige stingray, sunburst, met ampeg 350 SVT-H met twee maal 15" mesa boogie
Verder heb ik ooit ergens in een zo'n magazine voor bassisten gelezen over een bassist die een Octave Divider gebruikte voor de oversturing. Met de Octave Divider in combinatie met een vervormingspedaaltje creerde hij een extra laag en stuwend vervormd geluid. Met de Octave Divider pakte hij nl. een octaaf erbij onder de werkelijk gespeelde noten. Blijkbaar werkt dit voor hem.
quote:Euh... Ik denk dat de combinatie Stingray + Ampeg een hele standaard combinatie is (maar daarom niet verkeerd, hoor). Na de Fender Jazz Bass is de Stingray denk ik wel het populairst en Ampegs worden zeer veel gebruikt in het rock-/metalcircuit.
Op donderdag 01 november 2001 13:08 schreef superbam het volgende:[..]
Toeval!!
superbam speelt een 4-snarige stingray, sunburst, met ampeg 350 SVT-H met twee maal 15" mesa boogie
Dus zo'n toeval is het niet
quote:Heyhey... Je vergeet Miranda van der Voort .. Speelde voor 7Zuma7 en I$i$... en is daarnaast nog een beeb ook
Op donderdag 04 oktober 2001 17:54 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Vrouwen en gitaar-achtige instrumenten is sowieso nooit een erg succesvolle combinatie geweest.
quote:Precies! Maar laten Sean Yseult niet vergeten. Zij is pas een babe.
Op donderdag 01 november 2001 22:40 schreef Zanderrr het volgende:
Als er al vrouwen in een band zitten zijn het juist meestal zangeressen of bassistes, denk aan Smashing Pumpkins of Sonic Youth (al blijft het bassen meestal beperkt tot het spelen van *ploem* *ploem* grondtonen)
quote:* B1tchwax wil plaatjes zien
Op vrijdag 02 november 2001 01:07 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Precies! Maar laten Sean Yseult niet vergeten. Zij is pas een babe.
![]()
quote:Wat???? Kool thing van Sonic youth al eens goed gehoord? Of Total trash? Of een willekeurig nummer met mega climax (silver rocket, expressway, etc)?
Op donderdag 01 november 2001 22:40 schreef Zanderrr het volgende:
(al blijft het bassen meestal beperkt tot het spelen van *ploem* *ploem* grondtonen)![]()
quote:Ow ja, van White Zombie.
Op vrijdag 02 november 2001 01:07 schreef Witchfynder het volgende:
Precies! Maar laten Sean Yseult niet vergeten. Zij is pas een babe.![]()
quote:Precies! Toen ooit die (bedekte) naaktfoto op posterformaat in de Metal Hammer stond...wooohooo!
Op vrijdag 02 november 2001 01:51 schreef Zanderrr het volgende:[..]
Ow ja, van White Zombie.
Oh, btw: Anna Kjellberg (ex-Drain STH)
[Dit bericht is gewijzigd door Witchfynder op 02-11-2001 10:39]
quote:Zoek maar op
Op vrijdag 02 november 2001 01:09 schreef B1tchwax het volgende:[..]
* B1tchwax wil plaatjes zien
quote:wijsneus
Op donderdag 01 november 2001 21:29 schreef lzandman het volgende:[..]
Euh... Ik denk dat de combinatie Stingray + Ampeg een hele standaard combinatie is (maar daarom niet verkeerd, hoor). Na de Fender Jazz Bass is de Stingray denk ik wel het populairst en Ampegs worden zeer veel gebruikt in het rock-/metalcircuit.
Dus zo'n toeval is het niet
quote:hangt af van de staat, hoe oud, etc...
Op vrijdag 02 november 2001 10:16 schreef Chiele25 het volgende:
Ik kan een Fender Bassman 100 buizen amp (<-- 1980) kopen van een kennis, maar ik weet niet wat daar een normale prijs voor is en of dat een goeie versterker is. Ik vind honderd buizen wattjes een beetje weinig, maar als ik op internet ronkijk en reacties over die versterker lees zegt iedereen dat ie loeihard gaat. Heeft iemand ervaringen met zo'n versterker????En weet iemand wat de marktwaarde van zo'n ding is???
check anders ff marktplaats oid, staan er meestal wel wat op...
zijn erg toffe versterkers!!
* lzandman denkt aan Heather Nova en Melissa Auf Der Mauer, bassiste van Smashing Pumpkins
quote:Een mooie vrouw staat elk instrument
Op vrijdag 02 november 2001 23:51 schreef lzandman het volgende:
Ik vind vrouwen en gitaar-achtige instrumenten juist wel heel goed bij elkaar passen. Okee... Ze moeten er niet op gaan spelen (grapje), maar een gitaar vind ik toch altijd wel cool staan op een vrouw
Washburn RB2600 (6 snaar)
Fender Standard Mexican Jazz Bass (4 snaar)
Vantage 725B (4 snaar, binnenkort piccolosnaren)
op Hartke 120watt 12" Kickback
eventueel via Line 6 Delay Modeler (voor improvisatietalent)
k ben aan et sparen voor:
Hartke 3500, 350 Watt top
Hartke 4x10" XL 400 Watt kast
Dat bassen minder solo zijn dan gitaar is onzin, 't is maar net wat voor rol je krijgt of aanneemt binnen de band.
Dan zijn er mensen die denken dat je bassen weg kunt laten uit muziek: ooit al es gedanst?
En dan de ergste: Bas? dat doe je toch gewoon met je linkerhand. (opmerking door een toetseniste: TRUT )
Mijn stijlen: Jazz, Funk, maar vooral metal.
Hint: neem les!!! ik heb te lang (4 jaar) gespeeld zonder les, dom dom dom, k heb er nou nog last van... slechte techniek afleren is moeilijk (maar het lukt me steeds beter)
en: "bassisten zijn mislukte gitaristen"
quote:(Ook) Absoluut niet mee eens.
Op donderdag 08 november 2001 14:57 schreef Zanderrr het volgende:
Het ergste cliche vind ik: "de bassist is pas goed als 'ie niet opvalt in de muziek".
quote:hehe, of "bassisten zijn gitaristen die maar 4 snaren onder controle kunnen krijgen"
Het ergste cliche vind ik: "de bassist is pas goed als 'ie niet opvalt in de muziek".en: "bassisten zijn mislukte gitaristen"
kom ik aan met mn 6 snaar
of rob van der loo met 7
of john paul jones jr 12
Gitaristen zijn gewoon bassisten die niet kunnen grooven
quote:Dat lijkt me een behoorlijk understatement
Op donderdag 08 november 2001 15:20 schreef SanderThomas het volgende:
Tony Levin kan dat ook goed, btw.
mijn washburn rb2600 heet actief te zijn, maar de output is lager dan mn passive fender jazz. Zou niet zo moeten zijn (ook vallen de activiteits-voordelen van de Washburn me enigszins tegen). Kent iemand deze bass? of dit probleem? Of ligt et aan mn hartke (die 1 ingang voor actief en passief heeft)
mijn cijfers:
Fender Std Mex Jazz
sound : 9
speelbaarheid : 7
constructie : 5
electronica : 7
Washburn
sound : 8
speelbaarheid : 10
constructie : 9
electronica : 6
[edit]
hmm, hij vern**kt de layout.. effe aanpassen
[/edit]
Mijn cijfers
Fender Preciscion Lyte deLuxe.
sound: 9
speelbaarheid: (na zelf afstellen) 8
constructie : 8
elektronica : 9 (zelf wat bedrading vervangen, maar ja 2e handsje hé)
Inbanez soundgear 400
sound: 7
speelbaarheid: 7 (snaren staan bij de brug iets te ver uit elkaar).
constructie: 6,5 (erg zwaar)
elektronica: 7
Laney BC 250 1x15"
sound: 6,5
betrouwbaarheid: 8
power: 5 (het is voor mij niet erg snel te hard)
constructie: 6 (erg zwaar 45kg.)
quote:Echt zo'n statement van mensen die Primus nooit gehoord hebben...
Het ergste cliche vind ik: "de bassist is pas goed als 'ie niet opvalt in de muziek".
afgelopen oefensessie had ik er maar es even voor gezorgd dat ik een stukje leadplay van de gitarist kon dubben. Was-t-ie niet blij mee probeerde hij mn volume uit te zetten, heb ik z'n plectrum uit z'n hand gekickt en omdat-ie toen niets meer kon heb ik ook z'n solo maar afgemaakt
De rest deed niet meer mee, want die lagen al strak van et lachen
quote:Euh... Bent Sæther, bassist/gitarist/zanger van Motorpsycho?
Het ergste cliche vind ik: "de bassist is pas goed als 'ie niet opvalt in de muziek".en: "bassisten zijn mislukte gitaristen"
The most innovative bass guitar in years! Guild® created the original Ashbory in the 1987, and now DeArmond® offers its authorized version and is making the strings readily available once again to all Ashbory owners. The 18” fretless scale and super light weight of the Ashbory make it easy to create the growl of an upright or the punch of an electric. It features a patented transducer and unique silicone rubber strings which make it an exceptional instrument in the recording studio and a treat to play on stage.
Features:
Unique silicone strings are easy on fingers
Super light and easy to hold and play
18" fretless neck and silicone strings get a true string bass sound
quote:vaag, bel hem anders even, normaal istie vrij snel, maar hij heeft wel een inbelverbinding dus is niet continu online. Verder blijf ik er bij, geen zaak in nederland zo goed als bass matters
Op donderdag 15 november 2001 12:00 schreef Chiele25 het volgende:
[Dit bericht is gewijzigd door Witchfynder op 27-11-2001 11:41]
quote:Die laatste is vast verzonnen door een mislukte triangel speler. Ik speelde tot voor kort bas, sinds 1992, maar mijn pols is voorlopig naar de knoppen dus ik kan het gevoegelijk vergeten
But I'll be back
over een week of twee duik ik met wat mensen de oefenruimte in. Drummer, 2 gitaristen en ikke als bassist/rockgod/sexsymbool. Hopelijk ga ik dan wat sneller vooruit, want thuis kutten schiet toch niet heel erg op.
De bedoeling is een soort sixtiesgaragepunk te gaan maken. Een beetje tussen the Saints, the 13th Floor Elevators, the Sonics in. Of zoiets. Ik heb er wel zin in.
Maar over het algemeen is het zo: bandervaring doet meer dan lessen en zelf-studie
Neem wel sowieso les om een goede techniek aan te leren!!!
Ik heb het zo lang verkeerd gedaan (5 jaar) en ben nu sinds een jaar technisch minder slordig. Wat ook funest is voor je speelstijl is het spelen zonder versterker, je gaat namelijk geforceerd tonen uit die plank beuken, terwijl je juist subtiel moet spelen.
ben van plan om iets anders te kopen (heb al een leuk speeltje gezien, maar ze willen niet inruilen)
quote:Wees blij, als je inruilt krijg je een bedrag terug dat je normaal gesproken ook wel kunt afdingen...
Op dinsdag 27 november 2001 11:36 schreef Chiele25 het volgende:
maar ze willen niet inruilen)
quote:Waarom wijzigt Witchfynder mijn bericht en geeft hij daarvoor geen reden op?
[Dit bericht is gewijzigd door Witchfynder op 27-11-2001 11:41]
Afwerking : goed, het instrument zag er strak uit niks op aan te merken.
Speelbaarheid:heel goed zeer mooie vlakke hals
geluid:redelijk, ik vond 'em redelijk klinken, alleen heb ik een enorme hekel aan nieuwe snaren, ik vond hem erg blikkerig klinken maar ik dank dat wanneer de snaren goe afgeragd zijn het geluid gewoon goed is.
quote:ach ja.....
Op dinsdag 11 december 2001 11:55 schreef Chiele25 het volgende:
Ikke gaat vanmiddag nieuwe speelgoed kopen.
WARWICK Corvette FNA Jazzman!!!!!!!!!!!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Daarna ook een tijdje les gehad, had op een gegeven moment Pink Floyd's "Money" geleerd en daar was ik zo trots op dat ik dat de hele tijd in de oefenruimte speelde mijn medebandgenoten werden er debiel van zelfs nu hebben ze het er nog weleens over
Met wat vrienden zat ik in een Obituary, Crowbar achtig bandje, maar na verloop van tijd gingen ze op zondag oefenen, en aangezien ik dan moet voetballen ben ik er maar helemaal mee gekapt. Dit was 1, 1.5 jaar geleden. Maar de laatste paar weken begint het toch weer een beetje te kriebelen. Heb wat plannen om een blackmetal bandje te beginnen, gewoon voor de lol, niks serieus. Pink Floyd ken ik inmiddels weer vrij soepel spelen, dus het gaat de goeie kant op
quote:Jaaaaaaaaaaah tadaaaa!!!
Op woensdag 12 december 2001 15:12 schreef Arr het volgende:
Heb een of andere supersimpele goedkope japanse bas (Vantage)
Heb ik ook k Heb een Vantage 725B
Stond ooit op de nominatielijst om 725BF te worden, maar ontfretten werd me afgeraden. Zodra ik m'n nieuwe snaren binnen heb wordt deze bass mijn piccolo bass
quote:Ik heb een 325 bbk volgens het stickertje
Op woensdag 12 december 2001 15:19 schreef SanderThomas het volgende:[..]
Jaaaaaaaaaaah tadaaaa!!!
Heb ik ook
k Heb een Vantage 725B
Stond ooit op de nominatielijst om 725BF te worden, maar ontfretten werd me afgeraden. Zodra ik m'n nieuwe snaren binnen heb wordt deze bass mijn piccolo bass
trouwens..misschien een domme vraag, maar wat is een piccolo bass ??
quote:Een bass die een octaaf hoger is gestemd. Is leuk voor solo-projecten, dan heb je helemaal geen gitarist meer nodig
Op woensdag 12 december 2001 16:16 schreef Arr het volgende:trouwens..misschien een domme vraag, maar wat is een piccolo bass ??
quote:Ah, een gitaar, dus.
Op woensdag 12 december 2001 16:18 schreef SanderThomas het volgende:
Een bass die een octaaf hoger is gestemd.
*bukt voor tomaten*
quote:*ton tomaten gooit*
Op woensdag 12 december 2001 16:20 schreef Zanderrr het volgende:[..]
Ah, een gitaar, dus.
*bukt voor tomaten*
nee, lager dan een gitaar
Grootheden als Stanley Clarke gebruiken em
en k geloof Les Claypool ook.
Mijn favoriete basgitaar is trouwens de thunderbird (duh...).
quote:hmmz, je bent gewoon Nirvana fan. Serieus zeggen dat Novoselic de beste bassist ooit is kan niet. En omdat-ie z'n bass zo laag hangt degradeert-ie alleen maar. De echte pro's hebben em of op normale hoogte of hoog.
Op woensdag 12 december 2001 18:44 schreef LenL het volgende:
Ik speel eigelijk gitaar, maar van een beetje bassen ben ik ook niet vies. De beste bassist is naar mijn smaak Chris Novosolic (zie mijn user icon). Hij is een soort van god voor mij. Hoe laag hij die gitaar heeft hangen. Zijn supoer simpele loopjes, zijn gevoel voor humopr en zijn koele danspasjes maken hem tot de beste bassist ooit. Chris 4ever.Mijn favoriete basgitaar is trouwens de thunderbird (duh...).
quote:Tja, toen ik in een DT topic John Myung enorm overrated noemde (ok, ik noemde hem nietsbeduidend, misschien niet zo tactisch) kreeg ik dan ook de volle laag. Mijn favo's zijn niet allemaal even snel. Met snelheid heb je wel een extra dimensie om je in uit te drukken.
Op donderdag 13 december 2001 07:03 schreef trifling het volgende:
waarom wordt de kwaliteit van een bassist altijd bepaald aan de hand van het "hoeveel keer kan ik mijn vingers verzetten binnen drie minuten" verhaal
quote:Ik vind Kurt Cobain ook beter dan Steve Vai. Maar beter gaat nij mij totaal niet om het kunnen bassen of het technisch perfect zijn. Maar ook om de persoon zelf, zijn/haar image. En een bas moet gewoon laag hangen en absoluut neit hoog. Dat ziet er toch zoooooo dom uit... Al die top zoveel bassisten hebben dat ook. Chris roels.
Op woensdag 12 december 2001 20:41 schreef SanderThomas het volgende:[..]
hmmz, je bent gewoon Nirvana fan. Serieus zeggen dat Novoselic de beste bassist ooit is kan niet. En omdat-ie z'n bass zo laag hangt degradeert-ie alleen maar. De echte pro's hebben em of op normale hoogte of hoog.
quote:Laat me raden, je vind Dave Grohl de beste drummer...
Op donderdag 13 december 2001 15:49 schreef LenL het volgende:[..]
Ik vind Kurt Cobain ook beter dan Steve Vai.
quote:Kijk, en dat interesseert mij dus weer geen fluit.
Maar ook om de persoon zelf, zijn/haar image
[Dit bericht is gewijzigd door Zanderrr op 13-12-2001 16:05]
quote:Niet gewoon een baritone-gitaar dan? Oh nee wacht, die is in B... Ook leuk.
Op woensdag 12 december 2001 16:23 schreef SanderThomas het volgende:[..]
*ton tomaten gooit*
nee, lager dan een gitaar
Grootheden als Stanley Clarke gebruiken em
en k geloof Les Claypool ook.
quote:Kijk, ik sta niet op stage om er mooi uit te zien, ik wil gewoon goed bassen klaar. En daarvoor hang ik mijn bass hoog, aangezien ik dan veel beter speel. Als je hem zo laag hangt, kun je niet zo goed bij de hoge tonen.
Op donderdag 13 december 2001 15:49 schreef LenL het volgende:
Ik vind Kurt Cobain ook beter dan Steve Vai. Maar beter gaat nij mij totaal niet om het kunnen bassen of het technisch perfect zijn. Maar ook om de persoon zelf, zijn/haar image. En een bas moet gewoon laag hangen en absoluut neit hoog. Dat ziet er toch zoooooo dom uit... Al die top zoveel bassisten hebben dat ook. Chris roels.
quote:Neej, grote bassisten verlagen zich niet tot het spelen van gitaar
Op donderdag 13 december 2001 16:40 schreef boozeroony het volgende:[..]
Niet gewoon een baritone-gitaar dan? Oh nee wacht, die is in B... Ook leuk.
quote:Och, een baritone kan met een béétje fantasie ook een hooggestemde sixstring genoemd worden...
Op donderdag 13 december 2001 16:49 schreef SanderThomas het volgende:[..]
Neej, grote bassisten verlagen zich niet tot het spelen van gitaar
En nu ik toch bezig ben: ik speel zonder pedalen/doosjes op een Ibanez Roadstar II (ERG goede Fender-imi uit '84). Speel, misschien wat vreemd, met niet al te veel bas en wel veel treble, maar zoek eigenlijk misschien een doosje waar ik dit effect nog meer mee uit mijn bas kan trekken. Een beetje zoals (daarrissieweer) Bent Sæther van Motorpsycho. Misschien een leuke fuzzbox, anyone?
quote:Ik vind niet dat het scoren van image egt belangrijk is. Ik vind het gewoon superdom/lelijk. Hoge bassen, das mijn mening. Hij hoeft ook niet overdreven laag (zoals Chris) maar hij moet ook niet zo hoog datje met je hand op je borst zit.
Op donderdag 13 december 2001 16:42 schreef SanderThomas het volgende:[..]
Kijk, ik sta niet op stage om er mooi uit te zien, ik wil gewoon goed bassen klaar. En daarvoor hang ik mijn bass hoog, aangezien ik dan veel beter speel. Als je hem zo laag hangt, kun je niet zo goed bij de hoge tonen.
Image is een gemaakt iets, als je op je image probeert te scoren, dan noemt iedere muziekkenner je commercieel. Alleen worden dan alle gothics en Nirvana fans boos, want zij zijn (ondanks het scoren op image ipv. goede muziek) wel true en niet commercieel
Maar ja, veel bassisten die de bas zo laag hebben hangen gebruiken ws. toch alleen maar de bovenste drie fretten
quote:Jij bent gewoon lui!
Op donderdag 13 december 2001 07:03 schreef trifling het volgende:
waarom wordt de kwaliteit van een bassist altijd bepaald aan de hand van het "hoeveel keer kan ik mijn vingers verzetten binnen drie minuten" verhaal
Hoe vinden jullie de bassist van TOOL dan? Aangezien dat de bas bij tool even belangrijk is als de gitaar [drums en zang] en hij een geweldige eigen stijl heeft mag hij toch ook niet onderschat worden!
quote:anders duurt het oefenen maar een kwartier
Op donderdag 13 december 2001 21:28 schreef broer het volgende:[..]
Jij bent gewoon lui!
quote:Punkbassisten vervangen altijd alleen de E-snaar. De rest kunnen ze toch niet bij, dus die verslijten ook niet.
Op donderdag 13 december 2001 20:57 schreef Zanderrr het volgende:
Het is inmiddels al 'tig keer gezegd, maar als je je bas wat hoger hangt, dan speelt het gewoon veel makkelijker. En persoonlijk hoor ik liever goed basspel dan dat ik iemand stoer met die bas op z'n knieen zie rondhuppelen.Maar ja, veel bassisten die de bas zo laag hebben hangen gebruiken ws. toch alleen maar de bovenste drie fretten
quote:Mee eens, maar naar mijn mening is in elke band de bassist net zo belangrijk als de rest. Hoe de bassist met die rol omgaat is een tweede, maar dat doet-ie heel aardig.
Op donderdag 13 december 2001 23:10 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Ik ben niet van plan om 6 pagina's door te kammen maar ik stel mijn vraag toch:Hoe vinden jullie de bassist van TOOL dan? Aangezien dat de bas bij tool even belangrijk is als de gitaar [drums en zang] en hij een geweldige eigen stijl heeft mag hij toch ook niet onderschat worden!
quote:
Op woensdag 12 december 2001 18:44 schreef LenL het volgende:
Mijn favoriete basgitaar is trouwens de thunderbird (duh...).
quote:* SanderThomas oefent doorgaans ongeveer een uur of 4 op lekker hoog tempo
Op vrijdag 14 december 2001 06:54 schreef trifling het volgende:[..]
anders duurt het oefenen maar een kwartier
quote:Ik heb een thunderbird.
Op vrijdag 14 december 2001 21:41 schreef LenL het volgende:[..]
quote:hmmz, tja, kweet niet of ik zo'n Warwick fan ben, ik heb een tijd geleden een 6snaar geprobeerd, maar hij klonk niet zow lekker, was wel dubbel zo duur als de Washburn die ik nou heb.
Op dinsdag 18 december 2001 12:11 schreef Chiele25 het volgende:
[afbeelding]Dit is mijn nieuwe aanwinst, die van mij is natural oil finish en 4 snarig.
quote:k Geloof dat die 6 snaar dat niet zo had... zou best een verschil kunnen zijn...
Op dinsdag 18 december 2001 12:16 schreef Chiele25 het volgende:
Op deze bas zitten heel veel mogelijkheden om je geluid te bewerken.
quote:k had toen je je aankoop aankondigde al op die site gekeken
Op dinsdag 18 december 2001 12:26 schreef Chiele25 het volgende:
Kijk maar eens op www.warwickbass.com staan alle modellen en specificaties.
Deze was het.. niet mijn bass...
De thumb (doorlopende hals) is hetzelfde verhaal als de thumb-bolt on, maar door de doorlopende hals een tikkie duurder.
Voor jazzige dingen heb ik toch mijn Standard Mex. Jazz Bass, geen toppertje, maar wel lekker geluid. Misschien dat ik em nog actief laat maken.
[Dit bericht is gewijzigd door boozeroony op 18-12-2001 14:43]
quote:URL? Plaatje?
Op dinsdag 18 december 2001 14:31 schreef boozeroony het volgende:
Ze mogen dan wel lekker klinken, maar brr, wat zijn die dingen lelijk...
[als boozeroony geld heeft gaat hij voor de Gibson EB-O]
k vind m'n bass er eigenlijk best goed uit zien. Het liefst heb ik een warrior bass (kwa uiterlijk), maar dan ben je onder de $ 4000 echt niet klaar.
staan we met ons allen op zo'n zelfde ding te spelen
waar blijven de antieke planken
al is die "lijkt fender" wel grappig
ikke ben blij met oude gibson plaat
quote:Welke bedoel je?
Op dinsdag 18 december 2001 21:03 schreef trifling het volgende:
valt wel op dat ook bassen in de mode kunnen zijnstaan we met ons allen op zo'n zelfde ding te spelen
Overigens gaat het me vooral om het geluid. Tuurlijk het liefst heb ik een Fender Jazz uit 67 ofzo, maar die is gewoon niet te vinden en onbetaalbaar.
quote:Dure Fenders zijn qua kwaliteit ook niet echt toppers. Goedkope bridge, niet al te denderend afgewerkte electronica. Ik zie niet in waarom een amerikaanse fender meer karakter zou moeten hebben dan een mexicaanse.
Op woensdag 19 december 2001 11:58 schreef Chiele25 het volgende:
Ik bedoel hier niet mee dat het geen goede bassen zijn, ze klinken goed en spelen lekker maar missen naar mijn idee een beetje karakter.
quote:het lijkt wel of nu de warwick en washburn in de mode zijn en een tijdje geleden de ibanez
Op woensdag 19 december 2001 11:50 schreef SanderThomas het volgende:[..]
Welke bedoel je?
zal wel allemaal betaalbare kwaliteit zijn en natuurlijk gaat het om het geluid maar toch
ik heb het idee dat het met versterkers allemaal nog iets erger is
let je even niet op staan er allemaal van die lichtgevend groene torentjes op de podia
mij is natuurlijk ook gewoon jaloers
quote:Doe me effe een plezier en check onderstaande link
Op woensdag 19 december 2001 12:40 schreef trifling het volgende:
mij is natuurlijk ook gewoon jaloers
quote:Lekker, alleen neit mijn muziek.
Op woensdag 19 december 2001 12:51 schreef SanderThomas het volgende:[..]
Doe me effe een plezier en check onderstaande link
http://www.sanderthomas.com/dc/dutch/gear.html
Oh ja... *schop*
is best wel makkelijk als je eerst gitaar hebt gespeeld
kheb trouwens een musicman
quote:'t Is maar net wat je wilt. Ik heb een 6snaar en het bevalt me prima, maar ook op een 4 snaar red ik me wel. Je hebt wel die lage B, die is mooi, maar als je em teveel gebruikt is het juist weer een nadeel.
Op donderdag 07 maart 2002 22:45 schreef Acathla het volgende:
Is het een "must" om een 5-snarige bas te hebben? Wat is precies het voordeel hiervan? Ik hoor verschillende dingen hierover namelijk.Oh ja... *schop*
quote:Mwah, ligt er maar net aan... Wat voor stijl speel je?
Op vrijdag 08 maart 2002 13:18 schreef MuNKeY het volgende:
* MuNKeY is sinds kort basgitarist bij een bandis best wel makkelijk als je eerst gitaar hebt gespeeld
quote:Ik vraag me af of je Primus dan wel goed genoeg kent. Vooral de brown album is een flink staaltje compositie werk. En geilen op techniek hoeft niet, maar het is wel zo dat je met een betere techniek, jezelf beter kunt uitdrukken. Ook al gebruik je het niet altijd, je hebt gewoon meer bewegingsruimte.
Op vrijdag 08 maart 2002 13:50 schreef search64 het volgende:
Daarom vind ik Les Claypool ook zo irritant. Primus' muziek is lachwekkend door die stomme bassriffs van hem. Net als Frank Zappa halen ze humor in de muziek en ik vind eigenlijk dat die er niet in thuishoort, tenminste, niet de hele tijd.
quote:Mee eens, maar van die mensen die in één nummer alles wat ze kunnen willen laten zien, vind ik irritant.
Op vrijdag 08 maart 2002 13:54 schreef SanderThomas het volgende:[..]
Ik vraag me af of je Primus dan wel goed genoeg kent. Vooral de brown album is een flink staaltje compositie werk. En geilen op techniek hoeft niet, maar het is wel zo dat je met een betere techniek, jezelf beter kunt uitdrukken. Ook al gebruik je het niet altijd, je hebt gewoon meer bewegingsruimte.
quote:Jup, maar dan is Les Claypool een slecht voorbeeld.... Muziek moet wel muziek blijven...
Op vrijdag 08 maart 2002 15:07 schreef search64 het volgende:
Mee eens, maar van die mensen die in één nummer alles wat ze kunnen willen laten zien, vind ik irritant.
quote:Tuurlijk had FNM ook humor, luister maar naar das Schutzenfest, maar ze waren ook serieus. Zoals Frank Zappa humor gebruikt in zijn muziek gaat te ver, en hoeveel serieuze nummers heeft Primus nou helemaal? Af en toe een grappig nummer is goed, maar de bedoeling van muziek is niet om moppen te tappen vind ik.
Op vrijdag 08 maart 2002 15:09 schreef Zander het volgende:
Mwah, volgens mij kan Claypool wel veel meer dan 'ie in een nummer laat zien. Ik heb Primus een keer live gezien en toen speelde 'ie ook contrabas en fretloos. En humor hoort zeker weten wel in muziek, van mij hoeft 't niet altijd zo doodserieus te zijn. Faith no more hadden ook wel humor.
quote:Volstrekt niet mee eens. Een groot deel bestaat inderdaad uit 'grappige' nummertjes, maar Zappa heeft ook enorm veel serieuze instrumentale muziek gemaakt en composities voor orkesten. Hij is een van de weinige grootheden uit de popmuziek die ook door klassiek geschoolde en jazz-muzikanten enigszins serieus genomen wordt, en dat is echt niet omdat het zo'n enorme grappenmaker was...
Op vrijdag 08 maart 2002 15:14 schreef search64 het volgende:
Zoals Frank Zappa humor gebruikt in zijn muziek gaat te ver....
quote:Valt ook nog wel mee, maar door die stem van Claypool 'klinkt' alles nu eenmaal absurd.
, en hoeveel serieuze nummers heeft Primus nou helemaal?
quote:Ik vind van wel. Niet uitsluitend, natuurlijk, maar muziek kan een scala aan emoties inhouden, en daar hoort humor zeker bij. Ik hou juist weer niet van hyperserieuze 'Oh wat is de wereld toch slecht'-muziek, iha. Maar goed, smaken verschillen...
Af en toe een grappig nummer is goed, maar de bedoeling van muziek is niet om moppen te tappen vind ik.
quote:Pcies, van een nummer als Zombie Woof kan een gemiddelde componist alleen maar dromen.
Op vrijdag 08 maart 2002 15:26 schreef Zander het volgende:
Volstrekt niet mee eens. Een groot deel bestaat inderdaad uit 'grappige' nummertjes, maar Zappa heeft ook enorm veel serieuze instrumentale muziek gemaakt en composities voor orkesten. Hij is een van de weinige grootheden uit de popmuziek die ook door klassiek geschoolde en jazz-muzikanten enigszins serieus genomen wordt, en dat is echt niet omdat het zo'n enorme grappenmaker was...
Kan er hier trouwens iemand een beetj "slappen" op z'n bas-gitaar (luister Mudvayne, gebruiken heel "slap") ik hab daar toch aardig wat moeite meej....
quote:Dammit S.T. ik ben jaloers op deze...ik hebbem ook in me handen gehad (5snarig ) maar dan was de kleur iets donkerder...als ik weer een keer flink wat geld heb koop ik er ook zoeen...
Op vrijdag 08 maart 2002 15:32 schreef SanderThomas het volgende:
Nog maar es:
quote:Hij speelt fijn hoor
Op vrijdag 08 maart 2002 15:37 schreef Nyles het volgende:[..]
Dammit S.T. ik ben jaloers op deze...ik hebbem ook in me handen gehad (5snarig net als deze) maar dan was de kleur iets donkerder...als ik weer een keer flink wat geld heb koop ik er ook zoeen...
quote:Die heb ik bij Musik Produktiv gekocht, nog geen 1000 DM destijds.. Met een fijn 410xl was het net onder de 3000 DM
Op vrijdag 08 maart 2002 15:40 schreef Nyles het volgende:
Hey Sander waar heb je deze [afbeelding]gekocht, ik ben er ook naar opzoek (en wat kost die apperatuur?)
quote:Dammit een hoop geld, maar dat isset wel waard niet
Op vrijdag 08 maart 2002 15:41 schreef SanderThomas het volgende:[..]
Die heb ik bij Musik Produktiv gekocht, nog geen 1000 DM destijds.. Met een fijn 410xl was het net onder de 3000 DM
quote:Ja hoor
Op vrijdag 08 maart 2002 15:46 schreef Nyles het volgende:[..]
Dammit een hoop geld, maar dat isset wel waard niet
Maar dat was vooral omdat de rest van de band zo hard staat..
quote:Wat mij gelijk op een ander onderwerp brengt: wat zijn een beetje goede maar betaalbare oordoppen? Ik merk dat drie a vier keer in de week in de herrie staan toch niet zo goed is voor mijn gehoor....
Op vrijdag 08 maart 2002 15:48 schreef SanderThomas het volgende:
quote:Speel je in een band?
Op vrijdag 08 maart 2002 15:48 schreef SanderThomas het volgende:[..]
Ja hoor
't klinkt allemaal lekker
[Dit bericht is gewijzigd door Nyles op 08-03-2002 15:56]
quote:k Heb http://www.alpine.nl/ deze
Op vrijdag 08 maart 2002 15:54 schreef Zander het volgende:[..]
Wat mij gelijk op een ander onderwerp brengt: wat zijn een beetje goede maar betaalbare oordoppen? Ik merk dat drie a vier keer in de week in de herrie staan toch niet zo goed is voor mijn gehoor....
Doppen zouden verplicht moeten zijn.
quote:k Speel zelf in http://www.DarkConspiracy.net/ Traditionele metalband, a la Nevermore, Iced Earth dat soort dingetjes
Op vrijdag 08 maart 2002 15:55 schreef Nyles het volgende:
Speel je in een band?Cool ...heb zelf nu uuuh pakweg 3 jaar (zonder les) ervaring met bass-spelen en ik durf tezeggen dat ik redelijk tot goed kan spelen...
ben al een tijdje ozoek naar een band die een bassist zoekt, maar de meeste repeteren enkeld in het weekend...en dan kannik nie...
Wat voor muziek maak je ?
quote:Zeker waar, ik ben een paar jaar geleden ook met jazztheorie en -spelen begonnen, en hoewel ik inmiddels wel aardige chops heb op dat gebied (al zeg ik 't zelf), ken ik maar weinig andere muzikanten die er ook mee bezig zijn. Ik zit toch meer in de locale rock/metal-scene.
Op vrijdag 08 maart 2002 15:57 schreef SanderThomas het volgende:
k Probeer meer jazz te spelen tegenwoordig, maar zonder al te veel ervaring in die muziek blijft dat moeilijk.
Anyway, als je wat meer over theorie wilt leren (en dat kan imo nooit kwaad), is dit misschien een aardige link (als je 'm tenminste nog niet kende): http://www.outsideshore.com/primer/primer/
Ook bedankt voor de tip over die doppen, ik zal er zeker eens naar kijken want het begint nodig te worden.
quote:Thnx! zo'n site was hard nodig
Op vrijdag 08 maart 2002 16:02 schreef Zander het volgende:Anyway, als je wat meer over theorie wilt leren (en dat kan imo nooit kwaad), is dit misschien een aardige link (als je 'm tenminste nog niet kende): http://www.outsideshore.com/primer/primer/
(Heb trouwens ook nog 2 electrische en een akoestische gitaar, maar daar piel ik gewoon wat mee, even voor 't zicht )
quote:Ik zeg niet dat Zappa slecht is, hij is een geweldige componist, maar ik hou er niet van hoe hij speelt met zijn muziek. Bij Zappa-nummers zit er na elke climax zo'n vreemd xylofoontje en dat is bizar en lachwekkend, maar voor mij verpest dat het nummer. Bovendien zijn er ook serieuze nummers waar het niet gaat over hoe slecht de wereld is.
Op vrijdag 08 maart 2002 15:26 schreef Zander het volgende:[..]
Volstrekt niet mee eens. Een groot deel bestaat inderdaad uit 'grappige' nummertjes, maar Zappa heeft ook enorm veel serieuze instrumentale muziek gemaakt en composities voor orkesten. Hij is een van de weinige grootheden uit de popmuziek die ook door klassiek geschoolde en jazz-muzikanten enigszins serieus genomen wordt, en dat is echt niet omdat het zo'n enorme grappenmaker was...
[..]Valt ook nog wel mee, maar door die stem van Claypool 'klinkt' alles nu eenmaal absurd.
[..]Ik vind van wel. Niet uitsluitend, natuurlijk, maar muziek kan een scala aan emoties inhouden, en daar hoort humor zeker bij. Ik hou juist weer niet van hyperserieuze 'Oh wat is de wereld toch slecht'-muziek, iha. Maar goed, smaken verschillen...
quote:Ja dit is echt jammer.. gelukkig heb ik een paar vrienden die van Jazz houden. Wij zijn dus ook een bandje gestart met de bedoeling jazz te spelen en te schrijven.. En ik moet zeggen dat dit heel aardig gaat.
Op vrijdag 08 maart 2002 16:02 schreef Zander het volgende:[..]
Zeker waar, ik ben een paar jaar geleden ook met jazztheorie en -spelen begonnen, en hoewel ik inmiddels wel aardige chops heb op dat gebied (al zeg ik 't zelf), ken ik maar weinig andere muzikanten die er ook mee bezig zijn. Ik zit toch meer in de locale rock/metal-scene.
quote:Goh.. ehh een bassist?
Op zaterdag 09 maart 2002 09:57 schreef Acathla het volgende:
Nee... (en Marcus Miller is? )
quote:Pauls Bass Matters in Nijmegen.
Op vrijdag 08 maart 2002 18:15 schreef Jimbaka het volgende:
Weet iemand een goede zaak die dit soort dingen doet? Het liefst in het midden van NL..
quote:IK
Op vrijdag 08 maart 2002 18:24 schreef Jimbaka het volgende:
Gaat er eigenlijk nog iemand naar Marcus Miller 13 maart in paradiso?
quote:Kijk hier es.... hebbik me bas ook gekocht...
Op vrijdag 08 maart 2002 18:15 schreef Jimbaka het volgende:
ik heb laatst een Fender Precision op de kop getikt.. HEt is een echte Amerikaanse en ziet er erg goed uit en hij klint fanatastisch.
Alleen is hij een jaartje of 20, iets jonger misschien. De elementen zijn niet helemaal meet wat ze geweest zijn dus die moet ik nog vervangen.
Weet iemand een goede zaak die dit soort dingen doet? Het liefst in het midden van NL..
ik vind bas spelen erg leuk, maar soms is het een beetje "saai", omdat je vaak een beetje hetzelfde loopje aan moet houden
natuurlijk als je echt goed bent kan je er veel meer van maken, als ik zo zou kunnen spelen als Les Claypool (Primus), Chris Squire (Yes) of Mike Visceglia (Suzanne Vega) dan wist ik het wel...
maar ja dat ben ik niet, gitaar is meer mijn instrument. daar kan ik veel beter m'n ei in kwijt.. ofzo
quote:Ik mag graag oefenen met dat slappen
Op vrijdag 08 maart 2002 15:29 schreef Nyles het volgende:
Kan er hier trouwens iemand een beetj "slappen" op z'n bas-gitaar (luister Mudvayne, gebruiken heel "slap") ik hab daar toch aardig wat moeite meej....
Misschien moet ik eens wat nieuw materiaal opnemen...
Het staat iig wel kewl
quote:Het is niet makkelijker, het is een compleet andere techniek. Qua geluid merk je het wel. Luister maar eens naar een Marcus Miller, Stanley Clarke, Les Claypool ofzo.. Allemaal verschillende stijlen en verschillende aanpak van het slappen overigens.
Op donderdag 14 maart 2002 13:53 schreef Acathla het volgende:
Wat is het verschil tussen slappen en "gewoon" bassen? Maakt het veel uit qua klank of is het makkelijker?
quote:Leuk hoor, alleen is het volume behoorlijk zacht. Ik wil meer meer
Op donderdag 14 maart 2002 14:02 schreef SanderThomas het volgende:
Filmpje, kon het niet laten :D
quote:Ja, ik ook
Op zondag 17 maart 2002 13:06 schreef Acathla het volgende:
Ik vind de baslijn van Little Green Bag (George Baker jaja) echt zo ontzettend "lekker" klinken.
't is eigenlijk een beetje een Motown / oude soul-achtig basje, vind ik.
Zelf heb ik wel een bas, maar ik denk dat ik de lat te hoog leg voor mezelf, (en gebrek aan talent) zal dus nooit een dergelijk niveau kunnen halen. Maar er naar luisteren op echt goede hifi-apparatuur vergoedt een hoop Je hoort die vingers over de frets glijden, je hoort het 'gevoel' dat sommige bassisten in hun muziek leggen.
quote:Zo ongeveer alle baslijntjes van Marillion's Pete Trewavas, technisch gezien alles behalve een geweldige bassist, maar melodieus gezien kan niemand aan hem tippen. Ook z'n werk in Transatlantic is niet te versmaden. Verder zet Geddy Lee heerlijke lijntjes neer in z'n nummers en ook Billy Sheehan kan melodieus uit de hoek komen, met name in Niacin. Even wat favoriete basloopjes op een rij:
Op zondag 17 maart 2002 13:29 schreef Acathla het volgende:
Heeft iemand nog baslijntjes die hij/zij de moeite waard vindt om even te noemen?
Billy Sheehan: Mr. Big - Mr. Big (juist, het gecoverde nummer van de band Mr. Big)
Pete Trewavas: Transatlantic - All of the above (en dan vooral z'n solospotje in de middensectie)
Stu Hamm - Gambale-Hamm-Smith - Track 3 en 6 van hun 1e cd, ben de titels kwijt. En de Moonlight Sonata van Hamm's 1e solo cd. En 'Lone Star' van z'n album The Urge, waar ook geweldig gitaarwerk te horen is van Eric Johnson.
Geddy Lee - YYZ
Er zijn er zoveel... te veel om op te noemen. Als ik naar een concert ga, ga ik altijd zo dicht mogelijk bij de bassist staan. (daar is het ook een stuk rustiger dan bij de gitarist of zanger )
Stanley Clarke (blues)
Marcus Miller (jazz/fusion/funk)
Geddy Lee (melodische symforock)
Les Claypool (thrashfunk)
Charles Mingus (bebop)
voor metal:
Markus Grosskopf (Helloween)
Steve DiGiorgio (Death, Testament, Iced Earth)
Steve Harris (Iron Maiden)
Derek Blakely (Haji's Kitchen)
ook leuk:
Mordred - The Next Room (leuk album, goed basswerk)
en nog wat anderen
quote:Trewavas doet me altijd heel erg aan Paul McCartney denken
Op zondag 17 maart 2002 13:47 schreef qwerty1973 het volgende:[..]
Zo ongeveer alle baslijntjes van Marillion's Pete Trewavas
...en dat is een compliment
quote:Heeft hij idd wat van weg, zeker in Transatlantic. In Marillion is ie toch iets meer Pete
Op zondag 17 maart 2002 21:50 schreef MuadDib het volgende:[..]
Trewavas doet me altijd heel erg aan Paul McCartney denken
...en dat is een compliment
Of een link naar een tutorial waar ik wel wat aan heb...
weet iemand waar je in Nederland een DeArmond Ashbory zou kunnen testen/bespelen, vind het een erg interessant ding.
quote:heel veel van Primus (Les Claypool), bijvoorbeeld Jerry was a Race Car Driver, Wynona's Big Brown Beaver, My Name is Mud
Op zondag 17 maart 2002 13:29 schreef Acathla het volgende:
Heeft iemand nog baslijntjes die hij/zij de moeite waard vindt om even te noemen?
soms niet een bepaald lijntje maar gewoon het geheel aan baswerk
New Year's Day - U2
Hi-Potent - Reprazent
Beastie Boys - Sabrosa
Sound Chaser - Yes
Tempus Fugit - Yes
Heart of the Sunrise - Yes
Circus of Heaven - Yes
Black Night - Deep Purple
Queen - Another One Bites The Dust
Sugar Hill Gang - Rapper's Delight
Mark King (Level 42) was al ff genoemd, maar mag nog wel een keer genoemd worden
Blondie heeft ook altijd wel aardige bas gehad, alleen meerdere bassisten (Nigel Harrison, Gary Valentine, Chris Stein zelf speelt ook bas).
[edit]
Doh! Bijna Sting vergeten!
[/edit]
* LEiPiE zit er aan te denken heel misschien ook bas te gaan spelen, denk dat ik dat 't interessantste instrument vind
(maar zou ook wel toetsen, gitaar of drum willen doen... sja, "moeilijk he? als je keuze hebt" )
[Dit bericht is gewijzigd door LEiPiE op 21-03-2002 22:19]
En wat John Deacon betreft, ik vind de bas in Breakthru geweldig, vooral die (te korte) solo.
Nog wat favo baswerk van Queen:
A Kind Of Magic
Body Language (of zou 't daar toch stiekem keyboard zijn, nah denk ut nie )
Under Pressure hoef ik natuurlijk niet te noemen
Innuendo (niet zo ontzettend opvallend, maar wel lekker)
Ride the wild wind (opstuwend)
Crazy little thing called love
The miracle
Invisible man (draait bijna het hele nummer om de baspartij )
You don't fool me
(en nog wel meer, alle partijen zitten bij Queen wel goed )
* LEiPiE heeft weer ff al z'n Queen cd's afgeluisterd, c.q. doorgeskipt op zoek naar de mooiere baslijntjes (wel fijn om ze in dit soort gevallen ook op een mp3cd te hebben)
quote:The Millionaire Waltz! Die moet er nog ff bij, En Dragon Attack natuurlijk.:)
Op vrijdag 22 maart 2002 01:05 schreef LEiPiE het volgende:
Breakthru is iid goed!
(stoere clip die perfect bij de baslijn past: geschoten op een trein bestaande uit een stoomloc en een speciale "podiumwagon" op een prive spoorlijntje)Nog wat favo baswerk van Queen:
A Kind Of Magic
Body Language (of zou 't daar toch stiekem keyboard zijn, nah denk ut nie)
Under Pressure hoef ik natuurlijk niet te noemen
Innuendo (niet zo ontzettend opvallend, maar wel lekker)
Ride the wild wind (opstuwend)
Crazy little thing called love
The miracle
Invisible man (draait bijna het hele nummer om de baspartij)
You don't fool me
(en nog wel meer, alle partijen zitten bij Queen wel goed)
* LEiPiE heeft weer ff al z'n Queen cd's afgeluisterd, c.q. doorgeskipt op zoek naar de mooiere baslijntjes
(wel fijn om ze in dit soort gevallen ook op een mp3cd te hebben)
In Breakthru zitten 2 baslijntjes, één synth en één gewoon.
quote:je hebt nu toch een hele sicke strakblauwe jazz bass..
Op woensdag 24 december 2003 14:45 schreef smegmakrijger_3d het volgende:
Hmmmz, ik heb minn oog laten vallen op een musicman Sub, passieve bass.... iemand ervaring met dit juweeltje??!?!?! Ik zit echt in een dubio.... kopen, of doorsparen voor een musicman stingray?!?!
quote:Je zou eens op de Hevos site kunnen kijken: www.hevos.nl. Geweldig spul! Ikzelf heb een 2*10" met een 15" onderkast onder een 400W versterker. Speelt je broekspijpen aan flarden. Bas = MM Stingray 5.
Op woensdag 31 oktober 2001 12:30 schreef Chiele25 het volgende:
Ik krijg het idee dat dit topic een beetje dood begint te bloeden, ik hoopte dat hier wat meer ideeen uitgewisseld zouden.Ook zou het een gischikte plek zijn om tips & trics over apparatuur te geven. Ikzelf ben op zoek naar een nieuwe versterker (head) met een 4x10 en een 1x15 kast, misschien heeft iemand nog goeie ideeen??
ik ben dus ook sinds kort een bassist. Met de oprichting van me bandje had alleen een van me vrienden eerder een bass gekocht dus ben ik toen gitaar gaan spelen, ook al was bass me eerste keus. Sinds kort is die band uit elkaar en heb Arr zijn bas overgekocht (die een van de eerste pagina's). Daarna een nieuwe ibanez gekocht (een btb 5 snarige dus niet zo'n sg dingetje) en ik moet zeggen dat ik eigenlijk bassen veel leuker vind dan de gitaar. Geluid is veel cooler. Nu zoek ik alleen nog een band in Rotterdam.... iemand nog een bassist nodig (oh en dat vraag ik in het bassistentopic )
quote:Bassen is heel cool. Ik ben uit pure noodzaak op een bas gaan spelen (als toetsenist). En ik heb er helaas nog altijd zelf geeneen, maar ik speel op de linkshandige bas van de drummer van m'n band (ja ik ben zo linkshandig als het maar kwam dus dat komt mooi uit). Hoewel techniek niet mijn sterkte kant is (en ik veelal geneigd ben om bijna alles op de E-snaar te spelen), is het wel een instrument wat me echt ligt en wat ik snap.
Op vrijdag 26 december 2003 11:34 schreef _Etter_ het volgende:
goh dit topic had ik gewoon gemist...ik ben dus ook sinds kort een bassist. Met de oprichting van me bandje had alleen een van me vrienden eerder een bass gekocht dus ben ik toen gitaar gaan spelen, ook al was bass me eerste keus. Sinds kort is die band uit elkaar en heb Arr zijn bas overgekocht (die een van de eerste pagina's). Daarna een nieuwe ibanez gekocht (een btb 5 snarige dus niet zo'n sg dingetje) en ik moet zeggen dat ik eigenlijk bassen veel leuker vind dan de gitaar. Geluid is veel cooler. Nu zoek ik alleen nog een band in Rotterdam.... iemand nog een bassist nodig (oh en dat vraag ik in het bassistentopic
)
Veel mensen zien een basgitaar als voor erbij, maar een basklank in een nummer is eigenlijk al haast onmisbaar. het geeft zoveel diepte aan de muziek en al helemaal als de bassist niet heel simpel de gitarist volgt, maar zelf een weg tussen de andere bandleden zoekt. Het bevalt me wel dat bassen. Nu nog eentje aanschaffen.
Nogmeer linkshandige bassisten die mogelijkerwijs tips hebben waar ik het beste zou kunnen kijken naar een niet al te dure/moeilijke linkshandige basgitaar?
quote:hahahahaha meet "de plank...."
Op woensdag 24 december 2003 15:39 schreef gewoon-jan het volgende:[..]
je hebt nu toch een hele sicke strakblauwe jazz bass..
quote:heb je hem kapotgeslagen?
Op zondag 28 december 2003 18:49 schreef smegmakrijger_3d het volgende:[..]
hahahahaha meet "de plank...."
quote:ik dus ook, zal wel komen doordat er op een gegeven moment iets van anderhalf jaar tussen 2 reacties zit
Op vrijdag 26 december 2003 11:34 schreef _Etter_ het volgende:
goh dit topic had ik gewoon gemist...<knip>
Ik ben dus ook bassist in een deatmetal-band. Mijn spullen waar ik het meest over speel, zijn: een Ibanez SR700 en een Ibanez SR800F (beide naar B gestemd dmv. een 5-snaar setje), een SWR Bass350 icm SWR Goliath III Jr. en als thuisversterker een Hartke B30.
Verder heb ik nog een Washburn B15, maar die heeft wat restauratie nodig
quote:hoezo koop je geen 5 snarige dan?
Op maandag 29 december 2003 00:33 schreef bas-beest het volgende:[..]
ik dus ook, zal wel komen doordat er op een gegeven moment iets van anderhalf jaar tussen 2 reacties zit
Ik ben dus ook bassist in een deatmetal-band. Mijn spullen waar ik het meest over speel, zijn: een Ibanez SR700 en een Ibanez SR800F (beide naar B gestemd dmv. een 5-snaar setje), een SWR Bass350 icm SWR Goliath III Jr. en als thuisversterker een Hartke B30.
Verder heb ik nog een Washburn B15, maar die heeft wat restauratie nodig
quote:daar heb ik ook op gespeeld, maar dat ligt me niet helemaal.
Op maandag 29 december 2003 01:06 schreef _Etter_ het volgende:[..]
hoezo koop je geen 5 snarige dan?
quote:een beetje moeiite en je stapt daar zo overheen. ik was voorheen gitarist en had een ibanez en ik ben overgestapt naar een redelijk dikke ibanez hals, het was ff wennen maar na 3 weken merk je het niet eens totdat je weer je gitaar beet pakt
Op maandag 29 december 2003 01:10 schreef bas-beest het volgende:[..]
daar heb ik ook op gespeeld, maar dat ligt me niet helemaal.
Ik ben totnutoe de hals van die SR-serie gewend, die speelt gewoon supersnel enz.
quote:op het gevaar af hier een slowchat van te maken
Op maandag 29 december 2003 10:32 schreef _Etter_ het volgende:[..]
een beetje moeiite en je stapt daar zo overheen. ik was voorheen gitarist en had een ibanez en ik ben overgestapt naar een redelijk dikke ibanez hals, het was ff wennen maar na 3 weken merk je het niet eens totdat je weer je gitaar beet pakt
quote:Nee joh, hij speelt gewoon kut en in principe kan je em goed als vlaggemast gebruiken, maar bassen... ho maar!
Op zondag 28 december 2003 23:49 schreef gewoon-jan het volgende:[..]
heb je hem kapotgeslagen?
quote:ik heb ook best grote handen dus daarom is het denk ik voor mij makkelijk. Als je toch een 5 snarige wil proberen raad ik echt de ibanez btb405 aan ( [link]http://www.ibanez.co.jp/world/bass/page_btb/btb405qmtk.html[/link], het plaatje is wat geshopt, in het echt ziet die er veel beter uit!)
Op maandag 29 december 2003 11:50 schreef bas-beest het volgende:[..]
op het gevaar af hier een slowchat van te maken
--> gelukkig is iedereen anders, toch?
Ik bedoel, ik heb het gespeeld op o.a. een EDA905 en een SR705, maar het ligt mij gewoon niet helemaal. En daarbij komt nog, dat ik nog steeds een 5-snarige bas tegen moet komen die zwaarder klinkt dan wat ik nu heb. En nee, dat ligt niet aan de toonregeling op de bas of de versterker, heb ik ook allemaal geprobeerd
Ik heb een Fender Precision die nodig aan een reperatie toe is (dat zeg ik nu al zeker een jaar ofzo.. maar nu is er eindelijk geld voor.. )
Maar heeft iemand enig idee of je op een of andere manier de sound van een precision wat meer te later lijken op een Jazzbass.. Een precision heeft echt zo'n rouw rock geluid tewijl ik toch een 'warmer' geluid wil voor funk/jazz..
quote:ik zou het niet weten maar het lijkt me niet? je veranderd niet het hout dus ik ben bang dat je weinig aan het geluid kan veranderen. Misschien via een goeie versterker? vraag het is na bij die mensen die de bass afstellen, die weten vaak veel van bassen af.
Op maandag 29 december 2003 16:50 schreef Jimbaka het volgende:
Misschien kan iemand mij hier helpen..Ik heb een Fender Precision die nodig aan een reperatie toe is (dat zeg ik nu al zeker een jaar ofzo.. maar nu is er eindelijk geld voor.. )
Maar heeft iemand enig idee of je op een of andere manier de sound van een precision wat meer te later lijken op een Jazzbass.. Een precision heeft echt zo'n rouw rock geluid tewijl ik toch een 'warmer' geluid wil voor funk/jazz..
quote:das een beetje een gek argument maar ok.
Op maandag 29 december 2003 23:51 schreef _Etter_ het volgende:
spelen de bassisten hier met hun vingers of met een plectrum? ikzelf speel eigenlijk altijd met vingers want anders had ik net zo goed gitaar kunnen blijven spelen. Ook vind ik het geluid van een plectrum niet mooi warm. Hoe spelen jullie je bas?
quote:Ampeg, SWR, Hartke versterkers gaan wel in die richting.
Op maandag 29 december 2003 16:50 schreef Jimbaka het volgende:
Misschien kan iemand mij hier helpen..Ik heb een Fender Precision die nodig aan een reperatie toe is (dat zeg ik nu al zeker een jaar ofzo.. maar nu is er eindelijk geld voor.. )
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |