abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25800778
Wat is je niet duidelijk , en het zou je netjes staan als je eens leerde om normaal op mensen te reageren
  maandag 28 maart 2005 @ 11:02:47 #27
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_25800792
quote:
Op maandag 28 maart 2005 11:01 schreef _The_General_ het volgende:
Wat is je niet duidelijk ,
Je tekst. Ik zie het verband niet tussen het al dan niet democratisch zijn van een gekozen burgemeester en jouw woordenbrij.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_25800807
quote:
Op maandag 28 maart 2005 11:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Je tekst. Ik zie het verband niet tussen het al dan niet democratisch zijn van een gekozen burgemeester en jouw woordenbrij.
Zoals ik al zei, bij een Democratie kiest men de vertegenwoordigers, die daarna een onafhankelijke bestuurder kiezen.
  maandag 28 maart 2005 @ 11:06:00 #29
66444 Lord_Vetinari
pi_25800847
quote:
Op maandag 28 maart 2005 11:03 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, bij een Democratie kiest men de vertegenwoordigers, die daarna een onafhankelijke bestuurder kiezen.
Oh oke, dan zijn we het eens. Het rare is namelijk dat iedereen die nu zo loopt te huilen over het niet doorgaan ervan en maar loopt te drammen over het rechtstreeks laten kiezen door de bevolking, altijd de eerste zijn die bij kritiek op het Kabinet roepen, dat de Bevolking de Kamer heeft gekozen en dat er DUS draagvalk uit de Bevolking is.
Welnu: Als de bevolking de Gemeenteraad kiest en die benoemt de Burgemeester, hebben we daar dezelfde constructie. Dus wat is er nou zo vreselijk aan?
pi_25800909
quote:
Op maandag 28 maart 2005 10:59 schreef pberends het volgende:
Kunnen we burgemeesters niet gewoon afschaffen?
In het grootste deel van scandinavie hebben ze die gevallen ook niet.
pi_25801430
quote:
Op maandag 28 maart 2005 11:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Oh oke, dan zijn we het eens. Het rare is namelijk dat iedereen die nu zo loopt te huilen over het niet doorgaan ervan en maar loopt te drammen over het rechtstreeks laten kiezen door de bevolking, altijd de eerste zijn die bij kritiek op het Kabinet roepen, dat de Bevolking de Kamer heeft gekozen en dat er DUS draagvalk uit de Bevolking is.
Welnu: Als de bevolking de Gemeenteraad kiest en die benoemt de Burgemeester, hebben we daar dezelfde constructie. Dus wat is er nou zo vreselijk aan?
Dat lijkt me idd een prima constructie.
Een rechtstreeks gekozen burgemeester daar ben ik tegen (tenzij misschien de burgemeester vervolgens ook het college zou samenstellen. Dan krijg je echt dualisme. Zou misschien ook voor de Minister-President een idee zijn, maar in beide gevallen wijk je wel behoorlijk af van ons huidige politiek stelsel, terwijl ik eigenlijk vind dat er niet zoveel mis is met ons politiek stelsel).
  maandag 28 maart 2005 @ 11:38:28 #32
66444 Lord_Vetinari
pi_25801484
quote:
Op maandag 28 maart 2005 11:36 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dat lijkt me idd een prima constructie.
En dat is de constructie die door de ledenraadpleging van de PvdA als voorkeur is aangegeven en die door de Senaatsfractie van de PvdA als uitgangspunt is genomen om tegen het doordramgedoe van De Graaf te stemmen.
  maandag 28 maart 2005 @ 11:58:41 #33
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25801929
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 09:19 schreef more het volgende:

De praktijk is gewoon dat Nederland een superstroperig land is geworden met superveel bureaucratie waardoor o.a. de woningen onbetaalbaar zijn geworden, het starten en runnen van een bedrijf bijna onmogelijk is door de vele regels, en als je wat verdient hebt alles naar de belasting kunt brengen. Want het dure regentensysteem van de PvdA met een bult ambtenaren moet natuurlijk wel betaald worden.
Een benoemde burgemeester is overigens juist goed om bureaucratie terug te dringen. Al die verkiezingen moeten toch georganiseerd worden.

Verder ben ik het met The_General eens dat een direct gekozen burgemeester niet democratisch is. Een door de gemeenteraad gekozen burgemeester wordt altijd door een meerderheid (dankzij de evenredige vertegenwoordiging is een meerderheid van de gemeenteraad ook een meerderheid van de bevolking) gekozen en 'aangestuurd'. Een direct gekozen burgemeester hoeft niet noodzakelijkwijs via een meerderheid verkozen te worden. Bij bijvoorbeeld 5 kandidaten heb je aan 24% van de stemmen genoeg als de andere 4 kandidaten maar 19% van de stemmen krijgen. Een tweede ronde waarin je de twee beste kandidaten door laat gaan om zodoende een meerderheid te halen is erg geforceerd en het simpelweg wegstrepen van keuzemogelijkheden / kandidaten is duidelijk al ondemocratisch.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_25812717
quote:
Op maandag 28 maart 2005 01:51 schreef dVTB het volgende:

[..]

Om te beginnen: In het startbericht van dit topic wordt gesproken over de Raad van Europa, niet de Raad van de Europese Unie. Geen idee of daar verschil tussen zit, maar dat boeit me ook niet echt. Ik lees dat het hier gaat om een orgaan dat de mensenrechten bewaakt. Alsof het niet zelf kiezen van een burgemeester een mensenrechtenschending is. Te zot voor woorden gewoon. Zo'n man/vrouw geeft gewoon leiding aan een gemeente, waarin de wethouders (namens de coalitiepartijen) en daarop toeziend de gemeenteraad bepalen wat er gebeurt. Vandaar dat ik even een paar ECHTE mensenrechtenschendingen noemde. Laat die Raad zich daar fijn mee bezighouden. Oja, heb JIJ trouwens je eigen Europese leider mogen kiezen, kiw? Ik in elk geval niet. Voor die Raad geldt dus: verbeter de wereld, begin bij jezelf.
Ik was in de war.
Raad van Europa is inderdaad niet hetzelfde als de Raad van de Europese Unie.
Raad van Europa houd zich bezich met sociale, economische, juridische zaken, waarbij de nadruk op mensenrechten ligt.
Raad van de EU is de raad van ministers, dit zijn de regeringsleiders van de vertegenwoordigde landen, de ministers van buitenlandse zaken van deze landen en ook de ministers van het gebied waarover besluitvorming plaatsvindt. Maar dat staat hier los van.

Ik kan wel begrijpen dat een organisatie als de Raad van Europa zich over de gekozen-burgemeester kwestie uitspreekt. Het is bijzonder ondemocratisch dat een persoon dat voorzitter is van de uitvoerende instantie binnen een gemeente, verre van een volksvertegenwoordiger is.
Dit is achterhaald, en volgens mij is Nederland het enige land met een dergelijk achtelijk systeem.
Dat het opzich prima werkt en er weinig problemen omtrent ontstaan laat ik even terzijde
pi_25832851
quote:
Op maandag 28 maart 2005 19:30 schreef kiw het volgende:
... Ik kan wel begrijpen dat een organisatie als de Raad van Europa zich over de gekozen-burgemeester kwestie uitspreekt. Het is bijzonder ondemocratisch dat een persoon dat voorzitter is van de uitvoerende instantie binnen een gemeente, verre van een volksvertegenwoordiger is.
Dit is achterhaald, en volgens mij is Nederland het enige land met een dergelijk achtelijk systeem.
Dat het opzich prima werkt en er weinig problemen omtrent ontstaan laat ik even terzijde
Toch is dat laatste een belangrijke opmerking. Zo veel problemen kennen we in dit land immers niet met de benoemde burgemeesters. Tja, er zullen altijd wat stedelingen gaan piepen dat bijvoorbeeld de problemen in Amsterdam of Rotterdam de schuld van de burgemeester zijn, maar ja: wie even verder kijkt ziet ook wel in dat die problemen meer het gevolg zijn van het beleid in algemene zin (te soft strafbeleid, bijvoorbeeld). En nee: een gekozen burgemeester gaat de zaken echt niet wezenlijk veranderen. Het hele fenomeen is meer een gevoelskwestie dan dat het bestuurlijk echt wat uitmaakt. Daarom snap ik dat hele geneuzel over mensenrechten dus ook niet. Alsof het Nederlandse volk op onaanvaardbare wijze wordt onderdrukt ofzo...
pi_25833439
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:18 schreef dVTB het volgende:

[..]

Toch is dat laatste een belangrijke opmerking. Zo veel problemen kennen we in dit land immers niet met de benoemde burgemeesters. Tja, er zullen altijd wat stedelingen gaan piepen dat bijvoorbeeld de problemen in Amsterdam of Rotterdam de schuld van de burgemeester zijn, maar ja: wie even verder kijkt ziet ook wel in dat die problemen meer het gevolg zijn van het beleid in algemene zin (te soft strafbeleid, bijvoorbeeld). En nee: een gekozen burgemeester gaat de zaken echt niet wezenlijk veranderen. Het hele fenomeen is meer een gevoelskwestie dan dat het bestuurlijk echt wat uitmaakt. Daarom snap ik dat hele geneuzel over mensenrechten dus ook niet. Alsof het Nederlandse volk op onaanvaardbare wijze wordt onderdrukt ofzo...
Ik voel mij natuurlijk ook niet onderdrukt doordat ik geen burgemeester kan kiezen. ik denk dat uberhaupt maar weinig mensen dat idee hebben.
het gaat om de kritiek die de Raad van Europa erop leverde, de Raad van Europa is een organisatie die zich speciaal op dergelijke zaken richt. ze zijn in het leven geroepen juist om dit soort kritiek te uitten. het is niet dat een benoemde burgemeester zozeer nadelig is voor de nederlandse samenleving, maar ondemocratisch is het wel (want een burgemeester is in Nederland als voorzitter van de uitvoerende instantie op het laagste niveau geen volksvertegenwoordiger) en in dat opzicht heeft de Raad van Europa gewoon gelijk. waar de Raad van Europa zich over uitspreekt gaat niet per definitie over schending van de mensenrechten. dat is het enige wat ik wil duidelijk maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')