Je tekst. Ik zie het verband niet tussen het al dan niet democratisch zijn van een gekozen burgemeester en jouw woordenbrij.quote:Op maandag 28 maart 2005 11:01 schreef _The_General_ het volgende:
Wat is je niet duidelijk ,
Zoals ik al zei, bij een Democratie kiest men de vertegenwoordigers, die daarna een onafhankelijke bestuurder kiezen.quote:Op maandag 28 maart 2005 11:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Je tekst. Ik zie het verband niet tussen het al dan niet democratisch zijn van een gekozen burgemeester en jouw woordenbrij.
Oh oke, dan zijn we het eens. Het rare is namelijk dat iedereen die nu zo loopt te huilen over het niet doorgaan ervan en maar loopt te drammen over het rechtstreeks laten kiezen door de bevolking, altijd de eerste zijn die bij kritiek op het Kabinet roepen, dat de Bevolking de Kamer heeft gekozen en dat er DUS draagvalk uit de Bevolking is.quote:Op maandag 28 maart 2005 11:03 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, bij een Democratie kiest men de vertegenwoordigers, die daarna een onafhankelijke bestuurder kiezen.
In het grootste deel van scandinavie hebben ze die gevallen ook niet.quote:Op maandag 28 maart 2005 10:59 schreef pberends het volgende:
Kunnen we burgemeesters niet gewoon afschaffen?
Dat lijkt me idd een prima constructie.quote:Op maandag 28 maart 2005 11:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Oh oke, dan zijn we het eens. Het rare is namelijk dat iedereen die nu zo loopt te huilen over het niet doorgaan ervan en maar loopt te drammen over het rechtstreeks laten kiezen door de bevolking, altijd de eerste zijn die bij kritiek op het Kabinet roepen, dat de Bevolking de Kamer heeft gekozen en dat er DUS draagvalk uit de Bevolking is.
Welnu: Als de bevolking de Gemeenteraad kiest en die benoemt de Burgemeester, hebben we daar dezelfde constructie. Dus wat is er nou zo vreselijk aan?
En dat is de constructie die door de ledenraadpleging van de PvdA als voorkeur is aangegeven en die door de Senaatsfractie van de PvdA als uitgangspunt is genomen om tegen het doordramgedoe van De Graaf te stemmen.quote:Op maandag 28 maart 2005 11:36 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dat lijkt me idd een prima constructie.
Een benoemde burgemeester is overigens juist goed om bureaucratie terug te dringen. Al die verkiezingen moeten toch georganiseerd worden.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 09:19 schreef more het volgende:
De praktijk is gewoon dat Nederland een superstroperig land is geworden met superveel bureaucratie waardoor o.a. de woningen onbetaalbaar zijn geworden, het starten en runnen van een bedrijf bijna onmogelijk is door de vele regels, en als je wat verdient hebt alles naar de belasting kunt brengen. Want het dure regentensysteem van de PvdA met een bult ambtenaren moet natuurlijk wel betaald worden.
Ik was in de war.quote:Op maandag 28 maart 2005 01:51 schreef dVTB het volgende:
[..]
Om te beginnen: In het startbericht van dit topic wordt gesproken over de Raad van Europa, niet de Raad van de Europese Unie. Geen idee of daar verschil tussen zit, maar dat boeit me ook niet echt. Ik lees dat het hier gaat om een orgaan dat de mensenrechten bewaakt. Alsof het niet zelf kiezen van een burgemeester een mensenrechtenschending is. Te zot voor woorden gewoon. Zo'n man/vrouw geeft gewoon leiding aan een gemeente, waarin de wethouders (namens de coalitiepartijen) en daarop toeziend de gemeenteraad bepalen wat er gebeurt. Vandaar dat ik even een paar ECHTE mensenrechtenschendingen noemde. Laat die Raad zich daar fijn mee bezighouden. Oja, heb JIJ trouwens je eigen Europese leider mogen kiezen, kiw? Ik in elk geval niet. Voor die Raad geldt dus: verbeter de wereld, begin bij jezelf.
Toch is dat laatste een belangrijke opmerking. Zo veel problemen kennen we in dit land immers niet met de benoemde burgemeesters. Tja, er zullen altijd wat stedelingen gaan piepen dat bijvoorbeeld de problemen in Amsterdam of Rotterdam de schuld van de burgemeester zijn, maar ja: wie even verder kijkt ziet ook wel in dat die problemen meer het gevolg zijn van het beleid in algemene zin (te soft strafbeleid, bijvoorbeeld). En nee: een gekozen burgemeester gaat de zaken echt niet wezenlijk veranderen. Het hele fenomeen is meer een gevoelskwestie dan dat het bestuurlijk echt wat uitmaakt. Daarom snap ik dat hele geneuzel over mensenrechten dus ook niet. Alsof het Nederlandse volk op onaanvaardbare wijze wordt onderdrukt ofzo...quote:Op maandag 28 maart 2005 19:30 schreef kiw het volgende:
... Ik kan wel begrijpen dat een organisatie als de Raad van Europa zich over de gekozen-burgemeester kwestie uitspreekt. Het is bijzonder ondemocratisch dat een persoon dat voorzitter is van de uitvoerende instantie binnen een gemeente, verre van een volksvertegenwoordiger is.
Dit is achterhaald, en volgens mij is Nederland het enige land met een dergelijk achtelijk systeem.
Dat het opzich prima werkt en er weinig problemen omtrent ontstaan laat ik even terzijde![]()
Ik voel mij natuurlijk ook niet onderdrukt doordat ik geen burgemeester kan kiezen. ik denk dat uberhaupt maar weinig mensen dat idee hebben.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 16:18 schreef dVTB het volgende:
[..]
Toch is dat laatste een belangrijke opmerking. Zo veel problemen kennen we in dit land immers niet met de benoemde burgemeesters. Tja, er zullen altijd wat stedelingen gaan piepen dat bijvoorbeeld de problemen in Amsterdam of Rotterdam de schuld van de burgemeester zijn, maar ja: wie even verder kijkt ziet ook wel in dat die problemen meer het gevolg zijn van het beleid in algemene zin (te soft strafbeleid, bijvoorbeeld). En nee: een gekozen burgemeester gaat de zaken echt niet wezenlijk veranderen. Het hele fenomeen is meer een gevoelskwestie dan dat het bestuurlijk echt wat uitmaakt. Daarom snap ik dat hele geneuzel over mensenrechten dus ook niet. Alsof het Nederlandse volk op onaanvaardbare wijze wordt onderdrukt ofzo...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |