Alsof rechters die hun loon gestort krijgen via de overheid niet onomkoopbaar zijn. Lijkt me dus geen sluitend argument..quote:
Dat zijn geen markten, op infrastructuur na. En dat mag best geprivatiseerd worden, waar mogelijk.quote:Op maandag 28 maart 2005 00:11 schreef Tomatenboer het volgende:
Ha ha, opvallend hoe eerlijk de "vrije markt" zogenaamd overal moet kunnen werken, maar als het om justitie gaat of infrastructuur en defensie dan zien ze ineens wel de mogelijke "gevaren" die een vrije markt met zich meebrengt
In het geval van defensie kan je feitelijk niet iemand buiten sluiten en heb je dus last van free-riding.quote:Op maandag 28 maart 2005 00:11 schreef Tomatenboer het volgende:
Ha ha, opvallend hoe eerlijk de "vrije markt" zogenaamd overal moet kunnen werken, maar als het om justitie gaat of infrastructuur en defensie dan zien ze ineens wel de mogelijke "gevaren" die een vrije markt met zich meebrengt
Ne, onze geweldige socialistische staat heeft de fantastische praktijk van part-time rechters. Die dienen in zaken van kantoorgenoten.quote:Op maandag 28 maart 2005 00:12 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Alsof rechters die hun loon gestort krijgen via de overheid niet onomkoopbaar zijn. Lijkt me dus geen sluitend argument..
Nou en?quote:Op maandag 28 maart 2005 00:13 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
In het geval van defensie kan je feitelijk niet iemand buiten sluiten en heb je dus last van free-riding.
Het onderwijs is juist een markt. Kies je universiteit A of B?quote:Op maandag 28 maart 2005 00:15 schreef -DailaLama- het volgende:
Ik vind de politie, de sociale zekerheid, het onderwijs etc. ook geen markt.
De sociale zekerheid werd voor de grote depressie gewoon door de markt geregeld hoor. Vakbonden namen het toen op zich een uitkering te regelen.quote:Op maandag 28 maart 2005 00:15 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Ik vind de politie, de sociale zekerheid, het onderwijs etc. ook geen markt.
Justitie en defensie is ook een markt.quote:Op maandag 28 maart 2005 00:17 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Het onderwijs is juist een markt. Kies je universiteit A of B?
De sociale zekerheid zou niet moeten bestaan, alleen verzekeringsmaatschappijen hebben m.i. bestaansrecht.
Private bewaking heeft grote toekomst en is nu al groeiende in een land waar alleen flitsen van belang lijkt te zijn.
Daarmee ondergraaf je de gelijkheid voor de wet. Is moord bij A strafbaar of niet?quote:Op maandag 28 maart 2005 00:19 schreef -DailaLama- het volgende:
Justitie en defensie is ook een markt.
Word je lid van de organisatie met het wettenpakket A of word je lid van de organisatie met het wettenpakket B? Net als defensie. Laat je beschermen door A of door B?
Free-riding heeft niks te maken met concurrentie, het heeft ermee te maken dat je gebruik maakt van een dienst zonder dat je er voor betaalt. Er zijn trouwens ook mensen die beweren dat het leger inderdaad ook juist privaat moet zijn:quote:Op maandag 28 maart 2005 00:16 schreef -DailaLama- het volgende:
Nou en?
Dat vinden libertariėrs toch goed? Beetje concurrentie en zo.![]()
Moord is je eigen stomme schuld. Had je je maar beter moeten beschermen. We gaan er niet rekening mee houden dat er mensen zo nodig buiten moeten lopen.quote:Op maandag 28 maart 2005 00:22 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Daarmee ondergraaf je de gelijkheid voor de wet. Is moord bij A strafbaar of niet?
Waar lees jij dat libertariers niet aan liefdadigheid doen of dat zoiets verboden zou moeten zijn of waar leidt je dat uit af?quote:Op maandag 28 maart 2005 00:37 schreef Tomatenboer het volgende:
Tja, waarom bij moord je wel druk maken over een medeburger, maar als hij of zij ziek is, laten barsten en aan zijn lot overlaten?
In geval 1 lijkt iedere libertariėr zich zo druk te maken over de medemens, en lijkt ze het beste voor te hebben met iedereen, en in geval 2 zien ze de mensen als kansloze losers die zich maar hadden moeten verzekeren tegen welke prijs dan ook, het zal ze niks boeien of die persoon de kosten van zijn levensonderhoud niet meer kan opbrengen en desnoods rot hij maar weg in de goot onder het mom van eigen verantwoordelijkheid.
Dan worden de mensen afhankelijk van de bereidwilligheid van de medemens, niet iedereen kan altijd maar weer zoveel honderd euro doneren aan een bepaald persoon, ik geloof heus wel dat ook libertariėrs en wie dan ook willen geven aan goede doelen en mensen die het nodig hebben, maar zou jij iedere maand een paar honderd euro overhebben om in iemands onderhoud te voorzien?quote:Op maandag 28 maart 2005 00:39 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Waar lees jij dat libertariers niet aan liefdadigheid doen of dat zoiets verboden zou moeten zijn of waar leidt je dat uit af?
Extremistische politieke stroming met bar weinig toekomst.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 17:29 schreef Liechtenstein het volgende:
Wat is jouw opinie over het libertarisme (klassiek -liberalisme)?
www.libertarian.nl
Voor vrienden en familie in nood? Jazeker. Voor derden ligt dat wat anders denk ik.quote:Op maandag 28 maart 2005 00:43 schreef Tomatenboer het volgende:
Dan worden de mensen afhankelijk van de bereidwilligheid van de medemens, niet iedereen kan altijd maar weer zoveel honderd euro doneren aan een bepaald persoon, ik geloof heus wel dat ook libertariėrs en wie dan ook willen geven aan goede doelen en mensen die het nodig hebben, maar zou jij iedere maand een paar honderd euro overhebben om in iemands onderhoud te voorzien?
Er is imho geen aanwijzing dat de overheid een goede bijdrage levert aan goede doelen. Voor zover ik kan overzien gaat het in het geval van ontwikkelingssamenwerking vaak naar dictators en hun vriendjes en in het binnenland voor een groot deel naar ambtenaren.quote:Op maandag 28 maart 2005 00:43 schreef Tomatenboer het volgende:
Nee zeker, dat kan en wil denk ik niemand trouwens, daarnaast raken veel goede doelen uit het oog, (niet meer in publiciteit oid) en dan lopen de inkomsten weer drastisch terug.
Geen idee.. het zou wellicht hoger of lager zijn, gemiddeld genomen. Voordeel is wel dat het direct geld geven van persoon A aan persoon B een stuk efficienter is dan dat er een aantal andere personen tussenzitten die een behoorlijk deel van de pot afsnoepen. Bovendien is het effect van je acties directer zichtbaar, wat mensen die graag anderen helpen meer voldoening zal geven.quote:Op maandag 28 maart 2005 00:43 schreef Tomatenboer het volgende:
Nee, een soort van Bijstand betaald uit liefdadigheid gaat echt niet lukken hoor... (maar wellicht ben ik te cynisch).
Maar mensen met een minimuminkomen zijn al de helft van hun inkomen kwijt aan belastingen...quote:Op maandag 28 maart 2005 00:43 schreef Tomatenboer het volgende:
Daarnaast denk ik dat veel mensen hun centen veelal hard genoeg zélf nodig hebben om rond te komen.
Dat klopt, maar ook die hype hoort bij een libertarische dynamiek.quote:Op maandag 28 maart 2005 00:46 schreef Tomatenboer het volgende:
@ PJORourke:
ja, omdat dit ongelooflijk gehypt werd, heb je de inkomsten voor Darfur gezien? Dat was een lachtertje, en alleen maar omdat er niet zo'n duffe landelijke actie avond op elke zender was gehouden zoals wel voor de tsunami.
Ik denk trouwens ook niet dat zo'n actie op die schaal elke maand gehouden zou kunnen worden.
Artikel van vandaag, waarin juist gezegd wordt dat liberalisme een opleving kent en socialisme juist versterft. Vergeet niet dat de term libertarisme slechts is ontstaan doordat de democraten de term 'liberal' aan zich gekleefd hebben en er dus een nieuw etiket verzonnen is.quote:Op maandag 28 maart 2005 00:51 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Extremistische politieke stroming met bar weinig toekomst.
quote:Liberalism’s confusion
Bradley R. Gitz
Roughly one week before Howard Dean declared Republicans "brain-dead," the long-time editor-in-chief of the intellectual flagship of Democratic Party liberalism, Martin Peretz of The New Republic, declared such liberalism "bookless and dying."
As if to add insult to the introspective injuries inflicted by Peretz, the cover of the magazine’s 90th anniversary issue depicts six historically prominent liberals with a floor being sawed out from underneath them, the youngest of whom, Martin Luther King Jr., died 37 years ago.
Beyond the intentional and unintentional symbolism of such a cover, the symposium contained therein reminds us once again of the ideological confusion that afflicts American politics in general and what we call American liberalism in particular.
Peretz is wrong about the death of liberalism, of course. What we call classical liberalism, defined as belief in individual liberty through limited government and free enterprise, is stronger than ever and now even beginning to make inroads into such previously inauspicious regions as the Middle East.
The liberalism represented by the Scottish Enlightenment, John Locke, Adam Smith and the American founding fathers constitutes the most influential ideology in human history; in some accounts, the endpoint of history itself. We are all liberals now, at least in the sense of all intelligent creatures believing in the virtues of markets over planning and the desirability of constraints upon governmental power through systems of checks and balances.
Peretz and his fellow contributors misdiagnose the condition of liberalism because what they are assessing isn’t liberalism at all, but a variant of socialism masquerading under the banner of liberalism. Put differently, it is socialism as a creed to which much of the American left subscribes and which is increasingly "bookless and dying," not liberalism.
Visitors to America often express bewilderment at our unique use of the terms "liberal" and "conservative," usually asking why those who are considered socialists everywhere else we call liberals and those everyone else calls liberals we call conservatives, a query which accurately suggests that we’ve had the labels backward for the past century or so.
The ideology that has motivated the bulk of the American left since roughly the New Deal, and with special force since the 1960s, is virtually identical to the socialism of the Swedish and German Social Democratic parties, the British Labor Party and the French Socialist Party, allowing for a few tweaks here and there due to historical context, cultural variation and electoral expediency.
The problem for those who mix and match elements of liberalism and socialism is that they represent competing philosophies based on antithetical assumptions, with the most stark difference found in their vastly different views regarding equality, liberty and the role of the state for advancing those values.
Liberalism gives pride of place to individual liberty and assumes that such liberty can be preserved only through limitations on the power of government. Socialism since at least the days of Marx and Engels begins with the idea of using governmental power for achieving the equality of a classless utopia. Liberalism is suspicious of governmental power because it values liberty at the expense of equality of condition, while socialism in its various strains is suspicious of liberty because it naturally breeds inequality and diffuses governmental power.
If a vague animosity toward capitalism has come to be the defining feature of contemporary American liberalism, support for capitalism as the indispensable economic expression of liberty has always been the defining feature of liberalism everywhere but contemporary America; there can be no coherent conception of liberalism built upon hostility toward capitalism.
Liberalism is far from dead and can be made to look that way only if we confuse it with other belief systems that truly are comatose. The death of Americanstyle liberalism to which Martin Peretz and many other "liberal" observers allude is more accurately the demise of the socialist God in all its manifestations as a result of the triumph of the global marketplace.
There isn’t much that is truly socialist any longer in the socialism of Tony Blair or Gerhard Schroeder, but then there hasn’t been much that is truly liberal for a long time in the liberalism represented by the likes of Ted Kennedy, either. That theorists like Peretz think their false version of liberalism is dying should be good news for those of us who believe in the real thing.
•—–––––•–––––—Free-lance columnist Bradley R. Gitz teaches politics at Lyon College at Batesville.
Die situatie hadden wij omstreeks 1600 ook. Toen de 7 provincien even geen geld meer hadden was dat wel even schrikken.quote:Op maandag 28 maart 2005 00:23 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Er zijn trouwens ook mensen die beweren dat het leger inderdaad ook juist privaat moet zijn:
Rond 1600? Betaalde men in Nederland toen geen belasting aan de koning van Spanje voor defensie? Men wilde juist niet meer zijn leger bekostigen of althans, was tegen een verhoging van de belastingen ten bekostiging van zijn leger..quote:Op maandag 28 maart 2005 02:19 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Die situatie hadden wij omstreeks 1600 ook. Toen de 7 provincien even geen geld meer hadden was dat wel even schrikken.![]()
Ik bedoel de tijd dat willem van oranje (of z'n broer, of de stadhouders van 'olland) betaalden voor de 'bevrijding' van holland. De tijd dat je huurlingen had, die doodleuk overliepen naar de kant die meer betaalden.quote:Op maandag 28 maart 2005 02:21 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Rond 1600? Betaalde men in Nederland toen geen belasting aan de koning van Spanje voor defensie? Men wilde juist niet meer zijn leger bekostigen of althans, was tegen een verhoging van de belastingen ten bekostiging van zijn leger..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |