'IDOL' ERIC WIL BLIJVEN KNALLEN
Eric Bouwman, die zesde werd in Idols, is nu al bijna een heel seizoen te zien als Tonnie de Vries in de soap ONM. Er is heel veel op zijn pad gekomen dat hij niet had verwacht. "Het is ongelooflijk wat je ineens meemaakt als onbenul.""Ik zie mezelf als iemand die de kansen die hij heeft gekregen, heeft gepakt", zegt zanger, sportman en nu vooral acteur Eric Bouwman (22). Na zijn deelname aan Idols is er zóveel op zijn pad gekomen dat hij niet had verwacht. "Alles is anders dan ik voor ogen had."
Bouwman had net als de andere Idols-finalisten wel een eigen plaat willen maken. "Nu ik er van had geproefd, wilde ik de muziek in. Het was zo'n hype. Het is ongelooflijk wat je ineens meemaakt als onbenul." Ook dat is anders gelopen. "Ik was net uit Idols toen het rolletje van Tonnie de Vries in ONM, dat toen nog Onderweg naar morgen heette, klaarlag en ze mij vroegen auditie te doen. Ze waren tevreden en toen moest ik kiezen tussen muziek en acteren.
Eerst wilde ik niet, maar omdat het slechts om drie maanden zou gaan, zag ik ONM als een rustpuntje na al die optredens en feestjes. Ik kon me op één ding focussen. Maar het was wel hard werken om te leren acteren. Na die drie maanden vond ik het leuk en er zat vooruitgang in mijn spel. Dus waarom niet verdergaan?"
Goede keuzeEric Bouwman speelt inmiddels al bijna een heel seizoen de ex-bajesklant en taxichauffeur Tonnie de Vries in de Yorin-soapserie. Hij behoort zelfs tot de vaste rolbezetting. Er zitten veel trekjes van hemzelf in Tonnie. Niet zo verwonderlijk, vindt Bouwman. "Ik had nog nooit geacteerd. Ik kon moeilijk gaan doen, of vanuit mezelf werken en de rol vervolgens meer diepte geven. Dat is gelukkig de goede keuze gebleken."
Toch zijn er verschillen. "Als Tonnie iets voor ogen heeft, is er niemand die hem kan tegenhouden, terwijl Eric het compromis zou zoeken. Maar ik leer daar zelf ook van. Ik leer mezelf door mijn rol beter kennen. Soms denk ik: waarom niet wat pittiger, wat harder. Als ik mezelf terugzag op televisie in Idols vond ik dat al gek. Nu zie ik mezelf coke verhandelen. Dat is zeker in het begin heel vreemd geweest, maar ik ben eraan gewend geraakt en ook daar leer ik weer van. Weet je, de allereerste scène die ik moest spelen was meteen al spannend. Ik moest als Tonnie de gevangenis uitlopen. We hebben dat buiten de gevangenishekken opgenomen, je kon de torens op de achtergrond zien."
Op dit moment is zijn rol even naar de achtergrond geschoven, maar dat verandert binnenkort weer. "Nu heb ik dus wat vaker vrij, maar het liefst knal ik vijf dagen achter elkaar. Het is spannend, het script is alsof je een boek leest. En ik kan het meemaken, want tien minuten later speel ik het." Het feit dat de scènes niet altijd in chronologische volgorde worden opgenomen, doet daar volgens hem niets aan af.
Bouwman is zijn rol nog lang niet zat en net als de rest van de vaste bezetting hoopt hij dat ONM na dit seizoen gewoon doorgaat. Daarover is echter nog geen beslissing genomen. Na de bijna letterlijke 'verjonging' van de reeks, waarvan het voortbestaan ook vorig jaar al ter discussie is gesteld, zijn de kijkercijfers stabiel gebleven. Er kijken nu gemiddeld zo'n 750.000 mensen naar de serie. Ter vergelijking: Goede tijden, slechte tijden, dat ook door Endemol wordt geproduceerd, weet elke avond tussen 1,8 en 2,3 miljoen kijkers aan het scherm te krijgen.
WorkshopsBouwman is er blij mee dat hij in de gelegenheid wordt gesteld zich verder in het vak te bekwamen. "Een keer per maand krijgen we bij ONM workshops. Soms vanuit het theater. Er wordt geïnvesteerd in ons. Dat voelt heel bevrijdend. Je kan zoveel doen met acteren. Daar dacht ik vroeger heel anders over, maar ik weet nu dat ik het mis had. Acteren is fantastisch. Ik héb de motivatie en ben er nog lang niet op uitgekeken. Ik zou zelfs overwegen een toneelopleiding te doen, want als ik iets doe, doe ik het voor de volle honderd procent. Toen ik meedeed aan Idols wist ik dat ik niet de beste zanger was, maar ik ben er wel helemaal voor gegaan."
Als tiener is Eric al zanger geweest van de schoolband The Jack-ills. "Een coverbandje. We speelden alles, van populair en jazz, dat heb ik altijd heerlijk gevonden, tot rocknummers." Vanuit die muzikale achtergrond heeft hij zich opgegeven voor Idols.
"Uiteindelijk ben ik zesde geworden van de 16.731 kandidaten. Ik kan me niet voorstellen dat zoveel anderen het hebben afgelegd tegen mij. Het is in elk geval een snelle manier geweest om bekend te worden."
Er is kritiek geuit op zijn zangstem, maar Bouwman was volgens de Idols-jury zeker behept met de X-factor. "Qua gevoel zat het goed. Tijdens mijn optredens ging ik helemaal in de muziek op. Als ik op het podium sta, maak ik me nergens druk om. Het maakt me niet uit of ik voor drie mensen zing, maar als er zoveel mensen in de zaal zitten geeft dat wel extra adrenaline." Zijn vertolking van Mr. Bojangles heeft indruk gemaakt en is iedereen bijgebleven. Sommigen mensen noemen hem zelfs zo. "Ik vind het een eer dat ze me die bijnaam geven. Hoeveel bekende mensen hebben dat nummer wel niet gezongen? Heel veel!"
Wat er verder gaat gebeuren? Wensen heeft Eric genoeg. "Ik zat toen het Idols-avontuur begon op de Haagse Academie voor Lichamelijke Opvoeding. Na Idols heb ik gelukkig nog wel mijn propedeuse gehaald, zodat ik de studie - en dat ben ik vast van plan - altijd nog kan oppakken. Ik moet nog twee jaar. Intussen probeer ik zoveel mogelijk aan sport te doen, want sport is voor mij ontspanning."
Ook op artistiek gebied weet Bouwman wat hij wil. "Musical zou ik zeker willen doen. Zang, acteren en bewegen komen daarin samen. Alles wat ik leuk vind. In een film spelen lijkt me ook ontzettend gaaf.
BRON:
rtlnl.web-log.nl