Dat geloof ik wel ja.. Het is best nog wel een flinke kluif.quote:Op donderdag 24 maart 2005 15:49 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Gaat wel even duren, hoor. Het is een flinke bult werk!
Ik heb daarover een boek gelezen, 'Sybil', over een vrouw die dat ook had; gebaseerd op haar levensverhaal. Het boek begint gewoon met een beschrijving van Sybil die weer eens ergen 'bijkomt' waar ze nooit komt en erg angstig begint te worden omdat ze zo vaak tijd verliest en niet weet wat er gebeurd is. Tijdens het lezen ben ik toen in slaap gevallen en ik heb toen echt heel angstig gedroomd, werd badend in het zweet en lijkbleek wakker, over dat ik niet wist wie en waar en waarom ik was. Vreemd dat me dat zo beangstigdequote:Op donderdag 24 maart 2005 15:02 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Ik hoorde ooit over iemand die 47 persoonlijkheden had. Weet iemand het record? Was trouwens wel grappig want deze man werd soms een kind van 10 en dan kwam zijn hond in de woonkamer (hetgeen het beest eigenlijk niet mocht) omdat deze wist dat de kind versie het niet erg vond. Tijdens het switchen rende dat beest dan altijd op tijd de kamer uit.
Ik heb het niet bewust veranderd, het is door een veranderde situatie veranderd. Mijn leven is even iets rustiger geworden, en er staat even iets minder op het spel nu. Onbewust is het daardoor denk ik veranderd.quote:Op donderdag 24 maart 2005 16:01 schreef miss_sly het volgende:
Alicey, in het vorige topic zeg je ergens dat je eerst over-rationeel was en blij bent dat dat is veranderd. Hoe heb je dat veranderd?
Een voorbeeldje.. Als iemand iets zegt zal ik eerder denken "Wat voelt diegene?" dan "Wat probeert diegene te zeggen?". In sommige gevallen zullen ook eerder emoties een rol gaan spelen, ik zie niet meer uitsluitend een logisch raamwerk.quote:Waar merk je dat aan?
Het leven wordt gemaakt door gevoel, emotie en intuitie, en minder door rationaliteit. Rationaliteit is een effectief middel om van een probleem naar een daadkrachtige oplossing te gaan, maar het gaat voorbij aan een belangrijk menselijk aspect. Ik miste soms gewoon het gevoel te leven, ik voelde me ook erg apathisch..quote:En vooral: waarom; had je er zelf last van?
Voor zover ik weet is er geen twijfel over het bestaan er van. Het komt voor bij mensen die zeer traumatische ervaringen hebben. Hierdoor worden verschillende delen van de persoonlijkheid van iemand als het ware ontkoppeld van elkaar, en lijkt het alsof er meerdere personen zijn.quote:Op donderdag 24 maart 2005 16:09 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind het trouwens wel een heel interessant fenomeen, waarover tegenwoordig men niet geheel uit is of het ook werkelijk bestaat. Een paar weken terug was er nog een docu op tv over, en ik vond dat die vrouw wel een overtuigende performance neerzette, als dat niet echt was.
Rust is inderdaad wel iets dat verandering kan triggeren, volgens mijquote:Op donderdag 24 maart 2005 16:10 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik heb het niet bewust veranderd, het is door een veranderde situatie veranderd. Mijn leven is even iets rustiger geworden, en er staat even iets minder op het spel nu. Onbewust is het daardoor denk ik veranderd.
Zijn dat bewuste gedachten, of speelt dat meer op onbewust niveau?quote:Een voorbeeldje.. Als iemand iets zegt zal ik eerder denken "Wat voelt diegene?" dan "Wat probeert diegene te zeggen?". In sommige gevallen zullen ook eerder emoties een rol gaan spelen, ik zie niet meer uitsluitend een logisch raamwerk.
Had je ook het idee dat anderen in je omgeving dat zo ervaarden, je zagen als een rationeel persoon met niet te veel gevoel? Klinkt wat cru, maar je snapt vast wel wat ik bedoelquote:Het leven wordt gemaakt door gevoel, emotie en intuitie, en minder door rationaliteit. Rationaliteit is een effectief middel om van een probleem naar een daadkrachtige oplossing te gaan, maar het gaat voorbij aan een belangrijk menselijk aspect. Ik miste soms gewoon het gevoel te leven, een soort van apathisch.
Ik heb toch verschillende vooraanstaande psychologen/psychiaters daarover horen praten, en een deel ziet het toch niet als een werkelijk bestaande medische conditie. Het daadwerkelijk bestaan van die persoonlijkheden wordt door een deel van de medische wereld in twijfel getrokken, terwijl het andere deel ervan overtuigd is op basis van de patienten die ze hebben gezien dat het wel degelijk als zodanig bestaat.quote:Op donderdag 24 maart 2005 16:12 schreef Alicey het volgende:
[..]
Voor zover ik weet is er geen twijfel over het bestaan er van. Het komt voor bij mensen die zeer traumatische ervaringen hebben. Hierdoor worden verschillende delen van de persoonlijkheid van iemand als het ware ontkoppeld van elkaar, en lijkt het alsof er meerdere personen zijn.
Ja, hoewel het misschien vooral een terugverandering is.quote:Op donderdag 24 maart 2005 16:15 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Rust is inderdaad wel iets dat verandering kan triggeren, volgens mij
Op beide niveaus eigenlijk.. Op bewust niveau zie ik "meer" dan alleen de pure logische aspecten (Hoewel ik die logische aspecten minder ben gaan zien). Op onbewust niveau voel ik meer.quote:Zijn dat bewuste gedachten, of speelt dat meer op onbewust niveau?
Ik denk wel dat dat voor veel mensen, met name degenen die mij niet al te goed kennen, zeker opging.quote:Had je ook het idee dat anderen in je omgeving dat zo ervaarden, je zagen als een rationeel persoon met niet te veel gevoel? Klinkt wat cru, maar je snapt vast wel wat ik bedoel
Speelt hierbij ook niet een rol dat het begrip "persoonlijkheid" erg vaag is?quote:Op donderdag 24 maart 2005 16:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik heb toch verschillende vooraanstaande psychologen/psychiaters daarover horen praten, en een deel ziet het toch niet als een werkelijk bestaande medische conditie. Het daadwerkelijk bestaan van die persoonlijkheden wordt door een deel van de medische wereld in twijfel getrokken, terwijl het andere deel ervan overtuigd is op basis van de patienten die ze hebben gezien dat het wel degelijk als zodanig bestaat.
Zoals met zoveel dingen is er geen volledige consesus
Terug naar hoe/wie je vroeger was?quote:Op donderdag 24 maart 2005 16:19 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ja, hoewel het misschien vooral een terugverandering is.
Maar het is wel een natuurlijk iets, niet iets dat je stuurt door bijv. te denken: in deze situatie is het van mijn kant wel correct om op een gepaste gevoelvolle manier te reageren.quote:Op beide niveaus eigenlijk.. Op bewust niveau zie ik "meer" dan alleen de pure logische aspecten (Hoewel ik die logische aspecten minder ben gaan zien). Op onbewust niveau voel ik meer.
Verborg je dan voorheen je emoties, of had je zelf slecht toegang tot je eigen emoties?quote:Ik denk wel dat dat voor veel mensen, met name degenen die mij niet al te goed kennen, zeker opging.
Waarschijnlijk.quote:Op donderdag 24 maart 2005 16:24 schreef Alicey het volgende:
[..]
Speelt hierbij ook niet een rol dat het begrip "persoonlijkheid" erg vaag is?
Nouja, bepaalde aspecten.. Naiviteit is iets wat je niet snel terugkrijgt.quote:Op donderdag 24 maart 2005 16:30 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Terug naar hoe/wie je vroeger was?
Ik geloof niet dat ik dat zou willen en kunnen.
Het gaat eigenlijk min of meer vanzelf, dus ik ga er vanuit dat het natuurlijk is.quote:Maar het is wel een natuurlijk iets, niet iets dat je stuurt door bijv. te denken: in deze situatie is het van mijn kant wel correct om op een gepaste gevoelvolle manier te reageren.
Ik denk beiden wel. Dat eerste heb ik zo nu en dan nog steeds wel. Op een of andere manier heb ik in het algemeen een groot doorzettingsvermogen en een lange adem. Als je samen met andere mensen in eenzelfde situatie zit, krijg je daardoor op den duur toch ook een bepaald verantwoordelijkheidsgevoel, en toch ook wel het gevoel dat het niet zichtbaar mag zijn dat je ook twijfelt, dat je soms ook iets niet ziet zitten, dat soms ook alles even teveel wordt.. Je hebt dan toch het gevoel dat er op je gerekend wordt. Dat aspect speelt nu nog steeds mee, al lukt het me steeds slechter om dat masker voor te houden. Het is ook best krom, want ik begrijp dondersgoed dat ik geen supermens ben, dat ik ook grenzen heb, en dat iedereen wel eens een blackout heb, dat dat dus niet vreemd hoeft te zijn....quote:Verborg je dan voorheen je emoties, of had je zelf slecht toegang tot je eigen emoties?
De vraag is natuurlijk wel waar de grens ligt tussen verschillende manieren, verschillende aspecten van een persoonlijkheid, verschillende persoonlijkheden en verschillende personen.quote:Op donderdag 24 maart 2005 16:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Waarschijnlijk.
Men betwist de aanwezigheid van andere personen/personages/persoonlijkheden binnen 1 mens. Het zou een en dezelfde persoon zijn die zichzelf verschillende manieren heeft aangeleerd om met situaties om te gaan. Een subtiel maar belangrijk verschil!
Ik ben redelijk open en nog steeds tamelijk naief. Ik wil dat ook niet afleren, ook al betekent het dat ik me regelmatig stoot aan mensen en hun woorden en daden.quote:Op donderdag 24 maart 2005 16:38 schreef Alicey het volgende:
[..]
Nouja, bepaalde aspecten.. Naiviteit is iets wat je niet snel terugkrijgt.Ik ben wel weer opener bijvoorbeeld.
Dat klinkt wel redelijk natuurlijk jaquote:Het gaat eigenlijk min of meer vanzelf, dus ik ga er vanuit dat het natuurlijk is.
Het verbergen van je gevoel omdat anderen het niet hoeven te zien. Heel herkenbaar, ik denk voor heel veel mensen. Het is toch nog steeds iets dat je niet doet: zomaar tonen dat je gevoel hebt, onzeker bent, verdriet hebt...dat wil je anderen niet tonen en anderen willen daarmee vaak ook niet geconfronteerd worden. Behalve een klein groepje echt 'naasten'.quote:Ik denk beiden wel. Dat eerste heb ik zo nu en dan nog steeds wel. Op een of andere manier heb ik in het algemeen een groot doorzettingsvermogen en een lange adem. Als je samen met andere mensen in eenzelfde situatie zit, krijg je daardoor op den duur toch ook een bepaald verantwoordelijkheidsgevoel, en toch ook wel het gevoel dat het niet zichtbaar mag zijn dat je ook twijfelt, dat je soms ook iets niet ziet zitten, dat soms ook alles even teveel wordt.. Je hebt dan toch het gevoel dat er op je gerekend wordt. Dat aspect speelt nu nog steeds mee, al lukt het me steeds slechter om dat masker voor te houden. Het is ook best krom, want ik begrijp dondersgoed dat ik geen supermens ben, dat ik ook grenzen heb, en dat iedereen wel eens een blackout heb, dat dat dus niet vreemd hoeft te zijn....
Misschien ben ik ergens wel een mens, heb het altijd rare wezens gevonden.
Hoe kan zoiets veranderen dan? Als je niet weet wat voor gevoel je ergens bij zou moeten hebben, hoe kun je dat dan leren? Is dat dan wel oprecht gevoel? Ook gevoel in de vorm van meeleven met anderen, of meer gevoel mbt je eigen gevoelens? En is een normale maat van gevoel wel te bepalen; wat is normaal?quote:Toegang speelde denk ik toch ook wel een rol in het verleden. Ik wist gewoon vaak niet hoe ik iets voelde, of wat voor gevoel ik er bij zou moeten hebben.. Ik bekeek het logisch, en kon daarmee uit de voeten. Bij veel dingen had ik ook geen gevoel, of in ieder geval niet in een normale maat..
Ik ben niet al mijn naiviteit verloren, en er wordt nog steeds wel eens gezegd dat ik mensen te vaak en te lang kansen geef, te weinig aan mezelf denk etc. Als ik echter het gevoel heb dat er echt iets mis is, reageer ik daar tegenwoordig wel op.quote:Op donderdag 24 maart 2005 16:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ben redelijk open en nog steeds tamelijk naief. Ik wil dat ook niet afleren, ook al betekent het dat ik me regelmatig stoot aan mensen en hun woorden en daden.
Ik zou niet terug willen keren naar het onzekere, onzelfstandige en afhankelijke meisje dat ik vroeger was, dat zich altijd afvroeg of ze alles wel goed deed in de ogen van anderen. Heerlijk als je dat achter je kunt laten
Ik weet niet of dat kan. In je hersenen gebeurt waarnemen en verwerken tegelijkertijd. Je waarneming is niet los van je verwerking. Door waarneming verwerk je zeg maar tegelijkertijd al een deel. Ik denk dat het op zichzelf niet te trainen is, het zou hooguit een vorm van rationaliteit zijn dat je weet dat in geval X een reactie Y gepast is..quote:Dat klinkt wel redelijk natuurlijk ja
Ik zag de beruchte Dr. Phil eens op tv vertellen aan iemand die door haar vriendinnen als ongeinteresseerd, afstandelijk en egocentrisch werd afgeschilderd, dat ze zich kon trainen in gevoelsmatig correct reageren; door deze bewuste training en het rationeel oproepen van de juiste emotionele reactie, zou je jezelf ook kunnen trainen in het daadwerkelijk voelen van de betreffende reacties.
Ik vraag me dat eigenlijk af. Ik ben zelf altijd wel open voor gevoelens van anderen en stoor me er niet aan. Het is in het geschetste geval bij mij misschien toch een vorm van faalangst bedenk ik nu.. In normale situaties bij mensen die mij goed liggen (En dat kan ook intuitief zijn bij mensen die ik koud een paar uur ken) verberg ik meestal niets.quote:Het verbergen van je gevoel omdat anderen het niet hoeven te zien. Heel herkenbaar, ik denk voor heel veel mensen. Het is toch nog steeds iets dat je niet doet: zomaar tonen dat je gevoel hebt, onzeker bent, verdriet hebt...dat wil je anderen niet tonen en anderen willen daarmee vaak ook niet geconfronteerd worden. Behalve een klein groepje echt 'naasten'.
Dit zijn allemaal vragen waar ik eigenlijk niet echt een antwoord op weet.. Ik zal het wel proberen.quote:Hoe kan zoiets veranderen dan? Als je niet weet wat voor gevoel je ergens bij zou moeten hebben, hoe kun je dat dan leren? Is dat dan wel oprecht gevoel? Ook gevoel in de vorm van meeleven met anderen, of meer gevoel mbt je eigen gevoelens? En is een normale maat van gevoel wel te bepalen; wat is normaal?
Zouden koffieplanten zich ook gaan wapenen tegen misbruik in senseo-apparaten?quote:Op donderdag 24 maart 2005 18:12 schreef livEliveD het volgende:
Een van de topwerknemers van het livEliveD instituut kwam met het volgende op de proppen. Ik ga er niks over zeggen. Lees maar.Klik
Maar natuurlijkquote:Op donderdag 24 maart 2005 18:40 schreef Alicey het volgende:
Zouden koffieplanten zich ook gaan wapenen tegen misbruik in senseo-apparaten?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |