zit ook wat in... zouden die ouders hun kroost als er echt wat is wel naar een buurtcentrum laten gaan!? als die ouders weten dat er echt wat mis is lijkt mij dat ze dan bang zouden zijn dat hun kinderen zouden gaan praten....quote:Op donderdag 24 maart 2005 08:21 schreef Shreever het volgende:
Misschien zie je dingen die er niet zijn maar het kan net zo goed zijn dat er wel wat aan de hand is
op een of andere hele rare manier verbaast het me niets....quote:Op donderdag 24 maart 2005 08:36 schreef Boekel het volgende:
Als ik jou was zou ik eerst contact opnemen met hun school, daar is misschien al meer bekend, en ze kunnen makkelijker met ze praten zonder dat pa en ma achterdochtig wordt.
Ik weet niet hoe het met jeugdzorg zit, maar wij (scouting) hebben wel eens melding willen doen bij het meldpunt kindermishandeling (of is dat jeugdzorg?), en die wilden niet bepaald meewerken, ze wilden géén anonieme aangifte opnemen en wij wilden niet dat haar ouders het wisten omdat we bang waren dat ze anders van scouting gehaald zou worden.
Ja, ze gaan zelf naar het wijkcentrum toe en ik ken die ouders verder dus ook nietquote:Op donderdag 24 maart 2005 08:28 schreef pacandor_ het volgende:
[..]
zit ook wat in... zouden die ouders hun kroost als er echt wat is wel naar een buurtcentrum laten gaan!? als die ouders weten dat er echt wat mis is lijkt mij dat ze dan bang zouden zijn dat hun kinderen zouden gaan praten....
maarjah kinderen zijn makkelijk te manipuleren...
ik zou toch maar es met jeugdzorg gaan praten....
gaan die kinderen trouwens zelf naar het wijkcentrum!? of worden ze gebracht?! als ze door hun ouders gebracht worden zou je es heeel voorzichtig met die ouders kunnen praten..
hou ons iniedergeval op de hoogte als je wilt!!! ik ben toch echt wel heeeeel erg benieuwd!!!!!quote:Op donderdag 24 maart 2005 08:42 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Ja, ze gaan zelf naar het wijkcentrum toe en ik ken die ouders verder dus ook niet
En met jeugdzorg of de school gaan praten is idd misschien wel een goed idee ja
Ik loop er tot aan de grote vakantie stage en zoals ik in de OP al had gezegd, me stagebegeleidster zei alleen dat ik ze wat extra in de gaten moet houden als ze er zijnquote:Op donderdag 24 maart 2005 08:46 schreef pacandor_ het volgende:
[..]
hou ons iniedergeval op de hoogte als je wilt!!! ik ben toch echt wel heeeeel erg benieuwd!!!!!
hoelang moet je er nog stage lopen eigenlijk.?!?!?!?
en probeer je er niet al te veel in te mengen, wie weet waar je in terecht komt...
wat zegt je stagebegeleidster ervan eigenlijk!?
Wat een uitstekende tip is. Niet te snel conclusies trekken wat zulke dingen betreft. Zoals mijn voorgangers al zeiden, school en/of de ouders aanspreken kan ook. Maar dan moet daar wel een goede reden voor zijn.quote:Op donderdag 24 maart 2005 08:49 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Ik loop er tot aan de grote vakantie stage en zoals ik in de OP al had gezegd, me stagebegeleidster zei alleen dat ik ze wat extra in de gaten moet houden als ze er zijn
graag serieuze reacties alsjeblieftquote:Op donderdag 24 maart 2005 09:40 schreef KonnieKipke het volgende:
Misschien hebben ze 22 april niets te doen..
idd, volgens mij is der iets mis thuisquote:Op donderdag 24 maart 2005 08:18 schreef pacandor_ het volgende:
damn kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt.... misschien kun je het er es met stichting jeugd& gezien over hebben.. (jeugdzorg.) misschien dan 1 van die mensen die meiden es kan observeren ofzo....
Dank je wel voor die laatste tips, daar heb ik zeker wat aanquote:Op donderdag 24 maart 2005 11:02 schreef Jelief het volgende:
Sylvana, ik heb ook in een buurtcentrum gewerkt en daar heb in de buurt was zo'n samenwerking van school, vertrouwensarts en buurtcentrum. Juist om vroegtijdig 'probleemgevallen' te kunnen signaleren. Dus wat al eerder gezegd is ga eens bij school vragen of vertrouwensarts/maatschappelijk werk in de buurt. ennuh probeer een vertrouwensband op te bouwen met die meiden, doe niet te vriendelijk want dat zullen ze snel doorhebben. Zorg ook dat ze weten dat je na de zomer niet meer in dat wijkcentrum zal werken, zodat ze zich niet verraden voelen als je weg gaat.
ja, maar ik weet dus niet wat er thuis is, wat ik al eerder zei, het hoeft niet perse mishandeling te zijn, het kan ook zijn dat de ouders veel ruzie maken en gaan scheiden, dat de vader alcoholist is, dat soort dingen en daar kun je bij het AMK niet voor terecht toch?quote:Op donderdag 24 maart 2005 11:10 schreef erodome het volgende:
http://www.amk-nederland.nl/
Niet alleen het meldpunt, maar ook een punt van waar je heel veel info kan vinden van waar je op moet letten e.d.
Oppassen met verdachtmakingen op basis van gevoel en het advies van je begeleider opvolgen, die heeft waarschijnlijk vaker met dit bijltje gehakt. En tja, dat klinkt misschien wat raar uit juist mijn mond, maar een onterechte verdachtmaking kan een gezin ook stuk maken en kinderen schade berokkenen...quote:Op donderdag 24 maart 2005 09:39 schreef Sylvana het volgende:
Ik zeg ook niet dat ik er gelijk al van uit ga dat ze mishandeld worden, maar ik heb wel het gevoel dat er thuis iets mis is en of dat nou mishandeling of iets anders is, dat weet ik niet. Zou ook kunnen zijn dat hun ouders heel veel ruzie maken en gaan scheiden en dat ze daar moeite mee hebben ofzo.
En informatie inwinnen over hoe je met dit soort situaties om moet gaan lijkt me geen kwaad
Mij niet. En wat je met je eigen veiligheid doet, oké, maar denk ook eens aan die meisjes.quote:Op donderdag 24 maart 2005 11:42 schreef Sylvana het volgende:
De ouders weten mijn achternaam en woonplaats niet, ze weten alleen me voornaam en ik heb niet gepost in welk wijkcentrum in welke stad het is dus mij lijkt het redelijk veilig
idd, de meisjes worden op deze manier in een veilige situatie gebracht, wat er ook thuis aan de hand is. Stel dát ze mishandeld worden, dát de ouders ook ouders van fok zijn.... reken maar dat ze het dan op hun broodje krijgen en jij en je stage-plaats ook.quote:Op donderdag 24 maart 2005 11:45 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Mij niet. En wat je met je eigen veiligheid doet, oké, maar denk ook eens aan die meisjes.
gelukkig niet, zeg, in geval van scheiding en ruzie maken, wat een nare situatie is, maar helemaal niet persé meldingswaardig op die manier zoals jij hier bedoelt.quote:Op donderdag 24 maart 2005 11:14 schreef Sylvana het volgende:
[..]
ja, maar ik weet dus niet wat er thuis is, wat ik al eerder zei, het hoeft niet perse mishandeling te zijn, het kan ook zijn dat de ouders veel ruzie maken en gaan scheiden, dat de vader alcoholist is, dat soort dingen en daar kun je bij het AMK niet voor terecht toch?
Ik weet niet of je het zelf doorhebt maar je post nog wel meer dingen in dit forum en aangezien ik in dezelfde woonplaats woon als waar jij stage loopt heb ik dat gelezen.quote:Op donderdag 24 maart 2005 11:42 schreef Sylvana het volgende:
De ouders weten mijn achternaam en woonplaats niet, ze weten alleen me voornaam en ik heb niet gepost in welk wijkcentrum in welke stad het is dus mij lijkt het redelijk veilig
En contactgestoord zijn die kinderen niet, want over andere zaken praten ze volop, maar dus niet over thuis en dat vinden we bij mij op stage verdacht
Mijn hemel, ik was mijn gehele lagere schooltijd stil, verlegen en erg gesloten als een juf iets te lang doorvroeg over welk onderwerp dan ook.quote:Op donderdag 24 maart 2005 11:42 schreef Sylvana het volgende:
En contactgestoord zijn die kinderen niet, want over andere zaken praten ze volop, maar dus niet over thuis en dat vinden we bij mij op stage verdacht
Dit meen je toch niet Sylvana?quote:Op donderdag 24 maart 2005 08:42 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Ja, ze gaan zelf naar het wijkcentrum toe en ik ken die ouders verder dus ook niet
En met jeugdzorg of de school gaan praten is idd misschien wel een goed idee ja
Dat kinderen openlijk kritisch durven te zijn naar een 'meerdere/oudere/ander' vind ik wel weer een goed teken.quote:Op donderdag 24 maart 2005 08:12 schreef Sylvana het volgende:
.............En gister waren we paaseieren aan het schilderen en wilde ik weten wie er wat drinken wilde, dus ik verhefde mijn stem een beetje zodat ik de kinderen stil kreeg. Ik schreeuwde verder niet ofzo, ik praatte alleen iets harder en toen zag ik die meiden een beetje in elkaar kruipen en later kwam er 1 van die meiden naar me toe met de vraag of ik min stem niet meer wilde verheffen, omdat ze dat vervelend vond, maar waarom ze dat vervelend vond wilde ze niet zeggen.........
Veel 'mishandelaars' zien zelf het probleem niet van hun gedrag en zijn vaak niet zo opzichtig te verbergen wat ze doen. (Dat is juist het probleem.) Dus m.i. kun je dergelijke kinderen overal tegenkomen.quote:Op donderdag 24 maart 2005 08:28 schreef pacandor_ het volgende:
[..]
zit ook wat in... zouden die ouders hun kroost als er echt wat is wel naar een buurtcentrum laten gaan!? als die ouders weten dat er echt wat mis is lijkt mij dat ze dan bang zouden zijn dat hun kinderen zouden gaan praten....
maarjah kinderen zijn makkelijk te manipuleren...
Ms vinden ze jou engquote:Op donderdag 24 maart 2005 13:33 schreef Sylvana het volgende:
Maar vinden jullie het dan niet verdacht dat die kinderen helemaal in elkaar kruipen als ik ook maar iets me stem verhef
Nee. Misschien zijn ze heel gevoelig voor dit soort dingen van wie dan ook. Tochquote:Op donderdag 24 maart 2005 13:33 schreef Sylvana het volgende:
Maar vinden jullie het dan niet verdacht dat die kinderen helemaal in elkaar kruipen als ik ook maar iets me stem verhef
Tja, niet iedereen praat over thuis en zoals iemand anders al zei, weet jij veel, misschien krijgen ze heel sterk van huis uit mee dingen niet met derden te bespreken. Misschien niet hoe jij je kids zou opvoeden, maar daarmee meteen ook fout? Dacht het niet.quote:En ze waren niet moe van een drukke dag en ze hadden lekker geslapen zeiden ze, ze waren wel druk aan het spelen en aan het kletsen over andere dingen, maar dus niet over thuis
Je hebt het gemeld aan je begeleider, dat is wat je hoort te doen. Ik neem aan dat dat iemand met ervaring is, dus ik zou afgaan op het oordeel van diegene.quote:En zoals ik ook al in de OP zei, ik wilde gewoon jullie mening weten wat jullie zouden doen, meer niet
Ik heb even in haar profiel gespiekt en Sylvana doet SPHquote:Op donderdag 24 maart 2005 15:53 schreef Neva het volgende:
Sylvana wil je niet aanvallen maar ik neem aan dat je spw doet ?
SPH is HBO niveau toch?quote:Op donderdag 24 maart 2005 16:20 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ik heb even in haar profiel gespiekt en Sylvana doet SPH
Weet dan weer niet wat het verschil is, maar oké
ik moet het met Jessie eens zijn! Ik kan me voorstellen Sylvana dat je je zorgen maakt omdat die kinderen qua gedrag wrs iets afwijken van de anderen, maar zoals al is gezegd kunnen de ervaren vaste medewerkers beter handelen dan jou, en dergelijke zaken op een openbaar forum bespreken is erg gevaarlijk. Het zou hetzelfde zijn als ik hier de antwoorden van Cito toetsen zou gaan posten... dan kan ik mijn baan ook wel gedag zeggen omdat ik daar een geheimhoudingsplicht voor heb getekend. (en nee, ik werk niet bij het Cito, zij zijn een van onze grote opdrachtgevers).quote:Op donderdag 24 maart 2005 13:34 schreef jessie het volgende:
Jawel ze hadden het over thuis. Want ze hadden LEKKER geslapen!!!!!
Of er nu wel of niet wat aan de hand is. Ik vind het gewoon erg stom dat je zoiets hier verteld.
Idd, jij bent goed nuchter.quote:Op donderdag 24 maart 2005 14:01 schreef milagro het volgende:
[..]
Ms vinden ze jou eng
En dat bedoel ik serieus, ms heb jij een uitstraling die bij veel kinderen goed ligt, maar bij sommigen niet, is een heel persoonlijk iets dus.
Ms wordt er bij hun thuis juist helemaal NIET geschreeuwd, en is jouw stemverheffing voor hen daarom 'angstaanjagend'.
Ms gaan ze heel erg op in hun spel, en komt een stemverheffing gewoon heel er onverwacht dan dus en schrikken ze ervan.
Mijn hemel het kan van alles zijn, om nu meteen aan naar verlopen scheiding , alcoholisme, verwaarlozing of weet ik wat voor naars te denken, omdat deze kinderen minder los (willen) laten dan jij graag zou zien, om je eigen vermoedens te bevestigen, kom op zeg.
Wat stond er dan?quote:Op vrijdag 25 maart 2005 16:01 schreef dutchie het volgende:
Ik heb me nu al zo vaak zitten storen aan de titel, toch maar even aangepast.
Die kinderen tegen elkaar: "Mên, heb je dat gangbang-topic van dat kind gelezen!?"quote:Op donderdag 24 maart 2005 09:40 schreef KonnieKipke het volgende:
Misschien hebben ze 22 april niets te doen..
Er is al genoeg over gezegd, maar ik kan toch niet nalaten te melden dat zelfs mijn man (39 jaar) ineenkrimpt als ik mijn stem verhef. Bij hem thuis werd absoluut niet geschreeuwd of zelfs maar de stem verhefd en hij houdt er echt niet van als iemand schreeuwt of zeer luid spreekt.quote:Op donderdag 24 maart 2005 13:33 schreef Sylvana het volgende:
???quote:Op zondag 27 maart 2005 00:03 schreef Troeta het volgende:
.............
Als je melding maakt bij andere instanties overtreed je dat regeltje in je stagecontract...geheimhouding.
........
Als je serieus melding maakt, is men vast wel verplicht daar wat mee te doen. Men wil gewoon voorkomen dat een niet volledig opgeleid iemand, die niet het klappen van de zweep kent, die lang niet ervaren en onderwezen genoeg is bepaalde signalen op te pikken, ouders op basis van op zichzelf staande vermoedens in diskrediet brengt.quote:Op woensdag 30 maart 2005 01:08 schreef Smirre het volgende:
[..]
???
Als je ECHT iemand verdenkt, wat betekent dat regeltje dan nog? Niemand heeft het recht te zwijgen als het gaat om kinderen. (Wat overigens niet betekent dat ik Sylvana's opinie deel, daarvoor heb ik te weinig informatie.)
Daar heeft ze een school vol met deskundigen voor om het aan voor te leggen, plus een stagebegeleider die neem ik aan deskundig + ervaren is. Zoiets in de openbaarheid bespreken, hoe goed ook bedoeld, is, als je in een dergelijke functie werkt, uit den boze. Als je dat zelf niet in kan schatten/ aan kan voelen, heb je m.i. de verkeerde opleiding gekozen.quote:Op woensdag 30 maart 2005 01:08 schreef Smirre het volgende:
[..]
???
Als je ECHT iemand verdenkt, wat betekent dat regeltje dan nog? Niemand heeft het recht te zwijgen als het gaat om kinderen. (Wat overigens niet betekent dat ik Sylvana's opinie deel, daarvoor heb ik te weinig informatie.)
Ik denk dat je de belangen van een buurthuis een beetje onderschat.quote:Op woensdag 30 maart 2005 15:16 schreef Smirre het volgende:
Misschien is het handig om eerst mijn vorige post te lezen, waarin ik uitleg hoe ik te werk zou gaan.
Daarin geef ik dus NIET aan dat ik direct een melding zou doen, maar eerst zou overleggen met het AMK. Dàt zijn namelijk de deskundigen op dat gebied en niet een begeleider van een buurthuis of een leraar van school. In ieder geval zou ik als ik het gevoel had dat er echt iets aan de hand zou zijn, niet afwachten wat anderen doen. En dan maakt het niet uit of ik stagiaire, leerling, burger of buurvrouw ben. Loopt een kind gevaar dan interesseert mij zo'n stagecontract niets!
(En alle Savannah's en Rowena's ook niet.)
* Zwart/wit-modus gaat nu weer uit*
Volgens mij word het pas schending van beroepsgeheim als ze hier namen en een plaats had genoemd, of als dit heel gemakkelijk te achterhalen zou zijn via haar profiel.quote:Op donderdag 31 maart 2005 08:57 schreef zeeuwse het volgende:
Sylvana, het probleem IS nou juist dat je ons om advies vroeg. Dat is een schending van je beroepsgeheim.
Waarom heb je dan eigenlijk ons "advies" nodig als het probleem(al dan niet aanwezig) blijkbaar tóch serieus genomen werd? Waarom je dan tóch willen verdiepen wat nog meer te doen, terwijl de officiële paden al bekend zijn en de officiële daartoe aangewezen personen al gealarmeerd zijn? Is het hulpvaardigheid( kan mij voorstellen dat het een behoorlijk machteloos gevoel geeft), eigenwijsheid(kan ik wel mee leven, liever eigenwijs dan passief) of is het smullen van het feit dat je toch wel iets heel groots betekend voor die meisjes en wel even met de eer willen strijken hier op Fok? Ik weet het niet hoor, jij vast wel, so tell me...quote:Op donderdag 31 maart 2005 07:48 schreef Sylvana het volgende:
En we hebben wel meer probleemkinderen, maar dat vertrouwen we verder wel, dit was echt een uitzondering die niemand op de stage ( vaste medewerkers en stagaires) vertrouwde
Ik ben het met je eens, milagro.quote:Op donderdag 31 maart 2005 10:08 schreef milagro het volgende:
ik geloof er geen hol van dat het nu opeens doorgegeven is.
iemand opent een topic, krijgt veel tegengas, en dan met 1 kort zinnetje opeens melden zonder verdere details (die er eerst wel uitgebreid gegeven werden) dat het toch doorgegeven is : "zie je wel, ik had toch gelijk en jullie zaten er allemaal naast met je kritiek.
maar ja , dat is maar een gevoel dat ik heb, een vermoeden, ik spreek het alleen maar uit, hoor!!
meer is er gewoon nog niet over te vertellen, mijn stagebegeleidster moest gister nog bellen en ik weet niet wat daar is uitgekomen, dus meer kan ik gewoon niet zeggenquote:Op donderdag 31 maart 2005 10:08 schreef milagro het volgende:
ik geloof er geen hol van dat het nu opeens doorgegeven is.
iemand opent een topic, krijgt veel tegengas, en dan met 1 kort zinnetje opeens melden zonder verdere details (die er eerst wel uitgebreid gegeven werden) dat het toch doorgegeven is : "zie je wel, ik had toch gelijk en jullie zaten er allemaal naast met je kritiek.
maar ja , dat is maar een gevoel dat ik heb, een vermoeden, ik spreek het alleen maar uit, hoor!!
Het was gewoon hulpvaardigheid, want ik voelde me machteloos, ik vertrouwde iets niet (en anderen ook niet) en ik wist gewoon niet of het tegen me stagebegeleidster zeggen voldoende zou zijn en daarom vroeg ik jullie om advies, wat jullie zouden doenquote:Op donderdag 31 maart 2005 10:03 schreef Loena-tik- het volgende:
[..]
Waarom heb je dan eigenlijk ons "advies" nodig als het probleem(al dan niet aanwezig) blijkbaar tóch serieus genomen werd? Waarom je dan tóch willen verdiepen wat nog meer te doen, terwijl de officiële paden al bekend zijn en de officiële daartoe aangewezen personen al gealarmeerd zijn? Is het hulpvaardigheid( kan mij voorstellen dat het een behoorlijk machteloos gevoel geeft), eigenwijsheid(kan ik wel mee leven, liever eigenwijs dan passief) of is het smullen van het feit dat je toch wel iets heel groots betekend voor die meisjes en wel even met de eer willen strijken hier op Fok? Ik weet het niet hoor, jij vast wel, so tell me...
Ik loop heel ergens anders stage dan de woonplaats die in mijn profiel staat, er zijn zoveel wijkcentra, er zijn zoveel kinderen, de ouders kennen mijn naam niet, dus vind het knap als ze er dan achter komenquote:Op donderdag 31 maart 2005 09:34 schreef miss_dynastie het volgende:
Via het profiel is het makkelijk te achterhalen, het is op een buurthuis, drie zusjes, nou ja, als je Sylvana's werkplek kent, is het no problem om die meisjes er tussenuit te vissen, lijkt me. En de volgende keer dat de situatie is: 'ach ja, ik wilde alleen weten wat jullie zouden doen'... nou ja, als dat écht zo is, maak ff een kloon aan en zeg gewoon dat je vanuit je werksituatie te maken hebt met kinderen, iets niet vertrouwt, blablabla. Maar he, das mijn mening
dus als er een van de brug afzspringt doe jij dat ookquote:Op donderdag 31 maart 2005 14:34 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Het was gewoon hulpvaardigheid, want ik voelde me machteloos, ik vertrouwde iets niet (anderen ook niet)n ik wist gewoon niet of het tegen me stagebegeleidster zeggen voldoende zou zijn en daarom vroeg ik jullie om advies, wat jullie zouden doen
was er op school ook een jongen die een vrouw had op zijn stage die hij ervan verdacht dat ze anorexia had, hij had dit tegen zijn leidinggevende gezegd, die had een gesprek met haar aangeknoopt en zij bekende dat ze anorexia had , maar zij wilde geen hulp en die jongen heeft ook op een ander forum nog gevraagd of iemand advies wilde geven wat te doen, omdat hij zich ook machteloos voelde en bang was dat het mis zou gaan.
nee, ik gaf alleen een voorbeeld van een ander geval waarbij het ook bij een leidinggevende was gemeld en dat hij zich ook machteloos voelde en op een forum advies vroeg, dat ik dus niet de enige ben en in mijn stagecontract staat niks over geheimhouding trouwensquote:Op donderdag 31 maart 2005 16:15 schreef Neva het volgende:
[..]
dus als er een van de brug afzspringt doe jij dat ookalthans dat insinueer je heir wel.
overbezorgdheid/hulpvaardigheid goede kwaliteiten in je vak zeker nodig maar je bent om het plat te zeggen maar een stagiare, JIJ kent NIET de achtergronden van de kinderen. JIJ bent om te LEREN en te observeren en te kijken wat je vak inhoud NIET om de held uit te hangen.
JIJ hebt geheimplicht enige informatie die jij over je stage mag verstrekken is in verslagen voor je opleiding en voor de stageplek zelf.
kun je nog tig meer voorbeelden van geven maar de eerste lessen op ene pedagogische opleiding gaat over beroepsetiquette en daarin leer je dat je beroepsgeheim hebt stagecontract of nietquote:Op donderdag 31 maart 2005 16:18 schreef Sylvana het volgende:
[..]
nee, ik gaf alleen een voorbeeld van een ander geval waarbij het ook bij een leidinggevende was gemeld en dat hij zich ook machteloos voelde en op een forum advies vroeg, dat ik dus niet de enige ben en in mijn stagecontract staat niks over geheimhouding trouwens
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |