Als je serieus melding maakt, is men vast wel verplicht daar wat mee te doen. Men wil gewoon voorkomen dat een niet volledig opgeleid iemand, die niet het klappen van de zweep kent, die lang niet ervaren en onderwezen genoeg is bepaalde signalen op te pikken, ouders op basis van op zichzelf staande vermoedens in diskrediet brengt.quote:Op woensdag 30 maart 2005 01:08 schreef Smirre het volgende:
[..]
???
Als je ECHT iemand verdenkt, wat betekent dat regeltje dan nog? Niemand heeft het recht te zwijgen als het gaat om kinderen. (Wat overigens niet betekent dat ik Sylvana's opinie deel, daarvoor heb ik te weinig informatie.)
Daar heeft ze een school vol met deskundigen voor om het aan voor te leggen, plus een stagebegeleider die neem ik aan deskundig + ervaren is. Zoiets in de openbaarheid bespreken, hoe goed ook bedoeld, is, als je in een dergelijke functie werkt, uit den boze. Als je dat zelf niet in kan schatten/ aan kan voelen, heb je m.i. de verkeerde opleiding gekozen.quote:Op woensdag 30 maart 2005 01:08 schreef Smirre het volgende:
[..]
???
Als je ECHT iemand verdenkt, wat betekent dat regeltje dan nog? Niemand heeft het recht te zwijgen als het gaat om kinderen. (Wat overigens niet betekent dat ik Sylvana's opinie deel, daarvoor heb ik te weinig informatie.)
Ik denk dat je de belangen van een buurthuis een beetje onderschat.quote:Op woensdag 30 maart 2005 15:16 schreef Smirre het volgende:
Misschien is het handig om eerst mijn vorige post te lezen, waarin ik uitleg hoe ik te werk zou gaan.
Daarin geef ik dus NIET aan dat ik direct een melding zou doen, maar eerst zou overleggen met het AMK. Dàt zijn namelijk de deskundigen op dat gebied en niet een begeleider van een buurthuis of een leraar van school. In ieder geval zou ik als ik het gevoel had dat er echt iets aan de hand zou zijn, niet afwachten wat anderen doen. En dan maakt het niet uit of ik stagiaire, leerling, burger of buurvrouw ben. Loopt een kind gevaar dan interesseert mij zo'n stagecontract niets!
(En alle Savannah's en Rowena's ook niet.)
* Zwart/wit-modus gaat nu weer uit*
Volgens mij word het pas schending van beroepsgeheim als ze hier namen en een plaats had genoemd, of als dit heel gemakkelijk te achterhalen zou zijn via haar profiel.quote:Op donderdag 31 maart 2005 08:57 schreef zeeuwse het volgende:
Sylvana, het probleem IS nou juist dat je ons om advies vroeg. Dat is een schending van je beroepsgeheim.
Waarom heb je dan eigenlijk ons "advies" nodig als het probleem(al dan niet aanwezig) blijkbaar tóch serieus genomen werd? Waarom je dan tóch willen verdiepen wat nog meer te doen, terwijl de officiële paden al bekend zijn en de officiële daartoe aangewezen personen al gealarmeerd zijn? Is het hulpvaardigheid( kan mij voorstellen dat het een behoorlijk machteloos gevoel geeft), eigenwijsheid(kan ik wel mee leven, liever eigenwijs dan passief) of is het smullen van het feit dat je toch wel iets heel groots betekend voor die meisjes en wel even met de eer willen strijken hier op Fok? Ik weet het niet hoor, jij vast wel, so tell me...quote:Op donderdag 31 maart 2005 07:48 schreef Sylvana het volgende:
En we hebben wel meer probleemkinderen, maar dat vertrouwen we verder wel, dit was echt een uitzondering die niemand op de stage ( vaste medewerkers en stagaires) vertrouwde
Ik ben het met je eens, milagro.quote:Op donderdag 31 maart 2005 10:08 schreef milagro het volgende:
ik geloof er geen hol van dat het nu opeens doorgegeven is.
iemand opent een topic, krijgt veel tegengas, en dan met 1 kort zinnetje opeens melden zonder verdere details (die er eerst wel uitgebreid gegeven werden) dat het toch doorgegeven is : "zie je wel, ik had toch gelijk en jullie zaten er allemaal naast met je kritiek.
maar ja , dat is maar een gevoel dat ik heb, een vermoeden, ik spreek het alleen maar uit, hoor!!
meer is er gewoon nog niet over te vertellen, mijn stagebegeleidster moest gister nog bellen en ik weet niet wat daar is uitgekomen, dus meer kan ik gewoon niet zeggenquote:Op donderdag 31 maart 2005 10:08 schreef milagro het volgende:
ik geloof er geen hol van dat het nu opeens doorgegeven is.
iemand opent een topic, krijgt veel tegengas, en dan met 1 kort zinnetje opeens melden zonder verdere details (die er eerst wel uitgebreid gegeven werden) dat het toch doorgegeven is : "zie je wel, ik had toch gelijk en jullie zaten er allemaal naast met je kritiek.
maar ja , dat is maar een gevoel dat ik heb, een vermoeden, ik spreek het alleen maar uit, hoor!!
Het was gewoon hulpvaardigheid, want ik voelde me machteloos, ik vertrouwde iets niet (en anderen ook niet) en ik wist gewoon niet of het tegen me stagebegeleidster zeggen voldoende zou zijn en daarom vroeg ik jullie om advies, wat jullie zouden doenquote:Op donderdag 31 maart 2005 10:03 schreef Loena-tik- het volgende:
[..]
Waarom heb je dan eigenlijk ons "advies" nodig als het probleem(al dan niet aanwezig) blijkbaar tóch serieus genomen werd? Waarom je dan tóch willen verdiepen wat nog meer te doen, terwijl de officiële paden al bekend zijn en de officiële daartoe aangewezen personen al gealarmeerd zijn? Is het hulpvaardigheid( kan mij voorstellen dat het een behoorlijk machteloos gevoel geeft), eigenwijsheid(kan ik wel mee leven, liever eigenwijs dan passief) of is het smullen van het feit dat je toch wel iets heel groots betekend voor die meisjes en wel even met de eer willen strijken hier op Fok? Ik weet het niet hoor, jij vast wel, so tell me...
Ik loop heel ergens anders stage dan de woonplaats die in mijn profiel staat, er zijn zoveel wijkcentra, er zijn zoveel kinderen, de ouders kennen mijn naam niet, dus vind het knap als ze er dan achter komenquote:Op donderdag 31 maart 2005 09:34 schreef miss_dynastie het volgende:
Via het profiel is het makkelijk te achterhalen, het is op een buurthuis, drie zusjes, nou ja, als je Sylvana's werkplek kent, is het no problem om die meisjes er tussenuit te vissen, lijkt me. En de volgende keer dat de situatie is: 'ach ja, ik wilde alleen weten wat jullie zouden doen'... nou ja, als dat écht zo is, maak ff een kloon aan en zeg gewoon dat je vanuit je werksituatie te maken hebt met kinderen, iets niet vertrouwt, blablabla. Maar he, das mijn mening
dus als er een van de brug afzspringt doe jij dat ookquote:Op donderdag 31 maart 2005 14:34 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Het was gewoon hulpvaardigheid, want ik voelde me machteloos, ik vertrouwde iets niet (anderen ook niet)n ik wist gewoon niet of het tegen me stagebegeleidster zeggen voldoende zou zijn en daarom vroeg ik jullie om advies, wat jullie zouden doen
was er op school ook een jongen die een vrouw had op zijn stage die hij ervan verdacht dat ze anorexia had, hij had dit tegen zijn leidinggevende gezegd, die had een gesprek met haar aangeknoopt en zij bekende dat ze anorexia had , maar zij wilde geen hulp en die jongen heeft ook op een ander forum nog gevraagd of iemand advies wilde geven wat te doen, omdat hij zich ook machteloos voelde en bang was dat het mis zou gaan.
nee, ik gaf alleen een voorbeeld van een ander geval waarbij het ook bij een leidinggevende was gemeld en dat hij zich ook machteloos voelde en op een forum advies vroeg, dat ik dus niet de enige ben en in mijn stagecontract staat niks over geheimhouding trouwensquote:Op donderdag 31 maart 2005 16:15 schreef Neva het volgende:
[..]
dus als er een van de brug afzspringt doe jij dat ookalthans dat insinueer je heir wel.
overbezorgdheid/hulpvaardigheid goede kwaliteiten in je vak zeker nodig maar je bent om het plat te zeggen maar een stagiare, JIJ kent NIET de achtergronden van de kinderen. JIJ bent om te LEREN en te observeren en te kijken wat je vak inhoud NIET om de held uit te hangen.
JIJ hebt geheimplicht enige informatie die jij over je stage mag verstrekken is in verslagen voor je opleiding en voor de stageplek zelf.
kun je nog tig meer voorbeelden van geven maar de eerste lessen op ene pedagogische opleiding gaat over beroepsetiquette en daarin leer je dat je beroepsgeheim hebt stagecontract of nietquote:Op donderdag 31 maart 2005 16:18 schreef Sylvana het volgende:
[..]
nee, ik gaf alleen een voorbeeld van een ander geval waarbij het ook bij een leidinggevende was gemeld en dat hij zich ook machteloos voelde en op een forum advies vroeg, dat ik dus niet de enige ben en in mijn stagecontract staat niks over geheimhouding trouwens
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |