Goed advies!quote:Op dinsdag 22 maart 2005 21:21 schreef Sport_Life het volgende:
Assertiviteitscursus al overwogen?
Dat schoot me ook te binnen tijdens het lezen van de OP.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 21:21 schreef Sport_Life het volgende:
quote:Op dinsdag 22 maart 2005 21:21 schreef Sport_Life het volgende:
Of je houdt je muil dicht.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 21:51 schreef Notoire_Gek het volgende:
Zoek een functie waarbij je weinig hoeft te communiceren. Grafdelver ofzo.
D'r komen hier allerlei dingen in mij op die tegen de policy ingaan.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 21:51 schreef Notoire_Gek het volgende:
Dit kwam eigenlijk ook in mij op, en schriftelijk kan ik mij inderdaad prima verwoorden. Ik vraag mij af in hoeverre bedrijven erop afknappen als je een negatieve (minder positieve) eigenschap in je brief noemt. Enerzijds liggen de eisen hoog, anderzijds lacht degene die eerlijk is en ook zijn minder sterke kanten kent, het langst. Selecteurs kunnen er beter op anticiperen.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 21:50 schreef _-rally-_ het volgende:
Oh, en nog een ideetje: geef direct bij je sollicitatie aan dat hoewel je schrfitelijke uitdrukkingsvaardigheid uitstekend is, je mondelinge te wensen over laat.
Nee je moet zoiets NOOIT in een brief zetten, dat kan voor een bedrijf bij voorbaat al een reden zijn om je niet eens uit te nodigen voor een gesprek!quote:Op dinsdag 22 maart 2005 22:00 schreef amr_diab het volgende:
[..]
Dit kwam eigenlijk ook in mij op, en schriftelijk kan ik mij inderdaad prima verwoorden. Ik vraag mij af in hoeverre bedrijven erop afknappen als je een negatieve (minder positieve) eigenschap in je brief noemt. Enerzijds liggen de eisen hoog, anderzijds lacht degene die eerlijk is en ook zijn minder sterke kanten kent, het langst. Selecteurs kunnen er beter op anticiperen.
Een assertiviteitscursus vind ik een prima tip, daar ga ik eens over nadenken.
Klein detail: een vlotte babbel is niet hetzelfde als het jezelf goed kunnen uitdrukken op vakgebied.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 23:25 schreef MarkzMan_X het volgende:
Een vlotte babbel is niet alleen iets waar sommige mensen mee geboren zijn, je kunt het ook trainen.
Nee, maar vaak is een vlotte babbel belangrijker dan dat. Van een aantal recruiters hoor ik dingen als 'na twee minuten hebben we eigenlijk al beslist', dat ligt er gewoon aan of ze je zien zitten. Een ontspannen praatje helpt daar enorm bij. Als je eenmaal echt hardcore alleen in ene hokje nummers moet produceren zal het ze niet donderen, dan nemen ze de slimste kerel die ze kunnen krijgen. Maar aan bijna elke baan zitten sociale aspecten en deze tellen nu vaak zwaar. Vergeet niet dat je bij dergelijke sollicitaties vaak niet de enige bent met een bepaald niveau. Als die andere kerel net iets soepeler in omgang is heeft hij de baan...quote:Op dinsdag 22 maart 2005 23:38 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Klein detail: een vlotte babbel is niet hetzelfde als het jezelf goed kunnen uitdrukken op vakgebied.
Ik ben van mening dat het een het ander snel opvolgt: zonder vlotte babbel, geen goeie uitdrukking binnen je vakgebied.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 23:38 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Klein detail: een vlotte babbel is niet hetzelfde als het jezelf goed kunnen uitdrukken op vakgebied.
Dat zou heel goed kunnen. Wellicht een reden temeer om deze twee vaardigheden (die enerzijds met elkaar in verband staan, terwijl anderzijds de een niet garant staat voor de ander) niet door elkaar te halen in dit topic.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 23:44 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Nee, maar vaak is een vlotte babbel belangrijker dan dat. Van een aantal recruiters hoor ik dingen als 'na twee minuten hebben we eigenlijk al beslist', dat ligt er gewoon aan of ze je zien zitten. Een ontspannen praatje helpt daar enorm bij.
Nogmaals, ik vind het een goeie instelling! Het feit alleen al dat je die toont, lijkt mij voldoende aanleiding om met een gerust hard het topic te volgen, het komt wel goedquote:Op dinsdag 22 maart 2005 23:56 schreef amr_diab het volgende:
Dat bedoel ik, ik ben niet de enige op dit niveau! Als ik in aanmerking kom voor een eerste gesprek, dan weet ik al dat de andere kandidaten meestal een stuk beter zijn op het gebied van mondelinge communicatieve vaardigheden. Een zal bij mij al vrij snel constateren dat ik communicatief niet sterk ben.
De gedachte dat statistisch (!) gezien eens de keuze op mij zal vallen, daar laat ik mij dus niet door beinvloeden. Ik weet dat er voor mij werk aan de winkel is en dat voor niets alleen de zon opkomt.
Iemand van het CBS wist mij te vertellen dat selecteurs inderdaad binnen vijf minuten al weten of ze een bepaalde kandidaat al dan niet willen hebben. Dan vraag ik mij toch af of je in de tweede helft van het gesprek dan best af en toe eens een steek mag laten vallen. Of, misschien fungeert een deel van het gesprek slechts als opvulling van de beschikbare tijd. Per slot van rekening is de eerste indruk een daalder waard.
Onzin. Zoals in de OP al gezegd worden mensen uitgenodigd op basis van kwalificaties. TS weet nu al dat het toch weer afketst op het feit dat 'ie niet goed communiceert in het gesprek.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 22:44 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Nee je moet zoiets NOOIT in een brief zetten, dat kan voor een bedrijf bij voorbaat al een reden zijn om je niet eens uit te nodigen voor een gesprek!
Dat was ook het eerste dat in me op kwamquote:Op dinsdag 22 maart 2005 21:21 schreef Sport_Life het volgende:
Op zich heeft hij wel gelijk, alleen dat laatste stukje had hij weg moeten laten.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 21:51 schreef Notoire_Gek het volgende:
quote:Op woensdag 23 maart 2005 10:24 schreef whosvegas het volgende:
Op zich heeft hij wel gelijk, alleen dat laatste stukje had hij weg moeten laten.
Ik stotter, ik zou dus nooit een functie nemen waar ik veel contacten met klanten moet onderhouden.
Ik zou zoiets toch liever persoonlijk vertellen in een gesprek dan bij voorbaat schriftelijk vermelden. Dat komt erg onzeker over en bovendien zijn er maar erg weinig functies waar het ontberen aan enige communicatieve vaardigheden als irrelevant wordt beschouwd.quote:Op woensdag 23 maart 2005 06:25 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Onzin. Zoals in de OP al gezegd worden mensen uitgenodigd op basis van kwalificaties. TS weet nu al dat het toch weer afketst op het feit dat 'ie niet goed communiceert in het gesprek.
Wanneer dat van tevoren bekend is, houden ze er rekening mee.
Ja, hier ben ik ook we benieuwd naar...quote:Op woensdag 23 maart 2005 10:17 schreef Bijsmaak het volgende:
Wat wordt precies bedoeld met "communicatieve vaardigheden"?
Erover lezen kan helpen, maar het moet toch in de praktijk uitgeoefend worden.quote:Op donderdag 24 maart 2005 12:11 schreef Rutger1983 het volgende:
Literatuur is ook een optie natuurlijk, is heel veel over te vinden.
Niet om je nog verder de grond in te trappen: 't CBS is een bedrijf waarbij ze meer kijken naar je papieren dan naar je presentatie. Onder andere omdat ze weten dat het personeel wat ze echt nodig hebben niet uitblinkt bij een sollicitatiegesprek. Dus in dat opzicht had je het bij dat bedrijf makkelijk.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 21:16 schreef amr_diab het volgende:
De laatste keer, bij het CBS, ben ik na de tweede ronde afgewezen. Er waren overigens 10 functies en 17 kandiaten. Het dan nog niet redden zette mij wel aan het denken.
Maar dit is daarentegen wel een beetje een open zenuw bij 't CBS.quote:De reden van mijn laatste afwijzing is dat ze mijn manier van communiceren te star vinden. Ook zijn ze van mening dat ik niet voldoende flexibel ben voor de diverse werkzaamheden.
Kun je wat voorbeeldsituaties geven waarin je niet uit de verf komt, en kun je ook aangeven wat er precies mis gaat (en evt. ook waardoor?)?quote:Op grond van mijn kennis word ik meestal uitgenodigd, maar na een gesprek zijn de selecteurs onverdeeld teleurgesteld over mijn communicatieve vaardigheden.
Doel je op het film kijken voor een sollicitatiegesprek? Op het nuttigen van alcohol? Of op het discussieren met vrienden in 't algemeen?quote:Op donderdag 24 maart 2005 19:15 schreef yozd het volgende:
[..]
Mij heeft het geholpen, misschien een tip voor je, maar ik weet dus niet wat jij precies verstaat
onder communicatieve vaardigheden...
Op het bier drinken. Als je voor je sollicitatiegesprek een paar halve liters naar binnen gooit,quote:Op dinsdag 29 maart 2005 19:39 schreef KreKkeR het volgende:
Doel je op het film kijken voor een sollicitatiegesprek? Op het nuttigen van alcohol? Of op het discussieren met vrienden in 't algemeen?
Het CWI vindt anders van wel.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 23:27 schreef -DailaLama- het volgende:
En ontspan. Bedenk: werk is niet alles in het leven.
Je kan heus wel gedisciplineerd aan iets beginnen en streng voor je zelf zijn en tegelijkertijd ontspannen. Ik bedoel gewoon dat hij zich er niet zo druk over moet maken dat hij moedeloos wordt want dan is het einde zoek.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 23:41 schreef Rapaille het volgende:
Ik denk niet dat het zin heeft om te onstpannen, hij heeft dit ten slotte altijd. Ik denk dat je echt een cursus MOET doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |