abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25668990
In september 2004 heb ik mijn studie Econometrie afgerond. Van mijn persoonlijkheid kan ik zeggen dat ik een zekere communicatieve achterstand heb, mondeling kan ik mij gewoon vrij moeilijk uitdrukken. Tijdens werkcolleges liep ik bij groepswerk niet zelden vast. Ik solliciteer bewust vrij gericht. Inmiddels ben ik 5 keer op gesprek gekomen. De laatste keer, bij het CBS, ben ik na de tweede ronde afgewezen. Er waren overigens 10 functies en 17 kandiaten. Het dan nog niet redden zette mij wel aan het denken.

De reden van mijn laatste afwijzing is dat ze mijn manier van communiceren te star vinden. Ook zijn ze van mening dat ik niet voldoende flexibel ben voor de diverse werkzaamheden. Ze vinden het risico te groot dat ik daardoor niet goed zal functioneren. Ik mocht toch op het tweede gesprek komen, omdat een van de selecteurs van de eerste ronde mij toch nog een kans wilde geven omdat hij ervan overtuigd was dat ik de kennis absoluut in huis heb.

Mijn vader en ik zijn het er over eens geworden dat ik wel over een universitair denkniveau beschik, maar communicatief niet op dat (hoge) niveau weet te functioneren. Op grond van mijn kennis word ik meestal uitgenodigd, maar na een gesprek zijn de selecteurs onverdeeld teleurgesteld over mijn communicatieve vaardigheden.

Dit alles doet natuurlijk geen goed aan mijn zelfvertrouwen. Die wordt per afwijzing minder, en ik verwacht ook bij volgende gesprekken afgewezen te worden om dezelfde reden. Het komt niet door de moeilijke economie en het is dus mijn kennis die ervoor zorgt dat ik niet zo vaak op grond van mijn sollicitatiebrief word afgewezen.

Wat denken jullie, maak ik nog steeds kans op een redelijke baan of moet ik echt mijn toekomstverwachtingen gaan bijstellen? Zou ik er goed aan doen om te solliciteren op functies die iets onder mijn niveau (bijvoorbeeld HBO) zitten? Het lijkt mij niet meer dan logisch dat de communicatieve vaardigheden daar ook van belang zijn. Je moet een vlotte babbel hebben om in aanmerking te komen voor een functie, wordt vaak gezegd.

In elk geval ben ik wel van plan bij het CWI mijn probleem te gaan voorleggen, want mijn huidige aanpak leidt niet bepaald tot succes.

Soms voel ik mij schuldig over mijn afwijzingen, en dat leidt ertoe dat ik mij de laatste niet zoveel meer gun op het gebied van genieten. Maar dat is meer iets voor Relaties & Psychologie...
pi_25669161
Assertiviteitscursus al overwogen?
pi_25669762
Het lijkt me dat je heel hard aan je communicatieve vaardigheden moet werken; ik heb in ongeveer hetzelfde schuitje gezeten: wel veel inhoudelijke kennis, maar geen communicatieve vaardigheden.

Ik ben toen trainingen gaan geven en dat heeft uitstekend geholpen.

Dus kijk eens of er een gebied is waar in je les of trainingen kunt geven; misschien dat een verkorte lerarenopleiding iets voor je is, met daarna een paar jaar werken als leraar.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 21:40:46 #4
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_25669834
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 21:21 schreef Sport_Life het volgende:
Goed advies!
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_25669908
quote:
Dat schoot me ook te binnen tijdens het lezen van de OP.
Is in ieder geval een goede tip voor TS.
pi_25670185
Oh, en nog een ideetje: geef direct bij je sollicitatie aan dat hoewel je schrfitelijke uitdrukkingsvaardigheid uitstekend is, je mondelinge te wensen over laat.

Ectristen komen tenslotte veelal op posities terecht waar hun enige contact met de buitenwereld bestaat uit de rapporten die ze produceren.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_25670216
Zoek een functie waarbij je weinig hoeft te communiceren. Grafdelver ofzo.
GIRO 800800
pi_25670250
quote:
  dinsdag 22 maart 2005 @ 21:53:59 #9
117615 Adriaantje
Bassie, in de wagen! Snel!
pi_25670312
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 21:51 schreef Notoire_Gek het volgende:
Of je houdt je muil dicht.
pi_25670343
quote:
D'r komen hier allerlei dingen in mij op die tegen de policy ingaan.

Kun je niet terug onder je steen kruipen ofzo ?
pi_25670379
Wat mij opviel is dat je OP heel erg netjes geschreven is; goed gestructureerd en elke paragraaf begint met een topische zin! Er lijkt niet zo veel mis met je schriftelijke communicatieve vaardigheden.

Je moet je dus afvragen waarom het bij jou in gesprekken niet zo lukt, terwijl je wel in staat bent om op papier je gedachten te ordenen en goed uit te leggen. Daar zijn natuurlijk best cursussen voor (spreken in het openbaar, presentatie, solliciteren etc.) en die kunnen in jouw geval zeer nuttig zijn.

Moet je op een `lager' niveau solliciteren? Ja, ik denk dat het nu vooral van belang is om aan de slag te zijn. Dat is goed voor je zelfvertrouwen, voor je cv (eerste baan hoeft niet ideaal te zijn), en je kan op kosten van de baas leuke communicatie-cursussen volgen.

Succes!
pi_25670518
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 21:50 schreef _-rally-_ het volgende:
Oh, en nog een ideetje: geef direct bij je sollicitatie aan dat hoewel je schrfitelijke uitdrukkingsvaardigheid uitstekend is, je mondelinge te wensen over laat.
Dit kwam eigenlijk ook in mij op, en schriftelijk kan ik mij inderdaad prima verwoorden. Ik vraag mij af in hoeverre bedrijven erop afknappen als je een negatieve (minder positieve) eigenschap in je brief noemt. Enerzijds liggen de eisen hoog, anderzijds lacht degene die eerlijk is en ook zijn minder sterke kanten kent, het langst. Selecteurs kunnen er beter op anticiperen.

Een assertiviteitscursus vind ik een prima tip, daar ga ik eens over nadenken.
pi_25671903
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 22:00 schreef amr_diab het volgende:

[..]

Dit kwam eigenlijk ook in mij op, en schriftelijk kan ik mij inderdaad prima verwoorden. Ik vraag mij af in hoeverre bedrijven erop afknappen als je een negatieve (minder positieve) eigenschap in je brief noemt. Enerzijds liggen de eisen hoog, anderzijds lacht degene die eerlijk is en ook zijn minder sterke kanten kent, het langst. Selecteurs kunnen er beter op anticiperen.

Een assertiviteitscursus vind ik een prima tip, daar ga ik eens over nadenken.
Nee je moet zoiets NOOIT in een brief zetten, dat kan voor een bedrijf bij voorbaat al een reden zijn om je niet eens uit te nodigen voor een gesprek!
Geef niet op trouwens, econometristen zijn heel hard nodig, en het zou eeuwig zonde zijn als je met zo'n studie onder je niveau gaat werken.....
Ga zo'n cursus volgen, en ga desnoods bij een of andere club of vereniging (je hebt zeker niet bij Olof gezeten toen je studeerde?) zodat je wel je sociale vaardigheden moet oefenen!
Succes!
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
pi_25673239
Ik zou ook cursussen overwegen. Nu de stap zetten om te gaan zoeken naar functies onder je niveau is zonde. Ten eerste zul jet niet veel makkelijk een baan krijgen en ten tweede geef je daarmee toe aan je tekortkoming. Uiteindelijk zien mensen graag iemand die zijn best doet om juist zijn zwakke punten aan te pakken. Ik kan me voorstellen dat trainingen en dergelijke daarbij helpen. Neem daar de moeite voor, je hebt zo hard gestudeerd!
Mocht je daarna nog steeds moeite hiermee hebben, dan kan ik me voorstellen dat een werkgever het ook kan waarderen dat je die cursussen gevolgd hebt (of misschien nog bezig bent). Het geeft in ieder geval aan dat je het probleem erkent, dat tekent je wel. Ik hoop echt dat je ermee geholpen wordt, ik kom teveel mensen om mij heen tegen die hier moeite mee hebben. Laatst met mijn beste vriend een assessement gelopen en die kerel is echt briljant (ok, figuurlijk, maar bovennominaal en met lof technisch natuurkunde plus een hoop nevenactiviteiten vind ik behoorlijk). Maar ook hij haalde het niet door de manier waarop hij 'overkwam'. Ik blijf het eeuwig zonde vinden, goed dat je er mee bezig bent, dan moet je het ook kunnen oplossen!!!!
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_25673350
Aan de openingspost mankeert niets, dus je kunt het wel.
Een vlotte babbel is niet alleen iets waar sommige mensen mee geboren zijn, je kunt het ook trainen. Zo'n cursus is een voorbeeld, dus doe je er je voordeel mee.

Overigens gaat het natuurlijk niet alleen om hoe je overkwam op het sollicitatiegesprek, hé. De werkgever bedenkt altijd "hoe zal deze persoon zich staande houden op de werkvloer". Goeie communicatie speelt daar een grote rol in.

Dus als je zo'n cursus doet, en haalt (daar gaan we van uit), dan wordt je niet alleen aangenomen - maar functioneer je nog eens veel beter (zeker met de kennis die je in pacht hebt). Succes
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:34:15 #16
101188 Jaeder
Int. wl. zt. int. disc.pr.
pi_25673653
Je kunt verschillende dingen doen, maar een cursus kan wel positief zijn. Presentatietechnieken kan ook nuttig zijn. Ik heb wel gesprekken gehad waar een soort presentatie bij kwam kijken.
Daarnaast moet je op de een of andere manier die gesprekken oefenen, als je dat vaak genoeg doet dan gaan de gesprekken ook soepeler. Misschien ken je een of andere manager die ook vaak dat soort gesprekken doet?

Het CWI is wat problematisch, je moet minstens 3 maanden ingeschreven staan en dan is het nog afwachten. Het CWI heb je in mijn beleving geen ruk aan. Maar misschien dat sommigen er wel goede ervaringen mee hebben.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:38:30 #17
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_25673805
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:25 schreef MarkzMan_X het volgende:
Een vlotte babbel is niet alleen iets waar sommige mensen mee geboren zijn, je kunt het ook trainen.
Klein detail: een vlotte babbel is niet hetzelfde als het jezelf goed kunnen uitdrukken op vakgebied.
Krekker is de bom!
pi_25674038
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:38 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Klein detail: een vlotte babbel is niet hetzelfde als het jezelf goed kunnen uitdrukken op vakgebied.
Nee, maar vaak is een vlotte babbel belangrijker dan dat. Van een aantal recruiters hoor ik dingen als 'na twee minuten hebben we eigenlijk al beslist', dat ligt er gewoon aan of ze je zien zitten. Een ontspannen praatje helpt daar enorm bij. Als je eenmaal echt hardcore alleen in ene hokje nummers moet produceren zal het ze niet donderen, dan nemen ze de slimste kerel die ze kunnen krijgen. Maar aan bijna elke baan zitten sociale aspecten en deze tellen nu vaak zwaar. Vergeet niet dat je bij dergelijke sollicitaties vaak niet de enige bent met een bepaald niveau. Als die andere kerel net iets soepeler in omgang is heeft hij de baan...
pi_25674267
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:38 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Ik ben van mening dat het een het ander snel opvolgt: zonder vlotte babbel, geen goeie uitdrukking binnen je vakgebied.

Als je je tijdens een sollicitatiegesprek niet goed kan uitdrukken (waar dus vaak op de inhoud van je uiteenzetting niet zo zeer wordt gelet), dus zonder vlotte babbel, dan kan je je baan wel vergeten.

Want ook al is je verhaal inhoudelijk nog zo goed, zonder de juiste vorm (lees: goeie babbel), komt de inhoud niet over en is het einde verhaal. De luisteraar heeft dan niets van je begrepen.

[ Bericht 42% gewijzigd door #ANONIEM op 22-03-2005 23:54:22 ]
pi_25674338
Ja het beste is natuurlijk om bij een (sport) vereniging te gaan, zodat je geregeld te maken krijgt met groepvorming.. Maar die stap is misschien wat groot voor je .
Maar als je dat aandurft: DOEN! Zoals al eerder gezegd moet je trainen op sociale vaardigheden, of je nou naar een cursus gaat of dat je zelf actie onderneemt bij een vereniging en zoiets heb van "fuck wat zij van mij denken".
pi_25674398
Dat bedoel ik, ik ben niet de enige op dit niveau! Als ik in aanmerking kom voor een eerste gesprek, dan weet ik al dat de andere kandidaten meestal een stuk beter zijn op het gebied van mondelinge communicatieve vaardigheden. Een zal bij mij al vrij snel constateren dat ik communicatief niet sterk ben.

De gedachte dat statistisch (!) gezien eens de keuze op mij zal vallen, daar laat ik mij dus niet door beinvloeden. Ik weet dat er voor mij werk aan de winkel is en dat voor niets alleen de zon opkomt.

Iemand van het CBS wist mij te vertellen dat selecteurs inderdaad binnen vijf minuten al weten of ze een bepaalde kandidaat al dan niet willen hebben. Dan vraag ik mij toch af of je in de tweede helft van het gesprek dan best af en toe eens een steek mag laten vallen. Of, misschien fungeert een deel van het gesprek slechts als opvulling van de beschikbare tijd. Per slot van rekening is de eerste indruk een daalder waard.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:57:18 #22
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_25674403
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:44 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Nee, maar vaak is een vlotte babbel belangrijker dan dat. Van een aantal recruiters hoor ik dingen als 'na twee minuten hebben we eigenlijk al beslist', dat ligt er gewoon aan of ze je zien zitten. Een ontspannen praatje helpt daar enorm bij.
Dat zou heel goed kunnen. Wellicht een reden temeer om deze twee vaardigheden (die enerzijds met elkaar in verband staan, terwijl anderzijds de een niet garant staat voor de ander) niet door elkaar te halen in dit topic.

Een vlotte babbel is m.i. nauwelijks aan te leren, jezelf goed uitdrukken wel.
Krekker is de bom!
pi_25674572
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:56 schreef amr_diab het volgende:
Dat bedoel ik, ik ben niet de enige op dit niveau! Als ik in aanmerking kom voor een eerste gesprek, dan weet ik al dat de andere kandidaten meestal een stuk beter zijn op het gebied van mondelinge communicatieve vaardigheden. Een zal bij mij al vrij snel constateren dat ik communicatief niet sterk ben.

De gedachte dat statistisch (!) gezien eens de keuze op mij zal vallen, daar laat ik mij dus niet door beinvloeden. Ik weet dat er voor mij werk aan de winkel is en dat voor niets alleen de zon opkomt.

Iemand van het CBS wist mij te vertellen dat selecteurs inderdaad binnen vijf minuten al weten of ze een bepaalde kandidaat al dan niet willen hebben. Dan vraag ik mij toch af of je in de tweede helft van het gesprek dan best af en toe eens een steek mag laten vallen. Of, misschien fungeert een deel van het gesprek slechts als opvulling van de beschikbare tijd. Per slot van rekening is de eerste indruk een daalder waard.
Nogmaals, ik vind het een goeie instelling! Het feit alleen al dat je die toont, lijkt mij voldoende aanleiding om met een gerust hard het topic te volgen, het komt wel goed
Mijn ervaring met die gesprekken is dat de toon in de eerste vijf minuten gezet is. Vaak begint het vrij algemeen, dan kan je soepel overkomen. Op dat moment is de toon vaak gezet. Je merkt niet altijd direct dat ze een goeie indruk van je hebben, dus maak je daar tijdens het gesprek zelf nooit druk om. Ik heb vaker een waardeloos gevoel en dan zijn ze achteraf blij met me . Maar goed, dat is een tip. In de rest van het gesprek verifieren ze vaak je kennis en kun je weinig fout doen. Ontspan dan ook vooral en schrik niet als je een vraag moeilijk vind of zelfs niet kan beantwoorden (ik geef dat meestal toe met uitleg waarom, bijvoorbeeld dat dit onderwerp niet binnen mijn studie valt en ik de exacte data niet ken).
  woensdag 23 maart 2005 @ 00:18:53 #24
117545 Martijne
xtreme boarder
pi_25674891
Goeie OP

Sorry, dat ik geen nuttige bijdrage kan leveren, maar ik wil je toch succes wensen !
pi_25676074
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 22:44 schreef Thisbe het volgende:

[..]

Nee je moet zoiets NOOIT in een brief zetten, dat kan voor een bedrijf bij voorbaat al een reden zijn om je niet eens uit te nodigen voor een gesprek!
Onzin. Zoals in de OP al gezegd worden mensen uitgenodigd op basis van kwalificaties. TS weet nu al dat het toch weer afketst op het feit dat 'ie niet goed communiceert in het gesprek.

Wanneer dat van tevoren bekend is, houden ze er rekening mee.
pi_25676441
Is het niet een ideetje om je meer onder de mensen te gaan begeven? Als vrijwilliger bij diverse vereenigingen en daarmee oefenen?

Onder je niveau werken lijkt me minder handig. Dan moet je namelijk in je feitelijke werk meer en meer met mensen omgaan. Iets waar je volgens mij minder op zit te wachten.
Mijn email adres is <fok-username>@hotmail.com
pi_25676606
onder je niveau solliciteren heeft geen zin.. want daar zijn je communicatieve vaardigheden waarschijnlijk op hetzelfde niveau vereist.. maar alleen je inhoudelijke kennis niet.. maar daar schort het bij jou dus niet aan..

veel oefenen.. cursus volgen wellicht... neem een bijbaan bij een callcenter (dan moet je wel) ..is ook erg leerzaam
pi_25676803
Ik heb het juist andersom. Ik heb goede communicatieve vaardigheden (redelijke babbel, goede presentatietechnieken etc.), maar schriftelijk ben ik slecht.
Het enige wat mij altijd heeft geholpen is oefenen. Dus in mijn geval veel schrijven. Ben nu ook met een cursus bezig.

Misschien moet jij dat ook gaan doen. Begin eens met thuis voor de spiegel te gaan staan en net te doen alsof er mensen voor je staan waar tegen je moet praten. Het zijn vaak de kleine tips die kunnen helpen.

Veel succes en ga aub niet om deze reden onder je nivo solliciteren, want uit je verhaal blijkt dat je wel degelijk de juiste kennis in huis hebt.
pi_25678079
Wat wordt precies bedoeld met "communicatieve vaardigheden"?
  woensdag 23 maart 2005 @ 10:21:52 #30
52513 whosvegas
The Trickster
pi_25678166
quote:
Dat was ook het eerste dat in me op kwam

Ts, succes ermee!! En gewoon doorzetten, dan komt het vanzelf goed.
Are you nuts??
  woensdag 23 maart 2005 @ 10:24:54 #31
52513 whosvegas
The Trickster
pi_25678220
quote:
Op zich heeft hij wel gelijk, alleen dat laatste stukje had hij weg moeten laten.

Ik stotter, ik zou dus nooit een functie nemen waar ik veel contacten met klanten moet onderhouden.
Are you nuts??
pi_25678254
Hoe voel je je eigenlijk bij zo'n sollicitatiegesprek? Ben je heel erg gespannen? Komt dat ook heel duidelijk over?
Hoe vlot/langzaam babbel je als je met vrienden en vriendinnen praat? Hoe kom je dan over? Is dat heel erg verschillend vergeleken met een sollicitatiegesprek?
Je mag zeker steken laten vallen in een gesprek. Dat heb ik maandag ook gedaan, maar desondanks ben ik aangenomen. Als (junior) consultant actuaris btw (een functie waar jij ook op zou kunnen solliciteren met econometrie als achtergrond). Daarvoor is goed kunnen communiceren wel van belang overigens.
Assertiviteitscursussen zullen wel nut hebben voor je. Maar misschien is de volgende link ook iets voor je. http://www.essence-trainings.nl/
Succes ermee in ieder geval!

[ Bericht 0% gewijzigd door MizzEnroe op 23-03-2005 11:16:00 ]
.: Let epsilon be smaller than zero :.
pi_25678420
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 10:24 schreef whosvegas het volgende:

Op zich heeft hij wel gelijk, alleen dat laatste stukje had hij weg moeten laten.

Ik stotter, ik zou dus nooit een functie nemen waar ik veel contacten met klanten moet onderhouden.
........................ heel normaal lijkt me. Waarom zoeken naar iets waar je niet geschikt voor bent, terwijl je het zelf nota bene weet Banen genoeg waar communicatie van ondergeschikt belang is.
GIRO 800800
  donderdag 24 maart 2005 @ 12:11:55 #34
103343 Rutger1983
de enige echte!
pi_25703878
je kan best solliciteren naar hbo functies, als je een baan hebt wil het niet zeggen dat je daar altijd blijft, ervaring is ook erg belangrijk, dus dat is alleen maar in je voordeel. Je zegt zelf dat het niet aan je intelligentie ligt, maar aan je communicatieve skills. Probeer daar workshops voor te volgen, jezelf in te trainen. Stel jezelf voor een uitdaging, ga van mijn part presentaties proberen te geven. Challenge yourself, geloof me, het werkt! Literatuur is ook een optie natuurlijk, is heel veel over te vinden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
pi_25712566
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 06:25 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Onzin. Zoals in de OP al gezegd worden mensen uitgenodigd op basis van kwalificaties. TS weet nu al dat het toch weer afketst op het feit dat 'ie niet goed communiceert in het gesprek.

Wanneer dat van tevoren bekend is, houden ze er rekening mee.
Ik zou zoiets toch liever persoonlijk vertellen in een gesprek dan bij voorbaat schriftelijk vermelden. Dat komt erg onzeker over en bovendien zijn er maar erg weinig functies waar het ontberen aan enige communicatieve vaardigheden als irrelevant wordt beschouwd.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_25712595
Misschien moet je het eens proberen bij het MKB in plaats van de - vaak heftigere - selectieprocedures van grote organisaties door te lopen. De vraag is wel of kleinere bedrijven behoefte hebben een een econometrist in de engste zin van het woord, maar dat is nu eenmaal het gevolg van jouw keuzes uit het verleden.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
pi_25712639
Zelf ben ik overigens communicatief ook niet een van de besten, alhoewel ik een beroep uitoefen waar dat toch wel erg belangrijk is. In mijn geval ben ik wat terughoudend in het geval van nieuwe mensen, nieuwe klanten, maar daar moet je je dan maar overheen zetten. Bij mijn sollicitiatiegesprek had ik als groot voordeel dat ik pas 17 was, dus dan wordt erg veel door de vingers gezien - je bent immers maar een puisterig broekie van het VWO.
  donderdag 24 maart 2005 @ 19:15:05 #38
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_25713813
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 10:17 schreef Bijsmaak het volgende:
Wat wordt precies bedoeld met "communicatieve vaardigheden"?
Ja, hier ben ik ook we benieuwd naar...

Komt er in die gesprekken weinig vanuit jouw zelf? Komen de zinnen hortend en stotend uit
je mond? Hoe zit het met je lichaamstaal?

De laatste tijd zak ik vaak lekker door met een paar vrienden onder het genot van een paar
biertjes. Eerst even een filmpje kijken etc., je kent het wel, en daarna zijn we vaak tot diep in
de nacht aan het discussiėren over de meest vreemde onderwerpen. Ik merk aan mezelf dat
ik sinds ik dat doe ineens (in de kroeg, bij sollicitatiegesprekken en bij discussies op de universiteit)
veel beter in staat ben om mijn mening te verwoorden (en ook te beargumenteren).
Mij heeft het geholpen, misschien een tip voor je, maar ik weet dus niet wat jij precies verstaat
onder communicatieve vaardigheden...
"On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."
pi_25725238
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 12:11 schreef Rutger1983 het volgende:
Literatuur is ook een optie natuurlijk, is heel veel over te vinden.
Erover lezen kan helpen, maar het moet toch in de praktijk uitgeoefend worden.
  vrijdag 25 maart 2005 @ 12:09:03 #40
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_25728701
Oefen een sollicitatiegesprek met een bekende in je omgeving (ja vader?) en neem het eventueel op, je herkent de zwakke punten waaraan je aandacht kan besteden. Je zenuwen kan je de baas worden door een partij relativeringsvermogen op te bouwen, bijvoorbeeld dat zij blij mogen zijn dat jij voor hun komt werken, betrek ook andere dingen bij het gesprek waar je enthousiast over kan worden.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_25770200
De tip is al meer gegeven en je hebt zelf ook al aangegeven dat je het een goeie tip vindt, een assertiviteitscursus

Ik heb zelf een assertivitetscursus van 12 weken, 2 uur per week, gedaan en heb ik die tijd zoveel geleerd, in mijn eentje had ik dat in geen 10 jaar voor elkaar gekregen!

Ik heb de cursus via een soort van RIAGG gedaan, neem daar eens contact mee op
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_25779123
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 21:16 schreef amr_diab het volgende:
De laatste keer, bij het CBS, ben ik na de tweede ronde afgewezen. Er waren overigens 10 functies en 17 kandiaten. Het dan nog niet redden zette mij wel aan het denken.
Niet om je nog verder de grond in te trappen: 't CBS is een bedrijf waarbij ze meer kijken naar je papieren dan naar je presentatie. Onder andere omdat ze weten dat het personeel wat ze echt nodig hebben niet uitblinkt bij een sollicitatiegesprek. Dus in dat opzicht had je het bij dat bedrijf makkelijk.
quote:
De reden van mijn laatste afwijzing is dat ze mijn manier van communiceren te star vinden. Ook zijn ze van mening dat ik niet voldoende flexibel ben voor de diverse werkzaamheden.
Maar dit is daarentegen wel een beetje een open zenuw bij 't CBS.
quote:
Op grond van mijn kennis word ik meestal uitgenodigd, maar na een gesprek zijn de selecteurs onverdeeld teleurgesteld over mijn communicatieve vaardigheden.
Kun je wat voorbeeldsituaties geven waarin je niet uit de verf komt, en kun je ook aangeven wat er precies mis gaat (en evt. ook waardoor?)?
pi_25837529
Zeker een paar van de eerdere tips opvolgen!

Wat je ook kunt doen, is wanneer de vraag gesteld wordt wat je zwakke punten zijn, zeggen dat je je mondelinge vaardigheden nog niet goed vindt. Door te erkennen dat je hier slecht in bent, laat je zien dat je zelfinzicht hebt. Door vervolgens te vertellen dat je ze aan het ontwikkelen bent dmv eerdere tips uit dit topic geef je aan dat je bereid bent je zwakheden te ontwikkelen tot sterke punten. Vaak letten ze hier namelijk erg op: zelfinzicht/kritiek en ontwikkelingsmogelijkheden. Alhoewel het ook weer afhankelijk is van de bedrijfscultuur en het functieprofiel.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 19:29:49 #44
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_25837666
TVP.
Herkenning.
Ik ben om ongeveer dezelfde reden tijdens mijn studie bewegingswetenschappen een docentenopleiding gaan doen. 't Gaat nog zeker niet perfect maar spreken in het openbaar e.d. gaat wel beter
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  dinsdag 29 maart 2005 @ 19:39:44 #45
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_25837913
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 19:15 schreef yozd het volgende:

[..]

Mij heeft het geholpen, misschien een tip voor je, maar ik weet dus niet wat jij precies verstaat
onder communicatieve vaardigheden...
Doel je op het film kijken voor een sollicitatiegesprek? Op het nuttigen van alcohol? Of op het discussieren met vrienden in 't algemeen?
Krekker is de bom!
  dinsdag 29 maart 2005 @ 23:23:22 #46
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_25844113
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 19:39 schreef KreKkeR het volgende:

Doel je op het film kijken voor een sollicitatiegesprek? Op het nuttigen van alcohol? Of op het discussieren met vrienden in 't algemeen?
Op het bier drinken. Als je voor je sollicitatiegesprek een paar halve liters naar binnen gooit,
dan gaat het stukken beter .

Ik bedoel natuurlijk het discussiėren met vrienden...
"On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."
  dinsdag 29 maart 2005 @ 23:27:01 #47
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_25844231
En ontspan. Bedenk: werk is niet alles in het leven.
pi_25844526
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 23:27 schreef -DailaLama- het volgende:
En ontspan. Bedenk: werk is niet alles in het leven.
Het CWI vindt anders van wel.

werkwerkwerk!
pi_25844635
Ik denk niet dat het zin heeft om te onstpannen, hij heeft dit ten slotte altijd. Ik denk dat je echt een cursus MOET doen. Je kan dan in ieder geval iets uitleggen dat je iets doet om het te verbeteren. Ik denk trouwens dat zodra de economie een beetje aantrekt je ook wel aan een baan komt. Mensen die econometrie hebben gedaan zijn meestaal wel gewild op de arbeidsmarkt.

Ik denk dat solliciteren op hbo-functies niet zoveel zin heeft; dit heeft immers niets met kennis te maken. Je zal dan wel meer kennis hebben als de hbo-kandiaten (pluspunt dus) maar je bent verbaal een stuk zwakker.

Als je niet meteen een of andere assertiviteitscursus wil doen dan kan je ook denken aan een sollicitatietraining... daar heb jij denk ik ook wel wat aan (wel minder)
  dinsdag 29 maart 2005 @ 23:44:32 #50
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_25844721
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 23:41 schreef Rapaille het volgende:
Ik denk niet dat het zin heeft om te onstpannen, hij heeft dit ten slotte altijd. Ik denk dat je echt een cursus MOET doen.
Je kan heus wel gedisciplineerd aan iets beginnen en streng voor je zelf zijn en tegelijkertijd ontspannen. Ik bedoel gewoon dat hij zich er niet zo druk over moet maken dat hij moedeloos wordt want dan is het einde zoek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')