abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 31 maart 2005 @ 11:27:31 #123
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_25876699
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 11:20 schreef Redux het volgende:

[..]

Maar we hebben het hier toch over huismerken en A-merken, huismerken als die van AH en a-merken als becel etc (unilever)?
helemaal waar, maar het toont aan dat zuiver omdat een product van Unilever komt, of een A-merk is, het niet zo is dat het ook beter is.
En dit is nu juist ook de fout die AH imho maakt, door hun huismerk te positioneren als een imitatie A merk, geven ze aan dat ze een imitatie heeft, een me too, en niet een hoogwaardig concurerend product, maar een product dat het nodig heeft mee te liften op unilever, en dat ze het niet op eigen kracht kunnen.

Aan de andere kant is het ook zo dat het me iedere keer weer opvalt dat Nederlanders nog steeds vaak producten kopen om de branding, men is daar erg gevoelig voor. Grote A-Merken is belangrijk voor nederlanders.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_25876766
Maar als de a-merken niet altijd beter zijn dan de huismerken, en andersom, kunnen we dat toch gegeven toch gewoon wegstrepen? Rest dus inderdaad het imago wat een a-merk wel heeft en een huismerk graag wil hebben.
  donderdag 31 maart 2005 @ 11:37:21 #125
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_25876920
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 11:30 schreef Redux het volgende:
Maar als de a-merken niet altijd beter zijn dan de huismerken, en andersom, kunnen we dat toch gegeven toch gewoon wegstrepen?
Ja, en dat doen steeds meer mensen dan ook
100 jaar geleden was een A-merk werkelijk beter, maar door de strenge controles van de warenwet, betere beheersing van productieprocessen en voortschrijdende know how is dat verschil verdwenen.
Koekjes van verkade zijn niet beter dan die van de Aldi, er is hooguit een smaakverschil. Dit ontdekken steeds meer mensen, en dat verklaard dan ook het succes van de prijsvechters.
In pak hem beet 1890 was er wel degelijk een reden om een vertrouwt merk te kopen. Sterker nog, dat is de oorsprong van "het merk" een fabrikant die kwalitatieve producten leverde, wat je kon kopen zonder dat je daar spijt van kreeg of ziek van werd.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_25876937
Even terzijde, huismerken zijn toch vaak gewoon a-merken, maar dan met een huismerk-labeltje?
pi_25876980
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 11:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Aan de andere kant is het ook zo dat het me iedere keer weer opvalt dat Nederlanders nog steeds vaak producten kopen om de branding, men is daar erg gevoelig voor. Grote A-Merken is belangrijk voor nederlanders.
Dat is zo ja. Daarom zal AH zijn producten ook zoveel mogelijk op die van de A-merken willen laten lijken.
pi_25877036
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 11:38 schreef Redux het volgende:
Even terzijde, huismerken zijn toch vaak gewoon a-merken, maar dan met een huismerk-labeltje?
Nou dat zal je nog aardig tegenvallen. Ik las een paar maanden geleden een interessant stukje over huismerken in het Noordhollands Dagblad.
Veel huismerken worden gemaakt door grote voedingsconcernen die voor het grootste deel van huismerken leven. Veel Duitse concerns produceren huismerken. Alleen omdat de naam van de fabrikant nooit op een huismerkproduct vermeld wordt, blijven deze fabrikanten relatief onbekend.

Natuurlijk zijn er ook wel een aantal A-merk fabrikanten die huismerken maken, zoals Verkade, die de chocolade voor AH maakt.
pi_25877106
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 11:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Aan de andere kant is het ook zo dat het me iedere keer weer opvalt dat Nederlanders nog steeds vaak producten kopen om de branding, men is daar erg gevoelig voor. Grote A-Merken is belangrijk voor nederlanders.
Is dit een typisch nederlands trekje, dat er producten om de branding worden gekocht?
  donderdag 31 maart 2005 @ 12:59:44 #130
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_25878689
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 11:45 schreef Redux het volgende:

[..]

Is dit een typisch nederlands trekje, dat er producten om de branding worden gekocht?
Nee, dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat dit in NL erg sterk aanwezig is, sterker als bv hier in D.
Hier in D zijn mensen veel meer op de prijs.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 31 maart 2005 @ 13:02:49 #131
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_25878776
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 11:40 schreef MouseInteractive het volgende:

[..]

Dat is zo ja. Daarom zal AH zijn producten ook zoveel mogelijk op die van de A-merken willen laten lijken.
Wat ze dus uitdrukkelijk niet doen is AH als een A-Merk positioneren. Een defensieve strategie, en dat is denk ik een koersverandering met betrekking tot wat men eerder deed.
Wat ze ook niet doen is een prijsvechtersmerk neerzetten, (goed en goedkoop) ze zetten een imitatie van een product in de markt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_25887396
Voor het prijsvechten hebben ze Euroshopper al.
pi_25887799
Het is geen rip-off-taktiek die AH gebruikt, het is gewoon moeilijk om iets anders te maken... Wat ik bedoel is: De verpakking voor bijvoorbeeld pindakaas is al jaren geperfectioneerd, en ja... de kleur is uiteindelijk bruin geworden. Logisch dat AH dan een BRUINE pot pindakaas gaat maken. Het is gewoon de meest aantrekkelijke verpakking voor de consument denk ik. Waarom denk je anders dat alle mayonaise geel is (behalve die nerderige calve met zijn blauwe potten) en dat ketchup rood is, dat boterpakjes wit/geel zijn, dat melkpakken blauw zijn, etc, etc...
pi_25889584
Laten we eens wat producten naast elkaar zetten.
Ik heb van de albert.nl site kleine plaatjes gekozen, omdat je al winkelend de producten niet groot ziet. Kleinere plaatjes komt in mijn ogen realistischer over dan grotere. De features van elke verpakking komen zo ook het best over.

Margarine.
Albert heijn eigen merk margarine:

We hoeven denk ik het blue band plaatje er niet eens bij te zetten om te zien dat het margarine kuipje van albert heijn een grote gelijkenis heeft met blue band. (plaatje kan ik niet eens vinden in albert.nl)

Zie je een bona kuipje, zie je dat die totaal anders van kleur is. Conclusie die je kan trekken is dat de kleur blauw is dus niet een vaste kleur hoeft te zijn voor margerine.

Bona margarine:



Halvarine.
blue band halvarine.


bona halfvol


AH bewust light


Weer een sterke overeenkomst met de blue ban verpakking terwijl je aan de bona verpakking ziet dat het ook anders kan.
pi_25891434
Mooi gedaan met die plaatjes. Je hebt gelijk, er is natuurlijk een grote gelijkenis tussen die twee. Maar je moet het met me eens zijn dat er in 'ongeschreven regels' min of meer is vastgelegd welke kleur en soort verpakking hoort bij welk product. Ook zou ik eerder een blauw pakje boter pakken dan een groene, slaat nergens op, maar zo zie je maar... het is niet simpel iets origineels te maken in die industrie.
pi_25891799
Zet het blueband plaatje er toch maar eens bij.

Verpletter ons met bewijzen.
pi_25892043
(hoe maak ik zo'n plaatje)
pi_25898997



Lijkt me een duidelijke zaak.
pi_25899162
Kijk, dat verheldert al een hoop. Eerste keer dat ik hier plaatjes zie van producten die een behoorlijke gelijkenis vertonen.

Is Blueband trouwens ook van Unilever dan? Ik dacht dat het Unilever om Becel ging en daar zie ik juist geen gelijkenis mee.
pi_25899266
quote:
Op vrijdag 1 april 2005 09:03 schreef k_man het volgende:
Is Blueband trouwens ook van Unilever dan? Ik dacht dat het Unilever om Becel ging en daar zie ik juist geen gelijkenis mee.
Beide. Check de uitklapper rechts.
http://www.unilever.nl/onzemerken/
  zondag 3 april 2005 @ 00:39:23 #142
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_25944879
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 20:42 schreef Aventura het volgende:
Ik vind het heel irritant dat ze voor de klant de keuze gaan maken wat hij wel of niet kan kopen. Vandaag wilde ik mijn favoriete Mona Drinkyoghurt kopen, hebben ze dat niet meer maar daarvoor in de plaats een AHmerk-kloon. Natuurlijk een stuk minder lekker. Zo doen ze dit met steeds meer produkten, als ze niet oppassen verliezen ze klanten. Want er zijn ook mensen om wie het om de smaak gaat en niet alleen om de prijs...
Ja maar aan het huismerk verdient men meer dan aan een A merk
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_25964646
quote:
Op vrijdag 1 april 2005 08:49 schreef Redux het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]

Lijkt me een duidelijke zaak.
Dit is idd wel erg op elkaar lijkend. Hierin kan ik Unilever wel gelijk geven ja.
  woensdag 6 april 2005 @ 17:10:23 #144
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26027777
Rechtszaak AH Unilever uitgesteld
quote:
AMSTERDAM (DFT) - De rechtszaak die Unilever heeft aangespannen tegen Albert Heijn staat voor 15 april van dit jaar op de rol in Arnhem, zo meldt De Financiële Telegraaf woensdag.
Aanvankelijk zou de zaak reeds op 12 april dienen, maar een van de raadslieden was deze dag verhinderd.
Unilever wil dat Albert Heijn de verpakking van een aantal huismerkartikelen aanpast en deze tot die tijd uit het schap haalt. De Zaanse kruidenier zou met de nieuwe verpakkingen bewust streven naar een zo groot mogelijke gelijkenis met de verpakkingen van Unilevers A-merken, om zo mee te liften op het succes hiervan.
Beide partijen zijn nog met elkaar in gesprek, zo stelden woordvoerders van Albert Heijn en Unilever ook gisteren. Over de inhoud van deze gesprekken wilde noch het was- en voedingsmiddelenconcern, noch de kruidenier nadere mededelingen doen.
Bron DFT

Ik was eergisteren bij de Vomar en heb er eens rondgekeken en ook zij hebben verpakkingen die heel erg lijken op andere A-merken, waaronder die van Unilever. Ik heb wel foto's ervan, maar goed, ik vraag me af of Unilever daar ook op ingaat, of dat het puur om AH gaat.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_26045719
quote:
Op woensdag 6 april 2005 17:10 schreef elcastel het volgende:
Rechtszaak AH Unilever uitgesteld
[..]

Bron DFT

Ik was eergisteren bij de Vomar en heb er eens rondgekeken en ook zij hebben verpakkingen die heel erg lijken op andere A-merken, waaronder die van Unilever. Ik heb wel foto's ervan, maar goed, ik vraag me af of Unilever daar ook op ingaat, of dat het puur om AH gaat.
Goeie vraag, het antwoord kan alleen een intern persoon geven.
pi_26143697
quote:
Op woensdag 6 april 2005 17:10 schreef elcastel het volgende:
Rechtszaak AH Unilever uitgesteld
[..]

Bron DFT

Ik was eergisteren bij de Vomar en heb er eens rondgekeken en ook zij hebben verpakkingen die heel erg lijken op andere A-merken, waaronder die van Unilever. Ik heb wel foto's ervan, maar goed, ik vraag me af of Unilever daar ook op ingaat, of dat het puur om AH gaat.
Laat de foto's eens zien?
  Vis een optie? maandag 11 april 2005 @ 13:01:01 #147
70532 loveli
N
pi_26145198
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 20:42 schreef Aventura het volgende:
Ik vind het heel irritant dat ze voor de klant de keuze gaan maken wat hij wel of niet kan kopen. Vandaag wilde ik mijn favoriete Mona Drinkyoghurt kopen, hebben ze dat niet meer maar daarvoor in de plaats een AHmerk-kloon. Natuurlijk een stuk minder lekker. Zo doen ze dit met steeds meer produkten, als ze niet oppassen verliezen ze klanten. Want er zijn ook mensen om wie het om de smaak gaat en niet alleen om de prijs...
Ik heb ze geen van beiden geproefd, maar ze komen allebei bij Mona vandaan. De AH melk en De Zaanse Hoeve melk worden allebei door Campina geleverd. De Boer'n yoghurt en de AH huismerk yoghurt met een bodempje fruit, worden allebei door de Zuivelhoeve geleverd. De AH salade in ronde bakjes (vroeger werd die voor je in een bakje geschept, nu worden ze in bakjes geleverd), is gewoon Johma salade (maar dan wat meer soorten).
Wat AH doet, is afwachten of een artikel succesvol is. Als dat het geval is, bestellen ze bij (meestal) dezelfde leverancier dit artikel met huismerk-verpakking.
crap in = crap out
pi_26149838
quote:
Op maandag 11 april 2005 13:01 schreef loveli het volgende:

[..]

Ik heb ze geen van beiden geproefd, maar ze komen allebei bij Mona vandaan. De AH melk en De Zaanse Hoeve melk worden allebei door Campina geleverd. De Boer'n yoghurt en de AH huismerk yoghurt met een bodempje fruit, worden allebei door de Zuivelhoeve geleverd. De AH salade in ronde bakjes (vroeger werd die voor je in een bakje geschept, nu worden ze in bakjes geleverd), is gewoon Johma salade (maar dan wat meer soorten).
Wat AH doet, is afwachten of een artikel succesvol is. Als dat het geval is, bestellen ze bij (meestal) dezelfde leverancier dit artikel met huismerk-verpakking.
Jouw verhaal klopt niet in de context, in dat geval zou Unilever de producent en leverancier zijn van de "private label" producten, ik denk dat zij dan de publiciteit niet zouden opzoeken. Beetje een grote blunder dan he. Je gedachte is overigens totaal niet verkeerd en van een goed niveau, alleen te suggestief om als waarheid te beschouwen.

Je verhaal is overigens wel het standaard verhaal van een private label. Ik weet niet of AH alle PL-producten door de fabrikanten zelf laten maken, de fabrikant zou immers ook het verpakkingsproces kunnen uitvoeren (hoewel een ander de verpakking maakt, zien ze dan zelf wat AH doet). Het lijkt mij, kijkend naar de houdbaarheid van veel producten en de aard van de klacht (zuivelproducten), dat het gaat om producten met een korte houdbaarheidsdatum en de verpakking speelt hierin een grote rol. Met andere woorden, direct verpakken en koelen bij de productent.

Je mag van mij wel met een lijst aankomen van alle private label merken met daarbij de producten, dat zou echt interessante materie zijn om over te discussieren. Enkele aannames in een discussie gooien, hoe feitelijk ook, zijn te beperkt om serieus te nemen.
  Vis een optie? maandag 11 april 2005 @ 16:49:18 #149
70532 loveli
N
pi_26150423
Het is geen gedachte. Het zijn geen aannames. Ik werk bij AH.
Over de AH-margarines heb ik geen uitspraken gedaan, omdat ik niet van allemaal weet bij welke leverancier ze vandaan komen. Ik zal een dezer dagen even voor je kijken. Misschien moet je eerst even vragen om een bronvermelding voordat je iemand aanvalt op een "niet-kloppend" verhaal.
crap in = crap out
pi_26151023
quote:
Op maandag 11 april 2005 16:49 schreef loveli het volgende:
Het is geen gedachte. Het zijn geen aannames. Ik werk bij AH.
Over de AH-margarines heb ik geen uitspraken gedaan, omdat ik niet van allemaal weet bij welke leverancier ze vandaan komen. Ik zal een dezer dagen even voor je kijken. Misschien moet je eerst even vragen om een bronvermelding voordat je iemand aanvalt op een "niet-kloppend" verhaal.
Ik vroeg om een bronvermelding in mijn reactie, wat doe je bij de AH?
  maandag 11 april 2005 @ 17:56:15 #151
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26151976
quote:
Op maandag 11 april 2005 11:49 schreef Redux het volgende:
Laat de foto's eens zien?
Misschien later, ik heb geen zin om die stinktelefoon weer aan de pc te hangen en alles. Neem het vooralsnog maar van me aan, of kijk eens bij je eigen supermarkt (andere dan AH) op de hoek, ik heb er niet voor hoeven zoeken.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_26159447
Ik werk zelf parttime bij AH, en ik zag dus vandaag het nieuwe design afwasmiddel binnenkomen. Nou, da's dus echt een volledige kloon van Dreft afwasmiddel.
Nu is Dreft volgens mij niet van Unilever, maar ik kan me wel voorstellen dat deze fabrikant hier ook niet blij mee is.
  donderdag 14 april 2005 @ 16:43:58 #153
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26225192
quote:
Uitkomst conflict Unilever en AH ongewis

RIJSWIJK (ANP) - Over een ding zijn de deskundigen het in elk geval eens. Zonder supermarktoorlog zou de ruzie tussen Unilever en Albert Heijn over huismerken nooit tot een rechtszaak hebben geleid.

Dergelijke conflicten zijn zo oud als de weg naar Kralingen. Zo herinnert de 63-jarige Marius Knijff, senior partner van Knijff Merkenadviseurs zich nog dat een jaar of twintig geleden Albert Heijn de ’na-aapprijs’ kreeg van de Rotterdamse industrieclub. "En wel voor haar totale oeuvre", aldus Knijff. "Er is altijd spanning tussen A-merken en eigen merken. Zo waren er problemen met verpakkingen die leken op Oma’s Cake of met glazen groentepotten omdat die met HAK werden geassocieerd."

De supermarktoorlog heeft de relatie volgens Knijff echter ernstig verhard. Vrijdag treffen beide partijen elkaar voor de rechter in Arnhem. Unilever heeft Albert Heijn gedaagd. Het supermarktbedrijf zou de verpakkingen van hun ijsthee, pindakaas en margarines hebben geïmiteerd zodat ze lijken op die van Unilevers topmerken, te weten Lipton, Calvé, Becel, Croma, Blue Band en Bertolli. Unilever wil dat de huisartikelen onmiddellijk uit de schappen worden gehaald en Albert Heijn de verpakkingen aanpast.

Een dergelijke rechtszaak heeft Knijff in zijn 35-jarige carrière als merkenadviseur nog nooit bij de hand gehad. "De na-aapprijs was grappig en werd door het hoofd marketing van Albert Heijn in ontvangst genomen. Zoiets zie ik nu niet meer gebeuren."

Onder invloed van de prijzenoorlog doet Albert Heijn van alles om marktaandeel te vergroten. Dat gaat ten koste van de A-merken "Het is nu aan de rechter om te bepalen of daarbij grenzen zijn overschreden", aldus Petra Herkul, merkengemachtigde van het Rotterdamse bureau Bouma.
Albert Heijn loopt op een grijze lijn, constateert Jerry Considine, advocaat en merkengemachtigde van Considine Groep. "Het uitlokken van een conflict is een bewuste keuze." Hij vergelijkt de situatie met die waarin kleurcodes merken vervangen. Het is inmiddels ingeburgerd dat chloor geel, spiritus blauw en cola rood-wit is, ongeacht het merk. Daar hebben de merkleiders zich uiteindelijk onder druk van de supermarkten bij neergelegd.

De merkenrechtadvocaat verwacht vrijdag een heel circus in de rechtszaal waarbij tal van huismerkartikelen naast die van de A-merken wordt gezet. "Albert Heijn zal vervolgens beweren dat uiterlijke overeenkomsten gebruikelijk zijn. De bedoeling hiervan is dat de rechter door de bomen het bos niet meer ziet." Unilever krijgt het volgens hem nog knap moeilijk zijn aantijging te staven.
Knijff geeft daarentegen Unilever een goede kans. "Als de artikelen separaat worden bekeken zijn er de nodige verschillen. Maar de rechter zal ook nagaan hoe de consument zijn keuzes maakt. Als Albert Heijn zijn op Calvé lijkende huismerk pindakaas heeft gezet op de plaats waar voorheen die van Calvé stond, is er bewust verwarring veroorzaakt. Bovendien is Albert Heijn zo met een hele serie producten omgesprongen. Daar zit een lijn in. Mocht de rechter geen inbreuk op het merkenrecht constateren dan kan hij het gedrag van Albert Heijn ook bestempelen als onzorgvuldig handelen in het economisch verkeer."

"Beide partijen zijn overtuigd dat ze aan de goede kant van grijze lijn staan en op een eerlijke manier concurreren", aldus Jerry Considine. Welke kant het vonnis op zal gaan, is ongewis. De beslissing is volgens hem afhankelijk van de mate waarin elk beeldmerk zich onderscheidt en is beschermd.
Ook Petra Herkul durft geen voorspelling te doen. "We zullen het proces aandachtig volgen. Juist omdat er weinig jurisprudentie is. De rechter zal kijken naar de mate van verwarring die Albert Heijn met zijn huismerken heeft aangericht. Het wordt een moeilijke afweging."
Bron : DFT
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  donderdag 14 april 2005 @ 16:55:23 #154
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26225510
En hier de foto's van enkele producten bij de Vomar :





The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_26225778
Sanex is overduidelijk, de rest kan AH op winnen. Heb je meer foto's?
  donderdag 14 april 2005 @ 17:15:18 #156
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26226057
quote:
Op donderdag 14 april 2005 17:05 schreef Integrity het volgende:
Sanex is overduidelijk, de rest kan AH op winnen. Heb je meer foto's?
Let op dit is bij de Vomar hè, ik heb de foto's gemaakt omdat het een allom gebruikte truuk is in mijn ogen. Zoals het artikel -boven mijn post- eigenlijk ook al aangeeft. Ik heb niet meer foto's, ik heb er gewoon een paar geschoten, om te laten zien dat het niet specifiek een AH truuk is.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_26226907
sanicur is toch een merk apart?
pi_26226986
Haha jaaaa die sanicur! Je trapt er bijna in hè als je in de winkel staat! Heel goedkoop trouwens..
Delivered without an information leaflet
pi_26227773
quote:
Op donderdag 14 april 2005 17:48 schreef Redux het volgende:
sanicur is toch een merk apart?
Sanicur is gewoon een apart merk ja. Wordt ook bij AH verkocht.
Dus dat wordt straks ook nog een rechtszaak van Sanex tegen Sanicur
pi_26228709
quote:
Op maandag 11 april 2005 23:02 schreef MouseInteractive het volgende:
Nu is Dreft volgens mij niet van Unilever, maar ik kan me wel voorstellen dat deze fabrikant hier ook niet blij mee is.
Dreft is van Procter & Gamble.
pi_26232667
quote:
Op donderdag 14 april 2005 17:15 schreef elcastel het volgende:

[..]

Let op dit is bij de Vomar hè, ik heb de foto's gemaakt omdat het een allom gebruikte truuk is in mijn ogen. Zoals het artikel -boven mijn post- eigenlijk ook al aangeeft. Ik heb niet meer foto's, ik heb er gewoon een paar geschoten, om te laten zien dat het niet specifiek een AH truuk is.
Voorzien van goed commentaar, thnx. Binnen dit kader ben ik heel benieuwd wat de uitspraak is van de rechtbank, deze heeft verder strekkende consequenties dan alleen de AH. Trouwens, AH is ook de boosdoener van die prijzenoorlog. Dat er in de levensmiddelenbranche nu gezocht wordt naar alternatieven op het gebied van de marketingmix is dan te vergelijken met het wegsnoepen van elkaars omzet.

Mijn mening is dat AH (en dus ook andere bedrijven) de marketingkosten op een waardeloze manier wegsnoept van de concurrent. Gewoon een vorm van diefstal. Ik zag in het artikel voor jouw foto's ook de "motieven" die beide partijen gebruiken in de rechtzaal. Nu wil ik echt weten wat er gaat gebeuren, in Amerika is het heel normaal om op deze wijze te concurreren. In Nederland is het taboe. Wanneer de jurisprudentie zich vervolgt in het gelijk van AH, betekent dit automatisch een stap dichterbij het Amerika verhaal. Dit zal een behoorlijke impact op de Nederlandse bedrijfsvoering hebben, want waarmee wil je je dan nog onderscheiden in de levensmiddelenbranche?

Reclame heeft dan weinig effect, want het aankoopbeslissingsproces doorloopt een kort traject. Ik vind daarom ook dat de rechter rekening moet houden met de lage productbetrokkenheid van de consument als het gaat om fast moving consumer goods. Ik kan je op een papiertje meegeven dat er veel belanghebbenden zijn die maar wat graag hun eigen producten aanpassen aan de A-merken, daarmee blijkt dat A-merken toch minder meerwaarde bieden dan gedacht.

Vanuit die gedachte zul je dus meer op je technische kwaliteit moeten inspelen wil je je onderscheiden en minder op je consumentenkwaliteit. Maar de vraag is: is dit betaalbaar?
pi_26240561
Vandaag gaat de rechtzaak beginnen. Het gaat om de producten pindakaas, bakboter en icetea.





pi_26242873
Dit wordt de uitslag: De Pindakaas mag in het schap blijven, de vloeibare boter moet aangepast worden vanwege de dop en het woord culinair en de ijsthee wordt een twijfelgeval. Nee, helaas staat Unilever niet zo sterk. Ik ben benieuwd!
  zaterdag 16 april 2005 @ 18:25:39 #164
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26276685
quote:
Unilever wil aanpassing huismerken Albert Heijn

ARNHEM (ANP) - De eis in kort geding van voedingsmiddelenconcern Unilever dat Albert Heijn stopt met het "na-apen" van zijn A-merken ging vrijdag niet van harte. Albert Heijn is tenslotte veruit de grootste afnemende supermarkt van Unilevers producten in Nederland.

"We hebben tot eergisteren ons best gedaan om er zonder proces uit te komen. Een relatie die al tachtig jaar bestaat, ga je niet om niets op het spel zetten", aldus Unilevers raadsman J. van Manen. Als gebaar aan Albert Heijn liet hij zijn vordering voor het opleggen van een dwangsom vallen.

Voor Unilever is de maat echter wel vol. Het concern wil dat de rechter een einde maakt aan het "systematisch nabootsen" van zijn merken als Lipton, Calvé, Becel, Blue Band, Croma en Bertolli door Albert Heijn. "Met het uiterlijk van hun merken moeten ze wegblijven van die van Unilever. Het bedrijf investeert jaarlijks miljarden euro om de A-status van zijn merken te verwerven en te behouden. Albert Heijn lift nu gewoon mee op de onderzoeks- en ontwikkelingskosten."

De zittingzaal leek wel een kleine supermarkt. De door beide partijen uitgestalde artikelen moesten aantonen in hoeverre er sprake is van imitatie, inbreuk op merkenrecht en "parasietengedrag" dan wel van "absurde eisen".

Unilevers raadsman Van Manen kwam met een recent marktonderzoek. Door de nieuwe, zoveel op die van Unilevers topmerken lijkende verpakkingen, zou het marktaandeel van Albert Heijns huisproducten 2,5 maal zo groot geworden. "Bij de vloeibare margarines heeft Albert Heijn in vier weken tijd zijn aandeel van 15 naar 60 procent zien stijgen."

Er is volgens Van Manen sprake van verwarringsgevaar en dat is strijdig met het merkenrecht. Ook daarvoor had hij een steekproef. Uit dit onderzoek bleek dat 36 procent van de vijfhonderd ondervraagden met AH-margarinekuipje Bewust van doen dacht te hebben met Becel. Bij pindakaas trapte een op de drie erin en bij ijsthee wees een kwart AH’s huismerk aan als Unilevers A-merk Lipton.

Volgens Aholds raadslieden is er sprake van gezonde concurrentie. "Ze moeten er bij Unilever aan wennen dat ze hun comfortabele positie dreigen kwijt te raken", aldus K. Stöpetie. Hij liet het gehele AH-assortiment zien waartegen Unilever zoveel gram koesterde en stelde dat er een vaste lijn is waar alle in hun nieuwe jasje gestoken huismerken aan zijn te herkennen.

"Daarbij is kleurstandaardisatie van belang, zoals dat ’light’-producten blauw zijn. Dat geeft herkenning bij de consument." De omvorming is al bij 2500 van de 4500 huisartikelen geschied. De kleurcode is volgens Stöpetie bedoeld om verwarring te voorkomen en geen monopolie van Unilever. Er is nog genoeg "onderscheidend" vermogen, aldus de raadsman.

Albert Heijns commercieel-directeur S. van der Laan vatte aan het eind van de zitting de optiek van de supermarktketen samen met de opmerking, "Het zijn onze winkels en niet die van Unilever."
Rechter H. Uniken-Venema doet 28 april uitspraak.
bron : DFT

Als AH die lijn echt in haar producten heeft, dan wordt het zeuren voor Unilever ja. Voor de rest blijkt uit (genoemd) onderzoek dat 1/3 zich kan vergissen, ik dacht dat het veel hoger lag. De herkenningspunten die AH aanhaaltstaan natuurlijk wel als een huis. Vloeibare boter in een gele fles met blauwe dop is geen exclusiefrecht, meer een herkenning, zoals we het groen van de yoghurt kennen en het lichtblauw van de halfvolle melk.
Ik ben benieuwd ja, het ligt allemaal erg dicht bij elkaar, en ik vraag me dan ook af de uitspraak alleen invloed heeft op AH (waar Unilever zich duidelijk alleen maar op richt) of ook op anderen, zoals mijn eerder getoon de O'Lacy producten.

28 April meer .....
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_26297472
Je stelt goede vragen, we will see on 28. April.
pi_26297667
Ik heb er nog geen klant over gehoord.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_26297848
quote:
Op zondag 17 april 2005 15:33 schreef SHERMAN het volgende:
Ik heb er nog geen klant over gehoord.
Sorry voor de directe vraag, weet je het verschil tussen een hoge of lage productbetrokkenheid en de rol dat dit speelt in een aankooppbeslissingsproces? Weet je ook de rol die marketingcommunicatie kan spelen in de attitudeperceptie van kwaliteit van een product? Weet je ook hoe verwarrend het is voor een consument, wanneer het verschil onduidelijk is? Misschien kun je je realiseren dat je, als producent, je afzet ziet dalen vanwege een concurrent die jouw "publiciteitsinvesteringen" gebruikt, zonder daarbij zelf geld aan uit te geven behalve jouw verpakking op raakvlakken namaken?
pi_26297946
quote:
Op zondag 17 april 2005 15:40 schreef Integrity het volgende:

[..]

Sorry voor de directe vraag, weet je het verschil tussen een hoge of lage productbetrokkenheid en de rol dat dit speelt in een aankooppbeslissingsproces? Weet je ook de rol die marketingcommunicatie kan spelen in de attitudeperceptie van kwaliteit van een product? Weet je ook hoe verwarrend het is voor een consument, wanneer het verschil onduidelijk is? Misschien kun je je realiseren dat je, als producent, je afzet ziet dalen vanwege een concurrent die jouw "publiciteitsinvesteringen" gebruikt, zonder daarbij zelf geld aan uit te geven behalve jouw verpakking op raakvlakken namaken?
Ik werk zelf bij de AH, sterker nog ik werk op de zuivel afdeling, waar ook de boter ondervalt. En ik heb gewoon nog geen klant gehoord dat ze de verpakkingen op elkaar vinden lijken of met het verkeerde artikel naar huis toe gaan.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_26300109
Unilever wil zijn grootste klant dumpen
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  zondag 17 april 2005 @ 18:27:40 #170
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26302413
quote:
Op zondag 17 april 2005 17:04 schreef Meki het volgende:
Unilever wil zijn grootste klant dumpen
Beetje suicidaal denk je niet ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_26311123
quote:
Op zondag 17 april 2005 15:44 schreef SHERMAN het volgende:

[..]

Ik werk zelf bij de AH, sterker nog ik werk op de zuivel afdeling, waar ook de boter ondervalt. En ik heb gewoon nog geen klant gehoord dat ze de verpakkingen op elkaar vinden lijken of met het verkeerde artikel naar huis toe gaan.
Luister kerel, ik wil nu echt niet lullig gaan doen tegen je hierover, maar ik neem ook geen blad voor mijn mond. Dat je direct met de klant geconfronteerd wordt op je plek wil niet zeggen dat je daarmee kunt meepraten over onderwerpen als het aankoopbeslissingproces (wanneer het gaat om een marketingkwestie). Gewoon in het Nederlands gezegd betekent dit: Een klant hoeft het niet aan te geven, maar dat wil niet zeggen dat die klant niet die beslissing neemt.

Wanneer jij nu een tafeltje in de winkel plaatst met daarbij van elk product 2 versies laat zien aan jouw (bekende) klanten en vervolgens de mening van die mensen noteert. Daarbij denk je aan vragen als:

Kent u merk A? Kent u merk B? Hoe beoordeelt u de merken? Welke verschillen bemerkt u? Welke onderdelen in de verpakking wekken bij u de indruk op dat het hier om dezelfde productkwaliteit gaat? Welke onderdelen wekken verwarring? Zou u moeite hebben met het kiezen tussen de 2 producten? Wekken deze artikelen verwarring bij u? Maar vooral: is de prijs bepalender geworden, wanneer u geen verschil in kwaliteit in deze artikelen ziet (waarbij je dus automatisch vraagt of de producten met (vrijwel) identieke verpakking dezelfde kwaliteit hebben los van het merk in de ogen van de klant)?

Dit zijn dan ff een paar vragen die ik zo uit mn mouw schud en die je dan aan een flink aantal mensen in de vorm van een kwalitatief of een kwantitatief onderzoek als een representatief geheel presenteert. Dus dan kun je ook weer een flinke betrouwbaarheidsberekening er tegenaangooien en geloof me, da's niet het leukste om te doen. (Ik raad een kortdurend kwalitatief onderzoek aan op de plaats van aankoop met een leuke surprise op verschillende locaties in het land.)

Wat ik wil zeggen, Sherman, is dat wat jij weet over jouw klanten van essentieel belang is. Hoe jij tegen de klanten doet en tegen je werk aankijkt, daar draait een bedrijf op. De AH zou jou moeten vragen wat er verbeterd kan worden voor de klanten, voordat ze de klanten zelf gaan ondervragen. In deze kwestie is het andere koek, want nu wordt er niet om klachten gevraagd, maar om hoe een klant het ziet. Er is dus geen klachtenuitgangspunt maar een uitgangspunt die je moet onderzoeken.

(Hoewel sommige onderzoeken zonde zijn van het geld, omdat je het antwoord toch al weet)
  Vis een optie? maandag 18 april 2005 @ 00:14:53 #172
70532 loveli
N
pi_26312251
quote:
Op zondag 17 april 2005 23:35 schreef Integrity het volgende:
(Hoewel sommige onderzoeken zonde zijn van het geld, omdat je het antwoord toch al weet)
offtopic: Zoals het medewerkers tevredenheidsonderzoek van de AH
crap in = crap out
pi_26314949
quote:
Op maandag 18 april 2005 00:14 schreef loveli het volgende:

[..]

offtopic: Zoals het medewerkers tevredenheidsonderzoek van de AH
Die zijn sowieso nutteloos
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_26314952
quote:
Op zondag 17 april 2005 23:35 schreef Integrity het volgende:

[..]

Luister kerel, ik wil nu echt niet lullig gaan doen tegen je hierover, maar ik neem ook geen blad voor mijn mond. Dat je direct met de klant geconfronteerd wordt op je plek wil niet zeggen dat je daarmee kunt meepraten over onderwerpen als het aankoopbeslissingproces (wanneer het gaat om een marketingkwestie). Gewoon in het Nederlands gezegd betekent dit: Een klant hoeft het niet aan te geven, maar dat wil niet zeggen dat die klant niet die beslissing neemt.

Wanneer jij nu een tafeltje in de winkel plaatst met daarbij van elk product 2 versies laat zien aan jouw (bekende) klanten en vervolgens de mening van die mensen noteert. Daarbij denk je aan vragen als:

Kent u merk A? Kent u merk B? Hoe beoordeelt u de merken? Welke verschillen bemerkt u? Welke onderdelen in de verpakking wekken bij u de indruk op dat het hier om dezelfde productkwaliteit gaat? Welke onderdelen wekken verwarring? Zou u moeite hebben met het kiezen tussen de 2 producten? Wekken deze artikelen verwarring bij u? Maar vooral: is de prijs bepalender geworden, wanneer u geen verschil in kwaliteit in deze artikelen ziet (waarbij je dus automatisch vraagt of de producten met (vrijwel) identieke verpakking dezelfde kwaliteit hebben los van het merk in de ogen van de klant)?

Dit zijn dan ff een paar vragen die ik zo uit mn mouw schud en die je dan aan een flink aantal mensen in de vorm van een kwalitatief of een kwantitatief onderzoek als een representatief geheel presenteert. Dus dan kun je ook weer een flinke betrouwbaarheidsberekening er tegenaangooien en geloof me, da's niet het leukste om te doen. (Ik raad een kortdurend kwalitatief onderzoek aan op de plaats van aankoop met een leuke surprise op verschillende locaties in het land.)

Wat ik wil zeggen, Sherman, is dat wat jij weet over jouw klanten van essentieel belang is. Hoe jij tegen de klanten doet en tegen je werk aankijkt, daar draait een bedrijf op. De AH zou jou moeten vragen wat er verbeterd kan worden voor de klanten, voordat ze de klanten zelf gaan ondervragen. In deze kwestie is het andere koek, want nu wordt er niet om klachten gevraagd, maar om hoe een klant het ziet. Er is dus geen klachtenuitgangspunt maar een uitgangspunt die je moet onderzoeken.

(Hoewel sommige onderzoeken zonde zijn van het geld, omdat je het antwoord toch al weet)
Ik zeg alleen hoe ik het ervaar. Misschien dat wanneer een onderzoek word gedaan naar de mening van klanten dat er dan wat anders uit komt. Mijn eerste indruk is alleen dat de klant er hier totaal niet mee lijkt te zitten dat die verpakkingen "op elkaar lijken". De klant wil gewoon zijn of haar boter halen simpel. Waar ze zich over het algemeen wel aan ergeren is dat die compleet nieuwe boter lijn er voor heeft gezorgt dat de worp indeling verneukt is.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_26315308
quote:
Op maandag 18 april 2005 07:16 schreef SHERMAN het volgende:
Waar ze zich over het algemeen wel aan ergeren is dat die compleet nieuwe boter lijn er voor heeft gezorgt dat de worp indeling verneukt is.
Ja precies, dat zijn dingen waar jij mee geconfronteerd wordt, op de werkvloer. Het lijkt mij ook sterk dat omdat jij geen klanten hoort over de gelijkenis unilever verkeerd bezig is met haar rechtzaak.
pi_26315855
nu.nl:
quote:


pi_26317437
quote:
Op maandag 18 april 2005 08:31 schreef Redux het volgende:

[..]

Ja precies, dat zijn dingen waar jij mee geconfronteerd wordt, op de werkvloer. Het lijkt mij ook sterk dat omdat jij geen klanten hoort over de gelijkenis unilever verkeerd bezig is met haar rechtzaak.
Je bent in mijn ogen sowieso stom bezig als je niet kijkt wat je pakt. als je gewoon normaal kijkt dan zie je het verschil toch wel.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_26317500
quote:
Op maandag 18 april 2005 10:54 schreef SHERMAN het volgende:

[..]

Je bent in mijn ogen sowieso stom bezig als je niet kijkt wat je pakt. als je gewoon normaal kijkt dan zie je het verschil toch wel.
Dan onderschat jij de verpakking van een product en de grote mate van gelijkenis van die verpakking met andere producten.
pi_26317560
quote:
Op maandag 18 april 2005 10:56 schreef Redux het volgende:

[..]

Dan onderschat jij de verpakking van een product en de grote mate van gelijkenis van die verpakking met andere producten.
MIsschien wel ja, misschien ook wel niet. Of ik denk gewoon te goed over de gemiddelde consument en zijn het in werkelijkheid allemaal idioten.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_26317670
quote:
Op maandag 18 april 2005 10:59 schreef SHERMAN het volgende:

[..]

MIsschien wel ja, misschien ook wel niet. Of ik denk gewoon te goed over de gemiddelde consument en zijn het in werkelijkheid allemaal idioten.
Ik kan me goed voorstellen dat wanneer iemand een product wil kopen, in de schappen 2 verschillende merken ziet liggen die qua verpakking sterk op elkaar lijken maar waarvan 1 (het huismerk) goedkoper is, denkt dat omdat de producten een heel sterke gelijkenis hebben de kwaliteit/smaak/betrouwbaarheid ook wel hetzelfde zal zijn terwijl dit niet altijd zo hoeft te zijn. En dit consument kiest dan toch voor het goedkopere product, en dat is precies wat ah wil.
pi_26318307
quote:
Op maandag 18 april 2005 10:59 schreef SHERMAN het volgende:

[..]

MIsschien wel ja, misschien ook wel niet. Of ik denk gewoon te goed over de gemiddelde consument en zijn het in werkelijkheid allemaal idioten.
In werkelijkheid betalen zij jouw boterham
pi_26318494
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 13:43 schreef wdn het volgende:

[..]

Die huismerk artikelen komen ook van Unilever (alleen is dat tegen een lagere prijs verkocht aan AH).
Nee, dat is niet waar.
Ik werk zelf in een van de fabrieken van Unilever waar we de produkten van maken waar het hier over gaat en er worden totaal geen huismerken geproduceerd!!!
  Eindredactie Games maandag 18 april 2005 @ 11:54:24 #183
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_26318829
quote:
Op maandag 18 april 2005 11:32 schreef Integrity het volgende:

[..]

In werkelijkheid betalen zij jouw boterham
maar het intereseert hem en mij geen ene ruk wat de consument koopt, zolang ze het maar kopen
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')