Die maken volgens mij wel het huismerk van AH.quote:Op woensdag 20 april 2005 22:52 schreef Meki het volgende:
nou pepijn is Pijenburg nog niet failliet want zij missen nu al 300.000 omzet door AH
jep AH Ontbijtkoekenquote:Op woensdag 20 april 2005 22:59 schreef elcastel het volgende:
[..]
Die maken volgens mij wel het huismerk van AH.
Het 'handige' van de nieuwe verpakkingslijn van AH is dat het maar weinig "vaste" elementen in de verpakking heeft: alleen een witte baan boven met het AH logo en een witte baan onder met nog wat tekst. De kleur daar tussen in kan varieren, en daar maakt AH dus gebruik van. Zo ook bij b.v. de fruitbiscuit. Men pakt de paarse kleur van Sultana (en bijna dezelfde afbeeldingen), gooit er vervolgens de genoemde witte banen met logo overheen, en voila, klaar is de nieuwe huismerk verpakking.quote:Op dinsdag 19 april 2005 16:55 schreef Integrity het volgende:
Hiermee geeft AH dus toe dat zij hun verpakking baseert op de verpakking van de concurrent d.m.v. een bewust beleid. Dit of zij zijn zich bewust van hun verpakkingsbeleid en zijn voorzichtiger geworden.
Of ze er mee wegkomen valt nog te bezien. Ik ben heel benieuwd wat de uitspraak van de rechter zal worden. En het is zaak om niet al teveel negatieve publiciteit te hebben, want zoals al is gebleken uit de Ahold fraude-affaire en de "Moberg salaris affaire" voelen veel Nederlanders een grote betrokkenheid bij AH, en zullen ze in actie komen als AH dingen doet die volgens de Nederlanders niet door de beugel kunnen. Dan krijg je weer boycots enzo.quote:Op donderdag 21 april 2005 09:00 schreef Integrity het volgende:
Ze komen er trouwens wel mee weg, wanneer zij aan kunnen tonen dat zij afwijken van de punten waarop zij hun verpakking gebaseerd hebben. Dit betekent dus dat AH die rechtzaak kan winnen, wanneer zij open kaart spelen en hun schetsen op tafel leggen. Hierdoor krijgt de AH een negatieve publiciteit en publiciteit is AH. Dat is hun kwaliteit.
ja , maar dat deden ze toch al, omdat zij gewoon goedkoper waren en ze dachten door de prijzen te verlagen dat wel ff op te lossen...quote:Op donderdag 21 april 2005 10:41 schreef Meki het volgende:
Het Probleem is dat nu Huismerken populair zijn dan A-merken
veel mensen kopen huismerken i.p.v A-merken
???????quote:Op donderdag 21 april 2005 16:36 schreef Integrity het volgende:
Je definitie is juist zonder het woord multinational en beter kun je het ook niet verwoorden, wel anders.
Een product dat door de consument wordt gezien als dé benchmark waaraan andere producten in dezelfde productgroep zich moeten meten.quote:Op donderdag 21 april 2005 14:57 schreef LibertarianX het volgende:
Wat is eigenlijk een definitie van een A merk?
Een product van een multinational dat met veel marketing in de markt wordt gezet?
Vertelquote:Op donderdag 21 april 2005 16:36 schreef Integrity het volgende:
en beter kun je het ook niet verwoorden, wel anders.
Dus het heeft niets met de intrinsieke kwaliteit van het product te maken, maar met de historische positionering?quote:Op donderdag 21 april 2005 19:40 schreef MouseInteractive het volgende:
[..]
Een product dat door de consument wordt gezien als dé benchmark waaraan andere producten in dezelfde productgroep zich moeten meten.
Zo is bijv. Calvé pindakaas een A-merk (dat is van oudsher zo gegroeid), en de consument vergelijkt iedere andere pindakaas met die van Calvé
Wat is een USP?quote:Op donderdag 21 april 2005 22:01 schreef Integrity het volgende:
Oke.Een A-merk is een merk dat zichzelf kan onderscheiden op verschillende USP's en dit communiceert naar de markt, de toegevoegde waarde is voor de markt een reden om een hogere prijs te betalen.
transformationele of informationele positionering???quote:Een A-merk is een merk dat op een marketingtechnische wijze is gepositioneerd op basis van een transformationele of informationele positionering, dat zichzelf onderscheidt van de concurrent in de ogen van de consument.
Je bedoelt te zeggen dat een A merk een markt openbreekt en creert en een b merk daar op meelift, en pas op de markt verschijnt als A populair is?quote:Een A-merk is een merk dat in de productlevenscyclus al vanaf de introductiefase of de groeifase op de markt is gezet, waarbij B-merken veelal in de volwassenheidsfase een rol spelen vanwege de factor prijs.
Dat ze niet in kwaliteit hoeven te verschillen en dat vaak niet doen, maar dat het vooral de reclame is die het verschil maakt, wil je eigenlijk zeggen?quote:Een A-merk en een B-merk zijn beide producten die soms zelfs van homogene kwaliteit zijn (niet in elk geval dus) en door marketinginspanningen meer heterogeen in de markt worden geplaatst.
Ik denk dat je het A-merk verhaal niet moet definieren met een historisch perspectief, hoewel je de intrinsieke waarde ervan wel kunt bepalen. Ik gebruik zelf liever het woord transformationeel. Maar nu je spreekt over de historische waarde van een merk en de merkbeleving hiervan, kan ik je wel een mooi voorbeeld geven van een nadelig effect waar je over spreekt. Neem bijvoorbeeld chocomel. Chocomel is chocolademelkmerk, maar de naam van chocomel zit zo in de Nederlandse cultuur gebakend dat je in op een terasje een Chocomel besteld en een Shog krijgt en daarmee genoegen neemt. Op dat moment heeft jouw merk geen kracht meer.quote:Op donderdag 21 april 2005 22:17 schreef LibertarianX het volgende:
[..]
Dus het heeft niets met de intrinsieke kwaliteit van het product te maken, maar met de historische positionering?
Intressant, als ik de vergelijking ff doortrek moet een pils zich dus meten aan heineken, kaas aan frico, koffie aan douwe egberts en koekjes aan verkade.
Ik zou dit allemaal zeker geen beste producten in hun soort noemen.
bronquote:Unilever verliest zaak verpakkingen tegen Albert Heijn
ARNHEM - Albert Heijn kan de meeste verpakkingen van zijn huismerken die onder vuur lagen van Unilever, handhaven. De rechtbank in Arnhem bepaalde donderdag dat de supermarktketen met twee van de dertien verpakkingen inbreuk heeft gepleegd op het merkenrecht. De onderneming moet de verkoop van die producten, pindakaas en margarine voor op brood, staken.
De rechter meent dat er geen sprake is van een onrechtmatige daad van Albert Heijn. Ook de aantijging van Unilever dat de Ahold-dochter een wanprestatie heeft geleverd, is verworpen.
Zeker van die magerine?quote:Op donderdag 28 april 2005 13:24 schreef elcastel het volgende:
2 Uit 13 overigens. het gaat om de blauwe dop op de pindakaas en de margarine.
Dus??quote:[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/680412/5/50#26568888]donderdag 28 april 2005 13:37
Huismerken van AH zijn mooi en met een goede kwaliteit
en ze verkopen goed dat gaat ten koste van A-merkenquote:
Dat is het nietquote:Op dinsdag 22 maart 2005 13:12 schreef Argento het volgende:
tja, dat is natuurlijk altijd lastig. De supermarkt die jouw produkten verkoopt, produceert en verkoopt zelf ook produkten. In feite laat je je concurrent zorgdragen voor de verkoop van jouw produkten en die van de concurrent zelf. Ja, hoe opmerkelijk is het dan dat de produkten van de concurrent een streepje voor hebben in de winkel van de concurrent? Wat die verpakkingen betreft? Tja, dat is een andere kwestie.
Maar wat is je punt?quote:Op donderdag 28 april 2005 13:42 schreef Meki het volgende:
en ze verkopen goed dat gaat ten koste van A-merken
dat Unilever niet moet zeurenquote:
quote:
een procucent verdient veel minder aan het produceren van huismerken dan aan zijn eigen A-merkenquote:
Fout. Perla Koffie werd altijd door AH zelf gemaakt, en wordt nu nog steeds exclusief voor AH gebrand door Ahold Coffee Company. DE heeft er dus niks mee te maken.quote:Op donderdag 28 april 2005 13:43 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Dat is het niet
AH maakt geen boter of koffie
Perla (AH Koffie) is gewoon DE, Douwe verkoopt AH een iets lagere qualiteit kofiie die AH in zijn verpakking mag verkopen
--> DE verkoopt nog steeds qualiteitskoffie en verdiend ook aan de lagere qualiteit die ze niet onder eigen naam willen verkopen, en "merk-bewuste vs prijsbewuste" klanten kopen beide dezelfde koffie
ìk werk in een fabriek die zowel A-merken als huismerken en discountmerken maakt, bij AH komen àlle producten in deze categorie bij mijn werk vandaan. welliswaar met een andere kwaliteit.quote:Op donderdag 28 april 2005 14:37 schreef MouseInteractive het volgende:
[..]
Fout. Perla Koffie werd altijd door AH zelf gemaakt, en wordt nu nog steeds exclusief voor AH gebrand door Ahold Coffee Company. DE heeft er dus niks mee te maken.
En vele andere huismerken worden gemaakt door grote concerns, die geen A-merken maken.
bullshit, AH gaat echt niet meer geld uitgeven voor hun huismerken ( duurdere ingredienten) en de prijs verlagen. ze brengen ze gewoon meer onder de aandacht en de consument is tevreden met een mindere kwaliteik en/of andere smaak. de eisen van de consument zijn gewoon veranderd.quote:Op donderdag 28 april 2005 14:49 schreef Sjoe538 het volgende:
Tja, de kwaliteit van huismerken komt ook steeds dichter bij A-kwaliteit, dat er verwarring zou bestaan tussen het pakken van het 'juiste' product vind ik onzin.
Grappig dat je dat zegt, het is namelijk zo. Ik vind het geen nette streek, maar ik heb altijd gezegd dat ik inschat dat ze net voor het randje zitten. Zat ik er ver naast ? Ach crap, je wilt gewoon weer dat ik hap.quote:Op donderdag 28 april 2005 13:28 schreef schatje het volgende:
Ja, jij bent ook heel objectief in deze zaak geweest.![]()
![]()
.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ach hoe smerig de streek ook is/lijkt, iedereen maakt zich er schuldig aan en gelijk hebben ze. Er ligt natuurlijk best ergens een grens en die heeft Unilever (samen met AH) opgezocht. De lijn ligt dus duidelijk in het midden en daar heeft Unilever winst aan, het houdt ook ergens op.quote:Op donderdag 28 april 2005 14:38 schreef MouseInteractive het volgende:
Ik had trouwens de uitspraak iets anders verwacht. Ik dacht dat AH de verpakking van de vloeibare boter ook zou moeten aanpassen, maar gek genoeg mogen die onaangepast in de schappen blijven staan.
Nee, denk ik niet en daarom snap ik dus niet waarom ze op een a-merk imitatie willen lijken en geen eigen A merk in de markt zetten.quote:Op donderdag 28 april 2005 14:53 schreef pikwik het volgende:
zit er sowieso wel echt verschil tussen ah huismerk en een willekeurig a merk
ik vind van niet
ja alleen vergeet je nu een ding, AHOLD is niet locaal, maar internationaal. voor de rest snap je ook wel dat als je niet uitbreid je stil staat.quote:Op donderdag 28 april 2005 14:35 schreef Integrity het volgende:
AH heeft gewonnen, terwijl iedereen weet dat het niet eerlijk is wat hier is gebeurd. Als je nagaat dat, op locaal niveau (Nederland dus), het merkenbeleid ongeveer een half jaar duurt voordat er uberhaubt actie wordt ondernomen en vervolgens gaan er supermarkten meeliften op jouw werk, dan zou ik er geen zin in hebben om er nog aan te beginnen. Gelukkig is Nederland zo'n kleine afzetmarkt voor Unilever, maar zodra je dus een product levert en een ander gaat het namaken, dan maakt zo'n persoon dus gebruik van wat jij hebt opgebouwd en maakt jou daarmee kleiner. Ik vind vooralsnog dat AH moet nadenken, zij moeten zich bij hun corebusiness houden. Supermarkt!
Dat heeft de rechter toch ook gedaan? Unilever is bij 2 producten in het gelijk gesteld, de rest niet.quote:Op vrijdag 29 april 2005 09:35 schreef dVTB het volgende:
Volgens mij had de rechter er goed aan gedaan om de uitspraak per product te splitsen. Er zijn namelijk producten waar het verschil tussen A-merk en Huismerk vrij duidelijk zichtbaar is, maar ik zag op de NOS website ook wel voorbeelden van producten die er bijna identiek uitzien, zoals rookworst met nagenoeg dezelfde afbeelding op de verpakking en hetzelfde rode cirkeltje met het gewicht in grote letters.
hmmmm jaj ja...dus nietquote:Op donderdag 28 april 2005 14:37 schreef MouseInteractive het volgende:
[..]
Fout. Perla Koffie werd altijd door AH zelf gemaakt, en wordt nu nog steeds exclusief voor AH gebrand door Ahold Coffee Company. DE heeft er dus niks mee te maken.
En vele andere huismerken worden gemaakt door grote concerns, die geen A-merken maken.
Ik durf met je om een miljoen te wedden dat Perla geen DE isquote:Op vrijdag 29 april 2005 10:16 schreef desiredbard het volgende:
[..]
hmmmm jaj ja...dus niet
Perla = DE en dat is echt een feit
quote:Op vrijdag 29 april 2005 09:44 schreef Redux het volgende:
Dat heeft de rechter toch ook gedaan? Unilever is bij 2 producten in het gelijk gesteld, de rest niet.
en toch is het zo. ah heeft een heeeele rits eisen waar het huismerk aan moet voldoen.. soms heeft AH zelf een contract met de crondstofleveranciers, eigen receptuur en kwaliteit. en een A-merk kan het zich nooit veroorloven om een wisselende kwalieteit te hebben, maar een huismerk kan wèl eens wisselen van kwaliteit. bijv. doordat het contract afgelopen is en AH het bij een andere producent laat maken.quote:Op donderdag 28 april 2005 14:53 schreef pikwik het volgende:
zit er sowieso wel echt verschil tussen ah huismerk en een willekeurig a merk
ik vind van niet
Nou ben ik jou zat! Hoe haal je het in je hoofd om zo kinderachtig te reageren? Ik ga dit rotspelletje meespelen, ik heb woensdag een presentatie van de mediamanager van Unilever bijgewoond. Dat is een onderdeel van onze opleiding Commerciele Economie; een leuk dagje uit naar Hilversum Studio 1 waar enkele personen in topfuncties ons vertellen wat hun bezighoudt. Was echt heel erg leuk overigensquote:Op vrijdag 29 april 2005 09:05 schreef donald_dick het volgende:
[..]
ja alleen vergeet je nu een ding, AHOLD is niet locaal, maar internationaal. voor de rest snap je ook wel dat als je niet uitbreid je stil staat.
De producten moesten gisteren (zaterdag 28 mei) na sluitingstijd uit de schappen worden gehaald. AH heeft dus wel de maximale 4 weken gebruikt om het nog uit te verkopen. Nu is het wachten op de vernieuwde verpakking.quote:Op zaterdag 30 april 2005 17:28 schreef DrXLTrouble het volgende:
De margarine en de pindakaas zullen binnenkort wel in de aanbieding zijn bij AH.
Ze moeten deze produkten binnen 4 weken uit de schappen hebben terwijl de houdbaarheid x maal langer is.
Ze kunnen kiezen, of het spul dumpen, of het over 3,5 weken uit de schappen halen en vernietigen.
Het kost ze in beide gevallen (terecht) een hoop geld.
Volledig onintressant, het zijn bonen die uit zuidamerika komen, niet een product dat hier gemaakt wordt. Is geen BMW ofzo, het is een landbouwproduct.quote:Op vrijdag 29 april 2005 10:16 schreef desiredbard het volgende:
[..]
hmmmm jaj ja...dus niet
Perla = DE en dat is echt een feit
Bron : DFTquote:Unilever en Remia schikken over statube
ROTTERDAM (ANP) - Unilever en Remia hebben hun ruzie over de statube bijgelegd. Beide partijen besloten vrijdag dat de gele tubes van Remia en Unilever-dochter Calvé sterker in kleur gaan verschillen.
Met het akkoord wist Unilever een kort geding, dat Remia had aangespannen, af te wenden.
Remia daagde deze week Calvé voor de rechter. De sauzenfabrikant vond de statubes van de concurrent in vorm en kleur te veel lijken op de eigen knijpflessen, die op hun dop kunnen staan.
Maar door voor een groter ’geelverschil’ te kiezen halen Calvé en Remia de kou uit de lucht. "Het gaat om het totaalbeeld. En door nu de kleur aan te passen wordt de verwarring bij de consument voldoende weggehaald", stelt een woordvoerder van Remia.
In de statube-zaak stond Unilever in de beklaagdenbank. Maar in april daagde het voedingsmiddelenconcern Albert Heijn voor de rechter omdat de supermarkt zijn huismerkartikelen te veel zou laten lijken op producten van Unilever-dochters. De rechtbank in Arnhem bepaalde echter dat Albert Heijn slechts in twee van de dertien gevallen inbreuk had gemaakt op het merkenrecht.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |