Wat op zichzelf weer zeer populistisch is.quote:Op maandag 21 maart 2005 17:50 schreef pberends het volgende:
Populisme is natuurlijk een rare definitie. Fortuyn zei:
"Ik ben geen populist, maar als een populist betekent dat je prolitiek bedrijft in gewone-mensentaal en problemen benoemt waar het op staat dan ben ik graag een populist."
Je wordt ook erg serieus genomen door serieuze politici zulke bijnamen te geven. Ik heb gelijk de neiging om inhoudelijk te reageren op jou openingspost, NOT.quote:Op maandag 21 maart 2005 16:06 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Wat te denken van Marcel van Dam, maar ook Eus Marijnissen, Trutje Halsema, Rozenluller.
Mm, ik weet niet of het woord "populisme" per definitie een discussiestopper is. Feit is bijv. dat de opkomst van de populistische partijen na Paars wel goed te begrijpen valt. Het is bijvoorbeeld duidelijk dat nadat de voormalige ideologische tegenpolen in de Nederlandse politiek gingen samen regeren een klimaat ontstond waarin op materialistisch gebied de indruk werd gewekt dat er een optimum was bereikt, kortom dat Nederland af was en dat we ons alleen nog te verstaan hadden met postmaterialistische onderwerpen. Dit bleek een onjuiste conclusie te zijn, misschien het beeldigst tot uitdrukking gebracht in de lange wachtlijsten in de gezondheidszorg of de haperende integratie van minderheden in de grote steden. Nederland was in materialistische zin nog niet af: alleen de burger die de politiek hierop wees kreeg geen gehoor. In dit gat dat voor een groot deel op conto kan worden geschreven van de arrongantie van de gevestigde politiek, sprongen de populisten. Niet alleen ten onzent, ook elders in Europa. Dat een groot deel van de schuld in onderhavige geval op conto wordt geschreven van de PvdA heeft te maken met het "afschudden van de ideologische veren van de sociaal-democratie". In principe kun je zeggen dat de sociaal-democratie op dit moment op de blaren moet zitten vanwege de ommezwaai van materialisme naar postmaterialisme.quote:Op maandag 21 maart 2005 16:12 schreef groot_duimpje het volgende:
omdat het een discussie-stopper van links is?
(misschien werden de nazi vergelijkingen wat oudbollig... dus moest er ff wat nieuws komen om een inhoudelijke discussie vroegtijdig op te kunnen blazen)
there's a rat in mi topic, what am I gonna do?quote:Op dinsdag 22 maart 2005 00:44 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Je wordt ook erg serieus genomen door serieuze politici zulke bijnamen te geven. Ik heb gelijk de neiging om inhoudelijk te reageren op jou openingspost, NOT.
can you buy yourself a ticket to the tropics?quote:
Mee eens.quote:Op maandag 21 maart 2005 17:50 schreef pberends het volgende:
Populisme is natuurlijk een rare definitie. Fortuyn zei:
"Ik ben geen populist, maar als een populist betekent dat je prolitiek bedrijft in gewone-mensentaal en problemen benoemt waar het op staat dan ben ik graag een populist."
Soms worden politici wel eens gekscherend met "kerkgangers" aangeduid, omdat de ideologie die zij aanhangen - en de wijze van praktiseren daarvan - sterke overeenkomsten vertoont met wat religieuzen en religie op hun beurt zo kenmerkt. En dus berust dit vergelijk niet alleen maar op cynisme. Het is wel degelijk zo dat alle politieke ( althans Westerse) ideologieën teruggrijpen op de joods-christelijke grondbeginselen.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 01:11 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat een groot deel van de schuld in onderhavige geval op conto wordt geschreven van de PvdA heeft te maken met het "afschudden van de ideologische veren van de sociaal-democratie". In principe kun je zeggen dat de sociaal-democratie op dit moment op de blaren moet zitten vanwege de ommezwaai van materialisme naar postmaterialisme.
Ben jij links?quote:Op dinsdag 22 maart 2005 20:12 schreef speedfreak1 het volgende:
Voor links populisme bestaan andere woorden, demagogie, dogma's en doemscenario's.
Populisme is altijd al iets van links en rechts geweest. Het was godzijdank lange tijd not-done om al te populistisch te zijn in Nederland, maar sinds Fortuyn is het hek hier helaas helemaal van de dam. Elke partij maakt zich er in meer of mindere mate (meestal in meerdere mate) "schuldig" aan.quote:Op maandag 21 maart 2005 16:06 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Altijd wordt de term populisme gelinkt aan rechtse politici als Berlusconi, Wilders, Fortuyn. Mijns inziens onterecht, want er bestaat OOK links pupolisme, zekers wel. Alleen werd dat dan vaak niet onder die noemer geschaard, maar onder demagogie. Wat te denken van Marcel van Dam, maar ook Eus Marijnissen, Trutje Halsema, Rozenluller.
Totdat vandaag Wouter Bos het ultieme voorbeeld van links populisme gaf:
'Kabinet moet alle burgers 200 euro teruggeven'
Maar waarom is de term populisme gelieerd aan rechts? Wie weet dat?
quote:Op maandag 21 maart 2005 16:44 schreef SCH het volgende:
[..]
Onzin - het is helemaal niet wat de mensen willen horen - het is gewoon verstandig en het wijst de mensen op de fouten die het kabinet maakt. Dit is een vrij gewaagde stellingname van Bos, hij krijgt er erg veel kritiek op. Populisme is meestal niet erg onderbouwd.
Doe eens iets aan ontnaggelen van de lay-out!!quote:Op zaterdag 26 maart 2005 21:59 schreef sjun het volgende:
[..]
[afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding]
Populisme laat zich anders best herkennen
Wat heb je voor browser dan?quote:Op zaterdag 26 maart 2005 22:02 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Doe eens iets aan ontnaggelen van de lay-out!!
Gewoon IE 6.0 SP1quote:
Hazo antiek. Ik zal wel ff voor je gaan editten.quote:
Antiek? 95 % gebruikt IEquote:Op zaterdag 26 maart 2005 22:17 schreef sjun het volgende:
[..]
Hazo antiek. Ik zal wel ff voor je gaan editten.
En jij kan nooit eens ergens inhoudelijk reageren flapdrol, met uw welnemen.quote:Op maandag 21 maart 2005 16:27 schreef SCH het volgende:
Die openingspost, ben je echt zo diep gezak broekhoest, met die naamsverbasteringen?
Je maakt jezelf volstrekt belachelijk
Bos is een populist, Van Aartsen is een populist. Fortuijn, Wilders noch Marijnissen zijn populist. Júíst deze drie zeggen waar zij voor staan, op ideeële gronden. Maar 6 jaar geleden schreven de kranten nog niet over Wilders. Hij zei toen toch écht hetzelfde. En Fortuyn schreef al ver voor hij verkozen werd tot lijsttrekker van Leefbaar Nederland boeken als 'Tegen de Islamisering van onze Cultuur". Marijnissen verkondigt al jaren lang een eenduidige visie.quote:Op zondag 27 maart 2005 21:54 schreef kiw het volgende:
Bos komt op mij niet echt over als een populist eigenlijk.
Fortuijn, Wilders en Marijnissen wel.
Van wie denk je dat die kritiek komt??!? Vanuit rechts natuurlijk. Dus als rechts zijn eigen kritiek verkondigt, is men populist. Vreemde manier van oorzakelijke verbanden trekken heb jij. Volgt de politiek zeker pas sinds Pim Fortuyn, en hebt toen uit de krant geleerd dat deze man een populist is. Zet Marijnissen tussen het rijtje 'populisten' om je eigen objectiviteit te fingeren.quote:Ik denk dat de opvatting dat populisten voornamelijk rechtse politice betreffen begrijpelijk is. Doordat in Nederland afgelopen jaren steeds meer kritiek op de verzorgingsstaat, het uitbuiten daarvan en bijvoorbeeld integratie is gekomen, zijn veel rechtse politici opgestaan om hun kritiek "in naam van het volk" te uiten hierop. Ik denk dus niet dat het specifiek een rechts fenomeen is, maar doordat het in deze tijd beter in het plaatje past, lijkt het er wel een beetje op.
Op mij komt Bos wel degelijk over als populist. Om in economisch slechte tijden meteen te beginnen over verdeling van een meevaller vind ik behoorlijk populistisch, zeker al;s je zelf geen bestuurlijke verantwoordelijkheid draagt voor het eindresultaat van het gevoerde beleid.quote:Op zondag 27 maart 2005 21:54 schreef kiw het volgende:
Bos komt op mij niet echt over als een populist eigenlijk.
Fortuijn, Wilders en Marijnissen wel.
Ik denk hetgeen jij begrijpelijk vindt ook langs een andere weg te kunnen verklaren. Wij hebben nog steeds een nogal links journaille. Dat journaille juicht het toe als er weer eens sentimentaliserend wordt gedaan over:quote:Ik denk dat de opvatting dat populisten voornamelijk rechtse politice betreffen begrijpelijk is. Doordat in Nederland afgelopen jaren steeds meer kritiek op de verzorgingsstaat, het uitbuiten daarvan en bijvoorbeeld integratie is gekomen, zijn veel rechtse politici opgestaan om hun kritiek "in naam van het volk" te uiten hierop. Ik denk dus niet dat het specifiek een rechts fenomeen is, maar doordat het in deze tijd beter in het plaatje past, lijkt het er wel een beetje op.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |