Het algemene idee is dat een cover ALTIJD slechter is dan het orgineel. Over het algemeen klopt dat ook maar natuurlijk zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen. Die wil ik hier verzamelen!
De koning van "De Goede Covers" is volgens mij Jimi Hendrix. Bijna ieder nummer dat hij onder handen nam is beter dan het orgineel, zo erg dat de veel mensen denken dat het orgineel van hem is: voorbeeld "Hey Joe", "All along the Watchtower" (en meer...).
Ander voorbeeld waarbij de cover bekend is dan het orgineel:
- "She's not there" door Santana (org. Zombies)
Voorbeeld waarbij het onduidelijk is wat de cover is "Wild Horse" (Jagger/Richards): bij mijn weten voor het eerst op plaat uitgebracht door Gram Parsons/Flying Burrito Brothers, en later pas door de Stones.
melige covers: Sisters of Mercy doen Jimi ("P.haze"), LedZep ("Stairway...), ABBA ("Gimme 3x")
Wie vult aan!
en metallica's killing time is ook beter dan de origineel.
Ciao
wanderer
quote:
op 02-03-2000 om 04:21 PM schreef risk one het volgende:
Hum...ik zal wel helemaal doodgeflamed worden, maar ik vind de fugees-versie van killing me softly toch net even iets beter
Gegroet,
Djeez
Verder 'Das Modell' van Kraftwerk door Rammstein. Niet omdat ik zo van Rammstein hou, maar omdat het zo'n mooie cover is. Kraftwerk is Rammstein zonder gitaren en provocaties...
'Blue Monday' van Ned Order door Orgy. Ik hou nou eenmaal wel van die jaren 80 nummers met metal gitaren eronder.
Verder wil ik natuurlijk Weird Al Yankovic en in wat mindere mate Bob Rivers aanstippen als coverartiesten. Weird Al is heel bedreven in nummers naar zijn eigen hand zetten en zelfs eigen liedjes te schrijven die aan andere nummers doen denken. Maar daar moet je ook maar net van houden, want ik kan me ook wel weer voorstellen dat mensen het heel naar vinden. Bob Rivers is die andere, bij mp3tjes op internet vaak door de war gehaald met Weird Al. Dingen als 'When a man loves a chicken', 'Hello, I love you, let's get tested for AIDS', 'Asshole son' en zelfs 'What if God smoked cannabis' komen op zijn conto te staan.
Verder bestaat er een CD met Dead Kennedys nummers uitgevoerd door allerlei artiesten. Lang niet al die uitvoeringen zijn de moeite waard en er zijn er maar heel weinig beter dan het origineel, maar de absolute topper (en echt wel beter dan het origineel) is "Holiday in Cambodia" door Sister Double Happiness
quote:
op 02-04-2000 om 09:12 PM schreef Beatrice het volgende:
<knip> "Holiday in Cambodia" door Sister Double Happiness
Ken je ook de uitvoering van Laaz Rockit?
[Dit bericht is gewijzigd door Rhiannon (Datum 11 Februari 2000).]
Deze twee heren hebben de groep Gemini opgericht (bestaande uit Karen en Anders Glenmark) en hebben veel van hun eigen nummers gebruikt. Gemini mocht dus Slowly zingen en deze versie is ZOVEEEEEL beter
Frida valt hierbij in het niet
(en ja ik ben een ABBA-junkie)
quote:
op 02-11-2000 om 01:05 AM schreef Rhiannon het volgende:
Oke, schiet mij maar af, maar Come Together klinkt IMHO beter uit de keel van Chris Cornell (soundgarden) dan uit die van Lennon (hum, lees het na en denk zelfs...was dat wel Lennon?)
Ja, dat zal Lennon geweest zijn. Ken die andere versie niet, maar kan me bijna niet voorstellen dat ik die mooier zou vinden. (Maar ja, ik ben dan ook Beatle-fanaat ).
quote:
op 02-02-2000 om 05:56 PM schreef BooBooSan het volgende:
Marianne Faithfull's cover van "Working Class Hero" mag van mij ook best. Wel de live uitvoering graag met die fantastische bassist!!
Helemaal mee eens! Ken je ook de uitvoering van Happiness is a warm gun van de Beatles door de Breeders? Te gek!
Ook een goede cover is Emma van Hot Chocolate door Sisters of Mercy!
[Dit bericht is gewijzigd door Sanseveria (Datum 11 Februari 2000).]
quote:
op 02-11-2000 om 03:56 PM schreef Sanseveria het volgende:
Helemaal mee eens! Ken je ook de uitvoering van Hapiness is a warm gun van de Beatles door de Breeders? Te gek!
Nope! Wel een van m'n favoriete Beatles nummers trouwens. Is The Breeders niet die band van die tweelingzusjes waarvan er een bij The Pixies zat? (Ben de naam kwijt)
quote:
op 02-11-2000 om 04:18 PM schreef BooBooSan het volgende:
Nope! Wel een van m'n favoriete Beatles nummers trouwens. Is The Breeders niet die band van die tweelingzusjes waarvan er een bij The Pixies zat? (Ben de naam kwijt)
quote:
op 02-11-2000 om 06:00 PM schreef Public Enemy het volgende:
de pixies.....heeft wijlen kurt cobain daar niet het gitaarrifje van 'Smells like teen spirit' van "geleend" ?
Een beetje van Pixies, een beetje Police en de rest van Himself...
[Dit bericht is gewijzigd door BooBooSan (Datum 11 Februari 2000).]
quote:NEEEEEEEEEE, is van de Commodores.
Op donderdag 03 februari 2000 14:54 schreef Is2Funky het volgende:
easy van Lionel Ritchie door Faith no More...
quote:Heb anders weinig meer van de Commodores gehoord sinds LR hun had verlaten...
Op donderdag 18 april 2002 20:04 schreef search64 het volgende:[..]
NEEEEEEEEEE, is van de Commodores.
Wat ons brengt bij de prangende vraag :
Welke bands kunnen beter stoppen na vertrek van de bepalende artiest in hun midden (meestal de zanger) ?
Als voorbeeld noem ik het recente einde van Volumia!
quote:Das een goeie.
Op donderdag 18 april 2002 20:20 schreef Acathla het volgende:
Deftones - The Chauffeur
quote:Alles waar Mike Patton in zit, en de deftones als Chino weggaat, en TOOL als Danny weggaat.
Op donderdag 18 april 2002 20:21 schreef Buurmannetje het volgende:[..]
Heb anders weinig meer van de Commodores gehoord sinds LR hun had verlaten...
Wat ons brengt bij de prangende vraag :
Welke bands kunnen beter stoppen na vertrek van de bepalende artiest in hun midden (meestal de zanger) ?
Als voorbeeld noem ik het recente einde van Volumia!
Ik vind allebei de versies goed, maar de Nada Surf versie spreekt mij gewoon iets meer aan.
Het origineel is een heel goed nummer, maar ik heb ook een live cover van Axl Rose & Bruce Springsteen op mijn harde schijf staan, en die vind ik toch iets beter.
Presidents of the United States of America - Kick out the jams
Gypsy kings - Hotel California
Ozzy Osbourne & Dweezil Zappa - Stayin Alive
quote:ik hoop binnenkort de cd te hebben van less than jake. deze heeft de hele greasefilm gecoverd en klinkt behoorlijk leuk.
Op donderdag 18 april 2002 20:30 schreef ullie het volgende:
Ik heb laatst een stonerrockcover gehoord van
You're the one that I want en die was behoorlijk goed!
Origineel van Steve Miller Band was al keigoed, maar de remake van Seal (inclusief analoge synth riedeltjes) mag er ook wel wezen.
quote:Uit de maat.
Op vrijdag 19 april 2002 09:15 schreef Wrirreljorkel het volgende:
TOOL - no quarter
quote:Now everybody on the dancefloor darlings, let's dance with the devil
Op vrijdag 19 april 2002 09:21 schreef deGVR het volgende:
Ozzy Osbourne & Dweezil Zappa - Stayin Alive
De cover door Save Ferris vind ik stukken beter dan de versie van Dexy's Midnight Runners.
quote:*zombie stem opzet*
Op vrijdag 19 april 2002 15:40 schreef ullie het volgende:[..]
Now everybody on the dancefloor darlings, let's dance with the devil
quote:idd ook erg goed!
Op vrijdag 19 april 2002 15:41 schreef DennisMoore het volgende:
Come On EileenDe cover door Save Ferris vind ik stukken beter dan de versie van Dexy's Midnight Runners.
quote:Nee
Anderhalf jaar geleden schreef Mark het volgende:
Ken je ook de uitvoering van Laaz Rockit?
[edit]
Is best leuk!
Maar die van SDH blijft toch mijn favoriet, omdat ik verliefd ben op de stem van Gary Floyd
[Dit bericht is gewijzigd door Fogerty op 19-04-2002 17:07]
'k Weet zelf niet zo of ik de cover van Seal beter vind dan 't origineel van de Steve Miller Band...
Anders, denk ik...
Phish & Les Claypool - Gin & Juice
Les Claypool (van Primus) samen met Phish een cover van Snoop Dog(!)... kortom een hip-hop nummer... maar dan helemaal in country stijl.. inclusief banjo.
Om de een of andere reden misstaat het gewoon helemaal niet.
Duidelijk beter dan het origineel.
[Dit bericht is gewijzigd door deGVR op 19-04-2002 16:18]
quote:Gedaan. Ik vind 'm best leuk!
Op vrijdag 19 april 2002 10:25 schreef D3nn15 het volgende:
Riders on the storm door Creed... damn die zang dat lijkt echt op elkaar... Mooi, dload maar eens
quote:Michael Jackson heeft m ook nog gecovered.
Op vrijdag 19 april 2002 09:20 schreef Mr_Brownstone het volgende:
Las het topic nog even door en zag toevallig Come Together staan.Het origineel is een heel goed nummer, maar ik heb ook een live cover van Axl Rose & Bruce Springsteen op mijn harde schijf staan, en die vind ik toch iets beter.
quote:Die intro is volgens mij haast hetzelfde als zo'n stukje in "more than a feeling" van boston (in het refrein)
Op vrijdag 11 februari 2000 18:00 schreef Public Enemy het volgende:
de pixies.....heeft wijlen kurt cobain daar niet het gitaarrifje van 'Smells like teen spirit' van "geleend" ?
luister maar eens
quote:Ca plane pour moi van Plastic Bertrand hebben ze ook gecovered
Presidents of the United States of America - Video killed the radio starPresidents of the United States of America - Kick out the jams
quote:Juist! Cake is stoer!
Op vrijdag 19 april 2002 15:34 schreef deGVR het volgende:
Cake - I will survive
quote:Mij ook! maar ik ben ook redelijk Nada Surf fan
Op vrijdag 19 april 2002 09:19 schreef Mr_Brownstone het volgende:
Nada Surf - Where is my Mind (origineel van de Pixies uiteraard)Ik vind allebei de versies goed, maar de Nada Surf versie spreekt mij gewoon iets meer aan.
het origineel is van Snoop Doggy Dogg en is eigenlijk gewoon een of ander rapnummertje... maar deze versie is ver-ska-d
echt wel grappig en ik KON niet geloven dat het een cover was, helemaal anders dan het origineel, dus in andere opzichten een geweldige cover!
quote:*naar boven kijkt*
Op zondag 28 april 2002 23:18 schreef Mutt het volgende:
Gin And Juice - *volgens mij van New Found Glory, weetiknie zeker*het origineel is van Snoop Doggy Dogg en is eigenlijk gewoon een of ander rapnummertje... maar deze versie is ver-ska-d
echt wel grappig en ik KON niet geloven dat het een cover was, helemaal anders dan het origineel, dus in andere opzichten een geweldige cover!
Hmmm ook al een ska versie?
luister een snaar de country versie van Phish en Les Claypool zou ik zeggen... waaaaaaanzinnig
1 : Less than jake - We're not gonna take it (The who)
2 : Donots - We're not gonna take it (The who)
3 : Millencolin - 9 to 5 (Dolly Parton)
4 : Millencolin - Every breath you take (Police)
5 : NOFX - Stickin in my eye (Rancid)
All along the watchtower
Paint it Black
Unchained Melody
quote:
...
Gypsy kings - Hotel California
...
Cake - I will survive
...
Het orgineel is volgens mij van David Bowie......
En dan uiteraard een hele rits punk covers van Me First And The Gimme Gimmes
quote:Juist.
Op zondag 28 april 2002 22:17 schreef RemCow het volgende:
Tori Amos - Smells Like Teen Spirit (niet beter, maar anders mooi)
Heel de cd "Strange Little Girls" van Tori
quote:of de versie van Bon Jovi,
Op zondag 09 juni 2002 23:34 schreef F-Snake het volgende:
Ben nog aan 't denken wat 'k beter vind:
Knockin' on heaven's door van Bob Dylan of Knockin' on heaven's door van Guns 'n Roses...
Ik denk toch die laatste
Ik denk dat ik die van Pink Floyd wel het beste vind, maar die van Guns n' Roses is ook erg goed.
Guns n' Roses heeft wel meer goede covers trouwens vind ik. Bijvoorbeeld: Come Together (the Beatles), Live And Let Die (Paul McCartney, The Wings) en the Godfather Theme (Nina Rota).
We Bite: orgineel uitgevoerd door the Misfits en gecovered door Orange Goblin
Kiss the Sun: orgineel uitgevoerd door Core en gecovered door the Atomic Bitchwax
Into the Void: Orgineel uitgevoerd door Black Sabbath zowel de versie van Kyuss als van Monster Magnet zijn goed!
[Dit bericht is gewijzigd door B1tchwax op 11-06-2002 18:54]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |