abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 17 maart 2005 @ 15:23:48 #1
52589 sjun
uit solidariteit
pi_25544304
Naar aanleiding van de conversatie in Femke Halsema weer eens bezig lijkt het me handig even stil te staan bij de verdichtende (a)morele historisering van de hand van Geert Mak.


Hoewel de man met onder andere in Europa, Een kleine geschiedenis van Amsterdam, De engel van Amsterdam, De eeuw van mijn vader, Hoe God verdween uit Jorwerd, Ooggetuigen van de vaderlandse geschiedenis in meer dan honderd reportages, Het stadspaleis en Het ontsnapte land aardige werkjes ter verdrijving van tijd schreef betekent dat nog niet dat deze per definitie op elk maatschappelijk issue het gezag verworven heeft van de kritiekloze instemming, ook al kreeg de man welhaast kritiekloze bijval bij een deel van ons journaille in het NRC Handelsblad van 27 november 2004, sectie Opinie, Debat, pagina 13 en de Trouw, de Haagse Courant en de Volkskrant:

In het gepolariseerde klimaat waaraan hij zijn kleine geschrift heeft gewijd, vertegenwoordigd Mak immers niet zomaar de stem van de redelijkheid, maar een gezaghebbende stem van de redelijkheid.
de Volkskrant

Gedoemd tot kwetsbaarheid: schrijver en orakel Mak op zijn helderst.
Haagsche Courant

Rustige, heldere analyse van wat er in Nederland veranderde na de moord op Theo van Gogh.
Trouw


Zijn werkje Gedoemd tot kwetsbaarheid deed behalve wat voorspelbare juichende recensies uit een linkse hoek ook wat kritische wenkbrouwen fronsen.

Zo schreef de arabist Hans Jansen onder andere:
quote:
Geert Mak meent dat de uitsluiting en het racisme in Nederland (p. 24) en de vernedering van de niet-westerse wereld (p. 93) de bron zijn van de woede die tot de moord op Theo van Gogh geleid heeft. Of dat waar is of niet, is nauwelijks vast te stellen, omdat de gebruikte terminologie daarvoor te vaag is. Wie heeft wie eigenlijk uitgesloten of vernederd? Waar, waardoor en wanneer? Welk racisme, waar en wanneer? Waar begint en eindigt de niet-westerse wereld? Is iedereen in die niet-westerse wereld even boos als Mohammed B.? Enzovoort.
Maar er is iets dat eigenlijk veel erger is. Geert Mak negeert de uitgebreide verklaring die Mohammed B. in een brief bij het lijk van Theo van Gogh heeft achtergelaten.
...

Wanneer iemand als Mohammed B. er in slaagt iets te doen dat zulke ophef in het land heeft veroorzaakt, zou enige nieuwsgierigheid naar Mohammed B.s eigen verhaal dan niet op zijn plaats zijn? Geert Mak nu reageert met geen woord op wat de verdachte over zijn daad heeft geschreven. Gaat hij er soms van uit dat het allemaal toch maar apekool is, wat Mohammed B. te melden heeft? Als dat zo is, is het is moeilijk om een ander woord dan discriminatie te bedenken voor deze houding van Geert Mak.

Mak noemt het briefje (in werkelijkheid niet minder dan vijf A-viertjes) precies één keer (p. 40), maar de inhoud beschrijft hij niet. Goed, niet er op ingaan, dat kan honorabele redenen hebben. Maar waarom zelfs geen samenvatting? Vindt Mak het zeurderig om te moeten melden dat de brief half-verzonnen verminkte Talmoed-citaten bevat? Maar over Joseph Goebbels, die voor de moord op Van Gogh veel minder relevant is, vertelt Mak ons wel uitgebreid dat deze ook nog gefingeerde citaten uit de talmoed (p. 69) gebruikt heeft, iets dat toch waarachtig geen nieuws was in de laatste maanden van 2004. Of daarna. Sterker nog, daar zijn al tienduizenden bladzijden over geschreven. Had Mak niet vast een halve bladzijde kunnen gaan schrijven over hetzelfde verschijnsel bij Mohammed B.? Wie had er nou een moord gepleegd in november 2004? Goebbels of Mohammed B.?

In het boekje wordt de Tweede Wereldoorlog trouwens vele malen genoemd. Het is natuurlijk altijd goed om het over het taaie verzet (p. 49) te hebben, of over De taal van het Derde Rijk (p. 59) en ga zo maar door. Besef van het verleden is een groot goed, zo veel is zeker. Het is bovendien boven alle twijfel verheven dat Geert Mak veel van de Tweede Wereldoorlog afweet, maar we zouden het nu toch over de verwarring hebben die gevolgd was op de moord op Theo van Gogh? Waarom dan naar verhouding zo weinig over de moordenaar en zijn slachtoffer?

De brief van Mohammed B. bevat doodsbedreigingen aan het adres van Ayaan Hirsi Ali, de VVD, de Islamitische Umma die haar roes ligt uit te slapen, Jozias van Aartsen, Job Cohen, alle ongelovigen, Amerika, Europa en Nederland. Wat hebben al die bedreigden met elkaar gemeen? Dat zou toch de eerste vraag moeten zijn, veel belangrijker dan bv. de kwestie-Dreyfuss die op p. 67 behandeld wordt.

Om het debat over de moord niveau te geven, hadden we Marokkaanse intellectuelen uit Parijs moeten halen, schrijft Mak (p. 41) en niet eindeloos autochtone mannen, handelaren in angst (pp. 43 en 71)aan het woord moeten laten. Het is goed dat dat niet gebeurd is. De meningen van Marokkaanse intellectuelen uit Parijs zijn veel te hartig voor de Nederlandse luisteraar en kijker. Dan was het land pas echt in brand gevlogen. Lees bijvoorbeeld maar eens wat Abdelwahab Meddeb en de inmiddels overleden Rachid Mimouni te zeggen hebben. De kritiek die deze beiden op de islam hebben, gaat heel wat verder dan wat Nederlandse autochtone mannen, handelaren in angst de afgelopen maanden voor hun rekening hebben durven nemen.

Leuke uitdrukking trouwens, handelaren in angst. Waar komt die eigenlijk vandaan? In Arabische versies van de zogenoemde Protocollen van de Wijzen van Zion, een berucht anti-semitisch vervalst document uit de 19de eeuw, worden de joden zo genoemd. Het zal toch niet zo zijn dat Geert Mak die aardige uitdrukking aan de Protocollen heeft ontleend? Anderzijds, als een retorische truc die de vijand bedacht heeft, effectief is, kan er toch eigenlijk geen bezwaar tegen zijn om die truc nu ook eens voor de goede zaak in te zetten.

Alsof er in de koran een recept zou staan voor het afslachten van godsdienstige tegenstanders, roept Mak getergd uit op p. 59. Tsja. Hakt dan in op de nekken van de ongelovigen, en op elk vingerkootje, Koran 8:12, klinkt toch verdacht als receptuur, en zo heeft Mohammed B. het ook opgevat.

Met grote instemming meldt Mak dat er in Friesland een dominee teksten uit de Koran las, en dat Winterswijkers een boerenkoolmaaltijd -- zonder spekjes -- voor leden van alle geloofsgemeenschappen georganiseerd hebben. Wat is daar nu toch zo mooi aan? Boerenkool zonder spekjes is toch gewoon karig? Friese dominees krijgen in hun studie toch standaard met de Koran te maken? (Anders dan imams die in hun opleiding niet aan bijbelstudie doen).

Geert Mak moet zich ten tijde van het schrijven van dit boek verward hebben gevoeld. Dat was, voor de periode waar we het over hebben, normaal. Iedereen in die periode was overrompeld door de gebeurtenissen. Maar voor de geestesgesteldheid van Geert Mak bestaat een preciezere term. Kijk eens naar de laatste zin van zijn vierde hoofdstuk, p. 56. Daar concludeert Geert Mak uit een aantal wonderlijke feiten: Je zou bijna moslim worden.

Dat nu is haast een schoolvoorbeeld van het Stockholm-syndroom. Gegijzelden en andere slachtoffers van terrorisme hebben de neiging de mensen waar zij door bedreigd worden naar de mond te gaan praten. Gegijzelden hebben in veel gevallen in een hoog tempo sympathie voor hun belagers ontwikkeld, en dan vervolgens vaak per boek of artikel kond van gedaan van hun nieuwe sympathieën. Terreurbestrijders noemen dat het Stockholm-syndroom, naar een gijzeling van een bank in Stockholm waar dit verschijnsel voor het eerst, en niet voor het laatst, werd waargenomen.

De ogen gesloten willen houden voor de inhoud van het vijf kantjes tellende briefje van Mohammed B., boerenkool zonder spekjes beter vinden dan boerenkool met, zelf haast moslim willen worden; er zijn blanke mannen om minder met Stockholm gediagnosticeerd.
Bron: Hans Jansen in: Geert Mak in de war, HP/deTijd, 18 februari 2005, p. 68-69

Hans Jansen was natuurlijk niet de enige die zich wat bedenken maakte over dit werkje van Geert Mak. Het zal hem wel de nodige ridiculisering opleveren van obstinate gelovigen wiens ankerpunten wel zeer kritisch belicht werden.

[De Volkskrant liet echter ook de ruimte aan voor een eigen licht op dit werkje van Geert Mak van de hand van Kees Berghuis (politiek adviseur van Gerrit Zalm) en Luuk van Middelaar (politiek adviseur van Jozias van Aartsen).
quote:
'Waar moet ik beginnen?' Zo begint Geert Mak zijn boekje Gedoemd tot kwetsbaarheid, als hij worstelt met de vraag hoe de gebeurtenissen in de laatste maanden van 2004 aan onze kleinkinderen te vertellen (besproken in Cicero, 18 februari). Deze gebeurtenissen zijn misschien inderdaad zo schokkend geweest dat ze over vijftig jaar nog steeds de mondelinge overlevering waard zijn. Dan is het ronduit dapper dat Mak zich al een maand na deze periode aan een poging tot geschiedschrijving heeft gewaagd.

In het boekje staat een aantal redeneringen, maar de opvallendste is deze: toen Theo van Gogh werd vermoord, zagen veel politici hun kans schoon om hun invloed te vergroten door het volk angst aan te jagen. Het volk was wel even geschokt maar hervond zich snel, terwijl de politici en de media misbruik gingen maken van de crisissfeer om kiezers en kijkers te winnen. Mak noemt de politici 'handelaren in angst'. Dat zal de verkoop van het werkje ironisch genoeg geen slecht doen.

Deze redenering wordt, zoals bij de auteur gebruikelijk, gelardeerd met tal van historische feiten, maar ook met een aantal ronduit vuile insinuaties. De film Submission wordt één op één vergeleken met Der Ewige Jude, een nazi-propagandafilm van Goebbels die joden als ratten afbeeldde. Ook komt de Kristallnacht voorbij, alsmede de deportaties van de joden uit Amsterdam en het plan van de Duitsers de joden naar Madagaskar te verbannen. Ziet u ook het verband met de inburgeringsplicht voor mensen die zich in ons land willen vestigen? Mak wel.

Als we van onze volkshistoricus per se de bruine jaren erbij moeten halen, dan denken wij eerder aan het gedachtegoed van Mohammed B. en kornuiten, dan aan de huidige politici. B. liet op het lichaam van zijn slachtoffer een brief achter, waarin behalve de afvallige moslima Hirsi Ali onder anderen de burgemeester van Amsterdam met de dood werd bedreigd en de VVD als jodenpartij werd neergezet. Mak wijdt geen letter aan dit antisemitisme, dat kwam hem niet uit.

Om zijn hoofdredenering een beetje consistent te houden, deinst Mak evenmin terug voor geschiedvervalsing. De beschrijving van de gang van zaken op het VVD-partijcongres eind november is onwaar. Maks verhaal is in geen enkel medium zo beschreven; aanwezig was hij ook niet op het congres, dus de bron is hier de dikke duim. Ook de verzoenende toespraak van de vice-premier is hem in de media opmerkelijk genoeg ontgaan. Evenmin was Ayaan Hirsi Ali 'onaantastbaar', zoals Mak meent, getuige tal van artikelen op onder meer deze Forumpagina. En het politieke debat ging negen dagen na de moord juist wel over de inrichting en de financiering van de veiligheidsdiensten. Maar goed, sinds zijn dagen als PSP-fractieassistent werd Mak nog zelden in de Tweede Kamer gezien.

Het is al met al een heel knap boek. Mak gebruikt zulke zachte woorden, zulke mooie omschrijvingen en roept soms zulke rake beelden op, dat je denkt: wat een milde, wijze man. Een ziener bijna. Doordat hij personen niet bij naam maar bij functie omschrijft, wekt Mak de suggestie dat lezing bedoeld is voor over enkele decennia, als het verhaal over het onvermijdelijke begin van een zwarte periode. 'Flessenpost', noemt hij zijn werkje. Maar wie alle stijlbloempjes eruit zeeft, houdt een fles vol onsmakelijke vergelijkingen en aperte onwaarheden over. Die post is bovendien niet voor over vijftig jaar, maar voor nu. In zijn voorbarigheid toont de historicus van het heden zich een propagandist. Naar oude marxistische traditie gehuld in het gewaad van de geschiedwetenschap.

De auteur had het verhaal aan onze kleinkinderen misschien beter ergens anders kunnen laten beginnen. Een jaar of twintig geleden, bijvoorbeeld. 'Angst om te handelen', zou een goede leidraad zijn geweest. Dan had Mak uitgebreid kunnen verhalen over de stromingen in de politiek die ervoor kozen problemen te ontkennen tot het niet meer ging, om over te stappen op bagatelliseren. Hij had kunnen melden dat grote delen van de bevolking hierdoor ronduit gefrustreerd raakten en zich onbegrepen wisten. Mak zou ongetwijfeld een mooie regenten-gelijkenis hebben gevonden om de houding van die progressieve politici te beschrijven, met hun eerste-klascoupé en de witte school voor hun kinderen.

Verder had Mak kunnen vertellen over Bolkestein, over Fortuyn, over de onderstroom in de samenleving en over de historische nederlaag van de sociaal-democraten in 2002. Ook een passage over de bekering van links op deze thema's had voor de hand gelegen.

Niemand zal ontkennen dat de spanningen in Nederland hoog opliepen na 2 november, dat er onheil in de lucht hing. Maar als Mak even had gewacht met zijn versie van de geschiedschrijving, dan had hij moeten beschrijven dat de politiek alles in het werk stelt om te voorkomen dat bevolkingsgroepen verder uiteen drijven. Dan had hij moeten vaststellen dat zijn geliefde traditie van pacificatie springlevend is. Dat de tolerantie van het 17de-eeuwse Amsterdam juist wordt hervonden wanneer de politiek niet langer onverschillig is voor wat er in de godshuizen wordt gepreekt.

Burgers zijn niet angstig. De samenleving als geheel reageert gematigd, constateerde de voorzitter van de grootste liberale fractie op 11 november in de Kamer. Burgers zijn wel bezorgd over een aantal fundamentele bedreigingen van hun samenleving, en terecht. Gelukkig zijn er politici die daarnaar luisteren en zich de vraag stellen: hoe veel verder moet het nog komen voordat onze liberale democratie haar weerbaarheid toont? Hoeveel antisemitisme, hoeveel homohaat, hoeveel jihadrekruteringen, hoeveel afgebrande kerken en moskeeën kunnen wij verdragen? En die vervolgens handelen, democratische meerderheden zoeken, verantwoording afleggen.

Maar dat verhaal kwam Mak kennelijk niet uit. Hij heeft gekozen voor een karaktermoord op politici die de Nederlandse samenleving in het juiste spoor willen krijgen. Het geschetste beeld zet zich snel vast. Zeker als je er, zoals de Volkskrant deed bij de warm-collegiale bespreking, een suggestieve foto bijplaatst (van Van Aartsen en Hirsi Ali.). Al met al is het niet Maks beste boek. Maar misschien valt dat alleen op doordat we ditmaal zelf hebben meegemaakt wat hij beschrijft?
In het Algemeen Dagblad van zaterdag 12 maart stond ook een kritisch vragenlijstje dat bijdraagt aan een kritisch bewustzijn van hetgeen er op ons afkomt van de hand van Carel Brendel, redacteur Algemeen Dagblad , deze was nader gepreciseerd op het web.
quote:
50 vragen aan Geert Mak over zijn pamflet Gedoemd tot kwetsbaarheid.

1.(blz. 8 ) Wanneer is Ayaan Hirsi Ali het religieuze geweld van Saoedi-Arabi137 ontvlucht?
2.(blz. 10) Waarom schrijft u dat Theo van Gogh Paul Rosenmueller kanker toewenste na de moord op Fortuyn, terwijl hij dit in werkelijkheid deed in een column over de (kanker simulerende) Singh Varma?
3.(blz. 10) Waarom schrijft u dat Theo van Gogh de gouden tondeuse uitloofde voor de grootste landverrader, terwijl deze prijs werd uitgeloofd door Bernadette de Wit?
4.(blz. 10) In welke ochtendkrant stond op 3 november 2004 'Nederland brandt'? U moet mij hierbij helpen, want in Telegraaf, AD, Volkskrant, Trouw en de Wegener-ochtendkranten heb ik deze woorden niet kunnen terugvinden.
5.(blz. 10) U schrijft over oorlog. Waarom vermeldt u niet dat vice-premier Zalm de oorlog verklaarde aan het moslimextremisme? Deze toevoeging lijkt me belangrijk, omdat veel mensen ten onrechte menen dat hij de oorlog heeft verklaard aan de islam.
6.(blz. 10) Vindt u het vreemd dat politici en opiniemakers in vuur en vlam staan, nadat een van hen is vermoord en anderen voor hun leven moeten vrezen?
7.(blz. 11) 'Iedereen was die eerste dagen in paniek.' Gaat u niet voorbij aan de vele mensen die helemaal niet in paniek waren?
8.(blz. 11). Volgens u gingen in de media de kelders open. Geeft u eens duidelijke voorbeelden waaruit blijkt dat die kelders inderdaad opengingen?
9. (blz. 12) U haalt via het Deense blad Politiken de Kristallnacht erbij. Waarom schrijft u niet dat de Kristallnacht een door de overheid georganiseerde klopjacht was, waarbij de brandstichters vrijuit gingen. In Nederland ging het bij de brandstichtingen in moskeen om kleine groepjes losse individuen, die vervolging door justitie moesten vrezen en door iedereen werden veroordeeld, ook door Geert Wilders. Waarom wijst u niet op deze levensgrote verschillen?
10.(blz. 15) Gedogen en wegkijken was volgens u in het 17de-eeuwse Amsterdam een onlosmakelijk deel van de bestuurspraktijk. Gold dit ook voor criminaliteit? Ik heb altijd geleerd dat misdadigers naar het Rasphuis werden gestuurd.
11.(blz. 16) Waren de beproefde pacificatiemethodes, waarmee Nederland door de eeuwen wist te overleven, ook succesvol in de jaren 1940-1945? Of bent u het met mij eens dat Nederland zijn vrijheid herkreeg doordat de Verenigde Staten, Engeland en de Sovjet-Unie niet aan pacificatie deden?
12.(blz. 18) U schrijft dat er weinig oog was voor het optreden van burgemeester Cohen en wethouder Aboutaleb. Is het u ontgaan dat alle media uitgebreid verslag hebben gedaan van hun optreden?
13.(blz. 20) Schrijft u niet erg simplistisch over de repatrianten uit Indonesie? Bent u vergeten dat de Indische Nederlanders dolgraag in Nederland wilden integreren, terwijl de Molukkers bleven verlangen naar een terugkeer in hun eigen republiek?
14.(blz. 20) Waar en door wie wordt beweerd dat het misloopt met de meeste immigranten? Naar mijn weten wordt juist heel vaak benadrukt dat de problemen een kleine minderheid betreffen. Geeft u niet een zeer eenzijdig beeld van het huidige debat over integratie?
15.(blz. 21) Noemt u eens concrete voorbeelden van één goedgebekte deskundigen die geen respect voor de opponent hebben, en van âlle werkelijke specialisten die nooit aan bod komen in de media?
16.(blz. 22) In juli 2004 berichtten alle media over het SCP-rapport over moslims. Over de AIVD-rapporten is uitvoerig geschreven. Waarop baseert u dat hiervan nauwelijks iets doordrong tot de politiek en de massamedia?
17.(blz. 38) U zag in de weken na 2 november 2004 al een land dat leek losgeslagen van internationale banden, losgeslagen ook van historische wortels, enkel nog op zichzelf geconcentreerd. Is dit geen groteske karikatuur? Of leven u en ik in verschillende landen?
18.(blz. 39) Angst leek het centrale element in het Nederlandse wereldbeeld te worden. Is dat niet in tegenspraak met uw observatie op blz. 38 dat de meeste Nederlanders met waardigheid het leven weer oppakten?
19.(blz. 40) Bent u vergeten dat de Tweede Kamer na de terugkeer van Ayaan met reces was? U schrijft overigens niets over het onderduiken van Ayaan en Wilders. Of is hun onderduik ook een vorm van handel in angst?
20. (blz. 40) Ook tijdens de afwezigheid van Ayaan was er voortdurend kritiek op haar toon en haar optreden te horen, bijvoorbeeld van de JOVD en Wiegel. Hoe komt u er bij dat de discussie over haar opvattingen was geblokkeerd?
21.(blz. 41) U noemt Abdul-Jabbar van de Ven een mallotige Brabander. Is dat niet een onschuldige omschrijving van iemand bij wie terroristen als Mohammed B. en Jason W. te rade gingen? Waarom gaat u voorbij aan de radicale opvattingen van deze man, terwijl u de reacties vanuit de media en de politiek voortdurend overdrijft?
22.(blz. 42) 'Meningen gingen de plaats innemen van feiten'. Dat slaat misschien op uw boekje, maar geeft u eens concrete voorbeelden hiervan?
23.(blz. 42) Van te veel publieke figuren hoorden we niets, schrijft u. Bent u vergeten dat premier Balkenende naar de afgebrande school in Uden ging en het suikerfeest meevierde in Eindhoven? En dat koningin Beatrix een multicultureel centrum in Amsterdam bezocht?
24.(blz. 47) Welke vrije jongens, boze meisjes en partijloze opiniemakers domineerden jarenlang de media?
25.(blz. 47) 'Het beste voor een land is een goede dictator'.Meent u echt dat deze uitspraak van LPFer Joost Eerdmans, die hiervoor nergens bijval kreeg, maatgevend is voor de politieke stemming in Nederland?
26.(blz. 48) De werkwijze van iedere wetenschapper en intellectueel vereist integriteit en een gevoel van bewijsvoering, zo citeert u stadssociologe Jane Jacobs. Is dat geen gotspe gezien de vele onjuistheden en onbewezen beweringen in uw boek?
27.(blz. 56) Je zou bijna moslim worden, schrijft u. Blijft u deze aanvechting houden als u in Kaboel tussen de burqas loopt of verlangt u dan terug naar de commerciele kerstboom op de Dam?
28.(blz. 58). Vindt u het niet grotesk om de situatie in voormalig Joegoslavie te vergelijken met de huidige toestand in Nederland? Is dat niet een voorbeeld van handel in angst?
29.(blz. 59). Meent u echt dat de taal in het debat na de moord op Van Gogh kan worden vergeleken met de taal van het Derde Rijk. Kunt u voorbeelden noemen van mensen die op dit moment naar de taal van het Derde Rijk handelen?
30.(blz. 59) Volgens u staat in de koran geen recept voor het afslachten van godsdienstige tegenstanders. Wist u dat er soeras zijn waarin wordt opgeroepen godslasteraars en afvalligen te doden?
31.(blz. 60) Bent u vergeten dat Wilders zijn uitspraak over het rauw lusten van hoofddoekjes in het voorjaar van 2004 deed en niet na de moord op Van Gogh? En dat hij dit zei naar aanleiding van een eventuele demonstratie tegen een verbod van hoofddoekjes op scholen, zoals dat in Frankrijk en Turkije bestaat?
32.(blz. 61) Is het u ontgaan dat er alom kritiek is geleverd door politici en opinieleiders op de verheerlijking van de Tokkies? 3
3.(blz. 61) Kunt u aangeven wie in het debat na de moord op Van Gogh de termen 'nationaal, 'zuiver, zij en ons 'hebben gebruikt? Is het niet onfris om - zonder bewijs dat deze termen in het huidige debat worden gebruikt - de jodenvervolging erbij te halen? Hoe komt u er overigens bij dat die vervolging is begonnen met taal? Bent u vergeten dat de jodenvervolging in Nederland pas is begonnen in 1940 als gevolg van de bezetting door een barbaarse buitenlandse macht, die met terreur haar moorddadige plannen uitvoerde?
34.(blz. 61/62) 'Nou is het aanpassen of opzouten' zo citeert u een boze vrouw na de crematie van Van Gogh. Waarom citeert u in dit verband niet de door u zo geprezen Aboutaleb? Hij riep Marokkanen, die de vrijheid van religie en meningsuiting niet onderschrijven, op hun conclusies te trekken en te vertrekken. Wat heeft dit alles te maken met de nazi-plannen om joden naar Madagaskar te sturen?
35.(blz. 69) Is het niet stuitend om Submission te vergelijken met Der Ewige Jude? Maakt u zich zelf niet schuldig aan een propagandatruc?
36.(blz. 70) Is het u ontgaan dat bijvoorbeeld de LPF in 2003 Kamervragen heeft gesteld naar aanleiding van een eerwraakmoord op een Turks meisje? Wist u dat de Tweede Kamer in januari 2003 uitgebreid debatteerde over de situatie van allochtone vrouwen in opvanghuizen? Waarom suggereert u dan toch dat álle opgewonden politici nooit iets over dit probleem lieten horen?
37.(blz. 71) Is Afshin Ellian een autochtone man? Heeft hij nooit belangstelling getoond voor het lot van moslimvrouwen?
38.(blz. 74) In welke kringen bestaat er een verwrongen constructie van de islam? Wie suggereert voortdurend dat zelfmoordaanslagen een onderdeel vormen van de islamitische traditie? Noemt u eens man en paard bij al uw stellingen. Heeft u de vele opmerkingen van politici en opinieleiders over het hoofd gezien, waarin wordt gesteld dat het radicale terrorisme het werk is van hooguit 150 mensen?
39.(blz. 74) 'Hier begon een propagandaslag tussen godsdiensten.' Welke godsdiensten, behalve de door u genoemde islam, zijn betrokken bij deze propagandaslag? Kunt u voorbeelden van een dergelijke propagandaslag noemen?
40.(blz. 76) 'Wat hier en daar losjes geroepen wordt, wat een columnist opschrijft, kan ineens werkelijkheid worden, keurig regeringsbeleid, verpakt in nette notas en beschaafde troonredes.'U haalt daarna Hitler in 1930 erbij. U weet toch wel dat de NSDAP op dat moment met 107 zetels de op een na grootste partij was, dat Hitler al eens een mislukte staatsgreep had gepleegd en met zijn knokploegen grootscheepse straatterreur pleegde tegen politieke tegenstanders? Meent u serieus dat rechtse politici in Nederland een vergelijkbare positie innemen?
41.(blz. 76) Kunt u aangeven wie in Nederland een cultuur van eenheid, energie en puurheid propageren, vergelijkbaar met het fascisme?
42.(blz. 78) Wie riepen de afgelopen maanden om een extreem-nationalistische beweging, los van de bekende extreem-rechtse splintergroepjes?
43.(blz. 81) Gelooft u echt dat met de bijeenkomst in Rotterdam met Flip de Winter de kiem is gelegd voor een grote en gevaarlijke rechts-extreme beweging in Nederland?
44.(blz. 83) U zegt dat niemand de asielzoekers in de ogen hoefde te kijken. Is het in dit licht niet vreemd dat er een brede protestbeweging op gang kwam van buurtgenoten, klasgenoten, gemeentebestuurders, uit verontwaardiging over het uitzettingsbeleid?
45.(blz. 84) Hoe komt u erbij dat de regering in de jaren 80 en 90 bleef ontkennen dat de immigratie een permanent karakter had gekregen? In die jaren vond toch op grote schaal gezinshereniging plaats?
46.(blz. 84) Hoort bij wederzijdse aanpassing niet, dat je de gewoonten van het land - zoals elkaar bij een begroeting de hand geven - respecteert? Waarom gaat u er aan voorbij dat 49 andere imams wel de vrouwelijke minister een hand gaven? 47.(blz. 85) Laat een immigrant alles achter als hij in zijn nieuwe land een vrouw de hand schudt? 48.(blz. 85) Joden in de 19de eeuw hoefden hun godsdienst of identiteit niet in te leveren. Moeten moslims dat nu dan wel doen? Mogen ze opeens geen moskeeën meer bouwen of scholen stichten, of op straat een hoofddoekje dragen? Nu we toch joden en moslims vergelijken: kent u voorbeelden van synagogen in de 19de eeuw, waar rabbijnen tegen hun achterban vertelden dat er van Nederland niets deugde?
49.(blz. 90) U stelt dat angstgevoelens kunnen worden opgeklopt tot een permanente geesteshouding. Is uw essay niet een treffende illustratie van deze stelling?
50.(blz. 92) Kunt u duidelijk maken welke mensen, partijen of organisaties in Nederland racisme en discriminatie tot nieuwe grondwaarden willen verheffen?
Ik ben benieuwd of er een verheldering komt aangaande de geur van sentimentalisering die er uit dit werkje van Geert Mak lijkt te zijn opgestegen. Ik ben vooral nieuwsgierig naar inhoudelijke reacties, bijvoorbeeld door beantwoording van de opgeworpen vragen.

[ Bericht 50% gewijzigd door sjun op 17-03-2005 15:34:07 ]
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
  donderdag 17 maart 2005 @ 15:47:25 #2
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_25544810
Ik citeer even De Winter, van deze pagina (ffkes nog op '3' klikken), overigens een persoon waarmee ik het nog nooit van m'n leven eerder eens ben geweest:
quote:
Maks boekje is inmiddels tot de bijbel van politiek-correct Nederland verheven. Het boekje beweert dat er in feite niets met de islam aan de hand is maar alles met de Nederlanders die er kritisch over berichten, die hij 'handelaren in angst' noemt, en dat het radicale geweld alles te maken heeft met de vernederingen die de islamitische wereld moet verdragen.

Het is allemaal te krankzinnig voor woorden, maar Maks boekje schijnt heel serieus genomen te moeten worden. Hij richt zijn pijlen op de situatie in Nederland, maar we weten allemaal dat het hier om een pan-Europees verschijnsel gaat.
En zo zie ik het ook. Het hele boekje is absurd en dient simpelweg niet serieus genomen te worden. Dat er bepaalde figuren in de linkse politieke-correcte hoek te vinden zijn die dat blijkbaar wel doen, laat alleen maar zien hoe ver deze figuren zich inmiddels buiten de maatschappij van tegenwoordig bevinden.

Ik zou wel regel voor regel in kunnen gaan op de inhoud van Maks boekje, maar waarom zou ik dat in godsnaam doen? Welke eer valt eraan te behalen? Het is toch overduidelijk dat het gebrabbel is van een weke, seniele oude man, die zelfs niet meer bij machte is de eerste vijf jaar van het huidige millennium chronologisch te rangschikken?

Ik vraag me serieus af, of en wat Mak werkelijk dacht toen hij z'n hersenspinsels op papier zette. Dacht hij serieus met zijn schrijfsels 'de meute' te kunnen beïnvloeden? Of schreef hij het alleen om de oude politieke-correcte intelligentsia naar de mond te praten? In dat laatste is hij dan wonderwel gelukt.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_25545027
Hoe komt Winter erbij dat het een bijbel van politiek-correct Nederland is geworden. Alweer zo'n onzin? Het boekje beweert ook helemaal niet dat er niets met de islam aan de hand is. De Winter is zelf zo'n handelaar in angst, logisch dat hij het niet snapt.

Heb jij het boekje gelezen sjun?
Jij Lemmeb?

Mak oud en seniel noemen is natuurlijk een gotspe. Walgelijke onzin van een nogal sneue user.
  donderdag 17 maart 2005 @ 16:12:47 #4
17550 machteld
Arafat should have dyed
pi_25545284
Geert Mak is verworden tot demagoog en populist, dat is de tragiek van Geert Mak.
Koranfascisme bedankt Islam
  donderdag 17 maart 2005 @ 16:15:17 #5
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_25545331
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 15:58 schreef SCH het volgende:
Hoe komt Winter erbij dat het een bijbel van politiek-correct Nederland is geworden. Alweer zo'n onzin? Het boekje beweert ook helemaal niet dat er niets met de islam aan de hand is. De Winter is zelf zo'n handelaar in angst, logisch dat hij het niet snapt.
Zelfs De Winter behoort nu al tot de 'handelaren in angst', jongens dit is toch gewoon één grote grap???
quote:
Heb jij het boekje gelezen sjun?
Jij Lemmeb?
Nee natuurlijk niet!!!

Ik lag al dubbel toen ik Mak op TV hoorde praten over zijn nieuwste 'kindje' . Ik heb volgens mij een uur lang liggen schaterlachen, en janken tegelijk. Voeg daar nog de veelal hilarische en tegelijk vernietigende kritieken aan toe, en mijn week kon echt niet meer kapot.

Maar alsjeblieft SCH, zoiets ga je toch niet lezen ??? Ook jij kunt toch zelf wel nadenken en vantevoren al tot de conclusie komen dat dergelijke slecht uitgevoerde pogingen tot linkse propaganda helemaal niks bijdragen aan de zoektocht naar de waarheid?
quote:
Mak oud en seniel noemen is natuurlijk een gotspe. Walgelijke onzin van een nogal sneue user.
Een zichzelf serieus nemende historicus die het presteert om de laatste vijf roerigste jaren sinds een hele lange tijd al niet meer op een rijtje te hebben, mag je in mijn ogen zonder blikken of blozen 'oud en seniel' noemen.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_25545429
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 16:15 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Zelfs De Winter behoort nu al tot de 'handelaren in angst', jongens dit is toch gewoon één grote grap???
[..]

Nee natuurlijk niet!!!

Ik lag al dubbel toen ik Mak op TV hoorde praten over zijn nieuwste 'kindje' . Ik heb volgens mij een uur lang liggen schaterlachen, en janken tegelijk. Voeg daar nog de veelal hilarische en tegelijk vernietigende kritieken aan toe, en mijn week kon echt niet meer kapot.

Maar alsjeblieft SCH, zoiets ga je toch niet lezen ??? Ook jij kunt toch zelf wel nadenken en vantevoren al tot de conclusie komen dat dergelijke slecht uitgevoerde pogingen tot linkse propaganda helemaal niks bijdragen aan de zoektocht naar de waarheid?
[..]

Een zichzelf serieus nemende historicus die het presteert om de laatste vijf roerigste jaren sinds een hele lange tijd al niet meer op een rijtje te hebben, mag je in mijn ogen zonder blikken of blozen 'oud en seniel' noemen.
Je hebt het niet eens gelezen
pi_25545687
"Arabist" Hans Jansen is zelf vet politiek correct in zijn eerste alinea.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 17 maart 2005 @ 16:37:39 #8
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_25545769
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 16:20 schreef SCH het volgende:

[..]

Je hebt het niet eens gelezen
Maar jij natuurlijk wel. Het is immers voor een afhankelijk denker altijd prettig om erachter te komen dat grotere geesten dezelfde mening zijn toegedaan, ook al betreft het dit keer een seniele oude man.

Zeg SCH, vertel ons eens, wat sprak jou het meeste aan in het boekje? Welke passages vond je tekenend, met welke passages was je het het meeste eens? En wat was jouw inhoudelijke kritiek op het boekje, of vormde het voor jou vooral een feest van herkenning?
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_25545797
Ik heb dat boekje vorige week gekocht. Nog niet gelezen maar ik hoorde bij BvD dat Geert Mak submission vergeleek met Der Ewige Jude van Josef Goebbels. Tamelijk demagogische en kortzichtige uitspraak van Geert Mak.

Maar desalniettemin ga ik het boekje toch ff lezen
pi_25545876
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 16:37 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Maar jij natuurlijk wel. Het is immers voor een afhankelijk denker altijd prettig om erachter te komen dat grotere geesten dezelfde mening zijn toegedaan, ook al betreft het dit keer een seniele oude man.

Zeg SCH, vertel ons eens, wat sprak jou het meeste aan in het boekje? Welke passages vond je tekenend, met welke passages was je het het meeste eens? En wat was jouw inhoudelijke kritiek op het boekje, of vormde het voor jou vooral een feest van herkenning?
Ik lees boeken van iedereen en alles, en ik ga er verder niet met jou over in gesprek als jij het helemaal niet wil lezen en dus niet weet waar het over gaat. Dit boekje moet je echt lezen om te weten wat de strekking is.
  donderdag 17 maart 2005 @ 16:52:40 #11
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_25546055
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 16:43 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik lees boeken van iedereen en alles, en ik ga er verder niet met jou over in gesprek als jij het helemaal niet wil lezen en dus niet weet waar het over gaat. Dit boekje moet je echt lezen om te weten wat de strekking is.
Je doet hier nogal een aanname. Ik heb het niet gelezen en weet dus niet waar het over gaat .
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  donderdag 17 maart 2005 @ 16:57:11 #12
108357 Xenomaniac
Radical outlet
pi_25546155
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 16:43 schreef SCH het volgende:
Ik lees boeken van iedereen en alles, en ik ga er verder niet met jou over in gesprek als jij het helemaal niet wil lezen en dus niet weet waar het over gaat. Dit boekje moet je echt lezen om te weten wat de strekking is.
Je hebt het dus niet gelezen.
"Socialism only works in two places: Heaven, where they don't need it and Hell, where they already have it." - Ronald Reagan
  donderdag 17 maart 2005 @ 17:00:55 #13
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_25546251
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 16:57 schreef Xenomaniac het volgende:

[..]

Je hebt het dus niet gelezen.
Nee, natuurlijk heeft hij het ook niet gelezen, duhhuh . Hij heeft ook gewoon het één en ander gehoord in de media net als ik.

Maar dat zal hij nooit toegeven, daarmee doet hij z'n 'imago' natuurlijk geen goed.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_25546409
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 16:57 schreef Xenomaniac het volgende:

[..]

Je hebt het dus niet gelezen.
Ik heb het wel degelijk gelezen, anders zou ik toch niet zeggen dat je het gelezen moet hebben om de strekking te kennen.
  donderdag 17 maart 2005 @ 17:07:30 #15
52589 sjun
uit solidariteit
pi_25546416
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 15:58 schreef SCH het volgende:
Hoe komt Winter erbij dat het een bijbel van politiek-correct Nederland is geworden. Alweer zo'n onzin? Het boekje beweert ook helemaal niet dat er niets met de islam aan de hand is. De Winter is zelf zo'n handelaar in angst, logisch dat hij het niet snapt.

Heb jij het boekje gelezen sjun?
Ja SCH. Voor belangstellenden:
Geert Mak, Gedoemd tot kwetsbaarheid. Uitgeverij Atlas 2005, ISBN: 9045013827. Het is een werkje van 95 pagina's en bevat nogal wat veronderstellingen, trivialiteiten en onwaarheden. Daarmee is het niet als wetenschappelijk te kenmerken. Nu is dat laatste natuurlijk ook geen noodzaak maar er zouden dan wat minder pretenties aan de dag gelegd kunnen worden bij de presentatie ervan.

Naast het boekje van Geert Mak dat uitstekend verheldert hoe je propaganda met de beste bedoelingen bedrijfty, beveel ik de navolgende werkjes van harte ter nadere oriëntatie op segmenten binnen de nederlandse samenleving aan:
Ayaan Hirsi Ali, De zoontjesfabriek. Over vrouwen, islam en integratie, Augustus, 2002 ISBN 9045702819
Ayaan Hirsi Ali, De maagdenkooi, Amsterdam 2004. ISBN 9045702126
Ayaan Hirsi Ali, Submission. De tekst, de reacties en de achtergronden, Amsterdam 2004 ISBN 9045703238
quote:
Mak oud en seniel noemen is natuurlijk een gotspe. Walgelijke onzin van een nogal sneue user.
Mak heeft prachtige werkjes geschreven maar dit vind ik een misser van hem. Ik verwacht eigenlijk dat hij voortaan gewoon wat zorgvuldiger te werk gaat bij zijn aanklachten en dat hij diverse zaken, waaronder zijn eigen werkjes, kritisch blijft belichten.

Misschien kan ook hij zich eens aan bovenstaande leestips wagen?
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
  donderdag 17 maart 2005 @ 17:11:24 #16
52589 sjun
uit solidariteit
pi_25546508
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 16:12 schreef machteld het volgende:
Geert Mak is verworden tot demagoog en populist, dat is de tragiek van Geert Mak.
Zo snel gaat dat nu ook weer niet. Wèl heeft hij voor mij zijn eigen reputatie wat geschaad door al te gemakkelijk sentimenten in te zetten ter belichting van zijn werkelijkheidsbeleving. Daarbij heeft hij de pech dat hij door een deel van het journaille de hemel in geprezen is. Was men wat kritischer geweest dan was Geert onmin bespaard gebleven doordat zijn werk met minder pretenties gepresenteerd zou zijn geworden.
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
  donderdag 17 maart 2005 @ 17:11:44 #17
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_25546515
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 17:07 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik heb het wel degelijk gelezen, anders zou ik toch niet zeggen dat je het gelezen moet hebben om de strekking te kennen.
en jij denkt dat mensen daar intrappen?

Je onderschat 'de sneue user' . Dit is niks anders dan een drogreden van de eerste orde.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_25546560
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 17:11 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

en jij denkt dat mensen daar intrappen?

Je onderschat 'de sneue user' . Dit is niks anders dan een drogreden van de eerste orde.
Het is gewoon de waarheid, jij lult maar wat op basis van tendentieuze recensies en berichten zonder zelf de moeite te nemen het te lezen. Neem een voorbeeld aan sjun zou ik zeggen.
  donderdag 17 maart 2005 @ 17:18:20 #19
108357 Xenomaniac
Radical outlet
pi_25546688
Zeg Sjun, die van dat Stockholm syndroom van Hans Jansen vind ik zo slecht nog niet gevonden. De term dekt de complete 'SCH-hoek' wel af.
"Socialism only works in two places: Heaven, where they don't need it and Hell, where they already have it." - Ronald Reagan
  donderdag 17 maart 2005 @ 17:19:09 #20
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_25546705
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 17:11 schreef sjun het volgende:

[..]

Zo snel gaat dat nu ook weer niet. Wèl heeft hij voor mij zijn eigen reputatie wat geschaad door al te gemakkelijk sentimenten in te zetten ter belichting van zijn werkelijkheidsbeleving. Daarbij heeft hij de pech dat hij door een deel van het journaille de hemel in geprezen is. Was men wat kritischer geweest dan was Geert onmin bespaard gebleven doordat zijn werk met minder pretenties gepresenteerd zou zijn geworden.
Precies zo zie ik het ook .

Dat ik Geert Mak een 'seniele oude man' noem, heeft puur met de pretenties van zijn werk te maken. Dat is nu eenmaal hoe de wetenschap omgaat met mensen die op een dergelijke manier hun reputatie te grabbel gooien. Wie hoog springt kan nu eenmaal diep vallen. En Mak is met dit werk gewoon heel diep gevallen.

Dat dit niet geheel en al zijn eigen schuld is, maar ook de schuld van het linkse journaille dat aan zijn werk buitenproportionele afmetingen heeft toekend, is echter mijn probleem niet. Een 'bekend' schrijver als Geert Mak dient zelf zijn reputatie juist in te schatten, en daarnaar te handelen.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  donderdag 17 maart 2005 @ 17:22:01 #21
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_25546779
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 17:13 schreef SCH het volgende:

[..]

Het is gewoon de waarheid, jij lult maar wat op basis van tendentieuze recensies en berichten zonder zelf de moeite te nemen het te lezen.
Heb je het nu echt over mij, of stiekem toch over jezelf?
quote:
Neem een voorbeeld aan sjun zou ik zeggen.
Ja doei, ik bepaal zelf wel wat ik lees en wat niet. Dit boekje vind ik het echt niet waard om te kopen. Misschien als ik het kado zou krijgen ofzo.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  donderdag 17 maart 2005 @ 17:25:22 #22
108357 Xenomaniac
Radical outlet
pi_25546887
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 17:22 schreef Lemmeb het volgende:
Misschien als ik het kado zou krijgen ofzo.
Da's net zoiets als een cactus kado krijgen.
Of: 'hoi, ik dacht, ik neem een boek van Jessica Durlacher voor je mee'. ..
Hoera..
"Socialism only works in two places: Heaven, where they don't need it and Hell, where they already have it." - Ronald Reagan
pi_25547023
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 17:22 schreef Lemmeb het volgende:

Ja doei, ik bepaal zelf wel wat ik lees en wat niet. Dit boekje vind ik het echt niet waard om te kopen. Misschien als ik het kado zou krijgen ofzo.
Dat is prima maar het is tekenend voor jou om over iets een grote bek te hebben en harde conclusies te trekken zonder dat je er kennis van hebt genomen. Dat diskwalificeert je. Het is beter om er verder met sjun over te praten.
  donderdag 17 maart 2005 @ 17:33:53 #24
108357 Xenomaniac
Radical outlet
pi_25547105
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 17:31 schreef SCH het volgende:
Het is beter om er verder met sjun over te praten.
Sjun verstrekt feiten, namen en rugnummers per strekkende meter.
Jij gaat er niet op in SCH.

Lul dus niet zo slap.
"Socialism only works in two places: Heaven, where they don't need it and Hell, where they already have it." - Ronald Reagan
  donderdag 17 maart 2005 @ 17:40:20 #25
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_25547261
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 17:31 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat is prima maar het is tekenend voor jou om over iets een grote bek te hebben en harde conclusies te trekken zonder dat je er kennis van hebt genomen. Dat diskwalificeert je. Het is beter om er verder met sjun over te praten.
Nee, en jij diskwalificeert jezelf natuurlijk helemáál niet, met je "Ik heb het wel degelijk gelezen, anders zou ik toch niet zeggen dat je het gelezen moet hebben om de strekking te kennen." .

Jij kunt van mij veel zeggen, maar ik zit nooit om fatsoenlijke argumenten verlegen. En da's nu precies waar het bij jou vrijwel altijd aan schort.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')