PS. Ik had een netter bericht geschreven, maar toen drukte ik op de 'back' knop ipv. op posten. Dus vandaar :pquote:It has also become possible to study the living brain and researchers can now watch the decision-making "machinery" at work. A seminal experiment in this field was conducted by Benjamin Libet in the 1980s, wherein he asked subjects to choose a random moment to flick their wrist while he watched the associated activity in their brains. Libet found that the brain activity leading up to the subject flicking their wrist began approximately one-third of a second before the subject consciously decided to move, suggesting that the decision was actually first being made on a subconscious level and only afterward being translated into a "conscious decision", and that the subject's belief that it occured randomly was only due to their perception.
Uit het aangetoonde feit dat er "onderbewuste processen" zijn die tot een actie leiden nog voor dat de persoon zich bewust hiervan is, mag je niet concluderen dat het niet zijn wil is (of vrije wil)quote:Op donderdag 17 maart 2005 14:54 schreef Mas het volgende:
Inderdaad een interessant experiment. Maar Libet onderzocht heel eenvoudige keuzes, zoals het kiezen welke vinger te bewegen. Je zou kunnen zeggen dat het feit dat je hier geen sterke vrije wil vinden kunt, niet genoeg is om te beweren dat vrije wil geen rol speelt bij beslissingen waar mensen meer belang aan hechten.
In de eerste plaats, ik ga niet mee met je verwijzing naar quantummechanica. In de eerste plaats ben ik geen natuurkundige, en weet ik er niet genoeg vanaf, maar naar wat ik begrepen heb komt het er op neer dat QM nog vrijwel in haar kinderschoenen staat. Het feit dat een nog niet helemaal ontwikkelde theorie haar antwoorden slechts geven kan in waarschijnlijkheden is voor mij niet genoeg om het bestaan van determinisme uit te sluiten.quote:Op donderdag 17 maart 2005 14:55 schreef Oud_student het volgende:
De processen in de hersenen waarop onze denkprocessen berusten, kunnen best eens een QM grondslag hebben, waardoor deze in principe onvoorspelbaar worden.
Nu is er met het begrip "vrije wil" in filosofische zin iets merkwaardigs aan de hand.
Er zijn 3 mogelijkheden:
1. Onze vrije wil is gebaseerd op een deterministisch proces, d.w.z. in gelijke gevallen doen of willen wij hetzelfde. Dat vinden we dus geen vrije wil.
2. Onze vrije wil is (deels) gebaseerd op een niet-deterministisch proces, d.w.z. soms doen we het een soms het ander zonder dat we weten waarom, omdat een of ander willekeurig proces ahw. buiten onze wil om dit veroorzaakt. Dat vinden we dus ook geen vrije wil.
3. Onze vrije wil is (deels) gebaseerd op een onbekend misschien niet fysisch proces. Dan is deze dus onkenbaar.
maak daar maar onvoorstelbaar vanquote:Op donderdag 17 maart 2005 14:55 schreef Oud_student het volgende:
De processen in de hersenen waarop onze denkprocessen berusten, kunnen best eens een QM grondslag hebben, waardoor deze in principe onvoorspelbaar worden.
Een interessante stelling, doch niet zomaar aannemelijk. De schoen wringt bij het herhalen van identieke handelingen onder identieke omstandigheden. Een computer kun je dat laten doen, maar een mens niet. Als je een mens in een bepaalde situatie neerzet zal hij/zij een bepaalde reactie geven. Echter, als je diegene daarna in een identieke situatie neerzet, kent diegene de betreffende situatie al. De eerdere ervaring zal van invloed zijn op de nieuwe ervaring, en dus kun je nooit twee exact dezelfde situaties simuleren. Empirisch - een factor die zeer zwaar bij mij weegt - valt het dus niet aan te tonen, en dus blijf je bij beredeneren en groffe aannames maken, en dat is glad ijs.quote:Oftewel: onze hersenen zijn een fatastisch complexe machine, waarvan we de precieze werking nog lang niet weten. Maar ze blijven een machine - een fysiek apparaat. En fysieke apparaten kunnen nu eenmaal maar op een manier reageren op een gegeven situatie, en dus kan er geen vrije wil uit komen.
Dat heeft ook niemand hier beweerd?quote:Op donderdag 17 maart 2005 15:07 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Uit het aangetoonde feit dat er "onderbewuste processen" zijn die tot een actie leiden nog voor dat de persoon zich bewust hiervan is, mag je niet concluderen dat het niet zijn wil is (of vrije wil)
Wat doe je in dit forum?quote:Op donderdag 17 maart 2005 15:06 schreef Marcel1984 het volgende:
dit heeft geen zin,
"live in the mystery, dont try to live in the know"
curiosity kills the cat enzo
einstein wou niet voor niks loodgieter worden als hij zijn leven over zou kunnen doen
ga je vermaken ofzo....
Wat ik eigenlijk wilde aangeven is dat het begrip "vrije wil" in filosofische zin niet goed of zelfs helemaal niet definieerbaar is of tot tegenspraken kan leiden. vergelijk het ook met een begrip als almachtigheid.quote:Op donderdag 17 maart 2005 15:08 schreef Mas het volgende:
In de eerste plaats, ik ga niet mee met je verwijzing naar quantummechanica. In de eerste plaats ben ik geen natuurkundige, en weet ik er niet genoeg vanaf, maar naar wat ik begrepen heb komt het er op neer dat QM nog vrijwel in haar kinderschoenen staat. Het feit dat een nog niet helemaal ontwikkelde theorie haar antwoorden slechts geven kan in waarschijnlijkheden is voor mij niet genoeg om het bestaan van determinisme uit te sluiten.
Je drie mogelijkheden zijn er eigenlijk twee? Oftewel, we hebben geen vrije wil, of er zit ergens een niet deterministische mogelijkheid in, en is er zijn inderdaad meerdere 'outputs' voor iedere 'input'. Die mogelijkheid bestaat inderdaad, maar daaruit volgt dan weer de discussie of de gegeven outputs bepaald worden door toeval, of door vrije wil...
Ik denk dat degene die vragen durft te stellen beter af is dan degene die de waarheid in pacht denkt te hebben of die weigert te luisteren naar zijn eigen overpeinzingenquote:Op donderdag 17 maart 2005 15:06 schreef Marcel1984 het volgende:
dit heeft geen zin,
"live in the mystery, dont try to live in the know"
curiosity kills the cat enzo
einstein wou niet voor niks loodgieter worden als hij zijn leven over zou kunnen doen
ga je vermaken ofzo....
Daar heb je een goed punt. Sommige stellingen zijn echter moeilijk empirisch te onderzoeken, en zeker bij mentale processen is een helder empirisch experiment bijna altijd onmogelijk.quote:Op donderdag 17 maart 2005 15:09 schreef Reya het volgende:
[..]
Een interessante stelling, doch niet zomaar aannemelijk. De schoen wringt bij het herhalen van identieke handelingen onder identieke omstandigheden. Een computer kun je dat laten doen, maar een mens niet. Als je een mens in een bepaalde situatie neerzet zal hij/zij een bepaalde reactie geven. Echter, als je diegene daarna in een identieke situatie neerzet, kent diegene de betreffende situatie al. De eerdere ervaring zal van invloed zijn op de nieuwe ervaring, en dus kun je nooit twee exact dezelfde situaties simuleren. Empirisch - een factor die zeer zwaar bij mij weegt - valt het dus niet aan te tonen, en dus blijf je bij beredeneren en groffe aannames maken, en dat is glad ijs.
terugvindpost, een post die geplaatst wordt om een topic in de active topics te krijgen zonder een bijdrage te doen. Wanneer het er teveel worden haal ik die overigens weg, het topic blijft dan wel in je active topics staan.quote:Op donderdag 17 maart 2005 15:21 schreef Mas het volgende:
Ik ben niet zo'n forumheld...wat betekent TVP?
nee hoor, in deze context betekend het dat er al een soort gelijk topic bestaatquote:Op donderdag 17 maart 2005 15:22 schreef Alicey het volgende:
[..]
terugvindpost, een post die geplaatst wordt om een topic in de active topics te krijgen zonder een bijdrage te doen. Wanneer het er teveel worden haal ik die overigens weg, het topic blijft dan wel in je active topics staan.
Nee, vrije wil als filosofisch begrip, is problematisch.quote:Op donderdag 17 maart 2005 15:29 schreef Mas het volgende:
Maar. Dus. Concluderend kan ik zeggen dat we een hoop aanwijzingen hebben dat vrije wil niet bestaat, en een paar aanwijzingen die de mogelijkheid niet uitsluiten?
Aangezien ons rechtssysteem bij redelijke twijfel al iemand vrijspreken zal, zullen we dus nu Volkert vrij moeten laten, want hoe kunnen we iemand straffen waarvan we niet met zekerheid kunnen zeggen dat hij een bewuste en vrije keuze tot het begaan van een misdaad heeft gemaakt!
Er zijn een hoop vergaande gevolgen verbonden aan deze discussie...
Aanwijzingen an sich lijken me niet genoeg om je conclusie aannemelijk te maken. Nogmaals: elke mens is door de mix van 'nature' en 'nurture' uniek, en het nurture-effect maakt ook nog eens dat je op elk moment weer een ander mens bent. Slechts door deze effecten buiten beschouwing te laten (zet de tijd figuurlijk stil en laat eenzelfde person handelingen op dat moment herhalen, waarbij hij/zij niet doorheeft dat hij de handeling al eerder verricht heeft) kun je uberhaupt een dergelijke conclusie aannemelijk maken. Je zult het vrijwel zeker nooit kunnen bewijzen in de zin van wat de wetenschap onder bewijzen verstaat, want de factoren die je voor de eenvoud nietig verklaart, zijn er natuurlijk wel degelijk. Je zou een vergelijking kunnen maken met de computer, en die doortrekken naar de steeds intelligenter wordende computer, maar mechanische intelligentie zal - mijn insziens - altijd een benadering van menselijke intelligentie blijven. Computers kunnen dus in mijn ogen niet gebruikt worden voor een sluitend empirisch bewijs. Niettemin valt het, zodra je de computer de mens maar zo dicht mogelijk laat benaderen, wel aannemelijk te maken dat willekeur wellicht niet bestaat bij de mens, wat mij betreft.quote:Op donderdag 17 maart 2005 15:29 schreef Mas het volgende:
Maar. Dus. Concluderend kan ik zeggen dat we een hoop aanwijzingen hebben dat vrije wil niet bestaat, en een paar aanwijzingen die de mogelijkheid niet uitsluiten?
Aangezien ons rechtssysteem bij redelijke twijfel al iemand vrijspreken zal, zullen we dus nu Volkert vrij moeten laten, want hoe kunnen we iemand straffen waarvan we niet met zekerheid kunnen zeggen dat hij een bewuste en vrije keuze tot het begaan van een misdaad heeft gemaakt!
Er zijn een hoop vergaande gevolgen verbonden aan deze discussie...
Het probleem met deze hele questie is de onmogelijkheid empirisch bewijs te vinden. Zowel voor als tegen het bestaan van vrije wil. Dit geld trouwens voor een hele hoop psychologische processen - aangezien de hersenen als een geheel functioneren, en leren, is het haast onmogelijk om losse processen of begrippen te isoleren en empirisch te onderzoeken. Daarom is het AI onderzoek ook zo interessant voor de psychologie.quote:Op donderdag 17 maart 2005 15:52 schreef Reya het volgende:
[..]
Aanwijzingen an sich lijken me niet genoeg om je conclusie aannemelijk te maken. Nogmaals: elke mens is door de mix van 'nature' en 'nurture' uniek, en het nurture-effect maakt ook nog eens dat je op elk moment weer een ander mens bent. Slechts door deze effecten buiten beschouwing te laten (zet de tijd figuurlijk stil en laat eenzelfde person handelingen op dat moment herhalen, waarbij hij/zij niet doorheeft dat hij de handeling al eerder verricht heeft) kun je uberhaupt een dergelijke conclusie aannemelijk maken. Je zult het vrijwel zeker nooit kunnen bewijzen in de zin van wat de wetenschap onder bewijzen verstaat, want de factoren die je voor de eenvoud nietig verklaart, zijn er natuurlijk wel degelijk. Je zou een vergelijking kunnen maken met de computer, en die doortrekken naar de steeds intelligenter wordende computer, maar mechanische intelligentie zal - mijn insziens - altijd een benadering van menselijke intelligentie blijven. Computers kunnen dus in mijn ogen niet gebruikt worden voor een sluitend empirisch bewijs. Niettemin valt het, zodra je de computer de mens maar zo dicht mogelijk laat benaderen, wel aannemelijk te maken dat willekeur wellicht niet bestaat bij de mens, wat mij betreft.
Het tweede punt is een puur juridisch - en indirect dus ethisch - dilemma. Er zijn richtlijnen voor wanneer iemand toerekeningsvatbaar is of niet, en dat is puur pragmatisch. De juridische wereld heeft weinig aan stellingen dat de mens geen vrije wil bezit, want als je dat strikt zou toepassen zou de rechtsstaat op zijn kop worden gezet. Vergeet niet dat een vonnis c.q. arrest niet alleen een straf voor begane daden is, maar in veel gevallen ook een preventiemiddel en een soort van vergelding. Praktisch denken gaat binnen de juridische wereld logisch boven levensbeschouwelijke dilemma's, des te meer omdat die ook vrij subjectief zijn.
De QM staat zeer zeker niet in haar kinderschoenen. Het is een theorie die al zo'n 80 jaar voorspellingen doet die bijna allemaal juist blijken te zijn. Alleen is het die 80 jaar ook voor vele wetenschappers moeilijk geweest om om te gaan met het conceptuele van de QM. Einstein is daar het beroemdste voorbeeld van, hoewel hij natuurlijk ook begreep dat het een succesvolle theorie is. Het voorkomen van waarschijnlijkheden is iets wat in de natuur zit, en niet iets wat een tekortkoming van de natuur is. Ik hoop dat dat wel duidelijk is.quote:Op donderdag 17 maart 2005 15:08 schreef Mas het volgende:
[..]
In de eerste plaats, ik ga niet mee met je verwijzing naar quantummechanica. In de eerste plaats ben ik geen natuurkundige, en weet ik er niet genoeg vanaf, maar naar wat ik begrepen heb komt het er op neer dat QM nog vrijwel in haar kinderschoenen staat. Het feit dat een nog niet helemaal ontwikkelde theorie haar antwoorden slechts geven kan in waarschijnlijkheden is voor mij niet genoeg om het bestaan van determinisme uit te sluiten.
Ja, maar als je zou kunnen aantonen dat de natuur puur deterministisch is op bepaalde schalen, dan zou je gerechtelijk nogal een probleem hebben. Komt de vraag of justitie zich iets zou aantrekken van dat feitquote:Op donderdag 17 maart 2005 15:43 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Nee, vrije wil als filosofisch begrip, is problematisch.
In het dagelijkse leven is alles veel duidelijker. Volkert is onderzocht in het Pieter Baan centrum en er is bij hem geen afwijking gevonden. Hij is ook niet onder druk gezet door een derde om zijn daad te plegen, hooguit kan hij gemeend hebben dat zijn daad gelegitimeerd zou kunnen zijn door bepaalde uitspraken van politici (en hiervoor is wat te zeggen, maar dat is POL)
Hij heeft de moord dus uit vrije wil gepleegd.
Ik weet vrij weinig van natuurkunde, dus ik geloof je op je woord. Maar stel dat QM de 'mechanische computer' van onze hersenen beinvloed, kun je weliswaar zeggen dat determinisme dan geen rol spelen kan. Maar die 'randomness' (want QM handelt altijd in waarschijnlijkheden, vandaar die incompatibiliteit, toch?) hoeft dan niet per se vrije wil te zijn.quote:Op donderdag 17 maart 2005 16:31 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De QM staat zeer zeker niet in haar kinderschoenen. Het is een theorie die al zo'n 80 jaar voorspellingen doet die bijna allemaal juist blijken te zijn. Alleen is het die 80 jaar ook voor vele wetenschappers moeilijk geweest om om te gaan met het conceptuele van de QM. Einstein is daar het beroemdste voorbeeld van, hoewel hij natuurlijk ook begreep dat het een succesvolle theorie is. Het voorkomen van waarschijnlijkheden is iets wat in de natuur zit, en niet iets wat een tekortkoming van de natuur is. Ik hoop dat dat wel duidelijk is.
Determinisme is de QM dus vreemd. Je kunt gaan filosoferen over bepaalde "hidden variables", maar zoals het nu staat blijft het onzekerheidsidee zeker bestaan. Maar ik ben zelf altijd erg voorzichtig om conclusies te trekken over psychologie ed met behulp van QM.
Ik ga het ff natuurkundig bekijken, dus als hier wat onzin tussen staat, verbeter me.quote:Op donderdag 17 maart 2005 16:39 schreef Mas het volgende:
[..]
Ik weet vrij weinig van natuurkunde, dus ik geloof je op je woord. Maar stel dat QM de 'mechanische computer' van onze hersenen beinvloed, kun je weliswaar zeggen dat determinisme dan geen rol spelen kan. Maar die 'randomness' (want QM handelt altijd in waarschijnlijkheden, vandaar die incompatibiliteit, toch?) hoeft dan niet per se vrije wil te zijn.
Nogmaals, verbeter mij waar nodig...QM is niet mijn pakkie-an.
Dat sowieso. Maar het gaat mij er voornamelijk om of een persoon, twee keer onder exact dezelfde omstandigheden (zoals ik al eerder zei: twee keer precies hetzelfde tijdstip, zonder dat diegene zich op enige manier bewust is van het synchroon lopende andere experiment), ook precies hetzelfde reageert. De hersenen vormen een continu dynamisch systeem, maar wat zou er gebeuren als je iemand zijn hersenen 'bevriest'? Zou iemand dan wel constant dezelfde reactie geven?quote:Op donderdag 17 maart 2005 16:50 schreef livEliveD het volgende:
De werking van neuronen is redelijk bekend en er lijkt geen behoefte te zijn aan QM praktijken. Daarnaast las ik ooit dat het nogal lastig is om vrije wil aan te tonen omdat het zo'n enorme chaos is op een relatief kleine schaal dat je gemakkelijk iets over het hoofd zou zien. Een kleine verandering kan al lijden tot een compleet ander leven
Kunstzinnigheid zie ik zelf als iets fundamenteels, omdat het de inspiratiebron vormt voor wat ik zoal neerklad, of dat nu een essay, een fictief verhaal of een reactie op een internetforum is. Maar dat laat niet weg dat ook dit allemaal hersenkronkels zijn die door oneindig veel factoren worden beinvloed, maar ik beschouw het als vrij aannemelijk dat kunstzinnigheid iets is dat ontstaat als combinatie van een uniek karakter en het feit dat dat unieke karakter dynamisch is. Dus het zou best kunnen dat in de situatie die ik eerder aanhaalde, je precies hetzelfde schilderij zou maken.quote:Op donderdag 17 maart 2005 16:27 schreef djenneke het volgende:
Ik geloof in vrije wil. Maar ik ben me er wel van bewust dat dat dus een geloof is. Wetenschappelijk zal het waarschijnlijk niet vast te stellen zijn. En daarom is beargumentatie ook heel moeilijk (iets waar je wel naar vraagt).
Je noemt zelf kunst en cultuur. Kunst komt voort uit bezieling. Je kunt niet verstandelijk een schilderij maken, dat komt voort uit gevoel. Nu kun je wel stellen dat je toch je hersenen gebruikt tijdens het maken van kunst. Maar dat neemt niet die bezieling weg. Fantasie dus eigenlijk. Daarvan uitgaande bestaat er dus meer dan slechts het fysieke. Is er dus een ander aspect aanwezig. En dit beperkt zich naar mijn mening niet alleen tot kunst, maar omvat het hele denken. En daarmee dus de keuzes die mensen maken (naast situationele factoren, opvoeding, karakter etc.).
Dat is precies de moeilijkheid van de psychologische wetenschap. Normaal gesproken wil je, om iets aan te tonen, een experiment doen, waarbij geen enkele factor verschillend is, zodat je (al dan niet) 1 factor kunt manipuleren en zo het effect van je manipulatie zien. De hersenen zijn ongelooflijk complex, en je kunt niet een deel 'uitzettten' of 'invriezen', dus je kunt nooit iets isoleren, en een net wetenschappelijk experiment is dus bijna onmogelijk. D'r is ook 'no such thing' als een vaststaande theorie in de psychologie...quote:Op donderdag 17 maart 2005 17:14 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat sowieso. Maar het gaat mij er voornamelijk om of een persoon, twee keer onder exact dezelfde omstandigheden (zoals ik al eerder zei: twee keer precies hetzelfde tijdstip, zonder dat diegene zich op enige manier bewust is van het synchroon lopende andere experiment), ook precies hetzelfde reageert. De hersenen vormen een continu dynamisch systeem, maar wat zou er gebeuren als je iemand zijn hersenen 'bevriest'? Zou iemand dan wel constant dezelfde reactie geven?
Hier wordt een vrije wil geschetst, geheel onafhankelijk van de fysische wereld.quote:6.373 Die Welt ist unabhängig von meinem Willen.
6.374 Auch wenn alles, was wir wünschen, geschähe, so wäre dies doch nur, sozusagen, eine Gnade des Schicksals, denn es ist kein 'logischer' Zusammenhang zwischen Willen und Welt, der dies verbürgte, und den angenommenen physikalischen Zusammenhang konnten wir doch nicht selbst wieder wollen.
Het is veel sterker dan een geloof in de vrije wil. Het is onontkoombaar.quote:Op donderdag 17 maart 2005 14:54 schreef Mas het volgende:
Inderdaad een interessant experiment. Maar Libet onderzocht heel eenvoudige keuzes, zoals het kiezen welke vinger te bewegen. Je zou kunnen zeggen dat het feit dat je hier geen sterke vrije wil vinden kunt, niet genoeg is om te beweren dat vrije wil geen rol speelt bij beslissingen waar mensen meer belang aan hechten.
Voor de mensen die het experiment van Libet niet toevallig kennen, hier is wat Wikipedia ervan zegt:
[..]
Oh jawel. Er bestaan antwoorden voor het bestaan van de vrije wil.quote:Op donderdag 17 maart 2005 14:44 schreef Alicey het volgende:
De vraag of je vrije wil hebt of dat alles wat je doet simpel gevolg is, is een vraag waar nooit een echt antwoord op gekomen is. Ik denk zelf dat je uiteindelijk simpelweg een oorzaak-gevolg patroon volgt. Er zijn echter zoveel factoren die de beginsituatie bepalen, zodat je nooit voorspellingen kunt doen op deze basis.
Interessant in dit licht is misschien wel een experiment waarbij er hersenactiviteit gemeten werd bij het verrichten van simpele handelingen. De uitkomst hiervan was dat er eerst wordt besloten tot een simpele handeling, en dat pas een deel van een seconde later de proefpersoon zelf tot deze gedachte komt. Oftewel, het "bewust" besluiten tot het doen van iets, volgt pas veel later dan het daadwerkelijk initieren van de handeling.
Volkert van der G. heeft inderdaad de moord gepleegd.quote:Op donderdag 17 maart 2005 15:43 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Nee, vrije wil als filosofisch begrip, is problematisch.
In het dagelijkse leven is alles veel duidelijker. Volkert is onderzocht in het Pieter Baan centrum en er is bij hem geen afwijking gevonden. Hij is ook niet onder druk gezet door een derde om zijn daad te plegen, hooguit kan hij gemeend hebben dat zijn daad gelegitimeerd zou kunnen zijn door bepaalde uitspraken van politici (en hiervoor is wat te zeggen, maar dat is POL)
Hij heeft de moord dus uit vrije wil gepleegd.
Ik denk niet dat het alleen maar een idee is. Het is een realiteit. De vrije wil bestaat.quote:Op donderdag 17 maart 2005 16:22 schreef livEliveD het volgende:
Ach zolang we maar het idee van een vrije wil hebben is het prima. Laten we dat vooral in stand houden [afbeelding]
Fuzzy-logic als uitvloeisel van QM processen staat pas in zijn kinderschoenen.quote:Op donderdag 17 maart 2005 16:50 schreef livEliveD het volgende:
De werking van neuronen is redelijk bekend en er lijkt geen behoefte te zijn aan QM praktijken. Daarnaast las ik ooit dat het nogal lastig is om vrije wil aan te tonen omdat het zo'n enorme chaos is op een relatief kleine schaal dat je gemakkelijk iets over het hoofd zou zien. Een kleine verandering kan al lijden tot een compleet ander leven
Het is geen geloof. Het is een essentieel onderdeel van je leven. Je kunt niet zonder. Net zomin als je niet zonder eten en drinken kunt. Een noodzakelijk ‘kwaad’.quote:Op donderdag 17 maart 2005 16:27 schreef djenneke het volgende:
Ik geloof in vrije wil. Maar ik ben me er wel van bewust dat dat dus een geloof is. Wetenschappelijk zal het waarschijnlijk niet vast te stellen zijn. En daarom is beargumentatie ook heel moeilijk (iets waar je wel naar vraagt).
Nee. Op microscopische schaal speel QM een dermate essentiële rol, dat, zelfs indien hersenen bevroren zouden zijn, dan nog is de uitkomst onzeker.quote:Op donderdag 17 maart 2005 17:14 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat sowieso. Maar het gaat mij er voornamelijk om of een persoon, twee keer onder exact dezelfde omstandigheden (zoals ik al eerder zei: twee keer precies hetzelfde tijdstip, zonder dat diegene zich op enige manier bewust is van het synchroon lopende andere experiment), ook precies hetzelfde reageert. De hersenen vormen een continu dynamisch systeem, maar wat zou er gebeuren als je iemand zijn hersenen 'bevriest'? Zou iemand dan wel constant dezelfde reactie geven?
Over Wittgenstein: Wittgenstein heeft verschillende, bijna geslaagde pogingen gedaan de filosofie om zeep te helpen.quote:Op donderdag 17 maart 2005 19:57 schreef Oud_student het volgende:
Er is geen test die kan bepalen of iemand of iets of iemand een vrije wil heeft.
Ik kan zelfs geen gedachten experiment verzinnen voor het aantonen of herkennen van "de vrije wil".
De vrije wil is een begrip in het domein van het metafysisch subject.
Het meest radicale standpunt neemt Wittgenstein in:
[..]
Hier wordt een vrije wil geschetst, geheel onafhankelijk van de fysische wereld.
De wortels van die wil bevinden zich echter wel in die fysische wereld
had hij dat wel. of dacht hij dat hij een keuze had? Volkert's hersenbouw samen met de vervorming van de hersenen door de jaren heen (bruggen leggen bij percepties enzo) zorgen ervoor dat het stroompje dat de keuze bepaalt, een bepaalde weg gevolgd heeft waardoor zijn keuze eigenlijk geen keuze isquote:Op vrijdag 20 mei 2005 15:06 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Volkert van der G. heeft inderdaad de moord gepleegd.
De vrije wil speelde daar een rol: hij had keuze.
maar kunnen wij dat quantummechanisch proces STUREN? anders is het uiteraard nog steeds geen vrije wilquote:Op vrijdag 20 mei 2005 15:09 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Nee. Op microscopische schaal speel QM een dermate essentiële rol, dat, zelfs indien hersenen bevroren zouden zijn, dan nog is de uitkomst onzeker.
Ik denk het wel, omdat het ook een statistisch proces is.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 15:16 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
maar kunnen wij dat quantummechanisch proces STUREN? anders is het uiteraard nog steeds geen vrije wil
Volgens mij is het juist zo dat iedere religie juist wel de vrije wil voorstaat. Alleen zitten daar dan vervolgens wel consequenties aan vast. En die kunnen misschien wel wat vrije wil beperken, maar ook dat is een keuze van de persoon in kwestie.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 15:12 schreef Yosomite het volgende:
De mens is gedoemd tot een vrijheid. Hij heeft deze vrije wil.
De mens is zelf verantwoordelijk voor zijn daden, en mag dit niet simpelweg aan anderen toeschrijven.
Het gebeurt maar als te vaak dat iemand zegt dat hij er niets aan kon doen, geen keuze had.
Bovendien, men staat vaak genoeg voor een moeilijke keuze.
En dan wenst men dat die keuze niet gemaakt hoeft te worden. De mens heeft altijd keuze. Het is alleen soms moeilijk om die keuze te maken.
En omdat die keuze bestaat heeft de mens dus alle vrijheid en die vrijheid houdt in dat alle beslissingen komen vanuit een ratio, een keuze.
En niet vanuit een geloof.
Daarom is de onweerlegbare constatering dat de mens een vrije wil heeft rechtstreeks in tegenspraak met het bestaan van een geloof, een religie.
De vrije wil leidt dus tot anti-theïsme. Want religie ontkent de vrije wil.
Religie eist onderdanigheid en keuzeloosheid.
Anders kan religie niet bestaan.
Religie is dus slechts een fictie in de gedachten van de mens die niet bereid zijn een keuze te maken, of omdat er geen interesse is, of omdat het een moeilijke keuze is.
In beide gevallen is de achterliggende en onderliggende basis: de vrije wil die het de mens moeilijk, soms makkelijk maakt.
Het gaat hier dan ook helemaal niet om voorspellende waarden, maar om de vraag of er nu wel of geen vrije wil bestaat.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 23:59 schreef roobje het volgende:
Tja, als je het zo bekijkt is er inderdaad geen vrije wil. Net zoals je de toekomst kunt voorspellen als je de locatie, richting en snelheid van elk deeltje in het helaal weet.. maarja![]()
Ik bedoelde ook te zeggen dat er dus geen vrije wil is, omdat je alle informatie op een bepaald punt hebt je de toekomst kunt bepalen. (ik zei net nog voorspellen maar dat was het verkeerde woord). Als alles op natuurkundige en scheikunde processen neerkomt dan moet dat zo zijn.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 00:33 schreef djenneke het volgende:
[..]
Het gaat hier dan ook helemaal niet om voorspellende waarden, maar om de vraag of er nu wel of geen vrije wil bestaat.
Blijft dus de vraag over of alles wel te verklaren is ahv natuurkundige en scheikundige processenquote:Op zaterdag 21 mei 2005 00:47 schreef roobje het volgende:
[..]
Ik bedoelde ook te zeggen dat er dus geen vrije wil is, omdat je alle informatie op een bepaald punt hebt je de toekomst kunt bepalen. (ik zei net nog voorspellen maar dat was het verkeerde woord). Als alles op natuurkundige en scheikunde processen neerkomt dan moet dat zo zijn.
Had jij niet dat boek van Penrose gelezen, waarin hij de vrije wil van de mens en het instorten van de golffunctie aanmekaar relateerde?quote:Op vrijdag 20 mei 2005 22:46 schreef Yosomite het volgende:
Maar ook QM processen laten in eerste instantie de balans naar een kant doorslaan.
Pas na een groot aantal interacties worden kansen gelijk.
En dan krijg je effecten zoals entanglede fotonen die niet meer te un-entanglen zijn, omdat er teveel interactie hebben plaats gevonden.
Omdat het proces te sturen valt: de vrije wil leidt tot een ionisatie imbalans, kunnen QM processen deze ionisatie imbalans als potentiaalput gebruiken om daaruit het vrije keuze proces te initiëren
En hoe werkte dat verband zoal?quote:Op zaterdag 21 mei 2005 09:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Had jij niet dat boek van Penrose gelezen, waarin hij de vrije wil van de mens en het instorten van de golffunctie aanmekaar relateerde?
Mja, dat weet ik dus niet preciesquote:
Het idee van determinisme is dat impliciet wél vastligt hoe de toekomst zal verlopen. Alle deeltjes gedragen zich volgens natuurwetten, dus uit hun huidige toestand volgt ook welke weg ze zullen afleggen, hoe ze zullen botsen en reageren met elkaar, en dus alle toestanden in de toekomst.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 21:32 schreef Keromane het volgende:
Echter, het 'vastliggen' van de toekomst is toch heel betrekkelijk. Het is namelijk niet ooit 'bepaald' hoe de toekomst eruit komt te zien. Hoe de toekomst eruit komt te zien is een continu proces dat zich afspeelt op elke plek en elk moment. Ieder hier en nu draagt een steentje bij. Dat geldt ook voor ieder denkend wezen met bewustzijn. Oftewel, je hebt invloed op toekomstige gebeurtenissen en kunt keuzes maken. Intelligentie en bewustzijn hadden niet kunnen ontstaan c.q. bestaan als het universum een simpele optelsom was geweest.
Concreet en abstract ligt de toekomst vast, maar hoe ie eruit komt te zien ligt voor een aanzienlijk gedeelte aan jezelf.
Hoe dat zo? Emoties zijn, net zoals de drang om die te beheersen, te herleiden tot fysieke (en dus niet vrije) processen?quote:Op zondag 22 mei 2005 13:37 schreef Hallulama het volgende:
Ik zou zeggen, de mate van de vrije wil hangt af van de mate waarin een mens zijn emoties kan beheersen?
Als je uitgaat van een reductionisme waarbij een 'staat van vrije wil' te identificeren valt met een materiële breinstaat wel. Maar daar is nog steeds geen sluitend bewijs voor. Maw, enkel als je uitgaat van materialisme, of in dit geval misschien eerder token fysicalisme.quote:Op zondag 22 mei 2005 15:41 schreef gnomaat het volgende:
Laat ik het anders zeggen: zelfs "je wil" is toch te herleiden tot fysieke (en dus niet vrije) processen in je hoofd?
Deze en vele andere uitspraken worden vaak niet juist geinterpreteerd.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 15:11 schreef Yosomite het volgende:
Over Wittgenstein: Wittgenstein heeft verschillende, bijna geslaagde pogingen gedaan de filosofie om zeep te helpen.
Daarom is zijn laatste stelling, stelling 7 uit Tractatus logico-philosophicus een aanbeveling om zijn werk niet te lezen, niet te gebruiken. Stelling 7 had beter vooraan kunnen staan als waarschuwing.
Wovon man nicht spechen kan, darüber muss man schweigen
Meen je dit serieus ?quote:Daarnaast zijn de twee stellingen fout, niet doordacht, en heeft dus alleen wat provocerende waarde, dus eigenlijk geen waarde.
6.373 De wereld is wel degelijk afhankelijk van mijn wil.
Een wil leidt tot een gebeurtenis, en een gebeurtenis is onderdeel van de geschiedenis van de wereld, dus de wereld. Dus de wereld is afhankelijk van mijn wil.
6.374 als lemma is direct nonsens, omdat aangetoond is dat 6.373 fout is.
Ik heb de film niet gezien dus ik weet niet wat ze ermee willen zeggenquote:Op zondag 22 mei 2005 17:36 schreef Hallulama het volgende:
Misschien weet men dat hier ook, in de film "What the bleep do we know?!" had men het over dat ze in de hersenen geen "observer" kunnen vinden. Enig idee wat hiermee bedoeld wordt? Heeft dat iets te maken met jouw uitspraak dopa?
Ik ben een paar jaar bezig geweest om me aan religie te ontworstelen.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 23:23 schreef djenneke het volgende:
[..]
Volgens mij is het juist zo dat iedere religie juist wel de vrije wil voorstaat. Alleen zitten daar dan vervolgens wel consequenties aan vast. En die kunnen misschien wel wat vrije wil beperken, maar ook dat is een keuze van de persoon in kwestie.
Vrije wil is daarnaast heel makkelijk dood te rationaliseren, terwijl het bewijzen van vrije wil zo goed als onmogelijk is.
Uiteindelijk is ieder mens een product van genen ((voor)ouders, omgeving, opvoeding, lichamelijk condities die op hun beurt ook weer van voorgaande afhankelijk zijn). Dit heeft niets te maken met geen verantwoordelijkheid nemen te maken. Elke keuze heeft namelijk consequenties, waardoor mensen dus ook geconditioneerd raken (normen en waarden, opvoeding, simpele actie-reactie patronen).
Dit kan niet. Per definitie niet. Je kunt niet alle toekomsten voorspellen.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 23:59 schreef roobje het volgende:
Tja, als je het zo bekijkt is er inderdaad geen vrije wil. Net zoals je de toekomst kunt voorspellen als je de locatie, richting en snelheid van elk deeltje in het helaal weet.. maarja![]()
Ik denk inderdaad veel meer in die richting.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 00:42 schreef Hallulama het volgende:
Het is dus het loslaten van emoties maar ook het loslaten van gevestigde denkpatronen?
quote:Op zaterdag 21 mei 2005 09:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Had jij niet dat boek van Penrose gelezen, waarin hij de vrije wil van de mens en het instorten van de golffunctie aanmekaar relateerde?
Ja. The Emperor's new Mind.quote:
GA bronquote:Op zaterdag 21 mei 2005 18:41 schreef Koekepan het volgende:
Vincent Icke heeft een veel helderder opvatting over het ineenstorten van de golffunctie dan Penrose. Hij ziet het niet als een "ineenstorting" maar bijv. als een verstrengeling met een veel grotere golffunctie. (Zie de Groene Amsterdammer 1-2001.)
Dit maakt wel duidelijk dat de ineenstorting een wiskundig fenomeen is, een probleem met ons model, en geen verschijnsel dat in de fysische werkelijkheid bestaat.
Het is jammer dat Vincent Icke de resultaten van Aspect op deze manier onderuit probeert te halen. Ten onrechte. Zowel op basis van Aspects onderzoek als met het entanglede fotonen onderzoek worden weer een serie relativiteitstheorie bevestigende cq ontkennende experimenten gedaan. En dat leidt alleen maar tot nieuw inzicht.quote:De reactie van de Leidse astrofysicus Vincent Icke op dit soort Aspect-interpretaties is ontnuchterend. «Er is nog nooit communicatie-sneller-dan-het-licht aangetoond. Als ik een linkerschoen in een winkel van het rek pak, weet ik dat de kans groot is dat er elders in de zaak een bijbehorende rechterschoen moet zijn.
Vincent Icke is tégen instortende golffuncties: «Instorting? Onzin! Er wordt iets concreets gemeten, en dus is kennelijk de golffunctie ingestort. Het komt neer op een cirkelredenering. Er is geen sprake van een instorting.» Icke relativeert het «interferentieprobleem»: «Het collectieve gedrag van ontelbare deeltjes wordt vaak ten onrechte toegeschreven aan één deeltje. Golfvergelijkingen zijn statistische beschrijvingen; ze geven niet de route van één deeltje weer. Ik probeer mijn studenten altijd duidelijk te maken hoe cruciaal het verschil is tussen ‹electron wave function› en ‹wave function of the electron›.
Men heeft geprobeerd om de vrije wil af te leiden uit kwantumonzekerheden, maar daarvoor bleken de elektrische circuits van het brein te robuust. Met behulp van de kwantumfysica is, voor zover bekend, nog geen enkele sociale of politieke kwestie opgelost.
We kennen de microstructuur van de ruimte niet
Het mooie van Penroses theorie over de vrije wil als ineenstorting van de golffunctie is dat het de willekeurige, de random variabele als uitkomst van een keuzeproces laat zijn.quote:Op maandag 23 mei 2005 03:54 schreef Oud_student het volgende:
De hele discussie over QM, determinsme, fysica, pschologie etc. raken eigenlijk in het geheel niet het probleem van de vrije wil.
Moet of mag een vrije wil voorspelbaar zijn ? Maakt een onvoorspelbare wil de wil vrijer of juist niet ? Is een wil gebaseerd op een fysich verschijnsel, al dan niet random, vrijer dan een die op een onbekend proces is gebaseerd ?
Ook uit de inleiding:quote:Op maandag 23 mei 2005 03:54 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Deze en vele andere uitspraken worden vaak niet juist geinterpreteerd.
W. beveelt in zijn inleiding juist wel aan om zijn werk te lezen, maar ook om bepaalde uitspraken als onzinnig te (h)erkennen en daardoor een inzicht te verwerven.
[..]
Zover ik weet zijn Penrose's ideeen over die ineenstorting van de golffunctie en de koppeling met neuronen al met metingen teniet gedaan. Maar daar weet ik het fijne niet van af.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 13:01 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Het mooie van Penroses theorie over de vrije wil als ineenstorting van de golffunctie is dat het de willekeurige, de random variabele als uitkomst van een keuzeproces laat zijn.
De keuzemogelijkheden zijn talloos. De keuze op zich is dus willekeur.
Maar willekeur heeft een iets negatieve klank: vrije wil klinkt positiever.
En het is ook een positef proces. Het is een bewustwordingsproces.
De wil, gebaseerd op een fysisch verschijnsel is net zo random als de wil gebaseerd op een onbekend verschijnsel.
Het gaat om de mogelijke keuzes. Het resultaat van de vrije wil is de keuze die gemaakt wordt.
De weg er naar toe is niet van belang, mag niet van belang zijn.
Hij heeft de meetresultaten zelf in zijn werk gestopt.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 13:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Zover ik weet zijn Penrose's ideeen over die ineenstorting van de golffunctie en de koppeling met neuronen al met metingen teniet gedaan. Maar daar weet ik het fijne niet van af.
Ik denk dat dat valse bescheidenheid is, W. dacht definitief bepaalde problemen opgelost te hebben en ook aangetoond te hebben dat het werkelijk interessante zich buiten het gebied van het zegbare (=wetenschap) bevindt. Volgens en bepaalde interpretatie gaat de Tractatus over ethiek.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 13:16 schreef Yosomite het volgende:
Ook uit de inleiding:
Sein Zweck wäre erreicht, wenn es einem, der es mit Verständnis liest, Vergnügen bereitete.
Soms heb ik dat, als ik stelling 7 citeer.
In zekere zin moet je de teksten in de tractatus niet serieus nemen, want W. overtreedt voortdurend zijn 7e gebod. Maar wat wil je anders, een stapel blanco vellen ?quote:Maar andere keren lees ik met plezier een paar stellingen van hem.
Echt serieus heb ik hem echter nog nooit genomen.
Zijn stijl bevalt me af en toe wel. Het logisch proberen op te zetten van een structuur.
Is de flow van voortdurende instorting van goffuncties (beter gezegd de daar mee corresponderende fysische fenomenen) in de microtubili van de neuronen de oorzaak of het gevolg van het bewustzijn? Het bewustzijn en de vrije wil spelen zich dan af in een "niet werkelijk grensgebied" van mogelijke en niet geconcretiseerde werkelijkheden, waarbij volgtijdelijkheid en ruimtelijkheid geen rol spelen.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 13:01 schreef Yosomite het volgende:
Het mooie van Penroses theorie over de vrije wil als ineenstorting van de golffunctie is dat het de willekeurige, de random variabele als uitkomst van een keuzeproces laat zijn.
De keuzemogelijkheden zijn talloos. De keuze op zich is dus willekeur.
Maar willekeur heeft een iets negatieve klank: vrije wil klinkt positiever.
En het is ook een positef proces. Het is een bewustwordingsproces.
Dus als ik een muntje opgooi om de vraag te beantwoorden of ik naar Amsterdam wil, dan is de keuze die ik op deze wijze maak vrije wil ?quote:De wil, gebaseerd op een fysisch verschijnsel is net zo random als de wil gebaseerd op een onbekend verschijnsel.
Het gaat om de mogelijke keuzes. Het resultaat van de vrije wil is de keuze die gemaakt wordt.
De weg er naar toe is niet van belang, mag niet van belang zijn.
Dan behoor je tot een vrij kleine minderheid. Niet dat daar op zich iets mis mee is, maar Wittgenstein is een denker wiens invloed zich nog steeds doet gelden en die ook tijdens zijn leven talloze filosofen heeft beïnvloed, die op hun beurt ook in de 20e eeuwse canon zijn terechtgekomen. Ik noem maar wat namen: Russell, Moore, Ayer, Carnap, Schlick, Weissmann en zelfs Karl Popper die dat nooit heeft willen erkennen. Voor de historische ontwikkeling van bijvoorbeeld de analytische filosofie en het logisch positivisme is de Tractatus van fundamenteel belang geweest. Maar je zou je bijvoorbeeld beter eens verdiepen in zijn latere werk. Daar ontwikkelt hij zijn "volwassen" filosofie, in wezen zou je kunnen zeggen door strikter zijn eigen regels ter harte te nemen over wat onzin is en wat niet. Uit Wittgenstein II valt (nog) veel meer te halen dan uit I.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 13:16 schreef Yosomite het volgende:
Ook uit de inleiding:
Sein Zweck wäre erreicht, wenn es einem, der es mit Verständnis liest, Vergnügen bereitete.
Soms heb ik dat, als ik stelling 7 citeer.
Maar andere keren lees ik met plezier een paar stellingen van hem.
Echt serieus heb ik hem echter nog nooit genomen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |